Skip to content

122 Comments

  1. Raketen
    Dec 27, 2011 @ 22:22

    Hej!
    Letade länge efter rätt båtmodell i den prisklassen. Jag fastnade själv för Maxi Magic. Den har självslående fock, seglar bra och tar sjön fint. Det perfekta steget
    mot en First 30! ;)

    Lägg tid på att hitta rätt båt. Oavsett modell, så är det oftast mycket att uppgradera på äldre båtar. Även de i fint skick.

    Reply

  2. Erik Barkefors
    Dec 27, 2011 @ 22:39

    Cumulus eller Fenix kan du kanske få för de pengarna så här års. Annars kan uddabåtar ge mer för pengarna men är mer osäkra om du senare vill sälja.

    Reply

  3. Clifford
    Dec 27, 2011 @ 22:43

    Måste ju bli en Smaragd isåfall, begärt pris för denna är 180 Tkr : http://www.nyppon.se/pict.asp

    Reply

    • Svante
      Dec 28, 2011 @ 02:02

      +1

      Reply

    • Tomas
      Dec 28, 2011 @ 22:56

      Blur effekt, 78 klick på länken på 24 timmar.
      Fröken är en trevlig skärgårdsseglare, som gör ont att göra sig av med. Men det hinns inte med att ha 2 båtar och med Vänern som har smaragder finns den möjligheten fortfarande kvar. Hon är enkel att segla singel och shorthanded. Man spinnakerseglar henne enkelt upp till 7-8 sekundmeter på 2 och tack vare genuan är hon snabb även i lätta vindar.

      Reply

  4. Team Dehlerdoris
    Dec 27, 2011 @ 22:50

    NF. Tveklöst en lyckad konstruktion trots designdato 1975. Klart beboelig, 7/8 rigg utan trassliga backstag, stor fin sittbrunn som man kan sitta bekvämt i även när båten lutar.., klassad med selftacker, entypsklassad med inombordsmotor.
    StefanK

    Reply

    • Peter A
      Dec 28, 2011 @ 08:39

      +1

      Reply

    • Erik Barkefors
      Dec 28, 2011 @ 15:22

      Håller med – och kommer ihåg den djupa slören mot “Gurra” i NF SWE 202 ;-)

      Andra minnen är väl; Vad är det för fall som hänger och slänger vid pulpiten? Det var förstaget under hård spinnsegling…

      Reply

  5. Ulf Brändström
    Dec 27, 2011 @ 22:56

    Cumulus. Ok båt som senare går att sälja.

    Reply

  6. Andreas i HP
    Dec 27, 2011 @ 23:04

    Jag skulle kolla in en trailerbar båt.
    Modernare, typ Campus.
    Modernare o rolig att segla…lätt att traila den till någon plats o segla där.

    MVH Andreas

    Reply

    • max
      Dec 28, 2011 @ 02:23

      Skippi 650 är liknande Campus men har för mig den ska vara lite sportigare.

      Reply

      • Leif Mohlin
        Mar 14, 2020 @ 10:18

        Stämmer – har haft en Skippi sen 2007
        Pigg

        Reply

  7. Jakob
    Dec 27, 2011 @ 23:14

    En fin express + nytt ställ kan ju va aktuellt.
    Smaragd/nf också trevlig

    Reply

  8. Lars M
    Dec 27, 2011 @ 23:31

    Jag skulle också föreslå en Smaragd, svårt att hitta bättre seglare, dessutom grymt välbyggda.

    Reply

  9. Sam V
    Dec 27, 2011 @ 23:44

    Express eller Smaragd – du kan få segla entyp men inte toppbekväma
    NF eller Banner 30 – bra trevliga seglare, lite bekvämare och du kan segla W2SB

    Reply

    • Magnus Eriksson
      Dec 28, 2011 @ 07:40

      Express eller Smaragd? Båda är svårslagna när det gäller seglingsupplevelse. Men har man få i besättningen så kan Expressen bli jobbig på lite hårdare kryss och Smaragden blir lite stor på lite tuffare spinn kör. Annars är det nog dött lopp mellan övrig komfort.

      Smaragd 141 (Tidigare Express 32 tror jag det var?)

      Reply

  10. Staffan L
    Dec 27, 2011 @ 23:52

    Hade jag stått inför det valet hade jag lätt övervägt en X79 och ett nytt ställ (det gör skillnad). Den är ju speciellt stark i lätt vind, så det är ju helrätt för stockholms skärgård.

    Riktigt skoj att segla, gör man rätt märks det med en gång. Det går att göra bra resultat under SRS och funkar bra för cruising om man inte är för bekväm av sig. Var själv ute med den jag hade i fyra-fem veckor i streck som mest.

    Enda nackdelen är väl att den gärna har full besättning på railen för att gå riktigt snabbt, och det är väl kanske inte optimalt om man vill köra short handed.

    Om du skulle överväga X79:an, kolla att mastfot och roderlager är som de ska.

    Om inte X79 så varför inte Express, lite lugnare men fortfarande en betydligt lättare och därmed roligare båt en exvis Smaragd enligt min mening.

    Lycka till!

    Reply

    • max
      Dec 28, 2011 @ 02:21

      Banner 28 är också ett bra val, snarlik X-79an fast med lite mer plats och lite snabbare.

      Reply

  11. Ted Lundberg
    Dec 28, 2011 @ 00:29

    Om seglingskänslan är viktigare än komforten så rekommenderar jag en välutrustad Mälar 30. Ett segelställ och ingen spinnaker, utmärkt för shorthanded. 2-3 pers är lagom. Aktiv entypsklass och optimal skärgårdsbåt. Bara på VSS finns 10 st. Välj båt noga. Bättre högt pris och komplett än tvärtom. Finns gott om plastbåtar om du inte gillar trä.

    Reply

    • Stefan G
      Dec 28, 2011 @ 09:26

      +1

      Entyp med SM-status (SM 2012 på Utö). Dessutom finns en växande onsdagsseglingsklass på VSS.

