Liten & sportig Europeisk entypsklass?
Veckans läsarfråga…
Har länge funderat på om det finns någon enkel välseglande entypsklass som skulle kunna byggas upp i Sverige och som dessutom finns i andra länder. Något liknande som det som sker med Melges 24 i Stenungsundstrakten fast i lite mindre format.
Krav:
Sportig, snabb
Trailerbar, enkel att rigga
Max tre pers i besättningen
Inte för stora kostnader
Entyp på kontinenten, gärna andra kontinenter ocksåCB 66:an går bort då den är en lokal företeelse. De båtar jag kommer att tänka på är:
SB20 (fd Laser SB3)
Melges 20
J/70
B/One
Andra förslag?Varken M20 eller SB20 har slagit i Sverige trots att de är hittar i andra länder. Undrar om inte CB66:an tog den platsen. J/70 är på ingång. SB20 har en stor begmarknad på kontinenten så den skulle kunna bli som Farr30 i Sverige, M20 mindre men det finns en del och om ett par år lär det finnas beg J/70.
Jag har inte seglat någon av dem, men undrar om det finns blurläsare som har liknande tankar. Vilken båt borde man satsa på?
Peter Kerrberg
Dec 12, 2012 @ 12:33
Viper 640
VX One
Båda mycket trevliga båtar. Vipern som jag seglat är fantastiskt genomtänkt och otroligt kul att segla. Gå in på http://www.viper640.org för att se mer.
Än är ingen av dessa stora i Europa men VX One skulle kunna bli.
Sedan bör listan innehålla Longtze, som är stor i södra Europa.
Sportboot am Bodensee som är aktiv i detta området har ställt samma fråga.
Gå in på deras sida för att se deras slutsatser.
Peter Kerrberg
Dec 12, 2012 @ 17:06
Missade att säga att Viper 640’n seglar väl upp till sitt SRS på 1.24.
Först i mål på Hermanö runt visar detta :)
Håkan Mildh Svensson
Dec 12, 2012 @ 12:37
Jag skulle vilja slå ett slag för Open570.
Stor klass i Europa ( Frankrike, Italien, Spanien m fl) och stor även i USA.
Snabb, planande, 3-mansbåt, Smarta lösningar, trailerbar.
Kolla här (finns många fler filmer på Youtube!
http://www.youtube.com/watch?v=FRnaG_zMaY8
http://www.open570usa.com/
http://www.open570.org/
Jonas Augustsson
Dec 12, 2012 @ 12:45
Väldigt bra tråd. Detta är en intressant grupp av båtar och precis som skrivet ovan tycker jag CB faller bort då det är en lokal företeelse. Jag har försökt att få en överblick över en del av båttypernas spridning på kontinenten och SB20 är ju stor i UK men finns representerad i stora delar av Europa. Medan Open 5.70, ej listad ovan, ser ut att vara en stark klass framför allt i Frankrike. Hur är de med de andra klasserna?
Vore kul om någon av dessa klasser växer sig stark även i Sverige och norden.
Fredrik Lönegren
Dec 12, 2012 @ 12:59
hur liten och sportig? no- crew är ju poppis men antar att du syftar på 3-4 mans besättning. Ska den få plats på en trailer utan att man behöver BE kort?
Kanske verkar petigt men är något som jag tror är avgörande i vårt långa land för både bredd och SM status i en klass. Viktigt är också att alla regioner drar åt samma håll både klubbar och intressenter/företag. Ska man också ner till EU och segla så blir det ju lättare om den är minder och lätt.
Stefan Kolmodin
Dec 12, 2012 @ 13:00
Multi 23 och kanske någon Corsair-modell borde vara med på listan med de kriterierna.
aro
Dec 15, 2012 @ 22:55
Corsair 750 Sprint så klart. Snabb? Snabbare än det mesta med motvikt (vad är snabbare)? Sjösätt och rigga ensam. Med hjälp så går det snabbare. Trailer överallt. Standardbåt. Mycket smäll för pengen.
Pelle Lindell
Dec 12, 2012 @ 13:08
Den här frågan finns det inget enkelt svar på men några tankar:
Melges 20 (och 24) är (på kontinentaleuropa och i USA) high-end klasser där en stor andel av deltagarna lägger mycket tid och pengar på sin segling. Det är vanligt med anställda besättningar och nivån på det hela blir hög. Om letar efter det så finns det ingen bättre båt. Båtarna är generellt bra byggda
SB20 (före detta SB3) är en snällare båt och nivån i klassen är nog inte riktigt lika hög vilket kanske kan vara trevligt. Frågan är om klassen nått sitt max och är på väg ner…det verkar vara så i England. Vad jag hört ryktesvägen är kvalitén på båtarna tveksam med stora variationer mellan olika tillverkare och över tid.
