Skip to content

66 Comments

  1. Large
    May 20, 2012 @ 22:42

    Var sitter infästningarna på däck respektive mast för hårdvindsfocken, kommer du köra 2:1 eller fallås.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 20, 2012 @ 22:47

      Infästningen i däck sitter just akter om ankarboxen där det sitter ett bra skott. Eventuellt blir det förstärkningar. I masten skall vi köra 2:1.

      Ville helst haft ett internt fallås från Hall, men det hanns inte med.

      Reply

      • Large
        May 21, 2012 @ 04:39

        Jag har gjort ett liknande arrangemang, får seglet från North i veckan, har även tänkt försöka dubblera det som stagsegel.

        Reply

  2. Sture Smith
    May 20, 2012 @ 23:55

    Var går 2:1 fallet för HWJ och stormfock in på masten?
    Har Din HWJ profilband oxå, så att Du kan välja och sätta den på det vanliga förstaget eller det inre egna staget.
    Behöver Du backstag för att ta upp lasterna eller orkar kolpipan?
    Jag har ett liknande arrangemang på Sjöglans för stormfock men måste ha backstag. Selden var väldigt noga med detta.
    Teoretiskt sett kan man då ha Code 0, Mellanvindsfock och HWJ på rulle uppe samtidigt och växla mellan dessa segel !!

    Sture Smith
    “Sjöglans”
    Dehler 39SQ

    Reply

    • /HenrikB
      May 21, 2012 @ 11:07

      Jag är intresserad av att fixa något liknande på Mithril, Peter, vad har du för rulle samt profil på förstaget?
      Vilken rulle har du till HWJ?

      Reply

    • Peter Gustafsson
      May 21, 2012 @ 22:37

      Förstaget har en Facnor “Flat Deck Furler”, den med ett band som rullas upp.

      För Code + HWJ skall vi prova ProFurl NEX 2.5. Känns smart att använda samma så att man i nödfall kan flytta runt.

      Reply

      • /HenrikB
        May 22, 2012 @ 07:52

        På framsidan av Search ser det ut som ett specialmeck med en harkenprofil istf facnors aluminiumprofil?

        Reply

      • Peter Gustafsson
        May 22, 2012 @ 08:41

        Det är standard Facnor “Flat Deck Furler” och profil. Trust me :-)

        Reply

  3. Janne S
    May 21, 2012 @ 00:32

    Imponerad att man kan lägga sådan kostnad och energi på att ligga i framkant för att spöa jobbarkompisar i familjebåtar i SRS seglingar. Är det inte dags att lämna korp-serien? Det går fortfarande att anmäla sig till ORCi VM i Helsingfors. Där jobbar de flesta med samma segelanalyser som ni, och segelmakarna skrattar hela vägen till banken. Men där stjäl man inte godis från barn, utan seglar sekundstrider där bästa seglarna vinner, och förlorarna tar nya snack med segelmakarna. Antar för övrigt att ni tar ut ett eget SRS mätbrev som ligger ett antal hundradelar under standardbåten. Allt för att spöa jobbarkompisar i familjebåtar i SRS seglingar? Snälla, i kommentarerna inga inlägg om att den här båttypen funkar inte i ORCi. Regerande SM mästaren är en IRC optimerad TP52. Min oro är att SRS dödas för att seriösa seglare optimerar båt och segel för för att vinna div2 seglingar. Det finns en elitserie som är öppen för er, och det vore kul att se er där istället, speciellt eftersom ni har tänket och kapitalet som gör er mer hemma där.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 21, 2012 @ 07:01

      Skriver jag någonting om regler och hur vi optimerat?

      Vi har optimerat för att ha så kul som möjligt och har massor av segel. 1.40 på en 36-fotare med ugn! GPH skulle säkert ligga på 565. IRC en bra bit över 1.100. Så ganska mycket högre än entypsbåten. Kryssgarderoben är 100% entyp. Undanvindsseglen är fler och större (visst låter det konstigt).

      Och här på västkusten vimlar det av bra seglare i vikarna. Här “tar man inte godis från barn” utan riktigt duktiga seglare dyker upp med välskötta båtar och nya segel på både kvällseglingar och banrace på Marstrandsfjorden. Teknova, Feelgood, Draklunne, Strecket och massor av andra båtar kör 100%. Vi stackare på den här sidan Sverige kan inte vara fina i kanten, utan “tvingas” segla efter SRS. Men då får man väl göra det bästa av det – och det verkar faktiskt funka. Kan Dennis Connor segla PHRF på sina klubbseglingar så kan nog fan de flesta svenskar också segla efter en breddregel ;-)

      Sedan finns det kanske planer på att segla i både Norge, Danmark och i Europa. Både med full besättning och shorthanded. Inga av dessa race går i ORCi. Så det blir nog inget “elitserien” för vår del. Division 2 verkar funka fint både i Frankrike och England.

