Skip to content

38 Comments

  1. Fredrik
    May 20, 2012 @ 17:54

    Jag tycker det här är en väldigt viktig fråga och personligen ser jag Double Scoring som den bästa vägen framåt. Problemet blir startgrupper när det finns båtar som bara seglar i en av klasserna. Har man några båtar som bara seglar ORCi och andra som bara seglar SRS blir det inte alltid lätt att sätta startgrupper. Du vill ju att de som skall ges resultat i samma grupp också startar tillsammans.

    För att återigen bara återge min personliga fundering på området så skulle det nog vara bäst/lättast att inbjuda till EN regel, men med double (eller triple) scoring. Startgrupper etc sker efter huvudregeln och alla andra regler används bara till att räkna ut resultat i efterhand. Visst ger det en andra klassens status till de andra reglerna, men man undviker situationer där båtar måste välja vilken regel de vill segla under.

    En modifiering av tanken i de situationer där man vill tillåta båtar att välja (låt oss säga ORC alt SRS på ÅFOR) skulle vara att tillåta double-scoring ORC och SRS, men att båtarna då startar med, t.ex., ORC. Dvs, i praktiken seglar du då i ORC klassen med double-scoring i SRS.

    Som sagt, det finns inga enkla lösningar (så länge vi har mer en en startgrupp), men double-scoring är i mitt tycke betydligt bättre än separata klasser.

    Reply

  2. Öresund Regatta, AN
    May 20, 2012 @ 19:54

    Peter Gutsfasson
    Länken till Öresund Cup 2012 pekar fel. http://www.oresundcup.org ska adressen vara.

    Du missar att flerskrovsbåtarna körde Texel i Lomma och det får betraktas som lyckat att Lomma drog 6 flerskrovsbesättningar.

    HYC´s double scoring är precis som du skriver en märklig kompromiss. Många båtar har inte jämförbara DH-brev och SRS-brev. För övrigt så är det inte tillåtet att segla båtarna lika i de två reglerna heller. Jag förstår inte hur de tänkt.
    De svar jag fått från HYC är bara att så får det bli i år. Vi får se när vi får seglingsföreskrifterna.

    Angående eftersnacket så är det Håkan i HP1030 som anser att de är missgynnade i DH. HP1030 är väl missgynnade i alla regler eller?

    Reply

    • Andreas i HP
      May 20, 2012 @ 22:40

      Nu blev jag nyfiken. HP1030 mäter väl bra i SRS?
      För mig har den ett helt OK mättal. Men det hade IF, Marinetten o Matchen oxå. O jag hörde om folk som sågade matchen men vi slog dom på race. Både scratch o med SRS…..

      Men visst är det komiskt att komma 1a på en regel o sist på den andra i samma race! Må vara att det var 4a båtar?
      Förstår varför ni jobbat mot DH ;-)

      MVH Andreas

      Reply

      • Öresund Regatta, AN
        May 20, 2012 @ 23:10

        Vi jobbar inte mot någon regel. Det börjar bli tjatigt att dikutera detta.

        Vi jobbar för att öka utbytet i Öresund mellan Sverige och Danmark både på klubbnivå och bland seglarna.
        På svenska sidan var det 21 och 22 besättningar som seglade mer än hemmaregattan under 2010 och 2011. I princip så kom inga danska båtar över och körde på svenska sidan mer än på Ven Runt och där körde de i DH-klassen.
        21 och 22 besättningar är ett alldeles för lågt antal aktiva besättningar.
        Vi är inte heller många svenskar som kör på danska sidan. Det är bara en halva anledningen som Peter skriver att vi vill få över fler danskar till svenska race. Det omvända gäller också. Fler svenskar till danska regattor.
        Det här är bara i sin linda hoppas jag och många med mig. Våra träffar mellan klubbarna har bland annat gett att samtliga regattor bjuder in flerskrov. Det gjorde klubbarna inte tidigare. Vi får se var vi kan ta det. Detta tycker jag är överordnat reglerna.
        En del seglare delar naturligtvis inte visionen utan ser hellre till sitt eget resultat i en enskild regatta. I det här fallet HP1030´n som har ett fördelaktigare SRS-tal för lättvind och jämför i sin beräkning mot tex vårt SRS där vi får ha genua medan vi körde fockkonfigurerat under DH i Lomma. Hade det varit hårdvind på en SRS regatta hade det förmodligen bara hetat att HP´n haft för högt SRS etc. Man får helt enkelt ställa upp under en regel och ta resultaten som man får som en sportsman.

