

Related Posts
50th Melbourne to Hobart – video
I finally finished editing my footage from this epic race with the Australian J/111 Ginan. Looking back, this was a fantastic experience, and it’s incredible that I, in the last 12 months, both got the chance to race in the Southern Ocean and solo to Bermuda. Full Race report here. Thanks to Cam and Nigel […]
Looking for J/111, Pogo 650 or 2
I have readers in Scandinavia who are looking for: Any ideas?
42 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Mar 19, 2012 @ 22:32
Rock n roll!! :)
Utan någon som helst beläggning för det. Röstar jag på för lågt!
Bara för att starta debatten. ;)
Mar 19, 2012 @ 23:02
Självklart för lågt -defaultläge för alla mina inlägg (så länge det inte rör min egen båt där det givetvis är på tok för högt)
;)
Mar 19, 2012 @ 23:39
självklart!! :)
Mar 20, 2012 @ 00:26
Kan jämföras med att PHRF i New England har den som OD på 42 (ca. 1,38). HN har den i grupp 30,5 vilket borde motsvarar ca. 1,36 (+/-)…sen har jag inte okat med att kolla om måtten. HN säger i alla fall 130kvm och hur den ska vara i US har jag ej kollat nu.
Mar 19, 2012 @ 22:56
Vad var det för fel på det gamla…
Mar 19, 2012 @ 23:10
Hur går tänket bakom den relativt stora gennakern? Båten har ju redan från början “overspeed” på undanvind jämfört med övriga SRS-flottan, varför då optimera mot ännu mera undanvindsfart? Det blir förstås en roligare båt men samtidigt mindre “allround” och svårare att placera sig med om det inte blir så mycket undanvindsåka.
Mar 19, 2012 @ 23:49
I första hand är det för att “fast is fun” och målet är att plana i normal svensk sjöbris :-) Det är dessa repor som man minns efter säsongen.
Lätta undanvindsbetonade båtar som Aspect 40, SunFast 3200 eller Hansson 31 har funkat mycket bra i shorthandedracen och det här är väl att ta konceptet ett steg längre. Sedan är det ju alltid farligt att behöva tampas med båtar som är 10 fot längre när det skall åkas vattenlinje.
Time will tell.
Jag håller på att skriva ett par artiklar om segelgarderoben. Stay tuned.
Mar 20, 2012 @ 08:14
Haha, gillar den inställningen. Men det där med att tampas med större båtar med samma SRS kan vara rätt frustrerande kan jag intyga.. Och att SRS-optimera med mindre genaker är ju säkert rätt om man det absoluta målet är att vinna SRS-tävlingar, men hur kul är det? Skulle ju kunna välja bort stora genakern, kapa kölen en meter, barlasta båten ett halvt ton, och få ett bra srs-tal. Fast då är det nog lättare att köpa en Express…den är ju färdigpimpad ;-)… Nae, jag funnderar faktiskt på att höja utmaningen lite och addera en genaker till, vi har ju saknat en riktig runner i garderoben. Tror du vi når upp till 1,35 i SRS igen?
Mar 20, 2012 @ 08:25
Go for it!
Vi blir ett antal riktigt sportiga båtar på kusten i sommar Life 7.5, Cheetah, HP1030, J/111, Farr 30, Melgesarna och säkert några till. Det kommer att bli skitkul!
Mar 20, 2012 @ 01:47
Det är för lågt om du vinner, lagom om du kommer 3:a aldrig för högt!!!
Mar 20, 2012 @ 04:45
Cool båt Peter. Tycker du gör helt rätt som skaffar en rolig undanvinds båt. Om ditt tal är för högt eller lågt vet jag inte men hade gissat på en större skillnad med och utan undanvinds segel, speciellt om du nu har optimerat för undanvinds glädje.
Hur som, hoppas du får sköna planingar.
