Mumm Stelton Cup 2012 | filmerna
Lite sköna klipp från helgens Mumm Stelton i Danmark. Vi får se hur det blir nu till helgen när jag skall ner och fota Race RigTig i Rungsted (någon som vill köra fotobåt)? Först ut Centerline 40 Breaking Wind.
Och så ett klipp från en X-34: X-46 Stoney och en Farr 40 i 13 m/s.
Och till sist First 35 Maria, där Mattias Dahlström sammanfattade vad man gjorde annorlunda jämfört med förra året.
Förbättringar
First 35 Maria var med på Mumm Stelton Cup 2011. Vi vann inte ens löpet och var ungefär i mitten i startgruppen. DH räknar som bekant inte någon total.
Vi ville bättre och 2012 lyckades vi vinna både löpet och i startgruppen. Vår grupp bestod av ca 30 båtar, mer än hälften X båtar och många danska seglare som vi har stor repsekt för. Vad vi gjorde annorlunda sedan förra året kan enklast beskrivas i 5 punkter.
1. Trim och uppmärkning. Maxfarten finns där men växlingarna tog för lång tid. Med en bra uppmärkning på tampar, skenor och rigg så sitter allting direkt vid manövrar och växlingar.
2. Navigation. Efter förra årets Mumm Stelton i tät dimma var det uppenbart att vi behövde bli bättre på att använda hjälpmedel och mjukvara som finns ombord. Lite kvällskurser löste den biten.
3. Besättningsvikt. Som många båtar av den här typen är den extremt känslig för folk på railen. Även i lätta vindar talar siffrorna sitt tydliga språk. DH har ingen maxvikt för besättningen. Skillnaden mot att slösitta och att verkligen vika sig över mantåget är mer än 0.2 knop. Har numera Melges 24 seglare ombord som vet hur det ska hängas. Förra året var vi åtta personer men seglade nu med tio. Förutom vikten var en stor fördel att de två extra kunde ägna sig hundra procent åt navigation, taktik och strategi.
4. Segel. North stället har varit en bra trotjänare men efter tre säsonger med mycket segling var det slut. Ett nytt krysställ från One och en Spinnaker från Lind skuren för att gå djupare var nödvändigt för att hålla targetspeeden.
5. Botten. Särskilt i slutet på säsongen blir det ofta en del slem. I år togs båten upp och tvättades dagarna innan seglingen, och ja, det var beväxning trots en gedigen bottenmålning.
Förutom de fem punkterna ovan så har vi naturligtvis en säsong till i båten. Det gör skillnad. Vi kinesade två gånger under länsen detta år. Det tog mindre än 30 sekunder att reda ut det och ha full fart igen. Det finns videobevis på att vi är flitiga på att träna broachar. Vi hade 15 meter i byarna och körde stora spinnakern i övre fallet, något som vi inte hade gjort förra säsongen. Prylsport eller inte så är det superviktigt att ha ett sammansvetsat team som seglat tillsammans länge.
Besättningen var Kjell Widmark, Filip Manninge, Markus Svensson, Mathias Lantz ,Lennart Garney, Berne Andersson, Henrik Garney, Niklas Emond, Henric Manninge och Mattias Dahlström.
end
Tommy L
Oct 10, 2012 @ 09:19
Trevligt och inspirerande att se Mattias väldigt konkreta och krispa förbättringslista.
Egentligen inga större konstigheter där, men det är förvånansvärt lätt att man “glömmer bort” hur mycket t.ex max-burkning kan ge, speciellt när man suttit på railen timme ut o timme in… flyttar man ut kroppens tyngdpunkt 10% så ökar rätande momentet med 10% (om man lyckas hålla båten helt plan).
Seahorse
Oct 10, 2012 @ 09:39
Löpet?
Hur långt sprang ni och var alla i besättningen tvungna att springa?
Mattias
Oct 10, 2012 @ 09:50
Välkommen till DH segling…
Johan W
Oct 10, 2012 @ 12:04
Hej, stort grattis till Team Maria och imponerande insats. Tyvärr kom inte vi i Team Josefina/X 37 till start pga virusdecimerad besättning – för feg för att köra hårdvind i tight/stort startfält med endast 4-5 mans besättning. Nästa år skall det dock bli mer konskekvent satsning.
Men borde man inte diskutera någon form av besättningsbegränsning för SRS och DH. Dessa är ju breddregler och det gagnar inte bredden att det skall krävas 10-11 man för att vara konkurrenskraftig. Många mindre team tröttnar och alternativet är two-handed som ju följdaktligen växer. Men ett mellanting borde övervägas, tex med maxtal om 7-8 man. Jag vill betona att det är ytterst imponerande insatser från topteam med 10-11 man som är samtrimmade. Men jag vill ändå sticka ut hakan och påstå att det inte gagnar bredden. Vore kul med en debatt om detta. Jag kan givetvis ha fel. Mvh Johan W.
