Skip to content

27 Comments

  1. Peter G
    Oct 2, 2012 @ 08:18

    Helt rätt spår Martin.

    Vi hörs.
    /pg SWE-55 (X-332)

    Reply

  2. Mats V
    Oct 2, 2012 @ 09:04

    Vet att Harald Axling talar om något liknande på Ostkusten.

    /Avfälling med “S”

    Reply

    • Martin Hansson
      Oct 2, 2012 @ 10:49

      Hej Mats!

      Vi kanske skall tänka lite större och få med Öst och Väst i samma gäng? Om vi är fler har vi större tyngd vad gäller “deals” med leveratörer och annat.

      Har du kontaktuppgifter till Harald?

      Vi hörs! /Martin

      Reply

      • Ludvig Axling X-35
        Oct 2, 2012 @ 12:12

        Harald 070-3463333. Han är i kroatien och seglar salona denna vecka.
        Det jag har hört är att han har tänkt försöka få till kanske 2st entypsrace under 2013.

        Reply

  3. Team Dehlerdoris
    Oct 2, 2012 @ 10:27

    Martin, helrätt grej när det finns ett gäng båtar som är “entypslika” från varv. Så´nt här bidrar till att stärka klassen och båttypen. Tycker trist om folk börjar pimpa ett standardutförande med fathead, specialkölar o annat på båtar som håller en tydlig grundstandard.
    Hur många X-332 i grundutf. finns det i Sverige(exkl. dom med grund köl o Sport som har annan rigg & djupare köl)?
    Stefan K

    Reply

    • Martin Hansson
      Oct 2, 2012 @ 10:54

      Hej Stefan!

      Jag vet inte hur många som finns i Sverige, men det finns i alla fall ett 15-tal mätbrev på ssf.se. Danska X-332-klubben har 25 medlemmar tror jag. Som gammal Smaragdseglare så kan jag tycka att kappsegling mellan liknande båtar är roligast, det vore roligt att få till DM/SM med båtar i standardutförande. De var ju hårt reglerade när det var en egen klass som X-35 är idag så det finns säkert förutsättningar.

      Reply

      • Stefan P
        Oct 2, 2012 @ 11:30

        Hej Martin

        Lycka till hoppas ni får ihop ett gäng vi 362:or kanske får vara hangaround. I GBR var 332 en klass har nog inte varit det i Sverige. Om kollar GPH på 332 så skilljer det även mellan icke sport så kanske entyp blir en utmaning. Men det hindrar ju inte att man slår sig samman. Det går alltid att köra en tävling i tävlingen. Om fler 332:or mäter in i ORCi så får ni samtidigt mycket bättre jämföresletal mellan båtarna.

        Reply

        • Team Dehlerdoris
          Oct 2, 2012 @ 21:50

          Stefan helt rätt o det kommer alltid att skilja på entypsbåtar betr. GPH oavsett entypsklass. Vissa ligger nära maxdata o andra lite längre ifrån även om som nu fallet X-332 är byggda på samma varv och av proffs. Det är först i SRS, DH ORCi eller IRC som man ser de små mätskillnaderna. I många entypsklasser kan skillnaderna på t.ex. vikt vara stora, kanske uppåt 10% beroende på utrustning, proffstillverkad eller självplastad osv. Men scratch kan man ju köra ändå.. :-) Kolla med någon Safirägare eller Rival 22 t.ex. hur mycket det kan skilja i vikt mellan olika “lika” båtar.
          Stefan K

          Reply

  4. Peter Gustafsson
    Oct 2, 2012 @ 11:26

    En intressant frågeställning i sammanhanget…

    Ponera att man har 10 X-332 på ett race (för diskussionen skull kan vi säga att det är Marstrand Big Boat Race). 5 av dem är standardbåtar som seglar på 1,236. De andra har mätbrev men skulle kunna “passa in” som standarbåtar.

    Finns det något enkelt sätt att “bli standardbåt under en regatta”, dvs att acceptera ett sämre SRS (eller lägga i land sin code 0) bara för att få till en sjysst entypsklass? Eller är det enklare att man bara kör som vanligt och räknar om efter SRS (typ som kvartstonnarna kör i UK)?

