Hermanö Runt 2011
Målraka på Hermanö Runt. Som vanligt spännande mellan Viper 640 först i mellanklassen, oss och akterut i lä har vi Oskarssons i sin Accent som var långt före i minsta klassen. Foto Jerker Norlander.
Hermanö Runt är kanske min favorittävling. Det är alltid bra väder, nästan alltid bra vind, kustens bästa kalas och massor av trevliga människor. Och så har vi haft bra flyt och vunnit några gånger, fast mest med Novan…
På fredagen seglade vi upp från Göteborg. 8-10 m/s, med lilla gennakern rakt ut på havet med bra drag. Superskön segling. Och sedan middag, lite båtfix och förhandssnack i baren på Pettersons. Lördagsmororgonen inleddes med hällregn, men det slutade efter ett tag och vi kunde tuffa in mot starten i Hälleviksstrand. Då stod det som utlovat 9-10 m/s från sydväst, så det såg ju ut att bli en varierad segling med ganska mycket kryss.
Man kör ju jaktstart, och i vår start var det ganska många båtar. Från Samuelssons i sin HP-1030 som ju vann klassen på Bohusracet (här ville vi ha revansch)…
till en ny Bavaria 40 Sport med Bavariafolk och rutinerade gubbar ombord. Normalt har man 1.33 men man körde utan spinnaker. Stoooor båt. Ryktet säger att de skall segla Tjörn Runt med folk från Farr ombord. Kanske var 9-11 m/s deras väder?
Efter lite trassel så kom vi i alla fall iväg strax efter Bavarian som tjuvstartade och kunde sträcka ut mot Käringöfjorden. Ett par slag i sundet på väg ut innan vi fortsatte ner på vänsterkanten. Här passerade vi de första båtarna och lyckades få en lucka på de övriga i vår start. Många hade problem med höjden och gjorde många fler slag än vad vi behövde.
Gurra och Mattias är uppenbarligen happy!
Vi prickade layline till Budskärs ostprick helt ok och kunde falla av norrut. Det var på gränsen att vi skulle kunna sätta vår lite planare gennaker så vi tvekade lite. I 10 m/s så kan det bli lite mycket att hantera när det är brant.
Men lite förbi halvvägs till bojen åkte den i alla fall upp och vi kunde komma ikapp några båtar framför…
Ola Sandahl i Melges 24 och Magnus Wallmander i sin X-99. Fanns inte Patrik från Stino ombord också?
Flying!
På bogen ner mot Hermanö ränna skulle vi antagligen peelat till en länsgennaker, men när vi väl kom in i rännan så vred det kraftigt fram och tillbaka. Så då var det nog rätta att köra med den blå. Foto: Harald Hamran som semestrade i sin X-34 Consensus i Norge.
Jag undrade vad det där gula var för något. Har de startat efter oss? Har vi seglat om dem?
Men det var så klart Mikael Vesala och hans gäng i Cheetah 30. Vroooooom!
PS, ni får sluta att hika utanför mantågen ;-)
Vi gick så långt österut som vi vågade och lyckades faktiskt köra om ett gäng som fastnat bakom Gullholmen. Foto: Harald Hamran.
Vi bar gennakern nästan ända fram till den gröna pricken norr om Gullholmen innan det var dags att riva och skota hem och kryssa ut i havet.
Det var rejäl sjö, och många verkade ha svårt att få fason på trimmet. Vi lyckades få till det helt ok och jobbade succesivt upp riktigt bra speed i den svåra sjön. Här passerar vi Lennart Jansson i lillasystern till vår båt, J/97.
Två andra båtar som är varandras motsatser? Florence Bisschop (Thomas Ottoson?) med Särimner som är en R7:a med ruff och inredning och Niels Flohr med sin Bavaria 30 turbo.
Vi trodde på en nordgående ström så vi höll oss på vänsterkanten in mot Hermanö. Vad som var klurigt var att strömmen inte märktes så mycket förrän det plötsligt stod 1.5 knop ute vid bojen. Vipern gick längst ut i vänsterhörnet och vann en del på det.