      Sedan kan vi ha en separat diskussion om ORCi. Jag har gjort min hemläxa, pratat med ORC, segelmakarna och de duktiga seglarna och jag vet hur man skruvar en båt för att vara med i fighten.

      Och du, alla vet att regeln (precis som IRC) typformar mot TP52 i det övre segmentet och relativt tunga cruiser/racers med moderat spinnaker i det lägre. Man kan kanske komma undan med en sportig 42-fotare men det är svårt (Elena Nova är ett bra exempel). Det är fine – men det är bättre om vi håller oss till fakta. Vinner en modern sportig båt lilla klassen så skall jag offentligt be om ursäkt.

      Så, lycka till i “elitserien”.

      Så drar vi 18-knopsrepor längs kusten.

      Alla blir lyckliga på sitt sätt.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      May 21, 2012 @ 09:37

      Jag borde så klart inte gå i den här fällan :-)

      Men det hade varit intressant att höra vilka 10 båtar du anser seglar “elitserien”. Bara så jag vet vilka jag skall ha koll på…

      Reply

      • Andreas i HP
        May 21, 2012 @ 18:33

        Ja, där e jag intresserad oxå.
        Vilka kör seriösa träningar, har besättningar som tränar off season, tränar 3-5 ggr/v och inte kan slås? Jag vet inte hur ofta Feelgood tränar men de flesta kör nog inte mycket mer träning än 1ggn/v .

        Vår sporre är ju att försöka ta dessa mer metodiskt tränande personer/båtar på ett eller flera race. För varje gång vi gör det utvecklas vi lite till.

        Kör på Blur,Feelgood, Draklunne, Manix + några båtar till, men dela gärna med er av tipps efter banan o visa er stora med regler osv så blir detta lysande!

        Reply

        • Claes Redin
          May 22, 2012 @ 08:44

          +1

          Reply

    • F424
      May 21, 2012 @ 16:09

      Att SRS skulle dödas av seriöst satsande besättningar i hottade båtar tror jag inte på. Vasaloppet, Stockholm Marathon, Vätternrundan eller Göteborgsvarvet tappar ju inte motionärer av att eliten är representerad?
      Lika lite som jag tror att jag skall ta en pallplats om jag ställer upp i något av ovan, lika lite tror jag väl att jag skall hamna på podiet i alla SRS-seglingar när träningen består av familjecrusing och rullfocken är mitt enda försegel?
      Däremot tror jag att många blir inspirerade av att fundera på vad det skulle innebära om man uppgraderade sin egen båt med stummare skot, lättare fall eller bättre segel och där funkar ju toppbåtarna som bra referenser.
      En följdfråga är vid vilken optimering du tycker att man skall lämna SRS och gå över till ORCi? Får man ha laminatsegel? Bakade segel? Kolfibermast? Routingprogram? Segelmakare ombord? Sponsor?

      Hur ser din egen båt & segel-konfi ut? Dacronseglaren i Vegan kanske tycker du tillhör eliten?

      Reply

      • Jonas
        May 21, 2012 @ 19:13

        Den där jämförelsen är inte helt relevant. Du kan cykla Vätternrundan på en militärcykel och mäta dig med alla andra som deltar. Därutöver har någon åkt Vasaloppet i tomtedräkt och andra sprungit Lidingöloppet i gummistövlar……. Var och en får själva avgöra om detta är smart men karaktär till tävlingen ger det onekligen.

        Att dacronseglaren i Vegan verkligen kan jämföra siig med de som satsar på material är det fina i kråksången och det som enligt min uppfattning skall premieras. Om ambitionen är att öka volymen på tävlingar måste enkelhet vara ett av ledorden, för visst är det så att skostorlek eller märke är en ickefråga på Lidingöloppet!?l

        Reply

  4. feelgood
    May 21, 2012 @ 08:53

    Även team feelgood skall korpsegla till helgen!!!
    Vi kommer även att dopa oss på fredags kvällen.

    Väl mött Peter.

    Reply

    • Pelle P
      May 21, 2012 @ 08:56

      NÄ, FY F-N!!! Ska EUROPAMÄSTAREN segla i div 2??? Jag lägger av!!
      Vad kostar ett grönt kort i golf??

      Lycka till feelgood i helgen!!

