ORCi Europeans | trash talk
Till helgen drar ORCi Europeans igång på Hankø. 26 båtar är väl lite tunnt då man hade hoppats på 30-40 båtar, men det är inget fel på kvalitén.
Class A (12 båtar)
Swan 42 Club Lusso Lupa John Langø NOR 537,8
Landmark 43 Destin Tore Kandahl NOR 538,0
Landmark 43 Nn Dag Skarsgård NOR 540,1
Farr 40 Norsteam Nor Steam NOR 540,1
XP-44 Too Bonita Knut G Heje NOR 544,7
X-41 OD Saillogic Racing Brødr. Hedemark NOR 568,7
Evento 42 Silva Hispaniola Dennis Gehrlein GER 573,1
First 40 Westwind Peter Süselbeck GER 580,0
First 40 Karukera Ola Sandell SWE 581,3
IMX 40 Xanthippe Jan Henrik Bryde NOR 593,4
IMX 40 Team Drømmen Siri B. Kamfjord NOR 596,3
IMX 40 Gertrud Lena Having SWE 597,5
Här saknar vi tyvärr regerenade världsmästaren Christian Plump som speciellt till den här regattan byggt en helt ny Judel/Vrolijk Racer 42 i Polen. Trots att han spikade North Sea Week så var han “bara” fyra i Kiel Cup och har nu gjort bedömningen att båten inte är redo för att segla ett mästerskap. Synd. Fast har man sett hans projekt, så kan man förstå honom. Faktiskt ingen av de 6 bästa från VM i Tyskland som är med. Dessutom ingen av Stockhomsbåtarna, där jag framförallt saknar IMX-40 Du Soleil och senaste årens dominanter i Sinergia 40 Datacom. Även finska GS42R Lexus borde varit med?
Men det finns ändå ett antal bra båtar på linjen. Mina tips är Evento 42 Silva Hispaniola, IMX-40 Gertrud och First 40 Westwind med Jesper Bank (?). Dessa tre har legat i topp i Tyskland i år. Kanske också Ola Sandell? Sedan skall det bli intressant att se vad XP-44 Too Bonita kan åstadkomma. Jag tror de kan ha en bra chans.
Class B (14 båtar)
Finn Flyer 36 Manix2 Jonas Granhed SWE 602,0
Bavaria 42 Match Ille Moro Ludvig Daae NOR 604,8
Salona 37 Feelgood Fredrik Thafvelin SWE 607,3
Vrolijk 37 Team Brodinas Jan Martin Brodin NOR 612,3
X-37 Xtra Fun Horst Figge-Jänke GER 614,4
X-37 Hoppetosse Jörg Hiller GER 614,9
Dufour 40 HR Wildcard Sailing Team Hans-Henrik Bjelke NOR 616,1
First 36.7 mod Team Swe 88 Patrik Forsgren SWE 618,0
GS 37 Xtreme Jarle Kristiansen NOR 621,8
T-34 Team Aiming 1St/Team Uk Trond Kristensen NOR 624,9
X-382 MK2 Felicia IV Eirik Brekke NOR 634,4
X-382 Juxbox Jan Meincke GER 643,9
X-332 Sport Varuna Xpress Kai Haupthoff GER 653,4
X-332 Chinook Johann Friedrichsen GER 659,4
Även här saknar vi regerande världsmästarna i X-332 patent3, men startfältet är ändå starkt. Blåser det mycket så lär Bavaria 42 Match Ille Moro vara svår, men i annat fall tror jag det står mellan Martin Nilssons Salona 37 Feelgood, Patrik Forsgrens First 36.7 och de tyska X-332:orna. Kanske också T-34? Och ganska många andra som kan vara med och hugga. Framförallt X-37 och Xtreme? Skall bli spännande.
Mats V
Aug 2, 2011 @ 08:54
Något nytt om eventuellt VM i Helsingfors 2012?
Stefan P
Aug 2, 2011 @ 09:34
Finnarna jobbar på med detta och planerar ett kombinerat Finnskt och Estniskt mästerskap i anslutning till regattan. Hoppas det blir av annars kan vi köra ett öppet FM. Kolla deltagare i BOW http://www.bow.fi/bow/index.php?option=com_fabrik&view=table&tableid=2&calculations=0&resetfilters=0&fabriklayout=default_grouped&Itemid=58&lang=en. Inga Svenska båtar men annars ett kul startfält. Skulle hellre segla där än i Norge. Men nu blev det inget av dem. Vi planerar att segla till Helsinfors nästa år oberoende av VM eller inte.