      Reply

  12. Anders B
    Dec 28, 2011 @ 01:44

    Köpa svenska båtar i Danmark brukar vara en bra affär. Den här ligger i överkant prismässigt, men en Omega 34 för 240 kSEK innan man börjat pruta kanske kan vara nåt!
    http://www.kronborgmarine.dk/baadsalg/pages/brugtebaade/baaddetaljer.asp?baadtype=1&baadid=466&hovedbillede=0
    Eller en Tailwind 38 för 215 kSEK. På den finns det säkert ännu mer prutmån, men å andra sidan mycket dyrare att fixa iordning.
    http://www.dba.dk/tailwind-36-fod-8/id-74553068/

    Reply

  13. M
    Dec 28, 2011 @ 07:14

    J/24, mycket segling för pengarna. Snabb i alla vindar. Utmanande
    Men inte svårseglad. Måste minska ytan vid SH.

    Reply

  14. Feffe
    Dec 28, 2011 @ 07:47

    Cumulus, Fenix, tidig j80, Scampi, express med bra grejer.

    Reply

  15. Orvar
    Dec 28, 2011 @ 07:48

    Man får ganska mycket fart för pengarna med en F18-katamaran annars.. En ny ligger ju mellan 170-200k. :)

    Reply

    • Gustaf Dyrssen
      Dec 28, 2011 @ 08:45

      Du går en mycket bra begagnad F18 för 80′ . Bättre segling än så är svårt att få. Användnings området spänner ifrån skärgårds seglingar med ett tält på trampolinen till VM seglingar mot OS och AC seglare. Härlig mix för en riktig skärgårds jeep.
      Annars tycker jag IF båten verkar underskattad. Billig i inköp. Seglar bra och billiga reserv delar. har förstått att klassen också har en hel del mycket bra kappseglare.

      Mvh ,

      Reply

  16. Allan W
    Dec 28, 2011 @ 08:13

    Smaragden är bra för både skärgårdssegling och öppna vatten. Dessutom enkel att solosegla då den är kursstabil, skär vågorna fint och tål mycket vind.
    Brukar prestera bra som shorthanded, spinnaker på 2 pers är inga problem.

    Reply

  17. O
    Dec 28, 2011 @ 09:10

    Reply

  18. sillstryparn
    Dec 28, 2011 @ 10:28

    BB10M: En underbar seglare och tidlös.
    Vacker båt.
    Kostar dock lite drygt 200k beg.
    Har seglat över Atlanten i OSTAR.
    http://www.bb10m.dk/

    Reply

  19. Nordh-O.S.T.en
    Dec 28, 2011 @ 10:39

    Vilken båt du än väljer skulle det vara kul att få veta vilken det blev samt hur du resonerade när du valde/bestämde dig. Min erfarenhet är också att inte ha bråttom. Det är köparnas marknad nu. Det finns många exemplar till salu som man inte ska köpa. Det lönar sig att kolla runt och inte ha bråttom. Lycka till.

    Tomas

    Reply

  20. Refuge
    Dec 28, 2011 @ 11:15

    Under 100.000:-
    Tiger 22, gillar man att kryssa så !
    Gillar man grymma undanvindar i 20 m/s så !
    Står sig bra mot Smaragd, SK30, M30 mfl.

    Råkar ha en till salu…

    Refuge 22-349

    Reply

  21. Victor
    Dec 28, 2011 @ 11:17

    tittat på många av båtarna som ni nämner och även på de båttyper som togs upp i tråden för båtar under 100K. när jag kommit till att göra ett val så tar jag upp hur jag tänkt och vad som gjorde att det blev som det blev. Är dock fortsatt tacksam för fler goda idéer och förslag med goda motiveringar.

    Reply

    • Jonas
      Dec 28, 2011 @ 13:53

      Skulle varmt rekommendera Maxi Magic.

      Som till skillnad från många båtar nämnda här erbjuda mycket fin cruising, seglar mycket bättre än Fenix och är rymligare! (bla. Större förpik)

      Den har också en modern konstruktion och är nog underskattad vilket förmodligen gör att du kan få den till bra pris. Med självslående fock seglar du lätt ensam i skärgården.

      Jag är förvånad hur bra Magicen seglar, hade tidigare Express och upplever att jag har minst lika bra bett på kryssen nu!

      Lycka till.

      Reply

      • Erik J
        Dec 28, 2011 @ 23:18

        ” Med självslående fock seglar du lätt ensam i skärgården.”…………..

        Men er man under 90 kan man vel skote en fock eller liten Genoa?

        (Når bestemor ikke er med, er det jo godt om plass….)

        Reply

        • Jonas
          Dec 29, 2011 @ 11:34

          Även om man är under 90 så är exempelvis Expressen svår att segla ensam då vinschar oftast sitter på rufftaket, blir inga effektiva slag. Kan bli lurigt när man seglar inomskärs i trånga passager där både vind och ström är emot. Vad är din poäng???

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Dec 29, 2011 @ 11:48

          Poängen är väl att 105% fock funkar utmärkt för shorthandedsegling. Det är så klart bekvämare med självslående, men känslan är att man med “en riktig fock” hämtar hem det man eventuellt tappar i slagen.

          Reply

          • Jonas
            Dec 29, 2011 @ 13:36

            Min självslående fock är 105% ;) och jag förstår att man kan tycka att det är lite väl “bekvämt” och inte så race:igt med självslående och dock inget med ålder att göra…

          • Peter Gustafsson
            Dec 30, 2011 @ 23:13

            Är det bara jag som har svårt att se hur man kan göra en fock som är >100% självslående?

          • Raketen
            Dec 30, 2011 @ 23:38

            Hehe. Håller med dig Peter.
            Ska man segla bra. Ja då får man dra lite i tamparna ändå. Slöseglar man, och inte bryr sig. Då är focken 100% självslående. .
            Kikar på att bygga någon form av trimtampar. Så jag får både inhal och “uthal”. Vill nämligen ha ut skotpunkten närmare religen vid halvvind. Utan att tappa för mycket form i seglet. (jämfört med att bara släppa ut skotet)

          • Jonas
            Dec 31, 2011 @ 15:12

            Har tre stående lattor: tota yta 15,2m² (orginal 13 m²), men vist inte samma som att focken överlappar som på Express mm.