      Reply

  5. Per
    May 21, 2012 @ 11:17

    Mkt intressant. Har själv rätt fina fockar på min Dehler 34 SV. Lattorna sitter dock horizontellt. Tror ni det skulle funka att sy på extra lattfickor så att det går att dra in focken på rulle? Det skulle vara smidigt för shorthanded. Också att kunna köra focken. Också att köra ett eget stag i focken känns intressant men det får bli ett senare projekt. Sen blir det kanske en genacker någon gång för SH.

    Reply

    • Staffan Larsson
      May 21, 2012 @ 21:49

      Hej Per

      Gällande att sy nya lattfickor för att kunna rulla seglet så behövs det inte nödvändigtvis, beroende på ambitionsnivå. Jag har cruisinglattor till min fock som ligger horisontellt men som går att rulla. När det blåser 7-8 meter och uppåt börjar de dock vika in lite i akterkant för att de är för mjuka när man skotar hårdare. De kan liknas lite vid ett metallmåttband som är styvt ett tag, men som kan böjas eller rullas. Seglet är från UK och är en självslående fock, kanske att det funkar ännu bättre på en överlappande fock som eventuellt har lägre aspect-ratio?

      Har seglat med stående rullattor också, ett bekymmer med dem är att det är betydligt besvärligare att skifta segel när man väl måste eftersom lattorna som var ganska långa gör det rätt svårt att vika undan seglet.

      S

      Reply

  6. Sture Smith
    May 21, 2012 @ 14:23

    Du kan borja med att plocka ur den oversta horisontella lattan. Da kan du rulla in till framkant pa pa nast oversta. Nasta steg ar att sy in en vertikal lattficka overst. Du behover inte ha vertikala lattfickor hela vagen. Sture Smith, `”Sjoglans” Dehler 39SQ

    Reply

    • Per
      May 21, 2012 @ 22:21

      Tack för svar. Jag testar lite:).

      Reply

  7. Sture Smith
    May 21, 2012 @ 18:41

    Vår elitseglande östkustare här ovan verkar inte ha en aning, skall man ha ännu fler mätbrev.
    Skall Du vara aktiv på västsidan behöver Du i princip SRS, NorLys och DH. Några ORCI och IRC seglingar går det ju knappats.
    Om vi nu pratar vasalopp och liknande där du blandar bredd och elit tycker jag Faerder är ett utmärkt exempel och tidigare Själland Runt och till viss del Tjörn Runt. Att ta en topp placering i ngn av dessa seglinar kräver j-gt mkt elit oavsett vilken mätregel som tillämpats. Detta är seglingar som alla har haft över tusen startande båtar och jag är helt övertygad om att alla båtar inte är korpklass.
    Det kommersiell värdet av dessa seglingar är ju betydligt högre än ett ORCI EM eller VM och det är därför dessa seglingar drar till sig VOR, America Cup, OS, VM, NM, SM osv medaljörer seglande i toppbåtar.
    För övrigt har det aldrig genomförts ngn segling på öst sidan med 1000 startande vad jag vet. Och hade Gotland Runt överlevt utan korpklasserna, mkt tveksamt.
    Segling behöver mångfald och mer båtar som kappseglar.

    Sture Smith
    “Sjöglans”
    Dehler 39SQ

    Reply

    • Feffe
      May 21, 2012 @ 18:55

      Coolt ! Eastcoast vs Westcoast. Dags för en seglingsbattle där man kommer kasta mätbrev på varandra !

      Reply

  8. kim
    May 21, 2012 @ 19:30

    För att försöka jämka samman trådens ursprungliga ämne, med brandfacklan som kastades in i natt och blixtsnabbt fångades av många här…
    Materialval i seglena, hur kommer det sig att inte det påverkar mättalet, när det gör det i mast, köl, roder, bommar och spröt t ex?

    Där har vi väl det område som bäst kan få både dacron- och hightechseglare att mötas i samma regel.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 21, 2012 @ 21:58

      Man kan sy snabba segel i dacron, problemet är att de tar slut alldeles för fort. Så en rabatt på “billiga” material får helt motsatt effekt. Då måste man begränsa antalet segel man får köpa per säsong, på samma sätt som i många entypsklasser och då är det slut med enkelheten.

      Reply

      • Peter
        May 21, 2012 @ 22:10

        det är en fråga vilken nivå man seglar. De flesta seglare i våra hemmavikar har inte råd att köpa nya segel varje år. Då kommer vi igen tillbaka vilken målgrupp har man för regeln.
        För många är enkelheten redan passerat medan för andra är rätt nivå uppnått nu och andra igen skulle säkerligen skräpa en del ytterligare.
        Jag har fått intryck att pendeln har svängt en hel del och jag vet att det finns många som undrar om en hel del ändringar inom SRS verkligen gynnar breddseglingen.
        Jag vet ej om man ska verkligen ska ha de stora kappseglingar som referens för den stora frågan är hur utvecklingen kommer påverkas på klubbseglingar och mindre seglingar i våra hemmavikar.
        Visst är respitregeln i detta sammahang inte allt. Det finns en hel uppsjö av faktorer.

