Skip to content

112 Comments

  1. Johan O
    Dec 8, 2011 @ 21:49

    Frågan är hur länge till begreppet segelmakare kan användas.
    Att med lönsamhet sy segel i Sverige kan inte vara lätt, men som segeldesigner
    tror jag det finns många talanger i Sverige.

    Min erfarenhet sträcker sig till Northsails och Edman Sails och dessa två har alltid varit service och support vänliga.

    Reply

    • Bosse
      Dec 12, 2011 @ 12:05

      Ganska naivt att tro att tro att det skulle finnas duktiga segeldesigners kvar i Sverige om inte segeln även sys i Sverige. Det är av egna erfarenheter man lär sig på.

      Bara att titta på många andra brancher där vi tror att vi är så himla duktiga.
      Lägger man ut tillverkning i lågprisländer så lär de sig oerhört snabbt även tekniken. Snabbt inser man att den mellanlänk som finns inte behövs.

      Både kompetens och tillverkning försvinner och kvar blir ingenting.

      Det var ingen kul sista mening jag skrev, men många har bittert fått erfara att verkligheten är så.

      Reply

      • Stefan G
        Dec 12, 2011 @ 13:10

        Har du något bra exempel på när kunskapen försvunnit med tillverkningen till lågprisländer?

        Reply

        • Erik Barkefors
          Dec 12, 2011 @ 14:55

          Fråga GM varför de inte vill att SAAB ska säljas till kineser.

          Reply

          • o
            Dec 12, 2011 @ 15:02

            för att kineser är duktigare än svenskar och därmed ett större hot?

      • Pelle P
        Dec 12, 2011 @ 16:20

        Vänta nu!!!; Bosse, tror du att segeldesign och segelsömnad är samma sak????
        Tror du att Stella McCartney och Filippa K själva syr kläderna????
        Dags att vakna!!

        Reply

      • Raketen
        Dec 12, 2011 @ 17:06

        Här tror jag att Bosse kan ha rätt i längden.
        Med tiden så är risken att det bara blir svenska “dealers” kvar.
        Det finns bra designprogramvaror att köpa idag. En människa, vart den än befinner sig. Är inte dum och obildbar.
        I “min” branch. Så sker all tillverkning i kina idag. De Svenska, förut innovativa företagen. Har tillverkningen 100% utlagd i kina m.m
        I en annan bransh. Som tillverkar brandsläckare. Där lade man ut komponent tillverkning i kina. 1 år senare drällde det in kinesiska kopior med god kvalité. Till halva priset.
        Segel går alldeles utmärkt att beställa i kina idag. Bara ett e-mail bort. Frågan är om man vill det?
        Köp Svenskt om möjligt!!
        Dock, tror jag att inom en inte allt för lång framtid. Så kommer fraktkostnaderna äta upp förtjänsten. Det kommer bli lönsamt igen med lokalt producerade varor.
        Den som kar kompetens kvar kommer att vara vinnare!

        HEJA SVERIGE!! =)

        Reply

        • Pelle P
          Dec 12, 2011 @ 17:31

          Håller delvis med dig Raketen, jag/hoppas tror inte design och materialspec kommer att försvinna ur landet. De som gör det och samtidigt behåller varumärke på seglet kommer att skjuta sig i foten! Ex; Rolly Tasker är inget annat än “made and designed in Thailand”!!

          Reply

          • Öresund Regatta, AN
            Dec 12, 2011 @ 18:00

            Pelle P
            Det är väl ingen som kör med att Rolly Tasker är ett svenskt varumärke. Gran specar ju bara seglen till dem.
            Jag tror det i framtiden blir viktigare att utveckla kvalitetskontroll och på så vis behålla beställarkompetensen. Det är en stor omställning.
            Transportkostnaderna, som Raketen säger, kommer att förändra det något men det finns alltid billigare tillverkningsländer. Materialet, duken membranen, har en stor andel av totalkostanden och det gör det lockande att leverera sämre grejer än som sålts. En kinesisk producent gör ingen dålig affär.
            Hur kollar vi det som kund? Hur vet vi som kund att det verkligen är 50/50 kol/kevlar och inte 30/70?

  2. fills
    Dec 8, 2011 @ 21:53

    Varför är det enbart Quantum som vågar sponsra och synas?

    Reply

    • Patrick L
      Dec 8, 2011 @ 21:58

      Vågar?

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 8, 2011 @ 22:03

      Jag brukar ha med dem som ett bra exempel när jag pratar sociala medier.

      Så klart lägger de massor av pengar på Quantum Racing i MedCup, men det är också mycket lättare för folk att “gilla” eller engagera sig i ett team jämfört med ett företag. Och så har de varit duktiga på att hitta en bra ton som engagerar folk. Så en snygg kampanj.

      North Sails sitter väl redan på 90% av TP52, Maxis, Wallys och annat stort. Så de har inte lika mycket på att vinna på att piska upp sina egna kunder…

      Tittar man på andra så är ju North Sails aktiva i ett antal race-samarbeten (t.ex. Watski och Bohusracet) och med sina Trim Cuper på våren vilket gör att man kan marknadsföra sig, och föra en bra dialog, med vissa väl utvalda seglare. Även Elvstrøm i Norge och Gransegel i Stockholm satsar på träningshelger och egna race för kunder. Syns kanske inte lika mycket på YouTube…

      Reply

  3. Sebastian
    Dec 8, 2011 @ 22:18

    Synd att ingen kan göra oberoende tester och utlåtande av segel.
    För att kunna få råd vid val av segelmakare och materiel är köparen idag låst till en ytterst snäv krets av tyckare. De olika argument som diskuteras är subjektiva och har sitt ursprung i personliga nätverk, egna erfarenheter från förr, eller från historier hört på bryggan. Kanske har åsiktsmakaren haft en dålig säsong eller så kanske han vill rättfärdiga sitt eget val av segel. Argumenten blir ofta onyanserade och en produkt är “kass”, en annan är “bäst”.

    Prestigen smittar av sig på segelmakarnas representanter som inte ensamma törs hålla en objektiv diskussion om sin produkt med sänkt gard.

    Omöjligt att inte bli engagerad i de olika teknikerna och argumenten men vi vet helt enkelt inte vad vi köper.

    Reply

    • Johan
      Dec 9, 2011 @ 12:44

      Får mig att minnas en annons från 80-talet från nåt av våra svenska loft:
      – “Var det Kylar eller Mevlar jag skulle ha i seglet ?”

      Åsyftade att segelmakaren i fråga skulle kunna reda ut begreppen åt kunden…

      Reply

      • Raketen
        Dec 10, 2011 @ 00:22

        Tycker att de är rätt dåliga på det fortfarande, dec 2011.. ;)

        Reply

  4. Patrik A
    Dec 8, 2011 @ 22:22

    Sen -92 har jag köpt 19 segel vilket blir i snitt ett om året från sammanlagt 8 olika segelmakare.
    Historierna är många, några skräckexempel:
    Spinnaker som exploderade i flisor första gången den hissades i inte allt för extrema förhållanden (ej sydda sömmar/dåligt lim hette det)
    Fick efter 10 månaders konstiga bortförklaringar lösa ut duken åt segelmakarn för att få mitt segel ihopsytt.
    Åtskilliga brutna löften vad gäller leveranstiden, jag undrar varför får man höst rabatt i Oktober när seglet ändå inte sys och levereras förrän sista vårveckan innan sjösättning.
    Inlämnade reparationer i November som du får ringa och fråga efter hela våren och som repareras i Maj när du skall kappsegla 3dagar senare.
    Ingen nämnd ingen glömd ;-)
    Val av segelmakare är för mig en förtroende/affärs relation som skall fungera men bryts efter för många brutna löften alt. misslyckanden eller när de försöker skinna dig med omotiverat höga priser efter att ni haft en bra relation under flera år.

