Trådlöst?
Veckans läsarfråga. Vad har ni för erfarenheter?
Jag går och funderar på att införskaffa vindinstrument till min lilla båt (NF) eftersom jag saknar möjligheten att ”se” trimmet. Jag vill däremot i möjligaste mån undvika ledningsdragning i masten (av en mängd olika skäl). Jag har funnit två alternativ på marknaden: Nexus och TackTick. Har någon erfarenhet av något av dessa system och kan ge mig ett råd? Min avsikt, på sikt, är att kunna koppla ihop vind och logg till min omborddator så utbyggnadsmöjligheter är ett måste men inledningsvis är det bara ”rent” instrument som gäller.
Nov 29, 2010 @ 11:01
Tja
Även jag går i samma tankar till min Safir, dock så siter det redan Nexus NX2 system ombord så för mig är frågan mer om det ska vara trådlöst eller med kabel till vind givare. Har även en del planer på mera fall i masten och då finns det nog inge utrymme att ha en kabel i masten.
Nov 29, 2010 @ 11:31
Ta givare med kabel. Fungera alltid. (Kabeln väger minimalt).
Välj trådlöst endast om ni INTE kan få dit en kabel.
Nov 29, 2010 @ 11:47
Jag tycker TackTick funkar super. Lätt att installera och förstå. Det går att börja med enkelt system och att bygga ut det. Har det på Corby 33an. Inget har gått sönder på 4a säsonger.
Nov 29, 2010 @ 11:51
Det har snackats lite om att TackTick är kluriga att kalibrera. Någon som har koll?
Nov 29, 2010 @ 12:28
Basic kalibrering av logg och vindinstrumentens offset är inte svår men mer avancerad kalibrering tex. för wind shear och olika appearent wind speed som funktion av vindvinkel går inte utan dator med tex. expedition. (disclaimer: det här var för två år sedan och jag vet inte vad som hänt sedan dess)
Nov 29, 2010 @ 12:07
Jag köpte ett paket Nexus NX med logg, lod och vind med trådlös givare till vindinstrumentet för två år sedan till min Albin Nova. Det fungerade i en månad första säsongen, sedan har det varit dött. Försökte till senaste säsongen med att para ihop givare och intsrument igen. Har dock inte fått det att fungera. Fick rådet av tillverkaren att flytta runt WSI-boxen nere i båten för att hitta läget med bästa signalstyrkan men fick inte tillräckligt stark signal någonstans. Två klubbkompisar har samma problem. Tänker kontakta Nexus för att byta ut den trådlösa givaren mot en med kabel istället så att man vet att det kommer att fungera.
//Tomas
Nov 29, 2010 @ 12:29
Kör med ett Nexus StartPack på en Omerga 34:an och det funkar kanon.
Nov 29, 2010 @ 13:20
Jag köpte Tacktick till min First 35:a i våras. Totalt trådlöst med 1 st multidisplay, vinddisplay i brunn. 3 maxi displayer på mast, triducer givare , Fluxgate kompassgivare, GPS + fjärrkontroll. Med en Garmin 5000 i nätverket via NMEA.
Jag är mycket nöjd över valet. Jämförde med Nexus – tråd eller trådlöst. Jag tror att systemen är jämförbara och det är mer en fråga om man litar på tråd eller trådlös information. Tacktick har fungerat utmärkt bra i grundtrimmet av instrumenten samt enkelt att installera, handha, överskådlig information m.m. Skall under nästa säsong göra en djupare konfiguration av nätverket. Möjligtvis att man skulle kunna tänka sig en gyro i triducern. Skall troligen använda Expedition till nästa år.
//Daniel
Nov 29, 2010 @ 13:46
Jag har både Nexus och Tack Tick (på två olika båtar), och inget av dessa trådlösa system funkar tillfredställande med kolfibersegel då dessa i bland avskärmar signalerna vilket är mycket irriterande! Tack Tick är dock klart bättre i detta avseende men inte perfekt.
Som alla vet så är kalibrering A och O och i detta avseende är Nexus klart bättre med många fler funktioner och även med automatiserad kalibreringsfunktion (kräver NX2 Server samt dator med Race Software som är deras freeware).
