Skip to content

27 Comments

  1. Mattias Bodlund
    Feb 10, 2012 @ 18:33

    Extra stort grattis till Karin – bra jobbat!

    Reply

  2. Undrande
    Feb 11, 2012 @ 05:59

    Nu blir det kanske uppror, men jag undrar lite över Zennströms pris. Jag hade varit mer positiv till denna utnämning om Niklas hade gjort något för att hjälpa fram unga lovande svenska havskappseglare. Att segla en båt full med utländska seglare är inte nyckeln till framgång. Sverige har många seglare som hade kunnat ta steget till att bli nästa generations seglingselit om de bara fått möjligheten. Jag menar inte att man ska fylla båten med orutinerade seglare men att involvera ungdomar till transportsegling, shorecrew etc. hade hjälpt många att ta första steget ut i storbåtsvärlden. Därifrån är steget ombord kortare. Personer som Zennström gör naturligtvis vad de vill med sina pengar, men i mina ögon skadar inte att hjälpa fram nästa generation när man har världens möjlighet.
    Skärpning seglarförbundet. Man ska inte få ett pris som årets havskappseglare om man köper sig framgång. Måste finnas andra kriterier som väger tyngre.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 11, 2012 @ 08:48

      Jag trodde det handlade om idrott? Och att prestera? Då kan man inte kritisera någon som gör vad som krävs.

      Zennström är väl den ende seniorvärldsmästaren vi har just nu? Så klart hade det varit kul om SSF kunde premierat ännu fler världsmästare på scen igår, och jag tror inte du hade haft synpunkter på om hur Fredrik Lööf eller Björn Hansen blivit världsmästare i sina respektive grenar?

      Eller du kanske vill ställa samma krav på alla som var där?

      Skall Johnny också ta in juniorer? Eller är det kanske viktigare att han väljer de bästa seglarna till sitt team? På samma sätt gör Zennström i UK där han bor? Däremot så vet jag att det finns en infrastruktur i UK som jobbar med precis de här frågorna – driven av det engelska seglarförbundet. Och det vimlar av unga seglare i de race som Zennström seglar på hemmaplan.

      Skall Anna ha dåligt samvete för att hon drar in sponsorpengar och bidrag så att hon kan fokusera 100% på sitt team och deras prestation? Eller måste hon ha dåligt samvete för att hon inte tar in en junior som putsar på båten? Dra återigen parallellen till UK, där man drar in mycket mer pengar till OS-teamen så att de inte behöver bekymra sig om något annat.

      Tycker du att “lovande svenska havskappseglare” eller “nästa generations seglingselit” har det tufft i det här landet? Då kanske du skall ta det med SSF eller de stora klubbarna som har det i sitt uppdrag. Att dissa ett enskilt team (som dessutom inte seglar här hemma) känns inte fair.

      Reply

      • MA
        Feb 11, 2012 @ 11:36

        Tycker nog att våra svenska elitseglare och SSF tar sitt ansvar för juniorerna, läs följande artikel; http://www.svensksegling.se/Juniorsegling/Nyheter/2012/1aKvartal/TheCamp2012/

        Dessutom vet jag att Anna et.al gör insatser för unga seglare i MR.

        Det blir naturligtvis lite svårt att ställa krav på Zennström som dels bor i England, och dessutom saknar den “vanliga” kappseglingsbakgrunden. Hade han haft en traditionell svensk kappseglingskarriär bakom sig hade det kanske sett annorlunda ut. Självklart blir han uppvaktad av alla som vill röra sig runt guldkalven, och i England finns det en större kritisk massa. Han och TT gör ju samma grej. Men visst hade det varit trevligt om dessa , på ett eller annat sätt , skänkt svensk seglingsutveckling en tanke när de blir premierade av Svenska Seglarförbundet. Kanske det vore en bra grej att skapa en fond där de och andra kan bidraga med medel för att stöta svensk seglings utveckling?

        Alla är väl iofs själv närmast, det finns ju många som köper sig framgång där det är möjligt. I de atletiska grenarna är det ju inte möjligt på samma sätt, där krävs det ju väldigt mycket mer än kapital, även om varje krona underlättar livet ;-)

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Feb 11, 2012 @ 11:56

        Driver du med mig?

        Vi gör inte ett skit för att få övergången till storbåt att funka här hemma. Men svenskar på andra sidan jordkloten skall sätta upp en fond för att utveckla svensk segling?!?!??!?