    Reply

    • stefan lj
      Dec 8, 2011 @ 22:40

      Har liknande åsikter kring relation och förtroende frågor. Mitt senaste segelköp var stor, fock + gennacker till en mindre båt som enbart slöseglas. Massa problem, felsytt trots tydliga beställningar och bekräftelser på att vi menar samma sak. Gamla segel dessutom bortslarvade hos segelmakaren. När de sen kommer fram så vill man köra hem dom till mig och tid avtalas men ingen kommer. Visst, småpengar i sammanhanget men nu råkar det ju vara så att man själv har ett antal båtar + att polare också vill hitta bra segelmakare. Där tappar man kanske ett antal kunder och många sköna 10.000 lappar.
      Jag skulle vilja se en generell bättring bland stockholms loften när det gäller att ta han om mindre kunder med lite enklare krav. Vet inte hur många kontakt/offert formulär man fyllt i på webben utan svar.
      Stefan

      Reply

  5. Team Dehlerdoris
    Dec 9, 2011 @ 00:08

    Svårt att kommentera “segelmakare” utan att ange vilka..
    En av de större segelmakarna har jag upplevt både slarviga och oengagerade.
    Gransegel både i Stockholm o Malmö har varit otroligt bra på service o engagemang alltid. Gran har tillverkat massor av segel sedan 1986 till min NF, Contrast o Dehlern. 0,7 oz Gran-spinnakern på Doris sitter som en smäck.
    UK- i Stockholm(Tape D Carbon/Aramid stor 2011) likaså, engagerade och pålitliga. F.ö. det finaste storsegel jag haft någonsin. Dyrt men värt pengarna. Min “gamla” North-stor ligger på Blocket.
    Boding (Oskar Skoting) riktigt bra och engagerad, var jättenoga o dubbelkollade mått i min båt. Har i år testat en G3 i kol/tecnora, hittills klart över förväntan.
    StefanK
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

    Reply

  6. Sture Smith
    Dec 9, 2011 @ 01:44

    Intressant fråga. Lite funderingar följer.
    Marinbranchen är ju relativt hobbybetonad med en del undantag under de senaste 10 – 15 åren.
    Vi kommer att se stora strukturförändringar framöver inte minst för segelmakare och duktillverkare. De lokala segelmakarna blir mer service och försäljnings loft och det kommer att utkrisatillisera sig färre och större tillverkare av segel som täcker större marknader, både Brand och Non Brand tillverkare.
    Den våldsamma och snabba teknik och design utvecklingen av segel kommer bara ett fåtal större loft kunna delta i. Spill over av teknikutveckling från dom stora till de mindre lokala kommer säkert att fortsätta.
    Det som verkligen avviker mot andra marknader är mkt höga krav på god kundkontakt och service förmåga samt kunskap om kundernas båtar och ägarens kravbild. Utmaningen blir hur loften skall harmonisera detta men effektiv serietillverkning av segel i ngt billigt asiatiskt land och samtidigt hålla hög och jämn kvalitet med låga kvalitets brist kostnader.
    Historierna om hur detta inte riktigt fungerar är många och säkert för loften extremt dyra erfarenheter.
    Den brutala sanningen är nog oxå att branchen har ohälsåsamt låg lönsamhet. Jag vet inte bestämt men antar att det är så.
    Men en sak är säker när de nya moderna seglena väl är designade, tillverkade och sitter på den intrimmade riggen så är dom helt otroliga jämfört med tidigare, ca 5-10 år sedan.

    Sture Smith
    “Sjöglans”
    Dehler 39 SQ

    Reply

  7. Design
    Dec 9, 2011 @ 08:05

    Design kan väl inte vara så svår idag, ett segel skapas väl från en databas. Databasen lär väl innehålla den utveckling som skett på loften och då i deras viktiga projekt. Att utifrån det “klippa” ihop ett segel gör väl inte direkt att man är en duktig designer. Troligen har båtägaren ett stort ansvar som behöver komma in med bra information kring båten.
    Jag tappade min segelmakare till North för många år sen, han erkände att han var mer säljare än något annat. Jag har inget emot North men tröttnade på att han inte längre hade fria händer att skapa.
    Och jag håller med om att seglen är betydligt bättre idag än för 30 år sen..

    I övrigt har jag varit nöjd med de segelmakare jag anlitat, de har varit trevliga och hjälpsamma.
    Det finns väl några jag iofs inte anlitat, bla annat för att löften om möten inte hållits (lovat för mycket).

    Reply

  8. Andejo
    Dec 9, 2011 @ 08:09

    Ett ordererkännande är ett ordererkännande! Förutom att seglet skall hålla rätt mått och kvalitet är en utlovad leveranstid mycket viktig tycker jag för att kunna planera såväl semesterseglingar som kappseglingar.

    Reply

  9. Erik Barkefors
    Dec 9, 2011 @ 08:14

    Har bara köpt en genua förra vintern och då fick jag både bra information och ett bra segel.
    En sak man kanske ska tänka på är att de som jobbar på loften byter loft lite då och då och loften byter ibland även varumärke och då är de samma människor som jobbar men för ett annan fabrikat. Slutsatsen blir kanske att hittar man en eller ett par personer som håller vad de lovar så kan det vara värt att hålla kvar vid dessa oavsett om loftet byter varumärke eller om de flyttar till ett annat loft.
    Priserna skiljer men det viktiga är hur det hanteras om något går snett. Titta också på detaljlösningar istället för att bara lyssna på säljsnacket om 3DXL-dukens förträfflighet. Har de t ex valt Seldéns MDS-travare i toppen istället för en vanlig nylontravare som sitter med webbingband genom ett stansat (vasst) hål i aluplåten i toppen. Dyrare lösning men den förhindrar att storen “sliter sig” från travaren när man kör revat!

    Reply

  10. Stefan P
    Dec 9, 2011 @ 08:36

    Vi rör oss i en liten marknad även i ett globalt perspektiv och det medför att det är många som som arbetar med sin hobby. Detta har många positiva sidor men medför också att arbetet kan få stå tillbaka för egna hobbyn. Ett generellt problem är det flera skriver om ovan tidsoptimism och oförmåga att hålla leveranstider. Det finns oceaner av tid men även oceaner av saker som skall fixas. Det finns likheter med hantverkare ofta fantastiskt duktiga yrkespersoner men en katastrof i planering och uppföljning. Men detta att branschen tar ledigt när kunder maxar utnyttjandet står ut tycker jag. Som att skidorter stängde när snön kom. Visst finns det åsikter kring enskilda loft och segelmakare också både positiva och negativa men dem roppar jag inte ut på torget.

    Reply

  11. F424
    Dec 9, 2011 @ 09:45

    Jag fascineras av att jag utifrån en väldigt väl bestämd specifikation på vad jag efterfrågar får så vitt skiljda förslag från de olika loften. Det varierar inte lite. Förhoppingsvis är det så att flera olika lösningar alla ger godtagbart resultat, men frågar man makarna så är det inte så. Jag upplever inte att de snackar skit om varandra men i praktiken idiotförklara de varandras lösningar genom sina utlåtanden om konkurrenternas förslag.
    Min tro är att det är oerhört viktigt att segelmakaren verkligen sätter sig in i ditt case men också tar sig tiden att mäta och “känna in” båten seglen skall sitta på. Små detaljer kan göra stor skillnad när man väl är på havet och för den stora merparten köpare är ett segel en investering man får dras med/njuta av under lång tid.

    Reply

  12. Nobbe
    Dec 9, 2011 @ 11:15

    Idag kan nog alla segelmakare få till bra segel. Dom har en svår balansgång mellan att vara hantverkare och hantera kunder på ett professionellt avvägt sätt. Oftast är det nog det sistnämda som brister. Jag tror att de flesta segelmakarna ger sig in i branschen för att dom tycker om att blanda hobbies med jobb och inte i första hand för att dom vill blir rika. Typiska levebrödsföretag alltså med allt vad det innebär.

    Reply

    • Patrik A
      Dec 9, 2011 @ 13:53

      Jag är av den bestämda uppfattningen att folk som är intresserade av vad de gör också lättare lär sig och gör ett bättre jobb.

      Reply

  13. Screecher
    Dec 9, 2011 @ 13:42

    Som med all försäljning handlar det ju om entusiasm och intresse från den som vill sälja. Jag har frågat tre olika svenska och ett engelskt loft på en Screecher till nästa säsong. En har svarat! Gissa vem som får sälja?
    Generellt tycker jag att i likhet med gamla tiders bilsäljare som sitter som motsträviga ordermottagare i sina bås, så kan säljare i segel och marinbranchen få sälja mycket mer om man intresserar sig för kundens problem, ställer lite frågor och kommer med en totallösning.

    Reply

    • SED
      Dec 9, 2011 @ 14:15

      “Som med all försäljning handlar det ju om entusiasm och intresse från den som vill sälja. Jag har frågat tre olika svenska och ett engelskt loft på en Screecher till nästa säsong. En har svarat! Gissa vem som får sälja?”

      Vill man ha det bästa seglet eller den bästa försäljaren?

      Reply

      • Screecher
        Dec 10, 2011 @ 11:56

        Vilka är de magiska orden man ska säga då? “jag skulle vilja köpa ett segel” räckerju tydligen inte.

        Reply

    • Peter Kross
      Dec 9, 2011 @ 17:25

      Jag vet ej om det ligger alltid i intresse att sälja som är det positiva.
      Jag bad om offert från en mindre segelmakare i tyskland. Han tackade nej till uppdraget pga. han ansåg inte kunna leverara utan ha tillgång till båten eller känner till båttypen. Stor respekt för en yrkesman som ser sina begränsningar och hellre tackar nej än gör en kund besviken.

