Nyheter i SRS inför 2011
Dags att börja fundera på nästa säsong.
SRSv (SRS “Endorsed”) kräver ju lite klurande. Med en extra decimal lär man ju inte hamna på samma SRS-tal som innan? Alltså finns det ett incitament för att mäta in båten då man tror att man kan tjäna några sekunder på det?
Låt oss samla ihop lite frågor nedan så kan Tekniska kommittén svara på dem i lugn och ro sedan.
Utvecklingsarbetet av SSF:s empiriska respitsystem – SRS – som påbörjades för fyra år sedan fortsätter. Målet är att få en mer likartad bedömning av båtar och båttyper samt att kunna erbjuda en snabbare leverans av SRS-mätbrev.
Systemet ska bli mer systematiskt och formaliserat än tidigare men kommer även i fortsättningen att ha empiriska och subjektiva element.
SRS-tabellen
SRS-tabellen kommer att finnas kvar på samma sätt som tidigare. Det nya bedömningssystemet kommer att ge vissa mindre justeringar av respittal. Respittalen kommer även i fortsättningen att anges med två decimaler och den nya tabellen publiceras på SSF:s hemsida i februari 2011.SRS-mätbrev
SRS 2011 kommer att kräva vissa nya uppgifter samt minst två foton på båten vid ansökan om SRS-mätbrev. Ett foto ska vara taget från sidan med båten på land och på sådant sätt att undervattenkroppens profil framgår. Ett foto ska vara taget snett framifrån med båten antingen i sjön eller på land. Även båtar som haft SRS-mätbrev 2010 måste göra en ny ansökan, men avgiften är i sådana fall reducerad på samma sätt som gällde för förnyat mätbrev 2010.SRS-reglerna
Klassregler för SRS och SRSv 2011 kommer att publiceras på SSF:s hemsida under januari 2011.SRS-certifikat
Förändringarna i SRS 2011 har tagit mycket kraft och vi är därför tyvärr tvingade att igen skjuta upp SRS-certifikat för tabellbåtar och klassbåtar ett år. Ett SRS-certifikat är ett automatiskt genererat mätbrev som ger båtägaren en sammanfattning av vad som gäller för hans båt.SRSv
2011 införs på försök SRSv.Alla båtar – det vill säga standardbåtar, klassbåtar och mätbrevsbåtar – kan ansöka om SRSv-mätbrev. SRSv är i princip samma som det vanliga SRS, men underlaget för SRSv-mätbrevet ska vara verifierat och SRSv-talet anges med 3 decimaler. SRSv-mätbrev kan användas i vanlig SRS-segling, men en arrangör har även möjligheten att inbjuda in till kappsegling som bara är öppen för båtar med SRSv-mätbrev.
Uppmätning av båt, rigg och segel samt vägning av båten ska göras av en av SSF licensierad mätman. Alla segel ska vara certifierade antingen av en licensierad mätman eller av en segelmakare som har licens att certifiera sin egen produktion. Vissa klassbåtar som har mätbrev i enlighet med klassens klassregler kan få ett SRSv-mätbrev utan mätning om klassmätbrevet bifogas med ansökan. De klasser detta gäller kommer att listas på SSF:s hemsida. Båtar som har mätbrev i ORCi eller Endorsed IRC kan få ett SRSv-mätbrev baserat på ett sådant mätbrev.
Turbulenta tider. Ny SRS-regel, ny DH-regel på gång och ORC och IRC pratar samgående…
Dec 18, 2010 @ 13:18
Om man har ett gammalt IMS-mätbrev på båten, mitt utfärdades -98 till en tidigare ägare, kan man då få ett SRSv-mätbrev baserat på de uppgifterna? Båten är annars en vanlig tabell-båt, dock mycket tung om man jämför mätbrevsvikten med tabellsiffran och en=) cm bredare.
Mvh Joakim
Dec 18, 2010 @ 14:35
En fråga angående SRS-mätbrev
Jag har haft SRS/LYS-mätbrev sedan 2006.
Jag fattar det på texten som om att jag måste göra en ny ansökan inför 2011.
Innefattar denna ansökan också att de två obligatoriska korten på båten ska bifogas?
Mvh
Tobbe
Dec 18, 2010 @ 14:39
SRS kommiten är oftast helt omöjliga att komma i kontakt med och om man överklagar sitt mätbrev så tar den handläggningen minst en säsong. Vi överklagade vårt SRS tal i maj 2010 och fick svar i slutet på september….
Handläggningen kan inte bero på att de är underbemanande.
Jag erbjöd mig att hjälpa till men har ännu inte hört ett ljud från dem.
Jag kan förstå att man vill skapa ett mer dokumenterat och validerat system där det går att ha koll på siffrorna som petas in i regelformeln.
Men för seglaren så blir det dyrare och lite krångligare…….
Men för standard båtar/serietillverkade brukar vikt uppgiften från varven stämma bra. Likaså rigg och segelmått.
Dec 18, 2010 @ 21:01
Broshyrvikterna på standardbåtar är tyvärr generellt i underkant och det torde vara allmänt känt. Det öppnar tyvärr för viktoptimeringar och därför är invägning en mycket bra förändring för mätbrevsbåtar om de ställs i relation till invägda tabellbåtar. Har man tagit jobbet att pimpa sin standardbåt borde väl föreslagna tillkommande åtgärder för att ansöka om ett SRS mätbrev vara lätt att komma över speciellt med vetskapen om att SRS-talen blir mer relevanta och verifierade. Mycket bra förslag enligt min mening!
Dec 18, 2010 @ 23:39
Mäter du då in din båt och den är 10% tyngre än tabellsiffran som i mitt och många andras fall är SRSv en mycket bra förändring.
Mvh Joakim
Dec 19, 2010 @ 11:23
Att standardbåtar är 10% tyngre i verkligheten jämfört med tabelldata är tyvärr legio. Problemet är snarare att du kan lätta din standardbåt ner till tabellvikt och på det sättet få en fördel utan förändring av SRS talet. Därför bör enligt min mening invägda certifikatbåtar ställas i relation till invägda standard/tabellbåtar.
