Skip to content

47 Comments

  1. Hannu
    Aug 11, 2011 @ 12:06

    Ska det inte vara 2011 ??

    Reply

  2. Leif Arild
    Aug 11, 2011 @ 13:23

    Gratulerer Peter!
    Hvilken AWA kjører dere på kryss? Ser vi noe særlig over 6,7 / 6,8 velger vi å omsette i høyde i den tro at det gir bedre VMG. Men det er jo ikke sikkert….

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 11, 2011 @ 14:33

      AWA varierade mellan 27-30, TWA mellan 37-40 beroende på hur grov sjön var. Vi tar ut så mycket höjd vi vågar, men med hög kort sjö så tycker jag det är bättre att gasa lite :-)

      Reply

  3. Pär Bäck
    Aug 12, 2011 @ 09:10

    Missa inte Orust Inshore race på Lördag. Det är 20båtar anmälda. Ännu en segling på västkusten som lockar en hel del deltagare.

    Reply

  4. Mikael Vesala
    Aug 12, 2011 @ 10:06

    Peter: Vi har strukit mantåg ur mätbrevet, då är det väl ok, att hänga utanför eller ?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 12, 2011 @ 10:12

      Såklart. Det borde jag ju kollat :-)

      Reply

    • Pelle Lindell
      Aug 12, 2011 @ 11:06

      Mikael har hittat ett rätt elegant hål i regelverket…..
      KSR 49.2 föreskriver hur man får hänga om mantåg krävs enligt klassregler eller seglingsföreskrifter. Eftersom han har tagit bort mantåget ur mätbrevet är det klart att KSR 49.2 inte gäller eftersom mätbrevet utgör klassregler. Då gäller i stället 49.1 som tillåter hängband.

      Nästa fråga som jag inte har något riktigt klart svar på är om man i SRS får ha mantåg på båten trots att man angivit att man inte har mantåg? Min åsikt är att man skall ha den utrustningsnivå som man angivit dvs har man angivit att båten inte har mantåg skall man segla utan mantåg och vice versa men reglerna säger ingenting om detta så jag tror Mikael är helt OK enligt de regler som gäller. Vi får nog förtydliga detta i nästa års SRS-regler……;-)

      Reply

      • Janne P
        Aug 12, 2011 @ 11:15

        Det finns nog hur mycket kryphål som helst för “kreativa” människor……

        En fråga :

        om jag seglar en klassbåt, låt säga en X-99a… så gäller ju klassreglerna. X-99 reglerna maximerar besättningsvikt till 512 kilo. Om jag nu gör en ändring på båten och får ett SRS-mätbrev. Vilka besättningsregler gäller då för min båt ? SRS har ju ingen begränsning av besättningsvikten, får jag då lassa på hur mycket folk som helst ?

        Jag vet inte om det jag skriver stämmer, men vi får passa oss för en mentalitet som går ut på att hitta kryphål i regelverket…

        /J

        Reply

        • Patrick L
          Aug 12, 2011 @ 13:12

          Du behöver inte ens göra någon ändring. Om du mäter in båten som vilken båt som helst (mätbrevsbåt istf klassbåt) så har du ingen besättningsbegränsning längre. Obs dock att detta flrstås kan innebära ett högre SRS-tal.

          Reply

          • Janne P
            Aug 12, 2011 @ 13:57

            Antag att man gör en marginell ändring, t e x kolfiberblock eller 8 mm häckstag, borde inte innebära höjning, men… ja ni fattar…

            Jag tycker det Cheetan gjort är på gränsen till osportsligt. Man vill uppenbarligen ha de fördelar som mantåg ger i form av ökad säkerhet ( och kanske behörighet att deltaga i vissa tävlingar där mantåg krävs… ) eftersom man seglar med dom på. Men man har mätt in båten utan för att rorsman skall kunna hajka. Regelmässigt OK, men va fan !

            Jag tycker det här belyser vikten av god värdegrund och inställning och förhållningen till det sportmannamässiga. Tyvärr är väl sportens “track record” inte den bästa om man skall tro det Peter berättar om högre master etc.