Tack Tick har på sitt vindistrument bara en mycket basic kalibrering av två värden, vindhastighet och vinkel, ska man räkna ut sann vindastighet och vinkel så tas detta alltid från log och kompass vilket kräver bra kalibrering även på dessa, det går tex inte att utnyttja GPS data för detta som Nexus kan. Som PelleL också påpekar så kan du inte utan extra (dyra) programvaror likt Expedition göra mer avancerad kalibrering och detta är inte i närheten så smidigt som med Nexus Race Software. I praktiken är det väldigt svårt att få ett helt Tacktick system så bra kalibrerat att det funkar till kappsegling. För cruising och är det dock tillräckligt bra och mycket pålitligt även fast alla komponenter i systemet är trådlösa vilket är imponerande, alltså mycket bra kvalitet men det kostar därefter.
Med Nexus blir installationen alltid bökigare men man får också fler värdefulla funktioner för kappsegling till en lägre kostnad och det är som sagt större chans att man får till en bra kalibrering…
Jag står själv i valet och kvalet vilket system som ska sitta på nästa båt och det är helt klart att den lata sidan i mig förespråkar Tacktick där installationen är mycket enkel och det behövs inte dras sladdar eller borras hål för instrumenten osv. Men det lutar nog ändå åt Nexus men inte det trådlösa i så fall, den sladdanslutna varianten är så mycket bättre och dessutom mycket snabbare med fler uppdateringar per sekund vilket har betydelse, inte minst om autopiloten ska styra efter vindinstrumenten.
Nov 29, 2010 @ 14:12
Intressant erfarenhet, Jimmy. Jag har också två båtar med Nexus och TackTick och min konklusion efter 4 säsonger är att det i teorin BORDE vara som du säger. I praktiken är det dock så att mitt Nexussystem envisas med att i stort sett inte gå att få bra kalibrerat (särskilt är det loggen som krånglar med att inte vara linjär) medan TackTick har betydligt färre möjligheter men oftare är rätt.
Jag skall göra ett försök att byta loggivare på Nexussystemet till nästa säsong för att se om det kan hjälpa men jag är inte längre hoppfull.
Nov 29, 2010 @ 15:42
Jag har oxå Nexus på andra båten och tyvärr liknande besvär som Patrick.
Nov 29, 2010 @ 15:42
Jag har samma problem med min Tacktick logg och jag inbillar mig att det till viss del beror på att jag har “triducern” dvs den givaren med både log, lod och temp i. Den har ju tillskillnad från den med bara log och temp , mindre paddelhjul och det kan ju tänkas att det har betydelse.
Jag har inte räknat på hur tjockt grässkitet är där givaren sitter men eftersom loggen visar för lite när det börjar gå fortare så kan det vara så att det är gränsskiktet som växer sig större och det turbulenta flödet i gränsskicktet gör paddelhjulet mindre effektivt, kanske… Tillläggas ska också att min triducer är flushmonterad vilket såklart för paddelhjulet än närmare skrovet och djupare in i det turbulenta gränsskiktet. Flushmonterade loggivare kanske inte är någon större hit ändå, framförallt inte om de är små.
Hursomhelst så hade jag precis samma problem med mitt Nexus sytem och stora paddelhjulet men det visade sig vara mitt fel, jag hade monterat logg och lodgivarna i linje med varandra (ej flush) och loggivaren satt bakom lodgivaren, det funkade inte! Då blev flödet stört över loggen och den visade fel i högre farter. Nu visar den rätt i alla farter.
Mina slutsatser är att man inte ska montera små paddelhjul för långt bak för att minimera turbulent strömning som långt som möjligt, men samtidigt inte för långt fram att de lyfter ur vattnet vid mycket sjö eller vid planing (det sistnämda gjorde den på min CB66).
På Ericssonbåtarna hade vi dubbla givare av denna anledning en på styrbord och en på babord om svängkölen. Alltså långt bak för att inte lyfta ur vattnet vid planing och en på varje sida för att ha en i vattnet vid krängning. Eftersom de satt så långt bak på skrovet så visade de inte linjärt men på B&G kan man kompensera för icke linjära givare i kalibreringen.
Nov 30, 2010 @ 09:18
Gränsskitet är ~3 cm. Alltså givaren mäter just vid gränsskittets gränsen. Blir gränsskitet tjockare eller tunnare när hastighet ökar beror på hur nära givaren gränsskitet blir turbulent.