Dec 18, 2010 @ 14:46
Hej
Vi kommer inte att svara styckvis på enskilda frågor just nu men läser alla kommentarer och frågor och kommer att svara samlat på SSF’s hemsida och på några andra ställen (här på Blur tex.) senast i början av Januari.
Pelle Lindell, ansvarig för SRS i SSF TK
Dec 18, 2010 @ 19:57
Hej Pelle,
Förstår att ni kommer bli nedtyngda av för många frågor att svara på enskilt. Här kommer en fråga av relativt generell natur – ganska många berörda – som ni kan ta med i er insamling för besvararande i “klump”:
Om man har en ORCi-inmätning och/eller IRC Endorsed gjord för något/några år sedan och inte ändrat någonting sedan dessa inmätningar gjordes och bifogar dessa till ansökan, behöver man då ändå ta de två fotona och bifoga dessa?
Lycka till med det nya systemet!
Dec 18, 2010 @ 19:58
Jag avser då alltså en ansökan till SRSv.
Dec 18, 2010 @ 17:05
Alla nya systemer är dumma. Orc club används i olika länder, är det här srsv igen en idee från bättre talande svenskor.
finsk seglare undrar
Dec 18, 2010 @ 20:01
Ännu mer focus på att kolla mätbrevsbåtar.. är det några som har bra koll på måtten på sina båtar så är det väl mätbrevs och klassbåtar.
Nollkoll är det oftast standardbåtar som har de tror allt är standard bara för att grundbåten är med i tabellen.
Vad skall man kunna dra för kvalificerade slutsatser av två kort som kommer variera högst avsevärt i vinkel och avstånd, alla vet ju hur stor en näsa kan se ut på ett kort om det tas för nära ansiktet.. samma enorma förvrängningar kommer det att bli på undervattenskroppar beroende på fototeknik.
Känns som risken är stor för “tyckande”.
I övrigt känns det rätt med en SRSv / “R” klass i de större regattorna, bekymrar mig dock för hur de som inte bor i kungliga huvudstaden eller någon annan av de större städerna skall komma åt en mätman med kalibrerad våg utan att behöva transportera båten i värsta fall 100Nm eller mer.
Har redan vägt båten i kalibrerad våg, dock ytan mätman närvarande..
Dec 18, 2010 @ 20:27
Vad kostar kalaset?
Dec 19, 2010 @ 00:00
Intressant, men går inte att komma ifrån att en tanke biter sig fast i min skallen. Vore det inte enklare och bättre att istället uppmuntra användandet av internationella mätsystem som ORCi och IRC om man ändå ska börja krångla med mätningar och vägningar… Man kan ju alltid fråga sig om seglingen har något att vinna på uppfinnandet av egna nationella varianter…
/Lars
Dec 19, 2010 @ 11:49
Jag håller helt med dig……… Varför uppfinna hjulet igen ????? Och i processen ta bort enkelheten som SRS gav oss. SRS må vara fullt med imperfektion men den fyller en funktion för billig och enkel kappsegling.
Dessutom är ju problemet med systemen asymetrisk prestanda vilket man ändå inte kommer runt.
Mvh,
Dec 19, 2010 @ 08:35
Skall verkligen våra pengar läggas på att ta fram ett konkurrerande system till de utmärkta internationella regler som redan finns? Ett respitsystem som SRS är ju inte ett mätsystem även om man ökar mängden indata, vilket gör att mätetalen måste sättas utifrån en viss subjektiv tolkning och det betyder per definition att mätetalen riskerar att skilja sig åt om de sätts av olika personer/kommittéer. Då är snart Sverige där USA är med PHRF – SSF behöver så småningom mer resurser för att administrera SRS, skickar ut det på regional organisation och börjar då få lite olika respittal beroende på var man finns någonstans så man måste mäta om båten om man skall segla ett race i Öresund efter att ha mätt sin båt i Stockholm etc…
Jag är skeptisk…
Dec 19, 2010 @ 11:56
Patrik
Om utvecklingen av SRS-systemet hade gått i den riktning som du beskriver så förstår jag att du skeptisk men verkligheten är snarare den omvända. För 25 år sedan var dåvarande LYS förankrat i regionerna och respittalen sattes regionalt. I början på 90-talet insåg SSF att det var en ohållbar situation och “nationaliserade” systemet. Sedan namnbytet har SRS-systemet utvecklats till att bli mer formaliserat och standardiserat i sina bedömningar och avsikten med detta är just precis att undvika det du beskriver. SSF ser inte SRS och SRSv som en konkurrent till de etablerade internationella systemen. Målet med SRS och SRSv är att erbjuda ett natinallt respitsystem som är så bra som möjligt för breddkappsegling i Sverige sedan hoppas vi verkligen att ORC och RORC/UNCL kan erbjuda system som lockar till respitkappsegling på en högre nivå.
Slutligen en kommentar om ekonomin. Mätbrevsavgifterna bestäms av SSF’s kansli och de skall vara på en nivå som täcker de administrativa kostnaderna. Resten av arbetet med SRS som sättande av respittal, utveckling, analys av resultat, hantering av överklaganden, vård av tabellen mm. har varit och är ideellt arbete.
Dec 19, 2010 @ 13:33
Pelle,
Jag är den förste att applådera den utveckling SRS har tagit de senaste åren och allt jobb ni gör i TK. Min oro handlar väl mest om att denna ökade ambitionsnivå riskerar att ändra trenden som ju just nu verkligen går mot att SRS skall fortsätta vara billigt och bra för breddkappseglarna. Jag hoppas jag har fel.
Men du har ju själv skrivit att det är svårt att nå en bättre noggrannhet ens i ett mätt system än 2% mellan prediktion och verklig testsegling. Vad skall då tre decimaler på SRS tjäna till annat än att ge sken av att vara mer noggrannt än det i praktiken är?
Dec 19, 2010 @ 13:43
Hej Pelle!