JonasJ
Aug 2, 2011 @ 09:02
EM!!! SWE, NOR o GER???
Peter Gustafsson
Aug 2, 2011 @ 10:56
Egentligen skulle man ju göra Cowes Week till stående EM??
Helt sjuk deltagarlista: 224 båtar i 10 IRC-klasser och 600+ båtar i 30 talet andra klasser. Bland entypsbåtarna samlar J/109 30 båtar, First 40.7 26 båtar och jubilerande träbåten XOD samlar 145 båtar!!!
Lite avundsjuk på King 40 Magic som just nu är på väg dit. Även Corby 36 Inga from Sweden står i anmälningslistan. Någon som har koll på om de är med?
http://www.aamcowesweek.co.uk
Patrick L
Aug 2, 2011 @ 11:23
Jo, fast Cowes Week verkar ju minst lika nationell som allt annat – bara mycket större…det verkar vara ganska få internationella besökare överhuvudtaget och i stort sett inga skandinaver? Vad jag kan se är 2 svenskar anmälda (cred till Inga from Sweden om de åker dit!) i de klasser jag har kollat och i entypsklasserna är det ju GBR-mästerskap för hela slanten. En (1) utlänning i J/109, en i J/80 (trots närheten till FRA) och en i 40.7.
Patrick L
Aug 2, 2011 @ 11:28
Sorry, tre svenskar var det i de klasser jag har kollat och så var det en till i multihull. Och givetvis skall cred gå till ALLA svenskar som tar sig till Cowes!
Jan
Aug 3, 2011 @ 09:47
Tja, FINIRC öppna mästerskapen går ju samtidigt och där är Inga också anmäld så nåndera, eller båda, faller nog bort.
http://finirc.com/
Patrick L
Aug 2, 2011 @ 12:04
Cred till de svenskar som åker till Hankø! Blir spännande att följa!
Stefan P
Aug 2, 2011 @ 16:36
Om Patrik F & Co fortsätter att segla som tidgare i år blir de farliga framför allt om vinden blir måttlig. Håller någon tumme för Martin och Manix. I Finland klarar man av att få FF 36 och 34 att segla bra under ORCi så farten kanske kommer nu för Manix. Bland de större kanske en IMX, XP 44 verkar styv så då får det bralla i som förra året förmodligen.
Per Lundqvist
Aug 2, 2011 @ 23:16
Av de tyska båtarna i lilla klassen är det nog dessvärre bara X-332:orna Chinook, och i viss mån Varuna X som håller toppklass. X-37:orna var köbåtar förra året. De starka båtarna förra året var Holländare (salona 37) en Dehler 39 och tyska Patent 3 som var i särklass. Även nya First 35 och Dehler 35 gick fartmässigt bra men seglade bort sig. Vi borde ha åkt dit med andra ord…
Tror på svensk seger i hård kamp med Chinook!
Vi ska dock följa med Stefan och Perfect eXcuse nästa år till Finland…
Per/X-332 Xplorer
Mats V
Aug 3, 2011 @ 11:02
Vi blir nog några svenska X-båtar i Finland om VM hamnar där nästa år…
Ola sätter Seglings-Sverige på kartan! | CSS – Christinehamns Segelsällskap
Aug 3, 2011 @ 07:27
[…] alla oss som inte kommer stå på startlinjen rekommenderas blur.se – Peter brukar se till att man är up to date, kanske tom live stream. Det här inlägget […]
Andreas Wettre
Aug 3, 2011 @ 17:01
Litt bedre europeisk spredning i x-35 VM i Århus DEN(6) FIN(2) GBR(4) GER(4) ITA(1) NED(2) NOR (5) SWE (6)
http://www.dsystems.dk/DTilmeld3/event/deltager.php?id=107&class=59
X-35 EM 2012 blir på Hankø – Løp og kjøp!
Andreas
Patrick L
Aug 4, 2011 @ 09:44
Jo det är ju klart bättre i antal nationer, men fortfarande ganska regionalt. Inget av de bästa italienska teamen tar sig ur Medelhavet och så kommer det nog alltid att vara. Likadant för Farr 30 i Kiel, inget av de franska teamen åker dit. Kanske skall vi börja med “nordeuropeiska” respektive “sydeuropeiska” mästerskap? Eller så accepterar vi att dessa mästerskap mest drar folk från närområdet och att det därmed blir rätt olika deltagande beroende på var man placerar regattan.
erik
Aug 3, 2011 @ 17:46
Felicia har vært hard å slå de siste årene, men her kommer alltså en X-382 fra Tyskland med nesten 10 poeng lavere handikap? Hvis han seiler like bra som Brekke skal han bli hard å slå ;)
Vi gleder oss uansett
Peter Kross
Aug 5, 2011 @ 00:31
… kanske något “off topic” men jag snubblade över olika priser för ORC-mätbreven i olika länder och är mycket förvånad att dessa mätbrev är så dyra i Sverige jämfört med en del andra länder. mest intressant är prisnivå för ORC-club. Tröskeln kan anses som högt innan man har fått första mätbrevet. Varför???
