Skip to content

39 Comments

  1. X-35 Team YXI
    May 16, 2011 @ 15:39

    Måste passa på att skicka en eloge till “mina” killar också!

    Bild från ett träningspass:
    http://swe139.wordpress.com/2011/04/19/fantastisk-kvall-i-lommabukten/

    Brukar köra X-yachts-leken – “ta på linjerna” ….

    Reply

    • Johan Rockström
      May 16, 2011 @ 16:08

      Snyggt Mårten, vi körde ett “hiking pass” med Björn Ö förra säsongen och han visade att man kan komma ut lite längre med rätt teknik men då borde man nog helst ha susp!

      Reply

      • X-35 Team YXI
        May 16, 2011 @ 16:39

        Vi alla fick väl en liten “wake up” på Rasmus seminarie förra hösten där stilstudier av olika båtar visades….

        Men visst – det funkar på banrace med kryssar på 15-20min – nog ingen position man sitter i runt Gotland…

        Reply

      • X-35 Team YXI
        May 16, 2011 @ 16:40

        Finns susp. för seglare på HY
        http://www.happyyachting.com/brands/spinlock/spinlock-hike-pro-keelboat-hiking-pad.html

        Säkert bättre ROI på dem än på en ny fock ;-)

        Reply

        • Seglarn
          May 16, 2011 @ 17:13

          X35 klassregel:

          “It is not permitted for any crew member to wear a device or clothing that is designed to spread the load of the lifelines on the abdomen to make hiking more comfortable, or that permits a crew member to hike harder, further, longer or more aggressively.”

          Reply

          • Jon Fangel
            May 17, 2011 @ 11:09

            Kul Seglarn. Vilket årgång av klassreglerna hittar du denna text?

          • Patrick L
            May 17, 2011 @ 11:12

            Jon, den är misstänkt lik texten i Farr 30:s klassregler.

        • Patrick L
          May 16, 2011 @ 17:26

          Får man ha det i X-35? Förbjudet i Farr 30.

          Reply

        • X-35 Team YXI
          May 16, 2011 @ 22:13

          Det finns väl fler klasser än X-35? :-)

          “Mina” killar kör hardcore utan skydd!

          Reply

        • Nisse
          May 17, 2011 @ 11:29

          Regel 49.1 ?

          mvh

          /N

          Reply

  2. Thomas Ottosson
    May 16, 2011 @ 16:05

    Det där borde förbjudas. Vill jag ha ont när jag seglar kan jag börja med Laser igen.

    Reply

    • Fredrik
      May 16, 2011 @ 18:25

      Japp, slående. Och måste ni vara så snabba? Vill jag åka snabbt kan jag börja flyga stridsflygplan igen

      Reply

  3. Team Redan
    May 16, 2011 @ 16:05

    He Look,

    One guy is hiking and reading a magazine (Garden World?) at the same time ;)

    Reply

  4. Fredrik Å
    May 16, 2011 @ 18:09

    Visst lönar det sig att ha vikten på rätt ställe, gött att se!
    /Fredrik

    Reply

  5. Mattias Allroth
    May 16, 2011 @ 18:10

    E väl enklare och regelrätt att klä in mantåget i nån mjukt och mysigt istället ;)

    Reply

    • Patrick L
      May 16, 2011 @ 18:22

      Ja, det är däremot tillåtet :-) Det ryktas att Orcas fördäckare tillika boat captain har en specialez på gång till Farr 30, lär väl funka bra även till X-35 om än med lite andra längder.

      Reply

    • Öresund Regatta, AN
      May 17, 2011 @ 10:12

      OK. Jag har köpt Mattias. Ska bara på.

      Reply

  6. Large
    May 17, 2011 @ 09:17

    Rätande moment skapar fart:
    A) Vikten på rätt ställe
    B) Tillräckligt mycket vikt-FG33 hade t ex två stycken gastar av XXL storlek

    Reply

  7. (o)
    May 17, 2011 @ 09:34

    Måste man ha ett helt korpfotbollslag för att vinna? Det är ju inte lätt för alla att få ihop så många gubbar till sin 34 fotare! Kanske man skall ragga dökött utanför McDonalds?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 17, 2011 @ 09:53

      Nej, det måste man inte. Och man måste inte träna heller. Eller ha en ren botten. Eller bra segel. Eller koll på vädret. Men det hjälper om man vill fajtas med andra som har koll på läget.

      Att få ihop (och behålla) en besättning är inte lätt, men det är en av de utmaningar som man måste hantera när man kappseglar i en större båt. Och för många verkar det enklare att lägga pengar på fina båtar och snygga segel för att i efterhand skylla på att man inte hade besättning… Att få ihop ett kul gäng ger definitivt mest “fart per krona”.