Ta inte min kritik personligt! Jag vet att du är en eldsjäl, har en djup kunskap och vill väl, men jag tror ändå att risken är stor att SRS blir något mer än det breddsystem vi alla vill ha när man börjar införa mätningar och vägningar. Jag gissar att det bara är några få procent av de som deltar i olika breddkappseglingar (kvällskapseglingar i klubben, lokala klubbkappseglingar, LR, TR etc) som är villiga att lägga tid och pengar på att få sin båt mätt. Oberoende av vad själva kostnaden för mätbrevet blir är det både en stor arbetsinsats och en betydande kostnade att få ut en mätman (som det dessutom verkar vara stor brist på…) och göra jobbet.
Enligt min åsikt vorde det bättre att ni lägger all den tid som det tar att utveckla dessa mätförfaranden på att bli bättre på att uppdatera SRS-listan snabbt och att säkrare kunna göra bedömningar av båtar som är tillverkade i små volymer.
Ska det mätas borde man nyttja ORCi och IRC. SSF:s arbete borde då läggas på att underlätta själva mätandet. Kanske sätta upp planerade mättillfällen runt om i landet med förberedda lyft etc. Göra allt som går för att göra mätandet enkelt och billigt. Detta skulle kunna göra att fler breddkappseglingar av typen GR, TR, LR skulle kunna seglas på dessa regler och SRS än mer bli klubbkappseglingsregeln där den enligt mitt tycke hör hemma. En inkörsport för att få många att börja kappsegla, men så snart det börjar bli lite mera sport av det hela så ska man upp på en mera nogrann regel som IRC/ORCi.
Tror tyvärr att det är svårt att “både ha kvar kakan och äta kakan” gällande SRS, dvs att både ha en enkel breddregel och en relativt exakt regel som ger stor rättvisa baserat på mätning.
/Lars
Dec 19, 2010 @ 09:10
Jag tror inte att flertalet båtägare kommer att bry sig om SRSv-alternativet utan helt enkelt nöjer sig med tabell-alternativet. De flesta båtar kommer därmed även fortsättningsvis kappsegla omätta.
Det i sin tur innebär att ORCi och IRC aldrig kommer att bli stora klasser på de tävlingar som erbjuds i Sverige utan SRS kommer vara det vi är hänvisade till om vi vill ha många båtar på banan men SRSv erbjuder då ett bra alternativ, och skapar en kappseglingsmässig fördel, för den lite seriösare som kan tänka sig att mäta in sin båt för att få ett förmånligare mätetal än schablontalet.
Mvh Joakim
Dec 19, 2010 @ 10:25
Segla entyp istället så slipper ni bekymra er om mätetal och orättvisor.
/Expresseglarn
Dec 19, 2010 @ 10:42
Det blir så illa små startfält då, och obekväm semester. Jag tycker att SRS/SRSv är ett bra system för alla oss som gillar att kappsegla men också använder båten till semester. Kappsegling är kul och ju fler båtar som kommer ut desto roligare blir det. LYS/SRS-seglingarna är de som drar störst startfält i Sverige, jobba med det systemet så att alla gillar läget hyggligt oavsett ambitionsnivå och båt.
Hur många expressregattor med fler än 10 deltagare har seglats bortom Saltsjöbaden i år Johan?
Joakim
Dec 19, 2010 @ 10:53
Maxantalet Expresser på en regatta samtidigt i Skåne 2010 var 3st. Skitkul eller?
Dec 19, 2010 @ 11:45
Jag anser SRS ska vara det enkla tabellsystem som vi har. Bra att använda på klubbkappseglingar. Folkligt. Ingen kostnad. Kanske inte helt rättvist, men det kan man leva med de det är enkelt.
Ska man höja nivån och kappsegla seriöst tycker jag att man ska gå på de internationella reglerna IRC/ORCi. Nu kom ju t o m positiva indikationer från Sten E att dessa är på väg att närma sig varandra. Kommer säkert att ta tid, men långsiktigt kan det förhoppningsvis bli bra. Att då uppfinna en mättekniskt krävande regel på nationell nivå förefaller ju mer jag tänker på det fullständigt “hål i huvudet” av SSF. Kommer ju bara att strula till det och göra oss till en liten ö av båtar optimerade mot något annat än vad som nyttjas internationellt.
Tvärt om tycker jag att SRS-komittén bör göra allt som går för att förenkla SRS. Det är olyckligt nog att fler och fler båtar tvingas ta ut certifikat. Det viktigaste SRS-kommittén kan göra är att underhålla listorna så mycket att certifikat och speciella mätbrev undviks.
En risk med certifikat/mätningar är dessutom att de halvprofessionella båtar, som gör allt för att vinna, än mer kommer att optimera sina båtar utifrån den möjlighet som detta ger och de som “bara” seglar på tabellen därigenom får än svårare att hävda sig. Dessutom tror jag att SSF på sikt kommer att ha svårt att upprätthålla den kompetensnivå som krävs för att underhålla en sådan regel (även om man just nu har klippor som Pelle). Dessutom är det enligt min åsikt bortkastade resurser då bra ganska regler redan finns i IRC/ORCi om man är intresserad av att lägga pengar/tid på att mäta/väga sin båt… SRSv lär inte bli direkt billigare då den stora kostnaden ändå lär hamna på själva mätprocessen….
Hoppas SSF fattar vilken totalblunder de håller på att göra och omgående skrotar detta projekt!
Lars Sörqvist
Dec 19, 2010 @ 19:34
+1
Dec 19, 2010 @ 12:08
Jag tycker att fotografierna som krävs för att få Mätbrev är en bra sak. Nu ser de direkt om det är en bulbköl eller en traditionellt kölblad och också volymsfördelningen mellan förskepp och akter. Mycket bra information som komplement till siffrorna!
Kvaliten på fotografierna är upp till oss men svårt eller dyrt är det inte.
Dec 19, 2010 @ 15:58
Det står i mätbrevet redan idag vilken typ av köl du har.