Nov 30, 2010 @ 10:36
3cm tjockt gränsskikt, är du helt hundra på det? ;)
Hursomhelst så sticker inte paddelhjulet ut 3cm på en flushmonterad Airmar triducer, jag har inte mätt men gissar att paddehjulet sticker runt 1cm. 3cm utstick kanske kan stämma på en normalt monterad Nexus 43mm givare och det är ju stor skillnad. Men som sagt har jag inga problem med sistnämda givare, det är den förra som inte är linjär.
Ahlbeck kanske kan svara på om det normalt funkar att montera 43mm givaren flush? (Vilket jag är sugen på att göra på nästa båt)
Nov 30, 2010 @ 11:00
Nej jag är inte helt hundra på det, eftersom jag vet inte hur länge gränsskikt är laminar. Men om det är turbulent långt före givaren, gäller delta=0,37*x*Rex^-0,2, som ger 3,3 cm med 3 m/s, 2 m och 1e-6 m2/s.
http://books.google.se/books?id=nCnifcUdNp4C&pg=PA637&lpg=PA637&dq=boundary+layer+thickness+0.37&source=bl&ots=3yKbMMJFq4&sig=CDPqOixz3yBsYMpZHafckCeEQ2A&hl=fi&ei=lLH0TObzBs2fOsrlwdEI&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CBAQ6AEwADgK#v=onepage&q=boundary%20layer%20thickness%200.37&f=false
Nov 30, 2010 @ 11:12
Jag kör 43 mm givaren flushad vilket funkar helt ok. Har inte haft problem med kalibreringen, men då sitter den relativt långt fram.
http://www.blur.se/2007/07/17/flushed/
Nov 30, 2010 @ 14:01
Tack Jimmy! Jag tror faktiskt att mitt problem kan vara att loggen sitter bakom ekolodet. Konstigt dock att inte Nexus har reagerat på detta efter alla gånger de har varit ute i båten och försökt få det att fungera. Måste kolla om detta går att fixa då. Borde man byta till Ultrasonic eller upplever du att paddelgivaren är bra?
Nov 30, 2010 @ 14:42
För mig har 43mm givaren funkat perfekt efter omflytten med ekolodsgivaren, så jag kör vidare på tesen: If it´s not broken, don´t fix it! Finns så mycket annat att lägga tid och pengar på på en båt… ;)
Jag hade samma 43mm diameter fattning på lodet så för mig var det bara att byta plats på givarna när båten låg i sjön.
Nov 29, 2010 @ 16:04
Vilken loggivare har du? Hur är den placerad? Hur stor är felen och när syns den?
Loggivare är ganska enkel. Jag tror inte att det finns märkbara skillnader mellan märken och ganska många är Airmar i alla fall. Placeringen kan orsaka svåra problem.
Nov 29, 2010 @ 19:41
Tackticksystemet har jag med flushmonterad triducer från Airmar, dvs litet paddelhjul (andra halvan är lod). Om jag klaibrerar det i ca 4knop så visar det ca 0,2 knop fel i 7knop och vise versa. Detta kommer att generera ett fel i sann vindvinkel och TWD. Lägger man därtill effekten av tex windshear så kommer man bli lurad om man tex ska gippa på layline (det har hänt!). Ska man därimot bara styra på en skenbar vindvinkel på natten har dessa brister mindre betydelse.
Nexus systemet har jag med stort paddelhjul (separat lod) och inte flushmonterat och då visar det inte fel men det sitter också närmare fören (i friare flöde?). Det har dessutom möjligheten att kalibrera för tex wind shear så i detta avseende är Nexus vassare och har större förutsättningar att visa korrekt data.
Nexus finns väl med samma Airmar triducergivare som Tacktick om man vill så rimligtvis blir resultatet då detsamma. Jag vet inte vem som tillverkar Nexus “vanliga” loggivare men den känns mer exakt och samma sak gäller lodet.
Prioriterar man enkelhet och stabilitet samt är ute efter ett mycket lättmonterat system är Tacktick det självklara valet.
Kan man i stället leva med en mer komplex installation så belönas man med ett system som har fler funktioner och större potential. Frågan är om det är lika driftsäkert som Tacktick men oavsett så har de grym support på prylarna.
Båda system har sina för och nackdelar och smaken är som bekant som baken :)
Detta är mina reflektioner efter att ha seglat några säsonger med båda systemen. Peter Gustafsson har svart bälte i Nexus prylar så han har säkert mer input.
