Skip to content

27 Comments

  1. f424
    Apr 5, 2012 @ 00:55

    Gööött!

    Reply

  2. Raketen
    Apr 5, 2012 @ 01:13

    GÖTT MOS!! :)

    Reply

  3. Anders Dahlsjö
    Apr 5, 2012 @ 07:03

    Fint!
    Det liknar ju en proffesionell satsning, väldigt osvenskt :-)
    Vilka är de lyckliga ombord?
    Och lycka till på premiär tävlingen.

    /AD

    Reply

    • Henrik N
      Apr 5, 2012 @ 18:28

      Håller med, väldigt osvenskt och är imponerad – inte minst hur du lyckades med att få gehör hos din bättre hälft för behovet att köpa en ny leksak för cirkus 2,5 (?) mille. Snyggt jobbat och lycka till med ny kärran!
      /Henrik

      Reply

  4. Pelle Lindell
    Apr 5, 2012 @ 07:51

    Trevligt…lycka till

    Reply

  5. Pelle P
    Apr 5, 2012 @ 08:08

    F-N vad sugen man blir nu!!!! När kommer “mediaman”/Blom ner? Vi vill se bilder från sidan!!!
    När sparrar ni första gången??

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Apr 5, 2012 @ 08:15

    Besättningen är:

    David Johansson, fördäck
    Mattias Bodlund, mast
    Mats Björk, pit
    Anders Ryberg, trim/tail
    Magnus Hammerstad, trim/tail
    Arvid Bildh, stor/taktik
    Peter Gustafsson, rorsman
    Ulf Brändström, nav/floater

    Stefan Blom kom ner i går men han får inte sin RIB/chaufför förrän fredag. Igår irrade de flesta omkring i sina båtar. Kanske kan vi få till lite sparring idag.

    Reply

  7. Patrik A
    Apr 5, 2012 @ 08:40

    Var det din bil som stod utanför NorthSailsloftet så får jag gratulera till din extremt goda smak gällande såväl bilar som båtar :-) Körkänsla/roderkänsla kallas det !

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 5, 2012 @ 08:46

      Haha… jag är inte säker på att bilen riktigt matchar båten.

      Reply

      • Hannu
        Apr 5, 2012 @ 08:49

        Bilen snart lika sällsynt i Sverige som J 111…..

        Reply

        • Patrik A
          Apr 5, 2012 @ 14:39

          Du menar att allt som finns mycket av är bra… ?
          Finns ett uttryck för det: Miljarder med flugor kan inte ha fel, ät skit!

          Reply

          • Hannu
            Apr 5, 2012 @ 15:14

            Var i texten hittar du ordert “bra” ????

      • Raketen
        Apr 5, 2012 @ 16:26

        Det gör den inte! (Bilen alltså)

        SAAB är ingen bil, det är en heltidshobby (om man är ägare)
        ;)

        Reply

        • Patrik A
          Apr 5, 2012 @ 17:38

          Har man en äldre SAAB ligger det mycket i det du säger, de nyare har dock mycket hög kvalitet.
          Till Hannu: jag är så van vid att folk tror det vanliga är bra och det ovanliga sämre så jag drog en förhastad slutssats i din kommentar.. sorry !
          Nu släpper vi bilspåret.

          Reply

          • Anders Averdal
            Apr 6, 2012 @ 19:23

            Jag höll mig från att kommentera tidigare. Men jag hade en 9-5 för några år sedan. Efter 6 månader fick jag behålla min hyrbil (A4) med motiveringen att jag hade haft den mer än min egna…
            Det tycker jag säger en hel del om varför SAAB är där dom är idag.
            (Inga krockar, bara “underliga” fel som “SAAB aldrig hört talas om”)

  8. Henrik
    Apr 6, 2012 @ 01:28

    Hej Blur teamet, kul att läsa om er satsning. Lycka till i Frankrike och välkommen hem. Har inte järn koll men får vi se er båt på Bohusracet och / eller Tjörn Runt i år? Varma hälsningar från ett blåsigt Orust

    Reply

    • Gillan
      Apr 6, 2012 @ 17:45

      Glöm inte Orust runt 6e Juni :-) inte lika trångt samt uppvärmning inför BR.

      Reply

    • Pelle P
      Apr 6, 2012 @ 17:50

      Inget BR i år men TR kör vi!!