Dec 19, 2010 @ 16:06
vet någon vad en JL36 är? Med bild har man kanske en bättre föreställning…
Dec 19, 2010 @ 16:18
Hittade denna
http://www.annonsborsen.se/baatar-3/jl-36-racer-one-off-506988.html
Dec 19, 2010 @ 14:25
Kan det vara på sin plats med kontroller av båtar vid kappsegling också, jag kan inte påminna mig om att jag varit med om det i varken LYS eller SRS.
Vad ger en vägning om man inte samtidigt reglerar vad som ska finnas i båten, men det har man väl redan tänkt på.
mvh Svenne
Dec 20, 2010 @ 08:02
Jopp, det händer att man mäter även i Lys, hände oss då vi seglade Tjörn Runt ned en Maxi 84, alla segel fick läggas på kajen för mätning samt en koll i båten med…..
//Hannu
Dec 19, 2010 @ 15:03
Bara för att göra ett förtydligande…det finns INGA som helst planer på att SRSv skall ersätta det vanliga SRS. Tabellen kommer att finnas kvar och utökas (till nästa år blir det runt 10 nya typer i tabellen), vill man ha ett vanligt SRS-mätbrev baserat på självmätning kan man få det och för den något mer seriöse kappseglaren finns SRSv som ett trappsteg till de internationella systemen där man kan segla mästerskap och internationella regattor.
Dec 19, 2010 @ 19:20
Pelle, dom här vikterna som finns i SRS-tabellen vad är det för vikt egentligen?
Det är ju inte “broschyrvikt” i SRS-tabellerna för de ligger lägre i de flesta fall. Om man jämför med vikt eller deplacement för motorbåtar så pratar man om “avgångskondition”, då med all utrustning ombord och med fulla tankar(bränsle o vatten).
Det måste ändå vara de minimivikter som finns angivna i SRS-tabellen som SRS-talet gäller för. Om någon nu har fått en tungt byggt båt (som de flesta kanske) så måste det ju ändå vara helt ok att försöka “närma” sin båt till minimivikten. Det finns också specialbeställda “standardbåtar” där kunder har fått båtar byggda med större omsorg beträffande vikten, placering/optimering av utrustning m.m.
Men hur ska båtar vägas i SRS (vad ingår i vikten utrustning m.m)?
Tycker annars att tanken med SRSv känns helt OK, även om det kan få lite knepiga resultat då två lika standardbåtar skulle kunna få olika mättal beroende på att den ena blivit inmätt.
Det stora problemet i SRS tycker jag är att omätta båtar inte kollas alls med avseende på segelmått m.m. Det finns t.ex. IOR båtar som kör med breda DH-spinnakers som definitivt inte finns i SRS databladet.
//StefanK
Dec 19, 2010 @ 19:43
utdrag ur SRS-regel:
APPENDIX 2 – UTRUSTNING OMBORD VID VÄGNING
Appendix 2 gäller endast för standardbåtar och mätbrevsbåtar. För klassbåtar gäller klassreglerna.
Ap2.1 Endast följande utrustning får finnas ombord om inte båtdatabladet eller SRS-mätbrevet anger
annat:
a) Rigg
b) Ett segel av varje tillåten typ med tillhörande säckar och/eller kapell
c) En uppsättning skot och suggor för varje tillåten typ av segel
4 /5 SRS – KLASSREGLER FÖR STANDARDBÅTAR 2010 2010-03-10
2010-03-10 SRS – KLASSREGLER FÖR STANDARDBÅTAR 2010 5 /5
d) Nedgångsluckor
e) Fast monterad utrustning
f) Fast monterade instrument
Följande utrustning får finnas ombord om den är obligatorisk enligt båtdatablad eller SRSmätbrev:
g) Sprayhood och sittbrunnskapell
h) Inom- eller utombordsmotor med högst 10 liter drivmedel
i) Dynor tjocklek minimum 5 cm i alla kojer
j) Bord
k) Pulpit och mantåg
l) Kokanordning, komplett installation
m) Toalett, komplett installation med septiktank
n) Kojer i förpik
o) Ett eller flera batterier
p) Förtöjningsgods såsom ankare, kätting, ankarlina, förtöjningslinor och fendrar max vikt 1.5% av deplacementet
Dec 19, 2010 @ 19:55
Stefan, SRS är tydligt att det inte är tillåten att lätta din båt för att uppnå minimivikt.
En specialbeställning passar inte heller under definition för standardbåt då det inte överensstämmer med “standardutförande”.
“En standardbåt ska överensstämma med
a) SRS-reglerna,
b) uppgifterna i båttypens båtdatablad förutom när SRS-reglerna tillåter avvikelse,
c) det standardutförande som skrov, skrovbihang, inredning och rigg som båttypen levererats i
förutom när SRS-reglerna tillåter avvikelse”
Dec 19, 2010 @ 20:14
Det är helt klart minime men hur skall du kontrollera det?
När ett specialbygge typ “Silverfogel “eller vissa Arcona 400 är mycket lättare än en standard Diva 39 eller standard Arcona 400 men uppfyller tabellvikten? Här har vi problem om inte tabellbåtarnas verkliga vikt fastställes.
Dec 19, 2010 @ 20:52
Standardbåtsidén är väl grov. Den håller inte att kappsegla efter om man menar allvar.
Som ett exempel kan en Dehler 35 idag fås med 4 olika kölar levererade. L-köl med blybulb, kort T-köl, T-köl med järn bulb eller en extra djup T-köl med blybulb. Vad är då standard? Vem kan på två foto avgöra skillnaden på dessa konfigureringar? Vilken ska finnas i tabellen? Inga båtar inte ens vinylestervarianten med racingköl når 5100kg som står i tabellen.
Vår egen Dehler 34SV har L-köl med blybulb som standard. Om man köper en Dehler 35 utan tillägg, snikvarianten, så får man idag T-köl med järnbulb. Varför skulle den plötsligt vara standard? De flesta köper förmodligen en annan variant.
Frågan som jag tycker är berättigad att ställa sig är om man verkligen ska använda SRS på sanktionerade seglingar. Alla, även proffsen, kör ju i familje- eller klubbbåtsklassen till slut. Varför inte använda sig av en riktig mätregel då?
