Nyfiken på… Torvar Mirsky
Ännu en bra intervju som vi har fått från våra vänner på Search Magazine. Den här gången har de träffat Torvar Mirsky, som väl är så nära rockstjärna man kan komma inom seglingen.
Intresset för Extreme Sailing Series har ökat markant bland seglare världen över sedan Americas Cup gick över till flerskrov. Andra omgången är precis avslutad i Qingdao och som vanligt fick vi se en hel del dramatik på banan med alltifrån kollisioner till kapsejsade båtar och ett mastbrott. Tråkigt på jobbet? – Tror inte det!
En av debutanterna i serien är Torvar Mirskey. Torvar, som de senaste fyra säsongerna gjort sig ett namn på World Match Racing Tour, beskrivs som något av ett underbarn i match racing-sammanhang. Redan andra året på touren klättrade han upp på en femteplats och de två senaste säsongerna slutade han på andra respektive tredje plats. Torvar ingår sedan en tid tillbaka i Sail Racings testteam och vi passar på att träffa honom under hans senaste Sverigebesök.
Torvar växte upp i Perth och med tanke på hans framgångar skulle man kunna tro att han präglats av en seglarfamilj från unga år men så är inte fallet. – Jag testade segling i 10-årsålder första gången, jag tyckte det var kul, träffade en massa vänner och har seglat sedan dess, berättar Torvar. De följande fem åren seglade han en rad olika jollar men fastnade så småningom för match racing. – det är verkligen en cool sport som gör det möjligt att relativt billigt starta en seriös satsning. Går det sedan tillräckligt bra kan vad som helst hända. Och precis det fick Torvar och hans lagkamrater uppleva. Det gick riktigt bra på ungdomstouren hemma i Australien och i Nya Zealand och laget bestämde sig för att pröva lyckan i Europa. De klättrade snabbt i seriesystemet och 2006 fick de inträde till WMRT. – Väl på toruen stack utvecklingskurvan upp i taket och det här var precis vad vi ville från början; segla på heltid.
Team Mirsky består idag av Torvar, Graeme Spence, Kyle Langford, Kinley Fowler och Tudor Owen. – Det började med mig och Graeme. För sex år sedan bestämde vi oss för att satsa på segling och sedan dess har laget vuxit successivt till vad det är idag och varje person passar in perfekt. Det är en grym känsla när man hittar folk som har samma mål, motivation och envishet och det är häftigt att vara en del av något sådant.
Det är relativt ovanligt med så unga seglare på touren och Torvar kommenterar faktumet så här. – I match racing tävlar man mot de bästa oavsett bakgrund och många seglare söker sig till touren efter en tidigare karriär i någon OS-klass eller kanske VolvoOcean race. Vi gick direkt till match racing och det vi har som lag är ibland starkare än de individuella erfarenheter som många av de andra seglarna har och vi saknar.
Nio lag har tourkort och konkurrenterna är allt ifrån gamla rävar som Peter Gilmore till en del mer oskrivna kort som Phil Robertson. Just nu ligger Team Mirsky på fjärde plats i världsrankningen och det är ingen tvekan om vart killarna siktar. – Vi vill absolut vinna touren 2011. Det finns många starka lag det här året och det kommer att bli tufft. Det handlar om att prestera på topp genom alla eventen och samtliga team har potential att vinna, det svåra är att hålla hög nivå genom hela säsongen.
Torvar valde att gå in i Exteme Sailing Series och seglar för Team Oman Sail där han styr the Muscat Wave. – Mitt långsiktiga mål är Americas Cup och WMRT i kombination med Extreme Sailing Series är den perfekta skolan. Jag försöker lära mig så mycket som möjligt och samtidigt visa vad jag går för. Förhoppningsvis får jag det där jobbet en dag. Muscat Wave vann serien 2010 och det är Torvars uppgift att försvara titeln. – Det blir lite lustigt med tanke på att det är första gången vi gör det här. Självklart vill vi vinna men jag tror att vi får det svårt. Mitt mål med Extreme Sailing Series är mer än bara ett bra resultat.
Vad tycker du om utveckling i Americas Cup? – Jag tror det nya formatet med flerskrov kommer att bli kul och jag gillar tanken på mer moderna båtar. Det enda som stör mig är att jag har förberett mig för ett AC som nu har bytt riktning och ett tag kändes det som om det slank mig ur händerna. Nu har jag anpassat mig och jag är övertygad att om vi fortsätter som vi gör just nu kommer vi att vara där inom kort.
Jag ber Torvar tänka tillbaka på karriären så här långt och minnas några ögonblick som varit mer speciella än andra och det visar sig att det är inte de bästa placeringarna som väger tyngst. – Vi vann ett event i Portugal för 2 år sedan och kom 2a i Monsoon Cup förra året. Ibland är känslan i ett lag att allt stämmer, alla lägger in maximalt och presterar på högsta nivån, allt blir kul, enkelt och avslappnat, man har nästan känslan av att det är omöjligt att förlora i just det ögonblicket. När man når det och dessutom får ett bra resultat, då är det magiskt och vi var definitivt där i både Malaysia och i Portugal.
Torvar har ett hektiskt år framför sig. I både WMRT och Extreme Sailing Series ingår nio events i nio olika länder. – Jag är glad att min kalendern är full för det innebär att jag kommer att träna mycket och göra det mesta av tiden. Det är svårt att vara effektiv när man reser så mycket som vi gör inom seglingen. Det handlar mycket om att organisera sig själv och de olika projekten. Ibland saknar jag stadga men jag skulle inte byta ut det här för något annat, jag njuter av varje sekund.
Pär Johansson
Nov 7, 2011 @ 17:09
Kommer ihåg en MR regatta 2007 i Pornichet där Torvar och hans team medverkade. De hade börjat få ont om pengar efter en lång tid i Europa. Om de inte kom 1:a eller 2:a på tävlingen och kammade hem fina prispengar så var de tvungna att åka hem till Australien. De seglade fantastiskt den regattan och kom 1:a och kunde stanna i Europa ett tag till…
Peter Gustafsson
Nov 7, 2011 @ 17:59
Lite samma som med de franska soloseglarna. Deras enda väg att göra karrär (och bli rockstars) är att bli bäst på soloseglarskolan och vinna de lokala Mini-racen i lånade båtar för att kanske få fatt på en sponsor. Kniven på strupen om man inte vill jobba på fabrik.
I vissa fall kanske mer motiverande än sponsrande föräldrar som kör runt i RIB ;-)