      Jag anlitade sen ett annat loft i tyskland som gav mig intryck att ger med det som är mest optimal för båttypen och användning. Samma loft tog även hand om mina gamla segel och tittade igenom dessa med bra resultat och låga kostnader. Valten för det tyska loften föll mestadels pga jag var på utlandstjänst (personlig kontakt med segelmakaren). De har en del erfarenhet med mindre sportiga båtar och har en prisnivå som var betydligt lägre än jämförbara offerter från Sverige.

      Reply

      • Peter Kross
        Dec 9, 2011 @ 18:34

        jag glömde säga att de tittade igenom mina gamla segel också som de tog måtten av. Med lite reparation hamnade priset (2005) på 35 Euro för denna service.

        Reply

  14. Per Dyberg
    Dec 9, 2011 @ 14:15

    Boding har levererat mina senaste segel, G2 membrane i technora/vectran. Håller med Stefan ovan om riktigt bra service från Oskar och övriga medarbetare. De har varit engagerade och verkligen ansträngt sig för att leverera ett riktigt bra segel i rätt tid, det värderar jag högt. Seglen har har hög finnish, fina detaljer, bra prestanda och är riktigt prisvärda.

    Har egenligten ingen direkt dålig erfarenhet från någon segelmakare.

    Reply

  15. Feffe
    Dec 9, 2011 @ 15:01

    Jag måste haft tur.. :-)

    Köpt segel från Boding ett par gånger, har alltid fungerat perfekt. Köpte segel av Fredrik Åstrand på North, funkade också kanon. Nästa gång blir det nog WB sails som får leverera. De svarade på offertförfrågan på ett par dagar och kom med goda råd. Har faktiskt inte stött på någon dålig segelmakare än :-)

    Reply

  16. Dan
    Dec 9, 2011 @ 18:06

    Hade en intressant diskussion med vår Tyska VD förra veckan. Han nämnde lite fint att vi Svenskar anses av ha låg service nivå och att vi är lite svåra att få fart på. Han trodde det var en fördom men efter att ha besökt ett antal bilaffärer, några myndigheter och affärer i övrigt kunde fördommen konfirmeras som sanning. I hans ögon sett..

    Kanske är vår servicenivå gentemot kunderna relativt låg i Sverige? Och kanske gäller det speciellt hobby betonade branscher? Har själv jobbat som segelmakare på ett loft med så hög servicenivå att det gick i kk. Viljan var mycket god men de finansiella kunskaperna låga. Jag har haft 29 båtar och därför tvingats köpa en del segel och båtprylar genom åren, har haft tur och bara behandlats väl.

    /Dan

    Dehler 33 Else

    Reply

  17. Raketen
    Dec 9, 2011 @ 20:17

    Hm..
    Började leta segelmakare i våras. Hade bestämt att båten ska ha ny stor, fock och genua. Pratade med några loft på båtmässan. Mailade diverse loft (alla stora loft, inkl mindre loft). Några intressanta loft svarade inte på mail.. Fick ringa till dem jag fortfarande ville ha offert ifrån.
    Min raka fråga till varje loft var: Jag vill ha de absolut bästa seglen jag kan få till min båt. För både fritids, och SRS kappsegling. (Med max tak för investeringen, som jag inte nämnde)
    Materiel, utförande osv som de rekommenderade till min båt, varierade lika mycket som antal loft som kontaktades. Fick uppfattningen om att råden var baserade på var vinstmarginalen/tillverkning var effektivast för respektive loft.
    När man frågade specifika frågor om dukval till storleken på mina segel. Var svaren nästan alltid rätt svävande och otydliga. Säljintresset från minst hälften av loften var lågt. Kände mig ofta som om jag ringde och störde.
    Det slutade med beställning av ett av de större loften som säljer segel med vettigt material till vettigt pris.
    Vid slutet av offertupphandligen så lovades ditt och datt av säljaren. Tex, “vi kommer alltid ut och mäter båten” Lovades “racingbags” till alla segel.
    Säljaren var snabb och alert i frågor, på både mail och telefon.
    När handpenningen var erlagd, så blev det tyst…Inga svar på mail. De gånger man försökte ringa så var han alldrig på plats.
    Fick till slut svar på mail. Att de behövde inte mäta min båt, då de har alla mått i sin databas. Vidare så hade säljaren lovat kontakt med en annan erfaren kappseglare som seglat mycket i den båt typen. (ville ha lite trim tips osv).
    Blev inget med det heller…”Han har inte tid, då han jobbar mycket”
    Seglen skulle levereras hem till mig, då de passerar ofta..Blev inget med det heller..Fick åka 50 mil för att hämta seglen själv. Ville ha dem snabbt så jag hann segla lite med mina nya segel i år..Eftersom leveransen var 1 månad försenad…
    Focken och genuan är hyfsade. Storen är sådär, men funkar. Lite misspass i mastkurvan. Storn är tung som f.. att hissa. Har sökt svar hos säljaren, för vad som kan åtgärdas. Men har aldrig fått något svar alls..

    Min (högst personliga) åsikt är att segelmakarbranchen har många hästhandlare.
    Direkta frågor om erfarenheterav loft, på nätet. Ger spridda skurar av svar. Alltid både positivt och negativt. Många svar, på diverse forum, är det nästan uppenbart att det är segelmakaren (el. anställd) som svarar..

    Fel och misstag kommer alltid att inträffa. Frågan är hur leverantören hanterar det. För mig är det uppenbart att det behövs en uppryckning i hur man bemöter och avslutar en affär. (som inte slutar när kunden har betalt)
    Detta är nog så viktigt, när man i så stor del säljer till privatpersoner och deras passion som hobbyintresse. Dessutom så spenderar kunden ofta stora pengar på detta. (Ibland önskar jag att det var kul med schack)
    Att då, försöka med div. dåliga undanflykter och tvivelaktiga bortförklaringar, är inget som garanterar en längre framtid i branschen. När kunden betalat med surt förvärvade, skattade svenska pesetas. Ja då kommer spridningen snabbt ut på nätet. I form med negativ kritik. Ofta ensidigt utan att leverantören kan, eller vet om att denna kan svara.

    Själv har jag valt att inte hänga ut min leverantör. Seglen är inte totalskit. Men jag är heller inte helt nöjd. Har defenetivt inte fått vad jag betalat för. Servicen är lika kass som en dålig beg,bilhandlare.

    Det positiva är att jag vet vilket loft jag inte kommer att handla ifrån nästa gång! =) Får kasta tärningen och se vem som får leverera en spinne eller gennacker till våren!

    Reply

  18. Stefan
    Dec 9, 2011 @ 20:21

    För er som inte redan har sett denna Boding-länk.
    Jag tycker dock att köper delvis har sig själv att skylla.
    En cyklist köper inte sen hoj på biltema. Man får vad man betalar för.

    http://hem.passagen.se/heldmann/

    Reply

    • Raketen
      Dec 10, 2011 @ 00:10

      Snälla nån. Låt inte denna tråd, bli en tråd där man kastar skit på vissa segelmakare offentligt. Eller segelmakare som kastar skit på andra segelmakare. Det är dagisnivå.
      ALLA segelmakare har garanterat haft missnöjda kunder.
      Jag tycker det är mer konstruktivt att diskutera generella branschproblem från kundens perspektiv.
      Men.. Varför skulle ägaren till x79 få skylla sig själv??
      Han har betalat för ett segel i ett visst utförande. Det ska han sen ha enl avtal. Det har han sedan inte fått.
      Är det kundens eller leverantörens fel?

      Reply

  19. gunnar
    Dec 9, 2011 @ 20:29

    mkt snack från höften här….visst, ställ krav på din segelmakare men kom sen inte och förvåna dej över priset !!! vill du ha kvalitet så kostar det…..

    Reply

    • Andreas i HP
      Dec 9, 2011 @ 23:32

      Jag har köpt segel från 4 loft.
      Boding, Albatross, Kinnevikens segelmakeri samt senast nu från HAMEL SAILS.

      Alla har gett helt OK service o support.
      I samband med dessa val har jag då pratat med flertalet segelmakeri gällande offertförfrågningar.

      Det jag ibland reflekterat är vilka osanningar som kommer från vissa säljare på loften. den duken är ju kass…Kina segel är skit, 3DL= de lamiering, “flex o töj”,
      den segelmakaren har väl aldrig seglat så hur kan du ens köpa segel av en som aldrig gjort resultat på banan, segelmakare som pratade skit om ett loft för att sedan byta till det loftet man pratade skit om…
      Detta tröttnade jag på. Att vara störst o bäst, skryta om hur duktiga de själva är osv slår inte högt i kurs hos mig.