Dec 19, 2010 @ 23:57
Dehler 35 har väl inte varit i tabellen 2010 och tabellen för 2011 är långt ifrån färdig.
Det är naturligtvis alltid ett problem med båtar som har många olika variationer. En del båtar som t.ex. Bavaria 38 Match finns av denna anledning inte i tabellen (5 st kölvarianter + 3 st rigg alternativ (kanske jag missade en variant) = minst 15st olika möjliga båttyper).
Många varv erbjuder olika optioner, byter modellprogrammet ofta osv. Det är faktorer som gör det svårt att ta in båtar i tabellen.
Dec 19, 2010 @ 23:00
Minime jag menade inte att man ska ta fram hålsågen :-)
På vår 34:a skulle jag kunna:
– ta bort det extra batteriet
– ta bort VV-beredaren
– ta bort det extra skåpet i akterkabinen
– ta bort en massa extrautrustning
– byta till rorkult istället för ratt
– byta till den mindre motorn
Detta blir säkert flera hundra kg utan att vår Doris lämnar “standardbåtsutförandet”.
Det är inte ovanligt att man optimerar en standardbåt vid nybeställning, bättre rollad-mer fiber o mindre plast, placerar t.ex. VV beredaren och batterier mer centralt m.m.
StefanK
Dec 19, 2010 @ 23:38
…eller så slipper man att plocka ut allt detta, låter båten vägas och mätas och ansöker om SRSv istället.
Det kan vara jobbigt att plocka ut all fast installation före en tävling och familjen blir säkerligen inte gladare för det… ;-)
Dec 20, 2010 @ 00:39
Efter att ha hållt i klassreglerna i flera entypsklasser kan jag bara intyga att när optimeringsfebern slår till sträcker sig fantasin mycket längre än det här… Det är inget enkelt jobb att hålla koll på en flotta av båtar. Detta trots att man i en entypskalss både har en hyfsad entypsregel i botten och detaljerad kunskap om den specifika båten… Inser då vilka problem SRS står inför om man ska göra denna regel mer noggrann och rättvis…
Dec 20, 2010 @ 06:59
Och det är därför man inte skall använda lys /SRS vid prestigefylda seglingar utan till klubb segling på viken.
SRS är ju super till just det.
Jag tror att alla vet hur deras båt är i standard utförande. För mig innebär det att den är utrustad som när man skall familje segla.
Synd att W2S inte kör ORC eller IRC vilket är utmärkta regeler för 95 pct av startfälltet och ger en otrolig nogranhet.
Med ORC, IRC och SRS/lys i sitt nuvarande format så har man i princip täckt in behoven för majoriteten av enskrovs kappsegling i Sverige. Enda anledningen som jag kan se ett berättigande för SRSv är att ORC och IRC har så tråkig ton mellan sig att det vore skönt att ditcha båda………..
Dec 24, 2010 @ 11:42
Ditcha båda, segla SRS och bjud alla internationella båtar som har ett IRC/ORC tal på ett SRS tal när de tävlar i Sverige.
Dec 19, 2010 @ 15:38
Jag tycker ändå detta är ett steg i positiv riktning –
Kanske SRS ändå är på väg mot ett tredje decimaltal!
Dec 19, 2010 @ 15:57
Med risk att det låter som att jag “målar fan på vägge” kommer här några kommentarer till.
Är det så klokt att de som vill ska kunna skaffa sig ett bättre SRS-tal genom att mäta båten. Självklart är inte detta avsikten, men det lär bli effekten… Kommer ni inte ihåg hur detta utvecklades gällande IMS/ORC en gång i tiden då folk gjorde mer omfattande IMS-mätningar för att sänka sina mätetal och vinna i ORC… Gäller det IRC/ORCi är ju optimering en del av sporten, men på breddnivå vet jag inte om det är så bra. Risk är att det istället skrämmer en del av de breddseglare vi vill locka in. Vi har redan idag tillräckligt med negativa diskussioner som följd av “segelmakarbåtar” som uppenbarligen tänjt på SRS en aning… Lär inte bli bättre genom att skapa en “gräddfil” för de som vill optimera och mäta sin båt.
Tycker att man borde gå i omvänd riktning med SRS. Många entypsklasser ( tex Farr 40 och X-35) satsar idag i enlighet med ISAF:s idéer på att ställa krav på att båtarna ska styras av amatörer och båtägare för att undvika inlånade proffs. I X-35-klassen röstade just igenom en ännu tuffare amatörregel in för att tygla problemet med proffs som hoppar in. Kanske vore en idé att göra SRS till en strikt amatör-/breddregel genom att helt enkelt ställa krav på vem som får delta…
Ett sätt att undvika problem vore givetvis att ha två SRS-klasser. Tabell-SRS och SRSv som blir separata klasser, men då lär det väl bli samma trams som en gång i tiden med IMS och ORC.
/Lars
Dec 19, 2010 @ 20:48
Vi har optimerat vår Diva 35 2010 redan från strart en del, och därför anmält dessa optimeringar inför säsongen 2010 och fått brev efter dessa underlag.
Mättalet höjdes 3 pinnar till 1,28 vilket känns rimligt.
Då båten skiljer sig lite från en standard, känns det bra att ha ett brev med rätta data. Hur kul kan det vara att vinna med vetskap att man gjort otillböriga förändringar på sin båt, eller segel? Det skulle vara bra om man rutinmässigt gjorde några stickprovskontroller på de fem första båtarna i större sammanhang. Det skulle förmodligen stävja det lockande faktum att det är ganska enkelt att pimpa upp en hygglig seglare, utrusta med moderna segel och en hygglig besättning och vinna t.ex Lidingö, Tjörn eller Ornö.
Dec 20, 2010 @ 19:17
Så du tycker att man bör “stävja det lockande faktum att det är ganska enkelt att pimpa upp en hygglig seglare, utrusta med moderna segel…”. Vari ligger felet att fräsha upp sin båt med nya segel och utrustning, se över botten och så vidare?
Definiera gärna pimpa och moderna segel!