        Reply

    • Peter Gustafsson
      May 20, 2012 @ 23:37

      Den principiella invändningen jag hade (och har) är att man måste gräva där man står. Kan man inte få fart på de lokala seglarna, hjälper det inte att byta regel för att locka seglare från någon annanstans.

      Det krävs också lite fingertoppskänsla när ni är en handfull båtar med superkoll på DH och optimerade garderober. Om ni dominerar medan andra inte fattar vad som händer kommer det att bli svårt att rekrytera.

      Reply

      • Öresund Regatta, AN
        May 21, 2012 @ 00:13

        Helsingborg till exempel är ju faktiskt ganska mycket längre bort(typ dubbelt) än Bröndby, Dragör, Lynetten/Svanemölle/Tuborg/Hellerup/Skovshoved. Det är också längre bort än Vedbäck, Rungsted är för oss.
        Var står vi då och gräver?

        SRS kräver också att man har koll. Jag skulle vilja påstå att i SRS så kan du i än högre grad optimera din båt för förväntade förhållande. Regeln tar ju inte hänsyn till egenskaper i lätt, mellan eller hårt väder eller bantyp. Ett tal för allt driver väl optimering ännu hårdare?
        De flesta Öresundsseglarna som inte har koll på DH har inte heller koll på SRS. Det är ju bara att följa tråden om SRS här på Blur. Det har ju först i år gått upp för merparten av de svenska seglarna att de måste skaffa ett SRSv för att det skiljer så mycket mot tabellbåtarna.

        Reply

  3. Gustaf Dyrssen
    May 20, 2012 @ 21:39

    My 2 pence,

    I och med att mätregler inte är helt perfekta så innebär det ju att bara en båt kommer att vara gynnad och då kommer alla andra båtar jämfört med den att vara missgynnade. (Ett mera positivt sätt kanske vore att se det tvärtom så att 1 är missgynnad och 500 gynnade men det är ju en personlig smak sak). Och ja, det är därför statistiskt troligt (även om ingen vet för då hade man kunnat åtgärda problemet) att HP1030 är missgynnad i alla mätregler (eller då gynnad i alla regler beroende på …………..).
    En slutsats kanske är att man skall ha en båt som man tycker om och som gör just mig glad. Glad för att den är vacker eller surfar eller planar fint eller för att man har så grymt sköna häng i just den sittbrunnen. En båt som man seglat mycket med har man en viss relation till och kompisarna trivs.

    Nu har man snarlika problem (eller kul utvecklings potential ) i ENTYP (jag tror att många blir glada av att höra det) då det finns saker som skiljer även på entypsbåtar. Dom senaste åren har det blivit tydligt då tex vikter skiljer så det är bra att köpa rätt J-80 eller 606. Swing tester avslöjar också ofta att “fabriks seglade båtar” ibland är lättare i ändskeppen, på en båt som Drake testas det just för att det någon gång över utnyttjades i regeln. Samt i många box regel klasser har man blivit tvingade att tillåta vissa båtar även om dom inte är 100 pct rätt mot box reglerna när man försöker optimera till sista millimetern. Även segel har kommit ut på banor med fel duk vikter eller material som inte är godkända i duken eller som förstärkningar.

    Det märkliga är dock att oavsett allt detta så är det nästan alltid samma seglare som ligger i toppen. Antagligen för att just denna grupp driver på utvecklingen av sig själva och sina båtar. Själv seglar jag i en ORC vinter serie med 50 andra båtar. Till slut kan bara 3-4 av dessa båtar vinna för att dom ägarna satsar så otroligt mycket pengar på segel och båt optimering. Vi hade kunnat segla i princip vilken annan regel som helst och samma båtar (mer eller mindre) skulle antagligen vara med i toppen även om dom kanske då skulle varit optimerade lite annorlunda mot vad dom är i ORC.

    Jag tycker det är kul om man bjuder in till en regel (tex SRS som många gillar att segla, är billigt och har regel makare som är hårt arbetande och verkligen vill oss alla väl. Jobbar så vitt jag förstår som hundar för att vi skall ha kul tillsammans, TACK.