Nov 29, 2010 @ 21:39
För Nexus finns det åtminstone fyra olika givare: 43 mm, 52 mm, triducer och ultrasonic. Jag tror att 43 mm är egen och alla andra Airmar. Jag har 43 mm givare och har inte haft problem med nogrannhet.
Du kan ge två kaliberingar genom Race Software: offset och correction. Genom Multi Control can du bara ge correction. Vad har du för offset? Finns det fel också vid 2 knop? Hur skiljer du ström från fel? Det finns alltid 0,2 knop eller mera ström om du kan segla 7 knop.
Nov 29, 2010 @ 22:02
Alltså i mitt Nexussytem med enkel 43mm givare har jag inget fel alls, det är i min andra båt med Tackticksystem och flushmonterad triducer från Airmar jag har ett icke linjärt fel.
Om det inte vore ett fel utan verklig ström så skulle rimligtvis inte strömen byta riktning när jag gippar eller slår vilket är fallet.
Detta går alldeles utmärkt att simulera för motor också en stilla dag då det är lätt att se eventuell ström som dock är sällsynt i grodhavet.
Nov 29, 2010 @ 15:21
Jimmy
har du testat signal styrkan på TackTick. Du sätter intrumenten i läga att visa signalstyrkan. Sen flyttar du runt ett instrument för att finna bästa position eller flera för att testa. Då kan du hitta läget där seglet skuggar eller speglar minst.
(Du märker vart det barkar, KABEL=no problemo)
Nov 29, 2010 @ 16:45
Kör tacktick, och är mycket nöjd med det. Har haft Tacktick på förra båten med och tycker det är tillförlitligt och lättanvänt.
jag ger systemet endast vind och gps data. Använder alltså inte deras log/lod, eftersom det redan fanns i båten. Då beräknas värden för sann vindvinkel och VMG utifrån Gps data, vilket jag gillar bättre. Enda nackdel är att gps måste ha fix innan beräknade data visas. Har man log och lod givare i sytemet kan man ju lätt koppla bort loggivaren för ett prov.
. Inkoppling av dator och autopilot (raymarine) var inga problem. Gps data går direkt in i deras kopplingscentral.
Vindgivaren tål i skillnad mot övriga komponenter inte att dränkas i östersjövatten.
Nov 29, 2010 @ 14:00
Jag har en Nexus som fungerar kanon, man måste dock para ihop enheterna varje r, men det är inga problem.
Nov 29, 2010 @ 15:03
Jag har kört TackTick ett par år och ger dem gott betyg! Till skillnad mot Nexus så är “trådlöst” deras core business och man kanske ligger steget före…
En annan kul feature är att Suunto köpte TackTick för inte allt för länge sedan och ryktet säger att snart så kommer klockorna med koppling till systemt. Då kan man ligga i kojen och klaga när det går för sakta eller seglas för högt eller lågt :)!
Nov 29, 2010 @ 15:10
Det är en grym feature :-)
Jag brukar kika in på Expedition från min iPhone när jag har frivakt. Då ser man snabbt hur nära 100% gubbarna kör… Blir jävligt korta frivakter!
Nov 29, 2010 @ 15:22
Ett tips till dina gastar är att skärma av stickkojen med alufolie ;-)))
Nov 29, 2010 @ 15:22
Du ska sova vila då!!
Nov 29, 2010 @ 15:28
Onestar nästa….:-)
Nov 29, 2010 @ 15:21
Stod själv i valet mellan NX2 och TackTick förra året och då blev det NX2. En orsak var klart att jag redan hade gamla Nexus givare (genomföringar) som jag kunde återanvända – en annan var dock priset. Tyckte NX2 blev en hel del billigare än TackTick.
Skall dock påpekas att jag haft en hel del problem med min NX2 prylar. Både lod och server har bytts ut. Nexus support har dock varit helt outstanding under hela processen. Aldrig några problem och alltid kompetent och vänligt bemötande. Kan nog inte komma på någon annan firma där jag fått så bra support.
Nov 29, 2010 @ 16:47
Har kört tacktick sedan 2003 utan några nämnvärda problem.
