J/111 Blur³ | löpande rigg
Under de senaste åren så har jag börjat se segel, stående- och löpande rigg och däcksutrustning mer som en helhet. I takt mot att man går mot stummare segel så flyttar man den svagaste punkter. Fallen pallar inte eller så glider de i avlastaren.
Förra året var vi ju med i Dyneema Experience Team då man fick en komplett löpande rigg. När vi specade så tog vi i lite extra, så även om det var “overkill” för J/109 så är det svårt att köra någonting annat nu. Dessutom så är J/111 geomgående bätre specad, till exempel är kolfibermasten från Hall Spars byggd med nanotuber (Arovex) i epoxyn som gör den ännu styvare:
Till fall, tackline och fockskot har vi valt Liros Control XTR. Stumt, slitstarkt och lätt att skala och splitsa. Hakar är genomgående Tylaska T8 och till storfallet som är 2:1 är det Tylaska H5.
Liros Control XTR (02224)
Cover: Tight 32-plaited
50% Technora black high twisted
50% Polyester high tenacity high twistedCore: Dyneema® SK90 braided
Stretched with unique LIROS HSS
Colour adapted to the cover with LIROS Coating– Perfect control due to tight braided cover
– Developped for ideal Grip in big clutches
– Superb abrasion resistance due to mixture of temperature resistant fibres
– Very high breaking strength for extreme working loads above deck
– Working stretch <1%
– Good splicing characteristicsAvailable Colours: orange, white, red, green or blue with black
Ø (mm) Breaking Load (daN)
6 2500
8 5800
10 7400
12 10800
14 13200
16 15700
18 19000
Allt trim är Liros Magic Pro (01507) som är kompakt men ändå flexibel. Hölje i polyester (4–8 mm är 16-flätad och 10 mm är 20-flätad) och kärna i Dyneema® SK78. Dessutom finns den i massa bra färger.
För de applikationer där man ej behöver hantera linan, som den gula infuckern ovan eller kaskader använder vi Liros D-pro (01505), 12-flätad Dyneema SK75 utan hölje. Det finns ju olika sätt att få till inhal (eller “infucker”) till focken. Här har vi tillsammans med Jesper Ott på Speed Made Good tagit fram ett par olika ringar som är starka, lätta och snygga. Färgen heter Champagne :-)
Som gennakerskot kör vi, precis som på J/109, Liros Dyneema Special (02052) avsmalnande skot. Trimmern älskar 12 mm gosig halända. Fördäck hatar 5 mm Dyneema när stora gennakern skall ner. Men man behöver aldrig packa ner några lättvindsskot. Nu kör vi lite kortare tunn del så får vi se om det funkar bättre.
Själva linan heter Liros 2052 Dyna Grip-XTR och vi skall också prova den i storskot och fintrim.
Vill man ha råd angående löpande rigg så kontaktar man Martin på Happy Yachting. Han håller just nu på att sätta upp ett nytt showroom och riggverkstad. Framöver skall vi titta närmare på några av de jobb han har gjort på bland annat X-35, Farr 30 och en helt ny Xp38.
Disclaimer: jag är engagerad i Happy Yachting, som
kan ha intresse av produkter som nämns i artikeln.
Carl Peter Carlsson
Mar 26, 2012 @ 10:24
Ringar i färgen Champagne. Blur lämnar ingen detalj till slumpen…
Peter Gustafsson
Mar 26, 2012 @ 10:27
Haha… just med tampar är det alltid en balansgång. Många färger är praktiskt men helst skulle vi bara använt vitt, svart och orange.
Finns det förresten några konventioner kring vilka färger man skall använda var?
Erik Barkefors
Mar 26, 2012 @ 14:59
En praktisk grej kan vara att använda rött till några “farliga” linor med hög belastning (t ex spinnfall) eller sådana som man absolut inte ska röra (storfall, rullfocksfall etc). Kicken bör vara i avvikande färg för att snabbt hitta rätt.
Large
Mar 26, 2012 @ 15:05
Fråga “Knotan” på Benns, har fått “arga blicken” när jag försökt köpa fel färger på fall……..
(i övrigt superkompetent)
Peter Gustafsson
Mar 26, 2012 @ 19:42
Typ:
– grönt = dra gärna
– gult = dra ibland
– rött = dra aldrig
?
Ewaluvan
Mar 26, 2012 @ 19:55
Där gick ju min plan för snygg färgmatchning åt skogen! Men ok då, vi får väl sy ny sprayhood och kapell :-D
Erik Barkefors
Mar 26, 2012 @ 21:28
… lila – dra åt helvete ;-)
Ewaluvan
Mar 26, 2012 @ 21:49
Lila????? Never! Här är det navyblue för hela slanten!