    Samtidigt tror jag man kan få mer seglare att komma till regattor genom att erbjuda flexibilitet i vilken regel som kan nyttjas i andra hand och som man kanske kan vinna men inte få ett första pris under. Dessutom kanske det då också blir tydligare vad som behöver göras hos regelmakarna för att förbättra just deras ekvationer så att tillslut DH, ORC, SRS och alla andra ger snarlika tal och att optimeringar spelar mindre roll.

    MVH,

    Reply

  4. Janne S
    May 21, 2012 @ 01:50

    Kloka ord Gustaf.
    Nirvana vore om alla mätregler gav samma svar, men det är antagligen en utopi i vår tid, liksom våra förfäders. SRS, DH, IRC mfl ger ETT jämförelse tal på din båts prestanda. Talet är säkert mycket bra om man seglar en variabel rundbana under lång tid, men ger konstiga effekter om man under några timmar seglar kryss-läns eller en halvvindsbana. ORCi är något noggrannare med ett jämförelse tal med hänsyn till hur några av båtarna seglat banan. Ett problem är dock att vissa inom “seglingseliten” skaffar sig fördelar inom de “enklare” regelsystemen genom att hos segelmakaren “optimera” sin akterrunda eller spinacker inom generösa regler. Att med samma mättal, men 10-20% mer segel och byte av järnköl till blyköl kappsegla på “samma” villkor och mättal blir lite udda, och gagnar knappast breddsporten. Betänk sedan hur lätt det är för en tre-hunding att få ett SRS mätbrev för just din båt där hänyn tas till hur just dina segel krympt i förhållande till standardbåten putsar man några hundradelar direkt. Jättekul, jag har SRS 1,22 med dacron och grabben som gast, medan båtgrannen har samma båt och sex ordinarie gastar och nya 3DL segel och nytt mätbrev SRS 1.20. Vad spännande helgens segling skall bli!
    Eftersom jag enbart kappseglar ORCi tycker jag att avarterna inom SRS/DH/IRC borde avlägsas genom att uppmana “optimerarna” att ta ansvar för breddsporten genom att segla ORCi och arrangörena att införa “Chorintsian” dvs erbjuda breddsporten all uppmärksamhet inom enkla regler, typ SRS, och de som sastar på framgång köra samma start, men räkas enligt ORCi. Vissa tycker då att mätbrebrevet blir för dyrt, men ett mätbrev i ORCi kostar bråkdelar av ett nytt “SRS-optimerat” segel.

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      May 21, 2012 @ 07:36

      @Janne S
      Håller med men det går att göra utan att reglerna är inblandade.
      Detta ligger helt på arrangörssidan. Flytta upp seglarna i högre division baserat på bra resultat från i fjol. Flytta ner om det inte går så bra.
      Tyvärr är väl underlaget på de flesta platserna i landet så litet idag så arrangörerna får blanda NHL-lagen med bandylagen och hockey bockey lagen. Va fasen de åker ju faktiskt skridskor allihop. Bunka ihop dem och slå ihjäl dem.

      Reply

    • Pelle P
      May 21, 2012 @ 08:54

      Måste ställa en fråga till “Janne S”; Du står inför valet att köpa en ny stor till båten eller kanske köpt ny båt och måste då förståss ha en stor!!
      Du och segelmakaren kommer fram till att båten inte har en klassregel men finns specad i SRS, varför ska du inte göra storen efter maxmåtten??
      Eller (hemska tanke) du som kund vill slopa genuan och är beredd att biffa på storen extra för att kompensera…

      Reply

    • Gustaf Dyrssen
      May 22, 2012 @ 10:58

      Janne S. Ledsen för det långa och omständliga svaret men här är det:
      Du kan ha rätt, men det är nog inte möjligt att få optimerarna att försvinna ur någon regel och kanske inte ens önskvärt. Ett sätt runt är att mentalt räkna bort dom som har optimerat och jämföra sig med sina nära kompisar som kör på snarlika premisser som man själv. I 8m klassen och även i classic har en del båtar gått så långt att dom bytt sina undervattens kroppar men fortfarande velat segla kvar i sin gamla klass bara för att vinna. Ibland har vi då mentalt “räknat bort” dom. Även om vi givetvis har gratulerat till segern för om dom inte seglat bra kommer dom trots sin trumf givetvis inte vinna. (Man får då anstränga sig och försöka bli två eller trea eller ……och ibland när den “givna” ettan gör misstag ta dom). Hade det varit roligare om alla seglar på helt lika villkor ?? Jag tycker det och då blir det “entyp eller boxregel” även om det också har sina brister så blir dom skillnaderna mindre framför allt blir det asymmetriska beteendet på mät talet jämfört med båtens prestanda kurva mindre.