          • Team Dehlerdoris
            Dec 31, 2011 @ 15:51

            Min tidigare NF hade både 150% genua och en självslående fock som gick lite bakom masten.. hur kan man ju undra?
            Jo, focken hade akterrunda maxad via lattorna och den långa skotpaddan i aluminium fungerade också som en stor latta där fockskotet satt i hålet längst fram. Buken reglerade jag genom att höja/sänka seglet i halshornet. Fungerade utmärkt.
            StefanK

  22. Peter
    Dec 28, 2011 @ 11:29

    Tveklöst en Viper 640 och sedan lägga resten av pengarna på resor, hotel boende & ett bra tält. Trailerbar, enkel att äga, otroligt enkel att hantera med gennaker trumma, snabb (SRS 1,24) dvs, otroligt mycket segling & nöje för pengarna!

    Se http://www.viper640.org stor aktiv klass i USA…och borde förtjäna samma sak här, men till dess kan man segla SRS (där den bevisligen står sig, först i mål Hermanö runt 2011).

    Reply

  23. SWE31
    Dec 28, 2011 @ 13:38

    Mycket kul för summan. Mälar 30 som nämnts inte alls dumt (VSS!). Wasa 30 borde gå att få loss för 175 kSEK och dänger Smarren över hela registret utom entypspotentialen. Spinnare på 2 inga probs under 10 iaf.

    Beror väl lite på, men valet att köpa lite mindre (X79, Wasa 27, Express, Banner, …) och komplettera med ny garderob inte helt fel! Fast långsammare. Och trängre :-)

    Reply

  24. Jonas
    Dec 28, 2011 @ 14:42

    Drake….mmmmm

    Reply

  25. Peter Kross
    Dec 28, 2011 @ 16:25

    kan det vara något? Nu när pund och Euro är svaga kan man göra bra klipp utanför gränserna..

    http://yachts.apolloduck.com/advert.phtml?id=230935

    eller en Mustang 30…

    http://yachts.apolloduck.com/feature.phtml?id=225686 (går säkerligen att pruta något)

    Reply

  26. Erik J
    Dec 28, 2011 @ 23:14

    Prøv å finn en Tomahåk 1/2-ton ;-)

    Reply

  27. Jocke_R
    Dec 29, 2011 @ 10:01

    Slår ett slag för onsdagsseglingarna i Saltsjöbaden med Express. Tre bra banrace, runt 10 båtar. Start halv sju och hemma i bostaden strax efter nio efter lika mycket segling som du får på en hel helg i Sandhamn.

    Reply

    • Patrick L
      Dec 29, 2011 @ 10:49

      Ja, det verkar ju skoj och J/80:orna verkar också få vara med. Men kommer man med en F30 och frågar om man får vara med säger J/80 och coachen “ja” men Expresserna skriker “NEJ!”.

      Reply

      • Jocke_R
        Dec 29, 2011 @ 22:10

        Skriker vet jag inte. Men jag vet inte om det skulle funka så bra. Vi försöker ju ändå segla entyp :).

        Reply

        • Patrick L
          Dec 29, 2011 @ 22:22

          Med J/80:orna?

          Reply

          • Pelle P
            Dec 30, 2011 @ 08:51

            Nu är jag spänd på Jocke´s svar, ska det komma en Juholtare????????????

  28. andreas i HP
    Dec 29, 2011 @ 10:17

    Hej
    11OD var väl en klass i stockholm förut?
    Där har man ju en rolig båt som planar på undanvinden o man kan sova i.

    Men som sagt ovan alla resonerar olika o det är ju du som skall välja båt.
    Lycka till
    //A

    Reply

    • pendeln
      Dec 30, 2011 @ 07:17

      Planar, du menar väl pendlar på undanvinden ?

      Reply

  29. AJ
    Dec 29, 2011 @ 13:29

    Hva med en Albin Nova?

    Reply

  30. anders svensson
    Dec 29, 2011 @ 20:45

    Jag måste också slå ett slag för X79.

    Det är en extremt rolig båt att segla och faktum är att det är få båtar i samma storlek som är större inuti. Många kommenterar att det skulle vara dålig komfort i en X79 men det håller jag inte med om. Det är mer plats i i en X79 än t.ex. en Express.

    Vidare skall man heller inte lyssna så mycket på att den skulle var svårseglad och det där med dubbla backstag skulle göra den besvärlig att segla ensam. Skitsnack, med väldigt enkla justeringar seglar man båten ensam och backstagen är inte ett problem.

    Ett minus för en X79 i Stockhoms skärgård är att det kan vara svårt att lägga till då kölen sitter ganska långt fram. Detta blir ett problem fast den bara sticker 1.33.

    Kolla mastfoten och infästningen till rodret ORDENTLIGT innan du köper.
    Om det finns skador så skall du har bra rabatt, det är inga problem att fixa om du är hyffsat händig men det är bökigt och tar tid. Jag la ca 200h på att bygga en helt ny mastfot + ny kölbalk.

    Reply

    • Niklas
      Dec 29, 2011 @ 21:54

      Off topic, jag vet.. Men vad är det som händer med mastfoten?

      Reply

      • Staffan L
        Dec 29, 2011 @ 22:35

        Den spricker

        Reply

    • Peter Kross
      Dec 29, 2011 @ 23:29

      många X-79:or har dessutom suget sig fulla som en svamp. kan vara värd att kolla att de är torra i sandwich också.

      Reply

      • sillstryparn
        Dec 30, 2011 @ 09:00

        Kan intyga detta: Min X79 DRÖP av fukt i divinycellen under vattenlinjen. Borrade man ett hål RANN det vatten.
        Vet flera som haft samma problem.
        Även om båten är jättekul att segla, skulle jag aldrig köpa en X79 igen. Avråder bestämt från köp!