        Reply

      • Calle P
        May 22, 2012 @ 07:45

        Det finns en variabel till som påverkas beroende på vilket material som används.
        Ett dacronsegel är betydligt mycket tyngre än ett i kol.

        Nu när det finns tusendelar på mätetalet så borde vikten på seglen också ingå som en parameter.

        Å andra sidan så borde besättningsvikten också ingå. Den har ännu större påverkan.

        Tar jag ut ett mätbrev på min X-99a så får jag ett lägre mätetal pga båten är något tyngre och seglen är något mindre än strandard.
        Men då kan jag sätta kolsegel på båten och inte behöva tänka på max besättningsvikt. En gubbe till på railen ger ganska mycket mer fart på kryssen.

        Reply

        • Pelle P
          May 22, 2012 @ 09:13

          Här är en intresant grej; entypsklasser! Ta X99:a som exempel; storen ska vara i dacron och SRS/LYS talet är satt därefter (inkl besättningsvikten, men samtidigt struntar SRS i den…tricky tricky tricky!). Sen är det precis som Calle säger; hyggliga segel på 99:an och 200kg extra på b-max.. Oj oj oj vad båten hade gått (på kryss >5m/s…)!!

          Reply

      • Peter Gustafsson
        May 22, 2012 @ 08:52

        Det finns 1000-tals variabler. Men det funkar inte i breddregler där man måste hantera ett stort spekrum av båtar.

        Men för sakens skull kan du ju förklara hur senaste racet skulle förändats av tusendelar för besättningsvikt eller segelmaterial? I min värld en bra mix av båttyper, budgetar, besättningsvikter (flera kör på relativt få gubbar).

        Bavaria 38 match 1.314 4:21:40
        Omega 30 1.143 4:22:43
        Cumulus 1.104 4:23:27
        Dominant Race 1.162 4:24:06
        Albin Alpha 1.099 4:25:19
        Café 28 1.170 4:28:26
        First 40 1.389 4:28:52
        Luffe 40.04 1.326 4:29:52
        Express 1.114 4:30:15
        J/111 1.399 4:30:58

        Reply

        • Calle P
          May 22, 2012 @ 13:02

          Jag kan inte utalla mig hur andra båtar änn min egen förändras av besättningsvikten där jag vet att den gör stor skillnad.
          Min förra (C97) var inte alls lika känslig på den punkten.

          Räkna med att vi gör 6,6 istället för 6,3 knop på två timmars kryss
          Det gör 6-7 minuter på korrigerad tid och ganska stor skillnad på resultatet…

          Reply

        • Peter
          May 22, 2012 @ 22:10

          “Det finns 1000-tals variabler. Men det funkar inte i breddregler där man måste hantera ett stort spekrum av båtar.”

          Alltid en fråga var man vill sätta gränser och vad man anser har inverkan.
          FH-mått var tidigare till info men påverkar idag respittalet. Likaså var det med backstag (kan alltid diskuteras om det verkligen påverka med 1/2 pinne).
          Andra faktorer användes för att behålla standard men har idag något konstig inverkan. Alla inredningsdeltaljer finns med i vikten men påverkar också respittalet (OBS! placering är inte efterfrågad).

          Helt rätt att ska SRS vara en breddregel så har enkelheten en stor betydelse.

          jag tror nog att anskaffning av många dacronsegel skulle för de flesta fallar på plånbokens storlek och om jag förstått det rätt så sägs det väl att SRS ska vara en breddregel. I termer TR så skulle man kanske kunna ställa frågan om SRS har som målgrupp de 50 bästa eller de 450 efter de?