J/70 och B/one är ju nya och dom faller kanske utanför kravbilden eftersom bägge nog primärt blir 4-mansbåtar (eller 3 klunsar som jag då). J-boats har ju ett oöverträffat “track-record” på entypsklasser så jag tror J/70 kommer att slå även i Europa (i USA är det väl redan ett faktum med nära 300 sålda på ett år). J-boats är dessutom skickliga på att göra båtar som är roliga att segla utan att vara “överväldigande” för en mindre van besättning vilket en Melges kanske kan upplevas som.
B/one tror jag inte riktigt på som racingbåt , den är för tung och i mina ögon lite…eh “Bavariaaktig” (där kom mina fördomar fram). Jag tycker den känns mer som en seglarskolebåt men det tyckte jag on C55 också och den är ju största SM klass bland kölbåtarna nu så jag har säkert fel.
Fö rövrigt anser jag att alla borde segla Melges 24 ;-)
Gustaf Dyrssen
Dec 12, 2012 @ 13:20
Det bästa jag gjort för min segling är att byta till Formula 18 katamaran. Visserligen en box regel (så nästan entyp) men kattorna är så lika att det inte spelar någon större roll vilken man har.
Billigt blir det också då 5-7 producenter konkurrerar om kundernas gunst.
Kul för det går fort och det faktum att man bara är 2 ombord gör det enkelt.
Stor internationell klass där man kan välja och vraka bland otroligt många och fina kappseglingar både nationellt, i Skandinavien, i Europa och på andra kontinenter.
Ålder: Allt från grånande Fransmän i 70 års åldern (extremfall men dock) ner till 20 vilket får mina 47 at vara någonstans runt medel åldern.
Kunskaps nivån är allt från nya seglare till OS och AC seglare i en underbar tappning.
Toppbåtarna är enormt hjälpsamma och delar gladeligen med sig av kunskap och tipps, dvs unik cameraderie i klassen när man hänger på olika stränder.
Enkla att köra på trailer då den är lätt och okomplicerad eller att ta isär på en dryg timme och stoppa in 10-12 st i en 40 ft container.
“There is nothing more to it then to do it.”
MVH,
Raketen
Dec 12, 2012 @ 21:50
Fn, va kul det låter! :)
Anders
Dec 13, 2012 @ 10:19
Jag har fått för mig i mina fördomar att det finns risk att man får bada när man kör F18, rätt eller fel? Jag som bekväm 40-plussare vill helst ha hyggligt torrt när jag seglar, och var ställer man ölen??!
Verkar vara en riktigt ball båt annars för rimliga pengar, vet inte riktigt om jag vågar prova… Finns en rätt aktiv fleet här på Lidingö såvitt jag har förstått?
Johan O
Dec 12, 2012 @ 13:50
Med kravet “Entyp på kontinenten, gärna andra kontinenter också” så handlar det om en internationell satsning, annars skulle det kravet ej tas med.
I min värld finns bara Melges 24, ta med en gubbe till i båten.
Få i Sverige, många i Norge, stor klass i Europa, trailerbar och förhållandevis billig,(läs mycket båt för pengarna som begagnad).
Richard Göransson
Dec 12, 2012 @ 14:02
Jag hoppas och tror på Melges 20. Den är väl etablerad i både USA och Europa. De jag känner som seglar den är väldigt nöjda med båten samt med arrangemangen som Melges Europe sköter.
Peter Kerrberg
Dec 12, 2012 @ 14:09
Om man väljer att titta på Frankrike så finns där tre båtar som kör race ihop:
Mach 650
K 650
Open 650
Häftiga båtar alla tre där K650 är riktigt snygg :)
Mr W
Dec 12, 2012 @ 14:44
Seascape 18 kanske?
Oscar
Dec 12, 2012 @ 14:45
Nu väntar vi bara på en kommentar från….
srsseglaren
Dec 12, 2012 @ 16:55
Bra val allihop personliga preferenser avgör.
Sportig nja….. Dragon class. ; )
Erik Barkefors
Dec 12, 2012 @ 15:31
Elliott 6 är ny som damernas matchracing i OS och borde kunna få en plats i den här listan även för manliga- eller mixbesättningar!