    Reply

    • srsseglaren
      Oct 2, 2012 @ 11:45

      +1 Funderade på samma fråga, hur ser SRS på att man tillfälligt frångår från ett mätbrev ? och deltager som standardbåt ?
      Går kanske att ändra i inbjudan, till SRS 1.210 ?

      Reply

    • Martin Hansson
      Oct 2, 2012 @ 12:35

      Det känns spontant som att det borde vara möjligt att anmäla sig till en enskild regatta med ett högre SRS-tal för att få till en “entyp” på 1,236. Ingen av mätbrevsbåtarna fick ju högre SRS-tal, så det är ju åt rätt håll så att säga och borde vara okay med övriga seglare?

      Reply

    • Bertil
      Oct 4, 2012 @ 15:22

      jag roade mig med att kopiera in alla mätbrev på SSF och la in i en Excel fil, man kan se att avvikelserna är ganska stora från ” standard ” båt > 0,021, medans vikt o segel ytor inte varierar så mycket ( förutom de som har fock bara ), undrar just hur SSF har kommit fram till respektive mättal med tanke på att båten är lika i övrigt !

      Namn SRS tal Vikt Stor m2 Genua m2 Spinn m2
      Prefix 1,214 4940 37,49 33,26 68,06
      Snekkja 1,214 4830 37,34 33,29 69,19
      Glenn 1,215 4760 35,87 33,76 67,97
      Trixie 1,216 4700 37,01 32,69 65,76
      Axile 1,218 4630 36,33 33,6 66,86
      Extasy 1,22 4970 36,88 33 69,23
      Inggrund 1,22 4670 36,13 33,11 69,13
      Xplorer 1,22 4710 36,18 33,58 67,65
      Lady X 1,223 4620 36,07 35,19 69,51
      Xirius 1,224 4400 36,6 24,97 69,01
      Tabasco 1,225 4850 35,97 33,9 68,18
      Blåklucka 1,226 4690 36,98 26,04 67,65
      Blåklucka 1,231 4690 36,98 33,55 67,65
      SRS båt 1,236 4400 38,59 35,41 69,01
      Medeltal 1,222 4704,29 36,74 32,53 68,20
      avvikelse 1,81% 12,95% 7,58% 8,32% 4,94%

      Reply

  5. Team Dehlerdoris
    Oct 2, 2012 @ 13:29

    Varför inte typ “Double scoring”, det bör väl fungera även här.
    5 entypsbåtar som slåss scratch och sedan att man också deltar på sitt SRS respittal som alla andra.
    Är detta en arrangörsfråga eller krävs godkännande av SSF?
    Stefan K

    Reply

  6. Peter G
    Oct 2, 2012 @ 16:47

    Säkert bitar man löser under resansgång.
    Att finna alla 332 i landet kan Vi alla hjälpas åt med, ja vi som är intresserade
    Sen vilka som ska segla standard eller inte får bli näst punkt, kan jag tycka.

    Att låta båten vara orörd när det gäller standard tycker jag stärker värdet på modellen. Annars kan Vi börja ändra skrovet oxå, ja Ni hör. Då seglar Vi inte samma båt längre.

    Reply

  7. Dan Turesson
    Oct 3, 2012 @ 18:33

    En jättebra idé! Det finns många frågor och erfarenheter att utbyta.
    Jag kan låna ut loggan.
    Dan
    SWE 80

    Reply

    • Per X Lundqvist
      Oct 3, 2012 @ 23:29

      Bra initiativ! Harald Axling har en excelfil med adress och epost till ett 15-tal båtar. X-332 Xplorer går med i klubben. Sen har jag ett garage fullt med beggade X-332 segel;-)

      Reply

  8. Krull
    Nov 24, 2012 @ 21:00

    Vi kommer åka och titta på en 332 om ett par veckor, men vet inte om det blir köp ännu. Men man är bra sugen :)

    Reply

  9. Martin Hansson
    Dec 29, 2012 @ 12:00

    Svenska X-332 klubben är officiellt startad!