      Det fanns en tid när Paul Elvström startade sist och/eller valde den sämsta båten när han fick välja på ett VM bara för att han ville utveckla sig själv till att bli en bättre seglare. Har man den snabbaste båten med dom senaste prylarna och måste rodda allt själv kommer den personliga utvecklingen sannolikt att lida. Med en begränsad budget eller inte tycker det är värt tiden och kostnaden med all världens optimeringar kan man se sig själv som Paul. Killen som slog ur ett underläge och filade på den mentala biten för att bli bäst i världen. Segling håller dessutom på att bli en fysisk sport där den egna arbets insatsen premieras mer och mer. Att hänga hårdare, skota fortare, orka snabbt byta segel etc etc spelar större och större roll i slut resultatet. Att ta en vinter på ett Crossfit gym 3-5 dagar i veckan kommer göra underverk för dig och din besättnings styrka och snabbhet.
      Det är lätt att bita sig fast i prylar i en totalt pryltokig värld. Men tillslut kommer många seglare som visar gott sjömannaskap att vara minst lika imponerande som dom som vinner tävlingarna. Det finns nu otroliga böcker och kurser i sjömannaskap, säkerhet etc. Man skall också komma ihåg att den som ger sig ut i en gammal sliten Vega eller liknande njuter lika mycket av havet som den som kommer med en flong ny Solaris. Jag skulle älska att se fler av dessa gamla 70 och 80 tals båtar med lite panel sydda segel, seglas väl och ha kul på våra regattor. En jämn botten och omsydda segel kommer ge mer utdelning än dom flesta tror är möjligt. Ta bilder underifrån i seglet (mitt på) rakt upp så att 50 pct av seglet hamnar på varsin sida om mittlinjen på bilden. Maila bilden till en segelmakare och be om ett utlåtande hur du skall trimma annorlunda. efter 2-3 rundor kan du fråga om förslag på att sy om seglet. Vad det kostar och vad dom då kommer göra. Är duken slut kanske man inte har något val men genom att förstärka lattor rätt och dra i snörena går det ofta att förbättra gigantiskt.
      Nya segel är stabilare i formen och kräver därför generellt mindre av sin trimmare. Ytterligheten av detta är 3Di segel som är fantastiska MEN dom flesta Cruise/race båtar klarar inte av stumheten i seglet utan man blir tvingad att byta alla tampar sen block och då kommer skenorna upp ur däcket för infästningarna är inte starka nog (även på nya båtar). Om du kommer fram till att nya segel är svaret för dig fråga segelmakaren om skillnad i krafter så att du inte får massa följd problem.

      MVH,

      Reply

  5. Per
    May 21, 2012 @ 13:06

    Jag tycker det är kul att gamla 70- och 80-talare i regel hävdar sig väl med enbart lite smärre investeringar. Det är också grymt att man inom SRS har möjlighet att sätta på ett mer modernt segelplan på t ex en maxi 77. Jag tror att de flesta håller på med handikappsegling för att ha kul. Vill man hålla på med elitidrott satsar man på olympiska klasser.

    Reply

    • Leino
      May 21, 2012 @ 19:35

      +1

      Reply

  6. Seb
    Nov 5, 2014 @ 19:56

    Är DH-regeln något som är under utveckling, eller är formeln inskriven i den danska konstitutionen? Om franskbyggda 36-fotare anses snabbare på en kappseglingsbana än någon dansk båt som någonsin producerats kan jag tycka att danskarna låter sig ha oförtjänt dåligt självförtroende som båtbyggare. :) Skämt åtsido. Kan inte DH justeras inom en rimlig framtid? Det hade varit trevligt.

