Moss Raymarine Race 2012
Film fra Moss Raymarine Race 2012 ombord i X-41, Rex med skipper Thomas Oksmo med mannskap. Team Magic gikk av med seieren med oss på en god 2. plass foran Felicia.
Film fra Moss Raymarine Race 2012 ombord i X-41, Rex med skipper Thomas Oksmo med mannskap. Team Magic gikk av med seieren med oss på en god 2. plass foran Felicia.
Peter Gustafsson
Aug 25, 2012 @ 00:19
Det har ju pratats lite om att First 30JK har svårt att segla upp till sitt mätetal. Spana in Jørn-Erik Ruud som dominerade LYS-klassen: http://www.moss-seilforening.no/MSF/regatta/2012/MRR/LYS.htm
Och ja, han hade vunnit överlägset med 1,255 också, som är det högsta vi har sett på någon av de Svenska båtarna (det hade diffat en enda placering i ett race av sju).
Dessutom vann man ju Færdern förra året, så det verkar vara en synnerligen kapabel båt.
Jørn-Erik Ruud
Aug 26, 2012 @ 21:47
Båten har kanskje et smalt spor, men når sporet først er funnet går den veldig fort. Med lystall på 1,24 i Norge føler vi at tallet er nokså riktig så lenge man treffer “sporet”. Båten vant også sin klasse i gårsdagens Hollenderseilas og ble nr 2 overall på den lengste banen.
Peter Gustafsson
Aug 26, 2012 @ 21:56
Ja, jag såg det. Grattis!
Ni och Milliways verkar vara “the boats to beat” 2012.
Rikard I
Aug 28, 2012 @ 19:24
Jag är verkligen imponerad av era resultat med First 30 i Norge. Det vore väldigt intressant att få köra mot er någon gång. Jag håller med dig om att F30 har ett distinkt spår och att det är viktigt att hitta det ofta – lättast upplever jag att det är på halvvind/slör, svårast på kryssen. Jag såg i ditt NORLYS mätbrev att ni har en mycket större gennaker och code 0/1 än de som återfinns i ert SRS mätbrev. Hur viktigt tycker ni att dessa är för att båten ska hålla “sporet” längre/oftare?
Jørn-Erik Ruud
Aug 29, 2012 @ 14:11
Helt klart kryss som er mest utfordrene med båten, på slør og lens går båten fort enklere. Men pass på å ikke seile for platt i vind under ca 14 knop.
I og med at båten ikke har akterstag er forstagsspenningen avhengig av stramme yttervang og ikke minst at storseils skotet hodes stramt hele tiden. Det vil si at løygangen må slippes mot le når det blåser på. Dette gjør jo at spalten stenges og genua må defor trimmes om slik at spalten opprettholdes. Her kommer det å “finne” sporet inn, hvis man treffer på denne trimmen gjør båten 6,6-6,8 knop på kryss i 14-16 knops vind. Forseil med negativt akterlik er også en fordel på de seil som brukes fra ca. 14 knop og oppover. Negativt akterlik gjør at spalten øker og at løygangen på storseiles kan slippes mot le uten at spalten stenges.
Vi seiler vår siste regatta med båten i dag dessverre, og får nok ikke seilt mot dere.
Vi har ikke gennaker ombord, og vi har målt inn samme seil i SRS som i norsk LYS. Så jeg vet ikke helt om du kansje kan ha sett på feil båt? Vårt seilnummer er NOR 14509.
Christian
Aug 29, 2012 @ 14:47
Grattis med klasseseier Jør- Erik, vi så hverandre oppunder Bolærne lørdag. Hva blir deres neste båt?
Christian / Al Capone
Jørn-Erik Ruud
Aug 29, 2012 @ 14:58
Gratulerer til dere også.
Når det gjelder båt er vi litt i tenkeboksen, ønsker primært å seile entype. Enten som kjølbåt eller flerskrog….
Jobber med et par forskjellige konsepter, men er langt fra mål ennå. Neste år blir trolig et mellomår som vi seiler mannskap på andre båter (hvis noen har bruk for oss da..)