          Reply

  9. Sture Smith
    May 22, 2012 @ 13:00

    Segel material har ju naturligtvis oxå att göra med storlek och deplacement på båt. Att man som korpseglare behöver byta segel varje år för att hänga med är ju en skröna prescis som att det skulle bli billigare med Dacron.
    För min båt är inte Dacron (mer än för storm/hårdvinds segel) något alternativ, det finns inte på kartan.
    När jag köpte båten (ny) ville leverantören till slut lämna med Stor och G3 i dacron gratis då man hade ett sådant kontrakt med segelleverantören, men jag tackade hövligt nej. För vad skulle jag ha seglena till.
    Modern laminat duk är helt enkelt bättre på alla punkter utan möjligtvis riktig långsegling i UV tunga trakter. Min erfarenhet är att gränsen går någonstans vid 33-35 fots båt och depl. 4 ton och uppåt.
    Tycker att det är en skam för båt och segelleverantörerna att defult sälja jättefina moderna lite större båtar med skräpsegel, men det är naturligtvis bra för segelmakarna dom får ju leverera seglena två gånger.
    Jag övegav Dacron i början av 90 talet, även för cruising. Efter att ha sett hur min Wasa 38 malde ner dacron storen, helt värdelöst. Försökte med alla trix hålla liv i storen, men det gick inte.
    OK dacron är bättre idag och det kommer nya varianter på temat som säkert är bra för långsegling, men det blir fruktansvärt tungt.

    Sture Smith
    “Sjöglans”
    Dehler 39SQ

    Reply

    • Stefan Kolmodin
      May 22, 2012 @ 13:28

      Jag håller inte med. I storsegel kan man absolut använda dacron av god kvalitet även till lite större båtar. Seglar själv omkring med en på 48 m2 vilken höll formen bra i åtminstone 10 säsonger. Däremot är det en grym skillnad på dacron och dacron och till medskickssegel kanske man snikar i dukvalet. Jag har sett medskickssegel som tagit slut efter 3 säsonger. Till nya båtar tycker jag att kunden självklart skall kunna välja själv – ingen segelmakare med någorlunda långsiktigt perspektiv kan vara intresserad av att sätta sitt namn på en produkt som inte ger en nöjd kund – då lär han ju aldrig få sälja uppsättning två.
      Stefan Kolmodin
      SK55, SWE-7 Tesla

      Reply

      • Andreas
        May 23, 2012 @ 00:51

        ” Seglar själv omkring med en på 48 m2 vilken höll formen bra i åtminstone 10 säsonge”

        Jeg tror du kommer til å bli overrasket når du bytter til et nytt storseil….

        Reply

        • Pelle P
          May 23, 2012 @ 07:13

          +1 LOL

          Reply

    • F424
      May 22, 2012 @ 15:51

      Slår ett slag för Spectra/Dyneema om man skall väga in prestanda över tid till en vettig budget. Hade inne en 40 m2 Spectra-rullgenua tillverkad av Ottosson 1999 för översyn nu i vinter. Still going strong efter 13 intensiva säsonger i vindstyrkor från 0 till 45 knop. “Bara rulla ut och kör ett par år till” var Henriks dom. Kostad 26kSek vid inköp -> under 2000 sek / säsong i år :-)

      Reply

      • Gunnar
        Mar 31, 2013 @ 14:50

        Det här är jäkligt intressant, Dyneema duk !
        Är inte det fibern son tål UV och har extremt lite töjning ?

        Varför kör inte alla med Dyneema duk ?

        Reply

  10. Sture Smith
    May 22, 2012 @ 23:37

    Dacron medskicksegels livlängd kan ibland till och med vara kortare än 3 år.
    Numera brukar jag skicka mätbrevet till segelmakaren vid segeldiskutioner. Efter att dom har studerat rätande moment (RMa 185) och deplacement (Sailing Displ 9,1 ton) blir reponsen alltid högre kvalitet på duken. Dacron klarar helt enkelt inte lasterna med rimlig vikt på seglet. Vilket framför allt gäller storen och högt skurna fockar.
    F424 Niklas erfarenheter delar jag när det gäller taftad dynema/spectra, alltså mkt bra livs cykel kostnad med bibehållen form.

    Sture Smith
    “Sjöglans”
    Dehler 39SQ

    Reply

    • Stefan Kolmodin
      May 23, 2012 @ 23:07

      Allt beror på var man lägger ribban vad gäller prestanda och ekonomi. Min båt väger hälften av din, har en mycket trimbar mast och mitt storsegel har hållit formen förbluffande länge men visst ger ett nytt segel i laminat bättre prestanda. Till den högsmala focken och den lätta genuan fungerar inte dacron – här håller jag tillfullo med F424 utifrån att ha testat både och. Dock är viktskillnaden mellan ett dubbeltaftat laminat och dacron inte speciellt stor, 328 vs 299/253 g/m2, däremot motiverar i mitt tycke formstabiliteten absolut merkostnaden för laminatet.

      Reply

  11. Peter A
    May 24, 2012 @ 08:01

    Peter, får vi se er nya code 1 in action på Pater Noster Race tro? Kan tänka mig att den kan bli ett giftigt vapen i de förväntade lätta vindarna.

