Skip to content

22 Comments

  1. Clifford
    Jul 19, 2012 @ 20:50

    Har det regnat idag Peter ; ) ?

    Reply

  2. David
    Jul 19, 2012 @ 22:45

    För några år sedan gjorde jag något liknande men med en lite annorlunda vinkel.

    Jag kikade på seglade tider i de lite större entypsklasserna på diverse större seglingar.
    Båt nummer 3 i mål tilldelades båttypens dåvarande LYS-tal och utifrån det bedömdes vad övriga båtar ner till nr 10 borde ha haft för att få samma uträknade tid.

    Skillnaderna är häpnadsväckande när man kommer ner lite i resultatlistan (pl 5 etc).

    De klasser jag kollade då var Express, J/80, X-99, H-båt, IF, BB10, Luffe 37 och säkert någon ytterligare.

    /David

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 19, 2012 @ 23:10

      Har du kvar något av det? Jag hittar inga entypsrace med seglade tider…

      Reply

    • srsseglaren
      Jul 20, 2012 @ 06:12

      Ett problem med entypsklasser kan bli att nya båtar blir så långt efter täten, att dom lägger av innan dom börjar få till till det ?

      Verkar bra att ta bort ytterligheterna (undvika Stenmarks effekten).
      Häpnadsväckande ? på vilket sett ?

      Reply

  3. Pelle Lindell
    Jul 19, 2012 @ 23:33

    Jag klockade en del entypssegling (mest Express och 606) för några år sedan men tyvärr har jag slarvat bort mina anteckningar. Vad jag kommer ihåg så var “normalfallet” i ett stort fält (+40 båtar) att medianbåten var 3-5% efter segraren och sista båt 10-15% efter segraren. I ett litet fält var skillnaderna i allmänhet mindre men det är givetvis enorma variationer i enskilda seglingar.

    När vi konstruerade SRSp kom jag fram till att normalfallet var att vinnaren är 7-10% snabbare än medianbåten och sista båt 15-20% långsammare än medianbåten vilket stämmer rätt bra med dina observationer.

    Reply

  4. Den glada Kocken
    Jul 20, 2012 @ 01:03

    Ja varför inte införa det system som finns i golfvärlden? Det borde kanske gynna kappseglings världen? så att det inte blev en utpräglad materialsport HALLå?? Seglar man inte mot likadana båtar med likadana segel etc. så kan det ju inte bli sportmanna mässigt rättvist

    Reply

    • fredrik
      Jul 20, 2012 @ 10:20

      Dessutom ska alla väga lika … . Går det inte att handikappanpassa för talang också.

      Reply

  5. Gustaf Dyrssen
    Jul 20, 2012 @ 08:20

    kul ämne och analys

    I entyp kommer många chansa ( dvs medvetet välja fel kant och köra rakt in i hörnet ) om man ligger efter vilket gör att det blir större skillnader i seglad tid än vad det blivit om alla fortsatt att segla “rätt”.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 20, 2012 @ 10:54

      Å andra sidan seglar man oftare en serie, och då är det viktigt att ha en jämn serie. När det seglas runt en ö så är det lättare att gå för “allt eller inget” för en bra placering. Så det kanske jämnar ut sig?

      Reply

      • Gustaf Dyrssen
        Jul 20, 2012 @ 12:31

        Men man får ju oftast räkna bort en eller två seglingar så om man ligger bland sina sämre resultat så kostar det inget att komma sist i alla fall…….

        Reply

  6. Stefan P
    Jul 20, 2012 @ 10:21

    Bra grej Peter. Ger också lite perspektiv på vad som debatteras. A kan man köpa sig fram i, B är träning och erfarenhet, C är erfarenhet och träning samt lite köpa, D är det stora debattämnet där många skyller allt på mätetal och glömmer de övriga viktiga ingredienserna. Visst kan man köpa sig till fördelar i D men där är entyp nog ännu värre där kan man köpa nytt och modifiera inom eller utom reglerna. Givet att A och D är hyggligt på plats så är det B och C som ger jämnhet och utslag på marginalen och tur är väl det.

    Reply

  7. mackan
    Jul 20, 2012 @ 11:13

    Bra tråd. Har själv analyserat resultat på detta sätt och försökt se vad misstagen under raden “kostade”. Vi brukar snacka om små och stor parametrar.

    Reply

  8. Svea-Jonas
    Jul 20, 2012 @ 11:43

    Några funderingar ang modern bred (MB) vs lång smal (LS) i handikapp.