      Det är sällan man hör den bortförklaringen i fotboll eller hockey… “vi hade inte fullt lag” :-)

      Reply

      • CJ
        May 17, 2011 @ 10:05

        Vad skönt det är med en entyps regel.
        Jag behöver inte vända plånboken ut och in för att köpa massa konstiga segel i lyxiga material.
        Jag behöver inte ta med ett korplag för att få mycket fart i båten.

        Reply

        • Patrick L
          May 17, 2011 @ 10:34

          CJ, en entypsregel ändrar väl inte fysikaliska grunder? Även en X-99 behöver väl sina 512 kg (6-7 gubbar) så långt ut på kanten som möjligt för att slå konkurrenterna? Vill man slippa hänga får man skaffa en entypsbåt där det är förbjudet. Det finns såna klasser också.

          Reply

        • Peter Gustafsson
          May 17, 2011 @ 10:50

          Vad är självändamålet med att vara “entypsklass” när de bästa har lagt av och nästa X-99 är 20 minuter efter? “Mycket fart i båten” är ju ett relativt begrepp.

          Och jag är ganska säker på att de som är bäst i världen i X-99, X-35 eller vilken annan klass som helst har rejäl segelbudget, ligger på maxvikt och hikar av bara helvete.

          Fast att vara snabbaste X-99 i Björlanda kan ju också vara mysigt ;-)

          Reply

          • CJ
            May 17, 2011 @ 13:06

            I detta fallet är det en begränsad plånbok som gör det.

            Sedan får vi ge de andra X99orna tid och stöd att komma igång. Exilia låg också långt bak när vi började segla X99a.

            VM ettan 2009 har en budget på 5000 euro/år. Hur stor är din? Vad har en X35a?

          • CJ
            May 17, 2011 @ 13:08

            Tror du att vi inte “ligger på maxvikt och hikar av bara helvete”?

          • Peter Gustafsson
            May 17, 2011 @ 13:39

            Det var framförallt ditt “vad skönt det är med en entypsregel” som jag inte håller med om.

            Det spelar inte någon roll vilken klass du seglar (eller om det är entyp, box eller respit). Priset (och tiden) för att få ut 100% ur en båt beror på storleken och motståndet. Väldigt lite annat.

            Om det är så fantastiskt mycket billigare att vinna VM i X-99 än i X-35 (eller J/80, Melges 24 eller Drake) så beror det snarare på motståndet än att man har en så fantastisk klassregel?

          • CJ
            May 17, 2011 @ 14:04

            Jag tror vi har samma åsikt om “tid på vattnet”.
            Däremot håller jag inte med om kostnaden..
            Och jag jämförde inte mellan olika entypsklasser. Utan skilnaden mellan entyp och tabell/mätbrevs båt utan några begränsande regler. Jag tror (vet) att både du och jag vill få ut fler båtar att kappsegla men en hysterisk kapprustning i segel och manskap gynnar tyvärr inte det.

      • (o)
        May 17, 2011 @ 17:23

        Ojdå, men om vi nu uppfyller alla kriterier (som naturligtvis är självklara), är det proportionerligt med en niomans besättning i en 34 fotare för att köra motionslopp, tar vi inte lite udden ur vad detta ändå är? Jag menar, det är ju inte VM eller OS ;-)

        Reply

        • Peter Gustafsson
          May 17, 2011 @ 17:57

          8-9 man är det som gäller om man kör entyp eller IRC med J/109.

          Och så klart skall man inte köra 100% i motionslopp. Nästa race håller vi igen lite så blir det säkert roligare för alla inblandade. Vi hoppas att konkurrenterna lämnar OS-medaljörer och segelmakare i land, för det känns ju inte heller sjysst.

          Skall du eller jag meddela de tävlande i Vasaloppet och Göteborgsvarvet att de inte skall ge allt? Jag menar, det är ju inte VM eller OS ;-)

          Reply

          • (o)
            May 17, 2011 @ 20:09

            Det var inte meningen att reta upp dig, anade inte att detta var ett känsligt ämne? Sorry om jag klev på några ömma tår!

          • Calle P
            May 17, 2011 @ 20:15

            Finns det entypsregler för J109? Var hittar man dom?
            Anger du max besättningsvikt i IRC mätbrevet?

          • Peter Gustafsson
            May 17, 2011 @ 20:52

            Det är inte känsligt alls. Men det är fånigt att ifrågasätta de som faktiskt gör sin hemläxa och kommer väl förberedda till ett race. Sedan kan du raljera över att det inte är VM eller OS, men det är det vi amatörer har tid och råd med. OK.