Sverige:
ORCi
nytt: 2700 SEK
förlängning: 1600/2000 SEK beroende när mätbrevet utfärdas
ORC-club
nytt: 2700 SEK
förlängning:1100/ 1500 SEK
Tyskland:
ORCi
nytt: 165 EURO ~1520 SEK
förlängning: 135 Euro ~1240 SEK
ORC-club
nytt: 75 Euro ~690 SEK
förlängning:70 Euro ~650SEK
Norge:
ORCi
1350 kr ~1600 SEK
ORC-club
850 kr ~1000SEK
Holland:
ORC-club
83,25 Euro ~760 SEk (för medlem Watersportverbond)
122,50 Euro ~1130 SEK (icke medlem Watersportverbond)
Estland:
ORCi
115/147 Euro ~1050/1350 SEK beroende när det ansöks
ORC-club
64/83 Euro ~600/760 SEK även här beroende när det ansöks
I Frankrike sattes priset för ORCi och ORC-club efter båtens längd
ORCi
nytt:
15m 205 Euro ~1890 SEK
förlängning:
15m 120 Euro ~1100SEK
ORC-club
nytt:
15m 150 Euro ~1380SEK
förlängning:
15m 100 Euro ~920SEK
Peter Kross
Aug 5, 2011 @ 00:43
de franska priser trillade visst bort.
I Frankrike sattes priset för ORCi och ORC-club efter båtens längd
ORCi
nytt:
mindre 8m 70 Euro ~650 SEK
8-10m 90 Euro ~830 SEK
10-12m 115Euro ~1060 SEK
12-15m 145 Euro ~1340 SEK
större 15m 205 Euro ~1890 SEK
förlängning:
mindre 8m 65 Euro ~600 SEK
8-10m 75 Euro ~690 SEK
10-12m 85 Euro ~780 SEK
12-15m 100 Euro ~920 SEK
större 15m 120 Euro ~1100SEK
ORC-club
nytt:
mindre 8m 45 Euro ~400 SEK
8-10m 60 Euro ~550 SEK
10-12m 75 Euro ~690 SEK
12-15m 100 Euro ~920 SEK
större 15m 150 Euro ~1380SEK
förlängning:
mindre 8m 35 Euro ~320 SEK
8-10m 40 Euro ~370 SEK
10-12m 50 Euro ~460 SEK
12-15m 70 Euro ~650 SEK
större 15m 100 Euro ~920SEK
Det är även intressant hur prissättning av HN-mätbrev ligger i jämförelse med SRS (nytt 590 SEK och förlängning 290 SEK).
nytt HN- mätbrev:
mindre 10m 40 Euro ~370SEK
10m och större 50 Euro ~460 SEK
förlängning
mindre 10m 25 Euro ~230SEK
10m och större 35 Euro ~320 SEK
Peter Gustafsson
Aug 5, 2011 @ 20:14
Peter Gustafsson
Aug 7, 2011 @ 19:36
Os
Aug 8, 2011 @ 19:11
Martin Nilsson/ Feelgood ligger 2:à efter 3 seglingar, grymt bra seglat! Lycka till resten av veckan!
Peter Gustafsson
Aug 8, 2011 @ 19:19
Har varit ute och fotat på Hankö idag. Massor av fina bilder.
erik
Aug 10, 2011 @ 14:54
Kule bilder;)
Os
Aug 8, 2011 @ 20:23
Nice, ska bli kul att se!
David Johansson
Aug 8, 2011 @ 20:39
Jag vill börja med att gratulera båda våra svenska deltagare både Martin tummen upp och Gärtrud gänget. Måste erkänna att jag hade velat varit med… lycka till båda gängen.