Det pratas en del om hur stor skillnad det gör att lära sig segla sin båt. När jag fick båten 2007 var Hermanö Runt första racet vi var med på. Det var ungefär samma förhållanden, och vi hade fått höra av engelsmännen att 6.80 var en bra “target speed”. På kryssen utanför Hermanö lyckades vi inte pricka det en enda gång och vi broachade ett par gånger i byarna. I år snittade vi 6.9 knop över hela kryssen inklusive alla slag. Ganska stor skillnad! Men så ligger det många timmar segling bakom.
Efter bojen så gick vi en rejäl underbåge ner mot Måseskär. Dels för att inte behöva bråka med alla mindre båtar men också för att komma undan strömmen. Inne vi Måseskär hittade vi tillochmed lite medström.
Nu var det bara de omöjliga Oskarssons i Accenten före. Skulle vi hinna upp dem? Och slulle Vipern, Melges 24 eller First 40 hinna upp oss?
Sedan ögonblicket man alltid längtar efter. Sjön i sundet vid Måseskär blir alltid gigantisk och att få sätta stora länsgennakern och bara braka iväg är helt fantastiskt. Full gas!
Vid Budskärs ostprick var vi ikapp Accenten, som trodde de skulle fortsätta norrut med spinnaker. De är duktiga på att köra, men inte så duktiga :-) Vi plockade safe och sträckte norrut mot Käringön. Nu var det bara Vipern som vi behövde bekymra oss för, men de kan väl inte gå så snabbt på halvvind. Men det kunde de. Vi försökte ställa till det men de planade om i lä. Fan också!
Så här är det skönt att se klungan.
I mål 15:59:45 (ganska nära idealtiden på 16:00) 29 sekunder efter Vipern. I efterhand visade det sig att de saknade mätbrev och fick segla utom tävlan. Men de skall i alla fall ha cred för riktigt bra segling. Bra speed och offensivt vägval på utsidan av Hermanö. Det skall bli mycket spännande när de får hem sin nya Life 7.5 – sweeeeeet!
1 Peter Gustafsson J/109 Blur 1,30 Stora
2 Ola Sandahl Melges 24 1,27 Stora
3 Stefan Kylebäck First 40 NN 1,393 Stora
4 Hans Oscarsson Accent 1,04 Lilla
5 David Selvert Maxi Racer 1,12 Mellan
6 Mikael Vesala Cheetah 30 1,29 Stora
7 Johan Söderberg Cumulus 1,1 Mellan
8 Stephan Wilck Smaragd 1,19 Mellan
9 Björn Wahlström IOD 1,12 Mellan
10 Carl-Johan Pihlgren X99 1,26 Stora
11 Tommy Strandberg H-båt 1,08 Lilla
12 Cristian Lundwall C55 1,04 Lilla
13 Mats Swensson IOR-enton Sapphire 1,32 Stora
14 Roger Ahlqvist Mumm 36 AERO 1,343 Stora
15 Sten Haeger First 35 Kwansa 1,3 Stora
16 Lennart Janson J/97 JESUS FOR LIFE 1,25 Stora
17 Gunnar Ödman Luffe 40.04 Josephine 1,339 Stora
18 Johanna Lyrstrand Smaragd 1,2 Mellan
19 Johan Lindstedt Accent 1,04 Lilla
20 Anders Kuikka C55 1,04 Lilla
21 Hans Pettersson HP 1030 Goy på vann 1,31 Stora
22 Ulf Danielsson Albin Alfa 1,1 Mellan
23 Johan von Otter Accent 1,04 Lilla
24 Jonas Liljeström X99 Kattaja 1,26 Stora
25 Lars Niklasson First 36.7 Raccoon 1,28 Stora
26 Niels Flohr Bavaria 32 Rose 1,21 Mellan
27 Mats Andersson IF 1,02 Lilla
28 Håkan Larsson IF Tiffany 1,02 Lilla
29 Florence Bisschop One-off Särimner 1,21 Mellan