      Reply

  9. Lasse Bergkvist
    Apr 6, 2012 @ 11:09

    Stort Grattis till nya Blur!
    Ser helt kanon ut – underbart med en ny båt, nya prylar och nya segel – det doftar och ser fantastiskt ut. Tror ert val av första seglingsvatten är klokt – i Stockholm kommer det just nu ner lite kristalliserat vatten = SNÖ!
    Lycka till med sparringen mot fransoserna!

    Reply

  10. kim
    Apr 6, 2012 @ 17:20

    En 3:e och 5:e placering idag för Blur. OM jag fattat det hela rätt.
    Idioti att fransmännen inte kan prestera en engelsk version av sidan.

    Reply

    • kim
      Apr 6, 2012 @ 17:26

      …och nu trillade en DNC in på tredje racet, attans. De låg nog i ledning annars så här långt.

      Reply

      • Pelle Lindell
        Apr 6, 2012 @ 18:30

        Det verkar ha varit blåsigt idag (stark andedräkt enligt google translate) så hoppas inget gått sönder

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 6, 2012 @ 19:02

      Fy fan.

      Jag visste att det skulle bri en brant inlärningskurva, men det här tar priset.

      NO 18-20 knop var inte helt enkelt. 18.5 knop under spinnaker på väg till starlinjen plus ett par rejäla broachar satte agendan. Det här är en helt annan båt att hantera än en J/109.

      Vi har inte fått vår #3 ännu, så det var #2 + ett rev som gällde. Det fungerade förvånansvärt bra. Tyvärr bröt vi ett par lattor före start, så det var hektiskt att få bytt dessa med 5 minuter kvar.

      Race 1:

      Bra start i lä och ut till vänster. M34 seglar samma bana och det var bra att kunna titta på dem. Lite svårt med farten. Ibland är jag “in the groove” med 7.2-7.3 på loggen och ibland går det inte alls. Men vi gjorde bra vägval och ledde efter första kryssen. Sedan trassel med sättningen och ett bar broachar så var det racet förstört. Men bra fart på undanvinden (när vi inte låg på sidan), Stadift 13-14 knop och toppar på 16-17. Wow!!! Kryssade helt ok men tappade kontakten med toppbåtarna.

      Race 2:

      Samma setup, men hade svårt med höjden när det lättade ur lite. Nu var det skillnad mot de som hade #3. Däremot satt nu undanvindarna riktigt bra och vi gick lika snabbt som de bästa och brochade inte en enda gång.

      Race 3:

      Nu var vinden nere i 12-16 knop och vi slog ut revet. Bra start på mitten av linjen och vi kunde följa de bästa båtarna ut mot vänstern. Bra fart och vi ledde med 50 meter vid kryssrundningen. Perfekt sättning och full gas i 12-14 knop. Ryckte lite tiull innan vi gippade in mot länsgaten. Ingen följde med utan fortsatte. Det visade sig att man körde någon buskbana #5 som vi inte kunde hitta i de engelska seglingsföreskrifterna (den finns i de franska).

      Whatever.

      Jag är jättenöjd.

      Det är en superkul båt och vi börjar hitta skruven. Vi hänger med de som seglat längre och är rejält snabbare än de andra som är helt nya. Sedan är ju boathandlingen lite ringrostig efter 6 månader utan segling. Så detr här kommer att bli jättebra.

      I morgon lite lättare vind.

      Stefan Blom har filmat. Stay tuned!

      Reply

      • Stefan A
        Apr 6, 2012 @ 19:54

        Grymt jobbat!

        Den där filmen ser man ju sjukt mycket fram emot. Hoppas att inte Stefan B sitter och häckar över en kall Stella Artois nu istället för att jobba som en tok vid klippbordet. Som Blur-läsare förväntar jag mig en raw-cut till frukost i morgon. Senast… ;)

        //S//

        Reply

      • Patrik Måneskiöld
        Apr 6, 2012 @ 20:40

        Ingen ansökan om gottgörelse eller måste den vara på franska? :-)

        Reply

      • Thomas Ottosson
        Apr 6, 2012 @ 20:51

        Reva? Är det inte kappsegling?

        Reply

  11. Pelle P
    Apr 6, 2012 @ 22:25

    Arvid!!!!! Få skepparn att slappna av… Det här löser ni! I know…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.