    Reply

  12. J/111 Blur³ | upwind sails | BLUR
    Jun 17, 2012 @ 12:22

    […] This is a English version of “J/111 Blur³ | segel”. […]

    Reply

  13. J/111 Blur³ | undanvindssegel | BLUR
    Jun 26, 2012 @ 11:53

    […] en tidigare artikel så gick vi igenom krysstället på nya Blur. Där hade vi i huvudsak valt entypssegel då dessa var svåra att göra så mycket […]

    Reply

  14. J/111 Blur³ | halvvägs på säsongen | BLUR
    Aug 2, 2012 @ 19:39

    […] Sails. Kanonfina segel (se artiklar om kryss- och undanvindssegel), även om man har haft lite strul med leveranserna. Men vi kanske får skylla […]

    Reply

  15. CarlL
    Jan 20, 2013 @ 23:02

    @Peter, blev lite nyfiken vad du skriver om Heavy focken, att den har ett eget förlik mm, kan du alltså hissa den både i försegelskenan och en bit bakom? Samma fall i båda positionerna? Använder du samma rulle som till din Code då?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 21, 2013 @ 00:44

      Ja, tanken med den var att köra den som en vanlig fock i profilen när vi kör full besättning, men att kunna ha den på rulle på sitt eget stag när vi kör shorthanded. Då skulle man kunnat rulla #2 på förstaget och satt denna innanför. Samma fall eller helst 2:1.

      Den skulle ha sin egen rulle, men använde man samma modell som på coden, så skulle man kunna byta om något pajade.

      Nu har det inte blivit som vi trodde. På både Novan och J/109 så satt medium/heavy uppe 99% av tiden som “allroundfock” när vi körde shorthanded,

      På J/111 så måste vi gå till #3 mycket tidigare. Den funkar fint redan från 4 m/s.

      Så nu kör vi i stället lätta focken då den verkligen gör nytta, för att gå direkt på #3 i relativt lätt vind. Då kör vi bägge i den vanliga profilen. #3 sitter också på vid alla transporter och på semestern. Därför har vi inte kört den “flying” som det var tänkt.

      Reply

      • Tobbe
        Jan 21, 2013 @ 09:49

        Följdfråga kring att hissa focken separat.
        * Har du någon speciell fallbox som klarar högre last (jag gissar att lasten blir större på fallboxen om man ska spänna upp ett i focken integrerat förstag?)
        * Hur ser din lösning på 2:1 utväxling ut?

        Reply

  16. Carl L
    Mar 31, 2013 @ 08:50

    @Peter
    Om du skulle utrusta en båt för nöjessegling eller någon enstaka klubbsegling med 1-2 personer i besättning (dvs en ren familjebesättnig) hur hade du valt då med fock undandanvindssegel etc?
    C0, C1 eller A2 mm?
    Skulle vara väldigt intresant att få dina åsikter om detta! Båten skulle kunna vara 34-36 fot med icke överlappande fock.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 31, 2013 @ 10:18

      Då skulle jag gå på stor + medium/allroundfock + A2/länsgennaker.

      Novan körde vi på tre segel. Även på J/109 så räckte det bra med stor + fock när vi körde doublehanded eller familjeseglade.

      Focken skall vara maximalt stor (för en fock). Normalt är det 104-105% LP vilket gör att den överlappar lite grann. Dvs man måste skota lite i slagen men den är mycket effektivare än en självslående fock. Så en balans mellan bra segling och att det är lätthanterligt.

      När det gäller fomen så skall man ha en dialog med sin segelmakare, då samma shape skall fungera från 0-12 m/s. Beroende på var man seglar och vilken båt det är så kan det se lite olika ut. Novans fock var designad för 5-6 m/s, vilket var rätt på den båten.

      Spinnakers är svårt och där många väljer endaste en Code. Tittar man på alla viinklar man seglar, så kan man med allroundbetonad A2 eller spinnaker täcka av riktigt stora områden. Så för mig är det självklart med en fullstor länsgennaker, kanske i strumpa.

      Reply

      • Carl L
        Mar 31, 2013 @ 10:40

        Intressant!
        Självslående (glider typ) är ju annars ett intresant val för svenska farvatten där man ofta får slå mycket i skärgården.
        Kan du utveckla varför du skulle välja en A2:a före en en code 1? I filmen med A Lewander så talar han sig varm om en code 1 förre en A2:a. Spinnaker känns inte intresant på en familjen optimerad båt då man vill kunna rulla upp seglet! Strumpa bättre än topdown?