30 Magnus Wallmander X99 1,26 Stora
31 Björn Rosengren X35 1,33 Stora
32 Peter Amundin NF Attack 1,12 Mellan
33 Erik Larsson CB 66 Racer 1,17 Mellan
34 Peter Jakobsson X99 1,26 Stora
35 Andreas Samuelsson HP1030 MissWind 1,297 Stora
36 Peter Karlsson Banner 30 1,16 Mellan
37 Stephan Berntsson First 30 EIRA 1,26 Stora
38 Gillis Wendt Maxi Racer Prudence 1,12 Mellan
39 Björn Persson Bavaria 40 S 1,3 Stora
40 Anders Kellström X99 Xstream 1,26 Stora
41 Marcus Andersson Express Xplorer 1,12 Mellan
42 Asko Malila Contrast 33 Grå 1,16 Mellan
43 Rolf Sörvik Banner 28 HR Madam Mim 1,17 Mellan
44 Stephan Tengberg Diva 39 Bellami 1,26 Stora
45 Tomas Rejvik Omega 36 1,22 Mellan
46 David Mikkelsen Maxi Racer 1,12 Mellan
47 Peter Nohlin X-342 7/8 KEXET 1,21 Mellan
48 Göran Bäckström Dufor 40 1,32 Stora
49 Magnus René CB 66 Racer 1,17 Mellan
50 Lars Colliander Maxi 77 1,02 Lilla
51 Ola Magnusson Kompromiss Minandra 1,09 Lilla
52 Jonas Oscarsson Maxi Magic 1,08 Lilla
53 Kristian Måve IF 1,02 Lilla
54 Ingemar Strömblad Senorita Helmsman 1,1 Mellan
55 Anders Edvardsson Boomerang 32 1,16 Mellan
56 Daniel Pryde Express 1,12 Mellan
DNC Mikael Andreasson IOD 1,12 Mellan
DNC Krister Gustafson First 35 1,3 Stora
DNF Jan Nilsson 707 Gul 1,09 Lilla
DNF Thord Lyrstrand Centreline 40 Blåeld 1,38 Stora
DNF Johan Forsberg 707 1,09 Lilla
DNS Claes Sandahl IF 0,99 Lilla
DNS Mikael Malmgren Fabola Campus 6.3 1,03 Lilla
DNS Hugo Bogren Alerion 28 Express Amanda Pan 1,07 Lilla
DNS Urban Lang Drake 1,07 Lilla
DNS Magnus Iversén Express 1,12 Mellan
DNS Björn Lager Melges 24 1,27 Stora
Utom tävlan Peter Keerberg Viper 640 1,24 Mellan
Utom tävlan Lars Agert Alerion 28 Express 1,07 Lilla
Utom tävlan Jan Augustsson Optima 101 Glymur 1,17 Mellan
Utom tävlan Lars Helgesson Banner 30 1,12 Mellan
Lite stilstudier på båtarna som kom senare. First 40, som så klart blev snabbaste båt…
alltid lika ambitösa gänget på Mumm 36 Aero…
och Hans Petterson som fabriksförare på HP-1030. Jättekul att man är med och börjar göra resultat, även om man inte fick till det just den här dagen.
Alltid lika trevligt med efterkör och prisutdelning på bryggan på Käringön.
Traditionsenligt avslutade vi dagen med en bastu på västsidan innan det var dags för karatesegling på Pettersons övervåning.
Hannu
Aug 11, 2011 @ 12:06
Ska det inte vara 2011 ??
Peter Gustafsson
Aug 11, 2011 @ 12:12
Tack. Fixat. Svåra saker.
Leif Arild
Aug 11, 2011 @ 13:23
Gratulerer Peter!
Hvilken AWA kjører dere på kryss? Ser vi noe særlig over 6,7 / 6,8 velger vi å omsette i høyde i den tro at det gir bedre VMG. Men det er jo ikke sikkert….
Peter Gustafsson
Aug 11, 2011 @ 14:33
AWA varierade mellan 27-30, TWA mellan 37-40 beroende på hur grov sjön var. Vi tar ut så mycket höjd vi vågar, men med hög kort sjö så tycker jag det är bättre att gasa lite :-)
Pär Bäck
Aug 12, 2011 @ 09:10
Missa inte Orust Inshore race på Lördag. Det är 20båtar anmälda. Ännu en segling på västkusten som lockar en hel del deltagare.