        Reply

        • Anders Svensson
          Dec 30, 2011 @ 11:43

          Blöt sandwich är inte ett problem som endast finns på X79.
          Det gäller ju alla båtar med den konstruktionen.

          Så egentligen säger du att du aldrig kommer att köpa en sandwich båt och även avråder andra för att köpa en sådan?

          Reply

          • sillstryparn
            Dec 30, 2011 @ 12:14

            Nej, det är verkligen inte det jag säger. Har ägt en Halvtonnare byggd -86 som var helt kruttorr i botten.
            Den var betydligt mer avancerat byggd än X79 med kevlarlaminat.
            Kanske har det med laminatet att göra, eller kondensbildning då kärnan blir porös med tiden.
            Tyvärr: X-båtar från tidigt 80-tal lider av detta.
            Vet även andra märken där man använt balsa i sandwich under WL och som ruttnat, men det får räcka med att hänga ut fler båtttyper.
            Det bästa är dock att utföra en minutios besiktning inför ett köp. Skulle inte banga om att kräva en håltagning av besiktningsman för att bli säkrare.

        • Erik
          Dec 30, 2011 @ 13:07

          Är det någon konstruktionsmiss som gör att X79 tar in mycket vatten i sandwich? Har själv 80-tals sandwichlaminat på min båt men det är torrt.

          Reply

          • Pelle Lindell
            Dec 30, 2011 @ 13:42

            Min känsla är att risken ökar ju tunnare och lättare laminat man har runt sandwichen speciellt om byggaren har varit vikts- och kostnadsmedveten och snålat på materialet (både avseende mängd och kvalitet)….en plastbåt kan vara lätt, stark och billig men den har bara två av egenskaperna samtidigt.

            Detär ett gott råd att vara mycket nogrann när man besiktigar vilken sandwichbåt som helst

          • Niklas
            Jan 3, 2012 @ 18:00

            Har skruvat en del med båttypen, så jag har viss koll. X-79 finns med två kölinfästningar. En äldre med åtta kölbultar som är fästa i flänsen på kölen. Dessa bultar går igenom bottenstockarna.
            Den nyare kölinfästningen har sex bultar monterade mer i mitten/centrum av kölen. Alltså inte alls i flänsen. Det äldre montagesättet är inte helt lyckat, då vatten relativt lätt kan vandra in genom bulthålen, upp i bottenstockarna av trä och vidare ut i balsa och Airexen, vilket gör att båtar kan vara riktigt blöta. Har inte skruvat med den nyare kölinfästningen, men kan inte tro att den har alls samma problematik, då bultarna varken går igenom bottenstockar eller distansmaterial. Ett enkelt sätt att få bukt med inträngning av vatten är att plasta ihop skarven mellan köl och skrov.
            Oavsett kölinfästning, så kan X-79:or vara riktigt, riktigt torra i skrovet. Det är ju som vanligt beroende på vem som ägt och skött dem.

      • Niklas
        Dec 30, 2011 @ 12:54

        Forum, Internet och informationsspridning i all ära. Men felaktigheter sprider sig tyvärr lika lätt som sanningar. Allt för många gissar, tycker och tror en massa som sedan skrivs ut på diverse platser på nätet. Och det gäller ju inte bara båtar… Att kunna skilja lögner och halvsanningar från de som verkligen skriver saker de verkligen kan är så svårt…
        Bara den här lilla “off topic” diskussionen barkar ju iväg direkt.

        Reply

        • sillstryparn
          Dec 30, 2011 @ 13:10

          Off-topic eller ej: Har ägt en X-79 med detta problem och känner flera som haft samma på sina 79’or. Detta är ingen halvsanning!

          Reply

          • Peter Kross
            Dec 30, 2011 @ 14:08

            en segel kompis kollade sin X-79. För att få den torr borrades massor med hål. Vatten rann ur sandwichen. Kompisarna fuktmätte aven en annan X-79 som visade stark utslag. Det finns kanske ex som är ttorra. Det gäller dock att kolla upp. Som jag förstått och hört från olika håll så är just fukt i sandwichen ett känt problem hos X-79:orna. men visst är den en fantastiskt båt annars.

  31. M
    Dec 30, 2011 @ 07:29

    Hur gör man med backstagen i hopparna? Skotar storen, båda backstagen ansatta, hippa, släppa på skotet? Risk att skära?

    Reply

  32. O
    Dec 30, 2011 @ 14:49

    Det förvånar mig att flera anser att maxi magic seglar bra. Jag har seglat mycket racer och express och gillar dem, men när jag provat magic har det varit så tråkigt så tråkigt, ja som att se på färg som redan torkat. För liten stor, fock, köl och motor.

    Reply

    • Raketen
      Dec 30, 2011 @ 23:52

      Magicen ska seglas med genua mer än man tror. Den seglar väldigt fint för genua. Har man en självslående fock. Så är det nog väldigt ätt att den åker upp fast genan varit snabbare och bättre)
      Det är nog ingen som påstår att den är fullt jämnbördig med racer, express, x-79 osv. Det är bara att kika på SRS talen.
      Allt är ju kompromisser när man bygger en båt.
      Magic är byggd som sen sportig familjebåt. SRS perfekt mao ;)

      De du nämner, de seglar lite bättre. Inget snack.
      Magicen semestrar man lite bättre i. Inget snack där heller tror jag.

      Ytterligare är väl en fartfaktor hur väl inseglad man är på båten.

      Reply

      • O
        Dec 31, 2011 @ 00:13

        Skittråkig

        Reply

        • Raketen
          Dec 31, 2011 @ 01:06

          Så du menar att fenixen du tipsat om. Är bra mycket roligare!? :)

          Reply

          • O
            Dec 31, 2011 @ 04:29

            Nä.