      Jag har bara stött på 2 segelmakare som inte pratat skit om andra ännu.
      Jag förstår inte varför de inte pratar om vad de själva har att erbjuda?!
      Den ena av dessa kör vi med nu. Dessutom har de supportat med omsömnad av segel för optimeringar enligt önskemål. Ett loft som lyssnat utöver det jag förväntade mig med.
      Kanske inte snabbast , men noggranna, seriösa o engagerade i vår segling.
      Vi har mailkontakt o via bilder o erfarenheter så tar vi gemensamma beslut.
      Dessutom via provseglingar od. Har fixat lattor mm i utvecklingssyfte med oss så vi fått rätt material.
      Kvalitet behöver inte kosta så mycket!
      Keep up the speed and support
      Ser fram emot våra optimeringar för nästa säsong!
      Då skall vi bli heta!

      MVH Andreas

      Reply

    • Raketen
      Dec 9, 2011 @ 23:34

      Hej Gunnar!
      “Mycket snack från höften” Hur menar du då?
      Trampade jag på en öm, segelmakar tå?

      För att förtydliga. Så köpte jag inga “billiga” segel.
      Avsikten var ända från början köpa bra segel OCH var villig att betala för det.
      Vilket jag gjort. (efter en omfattande marknadsundersökning)
      Att kunderna som vill köpa segel tycker det är en djungel med materialval och spretiga offerter är väl ändå rätt välkänt.
      Är inte det något som en lyhörd företagare bör uppmärksamma och åtgärda?
      Det lär stärka varumärket i kampen om kunderna!
      Prisskillnad på segelutförande och material är väl självklart för det flesta. Inklusive mig. Men det som kund/lekman svårt att avgöra vid upphandlingar. (mao kräver en hel del efterforskning och jämförelser av kunden som kanske inte känner sig säker ändå)
      Förtydligar igen: Jag valde bort lågpris segel pga. Jag vill ha konkurrenskraftiga kappseglings segel.

      Är det ok att inte seglen passar 100% för att det inte är det dyraste på marknaden?
      Jämförelse: Om du är spekulant på en Porsche, men nöjer dig med en BMW. Är det då ok, att dörren inte passar riktigt? Den glipar och får bucklor i stängt läge. Inte ok i något prisläge…

      Är det ok att leverantören inte håller vad de lovar? (det har väl inte så mycket med prisläget el. bransch att göra. Ett ingått affärsavtal är rätt tydligt) Ändå har jag inte agerat jobbig missnöjd kund som ringt med sur ton, eller mailbombat med sur attityd. Jag har varit konkret i vad som är fel och bet om förslag på åtgärd.

      Det jag skrivit ovan. Är min raka uppfattning av segelmakarbranschen generellt. Jag har lagt tid på det. Ett mässbesök, med fokus på att snacka med segelmakare. Åtskilliga timmar framför datorn, e-mail och telefonsamtal.
      Mest sur är jag nog, att efter allt arbete, lyckades välja fel leverantör ändå..

      När man läser mitt inlägg. Ska man skilja på den generella uppfattningen och det jag upplevt med en segelmakare.
      En onödigt dyrköpt erfarenhet.
      Sen har jag flera segelmakare kvar på listan som möjliga leverantörer.
      Korrekt så har min topp 3 lista blivit topp 3….Jo, jag hittade en till segelmakare. Proffsig, tydlig och snabbt uppträdande. Även på vattnet ;)

      Snart är det jul!
      Då är det inte långt kvar till kapprstningen..ehrm..vårrustningen! =)

      Reply

  20. Team Dehlerdoris
    Dec 9, 2011 @ 23:50

    Segelmakare som lägger ut tillverkning av segel till lågprisländer såsom Sri Lanka, Kina m.m. ska rimligen ha låga priser också till slutkunden. Så är nu inte fallet när det gäller “kända märken”. Det gäller att behålla både sin image och priser uppe trots skitbillig tillverkning. Kvaliteten har nog inte så mycket att göra med var seglet är tillverkat idag. “Sydda segel” i dacron/laminat är idag mest för cruising o där ska man nog se upp lite om man samtidigt önskar prestanda. Entypsklasser som X-79 fattar jag inte varför man väljer nå´t annat än NS eller kanske UK/Quantum?
    StefanK

    Reply

    • Peter Kross
      Dec 10, 2011 @ 01:42

      nja, jag håller inte riktigt med om att det inte ha någon betydelse var seglet är sytt. Normalt finns skillnader men visst finne en del loft som håller extra koll på tillverkningskvalietet. Det är väl viktigt att seglet sys på samma sätt som designat.

      När jag köpte mina segel hämtade jag in många offerter. Mitt intryck var att märken som man förknippade med kappsegling internationellt offererade med några få undantag i princip samma förslag medan märken som man förknippa mer med cruisingsegel gärna offererade cruisingmaterial fast jag begärde kappseglingssegel. Som jag skrev innan så föll jag för Schultz-segel, ett litet loft i Kiel.

      Reply

      • Makke
        Dec 10, 2011 @ 04:44

        Hmm nu har jag ju bara beställt av gran tom.deras lågbudget variant rolly. Till min gamla träbåt och jag tror allvarligt inte att det skulle blivit bättre med några andra segel till den. Kustkryssare från -39 skriker ju inte fart. Men jag fick en miljard frågor och de fick till det så jag är helt nöjd för småpengar i sammanhanget. Otroligt bra bemötande och engagemang

        Reply

      • Team Dehlerdoris
        Dec 10, 2011 @ 11:19

        Ja, du ser Peter dom kan göra segel ända så långt bort som i Kiel.. ;-)
        Skämt åsidå men när det gäller segel så måste jag bara berömma UK:s kol-tapedrive segel. Principen med platta oskarvade kolfiberremsor som är tejpade på en aramidstomme och våder i “crosscut” känns som en väldigt bra kombination. Bakade segel med lim i fibrer gör dom böjningskänsliga o påverkar nog livslängden negativt.
        StefanK

        Reply

  21. Peter Gustafsson
    Dec 10, 2011 @ 11:25

    Som sagt. Vi behöver inte samla alla storrys om varför olika teknologier är bra/kass eller varför olika segelmakare är världsbäst/idioter (fast många av de halvdanna argument som man hör på mässorna har ju kommit med ovan) :-)

    Framförallt skitsnacket om andras teknologier kan vi vara utan. Synd att det genomsyrar både segelmakarnas säljsnack – och deras kunders argumentation på bryggan.

    Vad jag ville komma åt var utvecklingsmöjligheterna. Framförallkt om man tror att branschen är på väg att mogna.

    Om man nu är på hugget, hur skall en riktigt bra segelmakare funka 2015!?

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Dec 10, 2011 @ 11:46

      Jag tycker branschens omställning från lokala entusiastiska hantverkare som varit kunniga seglare med känsla för hur man designar, syr och ställer in seglen till dagens läge är ganska omvälvande.
      Samma gäng som är kvar i branschen är ju kunniga i design och hantverk men kanske sämre på kvalitetssäkring, marknadsföring och sälj. De flesta har lagt ut mer och mer av produktionen.
      De behöver fundera på att säkra kvaliteten och specificera vad de vill ha. Det här är framtidens krav på know-how kommer att ligga istället för på att producera. Det gäller också att vara kunniga i leveransavtal där tyngdpunkten skjuts mot större och större underleverantörer. Konsolidieringen fortsätter med mindre och mindre tekniskt kunniga säljare. duktiga seglare som jobbar med at skapa goda relationer är väl OK men hur många gånger får det levereras fel grejer. Kappseglare lär aldrig förstå cruisingseglarnas behov om de inte själva cruisar.
      De större varumärkena att ha ett försprång eftersom de kommer att kunna tillhandahålla internutbildningar i sälj och produkt.
      Segel behöver vi. Jag har testat olika membran från olika leverantörer och visst går de att utveckla. Jag är inte övertygad att egenproduktion av membran är nyckeln till framgång.
      Här tror jag mer på Quantum, Gransegels etc. strategier än North och Elvströms strategier.
      Vi får se 2015?

      Reply

      • Jack Sparrow
        Dec 11, 2011 @ 15:50

        Anders, som en liten replik till ditt inlägg.

        Uppenbarligen tror 5 av 6 Volvo ocean race team på Norths strategier och material. Verkar inte som om du och Ken Read har samma rutiner när ni testkör membran?

        Jag kanske låter sarkastisk och det är jag. Men, att folk tycker olika är bra för marknaden som helhet. Det driver utvecklingen framåt!