    Reply

  7. Seb
    Nov 5, 2014 @ 20:37

    Jag menar så här. Om inte DH-regeln justeras att inkludera låga, lättare båtar med peke tror jag att finns fler båtar än jag som väljer att avstå några riktigt fina seglingar i sundet. Finns det ett engagemang från den danska sidan i denna fråga? Eller är jag som det så modernt heter “biased”. Kanske jag bara representerar ett fåtal båtar och att danskarna kan finna exempel som Melges, KER, och andra lättdeplacementsbåtar som gör bra ifrån sig i Danmark. Jag menar att tävlingsmomentet inte skall underskattas när det skall lockas till breddsegling. Som gast kommer jag att vara där men den låga båten med peket får bli hemma i Sverige.

    Reply

    • Anders Nilsson
      Nov 6, 2014 @ 18:21

      Det går rykten om de är på väg mot ORC Club i Danmark kanske i stil med vad Norge gjorde.

      Reply

  8. Rikard I
    Nov 6, 2014 @ 21:17

    Det vore väl något för Sverige också, så att båttyper bedöms efter samma formel och inte flera olika som i SRS av idag.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 6, 2014 @ 22:10

      Jag vet inte om du följt debatten i Norge?

      Just nu går Sverige mot strömmen och har ett ökande deltagande i breddsegling. Så är det inte i vare sig Norge eller Danmark som valt mer avancerade regler för en “rättvisare” bedömning.

      Man skall nog ha med sig att ORC, och i det här fallet SHF där Anders sitter i styrelsen, arbetar för att så många som möjligt skall segla efter ORCs olika regler. Gott så. Men även om ett par tongivande storbåtsseglare i Danmark gärna vill att alla skall segla ORCi, så har Dansk Seilunion ett annat uppdrag. Precis som SSF. De skall få ut alla på vattnet. Enkelt. Och billigt.

      Jag tycker det vore bra att danskarna lät ORCi få fäste först. I år var det INGEN dansk båt som orkade segla de tre ORCi-racen i Danmark som var för sig samlade 13 (Århus), 5 (Helsingør) och 11 båtar (KDY). Det finns inte fler riktigt aktiva storbåtsprojekt i Danmark och det räcker inte för att göra “rip-and-replace” ytterligare en gång. Så lite mer segling och lite mindre politik…

      http://danishbigboat.dk under 2014.

      Men det är ju november och alla har slutat segla, så det kanske är dags för den årliga SRS-debatten. Kan vi vänta en vecka så hinner jag dra iväg på ARC ;-)

      Reply

      • Raketen
        Nov 6, 2014 @ 22:55

        “Lite mer segling och mindre politik”
        +1000.0000×10! :)

        Reply

      • Anders Nilsson
        Nov 7, 2014 @ 20:16

        Märklig slutsats där Peter.
        Kopplingen mellan mitt engagemang i SHF och ryktet om ORC-Club i Danmark.
        Inget samband kan jag garantera.

        Jag jobbar för att fler i Skåne ska hoppa på ORCi tåget och mästerskapen. Inget annat. Jag tycker det är synd att missa detta.
        2013 var vi endast vi i Team Grynet med i på ORC European Championship i Sandhamn från regionen.
        2014 var vi i Team Grynet, Team Yro(Percy Skywell) och Team Xpresso (Patrik Jenemark) med på ORC World Championship i Kiel. Team Krackemut körde Gotland Runt efter ORCi. Tyvärr ställdes ROC in annars hade även Firefly (Johan Lindell) varit med.
        2015 jobbar vi just nu med ORCi klass på NS trim Cup och Malmö Big Boat Race.
        2016 satsar vi på att få SM i Havskappsegling till Malmö och som just annonserats så ska ORC World Championship gå i Köpenhamn, Tuborg.

        Personligen tycker jag det är bara att hänga på och att det är dumt att sitta hemma och sura om man tycker kappsegling är grejen.
        Jag jobbar just nu också på att Danish Big Boat racen ska sänka gränserna på sina race till samma som Mästerskapen GPH<700. Det kommer att göra rejäl skillnad.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Nov 7, 2014 @ 21:28

          Ja, det är säkert bara en tillfällighet… På samma sätt så finns det ingen koppling när de som driver Expressförbundet sprider rykten om hur otroligt snabbt Expressklassen växer i alla våra grannländer. SHFs uppdrag som klassförbund är att promota regeln, så det skall ni så klart fortsätta med. martin har ju samma roll här i väst.