    Strax före Jul genomfördes ett “konstituerande möte” i X-yachts lokaler på Lidingö, förslaget till stadgar antogs med kommentarer och en interimstyrelse valdes som verkar fram till första årsmöte.

    Som ordförande valdes Harald Axling och som vice orförande Martin Hansson. Dessa fick också som ansvar att dra ihop Ost- respektive Västkustkretsen. Som ledamöter valdes Emil Alm och Mikael Algvere.

    Ansökan är inlämnad till Skatteverket och när vi fått organsiationsnummer lämnas anökan till Svenska Seglarförbumndet in och bankkonto kan öppnas, hemsida registreras etc.

    Så fort de praktiska detaljerna är klara kommer meddelande ut.

    Använd gärna Google-adressen för att registrera deltagande på seglingar, aktuella adresser, diskussionsforum etc. För inloggningsdetaljer, skicka ett mail till undertecknad.

    Extra årsmöte inför säsongen och för val av styrelse 2013-01-29 18:00 i North Sails lokaler, Lidingö. Väl mött!

    Gott Nytt X-332 År!

    /Martin Hansson SWE326 “Glenn”

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 29, 2012 @ 12:45

      Kul & grattis!

      Skall bli spännande att se hur många X-332 vi kan få ihop till Marstrand Big Boat.

      Reply

    • Team Dehlerdoris
      Dec 30, 2012 @ 23:27

      Jättekul o stort GRATTIS! Kommer att stärka båttypen.
      Planerar ni kanske entyps klassregler framöver?
      Seglarhälsningar
      Stefan K
      http://www.dehlerdoris.blogspot.com

      Reply

      • Martin Hansson
        Dec 31, 2012 @ 10:54

        Hej!

        Tack skall du ha, vi hoppas kunna åka lite snålskjuts på klassregler från England annars får vi dra lasset själva med hjälp av X-Yachts. Alla båtarna är ju byggda på samma ställe, så det borde vara relativt lika båtar från början.

        Gott Nytt År!

        /Martin

        Reply

  10. fredrik
    Feb 22, 2013 @ 18:26

    Hej,
    Jag har planer på att slå till på en x-332 i utlandet den närmsta tiden. Undrar om någon av er som redan har en sådan båt har lust att visa den för mig (i Göteborg). Självklart blir vi med i den nya X-332 klubben om det blir en sån båt!

    Kontakta mig gärna via mail eller ring 0709-803193

    Reply

  11. Bertil R
    Feb 22, 2013 @ 20:09

    hej Fredrik,
    du får gärna kolla på min, köpte själv min i Italien förra året och är supernöjd med seglingsegenskaperna, hade varit kul med ytterligare en x-332 i Gbg trakten, som inspiration skickar jag med några seglingsfilmer ombord X3M
    http://www.youtube.com/watch?v=_YwtUXmP_BM
    http://www.youtube.com/watch?v=uuzMCR2F-rs
    http://www.youtube.com/watch?v=gR-Z9URayNA
    http://www.youtube.com/watch?v=fmClIbg2DUM
    http://www.youtube.com/watch?v=JVOtSOXdcTs
    du når mig på 0708 795 423 el mail bertil@jowa.se
    Med vänlig hälsning X3M

    Reply

    • Mats B
      Feb 22, 2013 @ 22:59

      Bertil, har också haft tankar på att köpa båt i den storleken, gärna en X-332 i medelhavet. Hur mycket kostade det dig att få hem den?

      Reply

      • Bertil R
        Feb 23, 2013 @ 11:53

        Mats,
        båten låg i Rapallo utanför Genua, jag seglade runt lite i Italien och Korsika till slutmålet Antibes, där tog vi den på trailer till Kiel, jag anlitade Karlan´s i Munkedal som var konkurrenskraftiga även av de EU transport företag jag begärde offert från, transport priset låg på 47 000 SEK ink moms, sen tillkom lite kostnader från varvet i Antibes för lyft och lastning c:a 300 Euro, avlastning i Kiel Olympiahafen kostnad c:a 100 Euro,
        Antibes var det förmånligaste alternativet bland alla transport företag p.g.a. att i Italien skulle det vara följebil etc som medförde att kostnaden sköt i höjden
        hälsn X3M

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.