Team Dehlerdoris
Dec 12, 2012 @ 15:39
A22
ser ut att uppfylla kraven:
Sportig, snabb
Trailerbar, enkel att rigga
Max tre pers i besättningen
Inte för stora kostnader
Entyp på kontinenten
Stefan K
Patrick L
Dec 12, 2012 @ 15:43
Enskrov: Mitt val skulle falla på Melges 20. Jag är själv väldigt sugen eftersom det finns en etablerad och bra fleet både i Italien och USA och båten verkar grym. Begränsning på 3 gubbar, strikt owner/driver-koncept och no hiking tilltalar mig som komplement till Farr 30:n.
Flerskrov: Håller med Gustaf D om F-18. Ser sjukt kul ut, rätt pengar, demonterbar/trailerbar etc. Etablerad och mycket aktiv fleet i finns dessutom redan åtminstone i Stockholm vilket inte är fel. Men också betydligt mer fysisk än t.ex. Melges 20 där man ju inte ens FÅR hajka.
Anders Nilsson
Dec 12, 2012 @ 22:49
Hmmm – så det var därför det såg ut som om det var silverracing som gällde i Melges 20. Vad är problemet med att burka?
3 man som har fullt upp att gör plus burka med benen ut är väl inte så tokigt?
Patrick L
Dec 12, 2012 @ 23:08
Tja, vet inte om det är mer silverracing där än någon annanstans? Owner-driver gör ju så att man inte kan hyra hotshotrorsmän och det finns ju för- och nackdelar med det. Det har ju fungerat bra i att skapa långsiktiga ägare bland de som betalar.
Sedan har ju tre pers fullt upp att segla båten och då är det svårt att sitta med benen ut? En styr, en kör baksegel och en framsegel. Ingen får bara kötta men visst hänger man det som går inom regeln.
Ser väl helt OK ut?
Anders Nilsson
Dec 12, 2012 @ 23:52
Ser helt Ok ut – ungefär som H-båt innan de fick hängband. ;-)
Jag tror den är riktigt kul just för att de är bara tre seglare som har fullt upp.
kalle
Dec 12, 2012 @ 16:19
Ingen som ropar “X-99”? :-)
Något som motsvarar kraven är väl OS-klasserna. Där det blir nya båtar tar det inte så lång tid innan fleeten byggs upp. 49:ers och 470 finns det gott om. Roligare och mer fartkänsla än i jollarna är svårt att hitta i större båtar. 15 knop i 100 kg båt och fribord på 30 cm känns betydligt mer än 15 knop i 8 ton båt med 130 cm fribord.
Erik Barkefors
Dec 12, 2012 @ 16:47
Krav:
Sportig, snabb
Trailerbar, enkel att rigga
Max tre pers i besättningen
Inte för stora kostnader
Entyp på kontinenten, gärna andra kontinenter också
Andreas i HP
Dec 12, 2012 @ 17:09
Jag tror tyvärr svårigheten är som ovan, hur många lokala klasser finns det egentligen?
Och sannolikheten att det blir en stor internationell klass?
Jag tror på flerskrov!
En ny lite större än F18 men inte M32. Något på 24 fot o flerskrov! Nästa stora från något av de erkända varven!
Så först 2014/15 tror jag på en stor entypsklass.
Tror på att följa AC45 o Americas cup trenden.
Erik Barkefors
Dec 12, 2012 @ 17:20
SeaCart 26 skulle platsa där.
srsseglaren
Dec 12, 2012 @ 18:56
Vore kul med flerskrov.
Eftersom det är Jul och 2012 fått lite nya inslag så önskas härmed en foiling M20 med vingmast : )
Kanske skulle ta ifrån M32 lite starquality ?
Andreas i HP
Dec 12, 2012 @ 19:14
ja det är problem av hög nivå med kanibalism…
Seacart är nice men faller bort av samma skäl tror jag…
Men helt klart kul vore det, då skull jag nog byta;-)
Peter Kerrberg
Dec 12, 2012 @ 17:14
…lite partisk… LIFE 7.5?
En aktiv fleet på 5 båtar 6 månader efter prototypen sjösattes ger signaler.
Att det än “bara” är Svenska & Norska båtar kan man kanske leva med i detta tidiga stadiet? Intresset från Tyskland, Österrike & Schweiz är stort.
2013 kör vi LIFE 7.5 Cup med tre seglingar samt att vi är 5 båtar på Bohusracet!
2014 en LIFE 7.5 Europa Cup?