            /J

          • Mikael Vesala
            Aug 12, 2011 @ 14:43

            Janne, Kom igen nu, Osportsligt är om man ljuger eller bluffar eller seglar ojuste och kör på folk. Det är min moral. Ifjol seglade jag båten som nu ovetandes om att jag var regelvidrig i mitt sätt att hänga ut som rorsman. Pelle L upplyste mig om mitt felaktiga betende, varpå jag tog bort mantåg ut mätbrevet för att inte vara regelvidrig. Fick således även en höjning av srs-talet med en hundradel för detta, vilket jag accepterade.
            Och ja, jag vill ha mantåg av säkerhetsskäl och för att kunna ha gastar som hikar på Melges-24 manér.
            Jag tycker att jag har löst problemet på ett föredömligt sätt och får hika som jag vill samtidigt som säkerheten bibehålls. Ska jag behöva segla utan mantåg på bohusracet bara för att detta?

          • Patrick L
            Aug 12, 2011 @ 14:56

            Janne P, om det är en marginell ändring eller ej är egentligen oväsentligt. Det intressanta om man har ett “entyps SRS-brev” är om man frångår klassreglerna eller ej, oavsett om detta kan anses öka prestanda eller ej. Viktigt att komma ihåg är förstås att många klasser ju kräver att du har giltigt mätbrev, vilket innebär att också ett SRS-mätbrev för klassbåtar bygger på att du har ett giltigt entypsmätbrev. Har du inte det så bryter du (kanske) klassregeln och då är även ditt SRS-brev ogiltigt.

          • Andreas i hp
            Aug 12, 2011 @ 18:47

            Detta måste väl vara otillåtet?
            Om SRS talet inte påverkas.
            Får de en höjning pga ökad besättningsvikt så är det ok.
            Men inte om de får behålla srs talet…
            detta är väl betydligt större avvikelse än att en rorsman flyttat bålen utåt 20 cm?

        • Pelle Lindell
          Aug 12, 2011 @ 13:18

          För en mätbrevsbåt finns mycket riktigt ingen besättningsbegränsning så det är bara att lasta på…….:-)
          Det finns tom en och annan klassbåt som tagit ut mätbrev med en fri besättningsvikt som enda avikelse.

          Vi har diskuterat frågan om något slags generell besättningsbegränsning i SRS men kommit till slutsaten att det inte vore lämpligt att ha det för den typ av kappsegling som SRS används till.

          Reply

          • CH
            Aug 12, 2011 @ 17:47

            Hur är det med tabellbåtar som är entypsbåtar, typ express, X-99 mfl. Måste de ha ett giltigt klassbevis/certifikat för att få köra på srs talet i tabellen eller räcker det med att de uppfyller klassreglerna?

          • Pelle Lindell
            Aug 12, 2011 @ 17:58

          • Patrick L
            Aug 12, 2011 @ 17:58

            “500 Internal Server Error”…

          • CH
            Aug 12, 2011 @ 18:19

            tackar!

      • Peter Kross
        Aug 12, 2011 @ 13:51

        Jag hoppas att TK tar då hänsyn att vissa tävlingar kräver mantåg medan det kan vara lämpligt för båttypen att seglas utan om så inte krävs. två mätbrev kan ju inte tas ut.

        Reply

      • Mikael Vesala
        Aug 12, 2011 @ 14:57

        Pelle: Om mitt “kryphål” ska förbjudas dvs, att man inte får ha mantåg om man inte har det i mätbrevet, hur tänker ní då hantera att Melges24 har sina “mantåg”
        Jag hade Melgesen som förebild när jag ändrade mina mantåg, för där kan rorsman hänga ut över kanten, medans gastarna hänger som metmaskar över bandet.

        Ska jag behöva upprätta ett eget klassförbund som föreskriver att Cheetah30 ska se ut just som min för att få det godkänt ?
        Faktum är ju att Cheetan LIKSOM Melges 24 måste hikas stenhårt för att locka fram den fartpotential som finns i båten , dvs den fart som jag har srs-tal för.
        Återigen vill jag vädja till att inte gå förbudsvägen, jag har faktiskt valt att köpa en uddabåt just för att jag gillar att exprimentera, och ni skriver ju att SRS är en tillåtande regel- man får srs efter som man utrustar sin båt. Det tycket jag är helt ok om det fick vara så.

        Reply

        • Janne P
          Aug 12, 2011 @ 15:10

          Vete fan hur jag skall göra för att få in mitt inlägg på rätt plats !