        Reply

        • Öresund Regatta, AN
          Dec 11, 2011 @ 17:51

          Jo men nu var det hur det ser ut 2015. Inte idag.

          Reply

          • Pelle Pedersen
            Jan 30, 2015 @ 16:11

            Hur ser det ut idag för dig Anders?:)

          • Johan
            Feb 27, 2015 @ 16:53

            Nu är det 2015 och alla i Volvo Ocean Race har North Sails…

          • Thomas Wiberg
            Feb 28, 2015 @ 10:47

            Javisst, och Levi´s gör världen bästa blåa byxor! -:)

          • Erik Barkefors
            Feb 28, 2015 @ 11:39

            Att alla i VOR har North segel kanske beror på att de får seglen med båten… ;-)

          • Anders Nilsson
            Feb 28, 2015 @ 14:47

            Pelle Pedersen
            Kul tråd som togs upp igen. Alltid nyttigt med reflektioner.
            Jag har köpt två 3DL segel från North det trodde jag inte 2011 att jag skulle göra 2015. Det som hänt är sedan dess är att Norths 3Di och One Sails 4T har dykt upp. Elvström har fått ordning på sina membrandukar. Nu köpte jag 3DL som inte jag tror dukmässigt är bättre än våra Grandukar. Likvärdiga är tror jag de är.
            Skillnaden för oss är att vi numera kör ORCi och Norths erfarenhet av regeln är ju störst.

            Jag köpte dem av den enkla anledningen att jag behövde ett nytt storsegel och Henrik Ottosson var den som övertygade mig hur det bör se ut och fungera i ORCi. Riggen ställde jag om redan till Rungsted enligt Ottossons principer och det verkar ju lovande även med våra Gransegel. Nu har vi inte hunnit testa de nya NS -seglen än mot några andra båtar. Vi måste ge det timmar så vi får ordning på hur vi ska göra.
            På VM i Kiel så såg vi både Katarina II, Vencom, Low Noise, Pro4u etc och att vara leverantör till alla toppbåtarna tycker jag säger en del. Vi ska göra vad vi kan för att träna och segla så mycket det går för att matcha de nya grejerna. Vi får se till säsongen om det vi gör är rätt. Det handlar ju inte bara om membran.

          • Pelle Pedersen
            Feb 28, 2015 @ 15:38

            Härligt Anders! Lycka till.

    • Team Dehlerdoris
      Dec 10, 2011 @ 16:20

      Peter vad hade du förväntad dig i den här tråden? Strategiska bitar kanske segelmakarna som läser BLUR kunna ställa upp med utan att för den skull avslöja för mycket affärshemligheter. På hugget tyckte jag annars lät som ett framgångskoncept för en bra segelmakare.
      En spaning är nog att membransegel med högsta kvalitet och tillverkade i låglöneländer som Kina och Sri Llanka kommer att ta över mer o mer av marknaden. På det sättet skiljer sig inte segelmarknaden från mycket annat.
      Tunga segel i vävd duk kommer säkert att finnas kvar för cruising, men fler o fler kommer att gå över till lätthissade o starka high-tech segel skulle jag tro i alla fall.
      StefanK
      http://www.dehlerdoris.blogspot.com

      Reply

      • Peter Kross
        Dec 11, 2011 @ 19:20

        troligtvis kommer dacron finnas kvar ett tag hos en del mindre båtar också. Även bland dacron finns skillnad och har funnits en del på utvecklingssidan, kanske bara inte lika sexig…

        Reply

        • Team Dehlerdoris
          Dec 11, 2011 @ 23:48

          Dacron till mindre båtar funkar säkert bra om det är bra kvalitet och typ Bainbridge /Contender Yarn-Tempered som jag har bra erfarenhet av. Kräver dock att dom rullas, men det funkar ju på mindre båtar typ Express, Soling osv.
          YT dacron är en stark tålig duk med låg töjning i alla ledder.
          StefanK

          Reply

          • Bosse
            Dec 12, 2011 @ 11:55

            Kan undra varför de som seglar Express och vill hävda sig på SM byter segel varje år?

          • Peter
            Dec 12, 2011 @ 13:05

            Det spelar ingen roll vilket material det är i duken……
            Vill man hävda sig i stora klassen byter man segel varje år
            Det som skiljer är priset…… Men detta vet ju alla som e med i matchen !

  22. Stefan Blom
    Dec 10, 2011 @ 13:37

    Kan du inte försöka gå in på Produktivitet och sänkta realpriser på segel?

    Skulle också gärna höra en diskussion kring låst segeldesign för entypsklasser.
    // Stefan Blom

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Dec 10, 2011 @ 15:38

      Typ Laser då eller?
      Elastisk duk som man får dra i cunningham tills öljetten är under bommen.
      knappast framtid. :-)

      Reply

      • Stefan Blom
        Dec 10, 2011 @ 19:59

        Vad jag vill är att nyansera skillnaden mellan storbåt ala respit och små entypsklasser. I en entypsklass som den jag seglar, CB66, så har man enbart ett ställ (stor, fock, genn). När man seglar intensivt med många mannövrar så sliter det styggt på seglen. Jag vet inte men jag har fast jobb inom konsultbranschen, seglar inte en alltför dyr båt samt har inte för dyra omkostnader kring regattor. Problemet är ändå att hitta utrymme i ekonomin för att köpa segel. Ett ställ kostar 45 000kr. Min poäng är att ifall man skulle låst designen och genom ett nära samarbete med en segelmakare kanske man skulle kunna pressa priserna betydligt. Min tro är då att fler segel skulle säljas och att fler båtar skulle komma till start pga känslan att vara mer konkurrenskraftig. Revidering kring design kan ju ändå ske varje år, man får givetvis använda gamla segel.

        Valet av segelloft måste isåfall ske efter anbudsförfarande, man måste då som klass samtidigt jobba på marknadsföringsbiten för att göra det intressant för loften att skicka in anbud.

        Det finns ju klasser som SB3, de kör ju one design segel. Vet någon hur det funkar där? Prisnivå?

        // Blom

        Reply

        • MC
          Dec 11, 2011 @ 12:59

          Jag seglade Hunter 707 British Nationals en gång i tiden. De har också klass-segel. Det var roligt: Innan regattan kom det runt en glad gubbe från klassförbundet och delade ut en förbeställd fock, eller spinne till nästan varje båt. Det var Sobstad då. Priset lär ha varit bra pga special deal med mängdrabatt. Nu på Huntersidan finns det en aktuell Elvström-Deal: http://sail707.com/
          Tittar man på de priser så förstår man ju inte riktigt varför ett ställ för CB66:an ska kosta 45′

          Reply

        • Pelle Lindell
          Dec 11, 2011 @ 15:49

          SB3-seglen kostar £3550 inkl. VAT för stor, fock och gennaker. Om jag räknat rätt borde det bli just under 40′ SEK med svensk moms.

          Reply

          • Stefan Blom
            Dec 11, 2011 @ 18:02

            Det var inget vidare prisskillnad…hmmm…jag får fortsätta köra med taktiken att segla en klass med stor eftermarknad på segel. Samtidigt så har vi konsumenter vunnit mycket på membranutvecklingen….vi som mer är svansåkare än toppåkare klarar oss numer bra med betydligt färre segelbyten. Så räknar man över en 10 års period så är faktiskt segelkostnaderna mycket humana. Jag skall sluta klaga så länge jag inte satsar för att vara med i absoluta toppen :-)

            // Blomman

          • Peter Kross
            Dec 11, 2011 @ 19:14

            i tyskland
            Stor: 1591 EURO
            fock: 793 Euro
            gennaker: 1591 EURO

            det blir 3975 Euro dvs. ca. 36500 SEK.

        • Öresund Regatta, AN
          Dec 11, 2011 @ 17:58

          Ett sånt upplägg borde väl ganska enkelt kunna styras av klassregeln.
          Är det en trend bland klassbåtar?

          Reply

    • MC
      Dec 10, 2011 @ 16:30

      priser är en bra tema för oss kunder. beställer en segelmakare sina segel från kina, så borde han föra vidare en bit av den stora ekonomiska fördelen till kunden.

      laser segel är ett bra enkelt exempel: originalsegel kostar drygt 5000:- samma kina clubsegel kostar allt mellan 1500 och 4000:- hos olika aktörer. tänk vilken prisskillnad i %

      kvalitetssäkring borde inte vara så svårt. som jag förstår tar många segelmakare runt om i världen hem från samma fabrik i kina, största loftet i världen. det borde ju inte vara så svårt att skicka dit en cad-fil och specifiera en material och sedan kolla att det stämmer när beställningen kommer hem. är det något fel så borde givetvis segelmakaren ta det med loftet i kina och inte leverera seglet till kund. men jag tror inte att kineserna levererar fel, det handlar säkert mer om brister i kommunikationen mellan kund, “segelmakare” och kina.
      jag tycker nog inte om kina-upplägget och är beredd att betala lite mer för att köpa av en kappseglande eldsjäl som har koll på hela produktionen.