Peter Gustafsson
Aug 9, 2011 @ 15:43
ORCi Europeans | photos | BLUR
Aug 10, 2011 @ 07:45
[…] Mina tips står sig ganska bra. I klass A var Silva Hispaniola i särklass, framförallt när det gäller boathandling. I klass B hade som väntat Ille Moro lite edge när det blåste, men hade inte Feelgood blåst sista starten så hade man nog varit i topp… […]
Peter Gustafsson
Aug 10, 2011 @ 09:58
Nu är långa offshoreracet klart:
http://kns.no/nor/Regatta/Regattasider/ORCint_Europeans_2011/Preliminary+results+Long+offshore+race+and+standing+after+4+races.b7C_wlrI5y.ips
Verkar vara ett småbåtsrace (mycket vind på slutet?) då man i stort sett kan sortera båtarna efter mätetal. Och de 10 bästa i klass B var snabbare än Gertrud som vann klass A.
Peter Gustafsson
Aug 10, 2011 @ 11:28
Det är ju inget konstigt att man får race av den här typen, där stora eller små båtar gynnas.
Men offshoreracet på EM räknas upp med en faktor 1.75 och kan inte räknas bort. Alltså ganska avgörande för mästerskapet. Frågan är hur rimligt det är när man ser dessa grafer…
Peter Gustafsson
Aug 10, 2011 @ 11:52
Henrik Hansson
Aug 10, 2011 @ 19:54
Så om jag förstår saken rätt så skall Gertrud skrotas och de borde sluta segla eftersom de har så fördelaktiga förutsättningar getemot alla andra “riktiga” båtar. Om man ser till Ille Moror så har de optimerat båten för att segla så fördelaktigt som möjligt i den lilla klassen men tydligen är det helt motsatt förhållanden som gäller i den stora klassen eftersom Gertrud har oförtjänt bra mätetal och det är enda anledningen till att de bara har pallplatser i år inklusive en vinst i Kielerwoche, men det kanske inte räknas med utländsk konkurrens utan Sverige och svenska båtar är de enda som gäller. Att segla mätregel är adrig “rättvist” men mätreglernas grundläggande idé är ju att försöka göra det så rättvist som möjligt. Att tjafsa om rättvisa regler eller inte är en ickefråga, vill man åstadkomma det skall man segla entyp, punkt! Har man get sig in i leken får man leken tåla…hur svårt är det att säga Grattis och försöka segla bättre i nästa regatta…eller kanske till och med deltaga!
Peter Gustafsson
Aug 10, 2011 @ 20:24
Ta det lite lugnt, Henrik!
Ingen har skrivit att ni skall sluta segla och att båten borde skrotas?
Ingen har tjafsat om rättvisa regler?
Ingen har sagt att ni har oförtjänt bra mätetal?
Det jag skrev var att 10 båtar i klass B var snabbare på korrigerad tid – och det stämmer väl?? Inte för att förringa er insats, utan för att det visade att små båtar var favoriserade. Jag kostade mog faktiskt på att göra en analys innan jag skrev något. Till och med ORC skriver ju det i sin pressrelease “as the building breeze has favored the smaller boats in each division.” Och det är ju inget konstigt med det. Jag vet faktiskt hur havskappsegling fungerar.
Om du läser ovan så är ni är en av mina favoriter i klass A, och ni seglar lika bra som förväntat. Tills regattan är slut så får ni (och andra team) nöja sig med det ;-)
Förresten visste jag inte att man måste deltaga för att få tycka till. Måste vara något som jag har missat… Kanske därför det inte är så mycket press på Hankø.
Per Lundqvist
Aug 10, 2011 @ 23:09
Förra året på ORCi VM i Flensburg så dog vinden i några race. Bla långa havsköret. Det var självklart inte bra för de mindre båtarna. vad jag minns var ändå retoriken att de som vann seglade bra. Om de små båtarna gynnas blir det annorlunda då? Kanske – i alla fall som pressreleasen antyder. Det är dessutom inte samma sak att driva en båt i 120 sjömil med maxfart som att segla en kort bana på max 1 timme.
En intressant fråga är hur mycket en “liten” båt missgynnas på banseglingar i samband med starten. Skulle tro att det kan röra sig om minst 30 sekunder eller mer även vid en perfekt start. Svårt att köra en vettig strategi, några extra slag, skitvind etc. Är det nån som har räknat på det? Skulle vara intressant att analysera några race. Är man en av de snabbaste båtarna och klarar att göra en rimlig start är det ju bara att åka…två slag och sen är man ostörd på styrbords layline. Jag vet att Mats Victorin hade några teorier om detta i någon annan tråd. Kanske dags att införa jaktstart?