  33. Anders
    Dec 30, 2011 @ 16:04

    Jag skulle säga Express. Vore det inte för cruising i Stockholms skärgården (vilket jag antar innebär övernattningsmöjlighet) skulle jag säga CB66. Otroligt rolig och fartfylld segling. Smidigt båtägande och en enormt trevlig klass med mycket entyp för pengarna!

    Reply

  34. Anders B
    Dec 30, 2011 @ 17:49

    De mesta och roligaste seglingsäventyren har jag haft i en Express. Enda nackdelen är avsaknaden av ståhöjd. Många år seglade vi 4 veckors semester till Sthlm eller Bohuslän. Två vuxna är helt OK, ensamförälder med två tonårsflickor ryms bra, knappast 2 + 2. Seglar fint upp till 15 m/s orevat, vill man ta det lugnt i hårdvind seglar man med enbart fock, telefonstolpe till mast (en riktigt trygg känsla), billiga 2ndra handssegel, mycket kunskap som andra Expressseglare gärna delar med sig av, rolig kappsegling. Relativt lite pengar. Köp ingen sliten båt som är sönderskruvad eller med fult monterade beslag. Det finns många fina båtar. Men gärna med bottenstockar och slipad köl om du ska segla fort.

    Reply

  35. Peter Lindroos
    Dec 30, 2011 @ 20:12

    Förvånad att ingen föreslagit Mini 6.50. Borde även gå att segla shorthanded ;)
    Ett flertal Pogo1 i den prisklassen, t.ex. denna:
    http://www.classemini.com/modules/kameleon/upload/VENDO-hurry-can.pdf

    flere här:
    http://www.classemini.com/?titre=&mode=petites-annonces&fiche=85

    Reply

  36. Björn N
    Dec 30, 2011 @ 20:54

    Vill man meka lite och köpa en båt som normalt, i bra skick, ligger lite högre i pris så är denna Aphrodite 29 kanske ett bra val. http://www.batborsen.se/segelbaatar-604/aphrodite-29–1089535

    Jag har en själv, det är min andra. Båten seglar bra, ser modernare ut än vad den är och funkar bra för både cruising och shorthanded.

    Reply

  37. Victor
    Dec 30, 2011 @ 20:57

    Har länge tittat på WASA 30, tycker även att smaragden och bb10 är riktigt goda alternativ. Platsmässigt så är jag van vid H-båt och önskar lite mer plats än det för att vara nöjd. dock något svårt att hitta WASA 30 då det endast finns 60 stycken.

    Reply

    • Jonas
      Dec 30, 2011 @ 22:06

      Prova bb10 då, Vilket skrov som Bond hade uttryck det.

      Reply

      • P
        Dec 31, 2011 @ 21:23

        Ska det vara skärgårdsegling så är ju bb10m trevlig. Med knappt ett ton mindre än smaragden och 30 cm mindre djupgående än wasa 30 är den är smidig att hantera om man gillar att segla ända fram. Sen kanske utrymmet och utrustningen i båten inte går att jämföra med de andra två, men sofforna är sköna.

        Reply

  38. Dannibig
    Dec 30, 2011 @ 21:14

    Express såklart. Den är rolig att segla, lättdriven och i alla fall två vuxna bor bekvämt i den (okej, det är väl ingen Bavaria rent bomässigt, men ändå…).

    Sedan är det ju Sveriges största entypsklass för kölbåtar (jaja, 606 kanske är större då) med SM 2012 i Varberg. Begagnade segel i näst intill nyskick finns det gott om och man kan hitta en riktigt fin kappseglingsutrustad båt med kapacitet för topp 5 i SM för ca 120-130,000. Lägg till 30,000 så får du en trailer också.

    Lite bilder och filmer och från mina bravader med Express SWE 595 finns på http://www.swe595.se.

    Reply

  39. harald
    Dec 30, 2011 @ 22:45

    Express i sverige är säkert ett säkert kort. Jag har förstått att den svenska fleeten är mycket kompetitiv och bra om man fokuserar på kappsegling. Själv är jag en aning jävig, men jag skulle rekommendera en Finn Express 83. Vi har putsat bordet med en sådan i finland och estland, både i ORC (jo, vi har båtar med GPH över 700 s/mi) och LYS.

    Efter att finland och sverige separerade fick ju FE83:an höjt till 1,08 i finland men sänkt till 1,06 i sverige. Trots det har vi klarat oss bra med 1,08. Få se vad framtiden för med sig för oss.

    Blekingemästarna seglar väl en sådan? Nackdelen är väl att om man vill segla entyp får man dra sig till Hangö (den där finska seglarorten) och segla bland sexor och annat i en av nordens största bankappseglingar.

    Ståhöjd nästan, inombordare. Skithus på framsidan av huvudskottet och en jättefin sittbrunn. 7/8-dels rigg och klart fungerande segel på WB-sails listor. Mera på http://www.fe83.org/

    Vi bor 2+2 med två katter i båten fyra veckor per sommar. Skärdgårdshavet passar sig för det, med de otaliga hamnarna.

    Ser redan framemot nästa säsong, fast förra inte ens har slutat iom. att vattnet är öppet här runt drumsö i helsingfors.

    Reply

  40. Peter Gustafsson
    Dec 30, 2011 @ 23:11

    Många bra förslag.

    Men om fokus är shorthanded och inte entyp så kanske inte Express eller CB-66 är optimala (även om de hade varit perfekta om kravbilden varit annorlunda).