Mattias
Oct 10, 2012 @ 22:31
Håller med om att besättningsvikten är utslagsgivande, även i lättare vindar. Jämför med One Design klasser som Melges 24 eller Farr 30 där det sägs att om besättningen är mer än 3% under maxvikten så blir det problem. Däremot vet jag inte om maxvikt är rätt väg att gå i DH eller SRS
Vyn från Öresund är att i DH kappseglar man för att vinna. Du behöver mäta, väga, registrera och betala. Om man dessutom lägger hundratusentals kronor på elektronik och segel så ser man självklart till att ha det antal händer och kilo som är optimalt för båten.
Med SRS är det mera breddinriktat. Det viktiga är att komma ut. Det behövs inga förberedelser och det gör inget att botten är smutsig. Om grannfamiljen hänger med är det bara trevligt.
Tydligen så har SRS en ambition att ta hand om både dessa grupper i framtiden. Om det är framgångsrikt vore det fantastiskt bra.
Om man som tävlingsarrangör är bekymrad över att det blir orättvist så borde det gå bra att tala om vad som gäller för besättningen i inbjudan. Om man vill slippa väga folk så kanske; ”Herrar är fyra fot, damer tre och barn två, besättningen får inte vara längre än båten”. Eller något än mer debilt.
Peter Gustafsson
Oct 10, 2012 @ 18:08
Verkar som att några tror att det fanns en totalseglare även om inte arrangören hade någon :-)
http://www.ksss.se/Nyheter/Nyheter/2012/Blixt-och-TP52an-vann-igen/
Pelle P
Oct 10, 2012 @ 20:28
Humor! Hur f-n kan en klubb publicera något sånt, granskar man inte?
Pelle Lindell
Oct 10, 2012 @ 21:07
Jag tror varken KSSS eller Blixten förstår hur DH funkar ;-)
Anders Nilsson
Oct 10, 2012 @ 22:47
De olika starterna kör inte samma bana heller.
Startgruppen och löbet vann de. Det var väl inte tokigt i en gennakerbåt. ;-)
Team YXI (Mårten)
Oct 11, 2012 @ 01:53
Vi hade tyvärr oturen att få den skalade delen av spinnakerfallet ned i förstagsprofilen, vilket resulterade i att vi inte fick ned spinnakern eller kunde hissa focken. Någon som har tips på hur vi kan undgå detta? Kan man plugga igen toppen på profilen?
Kort video finns på http://www.x35.se
Anders B
Oct 11, 2012 @ 07:21
Eller skippa skalat spinnakerfall?
Andreas E
Oct 11, 2012 @ 07:19
Mårten,
Det skal være en “top cap” på toppen av tuff luffen på x-35 som beskytter mot det dere ble utsatt for.. Er dere sikker på at den er montert?
Team YXI (Mårten)
Oct 11, 2012 @ 09:01
Hei Andreas,
Tack för din input.
Vi har ett beslag i rostfritt stål som klämmer om profilen. Men metallen är så mjuk att den öppnar sig för fallet. Kanske kan spänna den hårdare, men då deformeras profilen och focken kanske blir svår att hissa i topp?
Tidiagre har fockfallet fastnat, så vi har bytt till oskalat. Normal tar vi ju ned focken på BB sida, och eftersom spinn-fallet sitter på BB så har det inte varit några problem. Denna gång tog vi ned på STB och då korsar faller profilen.
Martin
Oct 11, 2012 @ 10:54
Mårten,
Låter märkligt att fallen ska fastna i profilen. Du menar att fallet kilat in sig i profilens ränna? Trots att focken var hissad?
Det ska sitta ett plaströr överst på förstaget, ca 10-12cm långt sedan börjar profilen och där ska det sitta en topcap som Andreas skriver. Denna ska vara helt ihop dragen med loctite i gängorna. Är den dragen i botten så är den helt stängd i bakkant och pofilen blir inte deformerad.
Seglet ska inte nå upp till denna topcap och därmed inte kunna påverka den.
Ni ska absolut inte behöva ha oskalade fall på en race-båt som X-35.
Dra ett mail till mig om ni har fortsatta problem med detta så ska jag hjälpa er att lösa detta.
Team YXI (Mårten)
Oct 11, 2012 @ 11:24
Tack Martin,
Jag kan, i helgen, fotografera hur vår set-up ser ut idag och maila dig, så får du gärna komma med förslag.
Vad är livslängden på en Harken förstagsprofil? Hur ofta bör den bytas?
Martin
Oct 12, 2012 @ 11:02
Gör det, så ska jag kika på det.
Det är svårt att säga hur länge de håller, beror helt på hur mycket UV ljus de varit utsatta för samt hur mycket smällar de fått ta av spinnbom och gajar vid broacher och manövrar.
Det finns de som hållt upp till 10år men är dumt att köra så länge då de går sönder när man minst vill det, på race.
Vill man skydda sin profil så finns det en PROtect tape för profiler som både skyddar och minskar friktionen.
http://www.happyyachting.com/protect-headfoil-tapes.html