        Det är kanske den här curlingmentaliteten som skiljer oss från andra länder. Varför tror du det finns så många Nya Zealändare i VOR eller på större båtar över hela jordklotet? Inte för att de fått pengar ur någon fin fond i alla fall – utan för att deras alternativa karrär om de inte kan bli seglingsproffs är att klippa får. Det är en stark drivkraft :-)

        Hade SSF haft ett ordentligt program för att hjälpa unga lovande seglare in i storbåtsseglingen, så tror jag säkert att det hade funnits förutsättningar för alla möjliga samarbeten både regionalt och internationellt.

        Reply

    • Aage
      Feb 12, 2012 @ 21:03

      Intressant debatt där jag till stor del håller med Peter men vil gärna lyfta fram en aspekt till som jag tycker svensk segling lider av i yngre år -och som kansek avspeglar sig ngt i våra OS-seglare. Det är enligt mitt tycke lite för mycket “antingen eller” i Svensk segling, dvs du ska utvecklas som rorsman från optimist till E-jolle Laser och sen en OS-klass – under flera år seglar du bara en klass – och de flesta utan att ens lämna landet. Fler borde ta en vinter utomlands som gast eller parallellt med sin jollesatsning segla Gotland runt eller Matchracing (gärna som gast) för att prova på.
      Du blir inte bara en bättre seglare (när du kan fler roller, båtar, typer av kappsegling) utan du skapar kontakter långt utanför gränserna som kan leda till spännande seglingsprojekt framöver. Och min personliga teori är att om vi ska vinna medaljer i OS framöver behöver även våra Svenska proffs (Lööf, Bigmark, mfl) köra flera parallella kampanjer. Hade Bigmark spöat Ian, eller Fredrik spöat Percy, ett par ggr i Matchracing innan ett final race skulle nog pressen vara mindre.

      Reply

  3. Undrande
    Feb 11, 2012 @ 11:22

    Jag har ingenting at invända mot unga seglare på jakt efter sponsorpengar. Det påståendet är direkt felaktigt. Vad jag däremot håller med om är att Niklas har väldigt lite anknytning till svensk segling. Därför tycker jag det finns andra som borde föras fram och uppmuntras med utmärkelser som denna. Om unga svenska seglare har det svårt? På den frågan svarar jag att det inte är lätt för unga att ta steget från e-jolle och laser till storbåt på internationell nivå.
    Senaste gången det hände var det Martin Strömberg. Han tog studenten 2001 och lyckades slå sig in i en nordisk volvosatsning vilket inte händer särskilt ofta. Omkring 90% av alla kappseglande ungdomar inklusive de som går på seglargymnasium slutar innan de tagit steget vidare. Om detta tyder på att steget är enkelt. Nej! skulle inte påstå det.
    Vad jag vill säga med mitt tidigare inlägg var återigen inget ont om någon av våra duktiga seglare i landet. Jag önskade bara att personer i Niklas position, det finns andra exempel, kunde hjälpa till att föra fram dessa duktiga seglare. Om detta hände hade vi kanske kunnat följa ett framtida volvo med mer än två svenskar. Eller ett svenskt America´s cup projekt med åtminstone någon svensk ombord. Jag håller fortfarande tummarna att Mango nyper en plats. Svenskt deltagande på den internationella storbåtsscenen är dessvärre utrotningshotat och behöver allt möjligt stöd.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 11, 2012 @ 11:36

      Så två frågor till dig:

      1) Vem borde enligt dig tagit hem priset som årets havskappseglare?

      2) Vad har SSF, KSSS och GKSS vidtagit för åtgärder för att förbättra den situation du beskriver?

      Jag har många gånger hävdat att man borde kartlägga hur våra framgångsrika storbåtsseglare hamnat där de hamnat. Mango, Barne, Strömberg, Krite, Woxén eller gänget som kör RC-44. Det finns ingen som gått direkt från lovande junior till världens bästa 72-fotare. Nästan alla har börjat lokalt i Färsköl, Holmatro eller på någon annan ambitiös 40-fotare och sedan tagit sig ut internationellt genom stenhårt slit, ödmjukhet och viljan att hänga där det händer.

      Man kan lasta många personer för att detta inte funkar i Sverige 2011. Men Niklas Zennström är inte en av dem.