      Reply

  23. LGP
    Dec 10, 2011 @ 16:44

    Två exempel. Jag beställde ett storsegel till en båt med klassregel. Segelmakaren ville göra ett segel, som inte helt uppfyllde regeln med motiveringen att det var ett bättre segel. Det är möjligt att han hade rätt och jag kanske är gammalmodig, så jag vände mig till en annan segelmakare (Hamel), som tillverkade enligt regeln till min belåtenhet.

    Jag hade problem med en riggdetalj som inte fungerade, höll. Kontakter med mastsäljare och tillverkare avdetaljen gav enbart översiktliga svar (enbart ett svar, ville ej diskutera), som inte tillfredsställde mig eller löste problemet på ett acceptabelt sätt, varefter jag vände mig till en segelmakare, North, som faktiskt satte sig in i problemet och också diskuterade fram en acceptabel lösning . Detta kan visa på skillnad mellan säljare/ordermottagare respektive säljare/hantverkare.
    Det är viktigt att ha förmågan att förstå och sätta sig in i kundens problem och acceptera kundens krav.

    Kommer segelmakarna framöver mer och mer likna ordermottagare, eller är det trots allt så, att de flesta är aktiva seglare, som med det kan kompensera att tillverkningen är på väg att flytta utomlands?

    Reply

  24. Bosse
    Dec 10, 2011 @ 18:11

    Åkte för ett tag sedan till Stockholm och båtmässan för att diskutera en ny gennaker 40 kvm med rulle och en fatheadstor ca 22 kvm. Min strategi var att jag inte skulle vara alltför intresserad utan jag ville att det loft som visade mest intresse var de som skulle vara intressantast för mig.

    Tror att alla klarar att sy en gennaker och stor om man berättar hur man vill ha den, och hur man vill att den ska funka.

    Gick runt bland de olika montrarna i 2 timmar. Kollade intresserat på vad de hade att erbjuda men det som irriterade mig så oerhört var hur ointresserade alla var, de flesta bemödade sig inte ens att prata med mig.
    Gransegel som jag fått för mig profilerat sig på gennakrar och fatheadsegel satt hellre och pratade strunt vid sitt bord, diskussionen hade dessutom inget med segel att göra. Var inne i deras monter 4 gånger utan att någon reagerade, sista gången var jag irriterad så det var lika bra att de inte besvärade sig.
    Var ungefär likadant på två andra stora loft som jag också hoppats på, kändes bara som att jag störde och upptog deras tid, de tittade snett över min axel och verkade mest vilja att man skulle gå. Fick ett par snabba offerter som kalkylerades fram på någon minut. Fick även höra hur trögt det var, att luften gått ur marknaden mm.

    Min erfarenhet när det gäller affärer är att visar man inget intresse innan affären så är det definitivt kört efter affären.

    Mässbesöket ledde till en seriös offert från ett Salt… loft och ett två rader långt mail som inte berättade något utöver priset.

    Reply

    • Erik Barkefors
      Dec 10, 2011 @ 18:44

      Ska man till mässor och prata segel så är det nog bra att försöka vara där någon av de första dagarna. Ingen ursäkt men kanske en förklaring att mässor är jobbiga för utställarna och till slut är det svårt att skilja de seriösa kunderna från “glassätarna”…
      En kompis besökte just Gran och fick ett mycket bra bemötande. I det fallet blev det 3 st segel.

      Reply

      • Bosse
        Dec 10, 2011 @ 19:13

        Jobbig för utställarna? Javisst, man får ont i svanken, men då får man ta en paus utanför montern, i montern ska det vara engagemang och entusiasm.

        Har som egenföretagare ställt ut på ett antal mässor.

        Har lärt mig, att varje kund är en presumtiv kund och måste uppfattas som lika viktig och man sitter ALDRIG i en monter utan att det är med en kund.

        Märkligt att man ska behöva uppfattas som “glassätare” om man har två konkreta önskemål som dessutom, som jag ser det, skiljer sig från mängden.

        Nej, tycker att det var nonchalans och ointresse.

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 10, 2011 @ 18:54

      Precis som när vi diskuterade Orustvarvens (o)förmåga att kunna skilja på “glassätare” och seriösa kunder… Det är bara bullshit.

      2011 kan man inte se skillnad på någon som har en träfolka eller en 50-fotare som skall spendera 200′ på segel.

      Dessutom kan de vara “påverkare” på bryggan, i klubben, i klassförbundet eller på nätets bloggar och forum. Ger man inte dem bra attention så tappar man business.

      Reply

      • Erik Barkefors
        Dec 10, 2011 @ 19:10

        Jag håller med dig om att det inte borde se ut så men tyvärr är det människor och inte konsulter vi pratar om ;-)

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Dec 10, 2011 @ 19:21

        Innan jag blev BLUR med hela branschen så uppfattades jag oftast som glassätare av både båtkrängare och tillbehörsfolk.

        Fast det är klart. Jag spänner ju inte så mycket pengar på min segling, så de väntade säkert på att en riktig kund skulle komma förbi.

        ;-)

        Reply

        • Raketen
          Dec 10, 2011 @ 20:42

          Det är gött med glass! =)

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Dec 10, 2011 @ 20:54

          Visst är det!

          Reply

        • Clifford
          Dec 11, 2011 @ 20:16

          Jag uppfattar dig fortfarande som en glassätare, själv är jag storkonsument.

          Reply

      • Erik Barkefors
        Dec 10, 2011 @ 20:07

        Det var med mening skrivet provokativt – skillnaden jag ville peka på är att de flesta segelmakare är småföretagare som gör allt själv före mässorna. När mässan startar så har de redan jobbat med den en vecka utanför normal arbetstid. Så om vi som kunder tänker på det och agerar därefter så har vi chans att bättra på våra odds att få bra service.

        Reply

        • Bosse
          Dec 10, 2011 @ 20:25

          Hur ska man agera du?

          Ska man be om att få köpa ett segel?

          Reply

          • Raketen
            Dec 10, 2011 @ 20:41

            Japp, troligen ska man komma krypandes på knäna och böna och be att få köpa ett segel..

            (funderar på att ge mig in i branschen. De verkar ha omättligt med jobb. Då de verkar kunna välja och vraka mellan kunderna. Tänk vad ett proffsigt säljteam skulle kunna uträtta.. ;)

        • Peter Gustafsson
          Dec 10, 2011 @ 20:53

          Att man överhuvud taget pratar om “odds att få bra service” säger nog det mesta.

          Min erfarenhet från andra branscher är att det just är småföretagarna som ser till att få utväxling av sina kundaktiviteter. Eftersom de betalar montern med egna stålar så ser de också till att få valuta för pengarna.

          Nu skall man inte dra alla över en kam, det finns många som gör ett gediget jobb, men det är inte bra att alltför många potentiella kunder känner så här.

          Sedan är det en bransch där det blivit mycket fokus på pris. Och ofta vet man att en offert bara skall användas för prispress, och då vill man inte vara med. Men då får man hitta ett sätt att ta sig runt detta i säljprocessen.

          Reply

    • Raketen
      Dec 10, 2011 @ 20:37

      Har haft precis samma erfarenhet från mässbesök.
      Är man inte en känd storfräsare, så måste man tränga sig fram
      och känna sig som om man stör. Har man varit i montern ett par
      ggr och klämt och känt lite på pinalerna utan att få kontakt, med någon
      av representanterna. Ja då måste dom har så mycket jobb att dom inte behöver mer..
      Det är amatöraktigt och oproffsigt.