Per L/Xplorer
Stefan P
Aug 11, 2011 @ 12:01
Segling kanske aldrig blir någon större publik sport det är för mycket parametrar inblandat. Om man inte pallar inblandningen som ett respitsystem ger utan seglar entyp så finns fortfarande den f-b vinden som kan ställa till det. Lösningen kanske är segling med fläkt inomhus :-). Jag håller med Per att driva en båt 120 dm är något helt annorlunda än att köra banrace och så länge det kallas något med offshore så bör det tas hänsyn till detta. Kan inte vi som är i sporten sluta tjabbla om delar i sporten som är svåra att ändra på utan gilla läget och hålla en enad front mot alla tvivlare utanför. Jag kommer ihåg ett kort havsrace på något SM i Borgholm då vinden kom akterifrån vann gjorde båt med lägsta mätetal och det var bara att gratulera. De Svenska båtarna biter ifrån bra i Norge och det är kul.
Per Lundqvist
Aug 11, 2011 @ 22:09
Du har helt rätt. Det är dock lätt att fundera i dessa banor. Seglare är ju som bekant mästare på att hitta bortförklaringar. Du ska få en här: små båtar (GPH = 655+) vs. Stora (GPH = 600), ibland gynnas de små, ibland de stora. men hur går de för de med GPH = 630 ca? Är de alltid lite missgynnade eller gynnade;-). Är det inte en “perfect excuse”?
Per
Stefan P
Aug 12, 2011 @ 08:23
Obsalut ferpect som Obelix säger när han är full.
Peter Gustafsson
Aug 11, 2011 @ 11:01
Team Feelgood
Aug 11, 2011 @ 21:40
Nu är man aldrig säker längre! Kontrollvägning av besättningsvikten efter dag 4 för toppbåtarna. Efter pudring av näsan vägde vi in med ett kilo tillgodo.
Peter Gustafsson
Aug 11, 2011 @ 21:47
Så alla båtar klarade sig utan anmärkning?
Peter Gustafsson
Aug 11, 2011 @ 16:38
Race 5+6 klara. Nedan topp 5 i respektive klass. Framförallt i lilla klassen så ändras det en del när man får räkna bort race.
http://kns.no/nor/Regatta/Regattasider/ORCint_Europeans_2011/Results+day+3.b7C_wlrK2t.ips
1 FEELGOOD Martin Nilsson Salona 37
2 TEAM SWE 88 Patrik Forsgren First 36.7 mod
3 VARUNA XPRESS Kai Haupthoff X-332 SPORT
4 XTREME Jarle Kristiansen GS 37
5 ILLE MORO Ludvig Daae Bavaria 42m
1 SILVA HISPANIOLA Dennis Gehrlein EVENTO 42
2 GERTRUD Lena Having IMX 40
3 XANTHIPPE Jan Henrik Bryde IMX 40
4 WESTWIND Peter Süselbeck FIRST 40
5 SAILLOGIC RACING Brødr. Hedemark X-41 OD
erik
Aug 11, 2011 @ 21:08
Og så ble alt kastet om etter race 7 ;)
http://www.kns.no/nor/Regatta/Regattasider/ORCint_Europeans_2011/Results+day+3.b7C_wlrK2t.ips
Peter Gustafsson
Aug 11, 2011 @ 21:45
Mmm… ser tajt ut Erik :-)
Peter Gustafsson
Aug 12, 2011 @ 07:04
Peter Gustafsson
Aug 12, 2011 @ 21:34
Senaste från havet och Manix2:
http://kns.no/nor/Regatta/Regattasider/ORCint_Europeans_2011/Gertrud+And+Swe+88+leading+the+short+offshore.b7C_wlrK5w.ips
Peter Gustafsson
Aug 13, 2011 @ 11:17
Gertrud vann även korta havsracet (grattis) som blev nästan lika långt som det långa pga lite vind.
http://kns.no/nor/Regatta/Regattasider/ORCint_Europeans_2011/Gertrud+And+Chinook+winning+the+short+offshore.b7C_wlrK5w.ips
Idag är det de sista banracen. Feelgood känns klar i lilla klassen men sedan är det tätt. I stora är det jämnare och Gertrud har bra chans, även om Silva Hispaniola har dominerat på banracen med 5 spikar.
Peter Gustafsson
Aug 13, 2011 @ 18:07
Stort grattis till Martin Nillson och hela teamet på Feelgood och även till Lena och gänget på gertrud som var sååå närra i stora klassen. Och alla andra så klart. Bra seglat!
http://kns.no/nor/Regatta/Regattasider/ORCint_Europeans_2011/Silvia+Hispaniola+and+Feelgood+European+Champions.b7C_wlrMY4.ips