      Reply

      • MA
        Feb 11, 2012 @ 11:51

        Strömberg och Krite har bland annat sin bakgrund från Lerums Seglargymnasium. Barne hoppade på Holmbergs solingprojekt 1988 (ersatte mig som slutade efter en elak knäskada). Jag vill hävda att de flesta av våra toppseglare har utvecklats i våra svenska klubbar/ gymnasier. Jag tror att Stenbecks och Mats Johanssons Färskölprojket var en bra skola, som senare blev VIctory Challenge. De flesta av de som blev engagerade i projektet hade en bra skolning från svenska klubbar, de plockades ju inte fram ur ett förråd i Nacka eller Långedrag. Alltså all kredit (postumt) till Stenbeck, som gjorde det som kanske några önskar att andra kunde göra? Men det är ju deras stålar, och vi får väl förhålla oss till det!

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Feb 11, 2012 @ 12:02

        Vad jag vill säga är att ingen av de här killarna satt hemma och väntade på inbjudan från Luna Rossa, Oracle eller Groupama när de la jollen på hyllan. Utan de har målmedvetet jobbat sig upp den långa vägen. Ofta med start i lokala kampanjer eller initiativ – som kanske inte alltid var så glamorösa.

        Sedan var ju både Victory och E3 fantastiska plantskolor, men det finns många sätt att skapa sig en karriär inom segling.

        Reply

        • MA
          Feb 11, 2012 @ 12:30

          Så då en uppmaning till alla som har kölbåtsprojekt, våga plocka in ungdomar i +19 åldern och låt dessa få möjlighet att utvecklas lokalt. Det kommer säkert få några att gå vidare. Förvänta Er inget av SSF, de kommer inte driva några projekt, de hänvisar till klubbarna. Om du vill ha några tips på välutbildade elitseglare kan jag gärna förmedla några namn på seglare. Jag umgås ju rätt så mycket med unga seglare, de antyder inte med en min att de skulle vara intressant med storbåtssegling. De vill naturligtvis helst styra, och där är väl en del av problemet.

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Feb 11, 2012 @ 13:54

          Dagens tips till för de som vill upp i större båtar är att ta kontakt med Magnus Holmberg och matchracingcentret i Göteborg.

          magnus.holmberg@mhperformance.se

          Magnus vet vad som krävs och har ett lysande kontaktnät (är just nu coach åt Team Korea) och vi försöker också hitta former för samarbete mellan matchracing, kölbåt och “big boats”. Detta borde vara en naturlig karriärväg i alla fall på västkusten.

          Sedan kanske de säger olika saker till dig och mig? Många av de duktiga jolleseglare jag träffar drömmer om att segla solo runt jorden i 60-fotare eller att köra katamaran i AC…

          Förresten är vår nye stortskotstrimmer 20 år med bakgrund från seglargymnasium, E-jolle och 49er. Det är bara att hoppas att han inte umgås med de franska proffsen på Spi Ouest i påsk :-)

          Reply

          • Öresundregatta, AN
            Feb 11, 2012 @ 14:42

            Grattis alla till alla utmärkelserna! Kul Morgan!!

            Jag tycker i och för sig det verkar vara Stefan Rahms sista suck att få igång matchracing i Sverige genom att alla utmärkelser går till de han själv är engagerad i.
            Vart tog SSF´s idé om en grupp som skulle utveckla matchracing vägen?
            Vart tog havskappseglingsgruppen vägen? Varför är den inte ens bemannad?
            SSF´s styrelse måste nog fundera på varför de inte lyckas engagera de svenska klubbarna och deras medlemmar utan får sköta det själv? Är de för långt ifrån klubbarnas verksamheter idag?

      • Undrande
        Feb 11, 2012 @ 17:39

        1. Jag tror juniorerna som just nu är ute på ett helårs kappseglingsäventyr på Rothmans skulle uppskatta priset mer än Niklas. Att ge dessa killar priset skulle även öka deras möjligheter att ta sig vidare i större sammanhang. Jag tror inte att Zennström har så stor glädje av denna utnämnelse.

        2. Inte mycket och här finns det väldigt mycket att göra. Ibland tycker jag att hyllningarna av RAN och Artemis blir orimligt stora av många gånger fel anledningar. Ekonomiska intressen vilket kanske kan vara naturligt p.g.a. ekonomiska läget i svensk segling.