Clifford
Dec 13, 2012 @ 00:05
Inte riktigt entyp på kontinenten än, va?
Om man tar bort kravet på entyp på kontineneten (hur kul är det egentligen att köra ett par hundra mil med släp för att få segla några dagar jmf med att köra tajta kvällsseglingar ett par gånger i veckan?) så vill jag också vara lite partisk och föreslå Tejst som är både snabb sportig, trailerbar och lättriggad (kolfibermasten väger 6 kg). Till nästa säsong är den anpassad för tvåmansbesättning med gennaker på 22 kvm, ordinarie sa är 13 kvm. 13 båtar byggda hittills varav en seglar på kontinenten ; )
Classe Boman
Dec 12, 2012 @ 17:25
Kul tråd. Jag har funderat på denna typ av båt i flera år, CB66 eller Melges 24. Finns det ingen båt internationellt som ISAF förespråkar? På liknande sätt som seglarförbundet gör med juniorbåtar i sverige? Tänk vad lätt det vore om det inte fanns så mycket modeller att välja på….
Tomas Wängberg
Dec 12, 2012 @ 17:45
Min kompis i Seattle seglar Viper 640, han är jättenöjd med båten som blivit en stor klass på västkusten på bara 2 år. Jag träffade honom förra året i Long Beach när de seglade en regatta med 40+ båtar!! Båten seglas på 3 personer och är tydligen jättekul att segla och lätt att få upp i planing.
Peter K
Dec 12, 2012 @ 23:01
Vipern är underbar att segla!
Som sagt står sig på sitt SRS med 1,24.
Planar snabbt, välballanserad, genomtänkt men hyftat fysisk att segla.
Otroligt enkel att rigga och praktisk med Gennaker trumman.
Den nya VX One ritat av sama konstruktör verkar också mycket spännande men dock mycket närmare en jolle.
Gerhard
Dec 13, 2012 @ 00:32
Lätt att bryta masten på undanvind med den genackern. Känner en som seglade sådan i Miami, efter tre master så bytte han till Starbåt…!
Peter K
Dec 13, 2012 @ 08:26
Viper 640’n har mycket mycket tydliga instruktioner på hur man skall sätta masten i olika vindar. Klart om man inte följer detta finns risken att knäcka den, så har jag svårt att tänka mig att man knäcker den om man följer instruktionerna. Min erfarenhet, efter att ha kört båten under två år i olika vindar. Klassen skulle inte blivit så stor som den är i USA om alla knäcker mastrna.
Sätter man den som en starbåtsmast så knäcker man den direkt : )
Gerhard
Dec 13, 2012 @ 08:51
Kommer från tidigare ordförande i Viper klassen i USA som bara seglade med proffs! Kanske kör dom hårdare? Han seglar som sagt nu bl.a. Starbåt utan att ha brutit någon mast -;)
Peter K
Dec 13, 2012 @ 09:37
Troligtvis seglade han en tidig Viper 640.
Man flyttade röstjärnen akter ut och satte längre spridare på båten. I starten hade man just problem med brutna master.
Min Viper var en tidig som uppgraderats, det finns uppgraderings kit för äldre båtar. Båten finns idag på Ostkusten, ev. kan nuvarande ägaren organisera provsegling?
Svårt att jämföra starbåten och Vipern, som är en av de snabbaste i klassen.
Gerhard
Dec 13, 2012 @ 10:23
Kan vara så, den var från 2009, senaste masten från 2010 båten därefter såld.
Missförstå mig inte, jag tycker det är en modern fräck båt med kolfiber pipa och stor genacker! Men att den skulle vara så mycket snabbare än en Stare (101år) på en kryss läns bana stämmer inte.
Dom har seglat mycket mot varandra i Miami där Staren ofta dragit det längsta stråt! På en ren undanvind så har staren däremot inte en chans i dom flesta vindar.
Peter K
Dec 13, 2012 @ 23:48
Min var en 2009’a som var ombyggd/uppgraderad, så det kan stämma.
Ang. Stare mot Viper ??
SRS Stare 1,138
SRS Viper 1,24
Igentligen ointressant, det handlar mer om tycke och smak.
Två otroligt bra båtar.
Gerhard
Dec 14, 2012 @ 00:14
Skönt om det var så, för det är ju en fräck båt som är kul att segla utför med om pinnen står. Vad det gäller SRS tal så kan jag bara säga att på en kryss läns bana så hade inte Vipern haft en chans med den stora fartskillnaden den behöver mot Staren. Det kan ju möjligen också ha viss betydelse att det satt proffs seglare i Stararna i huvudsak när dom seglade i Miami, möjligen inte så i Viper? Jag har tyvärr inte sett någon segla i Sverige ännu! Kom till Tjörn Runt nästa sommar när man firar 50 år det borde passa båten.