            På den tiden jag harvade i kön skulle jag blivit tokig om inte de bästa båtarna tog racen på allvar och seglade så bra de kunde.

            Calle, den Europeiska entypsregeln finns här (600 kg + ägare). I IRC anger man max antal i besättningen och för J/109 varierar det mellan 8 och 9. I NorLYS och SRS så är besättningsvikten fri.

          • Janne P
            May 17, 2011 @ 20:58

            Finns under en länk ovan ( Boats / J109 ) :

            6.0 Additional Class Racing Provisions
            6.1 For J/109 Class or fleet sanctioned events, the crew shall be limited to the driver
            plus six crew members. To encourage family participation, a seventh “lightweight person”
            may be added at no penalty, provided that person’s weight does not exceed 60 kilos (132
            lbs.).
            6.2 For J/109 Class or fleet events designated by the Executive Board as national or
            other championship events, Rule 6.1 will not apply. For such designated championship
            events, a maximum crew weight limit shall apply. Maximum crew weight, regardless of
            the number of crew members, shall not exceed 550 kilos (1213 pounds) in swimming
            apparel, excluding the driver.

        • F424
          May 17, 2011 @ 20:47

          Jag tycker nog tvärtom mot (o).
          Att ha riktigt duktiga konkurrentbåtar som verkligen anstränger sig att jämföra sig mot är ren inspiration. Jag inser att vi har minimal chans att slå t.ex. BLUR-gänget (med samma SRS) med de förutsättningar vi skapat. Men det är intressant att spekulera i hur mycket varje parameter påverkar.
          Om vi lagt lika mycket krut på som PG & Co. på
          bottenfinish, segel, taktik, boathandling, hikning etc. hade vi då kunnat segla StOset 8 minuter fortare? Troligen. Det beror inte på båten att vi är efter. Eller på ett felaktigt SRS. Det beror på oss. Och det är sporrande att se hur mycket mer det finns att krama ut.

          Reply

  8. Peter Gustafsson
    May 17, 2011 @ 13:44

    Missade förresten gänget i Dominant Race som slog oss med 10 sekunder. De hikade ocksp ganska bra…

    http://h24-resize.s3.amazonaws.com/20262/4873832-iLMUo.jpg

    Reply

  9. Per
    May 17, 2011 @ 16:48

    Skön blandning i resultatlistan och kul att en 606 kammade hem segern. Lys-segling kommer alltid att vara en typisk korpen-sport där många kan vara med och ha kul. Riktig sport blir det i min mening om man seglar på en hög nivå i en OS-klass. Men viktigast är att ha kul.

    Reply

  10. Claes Redin
    May 17, 2011 @ 21:04

    Nu sladdade väl den här tråden iväg ordentligt.
    Peter hyllade sin duktiga, fokuserade besättning och tryckte på hur hårt arbete lönar sig. Att segling med lite större båtar (inkl. X-99) är en lagsport är det väl ingen som bestrider. Vikten av hårt arbete begränsar sig inte till enbart tävlingen utan även träning samt förberedelser av både laget och utrustningen. Entyp eller inte, häri ligger den stora utmaningen, att bygga ett duktigt lag.

    Skillnaden mellan ett samtränat gäng och hälften inhoppare är enorm. Jag hade förmånen att få hoppa in i Calle P:s samtränade gäng förra året och det var otroligt kul (inte bara för att vi vann). Det flyt, snacket kring taktik & strategi, mm. och hur enkelt det blev då alla gjorde sina jobb etc. etc.

    Som jag ser det är detta det man kan påverka mest även om materialet givetvis också spelar roll. Med begränsad budget och material som inte är helt i topp är det svårt att nå hela vägen resultatmässigt, men att utvecklas, bygga laget och se resultaten relativt förutsättningarna gör det spännande och kul. Är det inte det som är poängen, att utvecklas och ha kul?

    Reply

    • Fredrik Lönegren
      May 17, 2011 @ 22:10

      +1

      Kul Peter att du tar upp en av de viktigaste orsakerna för att nå framgång som amatörtävlande. Lyhördhet, “sliptvision” och viljan att kommunicera är viktigt som f_n.
      En liten funderare
      Varför pratar man om laget när det går bra?
      Men gärna i singular/ individ när det gått sämre eller har strulat?
      (förutom media som gärna/helst vill skriva om en person och sällan om laget)

      Tanken ovan slog mig när jag läste om målgång på LÖrunt.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.