Mvh,
Mar 20, 2012 @ 08:27
Såg nya SRS-tabellen och konstaterade glatt att de börjat med tre decimaler och ett redan uträknat tal utan undanvindsegel för alla båtar i listan. Det gynnar min Nova när jag vill segla utan spinn. Att som i den gamla regeln dra av 3 hundradelar gynnar ju stora båtar som får ett procentuellt mindre avdrag. Nu verkar det också bli en bättre balans mellan båtar med fock respektive genua om man anmäler utan spinn.
Inte så kul att segla om man inte har spinn, tycker ni kanske, men vi brukar köra utan på våra klubbkappseglingar för att locka ovana och ensamseglare till startlinjen.
Tomas
Mar 20, 2012 @ 12:27
Det gynnade väl små båtar som fick ett procentuellt större avdrag!
Mar 20, 2012 @ 14:40
Det har du ju helt rätt i. Rejäl tankevurpa.
Hur som helst är nya SRS-listan bättre än den gamla LYS-tabellen.
Mar 20, 2012 @ 08:49
Tja, bra med vinden och lite tapp när vinden blåser emot men mycket roligare än blygruvor.
Mar 20, 2012 @ 09:36
För högt eller för lågt – who cares? 1,402 låter mest KUL!
Mar 20, 2012 @ 10:58
Sorry Peter, alldeles för högt med 1,402! Smal båt, relativt liten andel av vikten i kölen, hyfsat hög rigg. Jag gissar på att du kommer fram till att 1,350 – 1,360 vore rätt när säsongen är gången. All respekt för satsningen på fart isf optimering mot SRS! Det vilda är vackert!
Mar 20, 2012 @ 11:41
Thomas Wiberg for president!!!!!!
Mar 20, 2012 @ 12:20
Kan svårt att tro att 1,35-1,36 kommer att kännas rätt. Om hon hänger med snabba 40-fotare hyggligt på kryssen (vilket trots begränsat rätande moment känns troligt då hon förmodligen är hal som en säl och inte behöver så mycket power) så kommer akterspegeln snart bli liten när det går utför. Det eventuella fartunderskottet på kryss kanske räknas i tiondelar. Skillnaden utför i flera knop.
Skall bli intressant att höra hur PG/North tänkt med den “överstora” gennakern. I sjöbris 6 m/s blir ju relativa vinden snart väldigt skral om det går fort utför. Hur mycket har man tänkt kompensera genom att skära?
Mar 20, 2012 @ 12:59
Skillnaderna mellan OD-gennaker och “överstor” gennaker ska nog inte överskattas; visst blir det skillnader men fartöverskott kommer i vilket fall som helst. Självklart blir det tydligare på en snabbare båt.
Vi ska inte glömma bort att relativa vinkeln “spettsar” sig ganska rejält i exempelvis 6m/s. Vi räknar med AWA på ca 120°. Sjunker vinden till ca 5m/s tror vi på AWA 105°… Exakta skärningsvinklar (TWA) får vi återkomma till!!
Mar 20, 2012 @ 21:00
som jag skrev tidigare så bedömer PHRF i New England båten med 130 kvm gennaker ca. 1,38 i SRS och Handicap Nationale anser att den borde ligga på ca. 1,36 (även den med 130 kvm gennaker). Med 150 kvm borde man kanske plusa på ca. 0,01.
enligt den franska J111 sidan så mäter båttypen kring 1,096 i IRC volket borde väl vara något på ca. 1,37. Även här bör man kanske plusa på lite för den stora gennakern.
I Canada och kring Key West mäter J111 OD 39. detta är något snabbare än New England men så behöver inte omräkningen vara exakt samma då PHRF utgår i viss mån från den förekommna flottan.
Jag tolkar det att 1,40 kan vara något högt jämfört med en del andra respitsystem. Men inte så stor skillnad att det kan anses omöjligt att segla upp till det.
Mar 20, 2012 @ 22:28
Hur anses J111 kryssa jämfört t.ex. IMX-40:n?
Mar 20, 2012 @ 22:42
Här norska XANTHIPPE (med fock) vs J/111 one-design.