        Håller med om att inte någon tar steget från jolle till America´s cup eller volvo, men detta är inte heller vad jag säger. Om du nämner Färsköl som ett exempel var det Stenbeck som ville skapa en ny generation storbåtsseglare och en America´s cup kultur i Sverige. Jag tror omkring 120 seglare provseglade på Färsköl innan en en grupp blev tillfrågad att gå vidare till Victory challenge. Exempel på seglare i denna grupp var Dahlsjö, Valeryd, Angervall, Krite och Ljung som fick möjligheten att segla storbåt på högsta nivå. Stenbeck har inte fått mycket uppmärksamhet och absolut inga priser för den insatsen. Jag önskar bara att Zennström kunde göra en liten insats liknande den Stenbeck gjorde. Stenbeck hade kunnat hyra in betydligt bättre seglare än de Ran har ombord och gjort ett bättre resultat än vad Victory någonsin gjorde, men han valde en annan väg utan att bli utsedd till årets seglare eller liknande. Däremot blev besättningen utnämnda till årets seglare efter AC, men den gången var de ju svenskar.

        Vad det gäller Johnny och Hansen som tidigare nämndes i denna tråd har de i allra högsta grad redan tagit med jolleseglare och andra mindre kända seglare ombord så de behöver inte ändra på någonting. Idag är matchracingcirkusen den största plantskolan vi har. Många juniorer har gått denna vägen och jag hoppas bara vi kan få fler unga duktiga matchracingseglare, men tyvärr har det inte hänt så mycket på denna fronten heller.

        Tack

        Reply

  4. KalleK
    Feb 11, 2012 @ 13:14

    Hej Peter,

    Krite: Lerums seglargymnasier, Stenbecks färsköl som förberedelse för Victory 2 AC, Ericsson VOR
    Strömberg: Lerums seglargymnasie, segelmakare Oracle, Ericsson VOR
    Barne: Tog rygg på Holmberg i all möjlig kölbåtsegling efter Magnus seglat Laser och 470 OS 1984 de seglade 3/4 ton, Maxi racer, J-24 sedan Soling under 10 år, MR under hela 90-talet. OS 2000 med Wallén Victory Challenge 2 gånger och som analytiker på ett flertal VOR mm
    Woxén: VOR med SEB, Swedish Match etc.
    De som seglar RC44 tillsammans med de övriga ovan har ju ett par gemensamma nämnare till Match Racing på världscupen tillsammans med rorsmän skolade på matchracingcentret i Långedrag eller i Stockholm. De har också en jollebakgrund även om de flesta inte nådde högsta internationella nivå här.

    Det är alltid lätt att plocka fram de framgångsrika förebildsländerna Frankrike och Storbrittanien och tycka att det görs allt för lite här i Sverige. Men om man istället jämför med Norge, Finland, Danmark, Polen, Ryssland, Tyskland eller Nederländerna som ju är våra närmaste stora seglargrannar så skulle jag säga att vi ligger klart i framkant eller långt före med att få fram seglare till de stora proffsprojekten.
    Så vilken väg finns det då i Sverige, jo jollesegling i ungdomsåren, matchracing (Langenius och Holmberg gör ett jättefint försök till nystart för ungdomar tillsammans med GKSS) och sedan VOR eller AC projekt som ju uppstår i mycket större omfattning här i Sverige än något annat land.
    Ibland kan man ju tycka att det är synd att inte fler svenskar är med men det gäller ju att de enskilda individerna tar för sig och då kommer vi till den viktigaste faktorn, den individuella drivkraften. Hur fan tror du Krite hamnade där han är? Jo en järnvilja och genom att oförtröttligt göra jobbet.
    Och ärligt talat så tror jag inte Zennström, KSSS, GKSS eller SSF eller alla de jolleklubbar som driver seglarskolor och jolleträning är de som är de största syndarna här när det gäller att bidraga till en positiv utveckling. Vad gör vi alla andra som häckar på det här forumet förutom att gnälla på 1) de kungliga klubbarna 2) Zennström och Törnqvist som spenderar massor av pengar på vår sport 3) SSF 4) att allt är rosenskimrande i alla andra länder (speciellt de som gör fräcka videor och skriver välformulerade pressreleaser och sist men inte minst 5) att det var bättre förr?
    Kalle

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Feb 11, 2012 @ 14:25

    Debatten rasar i Danmark. Nicolai Lassen tycker man kan ge prispengarna till hemlösa:

    ”Årets danske sejlsports præstation 2011” – årets første store parodi

    Reply

  6. Martin
    Feb 11, 2012 @ 16:13

    Apropå Zennström så består hans team av många unga seglare, jag umgicks med team under några event när jag seglade på en konkurrerande båt. De som får tävla på RAN är oftast äldre och rutinerade med inslag av ett antal under 30, medan shore crew består av majoriteten av under 30. Ran är som ett fotbolls lag, team består av många fler än de som är med på racen och det är de bästa som får tävla. Men genom att vara med i shore crew är ett bra insteg för unga seglare och där gör Zennström ett bra jobb. Dock är han bosatt i UK och på så vis är dessa unga nästan enbart från UK. England har ett väldigt utarbetat sett att hantera övergången från junior till senior, tillskillnad från Sverige.