          ORCi fyller en grym funktion för att kunna segla mästerskap i regionen, och kan vi få fler att ta steget och segla VM i Köpenhamn så kommer det också att gynna bredden. Men jag är inte alls lika övertygad om att lokal segling tjänar på att delas upp i många olika klasser/regler då bredd kommer före spets i de flesta sammanhang.

          Reply

          • Anders Nilsson
            Nov 7, 2014 @ 21:52

            Visst, det kan vara så som du säger vad gäller lokal segling. Vad gäller NS Trim Cup så är ju valet att ta steget från lokal till regional kappsegling. Öresundsregional då (inte SSF definition på regional) .
            Jag är däremot övertygad om att det räcker inte med att bara köra mästerskap efter regeln för att lyckas på mästerskapet.
            Jag gjorde samma resa i Laserjolle och jag tror på att det behövs att man kör så nära mästerskapsformatet som möjligt så mycket det går innan man är där.

            Personligen hade jag välkomnat om SRS hade kört i alla fall harmoniserat med ORCi. Idag är det inte så så SRS segling blir en annan grej. Det är onödigt tycker jag. Danska DH-regeln skiljer mindre och man måste inte köra till exempel fockkonfigurerat.
            Det tycker jag är bättre för steget blir mindre. De danska arrangörerna missar här däremot vad gäller löbsindelningarna. De förstör det DS har åstadkommit med vad som är möjligt med nya DH-regeln.

          • Peter Gustafsson
            Nov 7, 2014 @ 22:11

            Det är inget problem så länge man har ögonen på målet. Vi kommer att köra IRC-konfigurerat nästa år eftersom det stora målet är Fastnet. Då är det strunt samma om man kommer 10:a eller 12:a på Pater Noster Race eller Marstrand Big Boat.

            På samma sätt så ser jag inte problemet med att köra de lokala racen under SRS.

            Skall man prestera på mästerskapen i ORCi så är det starter och förstakryssar som skall till. Kan du då få 40 hyfsade båtar på en linje och köra 6 race på en helg (oavsett regel) så ger det bättre träning än att lina upp mot 15 båtar i en specifik regel.

            Sedan är det (tyvärr) bara en handfull av de lokala båtarna som tar steget för att segla de större mästerskapen. Det var 3 från sydsverige och 3 från västkusten. Här finns det andra utmaningar än mätregler för att få med fler än så. Samma sak med danska Big Boat som måste dubbla antalet båtar för att det skall bli moment.

            Låter som vi har att göra :-)

  9. Rikard I
    Nov 7, 2014 @ 07:14

    Jomenvisst. Deltagandet beror ju inte på alla fina och trevligt arrangerande tävlingar som vi har i Sverige som bl.a gullviverallyt, Ornö runt, Hyundai cup, nordic yacht open, gran prix, ÅFOR osv…..

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 7, 2014 @ 07:49

      Nä, racen i Danmark och Norge är inte så trevliga…

      Du behöver komma ut mer. :-)

      Jag säger inte att det beror på mätregler, men det finns ingen påvisat koppling mellan “bättre regler” och fler seglare. Tyvärr är det ofta tvärtom.

      I bägge länderna anför seglare i olika enkäter att ökad komplexitet i mätning och regler hindrar dem från att ställa upp. Deltagandet i Danmark föll med 15% samma år som en “ny och bättre” version av DH infördes. Færdern har under två år tappat 13% av seglarna.

      I ljuset av detta så framstår Sverige som föregångare, där SSF/TK balanserat olika krav på ett ok sätt. Skulle man lyssna av kritiken så handlar det väl även här om att folk vill ha mindre komplexitet. Inte mer.

      Så när det uppstår ett rykte om att ett grannland, som har en lång tradition av att inte lyckas med mätregler, skall byta till något som bevisligen inte funkar bättre, så kanske man inte skall utropa: “det vore väl något”.

      Reply

      • Peter
        Nov 7, 2014 @ 09:22

        har inte SRS också gått mot ökad komplexitet I mätning?