          Mikael, se nedan.. jag var för snabb i min dom och hade inte all fakta. Jag ber återigen om ursäkt !

          mvh

          Janne P

          Reply

        • Patrick L
          Aug 12, 2011 @ 15:12

          Att rorsman kan hänga över kanten betyder inte att han får det. Skillnaden mellan din båt och Melges 24 är att det finns klassregler i Melges som tydligt föreskriver detta:

          C.11 BOAT HANDLING RULES
          C.11.4. The skipper or crew shall not hike out by sitting facing outboard over the spinnaker turning block. The skipper/helmsman shall not sit in any way that projects the body below the waist beyond the sheerline, nor shall they use any fitting or device with which to hike from any part of the body below the waist.

          C.11.5. When tacking, or gybing, standing up and hanging or pushing/leaning on the shrouds, mast or any other item to promote the manoeuvre shall be prohibited.

          C.11.7 When hiking, the crews shall either sit facing outboard in such a way that at least a part of the back of the thigh/buttocks is in contact with the deck or gunwale edge, kneel on the aft corner of the side deck or, stand with at least one foot on the cockpit floor.

          Man har t.o.m en liten broschyr som beskriver vad man får och inte får göra med bilder. Ganska avancerade moves där… :-)

          http://melges24.com/sites/default/files/page-images/hiking-melges-24.pdf

          OBS – jag lägger ingen värdering i huruvida din ändring är rätt eller fel, det överlåter jag åt TK att bedöma. Ville bara påpeka att i din förebild Melges 24 är ett liknande tilltag inte tillåtet.

          Reply

          • Mikael Vesala
            Aug 12, 2011 @ 18:01

            Usch, det är sånt här som får en att bli lite trött. Man försöker följa reglementet , men ligger alltid lite efter. När man sedan gjör som påbjuds och ändrar i mätbrevet och tar en höjning för att få lov att hänga som man vill, så ses det med oblida ögon i alla fall och då ska det tom ändras i kappseglingsreglerna för att stävja detta tilltag?? är det så allvarligt och prestandahöjande att två pers i bästa fall häver ut bålen två decimeter extra, de andra hikar ju precis som vanligt. Det hela blir ju helt absurbt om man sätter mitt krängande i jämnförelse med att ta ombord en gubbe till på kanten. Det är helt ok, och betyder mycket mer för kryssfarten och ingen kan säga nånting. Hur kan detta ses så allvarligt?

          • Patrick L
            Aug 12, 2011 @ 18:07

            Som jag skrev: Jag gör ingen värdering! För dig som gillar att experimentera är det väl också intressant att diskutera om man både kan ha mantåg på båten men ta bort dem ur mätbrevet för att få hänga med stroppar istället? Jag är inte negativ egentligen utan tycker bara att diskussionen är intressant.

            Sedan har du ju rätt vad gäller hiking som sådan. I DH är besättningsvikt också fri och vi var fyra Farr 30:or som seglade där för några år sedan och de svenska ville köra enligt entypsreglerna (max 525 kg) medan den danska besättningen ville vinna och körde enligt DH med 10 (!) man på kanten. Det var bra med vind så de blev förstås oslagbara i kryssfart.

      • Anders Dahlsjö
        Aug 12, 2011 @ 22:43

        Med en sådan bedömning skulle det vara synd att åka dit på att man har bordet i båten när man i mätbrevet angivit att det inte finns! Eller att man bara har ett försegel ombord när det står att man skall ha 3 o.s.v

        Reply

        • Peter Kross
          Aug 13, 2011 @ 09:33

          +1
          det måste väl vara tillräckligt att göra bedömning med den bästa utrustningen ungefär på samma sätt som det är med försegelmåtten. kan man tolkar det att nästa steg bli att man inte få ha mindre segel än på mätbrevet?

          Reply

    • Patrick L
      Aug 12, 2011 @ 13:20

      Mikael, hur ändrades mätetalet?

      Reply

      • Mikael Vesala
        Aug 12, 2011 @ 14:32

        Fick en pinne upp för detta tilltag!

        Reply

        • Janne P
          Aug 12, 2011 @ 14:34

          OK, Mikael, då ber jag om ursäkt, då har du ju betalat priset !

          Janne P

          Reply

        • Calle P
          Aug 12, 2011 @ 15:40

          Det var många som fick högre iår. Är du säker på att det beror enbart på mantåget?

          Reply

          • Mikael Vesala
            Aug 12, 2011 @ 16:42

            Vet inte, men det var det enda jag ändrade i år. Kanske Pelle L vet om det var orsaken till min höjning?