    En annan skillnad vi har i Sverige är att vi har ganska få utövare och majoriteten satsar hårt i tonåren i jolle och siktar på att vara styrman/taktiker i senare på seniornivå. De är få som redan från 17-20 åldern satsar på att vara besättning. Vi har fler uttalade rorsmän än båtar i Sverige. Jag har diskuterat det med vänner i Australien och Nya Zeeland och där är det skillnad, där satsar många unga att bli besättning. Bra exempel på det är Torvars matchracing besättning där han har 5 st personer som har varit med sedan de var i 17-19 års åldern och de nu utöver segla med torvar har gått vidare och är besättning i americas cup, extream 40, rc 44 osv. Det finns få som satsar på en karriär som besättning i Sverige. Det är såklart det finns unga som gör det i Sverige men de är förhållandevis få. Stor faktor i det är givetvis att inte har så stor bredd.

    Reply

    • Aage
      Feb 12, 2012 @ 20:41

      Det stämmer ganska bra, Niklas har ett program för att lyfta fram unga seglare att segla storbåt och havskappsegling – dock i England eftersom han bor där och därmed Engelska ungdomar.

      Reply

  7. Stefan P
    Feb 13, 2012 @ 08:04

    Min röst hade hamnat på Martin och Feelgood de gjorde en toppenprestation i Norge och det hart inte uppmärksammats nämvärt tycker jag. Detta sagt utan att föringa RAN´s framgångar.

    Reply

  8. Hans
    Feb 13, 2012 @ 18:54

    Stort Grattis till all pristagarna!!!

    Jag tror faktiskt att matchrace kan vara framtidens stora grej, nu när det blivit så dyrt att äga egen båt.

    Reply

    • Oförstående
      Feb 13, 2012 @ 19:45

      Det har alltid varit dyrt att äga egen båt om man vill segla mot toppen!
      Det är bara riktigt dyrt innan man kommer till toppen.

      Reply

  9. Seglare
    Feb 13, 2012 @ 20:57

    Finns det platser kvar på onsdag

    Reply

    • LarsS
      Feb 14, 2012 @ 07:48

      ???

      Reply

  10. Peter Gustafsson
    Feb 15, 2012 @ 09:58

    Dagens fråga på temat “hur tar man sig som junior in i VOR”?

    I ena ringhörnan – svenska juniorer som bara kan tänka sig att segla som rorsmän. I andra ringhörnan danska OS-medaljörer som skrapar havstulpaner.

    http://www.telegraph.co.uk/sport/othersports/sailing/volvo-ocean-race/9081339/Volvo-Ocean-Race-Danish-Olympian-Martin-Kirketerp-starts-at-the-bottom-in-round-the-world-bid.html

    Mina pengar är på att Martin Kirketerp seglar VO70 inom kort.

    Reply

  11. Gerhard
    Feb 15, 2012 @ 10:41

    Man får inte vara rädd för att smutsa ner sig och att hoppa in på den befattning som bjuds, oavsett resultat som junior om man vill vara med och segla på fräcka båtar.
    Om man har extra fall-enhet för något ombord så kommer det att visa sig när man har seglat ett tag.
    Det är ont om bra fördeckare tex.
    Och allt efter man blir äldre och tyngre så flyttas man längre bak ;-)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 15, 2012 @ 10:45

      Traditionellt har det varit så, fast det blir nog vanligare att man ser till folks förutsättningar. Vi har en gubbe på fördäck och en 20-åring på storskot :-)

      Reply

      • Gerhard
        Feb 15, 2012 @ 14:39

        Ja det var mest tänkt som ett skämt, men vanligast är nog att man börjar där framme i alla fall, och där bak är dom lite tyngre!
        Bra med en 20-åring på storen, men det är nog ganska ovanligt.
        Känner “en” som är 22 år som styr för det mesta, men som får hoppa in där han behövs i olika båtar allt från Viper och Melges-20 till 70 fot racers, det ger rutin.
        Ni som seglar jolle idag försök att få hänga med på någon racer som satsar, det kommer ge er mer förståelse om hur segling funkar.

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.