That was pretty fast!
VESTAS Sailrocket 2 Outright
world speed sailing record holder*On the 16/11/12 VESTAS Sailrocket 2 set out on it’s 13th run for this session Walvis Bay Namibia. In moderate conditions with around 25 knots of wind average… VSR2 smashed the previous Outright world record by the biggest margin in the records history*. Paul Larsen averaged 59.23 knots over the record 500 meter course and peaked at over 63 knots. The waters of Walvis Bay became speed sailing holy turf and the home of the Outright record for the first time. This represents the culmination of 10 years hard work. The team promise it still represents the beginning of this boats potential. Africa turned on a spectacular setting and the flamingoes are just the icing. You couldn’t make that stuff up. Happy days.
*) Subject to WSSRC ratification
Kåre
Nov 18, 2012 @ 22:09
Putsade rekordet idag med några tiondelar men missade antagligen drömgränsen 60 knop på 500m med några tiondelar :( men satte nytt rekord på 1nm :)
Peter Gustafsson
Nov 18, 2012 @ 22:11
60 knop är bara en tidsfråga. Så cool!
Peter M
Nov 19, 2012 @ 09:22
+1!
Pelle P
Nov 20, 2012 @ 17:52
+1 till!!
Peter Gustafsson
Nov 20, 2012 @ 17:36
Erik Hjelmström
Nov 20, 2012 @ 23:52
Jag är imponerad av fruns glädje, tänk om vi kunde mötas det därute! :-)
Per Svanberg
Nov 23, 2012 @ 18:28
Ngn mer än jag som reagerar på att de ser ut att köra “på tvären” med den del av farkosten som killen sitter i (lite osäker på vad delarna kallas i ett sånt häringa fartyg). Kolla in när han faller av och bygger fart vid 1.05-1.15 tex. Ännu tydligare på det klipp som ligger på sailinganarchy.com. Borde ju skapa en hel del vindmotstånd av att köra ett “rör” på tvären jämfört om “röret” var lite vingformat. Om nu denna farkost skall vara så superoptimerad så verkar denna detalj lite märklig för mig iaf.
srsseglaren
Nov 23, 2012 @ 19:18
En gissning;
Har ingen koll på sånt här flytetyg heller, men det verkar som foilern inte bara håller emot trycket från vingen, det verkar som foilern har en sån kraft, mer ju fortare det går, att vid full speed lyfter den hela lä skrovet upp i luften.
Möjligen behövs det då ngt som gör att foilerkraften inte blir för hög och lä vingen lyfter ohejdat ?
Om då rorsman med flottör befinner sig på lovartsidan om foilern gör det att vingen hindras från att lyfta för högt ? när vingen lyfter trycks lovarts delen nedåt och stoppar fortsatt rörelse i den riktingen ?
Raka motsatsen mot vanliga katamaraner och trimaraner.
Det är verkligen ett udda flytetyg : )
srsseglaren
Nov 23, 2012 @ 19:29
Det är nog mer vingen som ger lyft än foilern ?
Pelle Lindell
Nov 24, 2012 @ 19:25
“Flygkroppen” eller vad man nu skall kalla det pekar ca 20 grader från färdriktningen för att peka rätt mot den skenbara vinden=minsta luftmotstånd..rätt listigt faktiskt :-)
Kalle
Nov 24, 2012 @ 20:01
Ja så är det ju förstås…jösses, den borde jag kunnat lista ut själv. Tack Pelle!
srsseglaren
Nov 24, 2012 @ 20:08
Typiskt, ingen konst när man kan ju ?
Måste göras så enkelt hade föredragit om en behövts en lång komplicerad förklaring.
Aldrig får amatörer var glada : )
BD Fisken
Nov 23, 2012 @ 21:05
Jo, de har nog missat många självklara saker och massor att lära. Fler tips efterlyses…. ;-)
srsseglaren
Nov 23, 2012 @ 21:30
Medges, blev rätt rörigt : )
Nytt försök:
Om vingen lyfter så utgör rorsman med flottör ett hinder, då de befinner sig på lovartsidan om fenan.
Dom utgör då ett stop så att vingen hindras från att lyfta för högt ?
När vingen lyfter trycks lovarts delen nedåt och stoppar fortsatt rörelse i den riktingen ?
Raka motsatsen mot vanliga katamaraner och trimaraner.
Dvs om lovartsskrovet hade varit rakt som en katamaran hade den vällt åt lovart ?
Bättre eller värre ?
srsseglaren
Nov 24, 2012 @ 06:59
Den här då vilket är lä och vilket är lovart ?
http://www.designfax.net/enews/20110111/feature-1.asp
Kåre
Nov 24, 2012 @ 18:24
Äntligen över 60knop is snitt, första rapporten säger 65,37 knop över 500m :)
srsseglaren
Nov 24, 2012 @ 18:29
Otroligt “Drömgränsen” passerad :-)
Pelle Lindell
Nov 24, 2012 @ 19:14
Krossad vore kanske ett bättre ord. :-)
Jonas
Nov 24, 2012 @ 19:28
Gilla
Fredrik Lönegren
Nov 24, 2012 @ 19:11
Häftigt, bra gjort. (dom får akta sig så dom inte blir klassade som segelflyg och tappar rekordet)
Team exilia
Nov 24, 2012 @ 20:25
Nu är rekordet uppe på +65 knop…
Staffan Calluna S-73
Nov 25, 2012 @ 00:13
Helt jäkla otroligt! Över 65 knop är helt vansinnigt. Inte många snabba motorbåtar som kommer upp i dessa hastighetr. Undrar om
denna typ av konstruktion även till viss del kan komma oss familjekappseglare tillhanda?