Peter K
Dec 14, 2012 @ 10:44
Med Vipern vann vi Hermanö runt 2011 :)
(även om ett utgånget mätbrev gjorde att vi “bara” fick fört i mål pris).
Så den dagen seglade Vipern väl upp till SRS talet.
Jag har dock sålt båten så, tyvärr kan jag inte köra Tjörn runt i den båten 2013.
Pelle P
Dec 14, 2012 @ 11:37
Kollade in på Viper 640 sidor; det är en riktigt cool båt!!…
Gerhard
Dec 14, 2012 @ 15:16
Jag tycker också att Vipern är en riktigt fräck båt speciellt om man nu har fått bukt med mast problemet! Har heller inte betvivlat båtens fart i rätta förhållanden, kanske är det så med dom flesta sportbåtar att dom går riktigt bra under “rätt” förhållanden?
Hur många Viper finns det i Sverige, finns det ingen som vill segla på Sveriges största kappsegling, TR? Det kan ju vara lite tråkigt att köpa en båt som man är ensam om i Sverige även om den är tuff!
Pelle
Dec 14, 2012 @ 17:18
Gillar oxå Viper 640!
Dan E
Dec 14, 2012 @ 20:29
Finns bara en Viper 640 i Sverige, har försökt köpa den av 2 ägare :-)
Tror det är en väldigt lyckad modell, i USA seglas de endast snäppet långsammare än Melges 24:orna och det med 3 man och för relativt sett småpengar..
Peter K
Dec 14, 2012 @ 23:58
Dan E, synd…du var lite sen i beslutet.
Med tanke på trådens längd….gå ihop ett antal och plocka över ett antal Vipers från USA. Det är en toppenbåt som man kan ha riktigt roligt med !!
Dan E
Dec 15, 2012 @ 00:52
Nej Peter,
Inte sen, bryggskadan du vet…han köpa en Dehler 33:a innan Vipern var lagad..
Och nu köpte jag en 606:a också.
Får vänta med fler båtköp på ett tag..
Jocke_R
Dec 12, 2012 @ 18:25
J70 eller melges20 skulle jag haka på.
Melges24 skulle jag gärna köra om det fanns nån mer i stockholm som seglade.
Mats V
Dec 12, 2012 @ 23:14
+1 !
Krull
Dec 12, 2012 @ 20:10
De som seglat Melges 20 är oerhört nöjda med den, jag vet inte så mkt om de andra båtarna.
Men en mkt bra beg M24 får du för 200.000kr och vill du byta lite block och fall och putsa till det hela lite kan du få en båt med trailer för 125.000kr. Klassen växer så det knakar i Danmark just nu.
Flera nya båtar i Sverige inför nästa säsong med ett VM som förmodligen kommer vara i Norden 2015 ger en bra möjlighet till ett långsiktigt mål som inte är i horisonten.
Nu blev det mycket reklam men ibland får man vara lite egoistisk?
Calle
Dec 12, 2012 @ 22:28
Någon som har koll på skillnaderna mellan Melges 20 och J/70?
Pelle
Dec 12, 2012 @ 23:53
Jag är “skeptisk”… Titta i backspegeln. Gamla J24 och dess mindre mycket välseglande syster J22 – stor klass på många ställen men är väl i det närmaste okänd i Sverige. Sverige har en tradition av att bygga klasser själva, typ CB66 och vartefter anamma “vissa” båttyper när det blivit mogna. Så varför inte gilla läget nu och ge Melges 24 en chans, oavsett om man är hobbyseglare eller världsartist?
Patrick L
Dec 13, 2012 @ 05:31
Jag tyckte trådskaparen var rätt tydlig med att det var max 3 pers i just den här tråden, men det är klart…. skiter vi i det finns det ju många klasser att köra. Men jag skall INTE pusha min egen klass här… Oerhört svårt att låta bli i sällskapet dock :-)
Gerhard
Dec 13, 2012 @ 07:21
Det är alltid svårt att vara tyst när man vet att man har rätt! Men om man nu bara får vara max tre i besättningen och vara stor internationellt så är det bara Starbåt som gäller. Nu är det ju dessutom EM i fantastiska Båstad i sommar…!