    Reply

    • Team Dehlerdoris
      Dec 31, 2011 @ 14:15

      Återigen NF. Fokus var ju cruising och shorthanded i Stockholms skärgård.
      Klart beboelig, 7/8 rigg utan trassliga backstag, stor fin sittbrunn som man kan sitta bekvämt i även när båten lutar.., klassad med selftacker, entypsklassad med inombordsmotor, går bara 1,55 djupt o perfekt köl/förstäv för skärgårdstilläggning. Tål att segla på grund med i 6-7 knop..
      Skärdgådssnabb 29 fotare (SRS 1,11-1,12). Seglade vår fina NF i 14 år (SWE-202). Det var kö när vi skulle sälja den.
      Klart najs båt.
      StefanK
      http://www.dehlerdoris.blogspot.com

      Reply

  41. nils virving
    Dec 31, 2011 @ 19:03

    Nf har många fördelar:Självslående fock,stor sittbrun,du kan segla den på en man,inga backstag,enkellaminat,håller att köra på grund,inombordare,Hög och effektiv rigg ,snabb för sin längd,ritat utan hänsyn till mätregler,kursstabil,lätt att lägga till med i skärgården,ett hyvsat andrahandsvärde,Nf förbundet driver aktivt klassen, trevlig kappseglare mm!!!!

    Reply

  42. nils virving
    Dec 31, 2011 @ 19:21

    Skall Du entypskappsegla med max en gast och deltaga på ett SM, med en båt Du kan köra efter större personbil,små segel som ej kostar skjortan,möjlighet att campa i skärgården,vacker båt,kan inhandlas för 30, 40 papp,starkt klassförbund, håller för grundkänning mm Inhandla en NEPTUNKRYSSARE,Du kommer aldrig att ÅNGRA Dig!!

    Reply

    • Hasse
      Jan 1, 2012 @ 12:26

      Väl rutet!

      Reply

    • Tomas
      Jan 1, 2012 @ 18:19

      Men en plastneppare i bra skick kostar som en smaragd…

      Reply

  43. Magnus lindgren
    Dec 31, 2011 @ 20:15

    NF. Seglas på 1,2,3 eller 4. Med erfaren besättning eller rädda gastar. Kalas helt enkelt. Hämtade min i karelen för 5 år sedan och njuter varje gång vi är ute.

    Reply

  44. Ulf Palm
    Jan 2, 2012 @ 14:49

    Kan bara referera till hur jag själv resonerade när jag köpte båt för ca. tre år sedan.

    Egentligen ville jag ha en litet större båt. Siktet var inställt på en Contrast 33 med nya inredningen (-84 eller senare). Med bara mig själv som garanterat segelintresserad och en fru som bara var båtintresserad kom vi fram till att prislappen blev lite för hög (ca. 600 000 då) för att bara “prova på” vilket var det som gällde. Istället siktade vi in oss på prissegmentet 200 000. Då pekade det mot båtar som Fenix, Cumulus, Ballad som låg något över eller Express, Cirrus, Magic som låg något under. Dark horse i diskussionen var NF. Detta för att många är hemmabyggda och med inte sällan tveksam finish. En annan kandidat som var med länge var Banner 30. Krav på båten var en bra familjebåt som är enkel och trygg att hantera på två personer, ofta bara en, samt att den skall vara lätt och KUL att segla.

    För oss slutade det med en NF. Detta berodde på många saker: De båtar som låg under i pris kändes för små. Express har jag seglat mycket som yngre och vet att den inte var lämplig för oss med de krav vi hade. Cumulus och Fenix blev för dyra (då). Banner 30 kändes inte som ett tryggt val och dessutom hittade vi ingen som låg rätt i pris. Vi hittade däremot två NF:ar där den ena gick bort direkt och den andra var ganska fin (tyckte vi då). Prutat och klart kostade den precis 175 000. Idag skulle den troligen gå att få loss billigare (dock inte våran ;) ). Priserna på ostkusten är lite högre än hos mig på västkusten.

    Vår båt är en original NF byggd så sent som 1984 med nummer 293 och var ganska fräsch. Motorn var installerad så sent som 1996 (från början med utombordare). Seglad på Vänern som ny och fram tills två år innan vi tog över. Idag har vi investerat i nya segel, rulle och massor av inredning, kapell, prylar, mm, mm, men inget av det är egentligen nödvändigt om man bara vill segla. Båten var faktiskt ganska komplett.

    Jag har inte ångrat mig. För pengarna du lägger får du en båt som är mycket lättseglad och därför också rolig att segla, inte minst därför att du seglar ifrån nästan allt i skärgården – mest för att du har så himla kul. I skärgården kryssar du bara för att det är så skoj – det gör inte andra båtar – och du gör det själv eftersom focken är självslående som standard. Hissar du spinnakern (kanse inte själv då) drar den iväg som något alldeles modernt och med sitt jätteroder broachar du aldrig (som sagt, lättseglad). Och nu har jag bara pratat semsetersegling…

    För mig har båten dessutom blivit ett redskap för förnyad kappsegling där jag kör SRS-poängsegling en gång i veckan. I dessa sammanhang står sig båten fantastiskt bra. SRS-talet känns rätt och båten hävdar sig bra mot det mesta. Ofta placerar man sig bra bara på det faktum att båten är så lättseglad och det man förlorar i kunnande/erfarenhet vinner man i att båten är lättmanövrerad.

    NF finns i hela fyra olika varianter: original NF från Åkersberga (oftast hemmabyggda), Elvström NF från Danmark och Botnia NF från Finland med litet annorlunda inredning, samt nya NF med höjt rufftak och toa bak. Danska och Finska båtar har litet högre finsish, främst de Danska. En original NF kan du idag få för så litet pengar som 100 000! En “Nya NF” hamnar troligen över 200 000.

    Skall man hitta svagheter är den enda jag kan komma på att båten kan upplevas som vek. Det kränger ofta och, tycker många, för mycket. Vi har löst det genom att reva ofta och hårt på semestern. Dessutom är den låg i ruffen (endast 165 cm i original).

    På plussidan finns den enorma(!) sittbrunnen och dess seglingsegenskaper som är fenomenala.

    Eftersom du finns på ostkusten hittar du dessutom ett aktivt och trevligt klassförbund där. Sämre ställt med det för oss på västkusten – än så länge. Kolla på http://www.nfseglare.com. Där finns allt du behöver veta.

    Lycka till med ditt båtval!

    Reply

    • nils virving
      Jan 3, 2012 @ 18:10

      Du glömde Birka Marin i Mariehamn,de byggde säkert ett 30 tal båtar i slutet av 70 talet många levererades med fina Elvström master.