    A: Lättare att få ut max fart ur LS, färre segelval. Fördel LS.

    B: Lättare att hantera LS pga mindre segelyta. Mindre antal besättning krävs, inte lika viktigt var de är placerade viktmässigt på LS. Lättare att få till en liten samtränad besättning på LS än en stor samtränad besättning på MB. Lite fördel LS.

    C: Den mindre besättningen på LS har händerna fulla med manövrer och trim och om detta inte är väl inövat blir taktik/strategi lidande. Den större besättningen på MB kan avdela besättning till taktik/strategi funktionen. Större fördel MB.

    D: No comment.

    Gissar att för att vinna i SRS är det en fördel att ha en båt som inte är för extrem åt något håll. Kanske NF? Eller Scampi?

    Reply

  9. Tomas Östling
    Jul 22, 2012 @ 08:19

    Himla bra perspektiv, jag gjorde ocks en liknande analys för ett par år sentidskillnaderna är stooooora en liten bit ner i listan.

    Själva seglandet handlar ju om B och C, eller hur :-).
    Min ödmjuka reflexion efter att ha karateseglat (=eftersnackat) i baren med många olika seglare under alla år är att:
    För att orka jobba med B och C måste man ha koll på A och vara hyfsat nöjd med D.
    Annars kommer man ofelbart hänfalla åt bortförklaringar baserade på A eller D, vilket som för tillfället passar en bäst. Men om man är nöjd med båten, så kommer man träna upp B, och kan överhuvudtaget börja göra något med C.
    Och det är då resultaten kommer.

    Jag tolkar det som att i de race

    Reply

    • Anders B
      Jul 22, 2012 @ 22:40

      +1

      Reply

    • Peter
      Jul 24, 2012 @ 22:22

      Jack Sparrows kommentar kommer mig i sinnet när jag läser det. Sorry, det ska vara captain Jack Sparrow.. ;-)

      Han sade i en av filmerna, the only rules that really matter are these: what a man can do and what a man can’t do.

      C kan alla själv påverka, A och B beror på. Inte alla har den ekonomin som krävs för alltid topputrustat båt. även träningstimmar med hela besättning konkurerar med famljen, jobb och annat. I vilken utsträckning är väl mycket individuellt och hänger naurligtvis även på intresset.

      D kan seglaren inte påverkar (kanske i liten mån om manhar rätt kanaler). jag tror nog Tomas’s analys samt möjlighet att kunna påverka påverkar våra beslut och vårt agerande/diskussion.

      Reply

  10. Martin Alexandersson
    Jul 22, 2012 @ 22:19

    Ser ut som en Rayleigh fördelning, skeppsbyggarens bästa vän!

    http://en.wikipedia.org/wiki/Rayleigh_distribution

    Reply

  11. Jakob
    Jul 24, 2012 @ 19:23

    Intressant post, tack! Om man vill göra lite egen analys, finns det möjlighet att få tillgång till data? På förhand tack.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 24, 2012 @ 23:45

      Jag har alla procentiffrorna (diff till vinnaren) i Excel om du vill ha. Maila peter@blur.se.

      Tider och annat är inte så svåra att hitta igen om man vill ha dem.

      Reply

  12. Anders B
    Jul 26, 2012 @ 22:24

    Den här tråden är (tror jag) en viktig ingrediens i allas funderingar efter målgång. Framför allt (tex)- varför tappade jag så mycket. Man funderar och analyserar och kommer fram till – som exempel – vinden vred under molnet. Varför seglade jag inte åt det hållet? Eller varför gick jag inte rätt i strömmen? På vilket sätt påverkas mina val på kappseglingsbanan av min uppfattning om jag har en snabb (relativt mättalet) eller långsam båt. Krävs det större självövervinnelse att segla en ‘långsam’ båt (som inte behöver vara långsam objektivt sett – det handlar om min egen känsla för min båt) effektivt? Eller triggas jag att chansa mer med ‘långsam’ båt? Frågor utan svar? I entypsbåtar jobbar man hårt för att kolla fart och höjd mot sina konkurenter. Och får oftast bra svar. Med uddabåt lever man hela tiden med att man inte vet om båten går bra eller dåligt. Kräver mer ‘seglingspsykologi’, mycket svårare än entypssegling.

    Reply

  13. JIMMY
    Jul 31, 2012 @ 16:44

    Hur stort avstånd var det i damernas Laser Radial?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.