Dec 19, 2010 @ 23:35
För de flesta lär det nog vara helt ointressant att få en tabellbåt mätt av mätman. Det som vore ett riktigt lyft är om SRSv hjälper till att få bort det godtyckliga “straff” som nya båtar alltid drabbats av i Lys/SRS. Om vi diskuterar breddsegling med standardbåtar så vill nog majoriteten inte lägga upp de pengar som krävs för den relativt lilla vinst det kan ge att optimera med hjälp av SRSv. Det är rätt skojigt att det är så heta diskussioner kring Lys/SRS och orättvisa mätetal, den effektivaste optimeringen ligger trots allt i att segla bra, placera sig rätt på banan och undvika misstag. Sedan kan man diskutera rättvisan i två eller tre decimaler (hundradelar eller tusendelar) till nästa istid.
Dec 20, 2010 @ 09:08
“Problemet” med LYS/SRS är att det är ett hcptal för alla bogar och alla väder. Men samtidigt är det lite av charmen att man vet.. – Idag går vi bra för det är mycket kryss och hård vind tex. Samma “problem” har IRC med sitt entalssystem, det är väl bara ORC som fixar favoritbogar/väder. Rena fuskare kommer man inte åt om man inte väger båten och besiktar före och efter race att all utrustning finns och är av rätt mått.
Dec 20, 2010 @ 09:35
LYS/SRS är inte avsett för enskilda bogar eller väder. Grunden var från början ca 3-10 m/s och att banan skulle vara en rundbana – dvs med alla bogar. Då fungerar det bra och det är få båtar som punkterar systemet. Med en kort kryss, en lång halvvind och en lång slör så blir det skevt liksom om det är bara kryss…
Dec 20, 2010 @ 10:52
Det var liksom det som var min poäng. Vanligt LYS/SRS är tillräckligt bra för hcp seglingar för oss vanliga dödliga. Vissa båtar har sina favoritbogar och vindar. Men självklart ska vi hålla efter fuskare och försöka påverka kommittér vid uppenbart felsatta respittal. Vill man ha mer rättvisa är man nog hänvisad till entyp eller boxregler.
Dec 21, 2010 @ 06:58
Det finns andra sidor av SRS/lys som är svåra att hantera.
mätbrevs båtar kommer över tiden att få ett tal som gäller för båten och seglaren. (dvs om man korrigerar talet för resultat under några år)
IRC och ORC kommer att utgå från en båt med nya segel, båten seglas till 100 pct.
Dessutom använder man båtar på olika sätt på bana och till havs ( därav intresset för expeditions routing. ) jag hade tidigare frågor om en båt typ som var med på ett race där cruzing versionen hade masthead spinn vilket inte standard eller Racing hade.
Som jag förstår SRS så innebär det att man då kan köra upp både genacker och code segel i toppen och genom det få en prestanda som är väldigt asymetrisk mot sina syster båtar. Kanske inte så mycket på korvbana men havskappsegling där man offta faller eller lovar några grader för att nästa väder system ser anorlunda ut kommer det att ge en stor fördel. Några ägare kommer då säga – jag har inte dom seglen. Det kanske är så men hur skall SRS tabellen kunna ta hänsyn till det ???????
För att tävlande skall kunna mäta sina krafter måste tävling arrangörer välja ett passande respit system. För kappseglingar med fler än ( säg 30 deltagare, bara för att ta ett tal) kanske ORC eller IRC har den precision som krävs för att alla på lite sikt skall tycka att tävlings momentet är seriöst och utmanande nog. Större kappseglingar kommer frestas av SRS enkelhet men det tycker i alla fall jag är synd då jag vill kunna gämföra mig med 1) mina kompisar 2) er andra.
Mvh,
Dec 20, 2010 @ 09:45
Gjøres noe for at LYS og SRS/SRSv skal kunne være sammenlignbare? Vi vil gjerne komme og seile regatta i Sverige, og vi håper flere svensker kommer til “våre” regattaer (Færder’n, HH Skagen Race, Watski Two Star etc etc). Håper å slippe å ha enda et sertifikat i båten (LYS, ORC, kanskje IRC og nå også SRS/SRSv…).
X-35, “Rock’all”
Dec 20, 2010 @ 11:48
X-35 är med i SRS-tabellen så ni behöver inte certifikat/mätbrev (om ni uppfyller OD). Alla båtar som är med i tabellen kan kappsegla i Sverige oavsett nationalitet. Det är dock lite svårare för en svensk båt att kappsegla i Norge, men inte omöjligt ;-).
Dec 20, 2010 @ 10:39
Blir man korsfäst på det här forumet om man tycker det är bra att SRS är dåligt, orättvist och inexakt?
Hörde en vis kommentar på hamnen: “Om man kappseglar så seriöst att man gnäller på sitt SRS tal så ska man inte segla SRS”
-Skall inte SRS vara ett enkelt system för klubbens kvällsseglingar, inte större kappseglingar?
-Om SRS är för bra tar det inte bort nyttan eller lusten att mäta in båten i en internationell regel?
-Gör ett bra SRS system att många båtar som hör hemma på en högre nivå aldrig tar steget upp?
-Skulle ett dåligt SRS system uppmuntra till mer segling på högra nivå och därmed internationellt?
-Skulle det vara bra för svensk segling om SSF/RK/mätmän lade energi och pengar på att assistera vid inmätning i internationella regler?
-Är ett dåligt SRS system på lång sikt bra för svenskt deltagarantal på internationella tävlingar?
Dec 20, 2010 @ 11:13
Håller med om problemet men seglar man på “seriösare” nivå tränar, har riktig utrustning och avancerade segel etc. så är man idag hänvisad till att köra SRS i Sverige.
Det pratas mycket om klubbseglingar i viken men jag menar att det är rätt regel även på folkfester som tex Tjörn Runt. Startar man racet hela förmiddagen och totalen är viktigast så kan man lika gärna köra SRS. Ingen kör ju samma race ändå.
Är folkfest med ett tävlingsmoment det viktiga snarare än en strävan att hålla det sportsliga högst så är SRS rätt.