      Reply

      • Ulf Palm
        Jan 4, 2012 @ 12:12

        Riktigt. Två byggare i Finland. Liksom i Danmark men där var det ju egentligen samma som bytte namn. Samtliga varvsbyggen med bättre finish dock. Eller?

        Ledsen att jag glömde “din” båt Nisse!

        Reply

  45. Per-Håkan Persson
    Jan 3, 2012 @ 02:44

    Hej alla! Bra inlägg m alla olika båttyper. alla dessahar man behållning av om man ska segla i skandinavien. Om man vill ut i världen och tävla så minskar modellerna avsevärt. om man dessutom ska hitta en båt under 175.000 då finns det inte många kvar. Kan nog räknas på en hand.
    Började själv segla J 24 1996 nere i Malmö. Köpte den för 70.000 SEK m trailer. Det var en 1979. Vi var med i hetluften direkt med en spik och en 7 plats totalt på nord-europeiska i Travemünde. Köpte senare en J 24 1992 SWE 4896 för 90.000 som vi farit runt med i Europa på 5 riktiga VM och 5 EM och otaliga Kiel Week ca 11st. När vi var på VM i Mexico 2007 så hyrde vi båt för tror jag 15 tusen. På VM i Malmö 2010 kom vi på en 8 plats. Trots att båten är i år 20 år gammal. Våra kolleger i malmö hade restaurerat en 1979 som dom kom på en 11 plats med. Så visst kan det funka med dessa 1979:or. Har även varit i Marstrand, Karlstad, Tjörn Runt, Men mest seglar vi runt i Skåne.
    Rätt skönt att när man ska från Malmö till Seglarveckan i Simrishamn Så lyfter man upp båten mastar av ca 1 timme, kör i 2 timmar ca, Sjösätter, mastar på och kan segla innan grillen går på… Det är ca 11 mil men och segla tar mellan 2-3 dygn beroende på vinden.

    Har funderat flera år på att deltaga i W2star Helsingör bara för att piska min chef… Men än har han klarat sig= jag har inte anmält mig.

    J 24 är byggd för att kunna ställa upp i havsseglingar. Mantåg, motor, frälsarkrans, flytvästar är några av sakerna som måste finnas ombord. Dess klassregler justeras med jämna mellanrum för att följa seglingens utveckling. Vi har deltagit i 4 Bornholm Runt ca 100 distans.
    Med en stormfock går det bra att kryssa på 2 pers 10-14m/sek skulle det blåsa mer går det att segla med bara storen full häck, bomuthal och cunningham.

    VM gick 2011 i Argentina där nybyggda båt nr 5500 såg dagens ljus. Ja det tillverkas J 24 på 4 platse i Världen. Italien, Usa, Argentina och Australien. en ny båt med trailer från Italien ligger på runt ca 270.000-320.000 skulle jag gissa på. Det såldes en del J 24:or påBlocket förra året från ca 35.000-80.000kr Bl.a min gamla SWE 80 gick nog för 75-80 tusen och den vet jag är i väldigt gott skick.

    Så mitt förslag på båt är J 24 den ultimata allroundbåten.

    Ja just det: Ett år trailade vi på semester Sjösatte i Marstrand under Swedish Match, Seglade till Smögen och tillbaka under 10 härliga semesterdagar sen lyfte vi och tvättade botten sen seglade vi Klassmästerskapen i Marstrand veckan därpå trailade hem igen till Malmö.

    Reply

    • Team Dehlerdoris
      Jan 3, 2012 @ 16:22

      Per-Håkan, det du skriver om J-24 är helt OK. Blur-Peter kanske kommer med något annat prisläge som J-24 passar bättre i? Synd bara att det inte ens är sitthöjd på salongskojerna :-(
      StefanK (J-24 rorsman, VM 1985 Nissan Marina Tokai, Atsumi Bay, Japan)
      http://www.dehlerdoris.blogspot.com

      Reply

      • Erik Barkefors
        Jan 3, 2012 @ 16:52

        Mycket kul båt att segla och med hjälp av ett par segelsäckar så fick jag en tillräckligt lång koj tvärs över salongen ;-)

        Reply

      • Per-Håkan Persson
        Jan 5, 2012 @ 03:21

        kul o höra om Japan. Jag håller på att göra ett sittbrunnskapell till J 24 som täcker hela sittbrunnen och med ståhöjd som kommer att gå fram till masten. med 2x aluminiumbåge som sitter med travare på skotskenorna till genuan. när detta är klart kommer det bli väldigt stor plats…

        Reply

        • Team Dehlerdoris
          Jan 6, 2012 @ 00:03

          Per-Håkan, Nissan som man normalt förknippar med bilar o båtmotorer byggde faktiskt J-24:or i Japan. VM 1985 som vi deltog i vanns hursomhelst av Ken Reed. Han o Edward Warden Owen(UK) var överlägset bäst o det var tight mellan dom. Vi slog en av dom 15 amerikanska båtarna iallafall. 34 plats av c:a 60 startande kanske kan tyckas kasst men det var stenhårt..
          Härligt minne iallafall.
          StefanK
          http://www.dehlerdoris.blogspot.com

          Reply

    • victor
      Jan 6, 2012 @ 22:06

      J 24 har jag haft i tankarna, har ju seglat med dig Per-Håkan när vi tog silver i västrahamnen fleetrace 2006 på hösten, eller om det var 2007. Dock känns det som att båten kan vara lite svår på två personer speciellt när på kryss om det blåser på och eventuellt om man kör spinnaker.