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Mar 31, 2013 @ 10:51

        Beror så klart på båt. En Smaragd kan ha en självslående, men på en normal cruiser/racer kan det vara riktigt segt. Men bekvämt.

        Jag har inga problem att kryssa själv i trånga sund med en 105% fock. Och skall jag någon enstaka gång kappsegla så avgör det saken.

        En allround A2 kan användas från TWA 120-120, dvs 120 grader av en cirkel = 33% av alla vinklar man kan drabbas av. En C1 funkar i TWA 90-130 = 80 grader = 22% av vinklarna. Och blåser det mer än 5 m/s så räcker en fock kanon för att halvvinda i en modern båt.

        Så har man någon gång sett en dag med 60 distans plattläns så skall man så klart ha ett länssegel. Och det är inte en C1.

        Moderna top-down kan funka (det borde man ju prova). Men en strumpa funkar helt ok för familje- eller solosegling.

        Reply

        • Carl L
          Mar 31, 2013 @ 11:25

          Fördelen med C1 verkar ju vara rullbarheten och att det går att gå relativt högt med den under 5m/s vilket är en fördel i skärgården.
          Det går inte att länsa med den då om man spirar eller saxar?
          Du skrev någon gång att det var enklare att styra med en gode då den är mera förlåtande tackvare förliket! Stämmer det?
          Fördelen med självslående är ju enkelheten.
          Någon som har koll på hur stor skillnaden är mellan en väl utbyggd självslående dvs “glider” typoch en 105%:are?
          För familje segling skulle man vilja ha allt på rulle som man förbereder innan avsegling och sedan kan välja imellan genom att rulla ut och in under dagen.

          Reply

          • JIMMY
            Mar 31, 2013 @ 12:55

            Per Svanberg har både självslående Glider och 105% på sin Omega 36. Frågar man honom så är Glidern något bättre än en vanlig självslående fock men en 105% ger betydligt bättre bett på kryssen och alltså överlägsen på kappsegling. Han kör 105% även shorthanded/solo och Glidern sitter bara uppe under semesterseglingen.

          • Stefan Kolmodin
            Mar 31, 2013 @ 16:32

            Jag skulle inte tveka en sekund att välja en 105% före en självslående. Mycket bättre tryck och lättare att trimma skotpunkt när man faller av och så slipper man en ful skena på fördäck. Med rätt timing behöver man knappt vev mer än till fintrim i slagen. Om båten du väljer behöver yta så gå för 105% och gliderdesign. C1 eller A2 beror mycket på båtval och preferenser, inte så kul att kappsegla med bara en code som dock lätthanterligt kan hjälpa en båt som behöver det med fart på lätt halvvind, inte så stor yta och enkel att rulla.

        • Peter Gustafsson
          Mar 31, 2013 @ 11:52

          Det gäller balans mellan bekvämlighet och skön segling. Man kan inte både få bekvämligheten från en Bavaria 50 med rullmast och seglingsegenskaperna från en SK95 eller Melges 32.

          Att ha en båt med bra egenskaper men att sätta på för lite/fel segel tycker jag är bortkastat. Man får ett begränsat antal dagar med bra segling varje år, då måste jag få en riktigt bra seglingsupplevelse.

          Vad är det för båt vi pratar om?

          Reply

          • Carl L
            Mar 31, 2013 @ 13:29

            @jimmy
            Vad kör han för gennaker? Code eller gennaker?
            @peter
            Kör Juan K modellen och försöker först hitta vilken segelföring jag vill ha för optimal faniljesegling och tänkte sedan välja båt! 33-36 fot inte större då blir det för jobbigt själv!

          • Peter Gustafsson
            Mar 31, 2013 @ 14:03

            36 fot är den storlek jag har kommit fram till också. Tillräckligt stor för att göra distans någorlunda bekvämt, men tillräckligt liten för att hantera själv. Dessutom är det ju en ekonomisk fråga där en 40-fotare kostar avsevärt mycket mer att äga och driva med samma ambition.

            Om du har en båt som går riktigt fort i förhållanden till vinden (du planar för det mesta) så kommer du långt på code-segel.

            Skall du gå lågt i deplacementsfart så behöver du segel som funkar i TWA 140-160 där man tillbringar massor av tid…

          • JIMMY
            Mar 31, 2013 @ 18:30

            På semestern med familjen seglar Per med Code1 som enda undanvindsseglet, saxat funkar den även hyfsat att länsa med.