Problemet tror jag blir när segelmakare och proffs ser det som en del i marknadsföringen att slå ett större gäng “kryssare” än ett mindre gäng proffs. Kanske skulle arrangörerna skicka proffsen till ORCi och IRC klasserna.
Det finns tydliga definitioner enligt ISAF på vad som är amatörer. Jag tror att det var Lars Sörqvist var inne på samma linje i ett annat .
Dec 20, 2010 @ 13:39
Så hur löser detta 2010 års stora problem, båtar som seglar utan att visa upp giltigt mätbrev? Att då göra det “krångligare” att skaffa mätbrev i den situationen känns ju inte riktigt som rätt väg att gå?
Dec 20, 2010 @ 16:24
Båtar som seglar utan mätbrev kan nog varken SSF eller medtävlarna “komma åt” på ett effektivt sätt. Där är arrangörerna enda hoppet! En enkel ankomstanmälan med uppvisande av mätbrev samt några slumpvisa stickkontroller kanske kan få folk att tänka till…
Mättalet är ju inte till för att jävlas med oss utan för att vi ska kunna kappsegla hyfsat rättvist!
Dec 20, 2010 @ 17:03
I reglerna står det ju klart och tydligt att mätbrev ska visas upp utan anmodan. Sedan vore det nog bra om arrangörerna verkligen agerar om så inte sker. Jag tror det blir bra med förändringarna som kommer.
Dec 21, 2010 @ 00:06
Håller helt med Erik, under alla OR vi seglat, har jag aldrig sett någon stickprovskontroll (alltså att man lever upp till mätbrevet) direkt efter målgång och då har jag seglat många!
Självklart är väl att man optimerar inom reglerna efter bästa förmåga.
Dec 21, 2010 @ 07:55
Jag är lite nyfiken på behovsanalysen?
På västkusten har jag ju samlat de större båtarna för att koordinera våra race och diskutera gemensamma frågor. Initialt trodde jag att det fanns intresse för lite seriösare racing lokalt, kanske under IRC (vilket då skulle kräva vägning/mätning).
Men det visar sig att det finns två tydliga grupper:
80% vill köra 3-5 race på en säsong med så lite besvär som möjligt. Man har tajt med tid och vill maximera tiden på havet i relation till förberedelse. SRS är “good enough” för alla inblandade så länge folk har koll på sina segelgarderober.
20% vill segla mot tuffare motstånd och mäter då in i ORCi eller IRC, eller åker till Danmark eller Norge och kör DH/NorLYS. Man mäter in i de regler som krävs för att få segla de race som känns utmanande. De mest ambitiösa kanske har 5 mätbrev!
Jag är helt med på att SRSv lyfter nivån på SRS vilket är bra.
Men jag har lite svårt att se vilken målgrupp bland seglarna man adresserar?
Antingen blir SRSv en nischföreteelse, men kommer att ta moment från från de internationella reglerna (som redan har det otroligt svårt). Eller så vill SSF på sikt att många/alla av dagens SRS-båtar skall mätas, och då är det en större principiell fråga…
Och jag kan inte se att så många båtägare har lust att åka 60 mil för att hämta en våg, lägga upp pengar för kranhyra och ringa runt efter en mätman för att få sitt SRS satt till 1.148 i stället för 1.15? Och dessutom skulle jag bli skitsur om min båtgranne i en identisk båt sänkte sitt SRS genom att lägga två dagar och ett par tusen spänn?
Dessutom finns det redan en skillnad i ambition mellan regelmakarna (som försöker styra upp SRS) och arrangörerna som inte alltid tar SRS på allvar. Och jag pratar med många duktiga arrangörer som inte förstår dagens SRSregler. Steg ett kanske vore att lyfta arrangörssidan?
Idag seglar folk i Norden efter SRS, NorLYS, DH, LYS, IRC, ORC Club och ORCi.
Behöver vi fler alternativ? Eller färre?
Det är egentligen en viktigare fråga än om SRSv är bra eller ej. Eller om DH blir bättre med sitt helt nya VPP.
Dec 21, 2010 @ 08:37
Det här är bra och väsentliga frågeställningar. Jag kommer inte att kommentara detta just nu heller eftersom Jan Dejmo och jag håller på att skriva en text om vår syn på respitkappsegling där vi tar upp dessa och andra frågeställningar. Vi hoppas den kommer ut på SSF’s hemsida i början på Januari. Tills dess följer jag debatten här och på andra ställen med intresse.
Dec 21, 2010 @ 11:27
Att vi behöver färre regler med fler deltagare….
Dec 21, 2010 @ 12:38
Du glömde Texel för flerskrov.
Dec 21, 2010 @ 18:29
Själv tror jag vi behöver två regler. Helst varken fler eller färre. En enkel breddkappseglingsregel som inte kostar något, är en tabell färdig att använda, inte kräver några mätningar och är tillräckligt bra för att folk ska acceptera den även om den är långt ifrån perfekt. Med andra ors SRS-tabellen…
Utöver denna skulle jag vilja se en internationell (global) regen som är så rättvis som möjligt och där det finns mästerskapsstatus. För att funka krävs krångel med mätningar, men med en regel skulle seglarförbundet göra allt för att underlätta. Ambuledande mätdagar över landet, kostnadspressade mätningar (möjliga stordriftsfördelar om alla nyttjar samma regel?), etc
Något mer tycker jag inte krävs! Nationella varianter som kräver mätningar och arbetsinsatser i storlek med internationella regler känns helt feltänkt och snarare destruktivt för vår sport…
/Lars
Dec 21, 2010 @ 20:35
Jag tror att man måste ge upp ambition att ha en regel för allt.
Grund principen skulle kunna vara typ planande sportbåtar kör en som stämmer för dem, deplacementerande performance cruisers sin, flerskrov sin, canting keel sin. Tävling i viken eller kryssa runt öar med ett begränsat sportsligt innehåll och korvgrillning som höjdpunkt kan ha en.