Mikael Vesala
Aug 12, 2011 @ 10:06
Peter: Vi har strukit mantåg ur mätbrevet, då är det väl ok, att hänga utanför eller ?
Peter Gustafsson
Aug 12, 2011 @ 10:12
Såklart. Det borde jag ju kollat :-)
Pelle Lindell
Aug 12, 2011 @ 11:06
Mikael har hittat ett rätt elegant hål i regelverket…..
KSR 49.2 föreskriver hur man får hänga om mantåg krävs enligt klassregler eller seglingsföreskrifter. Eftersom han har tagit bort mantåget ur mätbrevet är det klart att KSR 49.2 inte gäller eftersom mätbrevet utgör klassregler. Då gäller i stället 49.1 som tillåter hängband.
Nästa fråga som jag inte har något riktigt klart svar på är om man i SRS får ha mantåg på båten trots att man angivit att man inte har mantåg? Min åsikt är att man skall ha den utrustningsnivå som man angivit dvs har man angivit att båten inte har mantåg skall man segla utan mantåg och vice versa men reglerna säger ingenting om detta så jag tror Mikael är helt OK enligt de regler som gäller. Vi får nog förtydliga detta i nästa års SRS-regler……;-)
Janne P
Aug 12, 2011 @ 11:15
Det finns nog hur mycket kryphål som helst för “kreativa” människor……
En fråga :
om jag seglar en klassbåt, låt säga en X-99a… så gäller ju klassreglerna. X-99 reglerna maximerar besättningsvikt till 512 kilo. Om jag nu gör en ändring på båten och får ett SRS-mätbrev. Vilka besättningsregler gäller då för min båt ? SRS har ju ingen begränsning av besättningsvikten, får jag då lassa på hur mycket folk som helst ?
Jag vet inte om det jag skriver stämmer, men vi får passa oss för en mentalitet som går ut på att hitta kryphål i regelverket…
/J
Patrick L
Aug 12, 2011 @ 13:12
Du behöver inte ens göra någon ändring. Om du mäter in båten som vilken båt som helst (mätbrevsbåt istf klassbåt) så har du ingen besättningsbegränsning längre. Obs dock att detta flrstås kan innebära ett högre SRS-tal.
Janne P
Aug 12, 2011 @ 13:57
Antag att man gör en marginell ändring, t e x kolfiberblock eller 8 mm häckstag, borde inte innebära höjning, men… ja ni fattar…
Jag tycker det Cheetan gjort är på gränsen till osportsligt. Man vill uppenbarligen ha de fördelar som mantåg ger i form av ökad säkerhet ( och kanske behörighet att deltaga i vissa tävlingar där mantåg krävs… ) eftersom man seglar med dom på. Men man har mätt in båten utan för att rorsman skall kunna hajka. Regelmässigt OK, men va fan !
Jag tycker det här belyser vikten av god värdegrund och inställning och förhållningen till det sportmannamässiga. Tyvärr är väl sportens “track record” inte den bästa om man skall tro det Peter berättar om högre master etc.
/J
Mikael Vesala
Aug 12, 2011 @ 14:43
Janne, Kom igen nu, Osportsligt är om man ljuger eller bluffar eller seglar ojuste och kör på folk. Det är min moral. Ifjol seglade jag båten som nu ovetandes om att jag var regelvidrig i mitt sätt att hänga ut som rorsman. Pelle L upplyste mig om mitt felaktiga betende, varpå jag tog bort mantåg ut mätbrevet för att inte vara regelvidrig. Fick således även en höjning av srs-talet med en hundradel för detta, vilket jag accepterade.
Och ja, jag vill ha mantåg av säkerhetsskäl och för att kunna ha gastar som hikar på Melges-24 manér.
Jag tycker att jag har löst problemet på ett föredömligt sätt och får hika som jag vill samtidigt som säkerheten bibehålls. Ska jag behöva segla utan mantåg på bohusracet bara för att detta?