            På race så kör han med spinn, han har haft en A2 men den var inte lika effektiv på Omega 36:an tyckte han. Förra säsongen hade han dessutom både C1 och C0 i mätbrevet men han kommer eventuellt att ta bort dessa och testa med att bara köra spinn i år, svåra beslut…

          • Carl L
            Mar 31, 2013 @ 19:15

            Tänk här sitter man hemma och funderar så skriver man in sina funderingar på Blur och får en massa input.
            Tack Peter och Jimmy för en massa input!

  17. Martin Gidlund
    Oct 19, 2013 @ 15:14

    Hej Peter, vad upplevde ni för skillander när ni bytte till 3di kontra andra konstruktioner?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 21, 2013 @ 08:35

      Egentligen två saker.

      Framför allt blir det ett mycket stummare segel som inte rör sig alls när vinden ökar/minskar. Detta kan ju vara både bra och dåligt. Bra för att de håller designad form över ett större register – och en fock behöver inte trimmas lika mycket. Dåligt för att det inte går att trimma om/anpassa – vilket bland annat gör att storen behöver trimmas ännu aktivare eftersom den inte twistar “automatiskt” i puffarna. För fockar som används i lite mer vind tycker jag att 3Di är helt outstanding. För lättvind/storsegel är det mest en smaksak.

      Den andra skillnaden är livslängden, där seglen efter två säsonger är som nya. Gissningen från oss och t.ex. seglarna på Volvo Ocean Race är att de håller dubbelt så länge som laminatsegel vilket så klart gör det lättare att försvara ett högre pris :-)

      Reply

      • Bosse
        Oct 21, 2013 @ 08:52

        Inga problem med att mylarfilmen spricker eller delaminering?
        Såg ett segel från Qvantum som var tre år gammalt det hade stora hål (1-5 cm) strax bakom travarna även delaminerat på stora ytor. Kol och kevlarfibrerna var intakta men låg lösa och öppet. Fusion M ska väl vara motsvarande.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Oct 21, 2013 @ 09:13

        Själva vitsen med 3Di är att det inte finns någon film: http://www.blur.se/2010/04/23/north-sails-3di/

        På ett laminatsegel så är det filmen som håller fibrerna på plats. När filmen tappar sugen efter ett par år så tappar man stabiliteten “i sidled”.

        Nu såg jag att även OneSail provar med “filmless” http://www.onesails.com/4t/4t-explained.php

        Reply

  18. lars
    Oct 21, 2013 @ 10:43

    Vid ORCi em i somras körde en av fältets minsta båtar, den etniska Arcona 340, Katariina II, med 3Di segel. Såg riktigt snabba ut i det lätta registret klart bäst båtfart i det race som jag tittade på.

    Reply

  19. J/111 Blur³ | shorthandedfock | BLUR
    May 20, 2014 @ 23:40

    […] Med full besättning har vi tre fockar, J1 (0-10 knop), J2 (8-20 knop och en J3.5 (heavy weather jib 18-30 knop). Läs mer om vår setup här. […]

    Reply

  20. Leif Svensson
    Jul 27, 2015 @ 20:10

    Man kan säga att C.G Witt sammanfattar det hela i sin redogörelse från Härnösand 1872:
    -“Sedan man nu vet, huru arean och centrum gravitis af hvarje segel erhålles, är det ganska simpelt att beräkna så väl segelarean, som segelmomentet och segelpunktens belägenhet. Segelarean fås nemligen, då man räknar ut arean af hvart särskildt dit hörade segel och sammanlägger deras areor. Segelmomentet fås, då hvarje segels area multipliceras med dess centrum gravitis’ afstånd vinkelrätt från vattenlinjen och produkterna adderas. Segelpunktens höjd öfver vattnet fås, då segelmomentet divideras med segelarean. Hela beräkningen är således enkel och lätt begriplig, att något särskildt exempel derpå ej torde behöfva här anföras. För att finna segelpunktens belägenhet i afseende på skeppets längd, brukar man äfven uttaga segelmomentet från aktra perpendikeln, hvilket naturligtvis sker derigenom, att hvarje särskildt segels area multipliceras med pendikeln och produkterna adderas. Divideras detta moment med segelarean får man till qvot segelpunktens afstånd från aktra perpendikeln. Man bör icke förgäta, att segelmomentet alldeles icke är detsamma som seglens verkliga moment; ty seglens verkliga moment är momentet av den kraft, hvarmed vinden verkar i seglen. För att få detta senare moment, skall man beräkna med huru många skålpunds tyngd vinden trycker på segelarean och multiplicera detta med segelpunktens afstånd från centrum voluminis. Af allt hvad vi nu anfört synes, att styfhetsmoment och segelmoment endast uttrycka relativa värden, tjenliga att jemföra med hvarandra, för att finna ett fartygs styfhet i förhållande till andra”.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.