      Reply

  25. Swe9901
    Dec 10, 2011 @ 22:03

    Att komma med negativ feedback är alltid enkelt men får man vara lite djärv och komma med något konstruktivt…

    För loftet:
    – Bjud på en översyn av nuvarande segel. Föreslå åtgärder som förlänger livslängden tillsammans med en kostnad för dessa åtgärder. Om man själv kommer med ett förslag kan man styra om hanteringen av översynen till tider då loftet har dålig beläggning
    – Varför inte vara lite mer proaktiva i försäljningsarbetet. Ring nuvarande kunder och tidigare kunder och fråga hur det står till på segelfronten. När är det dags för nya segel? Är man nöjd med bef etc. Bjud liksom bankerna in på en “kundrådgivning”… Exempelvis skulle man kunna lägga upp en plan (såsom en underhållsplan) för framtida segelinvensteringar.
    – Efter nyleverans, ring alltid och fråga om man är nöjd eller har några andra frågor/funderingar
    – Ordna tillfällen där ni mot betalning hjälper oss snedseglare att få ut rätt prestanda ur seglen som ni sytt
    – Bjud in er själva som föredragshållare på båtklubbarnas årsmöten. Årsmöten är alltsom oftast en trist tillställning och skulle må bra av detta. Ett säljarbete som når många på ett och samma tillfälle. Ämnen att ta upp är lång (trimning, riggansättning, nya material, skärningar, bästa cruising seglen etc)
    – Skicka med en skötselinstruktion på seglen. Tror att det allramest kan vara bra för cruising seglaren som inte vet hur mycket uv-ljuset bryter ned eller att fladder förstör och hur jordslag undvikes etc

    Som kund:
    – Låt segelmakaren komma med förslag på lämpliga segel och dukval, det är ju de som kan branschen!

    Är själv mycket nöjd med min nuvarande segelmakare.
    Nu är det jul igen och snart skall vi dansa runt…! // Johan S

    Reply

    • Peter Kross
      Dec 11, 2011 @ 00:26

      Jag vet ej om man kan alltid få rätt förslag på lämplig segel och dukval. Jag skickade offertförfrågan med samma odalydelse till ett 20-tal segelmakare. Skillnaden var rätt stor i materialvalet. Det var dock också tydligt att merparten av de mer profilerade märken offererade i princip samma segel med samma segelmaterial. Som kund kan man dock bli förvirrad att det kan skilja så mycket ibland. Till detta kommer naturligtvis en del bryggsnack.

      Reply

  26. O
    Dec 11, 2011 @ 11:05

    Hur är det med det gröna och det rättvisa i segel? Var kommer kolet i från texempel?

    Reply

  27. Claes Redin
    Dec 11, 2011 @ 14:26

    Jag har mest goda erfarenheter.
    Köpte helt ställ inkl. genaker från Boding för drygt 10 år sedan och jag var mycket nöjd, fick bra service och pris. Efter jag bytt båt och börjat tävla lite (på korpnivå) behövde jag byta segel och insåg efter några offerter att jag inte hade råd med segel från något av de stora segelloften.

    Givetvis drömde jag om motsvarande porsche-segel när min budget bara tillät VW-segel. Under den här tiden lärde jag mig mycket av bla. Bengt Falkenberg som höll föredrag på Albatross loftet, Österberg på North och Ottosson, då på Quantum. Jag var intresserad och loften gjorde ett bra jobb att informera samtidigt som de givetvis marknadsförde sina produkter.

    Trots detta hade jag inte råd och det slutade med att ett litet loft med stor erfarenhet och hantverksskicklighet sydde stor och fock till kompispris, knappt hälften av vad de stora kostade. Förseningar, justeringar etc. tog tid och det var en hel del strul, men till det priset var jag mycket nöjd.

    Jag menar att antingen har man budget för det bästa och “helentrepenad”, betalar för och får full service. Har man inte de medlen måste man lära sig, engagera sig och vara tydlig, precis som när man anlitar en hantverkare för att renovera badrummet. Loften kan förbättra en hel del, men vi som kunder kan också lära oss mer och vara tydligare.

    Reply

  28. Peter Ask
    Dec 11, 2011 @ 20:26

    Jag upplever att segelmakarna generellt håller hög nivå och dessutom har jag aldrig hört någon segelmakare uttala sig negativt om någon kokurrent.
    Jag har tidigare köpt segel från GranSegel som alltid sytt bra segel och givit bra service till mina tidigare båtar och nu sedan 5 år är jag minst lika nöjd med UK Syversen som syr seglen till SwedeStar 370.
    Deras Tapedrive har både kappseglingsprestanda och cruisinglivslängd.
    Men det bästa av allt är mottagandet och servicen från all UK personal och deras goda råd.

    Reply

  29. large
    Dec 11, 2011 @ 23:34

    Jag köpte ny båt som levererades april 2010, iför köpet provseglade segelmakaren en systerbåt med mig, kom med input på trimfunktioner och däcksutrustning som numera är standard på båttypen. Efter leverans gjordes ytterligare en provsegling för att verifiera design mm. Jag är jättenöjd med mina segel och 2011 hoppas jag få ut max prestanda även på kappseglingsbanan. Se upp för oss på WS2S!

    Tack Björn

    Reply

  30. Anders Mörling
    Dec 12, 2011 @ 17:17

    Vissa segelmakares totala avsaknad av kundvård, engagemang samt brister i utlovad prestanda och användning av segel.

    I bland kan allt gå så fel. Jag köpte ny 40-fots båt hösten 2009 inkl segel och valde segelfabrikat enligt rekommendation av båtförsäljaren. Segelmakaren utlovade lite väl mycket, bland annat skulle de ta till vara erfarenheter från en motsvarande båt men en äldre modell, men som kappseglat flitigt på västkusten. Det beställdes 110% fock, 140% heavy genua och lättvindsgenua med max mått samt storsegel allt i Fibertech av kevlar/kolfiber och därutöver en spinnaker. Leverans under vintern i god tid före sjösättning. Så långt allt väl, båten sjösattes våren 2010 och vi fick vänta några veckor på seglen, men då började de verkliga problemen.

    Testsegling med samtliga segel med följande resultat och avvikelser från beställning. 110% focken hade krympt till 105% och den hade långt akterlik som gjorde att man inte kunde sugga in på däck samt saknade UV skydd. 140% genua hade krympt till 135% vilket gjorde att den inte gick att skota då den ”vek” sig runt vantet, totalt oanvändbart segel som man omgående tog tillbaka. Noterbart var att det på säckarna stod 105% resp 135%. Maxgenuan hade en del rynkor som störde bilden av det perfekta seglet. Storseglet passade bra men visade sig snart vara ett utvecklingsprojekt vad gäller lattorna och dess ändbeslag, som gick sönder otaliga gånger under säsongen.

    Vi genomförde under våren och försommaren ett antal testseglingar med vad segelmakaren kallade åtgärdade segel, som resulterade i nya åtgärder. Mina önskemål om att få med någon från loftet på en segeltur för att visa hur seglen såg ut och betedde sig vann inget gehör och ansvarig kontakt på loftet gick ofta inte att få tag i när jag ringde. Båten skulle ha sin hemmahamn på andra sidan Sverige så vi skulle i samband med midsommar segla hem båten, inför avsegling så hade en ny 140% genua som var OK levererats och focken fungerade och hade fått UV-skydd, men fortfarande för liten. Max-genuan höll man på att ändra igen och den skulle skickas veckan efter. Efter några månader och otaliga försök att få till en maxgenua som såg bra ut gav segelmakaren upp och ville helt enkelt bara stryka den från beställningen och kreditera mig kostnaden.

    Jag hade fortlöpande informerat båtförsäljaren om alla dessa problem och haft med denne i diskussionerna med loftet. Fick av båtförsäljaren hjälp med att få hela beställningen annullerad och pengarna tillbaka.

    Vis av denna erfarenhet tog jag kontakt med Hans Hamel på Hamel sails som under årens lopp sytt ett stort antal segel till mig. Ett professionellt bemötande, givande diskussioner om utformning av segel och val av material gjorde att vi till säsongen 2011 fick känna den seglingsglädje som beroend epå att strul med segel inte infann sig första året med vår nya båt.

    Anders – Dufour 40E nr 17

    Reply

  31. Gustaf Dyrssen
    Dec 12, 2011 @ 17:23

    Har tagit leverans av många North segel senaste 15 åren och är mycket nöjd. Både design och även en otroligt hög teknisk produktions nivå dår produkterna ser otroligt bra ut. Jag är övertygad om att segel mer och mer är en industriell produkt där man kan begära inte bara att segel ser bra ut vid leverans (då den flugna formen närmar sig design formen i segel) utan också håller sin form under en lång period. North Sails leder den tekniska productions utvecklingen och har i mig en mycket nöjd kund. Sen uppskattar jag mycket att man kan skicka bilder på sina segel och få tillbaka kommentarer om trimmet. Det lär mig hur jag skall utnyttja seglen och båten bättre.

    Service etc har också varit mycket bra. Kanske för att jag lärt känna gänget lite med åren men den relationen brukar dom flesta sträva efter med sin segel makare så jag tror inte den är unik.

    Mvh,

    Reply

  32. Johan S
    Dec 12, 2011 @ 20:40

    Är mitt i processen att uppdatera min båt en smula, dvs nya segel och ny rigg. Man kan kanske ifrågasätta det rimliga i projektet sett ur ekonomisk synvinkel, men för mig med gamla båtkonstruktörsdrömmar är det ett kul projekt. Fick bra och snabbt svar från de segelmakare jag tillfrågade. 