        Reply

        • Pelle Pedersen
          Nov 7, 2014 @ 10:36

          Håller med dig Peter, men uppenbarligen klarar vi “belastningen”! Frågan är om vi vill ha mer??

          Reply

          • Peter
            Nov 7, 2014 @ 14:44

            men det verkar ju ganska ologiskt att ena sidan säga att respitsystem inte hänger ihop med deltagarantal, sen kopplar ihop komplexitet i ett respitsystem med deltagarantalet genom att förklara att en ökning i komplexitet i ena respitsystemet har negativa konsekvenser medan en ökning i komplexitet i ett annat respitsystem inte har konsekvenser.
            Både Norge och Danmark har historiskt sett mer komplexa system med bla. mätbrevskrav. Norge var för några år sen bra exempel att saker och ting fungerade. Ändring att Norge valde att gå over till ett system med koppling till ORC kan väl inte ha den effekten av omnämnd anledning?

          • Pelle Pedersen
            Nov 7, 2014 @ 15:46

            Peter, ökningen av antalet båtar i Norge kan nog också bero på den stora ökning av nybåtsförsäljning som drog igång runt 2000. Nu har den planat ut och liknar Sveriges (tror jag!).
            Sen tror jag (som jag nämnde ovan) att det kan bero på HUR komplext man gör det!
            Så en än gång; vi ska nog inte göra det för svårt att “vardagskappsegla”!!

  10. Stefan Peterson
    Nov 7, 2014 @ 07:56

    Lycka till på ARC du kanske kan dra igång lite mätregel snack på brygga där. Kanske är dags att införa möjligheten att gå för motor i SRS och tas kravet på mast bort så kan det bli drag under galoscherna. Visst är vi avis som får stanna i den kalla nord.

    // Stefan

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 7, 2014 @ 08:14

      Tack. Bryggsnacket brukar väl handla om att sydeuropéerna är lite dåliga på att rapportera när de går för motor :-)

      Det blir en bra avslutning på ett varierat seglingsår som spänner från landsegling via M32 till Solosegling och Atlant-race. Segling är en svår drog, så nästa år får vi gå på de tunga sakerna…

      Reply

      • Erik Barkefors
        Nov 7, 2014 @ 08:24

        … och de tunga sakerna är Kap Horn?

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Nov 7, 2014 @ 08:33

          Vi börjar lite lätt med Fastnet. Har hört att det är tufft?

          Reply

      • Jonas K
        Nov 7, 2014 @ 13:01

        eller finnarna…
        Ett tips, lämna in er tid för motorgång så sent som möjligt efter er målgång.

        Reply

  11. Lasse Bergkvist
    Nov 7, 2014 @ 15:57

    J/80! Mätregler? Ja, det finns nu många åsikter om det. Jag har blivit lite inspirerad av Peter själv med J-båtar och efter att ha seglat på J/105:an Enjoy på Byxelkroken två år på raken så börjar jag känna mig sugen på lite doublehanded-racing med en J-båt så att man kan få flyga iväg lite på undanvindarna. Det får bli en J/80 – hur den mäter i olika regler är svårt att bedöma, men tror att båtarna kan vara skoj – om än lite blöta!
    SÅ, du som har en J/80 som du inte använder längre – jag köper en till rätt höstpris med registrerad trailer till.
    Om du vill sälja, så maila till lars@axli.se med specs och prisförväntan!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 7, 2014 @ 16:17

      Way to go!

      Skit i hur den mäter. Det är inte det man minns när man funderar tillbaka på säsongen.

      Kanske dags för en nytt ämne på temat: “jag vill köpa båt”.

      Reply

    • Pelle Pedersen
      Nov 7, 2014 @ 16:21

      Gött Lasse, vi får alla plats runt bordet i rum #6!!!

      Reply

  12. Lasse Bergkvist
    Nov 7, 2014 @ 17:15

    Starta ämnet! Om jag hinner så lägger jag in första inlägget!
    Torrdräkt har jag från paddlingen – cyklop och snorkel från dykningen – och båten – ja, vi får se vem som är snabbast på säljknappen – fortfarande inget svar!!!
    Jadå Pelle – men alla trevliga seglare kommer ju till det rummet förr eller senare!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.