Pelle
Dec 13, 2012 @ 11:13
Det är rätt, besättningsstorleken var ett kriterie. Men min poäng var att undantaget det så borde en satsning på Melges 24 nu ligga väldigt rätt i tiden.
Melges Sweden
Dec 12, 2012 @ 23:55
Om det köps in några M24 till Stockholm så kommer båtarna från Göteborg och Malmö till er och tränar. Vi jobbar stenhårt nu på att ta vara på hur lätt det är att traila båtarna och få till bra träningar på olika platser. Flera olika träningsläger är redan planerade för våren 2013. Vi siktar på över 30 båtar, från Sverige, Norge, Danmark och Tyskland, på SM i Malmö nästa sommar. Kan några av dem komma från Stockholm…
Segla det som fungerar i hela världen – Segla Melges24
//Fredrik
Micke
Dec 13, 2012 @ 07:34
För 10 år sedan var det några Melges båtar i Stockholm som försökte få igång klassen men intresset dog ut bland annat för att knappt någon på Västkusten var intresserad och klassen inte växte förutom en liten topp 2005 . Nu seglar de gubbarna annat bla F18 och det blir nog svårt att få igång dem igen. Tipset är att leta efter yngre förmågor. Vi äldre har blivit för lata ;)
Fredrik
Dec 13, 2012 @ 06:39
Självklart starbåt! Stor internationellt. Finns många båtar i olika prisklasser.
Ted Lundberg
Dec 13, 2012 @ 07:06
+1
Ted Lundberg
Dec 13, 2012 @ 07:15
Starbåt 2 pers
Soling 3 pers
F18 2 pers
Multi 23 ? pers
Stefan Kolmodin
Dec 13, 2012 @ 09:18
Trimaran är action men ändå hanterbart, Multi23 ser ut att passa både för segling med dottern och racing inom en rimlig budget. Jag skulle hooka här och bjuda in till ett prova på-event tidigt i vår om jag nu sålde båtar :-) http://www.multi23.se/racing.html
Gustaf Dyrssen
Dec 13, 2012 @ 10:21
Såg en flyer häromdagen att det bara finns 6st Multi23 kvar hos producenten för 2013 så jag det ser ut som många insett vilken fin båt det är och beställt en. Skall man ha en får man uppenbarligen skynda sig på.
Peter Gustafsson
Dec 13, 2012 @ 07:31
Varför inte 3 Lasers i stället? Eller slå er tillsammans med några andra och satsa på TP52 ;-)
Titta på exempelbåtarna så fattar ni nog vad frågeställaren är ute efter.
Jag träffar ganska många som vill segla en båt med polarna eller barnen bara på kul. Att ta sin dotter som är 10 och hennes polare och köra en kvällssegling i viken. Eller dra iväg över helgen med polarna. Utan att lägga 100-tals timmar på träning.
Melges 24 är så klart förstahandsvalet, men många tycker att den är för tuff och alla som kör idag är superseriösa. Det är ok, och så det skall vara. Men jag tror att det finns plats i segmentet under. M20 eller J/70 borde vara de som har chans att bygga globala fält.
Gerhard
Dec 13, 2012 @ 08:19
Det beror nog på vilken typ av segling man vill segla? Svår kombination med en stor internationell klass på hög nivå och enkel att segla med 10 åriga dottern och hennes kompisar. Den enda jag kom att tänka på som det finns gott om begagnat är Drake! Annars om man inte har ambitioner att segla runt om i världen på hög nivå så kommer man långt med den i sammanhanget diskade CB66! Vet inget om J70 ännu, säkert en fin båt men kanske lite att skjuta över målet för dom flesta om man i huvudsak bara ska ha det trevligt när man seglar. M20 är väldigt tillrätta lagd (lite tråkig) men tävlas flitigt, också med många inhyrda proffs i besättningen när den 10 åriga dottern och hennes kompis inte räcker till. Är då inte Starbåten det enda rätta, seglades för några år sedan i hårt väder på Tjörn Runt med Pappa Wester och två barn -;))
Patrick L
Dec 13, 2012 @ 09:30
Gerhard, var har du fått att M20 är tråkig? Har du testat den? Jag tycker den ser väldigt kul ut.
Gerhard
Dec 13, 2012 @ 09:42
Jag har tittat mycket på den i Miami och grabben seglar den en hel del. Tråkig är kanske en överdrift, det är en fin båt med många rätt som säkert fyller ett behov. Kanske det som det handlar om i tråden? Men så häftig är den inte enligt mig, ser lite underriggad ut på kryssen. Men som sagt allt beror på vad man jämför med.