Patrick L
Aug 12, 2011 @ 14:56
Janne P, om det är en marginell ändring eller ej är egentligen oväsentligt. Det intressanta om man har ett “entyps SRS-brev” är om man frångår klassreglerna eller ej, oavsett om detta kan anses öka prestanda eller ej. Viktigt att komma ihåg är förstås att många klasser ju kräver att du har giltigt mätbrev, vilket innebär att också ett SRS-mätbrev för klassbåtar bygger på att du har ett giltigt entypsmätbrev. Har du inte det så bryter du (kanske) klassregeln och då är även ditt SRS-brev ogiltigt.
Andreas i hp
Aug 12, 2011 @ 18:47
Detta måste väl vara otillåtet?
Om SRS talet inte påverkas.
Får de en höjning pga ökad besättningsvikt så är det ok.
Men inte om de får behålla srs talet…
detta är väl betydligt större avvikelse än att en rorsman flyttat bålen utåt 20 cm?
Pelle Lindell
Aug 12, 2011 @ 13:18
För en mätbrevsbåt finns mycket riktigt ingen besättningsbegränsning så det är bara att lasta på…….:-)
Det finns tom en och annan klassbåt som tagit ut mätbrev med en fri besättningsvikt som enda avikelse.
Vi har diskuterat frågan om något slags generell besättningsbegränsning i SRS men kommit till slutsaten att det inte vore lämpligt att ha det för den typ av kappsegling som SRS används till.
CH
Aug 12, 2011 @ 17:47
Hur är det med tabellbåtar som är entypsbåtar, typ express, X-99 mfl. Måste de ha ett giltigt klassbevis/certifikat för att få köra på srs talet i tabellen eller räcker det med att de uppfyller klassreglerna?
Pelle Lindell
Aug 12, 2011 @ 17:58
http://www.svensksegling.se/ImageVaultFiles/id_5715/cf_32/srs-klass.PDF
C.1.c
Patrick L
Aug 12, 2011 @ 17:58
“500 Internal Server Error”…
CH
Aug 12, 2011 @ 18:19
tackar!
Peter Kross
Aug 12, 2011 @ 13:51
Jag hoppas att TK tar då hänsyn att vissa tävlingar kräver mantåg medan det kan vara lämpligt för båttypen att seglas utan om så inte krävs. två mätbrev kan ju inte tas ut.
Mikael Vesala
Aug 12, 2011 @ 14:57
Pelle: Om mitt “kryphål” ska förbjudas dvs, att man inte får ha mantåg om man inte har det i mätbrevet, hur tänker ní då hantera att Melges24 har sina “mantåg”
Jag hade Melgesen som förebild när jag ändrade mina mantåg, för där kan rorsman hänga ut över kanten, medans gastarna hänger som metmaskar över bandet.
Ska jag behöva upprätta ett eget klassförbund som föreskriver att Cheetah30 ska se ut just som min för att få det godkänt ?
Faktum är ju att Cheetan LIKSOM Melges 24 måste hikas stenhårt för att locka fram den fartpotential som finns i båten , dvs den fart som jag har srs-tal för.
Återigen vill jag vädja till att inte gå förbudsvägen, jag har faktiskt valt att köpa en uddabåt just för att jag gillar att exprimentera, och ni skriver ju att SRS är en tillåtande regel- man får srs efter som man utrustar sin båt. Det tycket jag är helt ok om det fick vara så.
Janne P
Aug 12, 2011 @ 15:10
Vete fan hur jag skall göra för att få in mitt inlägg på rätt plats !
Mikael, se nedan.. jag var för snabb i min dom och hade inte all fakta. Jag ber återigen om ursäkt !
mvh
Janne P
Patrick L
Aug 12, 2011 @ 15:12
Att rorsman kan hänga över kanten betyder inte att han får det. Skillnaden mellan din båt och Melges 24 är att det finns klassregler i Melges som tydligt föreskriver detta:
C.11 BOAT HANDLING RULES
C.11.4. The skipper or crew shall not hike out by sitting facing outboard over the spinnaker turning block. The skipper/helmsman shall not sit in any way that projects the body below the waist beyond the sheerline, nor shall they use any fitting or device with which to hike from any part of the body below the waist.