    På riggsidan är det lite knepigare. Trevligt och kunnigt bemötande, men det verkar finnas ett par trånga sektorer; att hjälpa en enskild kund att ta fram en ny rigglösning kräver ungefär lika mycket designjobb som att offerera 1000 riggar till Bavaria. Processer och verktyg verkar inte vara anpassade för mitt fall. Jag förstår det, och kan leva med det. 

    Dock känns det som att det finns en intressant nisch, uppgradering av båtar med 20-40 år på nacken (typ Maxi 77+). Att snabbt kunna klämma ur sig en snygg skalenlig 3D-skiss, måttsatt med laster och dimensioner torde vara en smal sak med modernt IT-stöd. Till detta en materiallista med bilder istället för en radda produktkoder som gör att jag måste leta upp varje pryl i katalogen. 

    En katalog med typkonstruktioner på röstjärn, och kontakter till några bra smeder/båtbyggare. 

    Som lök på laxen skulle det sitta fint med en steg-för-steg guide/projektplan för ett lyckat vinterprojekt. Kanske kompletterat med erbjudande om plats i en varmhall, med tillhörande utrymme för att kuna meka med allehanda prylar tillsammans med andra som har liknande projekt på gång.

    Vet inte hurpass många det finns därute med min typ av behov/intresse, men det känns som att bygga från halvfabrikat var snudd på folkrörelse på den gamla goda tiden. Kanske är tiden mogen för andra vågen, pimpning av bättre begagnade?

    Reply

    • Raketen
      Dec 12, 2011 @ 21:34

      Här tror jag du har rätt. Det finns många båtägare som gillar att fixa och trixa. Att en stor del av den gamla flottan med gamla båtar behövs fixas och pimpas. Det vet vi alla. Kolla bara in bryggorna. Däremot är det frågan om det egentligen är ekonomiskt försvarbart? Troligen inte. Men, att segla som hobby och passion. Det är inte ekonomiskt försvarbart heller.. Däremot är det dj.. kul!
      Har man kul, ja då lever man livet! =)
      Pimpa på! LOL

      Reply

    • Bosse
      Dec 12, 2011 @ 21:55

      Vad är det för båt?

      Reply

      • Johan S
        Dec 12, 2011 @ 22:40

        Cloud Nine, en Dynamic 3000.

        Reply

        • Brukroken
          Dec 12, 2011 @ 23:18

          Fint spjut!
          Lycka till och kämpa på

          Reply

        • Sam V
          Dec 13, 2011 @ 12:15

          Fin båt. En helt oskyldig fråga; fick ni sänkt SRS från 1.25 till 1.22 i år? Om ja, vet du varför?

          Reply

          • Johan S
            Dec 13, 2011 @ 13:01

            Ja, men vet inte varför. Skickade in de mätbrev som följde med båten, och tog med fock, genua och de två minsta (smalaste) spinnackrarna (av de fyra som följde med). Eftersom jag köpte båten på land hade jag ingen aning, utan chansade bland all utrustning. Nu har jag en bättre idé om hur den funkar, och hur jag vill att den skall funka.

            Blir spännande att se vad SRS blir med ny rigg/segel. Utan genua kanske runt 1.12?

          • Sam V
            Dec 13, 2011 @ 13:09

            Hehe, du sitter på en killer!

    • Erik
      Dec 13, 2011 @ 11:27

      Funderar du på att ta bort backstagen? Svepta spridare, 9/10 rigg och överlappande fock? Kanske ett peke och gennacker också…

      Reply

      • Johan S
        Dec 13, 2011 @ 12:03

        Nu är ju inte meningen att kidnappa den här diskussionen, men Erik, du gissar helt rätt.

        Min poäng är att rimligtvis finns fler som går i liknande tankar, och det kan kanske finnas utrymme för någon lämplig aktör att kliva in i denna nisch.

        Reply

  33. Alex ekberg
    Dec 13, 2011 @ 16:20

    Hör av dig med dina ideer så kanske jag kan hjälpa dig med en del.
    Alex@ekbergmarinservice.se 072-2360236

    Reply

  34. Staffan Calluna S-73
    Dec 15, 2011 @ 08:03

    Är ingen van segelköpare då vi bytt segel endast ca var 7:e år och dessutom kör med extremt enkel segelsättning, endast stor, självslående fock och gennaker. Dessutom har bror min tidigare sytt ihop seglen själv! Det har fungerat bra t o m på kappsegling. I höstas fick jag förmånen att beställa en självslående fock från Boding i Haninge i membrane technora G2. Just detta segel är extremt viktigt för vårt driv på kryssen och mkt känsligt vad gäller skotpunkterna. Seglet satt som en smäck vid första hissning! Detaljarbetet var även det av högsta klass och jag är djupt imponerad. Hyundai cup var första farttestet och vi slutade på 15:e plats vilket jag är nöjd med det blåste lite för mkt för att passa oss perfekt. Konklusionen min är att segelmakarna kan och man inte alltid gör
    det bäst själv!

    Reply

  35. Thomas Oksmo
    Dec 16, 2011 @ 21:21

    Peter stor takk for ditt bidrag på vår seilmakerdag her i Oslo. Ditt syn fra et seiler og et kundes ståsted er verdifull. Din Blur og dine lesere bidag også stort i alle sammenheng. Vi samtidig ønske dere alle et riktig god jul og et godt nytt seil år.

    vennlig hilsen Thomas Oksmo, QSDG

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 16, 2011 @ 21:44

      Tack själv Thomas, det är alltid roligt att få komma till Norge!!!

      Reply

  36. Dagmar
    Dec 16, 2011 @ 23:23

    Har flera gånger försökt få prata med från de “stora” loften (läs UK, North mfl) för att diskutera min båt och segeldesign till denna och kommer till slutsatsen att de inte är intresserade av mig som kund. Vände mig sedan till Jonas Boding som levererat prima försegel till vettiga priser som funkar jättebra. Hoppas fler upptäcker att Boding kan leverera konkurrenskraftiga segel till vettiga priser som har potential även på banan. I övrigt kör jag med en begagnad finsk stor och en spinnare från -95. När det är dags att uppgradera så vet jag var jag kommer vända mig.

    Reply

  37. Joakim
    Dec 17, 2011 @ 13:20

    Jag har precis samma erfarenhet som dig Dagmar. Jag tävlar och familjeseglar min Omega 30 och det kändes som om de “stora” loften inte var speciellt intresserade av att leverera annat än segel från hyllan.
    Av Boding köpte jag ett raceställ i technora/kolfiber, stor 110% fock och “genua” plus spinn ena säsongen och följde upp det med ett semesterställ i vectran, stor och 110%rullfock, säsongen därpå.
    Ruskigt lätt-trimmade och trevliga segel och Boding lyssnade verkligen på designönskemål så seglen känns anpassade för vårt sätt att segla och Vänerns korta vågor.
    Mvh Joakim Axelsson

    Reply

  38. Peter Gustafsson
    Feb 3, 2012 @ 07:29

    Ännu en beskrivning av hur svårt det är att köpa segel.

    Och en bra beskrivning av att det kanske inte handlar om teknik och tillverkningsmetoder, utan betydligt mjukare saker.

    http://d29josefin.blogspot.com/2012/02/kopa-nya-segel.html

    Reply

  39. Nils
    Feb 3, 2012 @ 23:30

    Hmm… det var just de mjuka sakerna som gjorde att jag inte valde North igen.
    Känns som om North är mer intresserade av kunder som hade kombinationen stora och många segel + bra placering i taxeringskalendern. Vissa namnkunniga seglare med “Flash factor” åker i gräddfil.
    Segelmakare som är intresserade av mig/min båt, känns direkt och extra plus om man också tillverkar i Sverige. Det finns fortfarande några kvar som tur är.
    Nils

    Reply

    • Mikael Vesala
      Feb 4, 2012 @ 15:57

      Precis min åsikt….inte ens när man uttryckligen säger att man är beredd att betala för extra tid till design och konultation tog sig north an mig på ett önskvärt sätt. Tråkigt men sant.

      Reply

  40. srsseglaren
    Oct 19, 2012 @ 10:23

    Reply

    • Raketen
      Oct 19, 2012 @ 21:26

      Hm..
      Man behöver bara en låång pianotråd, som man kan forma efter masten. Sedan har man en bra mall att skära ifrån :)

      Nu blir jag nyfiken, på vad som har hänt/gjorts, för fel för att lyckats med detta?
      Har själv en 7/8 rigg med enkelt, svept spridarpar. Masten är relativt mjuk. Så den är lätt att plana ut storen med.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.