Peter Gustafsson
Dec 13, 2012 @ 08:25
Jag kan se att J/80 har varit en sådan klass. Hanterbar hemma, entyp i lite olika regioner och så kan man dra till SpiOuest eller VM när andan faller på. Inte för att man vill segla på hög internationell nivå, utan för att man vill testa sina gränser (och dricka bira med fransoser och italienare).
Det är otroligt lätt att bli “stuck in the middle”, vilket väl är problemet med de “proffsigare” klasserna som Melges 24 eller Stare. “Segla på kul-fleeten” blir för liten då alla har olika ambitionsnivå, och skall man åka på VM så måste man satsa halvtid.
Skönt att det inte är jag som har de här bekymren.
Gerhard
Dec 13, 2012 @ 08:44
Glad att jag inte heller har det problemet! Tror inte det finns något riktigt seglingens Kinder ägg? För att tillfredsställa alla behov så kan man ju annars köpa Triss Jolle, Extreme, E Jolle, F18, Starbåt, M20 och
1/4-Tonare men det är det väll ingen som gör….?
Feffe
Dec 13, 2012 @ 17:15
Jag vet bara en som har en sån flotta ? :-)
Pelle Lindell
Dec 13, 2012 @ 08:51
Jag håller med. Är det inte det som är tjusningen med segling att det finns något för alla? (nästan då….för vissa är glaset alltid halvtommt). Vissa har starkt fokus på att en klass måste vara internationell och ser lite nedlåtande på våra nationella klasser men handen på hjärtat; hur många åker verkligen ut på äventyr i stora världen? elller ens till andra ändan av Sverige? För många är det viktigare vad som händer hemma i viken och att man har en båt eller klass som tilltalar en själv och ens kompisar.
Markus Danielsson
Dec 13, 2012 @ 09:36
Nu börjar det låta lite vettigare..:-). Att frälsa en hel värld med en klass är inte lätt, för att inte säga omöjligt. Så kallade “lokala företeelser” och variationer kommer alltid att finnas, och hur skulle världen se ut om allt var likriktat? Segla gärna det som faller er i smaken för tillfället, må det vara storbåt, flerskov, sportig kölbåt, bräda, osv…och segla gärna mycket olika båtar, det gör er garanterat till bättre seglare! Ta vara på de “lokala företeelserna” istället för att plocka bort dom, vi har ett helt gäng i Sverige. Är det viktigt med internationell segling så hjälp till att lansera och organisera kappseglingar där. Gör det möjligt för besättningar att hyra båtar på olika platser i världen, och framför allt i din lokala omkrets. Bjud in internationella seglare till dessa kappseglingar och vips har du det motstånd du söker utan att sälja 2000 båtar på alla kontinenter. Och handen på hjärtat (för att citera Pelle ovan), hur stor skillnad är det egentligen på tex Melges 20, Laser SB3 och CB66? Om du presterar i den ena, gör du det garanterat i den andra..
Med det sagt välkomnar vi alla som söker efter segling enligt de uppsatta kriterierna i denna läsarfråga till att prova CB66-klassen på hemmaplan (passar ju givetvis på många typer av båtar, men lite partisk får man väl vara??). Antingen genom att handla en båt och hänga på klassförbundets seglingar, eller så funderar ni över möjligheten att ta ett lag i NESL (www.nesl.se), där ni kan få exakt denna segling utan att handla båt, eller kuska runt med den på vägarna. Där får ni redan 2013 en viss internationell karaktär då vi seglar finalerna på Gardasjön. Inte ett högprofilerat projekt som M32 Cup, utan lite mer för den stora massan som inte har några miljoner över i kassan (eller tagit OS medaljer etc..).
Och NESL och klassen arbetar tätt ihop, bland annat med mästerkapen i Sverige och Danmark, samt det Nordiska Mästerskapet. Där seglar vi alla ihop, så att NESL seglarna får möjlighet att köra “riktiga” mästerskap…och klassen får ett gott tillskott på dryga 20 besättningar.
Lycka till mer era val!
//Markus
Johan O
Dec 13, 2012 @ 09:02
Ingen har nämnt Express
Sportig, snabb, Check
Trailerbar, enkel att rigga, Check
Max tre pers i besättningen, Check – max 380kg
Inte för stora kostnader, Check 100´räcker långt, 25´för begagnad trailer.