Dock kan vinddatan bli fel i vindar över 18 m/s men det händer inte så ofta som tur är…
Systemet är integrerat med KVH logg och dator för loggning + GPS
Nov 29, 2010 @ 18:49
Hej
Har kört nexus trådlösa nu i tre år. Första säsongen hade jag ett helsike.Jag vet inte hur många gånger jag fick åka upp i masten och byta vindgivaren. Bla hade jag problem med räckvidden. Nexus hade något fel i systemet då det var inte wsiboxen som var felmonterad. Hur som helst efte ett antal besök hos supporten på nexus och nya givare så har det fungerat fel fritt nu de två senaste säsongerna.
Sen är det det där med kalibrering jag får inte heller mitt system att bli linjärt. Nu skall jag börja använda Expedition till nästa säsong och där skall dt visst finnas flera kalibreringsvärden att mata in för låg och hög fart. oppas att det blir bättre med linjäriteten efter det.
Är det någon som har erfarenhet av nexus-expedition kalibrering blir det bättre?
mvh
Ove
Nov 29, 2010 @ 19:16
Har kört med Nexus NX2 på en Seacart i ett par år och kan inte rekommendera det till båtar med roterande mast. Transducern kan inte kompensera rotationen så AWA blir helt fel…. Spelar ingen roll hur mycket man kalibrerar.
Nov 29, 2010 @ 19:22
På METS hade man en liten givare (egentligen en HPC-kompass) som skulle sitta på roterande master så att man kunde kompensera för detta.
Eftersom jag inte kör flerskrov (än) så kollade jag inte så noga. Men Nexus.killarna brukar ju hänga här – så de kan säkert berätta mer?
Nov 29, 2010 @ 20:06
Kör tacktick det funkar till 100%.
Har tappat en tacktick enhet på 10 meter’s djup. plockade upp den och slog på och den funkade!
Dessutom underbar customer service worldwide! Upptäckte på segling över Atlanten att instrumenten inte funkade nära vissa öar i karribien. Det visade sig att de Europeiska instrumenten hade “inteference” med mobilsignaler i US standard. Påpekade det för tacktick’s och fick ett nytt sätt med instrument sänt över, som gick att starta upp i både EU & US läge. Men med en (NF) har du kanske inga problem med US mobil standard?
Nov 29, 2010 @ 20:31
Plockade för egen del bort vindinstrumenten ur masten förra säsongen. Det var gamla Nexus-grejer med kabel. Glapp någon stans och systemet funkade kanske 30% av tiden. (Om jag är optimistisk.) Ska försöka lägga den tid jag sparar på att slippa mecka och kalibrera systemen ombord på båten till att faktiskt segla istället.
Till dess att jag har råd att köpa den där kikarn i vilken man kan ser hur det blåser en bit bort från den egna båten tänker jag hanka mig fram och försöka känna vinden med en “fuktig tumme” istället. Low tech och fail safe! ;o)
Nov 29, 2010 @ 22:45
Skönt att höra en till som tröttnat på strulteknik! Tog även jag bort min toppgivare och sparade 600g i masten på det. Felet med min vindgivare var dels orimliga vindangivelser och dessutom vinkelfel. Har faktiskt inte saknat vindinstrumentet särskillt, jo, ibland på eftersnacket på bryggan är det ju lite trist att inte kunna svara på hur mycket det blåste..;-)
Nov 29, 2010 @ 22:07
Ja Peter vi har en ny mast rotations sensor som är byggd på HPC teknik. Denna har testats internationellt detta året och ger väldigt bra prestanda. Finns nu ute på marknaden för 2011. Det den gör är helt enkelt att jämföra sin kompass kurs mot båtens HPC och beräknar vinkelskillnaden som den senare lägger upp på nätverket så att vindvärden blir korrekta.
När det gäller givare fram och tillbaka så måste jag ändå påstå att de flesta givare på marknaden är väldigt linjära i den konstruktion som finns. Det är mestansdels möjligheterna för kalibrering som skiljer mycket mellan tillverkare. Våra 52mm givare är Airmar givare som vi har pga. att detär en internationell standard på bordsgenomföringarna (52mm, det är samma tillverkare som gör givarna till B&G, Raymarine, Simrad etc.etc.)