VMG IMX-40 J/111
6kn 3,56 3,67
8kn 4,32 4,51
10kn 4,90 5,04
12kn 5,20 5,35
14kn 5,41 5,55
16kn 5,54 5,63
20kn 5,46 5,57
Mar 21, 2012 @ 13:07
Mot bakgrund av den serien kan man väl tycka att 1.402 i varje fall inte är för högt? 2,8% snabbare på kryss än den upwind-kompetenta danskan och drygt 3.2% högre SRS (referens Fock-försedda IMX-Gertrud med 1.359). Att man kan öka diffen från 2.8 till 3.2+ när nylonet kommer upp låter väl inte ogörbart?
Mar 20, 2012 @ 12:58
1,35 har ju en 15 år gammal Farr 30 som är nästan två meter kortare, så det låter väldigt lågt för en flong ny 111:a. 1,40 är möjligen något högt men med en sådan undanvindsgarderob får man ju betala lite “nöjesskatt”. Det har det varit värt med Farr 30:n “hver gang” ;-)
Mar 20, 2012 @ 13:00
:)
Mar 20, 2012 @ 13:01
Peter G. när du får till ett verifierat SRSv så borde det justeras något nedåt, fast det kanske bara handlar om några tiondels procent.
Stefan
Mar 20, 2012 @ 17:08
…du mnear tusendel???
Mar 20, 2012 @ 18:38
Peter K, en tiondels procent är väl 0,001
Samma som en tusendel som också kallas promille i vissa sammanhang.
(apropå promille.. synd att inte Doris är 20cm kortare..:-)
StefanK
Mar 20, 2012 @ 20:35
just, det…tankevurpa
Mar 21, 2012 @ 19:32
En klar fördel med Dehler 33, loa 9.99 m ;-)
Mar 22, 2012 @ 09:04
Marcus, 0,2 promillegränsen måste rimligen vara förklaringen till den raka stäven. J/V före sin tid igen.
Stefan
Mar 22, 2012 @ 09:45
Dock dåligt med plats för ett rekorderligt barskåp…men man kan inte få allt ;-)
Mar 20, 2012 @ 17:53
Just att få ordning på undanvindsseglingen blir den stora utmaningen för oss.
Att hitta sweetspots och cross-overs för olika gennakers. Att komma fram till när focken kan sitta kvar eller när man skall ha stagsegel. Sedan kan fundera över vilka olika lägen det finns. I lättvind vill man skära för att maximera VMG, i mellanvind verkar många gå riktigt lågt (precis som vi gör i 109:an) men sedan lönar det sig att skära igen för att komma upp i planing. Och hur ser det ut när man seglar shorthanded? Många parametrar.
Men det är väl bara att gå metodiskt till väga och lägga timmarna på vattnet. Förhoppningsvis tar det inte två säsonger som det gjorde med 109:an.
Mar 20, 2012 @ 22:19
Kryssar du i 6,6 och slörar i 9 knop så ska det nog gå bra
Mar 21, 2012 @ 09:30
Syns vi på startlinjen i ÅF?
Mar 21, 2012 @ 09:47
På ÅF kommer vi att köra J/109:an tillsammans med nye ägaren. Det skall bli kul, för där tror vi ju att vi har ordning på saker och ting.
Det blir SRS med start på lördagen.
Mar 21, 2012 @ 14:12
Ok, hade varit kul att se dig på Söndagen annars…..
Mar 21, 2012 @ 19:09
Ni hittar oss förhoppningsvis utsövda och fräscha när ni kommer till Sandhamn :-)
Mar 22, 2012 @ 17:04
På söndag eftermiddag??
Mar 22, 2012 @ 18:08
Vi lär inte ses förrän efter målgång. Ni är väl inte så morgontidiga så ni orkar kolla på när vi startar lördag 11:00?
Mar 23, 2012 @ 11:15
Nä, ett dygns försprång är för mycket. Så vi ses i Sandhamn.
Vi är säkert ute och snurrar på vattnet med våra sponsorer på lördagen, så vi tittar nog på när ni startar.