J/111 Blur³ | seglar
I går kom besättningen ner och idag kunde vi äntligen komma ut och segla. Bra väder med 8-12 knops vind får väst. Vi hann titta igenom garderoben och har väl börjat få lite koll. Stor, light/medium-fock, medium/heavy-fock och två gennaker. En stor A2 för länsarna och en lite mindre A5 för brantare bogar och brall. Det kommer en separat artikel om seglen.
Ett orosmoment var logistiken kring seglen som ju skeppas från Nevada (3Di) och Sri Llanka. Men i går kunde jag åka upp till North i Vannes och hämta garderoben.
Man gör en del stora segel till IMOCA-60, stora trimmisar eller som här till Groupama.
Man gör även seglen till MOD70. Här kan man snacka om entyp. Alla membranen vägs och de som är för lätta får mer material så alla väger på grammet lika mycket. Detta kontrolleras av mätman. Han markerar även mastkurvan med osynligt bläck och den som ändrar åker på straff. Första gången €50k. Andra gången åker man ur serien.
På granntomten höll Muliplast till. Den här kanske ni känner igen? Gamla Orange. Och bakom låg IDEC.
Mest tid lade vi på fockarna. Vi tror att vi hittade bra grundlägen, men vi kommer att få jobba hårt med detta de närmaste dagarna.
Magnus Hammerstad kollar trimmet.
Ännu en fin dag i La Trinité Sur Mer. I morgon bitti invägning.
Apr 5, 2012 @ 00:55
Gööött!
Apr 5, 2012 @ 01:13
GÖTT MOS!! :)
Apr 5, 2012 @ 07:03
Fint!
Det liknar ju en proffesionell satsning, väldigt osvenskt :-)
Vilka är de lyckliga ombord?
Och lycka till på premiär tävlingen.
/AD
Apr 5, 2012 @ 18:28
Håller med, väldigt osvenskt och är imponerad – inte minst hur du lyckades med att få gehör hos din bättre hälft för behovet att köpa en ny leksak för cirkus 2,5 (?) mille. Snyggt jobbat och lycka till med ny kärran!
/Henrik
Apr 5, 2012 @ 07:51
Trevligt…lycka till
Apr 5, 2012 @ 08:08
F-N vad sugen man blir nu!!!! När kommer “mediaman”/Blom ner? Vi vill se bilder från sidan!!!
När sparrar ni första gången??
Apr 5, 2012 @ 08:15
Besättningen är:
David Johansson, fördäck
Mattias Bodlund, mast
Mats Björk, pit
Anders Ryberg, trim/tail
Magnus Hammerstad, trim/tail
Arvid Bildh, stor/taktik
Peter Gustafsson, rorsman
Ulf Brändström, nav/floater
Stefan Blom kom ner i går men han får inte sin RIB/chaufför förrän fredag. Igår irrade de flesta omkring i sina båtar. Kanske kan vi få till lite sparring idag.
Apr 5, 2012 @ 08:40
Var det din bil som stod utanför NorthSailsloftet så får jag gratulera till din extremt goda smak gällande såväl bilar som båtar :-) Körkänsla/roderkänsla kallas det !
Apr 5, 2012 @ 08:46
Haha… jag är inte säker på att bilen riktigt matchar båten.
Apr 5, 2012 @ 08:49
Bilen snart lika sällsynt i Sverige som J 111…..
Apr 5, 2012 @ 14:39
Du menar att allt som finns mycket av är bra… ?
Finns ett uttryck för det: Miljarder med flugor kan inte ha fel, ät skit!
Apr 5, 2012 @ 15:14
Var i texten hittar du ordert “bra” ????
Apr 5, 2012 @ 16:26
Det gör den inte! (Bilen alltså)
SAAB är ingen bil, det är en heltidshobby (om man är ägare)
;)
Apr 5, 2012 @ 17:38
Har man en äldre SAAB ligger det mycket i det du säger, de nyare har dock mycket hög kvalitet.
Till Hannu: jag är så van vid att folk tror det vanliga är bra och det ovanliga sämre så jag drog en förhastad slutssats i din kommentar.. sorry !
Nu släpper vi bilspåret.
Apr 6, 2012 @ 19:23
Jag höll mig från att kommentera tidigare. Men jag hade en 9-5 för några år sedan. Efter 6 månader fick jag behålla min hyrbil (A4) med motiveringen att jag hade haft den mer än min egna…
Det tycker jag säger en hel del om varför SAAB är där dom är idag.