C.11.5. When tacking, or gybing, standing up and hanging or pushing/leaning on the shrouds, mast or any other item to promote the manoeuvre shall be prohibited.
C.11.7 When hiking, the crews shall either sit facing outboard in such a way that at least a part of the back of the thigh/buttocks is in contact with the deck or gunwale edge, kneel on the aft corner of the side deck or, stand with at least one foot on the cockpit floor.
Man har t.o.m en liten broschyr som beskriver vad man får och inte får göra med bilder. Ganska avancerade moves där… :-)
http://melges24.com/sites/default/files/page-images/hiking-melges-24.pdf
OBS – jag lägger ingen värdering i huruvida din ändring är rätt eller fel, det överlåter jag åt TK att bedöma. Ville bara påpeka att i din förebild Melges 24 är ett liknande tilltag inte tillåtet.
Mikael Vesala
Aug 12, 2011 @ 18:01
Usch, det är sånt här som får en att bli lite trött. Man försöker följa reglementet , men ligger alltid lite efter. När man sedan gjör som påbjuds och ändrar i mätbrevet och tar en höjning för att få lov att hänga som man vill, så ses det med oblida ögon i alla fall och då ska det tom ändras i kappseglingsreglerna för att stävja detta tilltag?? är det så allvarligt och prestandahöjande att två pers i bästa fall häver ut bålen två decimeter extra, de andra hikar ju precis som vanligt. Det hela blir ju helt absurbt om man sätter mitt krängande i jämnförelse med att ta ombord en gubbe till på kanten. Det är helt ok, och betyder mycket mer för kryssfarten och ingen kan säga nånting. Hur kan detta ses så allvarligt?
Patrick L
Aug 12, 2011 @ 18:07
Som jag skrev: Jag gör ingen värdering! För dig som gillar att experimentera är det väl också intressant att diskutera om man både kan ha mantåg på båten men ta bort dem ur mätbrevet för att få hänga med stroppar istället? Jag är inte negativ egentligen utan tycker bara att diskussionen är intressant.
Sedan har du ju rätt vad gäller hiking som sådan. I DH är besättningsvikt också fri och vi var fyra Farr 30:or som seglade där för några år sedan och de svenska ville köra enligt entypsreglerna (max 525 kg) medan den danska besättningen ville vinna och körde enligt DH med 10 (!) man på kanten. Det var bra med vind så de blev förstås oslagbara i kryssfart.
Anders Dahlsjö
Aug 12, 2011 @ 22:43
Med en sådan bedömning skulle det vara synd att åka dit på att man har bordet i båten när man i mätbrevet angivit att det inte finns! Eller att man bara har ett försegel ombord när det står att man skall ha 3 o.s.v
Peter Kross
Aug 13, 2011 @ 09:33
+1
det måste väl vara tillräckligt att göra bedömning med den bästa utrustningen ungefär på samma sätt som det är med försegelmåtten. kan man tolkar det att nästa steg bli att man inte få ha mindre segel än på mätbrevet?
Patrick L
Aug 12, 2011 @ 13:20
Mikael, hur ändrades mätetalet?
Mikael Vesala
Aug 12, 2011 @ 14:32
Fick en pinne upp för detta tilltag!
Janne P
Aug 12, 2011 @ 14:34
OK, Mikael, då ber jag om ursäkt, då har du ju betalat priset !
Janne P
Calle P
Aug 12, 2011 @ 15:40
Det var många som fick högre iår. Är du säker på att det beror enbart på mantåget?
Mikael Vesala
Aug 12, 2011 @ 16:42
Vet inte, men det var det enda jag ändrade i år. Kanske Pelle L vet om det var orsaken till min höjning?
Patrick L
Aug 12, 2011 @ 16:45
Det vet han, men det kommer han aldrig att berätta :-)
Pelle Lindell
Aug 12, 2011 @ 16:48
I så fall måste jag skjuta er efteråt…..;-P
Peter Gustafsson
Aug 12, 2011 @ 16:58
Välkommen till “20 frågor med SSFs tekniska guru”.