      Reply

  46. Mr:G
    Jan 4, 2012 @ 17:33

    Om man fokuserar på segling för pengarna inte boende och annat oväsentligt så är det enligt min mening inget som slår Starbåten!
    För 175000:- inkl. trailer så kan du segla på högsta nivå runt om på jorden om det bara gällde materialet, tyvärr så måste man kunna segla riktigt bra också, något man lär sig i den klassen.
    Lätt att dra efter bilen, riggas på 30 min och grym segling. Gott om bra begagnade båtar från 80000:- och uppåt, mängder med fina begagnade segel att köpa, gör att träningen och tävling inte blir speciellt dyr.
    Varför inte komma och prova i Lerkil i sommar, där håller Kattegatt fleeten på och bygger upp en bra flotta.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 4, 2012 @ 21:52

      Om kravspecen är “cruising och shorthanded” så är knappast boende och annat oväsentligt :-)

      Men Starbåten är fin. Dock riskerar det att bli lite dyrare när man väl får smak på det…

      Reply

      • Mr:G
        Jan 5, 2012 @ 14:02

        Allt är dyrare när man väl får smak på det, gäller allt från kläder till kvinnor;)
        Men man måste inte ha det senast och dyraste för att lyckas. Det är flera som gör topp placeringar med båtar 10 år och äldre.
        Varför vissa proffs seglare byter flera ggr. om året är för att dom kan inte måste.
        Robert Scheidt har kvar sin 5år gamla båt som han går tillbaka till när han inte är säker på en ny båt.
        Dom bästa Kroaterna seglar en båt från 1988 och blev 22 på ISAF VM nu senast i Perth.
        Tror inte att man kan få en topp placering i någon annan OS eller topp klass med en så gammal båt.
        En snabb Stare är alltid en snabb Stare om segel och mast är OK.

        Reply

  47. MA
    Feb 13, 2012 @ 19:46

    Vad kostar en hyggligt beg. X99?

    Reply

  48. Seglare
    Feb 14, 2012 @ 06:45

    Beg. x 99 kan man få för ca 300 000.-

    Reply

  49. srsseglaren
    Feb 14, 2012 @ 20:57

    Kanske kan vara ngt Elvström 717 med mast i kolfiber och topphissad gennacker; http://www.scanboat.com/se/BoatSaleAdvert.asp?strSagsnr=8069172 ?

    Kan ev. även vara rätt båt för undanvindsracet ?

    Reply

  50. Makke
    Apr 16, 2012 @ 19:03

    Blir ju mer och mer inspirerad att köpa En till båt och har bestämt mig för en x-79. Någon som vet av ett fint exemplar på östkusten?

    Reply

  51. Björn A
    Sep 23, 2012 @ 20:08

    Vill åter slå ett slag för Aphrodite 29. Har en till salu för 170′. Kan diskuteras vid snabb affär.
    http://www.blocket.se/goteborg/Aphrodite_29__291__42843838.htm?ma=1

    Reply

  52. Sebastian
    Sep 23, 2012 @ 21:20

    J80 sju dagar i veckan. J80 är bäst för shorthanded racing. Lägg i galondynorna, en värmare av något slag, ett pentry, och en portapotty och så kan du sova i den en långhelg.
    Köp med trailer. Tänk att köra bil till racen?

    Reply

  53. Anders B
    Sep 24, 2012 @ 09:35

    Den här tråden är snart ett år, under tiden har båtpriserna rasat, båt för 175 kSEK då kan man väl få för ungefär hälften nu. För 175 kSEK får man idag vad man fick för 300 kSEK för ett år sen. Eller?

    Reply

    • srsseglaren
      Sep 24, 2012 @ 09:43

      Stämmer säkert men vad blir det för båt ?

      Vad sägs om 1.27 i SRS och designad av samma team som HP 1030 :
      http://www.blocket.se/ostergotland/CDE_850_Racer_42808915.htm?ca=11&w=3&last=1

      Reply

      • Mikael Vesala
        Sep 25, 2012 @ 10:06

        äsch, vettefan om han är seriös eller så noga med att sälja. Han begär in bud utan att ge minsta hint om prisidé. Svarar inte på mail eller bud… synd…

        Reply

        • srsseglaren
          Sep 25, 2012 @ 17:53

          Han anger både utlandsjobb och tidsbrist ?
          Bara försöka att göra dig tillgänglig med fler kontakt alternativ så kanske han återkommer vid tillfälle ?

          Kul båt : )

          Reply

    • Björn A
      Sep 25, 2012 @ 11:10

      Verkar i princip inte gå att sälja båtar alls för tillfället? Frågan är om det bara är tillfälligt eller om det är en strukturell ändring.

      Segelbåtar har ju traditionellt stått sig väldigt bra i värde, men de senaste åren har det ju vräkts ut nya båtar på marknaden. Dessutom har det importerats många begagnade båtar. Gamla båtar skrotas ju inte i någon omfattning heller.

      Hur mycket har med den ekonomiska oron (euron) att göra och hur mycket är en fråga om att båtmarknaden helt enkelt är mättad och kommer att förbli så? Ska man förvänta sig att båtars värde ska skrivas ner på liknande sätt som t.ex. bilar?

      Är det läge att under ordnade former försöka sopa ihop en massa båtar och sälja dem till t.ex. Kina?

      Reply

      • Henrik N
        Sep 25, 2012 @ 19:02

        Ja, det är med all säkerhet en svunnen tid när båtar behöll sitt värde år efter år. Folk har börjat komma till insikt att det inte är sunt att betala massor av pengar för båtar som är 20-30 år gamla. Båtar har så smått börjat skrotas ut och det kommer att öka, var så säker. Plast brinner bra och det finns en uppsjö av 60,70,80-talsbyggen som tjänat ut, åtminstone ur ett markandsperspektiv. En tumregel kan vara att 10-15% av båtens inköpsvärde som driftkostnad inkl. värdeminskning.

        Reply

        • Björn A
          Sep 26, 2012 @ 09:54

          10 års avskrivning på en miljonbåt? Jo, det skulle nog effektivt sätta stopp för produktionen av nya båtar skulle jag tro.

          Reply

          • Tobbe
            Sep 26, 2012 @ 10:16

            Med 10% värdeminskning skulle en miljonbåt vara värd ca 350′ efter 10 år.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.