(Inga krockar, bara “underliga” fel som “SAAB aldrig hört talas om”)
Apr 6, 2012 @ 01:28
Hej Blur teamet, kul att läsa om er satsning. Lycka till i Frankrike och välkommen hem. Har inte järn koll men får vi se er båt på Bohusracet och / eller Tjörn Runt i år? Varma hälsningar från ett blåsigt Orust
Apr 6, 2012 @ 17:45
Glöm inte Orust runt 6e Juni :-) inte lika trångt samt uppvärmning inför BR.
Apr 6, 2012 @ 17:50
Inget BR i år men TR kör vi!!
Apr 6, 2012 @ 11:09
Stort Grattis till nya Blur!
Ser helt kanon ut – underbart med en ny båt, nya prylar och nya segel – det doftar och ser fantastiskt ut. Tror ert val av första seglingsvatten är klokt – i Stockholm kommer det just nu ner lite kristalliserat vatten = SNÖ!
Lycka till med sparringen mot fransoserna!
Apr 6, 2012 @ 17:20
En 3:e och 5:e placering idag för Blur. OM jag fattat det hela rätt.
Idioti att fransmännen inte kan prestera en engelsk version av sidan.
Apr 6, 2012 @ 17:26
…och nu trillade en DNC in på tredje racet, attans. De låg nog i ledning annars så här långt.
Apr 6, 2012 @ 18:30
Det verkar ha varit blåsigt idag (stark andedräkt enligt google translate) så hoppas inget gått sönder
Apr 6, 2012 @ 19:02
Fy fan.
Jag visste att det skulle bri en brant inlärningskurva, men det här tar priset.
NO 18-20 knop var inte helt enkelt. 18.5 knop under spinnaker på väg till starlinjen plus ett par rejäla broachar satte agendan. Det här är en helt annan båt att hantera än en J/109.
Vi har inte fått vår #3 ännu, så det var #2 + ett rev som gällde. Det fungerade förvånansvärt bra. Tyvärr bröt vi ett par lattor före start, så det var hektiskt att få bytt dessa med 5 minuter kvar.
Race 1:
Bra start i lä och ut till vänster. M34 seglar samma bana och det var bra att kunna titta på dem. Lite svårt med farten. Ibland är jag “in the groove” med 7.2-7.3 på loggen och ibland går det inte alls. Men vi gjorde bra vägval och ledde efter första kryssen. Sedan trassel med sättningen och ett bar broachar så var det racet förstört. Men bra fart på undanvinden (när vi inte låg på sidan), Stadift 13-14 knop och toppar på 16-17. Wow!!! Kryssade helt ok men tappade kontakten med toppbåtarna.
Race 2:
Samma setup, men hade svårt med höjden när det lättade ur lite. Nu var det skillnad mot de som hade #3. Däremot satt nu undanvindarna riktigt bra och vi gick lika snabbt som de bästa och brochade inte en enda gång.
Race 3:
Nu var vinden nere i 12-16 knop och vi slog ut revet. Bra start på mitten av linjen och vi kunde följa de bästa båtarna ut mot vänstern. Bra fart och vi ledde med 50 meter vid kryssrundningen. Perfekt sättning och full gas i 12-14 knop. Ryckte lite tiull innan vi gippade in mot länsgaten. Ingen följde med utan fortsatte. Det visade sig att man körde någon buskbana #5 som vi inte kunde hitta i de engelska seglingsföreskrifterna (den finns i de franska).
Whatever.
Jag är jättenöjd.
Det är en superkul båt och vi börjar hitta skruven. Vi hänger med de som seglat längre och är rejält snabbare än de andra som är helt nya. Sedan är ju boathandlingen lite ringrostig efter 6 månader utan segling. Så detr här kommer att bli jättebra.
I morgon lite lättare vind.
Stefan Blom har filmat. Stay tuned!
Apr 6, 2012 @ 19:54
Grymt jobbat!
Den där filmen ser man ju sjukt mycket fram emot. Hoppas att inte Stefan B sitter och häckar över en kall Stella Artois nu istället för att jobba som en tok vid klippbordet. Som Blur-läsare förväntar jag mig en raw-cut till frukost i morgon. Senast… ;)
//S//
Apr 6, 2012 @ 20:40
Ingen ansökan om gottgörelse eller måste den vara på franska? :-)
Apr 6, 2012 @ 20:51
Reva? Är det inte kappsegling?
Apr 6, 2012 @ 22:25
Arvid!!!!! Få skepparn att slappna av… Det här löser ni! I know…