Varje fredag 16-17 :-)
Calle P
Aug 12, 2011 @ 17:06
Kan man både ha kakan och äta den?
Anders Dahlsjö
Aug 12, 2011 @ 15:42
Låter som ett bra kryphål. Det kan ju vara kul att hika lite och få ut lite extra. Samtidigt som man kanske vill ha mantåg för familjesegling eller havskappsegling. Självklart blir Mikael lite straffad när han seglar en segling där mantåg krävs, för då för han ju se till att hålla bålen innanför, antar jag?
/AD
Pelle Lindell
Aug 12, 2011 @ 16:00
Ja om seglingsföreskrifterna sätter ISAF OSR i kraft eller annars förskriver mantåg så gäller ju KSR 49.2. ……..
Andreas i hp
Aug 12, 2011 @ 18:43
Hej Micke.
Jag försökte ställa frågan i våras vad som ÄR tillåtet att optimera mot SRS….då fick jag tillbaka till svar inget…
Men det finns kryphål o otydligheter.
Det var då ok att slipa o spackla roder+ köl, byta akterstag, byta rullfock till lätt profil(om man kan påvisa att det stämmer med en std båt) osv.
Detta ger nog samma effekt fast det inte sticker ut i ögonen på folk, men är tydliga prestandaökningar.
Vi sparade 15 kilo i riggen på min missmatch…med det ovan nämnda.
Det var större effekt än din krängning.
Jag tycker vi skapat en vag srs regel iår med krav på mätbrev osv.
Då borde det vara ok att optimera mot dessa regler och ange det i mätbrevet?
Hur gör man annars med förändringar?
Ett segel är minst lika stor förbättring som denna krängning.
Att optimera buk vs std seglen är det tillåtet? Ja jag tror nog alla tycker det och här är det ju upp till seglaren att avgöra vikt , duk, form o tom yta (bara man uppger det i brevet?)
Så kör på Micke!
Hoppas vi kan ge dig en match imorgon ändå ;-)
//A
Henrik N
Aug 13, 2011 @ 22:56
“I år snittade vi 6.9 knop över hela kryssen inklusive alla slag.”
Det får sägas vara modigt skrivet av dig Peter ;-) Högre SRS för J/109 nästa år?
JIMMY
Sep 26, 2011 @ 00:12
6,9 knop är 0,3 mer än target i polärdiagrammet @20kn TWS, 38 TWA och samma som First 40.7, Imponerade! :)
Fredrik Lönegren
Sep 26, 2011 @ 09:22
SRS ska tas med en nypa salt. SRS är till för breddsegling. Bra jobbat om ni fick fart på skutan.
JIMMY
Sep 26, 2011 @ 09:45
Fast jag syftar inte till SRS, utan är mer imponerad över att Peter lyckas segla 0,3 knop snabbare än J/109:ans polärdiagram, i grov sjö dessutom. Polärdigrammet kommer från ORC:s VPP så det är snarare där det är fel…
Fredrik Lönegren
Sep 26, 2011 @ 18:36
Precis jag e också impad. Fast Henriks kommentar var kanske ironisk.
Peter Gustafsson
Sep 26, 2011 @ 09:52
Nja, min prestandakörning från ORC (VPP 2010 1.10) säger 6.84 knop @ 20 knops vind, och den skall väll justeras upp lite.
Så vi är inte helt övermänskliga :-)
Wrap Up 2011 | BLUR
Dec 28, 2011 @ 11:19
[…] höjdare måste vara Hermanö Runt. Perfekt väder, bra party, snabb segling och så lyckades vi knipa totalen för första gången […]
Hermanö Runt 2012 | BLUR
Aug 7, 2012 @ 20:17
[…] ha rundat bojen ute i havet var det halvvind ner till Måseskär. Jag ville prova samma trick som förra året. Precis som i år var det mycket motström och en rejäl underbåge, och förra året så fanns det […]