Skip to content

14 Comments

  1. Peter Gustafsson
    Nov 6, 2011 @ 12:31

    Nästa smäll:

    TEAM SANYA’S ENTRY IN THE VOLVO
    OCEAN RACE 2011-12 SUFFERS HULL DAMAGE

    Aksel Magdahl, navigator on board Team Sanya, reported at 0834 UTC Sunday, November 6 that they had suffered hull damage on the first leg of the Volvo Ocean Race 2011-12, which began yesterday in Alicante.

    Skipper Mike Sanderson has confirmed to Volvo Ocean Race control: “The situation is very much under control, everyone is obviously disappointed but in good spirits as all are safe on board.”

    The boat was approximately 30 nautical miles SE of Motril, on the coast of Spain. The wind was blowing 43 plus knots and the waves were around 10.5 metres.

    The watertight doors had already been closed as a precaution due to the prevailing conditions and the boat is making its way to Puerto de Motril. After entering flat water, Team Sanya have suspended racing.

    Volvo Ocean Race control is in constant contact with the team while establishing the full extent of the damage so that the crew are given full support to enable them to deal with the situation.

    Team Sanya’s shore team are working on a recovery plan to ensure the yacht can rejoin the Volvo Ocean Race as soon as practically possible.

    Further information will be issued as it becomes available.

    Reply

  2. Linus S
    Nov 6, 2011 @ 12:34

    ““We have no injuries and have retrieved or secured all equipment. Our mast broke into three pieces when landing off a big wave in 30+ knots of wind. We were sailing under a J4 and two reefs. We do not as yet know the cause.””

    Det låter inte som så extremt väder i sammanhanget. Förtroendeingivande…
    Och skrytet överst om minsta diametern i flottan känns lite fel nu ;-)

    Reply

  3. Johnny
    Nov 6, 2011 @ 12:48

    Nej… 2 båtar bårta på 1 dyng..
    Men men hoppas det inte blir solo race till slut
    Hoppas det finns en mast att hänga på..

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Nov 6, 2011 @ 13:03

    Video från presskonferens med Ian Walker ovan.

    Reply

  5. Team Styrbord
    Nov 6, 2011 @ 13:42

    Man hade ju hoppats på att det fanns blider eller ljud från själva avmastningen som hade gått att spela upp…

    Reply

  6. Linus S
    Nov 6, 2011 @ 16:15

    Här finns lite film från mastbrottet.

    http://bcove.me/e4ydb6z4

    Reply

  7. Ulf Brändström
    Nov 6, 2011 @ 17:31

    Ett sådant otroligt år 2011.

    Transat 6,50. 17 båtar av 80 skadade (ej möjligt att repa till havs)
    TJV 9 båtar av 23 än så länge
    VO 70 2 av 6 än så länge

    Det ostadiga vädret och den jobbiga o konstiga sjön vi upplevde verkar hålla i sig….

    Reply

  8. Raketen
    Nov 6, 2011 @ 17:52

    Spännande!
    Hoppas inget mer händer. Hur blir det om ingen tar sig till mål??
    Vinner den som kommit längst? Med så få båtar, på en så lång och hård seglats. Så måste risken vara stor. Med tanke på hur långt man kommit..

    Hm.
    Betänk vilka kostnader man tagit för att spara några kilo i masten. Vad kostar en avmastning i resultatlistan?
    Det är iof priset man får betala för att ligga i framkant på utvecklingen. Men, man måste i vilket fall ta sig i mål.

    Reply

  9. Ulf Brändström
    Nov 6, 2011 @ 18:17

    Masten var nog stark nog. låter som att det var lashingens fel när man lyssnar på vad Ian Walker säger. Mer intressant kan det nog vara med den andra båten som tydligen fick skrovskador?. Vo70 regeln verkar vara mycket exakt när det gäller dimensionering.

    Reply

    • Anders B
      Nov 6, 2011 @ 19:12

      översätt gärna “lashing”, hittar både betydelsen “piska” och “surrning”.

      Reply

      • Erik Barkefors
        Nov 6, 2011 @ 20:35

        Lashing är att ersätta t ex en shackel med en surrning av snöre/tågvirke.

        Reply

  10. Erik J
    Nov 6, 2011 @ 18:38

    Norske Dagbladet skriver bl.a.:
    ” I 10,5 meter høye bølger og 43 knops vind hadde ikke skipper Mike Sanderson annet valg enn å bryte regattaen da de oppdaget skrogskadene ved åttetiden i morges.”

    Er det noen som blander meter og fot her tro……

    Reply

  11. Håkan
    Nov 6, 2011 @ 21:17

    Reply

  12. Ulf Brändström
    Nov 6, 2011 @ 21:30

    Lashning är hur stag (PBO)o övrigt är fast satt
    till själva riggen. ( typ inga “vantskruvar” ).

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.