Nexus har dock valt att använda ett eget paddelhjul till Airmar givarna för att få en bättre anfallsyta som leder till att givaren börjar snurra snabbare. Det som är lite av problemet med 52mm givarna från Airmar är att i den konstruktionen så sticker det ner två flänsar på varje sida som stör vattenflödet och tolkas lätt som att givaren är olinjär detta gäller alla paddelhjulsgivare från Airmar. Sedan har vi 43mm givare som är våra egna som vi är stoltaöver. Enligt ganska omfattande tester som vi gjort visar det att den har minimal påverkan på vattenflödet som gör att den är mer “linjär”. Vi rekommenderar en racing båt 43mm givare. Samt att den börjar snurra i lägre farter än 52mm.
Triducern är även den Airmar tillverkad och där använder vi deras standard paddelhjul pga. vi ser detta som en givare avsedd för cruising. Paddelhjulet är betydligt smalare och formen på hjulet gör givaren mindre linjär.
Att flushmontera en givare påverkar som Jimmy säger den negativt i den bemärkelsen att paddelhjulet kommer för nära skrovet då det optimala är uträknat för standard montage. TP52:or och Americas Cup teamen och förmodligen även Volvo teamen kör inte B&G givare utan använder Signet givarna. Som är en paddelhjuls givare som från början inte var gjord för båtar utan för industriellt bruk för att mäta vattenflöden. Tittar man på den givaren så är den väldigt lik Nexus 43mm givare där man skippad sidflänsar och har ett 4 bladigt brett paddelhjul.
Mvh
C.Ahlbäck
Nov 29, 2010 @ 23:04
Kör tack tick på vår Dehler 33:a och i våras började vindinstrumentet jiddra – vind-data kom och gick. Ibland var där fullt med matnyttig info, andra gånger bara tre streck. Till slut gav den upp helt. Har inte funkat sen Ornö runt.
Någon som har nån idé vad det kan bero på?
Var kan/brukar felet sitta?
Någon sa till mig att vindinstrumentets data inte går via “moder”-centralen nere i båten (som bara är för logg och lod) utan pratar direkt med displayen i brunn.
Någon som vet?
Tack!
Nov 30, 2010 @ 11:37
Stämmer att intrumenten har direktkontakt med givarna ,e xakt hur vet jag inte. Ni kanske har bytt till segel med kolfiber?
se här http://www.blur.se/2010/11/29/tradlost/?cid=64144
Dec 1, 2010 @ 17:06
Nej tyvärr kan vi utesluta just den orsaken. :-)
Dec 1, 2010 @ 12:28
Eftersom det var jag som skickade in frågan till Peter är det väl dags att jag aktiverar mig i tråden.
Jag har med stort intresse läst alla synpunkter och erfarenheter och formligen suger i mig. Litet “fusk” är det från min sida då jag redan kollat runt litet innan men jag ville verkligen få allas synpunkter helt onyanserat.
Först litet om varför jag tittat på trådlöst, två saker (plus en):
1. Flexibelt. Om jag vill kan jag behålla instrumenten om (när) jag byter båt.
2. Jag betvivlar starkt att jag får till en bra kabeldragning i min mast. Det finns ingen färdig kanalisation eller fästklackar. Det vet jag i.o.f.s. senare i vinter då den ändå kommer att tas isär för byte av trissor och fall.
3. Slippa läckande genomföringar i däck (mindre viktigt).
Just nu lutar jag åt TackTick om jag skall fortsätta gå på trådlöst främst för att Nexus egen personal avrådde mig från deras eget trådlösa system efter att ha hört mina önskemål. De rekommenderade NX2:an med trådad givare. Men då föll ju “1” ovan…
Det jag vill kunna göra med systemet är att koppla ihop vindinstrumentet med existerande GPS. Min nuvarande logg är inget att lita på i sammanhanget då den är en alldeles för gammal Nexus (innan de hette så), det har jag kollat. Det bör kunna lösas med TackTick om man köper det enkla vindsystemet och deras NMEA-interface. Senare borde det likaledes kunna byggas ut med loggivare också (behöver ju då inte vara TackTick).
