Skip to content

22 Comments

  1. Kåre
    Nov 18, 2012 @ 22:09

    Putsade rekordet idag med några tiondelar men missade antagligen drömgränsen 60 knop på 500m med några tiondelar :( men satte nytt rekord på 1nm :)

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Nov 18, 2012 @ 22:11

    60 knop är bara en tidsfråga. Så cool!

    Reply

    • Peter M
      Nov 19, 2012 @ 09:22

      +1!

      Reply

      • Pelle P
        Nov 20, 2012 @ 17:52

        +1 till!!

        Reply

  3. Peter Gustafsson
    Nov 20, 2012 @ 17:36

    Just in after the most incredible run. A whole nautical mile dipping well into the 60’s on each gust. We peaked near or over 64 knots and beat our previous 500 meter average. I don’t think we cracked 60 knots as a 500 meter average though. But anyway… we smashed the nautical mile record. The TRIMBLE file is big but on the small GT31 we averaged over 55.5 knots

    (Hang on STOP PRESS: Trimble data in now… 55.32 knots for the mile subject to wssrc ratification. That’s it).

    63.98 knots 1 second peak… so definitely over 64 for a spike in there.

    … and just marginally quicker than our previous best 500 meters at 59.38 knots… subject to wssrc stuff!

    It’s not an easy run to do on a course that is only 1.04 nautical miles long. I have to wind the boat up in rough water at the start and launch it out into rough water at full pelt at the end. Bloody interesting sailing in a boat specifically designed for flatter water.

    So that was a big tick on our job list. We didn’t even think we were going sailing today. Our media job list is huge and we had to drop everything to go sailing. The team is getting slick now and we made the switcharoo to sailing mode pretty effectively.

    So it’s Sunday and the town is shut. We’re alone in the container with one paltry bottle of Pol Roger champagne left. Our local Champagne dealer is enroute.

    This boat is wearing us out. We have barely recovered from the first hangover.

    Damn that was good ride. I had the time to look around and just enjoy the sensation that that awesome piece of kit delivers. She was on the edge there a few times.

    Bloody brilliant. Go Team.

    Enjoy all. Cheers, Paul

    Reply

  4. Erik Hjelmström
    Nov 20, 2012 @ 23:52

    Jag är imponerad av fruns glädje, tänk om vi kunde mötas det därute! :-)

    Reply

  5. Per Svanberg
    Nov 23, 2012 @ 18:28

    Ngn mer än jag som reagerar på att de ser ut att köra “på tvären” med den del av farkosten som killen sitter i (lite osäker på vad delarna kallas i ett sånt häringa fartyg). Kolla in när han faller av och bygger fart vid 1.05-1.15 tex. Ännu tydligare på det klipp som ligger på sailinganarchy.com. Borde ju skapa en hel del vindmotstånd av att köra ett “rör” på tvären jämfört om “röret” var lite vingformat. Om nu denna farkost skall vara så superoptimerad så verkar denna detalj lite märklig för mig iaf.

    Reply

    • srsseglaren
      Nov 23, 2012 @ 19:18

      En gissning;
      Har ingen koll på sånt här flytetyg heller, men det verkar som foilern inte bara håller emot trycket från vingen, det verkar som foilern har en sån kraft, mer ju fortare det går, att vid full speed lyfter den hela lä skrovet upp i luften.
      Möjligen behövs det då ngt som gör att foilerkraften inte blir för hög och lä vingen lyfter ohejdat ?
      Om då rorsman med flottör befinner sig på lovartsidan om foilern gör det att vingen hindras från att lyfta för högt ? när vingen lyfter trycks lovarts delen nedåt och stoppar fortsatt rörelse i den riktingen ?
      Raka motsatsen mot vanliga katamaraner och trimaraner.
      Det är verkligen ett udda flytetyg : )

      Reply

      • srsseglaren
        Nov 23, 2012 @ 19:29

        Det är nog mer vingen som ger lyft än foilern ?

        Reply

    • Pelle Lindell
      Nov 24, 2012 @ 19:25

      “Flygkroppen” eller vad man nu skall kalla det pekar ca 20 grader från färdriktningen för att peka rätt mot den skenbara vinden=minsta luftmotstånd..rätt listigt faktiskt :-)

      Reply

      • Kalle
        Nov 24, 2012 @ 20:01

        Ja så är det ju förstås…jösses, den borde jag kunnat lista ut själv. Tack Pelle!

        Reply

      • srsseglaren
        Nov 24, 2012 @ 20:08

        Typiskt, ingen konst när man kan ju ?
        Måste göras så enkelt hade föredragit om en behövts en lång komplicerad förklaring.
        Aldrig får amatörer var glada : )

        Reply

  6. BD Fisken
    Nov 23, 2012 @ 21:05

    Jo, de har nog missat många självklara saker och massor att lära. Fler tips efterlyses…. ;-)

    Reply

  7. srsseglaren
    Nov 23, 2012 @ 21:30

    Medges, blev rätt rörigt : )
    Nytt försök:
    Om vingen lyfter så utgör rorsman med flottör ett hinder, då de befinner sig på lovartsidan om fenan.
    Dom utgör då ett stop så att vingen hindras från att lyfta för högt ?
    När vingen lyfter trycks lovarts delen nedåt och stoppar fortsatt rörelse i den riktingen ?
    Raka motsatsen mot vanliga katamaraner och trimaraner.
    Dvs om lovartsskrovet hade varit rakt som en katamaran hade den vällt åt lovart ?
    Bättre eller värre ?

    Reply

  8. srsseglaren
    Nov 24, 2012 @ 06:59

    Den här då vilket är lä och vilket är lovart ?
    http://www.designfax.net/enews/20110111/feature-1.asp

    Reply

  9. Kåre
    Nov 24, 2012 @ 18:24

    Äntligen över 60knop is snitt, första rapporten säger 65,37 knop över 500m :)

    Reply

    • srsseglaren
      Nov 24, 2012 @ 18:29

      Otroligt “Drömgränsen” passerad :-)

      Reply

      • Pelle Lindell
        Nov 24, 2012 @ 19:14

        Krossad vore kanske ett bättre ord. :-)

        Reply

    • Jonas
      Nov 24, 2012 @ 19:28

      Gilla

      Reply

  10. Fredrik Lönegren
    Nov 24, 2012 @ 19:11

    Häftigt, bra gjort. (dom får akta sig så dom inte blir klassade som segelflyg och tappar rekordet)

    Reply

  11. Team exilia
    Nov 24, 2012 @ 20:25

    Nu är rekordet uppe på +65 knop…

    Reply

  12. Staffan Calluna S-73
    Nov 25, 2012 @ 00:13

    Helt jäkla otroligt! Över 65 knop är helt vansinnigt. Inte många snabba motorbåtar som kommer upp i dessa hastighetr. Undrar om
    denna typ av konstruktion även till viss del kan komma oss familjekappseglare tillhanda?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.