Det är ju ingen som ens skulle komma på tanken att tävlingar typ kite, 49er eller surfbräda mot varandra enligt ett handikappsystem skulle gå att få att handla om rättvisa.
Börja med att rensa och klassindela tabellen.
Dec 21, 2010 @ 22:49
Det tror jag du har helt rätt i Anders! Problem med regler kommer alltid att finnas när ytterligheterna spretar för mycket! Därför tror jag att det är bra att samla alla båtar under en och samma regel så att det totala antalet båtar blir så stort som möjligt och sedan indela dessa i lämpliga klasser som tävlar mor varandra. På så sätt kan det bli ett skäligt antal i varje klass. Så gör man ju t ex med IRC med framgång i flera länder. Splittrar man sig först på massa olika regler blir nödvändigtvis “spretigheten” större för att få ihop tillräckligt många per klass.
Dec 21, 2010 @ 23:03
Håller helt med Öresunds-Anders, detta har jag också skrivit i ett tidigare inlägg. Klassindela SRS efter båttyper, skärgårdskryssare, IOR-typer, kostrar/långkölare, performance cruisers, cruisers, planande racers osv.
Måste vara perfekt när det är stora fält typ TR, GR, W2S eller LR.
På kvällseglingar så kör man naturligtvis som vanligt “krig mot alla” o se´n korvgrillning…
StefanK
Dec 22, 2010 @ 11:57
Jag håller med Lars! Det är ganska paradoxal, att för 5 år sedan var det ju så. Men sen ville någon ha IRC och nu seglar alla LYS och båda IRC och ORC är nästan döda i Sverige. Är det bättre nu än för fem år sedan? Knappast. Om målet är att helt och hållet sluta ORC och IRC i Sverige låter SRSv bra, annars inte.
Hur tänker ni bestämma den tredje decimalen? Det är redan mycket svårt att bestämma den andra desimalen. Har ni några formler för detta? Hur använder ni ORC eller IRC för detta? Bara att ta måtten eller också GPH/TCC? Vad gör ni om GPH, TCC och SRS-tabel ger olika information?
Dec 22, 2010 @ 12:52
Nu vet jag vad jag önskar mig i julklapp! Jag önskar mig att alla regelmakare över hela världen istället för att bråka med varandra, tycka att just deras egen lilla regel-uppfinning är det bästa som någonsinn existerat och splittra segelsporten med all negativ propaganda, skulle gå samman och tillsammans utveckla en superregel som alla enas om och tillsammans marknadsföra den i positiva ordalag så att alla som hör detta bara längtar efter att få komma ut och kappsegla för att allt är så enkelt och tydligt! Hoppas det finns någon lite fe som hör mig! För det lär definitivt behövas trolldom för att få detta att ske….
:)
Dec 22, 2010 @ 16:04
Fred på jorden alltså. ;-)
Dec 22, 2010 @ 22:07
Ungefär Anders, men fred på jorden förefaller enklare att uppnå än fred mellan regelmakare….
Dec 22, 2010 @ 22:12
http://www.youtube.com/watch?v=3st-Hai1y54
Dec 23, 2010 @ 15:25
Nää, så här lär det nog få gå till….
http://www.youtube.com/watch?v=hcxwTgEC7IM
Dec 21, 2010 @ 12:11
Lite googlande ger att en kranvåg som tar 10 ton kostar mellan 6- och 13-tusen plus moms. Inga enorma summor för några större klubbar eller distrikten om SSF stöttar lite. Sen kan vågarna hyras/lånas ut till småklubbarna.
Med hjälp av vägning och de nya kraven på fotografier kan mättalen bli klart bättre.
Jag tror inte heller att SRS ska konkurrera med IRC/ORC men dessa borde inte heller se SRS som ett hot utan en möjlig rekryteringsbas!
Och – en gång till – om klubbarna skärper kraven/kontrollen så vinner SRS massor. Det gäller även inrapportering av resultat.
Dec 21, 2010 @ 14:08
Då ska man ju ha en kran också…
Dec 21, 2010 @ 13:25
SRSv tror jag inte ett ögonblick på, det gör det dyrare utan en enda vinst. Inte kommer seglare blir mer nöjda med resultaten då olikheter kvarstår och dessutom en bedömning av talet. Vilken rätvisa blir det mellan en J109, Skärgårdskryssare, IF båt och CB66 med SRSv. Skulle snacket upphöra för att man betalat mer för mätbrevet ?
Det tror inte jag utan snarare tvärtom.
SRS duger gott och med den vanliga bedömningen + att SSF hjälper arrangörer med kontroller och annat nödvändigt som till exempel resultatinsamling.
Kanske ska mätbrevsbåtarna bilda egen klass vid större kappseglingar.
Och vi som seglar har också ett ansvar att till exempel protestera om det är något vi tycker ser märkligt ut. Vi har ju också ansvar för att allt går rätt till, efterhandssnack är inte särskilt lyckligt.
Och så kan vi ju vara lite mer toleranta mot att vissa lyckas vinna.
Med andra ord är det lite upp till oss hur vi vill ha det, alternativen finns för de som vill satsa mer och på rättvisare seglingen.
För de flesta är seglingen och gemenskapen viktigare än förstaplatsen.
Så min önskan är kort och gott, gör det enkelt !
mvh Svenne
Dec 21, 2010 @ 15:32
Regler och mätbrev är nog bra, men svårigheten ligger i att ha koll på att de efterlevs.
Det kan väl inte vara alltför betungande för en arrangör/tävlingsledning att komma överens om att de tre-fem första i varje klass kollas på ett enkelt sätt. Koll av mätmärken och längder på spinnbommar och något segel och utse några som tar dessa mått. Att man köper en gammal välseglande båt med lågt mättal och uppgrader den efter reglerna och seglar den med en bra besättning är ju helt okej, men när det då visar sig att båtens prestanda ökar vesäntligt, ska ju mättalet ändras och det sker ju i stort sett vid varje tillfälle som en specifik båt seglar vesäntligt bättre än ursrungligt mättal satt för många år sedan. maerialutvecklingen har ju varit enorm på senare år, framförallt på segel.