          • Patrick L
            Aug 12, 2011 @ 16:45

            Det vet han, men det kommer han aldrig att berätta :-)

          • Pelle Lindell
            Aug 12, 2011 @ 16:48

            I så fall måste jag skjuta er efteråt…..;-P

          • Peter Gustafsson
            Aug 12, 2011 @ 16:58

            Välkommen till “20 frågor med SSFs tekniska guru”.

            Varje fredag 16-17 :-)

        • Calle P
          Aug 12, 2011 @ 17:06

          Kan man både ha kakan och äta den?

          Reply

    • Anders Dahlsjö
      Aug 12, 2011 @ 15:42

      Låter som ett bra kryphål. Det kan ju vara kul att hika lite och få ut lite extra. Samtidigt som man kanske vill ha mantåg för familjesegling eller havskappsegling. Självklart blir Mikael lite straffad när han seglar en segling där mantåg krävs, för då för han ju se till att hålla bålen innanför, antar jag?

      /AD

      Reply

      • Pelle Lindell
        Aug 12, 2011 @ 16:00

        Ja om seglingsföreskrifterna sätter ISAF OSR i kraft eller annars förskriver mantåg så gäller ju KSR 49.2. ……..

        Reply

  5. Andreas i hp
    Aug 12, 2011 @ 18:43

    Hej Micke.
    Jag försökte ställa frågan i våras vad som ÄR tillåtet att optimera mot SRS….då fick jag tillbaka till svar inget…
    Men det finns kryphål o otydligheter.
    Det var då ok att slipa o spackla roder+ köl, byta akterstag, byta rullfock till lätt profil(om man kan påvisa att det stämmer med en std båt) osv.
    Detta ger nog samma effekt fast det inte sticker ut i ögonen på folk, men är tydliga prestandaökningar.
    Vi sparade 15 kilo i riggen på min missmatch…med det ovan nämnda.
    Det var större effekt än din krängning.

    Jag tycker vi skapat en vag srs regel iår med krav på mätbrev osv.
    Då borde det vara ok att optimera mot dessa regler och ange det i mätbrevet?

    Hur gör man annars med förändringar?
    Ett segel är minst lika stor förbättring som denna krängning.
    Att optimera buk vs std seglen är det tillåtet? Ja jag tror nog alla tycker det och här är det ju upp till seglaren att avgöra vikt , duk, form o tom yta (bara man uppger det i brevet?)
    Så kör på Micke!
    Hoppas vi kan ge dig en match imorgon ändå ;-)
    //A

    Reply

  6. Henrik N
    Aug 13, 2011 @ 22:56

    “I år snittade vi 6.9 knop över hela kryssen inklusive alla slag.”
    Det får sägas vara modigt skrivet av dig Peter ;-) Högre SRS för J/109 nästa år?

    Reply

    • JIMMY
      Sep 26, 2011 @ 00:12

      6,9 knop är 0,3 mer än target i polärdiagrammet @20kn TWS, 38 TWA och samma som First 40.7, Imponerade! :)

      Reply

    • Fredrik Lönegren
      Sep 26, 2011 @ 09:22

      SRS ska tas med en nypa salt. SRS är till för breddsegling. Bra jobbat om ni fick fart på skutan.

      Reply

      • JIMMY
        Sep 26, 2011 @ 09:45

        Fast jag syftar inte till SRS, utan är mer imponerad över att Peter lyckas segla 0,3 knop snabbare än J/109:ans polärdiagram, i grov sjö dessutom. Polärdigrammet kommer från ORC:s VPP så det är snarare där det är fel…

        Reply

        • Fredrik Lönegren
          Sep 26, 2011 @ 18:36

          Precis jag e också impad. Fast Henriks kommentar var kanske ironisk.

          Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 26, 2011 @ 09:52

      Nja, min prestandakörning från ORC (VPP 2010 1.10) säger 6.84 knop @ 20 knops vind, och den skall väll justeras upp lite.

      Så vi är inte helt övermänskliga :-)

      Reply

  7. Wrap Up 2011 | BLUR
    Dec 28, 2011 @ 11:19

    […] höjdare måste vara Hermanö Runt. Perfekt väder, bra party, snabb segling och så lyckades vi knipa totalen för första gången […]

    Reply

  8. Hermanö Runt 2012 | BLUR
    Aug 7, 2012 @ 20:17

    […] ha rundat bojen ute i havet var det halvvind ner till Måseskär. Jag ville prova samma trick som förra året. Precis som i år var det mycket motström och en rejäl underbåge, och förra året så fanns det […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.