Erik Barkefors
Mar 26, 2012 @ 22:26
Kommer ihåg när vi byggde ihop Crown 31 nr 1 och fick två helspolar med tågvirke som skulle räcka till allt ombord. Tur i alla fall att det var två olika grovlekar ;-)
Henrik
Mar 29, 2012 @ 09:29
Intressant det du nämner om konvention, jag ställde den frågan häromdagen till Martin på Happy. Jag uppdaterar många snören på båten och funderar på att bygga något färgsystem. Typ en färg till storen, en till försegel, en till spinnaker etc. Än så länge tänkte jag hålla mig till vita och gråvita snören till storen, övrigt har jag inte satt ännu. Men det är ofantligt opraktiskt med många linor i samma färg när man skall reda ut spagettin i sittbrunnen. Och när man guidar nya gastar, “den vita cunningham till höger på rufftaket, dra 3 cm”.
Bra vore om estetik och funktion kan gå hand i hand.
Henrik E
Mar 31, 2012 @ 00:02
Liros svarade “Seldén introducerade en egen standard på 80-talet, detta har sedan blivit praxis för nyproducerade båtar.” Kollade med Seldéns svarade:
“Så här brukar vi färgsätta löpande riggen:
Storfall vitt
Genuafall blått
Spinnfall rött
Uthal vitt
kicktalja vit
Spinnlift gul”
Jag fick två rätt på tipset, storfall och genuafall.
Hur har ni andra gjort?
Large
Mar 27, 2012 @ 15:29
Vad gör en ring från Jesper som en Antal ring inte kan?
Peter Gustafsson
Mar 27, 2012 @ 15:46
Skall du ha en Antalring som klarar både två linor + att den håller för draget i sidled så blir den ganska stor/tung (Antalringarna är ju inde designade för att ha två linor genom centrumhålet, utan en runt ringen och en igenom).
Så den stora vitsen är att man får en smidigare och mer hållbar ring.
Ett annat exempel på samma sak: http://www.blur.se/2010/08/12/sweet-corby-36-gimp/
Large
Mar 27, 2012 @ 17:06
Har du något smart arrangemang för outhaul av focken?
Kastblock, utväxling, lindragning?
Peter Gustafsson
Mar 27, 2012 @ 17:09
Padeye i relingslisten, kastblock & extra skot. 90% av tiden är det bara i vägen så jag tar fram det när det behövs.
Pelle P
Mar 26, 2012 @ 14:35
Färgerna är skitsamma, bara det ser snabbt ut!!!!
Raketen
Mar 26, 2012 @ 21:44
+1!
Hans
Mar 26, 2012 @ 16:16
Min gast gillar inte min förkärlek till svarta tampar/fall…
Pelle P
Mar 26, 2012 @ 16:18
Byt gast, inte tampen :))!!!!!
Janne Hird
Mar 26, 2012 @ 19:29
Byt för helvete inte färg mellan storfall och kick! Då kommer storen ner vid nästa broach!
Janne
Martin
Mar 27, 2012 @ 07:19
Kör ni ringar på fler ställen än infucken?
Peter Gustafsson
Mar 27, 2012 @ 07:34
Tackline går genom en Antalring (längst fram på peket), Kaskaden på kicken blir små ringar, och kanske på några ställen ytterligare.
Vi tittar också på om man kan använda statiska block (a la Wichard MXL) för t.ex revlinor vid mastfoten.
Raketen
Mar 27, 2012 @ 16:51
HÖ, hö, hö!
Längre ner på den länkade wichard sidan. Står det om deras kniv.:
Use wichard knife to communicate!!
De e klart..viftar kapten med kniven, så skärps kanske uppmärksamheten!!
Pelle P
Mar 27, 2012 @ 17:22
Den kanske till för att snabbt skära bort Wichard mxl:en vid broach…
Raketen
Mar 27, 2012 @ 23:20
Förmodligen. Men inte lika kul ;)
Henrik N
Mar 27, 2012 @ 21:25
Peter, ser jag rätt om kick och uthal på Blur2 inte är draget så att dessa kan hanteras från sittbrunn (uthal verkar justeras ganska långt fram på undersidan av bommen och kick via block med råtta nära mast), är det rätt? Om detta nu stämmer varför vill ni ha det så och hur blir det på Blur3?
/Henrik
Pelle P
Mar 28, 2012 @ 07:48
Vi har haft diskusioner om kickens dragning; på BLUR² var det std arr. På BLUR ³ blir det dubbelkommando en bit bak på rufftaket. Uthalet behålls på bommen, lätt för mastman att komma åt och så slipper vi dubbelkommando = mer tamp som närmar sig brunn! Sett ur ett shorthanedperspektiv så kanske man ska dra allt till brunn.. vi hör löst det med att ha långa tampar på kick och uthal som vi når i brunn om vi måste.