Det har pratats mycket om uppdateringshastigheter i tråden. Hur stor betydelse har dessa i verkligheten? Inställningsmöjligheterna är ju också högintressanta – speciellt på en NF som ju har ett mycket V-format skrov. Med min nuvarande logg diffar det mer än en halv knop på BB och SB…
Finns det mer synpunkter efter att jag “spillt tarmarna”…
Dec 1, 2010 @ 22:39
Jag har utan problem hängt i en kabel för vindgivare och VHF-antenn i masten på min min Elvström 717 och det är en ganska tunn historia utan kabelränna. Visst är det mekigare än att köra med Tackticks trådlösa men inte så mycket att det bör avgöra valet av system. Värre är det då med punkt 1, men det finns lösningar på det med. Om du monterar instrumenten på en konsol på masten så slipper du ta upp hål i plasten. Jag bockade till en i tunn rostfri plåt, återigen lite mer jobb men du kan ta med dig instrumenten till nästa båt utan att lämna stora tomma hål efter dig.
Dec 1, 2010 @ 18:00
Jag har kört med olika system på olika båtar och hade i min förra ett TackTick system med logg, lod och vind samt kompass och GPS via NMEA. Det var bara strul med detta hela tiden. Vindgivaren visade streck oftare än siffror, instrumenten orkade inte inte fungera nattetid då belysningen var på. Idag har jag ett NX2 system och jag är otroligt nöjd. Monteringen på en inte helt ny Cayenne gick rätt snabbt. Datat är snabbt och funktionerna med Expedition samt deras egna dataprogram är enkelt och lätthanterligt. På den svenska marknaden finns bara ett val enligt mig för att få ett prisvärt system gör allt det jag efterfrågar. B&G är ju inte att tänka på om man inte har en jätte budget.
-/Sten H
Dec 2, 2010 @ 16:59
Efter att ha följt inläggen skulle jag gärna vilja ha omdömen om ett förslag som jag är inne på att skaffa till min båt. Nexus NX 2 med logg, lod och vinddisplayer för montering vid nedgångsöppningen ( båttyp X-99 ). Kompass och vinddisplayer något större format för mastmontering. Garmin 720 för montering akterkant ruff babordssidan. Inget trådlöst. Vilka problem kan man råka ut för, förutom leveransförseningar och fellevereringar? Strömförsörjning? Hur mycket batterikapacitet bör man ha? Kabeldragning genom masten? Kan man ha gamla sladden som matarlina? Bottengivare? Finns det olika modeller att välja emellan? Kan man ha de gamla förskruvningarna eller är det tvunget att byta? Kabelskarvar? Fuktskydd? Placering? Fästen på masten? Skruvhål på sidan eller ska likrännan räcka? Någon som har bättre förslag? Lämplig återförsäljare? Det skulle vara intressant att få synpunkter på detta och det verkar som om många funderar på samma sak när man tar upp det med andra.
Mvh Pelle
Dec 2, 2010 @ 19:27
Hej Pelle.
Ja låter bra. skulle sätta 1 st Multi samt 1 st NX2 Wind i sittbrunn sen 2 eller 3 Multi XL på masten. Ström åtgången behöver du inte bry dig om när det gäller instrumenten då dom drar ca 8mA/st. På en X99 finns det inga superbra platser för plotter, det jag hade gjort är att göra en kopia av den undre nedgångsluckan i plexi och satt fast plottern där så man lätt kan ta bort den eller så. Gamla kabeln kan man använda som pilotlina inga problem. Vad har du för gamla grejer på båten, vet du vad du har för håldiameter i de gamla bordsgenomföringarna?
Dec 3, 2010 @ 09:07
Samma problem med montering av plottern hade vi på NF:en. Vi gjorde precis så, d.v.s. tillverkade en extra nedgångslucka som vi skar ner på sidan och fällde in plottern i. NF:en har dessutom så bred lucka att vi fortfarande kan gå ner bredvid plottern.
Se bild på http://picasaweb.google.com/ulfpalm/NFSWE293#5532721188105766546
Jul 21, 2011 @ 13:15
Jag har ett NX2 system med 5 instrument.
Problemen jag har haft är att servern lämnade ett positionsvärde som var helt felaktigt ca 1 ggr/timme.
Detta resulterade i att navprogrammet tappade inlagd rutt (passerat slutdest), vilket var jobbigt om man lag mot en WP.
Detta löstes med uppdatering av severn till FDX. Dock mycket jobb att hitta felet.
Nästa problem jag nu har fått efter byte av Pc med win 7 och USB anslutning är att GPS pucken som också drivs med USB/seriell232 blir “utslagen ” av NX2 (com port error) Mina drivrutiner är helt uppdaterade.
Något råd?
Peter Angvar/Avocado