Administrera sin seglingssäsong?
Veckans läsarfråga handlar om hur man bäst styr upp sitt seglingsprojekt.
Hur administrerar man bäst en seglingssäsong t ex hålla koll på vem i besättningen som kan komma på seglingarna som är planerade, kanske dela ut uppgifter till besättning, kom ihåg listor mm. Jag tänker mig något enkelt verktyg på webben (helst gratis) med självadministration dvs varje besättningsmedlem sköter sin egen uppdatering. Annars är det ju lätt att fastna i Excellistträsket och själv sitta och ringa runt inför varje segling! Allt för att kunna segla mer och mecka mindre!
Vore kul att höra hur andra gör!!
MVH//Ulf Nilsson
Centerline 40 SWE 9
Själva har vi kört Huddle ett par säsonger. Bra för diskussioner och delade dokument. Lite sämre på uppgifter och gemensamma kalendrar. Och nu var det ett tag sedan jag utvärderade alternativen.
Tom O.
Mar 17, 2011 @ 09:56
Det finnes sikkert bedre verktøy enn Google sine, og det spørs hvor mye arbeid man skal legge i det, men for vår del har det fungert bra. Vi har trappet ned aktiviteten, og har ikke brukt siden aktivt siden våren 2010.
Sjekk: https://sites.google.com/site/frkenfrydsite/
Mvh
Tom
Sam V
Mar 17, 2011 @ 11:19
Det finns ett mycket enkelt planeringsverktyg som heter doodle. Ska man bara spika dagar och besättning funkar det fint. http://www.doodle.com/
JIMMY
Mar 17, 2011 @ 12:18
Vår Shore Manager i ERT var mycket förtjust i Airset men det finns troligtvis bättre verktyg…
Erik Barkefors
Mar 17, 2011 @ 12:58
En superenkel variant är en sluten Facebookgrupp. Alla godkända deltagare kan komma åt sidan och tacka ja/nej till Evenemang som man skapar. Under respektive Evenemang kan man fylla på med arbetsuppgifter för olika personer som kan bekräfta att de läst och sen utfört uppgiften.
Det räcker nog inte till de stora sponsrade projekten men fungerar enkelt för hobbyprojekt!
L-B Gustafsson
Mar 17, 2011 @ 14:24
sailingnetworks.com är ett gratisalternativ om man vill ha några mer möjligheter än facebook.
Hansen
Mar 17, 2011 @ 19:41
Vi kör doodle och google-kalendrar.
Pär Johansson
Mar 17, 2011 @ 21:05
Basecamp.com funkar bra för segling samt andra projekt! To-Do lists, Milestones, ladda upp filer, anslagstavla, kalender – påminnelser/uppdateringar i din mailkorg.
Patrick L
Mar 17, 2011 @ 21:46
Vi kör Basecamp, funkar mycket bra:
http://basecamphq.com/
Johan Rockström
Mar 17, 2011 @ 21:56
Vi kör sluten facebook grupp kompletterad med Google docs och det funkar även om det har sina brister. Tidigare mailade vi varandra men det var helt ohållbart. FB har fördelen att det är enkelt och i och med att nästan alla alltid har FB uppe när datorn är på så når man snabbt nå alla i teamet. Dessutom slipper man ytterligare en applikation man måste komma ihåg att administrera och att FB finnns som app är toppenbra. Om man bara kunde dela dokument som doc och xls så skulle det vara toppenbra.
Ulf Nilsson
Mar 22, 2011 @ 15:16
Tack för alla fina tips, bara att göra en liten utvärdering, återkommer med resultat.
Claes Redin
Mar 23, 2011 @ 08:46
Vi testar nu bokat.se
Det är en enkel web-tjänst där som hjälper till att hantera inbjudningar och svar. Inbjudningar mailas ut och man svarar om man kan vara med eller inte samt kan kommentera. Samtliga inbjudna kan sedan följa “bokningsläget”. Enkelt och smidigt.
Jan-Olof Nilsson
Mar 23, 2011 @ 10:41
Vi har kört Huddle och tycker det fungerar mycket bra. Vi kan lägga upp filer med information och boka in seglingar mm.
// JanO på PrimeX
Johan
Mar 28, 2011 @ 13:20
Kanske Podio https://podio.com/
“Podio is an online environment with a new take on work and how it gets done.
It gives people more power than they’ve ever had before to do everyday work better, smarter and in their own way. Podio is used by a variety of teams and organizations for a wide range of purposes.”
Fritt upp till 10 anv och byggbart till tusen. Från Danmark.
http://mashable.com/2011/03/25/podio/
Anders
Apr 27, 2024 @ 10:21
Vilka verktyg gäller nu för tiden? Hur administrerar ni 2024 Peter?
Peter Gustafsson
May 5, 2024 @ 17:10
Oj, det här var en gammal tråd 😀
Vi har kört en grupp på Facebook men för sommarens race så använder vi WhatsApp då alla inte har Facebook längre. Slack eller liknande hade varit ett alternativ, men då vill man nog köra en betald variant?
Mycket av dokumentationen finns i ett par Google Docs som uppdateras löpande. Här funderar jag på att flytta till Notion för att få allt på samma ställe.
Andra förslag?