Entyp på kontinenten, gärna andra kontinenter också, Check, Tyskland, Danmark, Sverige, Norge är stora, NM seglas och bra konkurransk på SM.
Bra båt att segla hemma på viken.
Är dock redan etablerad i Sverige.
Peter Gustafsson
Dec 13, 2012 @ 09:09
Med all respekt. Expressen är en perfekt 4-mans kölbåt. Speciellt för lite äldre tunga gubbar. Innan de blir så gamla att de kan segla Drake ;-)
Men den är omöjlig att segla på 3. Och den är inte sportig. Poppa gennakern en enda gång på en modern sportbåt så förstår du vad jag menar.
Alla har någon gång kappseglat Express, så jag tror vi har ganska bra koll på den.
Kurre
Dec 14, 2012 @ 17:43
Du gjorde väl själv ett försök, köpte du inte Sten Bergqvist SM-vinnare? Vad hände där som gjort dig till en så bitter entyp/Expressmotståndare?
Peter Gustafsson
Dec 14, 2012 @ 17:54
Jodå, jag har allt seglat Express jag också. Vi körde SWE-620 under ett antal år. Jag har absolut ingenting emot den och jag tycker inte att jag låter alltför bitter när jag skriver att Expressen är en perfekt 4-mans kölbåt :-)
Men precis som trissjolle eller J/111 så uppfyller man inte specen som efterfrågades. As simple as that!
Oscar
Dec 13, 2012 @ 10:18
Där kom den….
Micke
Dec 13, 2012 @ 09:46
Njae Peter.
Nog är Expressen sportig om än bara på kryss där den fortfarande seglar om det mesta upp till 6-7 m/s. Vill man segla fort på undanvind så köp en komplett vindsurfingutrustning.. Endast takräcke kanske behövs ;)
Peter Gustafsson
Dec 13, 2012 @ 13:44
Tackräcke på Expressen?
Ni är ju innovativa i tävlingsformatet, så varför inte. Kryssa med Expresen för att sjösätta brädan vid kryssmärket.
Adrian
Dec 13, 2012 @ 14:11
Haha, där fick jag mig ett skratt
Tompa
Dec 13, 2012 @ 18:10
Nä, man sjösätter inte brädan:
Man monterar den under kölen och foilar upp Expressen i luften!!! Står beskrivet i klassregelns punkt E.4.10.
ahlback
Dec 13, 2012 @ 10:01
måste hålla med Peter här…Expressen är inte sportig..kul klass och jätte bra seglare men inte sportig.
Peter K
Dec 13, 2012 @ 10:19
+1
Tomas Skålén
Dec 13, 2012 @ 10:20
Mar bör nog i första hand ta sig en riktig funderare på: hur tänker jag använda min båt.
Brevskrivaren vill ha en internationell entypsbåt av typen sportbåt med max 3 pers och till låg kostnad. Lite längre ner i sitt brev lägger han/hon in aspekten om vilka klasser som slagit i Sverige.
Ur detta kan man förutsätta att personen skall lägga ganska mycket tid till att resa runt i Europa (och även andra kontinenter) samt vill kappsegla entyp även i Sverige och allt detta till en låg kostnad.
Då säger jag, tough luck, den klass som uppfyller dessa krav existerar inte!
Så, åter igen, hur prioriterar brevskrivaren sin segling. Han/hon måste nog göra avkall på något.
• Är det Sverige/Norden och låg kostnad som står högst = CB66, utan tvekan.
• Är det internationell kappsegling på hög nivå till rimlig kostnad som står högst = Melges 24, utan tvekan (här kan man även hitta stora fält i Norden).
• Är det internationellt och 3 man som står högst = Melges 20 eller J/70 (Obs! då får man vara klar över att det inte finns någon att segla mot i Norden).
Som kanske märks så förordar jag de två översta och det beror på att jag gjort precis den analys som jag förordar, hur prioriterar jag min segling.
Tomas Skålén
Seglar CB66 och Melges 24
Björn Sandberg
Dec 13, 2012 @ 10:21
Vi har i Västerås nu byggt upp en CB66 flotta på 4st CB 66 båtar på under ett år;)
Några av orsakerna till detta är att CB66 prismässigt ligger fantastiskt bra till på ca 100 tkr, riktigt kul att segla!, 2-3-mans besättning, lätt trailerbar, starkt klassförbund, SM status, osv!
Visst är det kul att segla internationellt, men hur många av er som söker en internationell klass kommer verkligen att segla internationellt? Som jag ser det går ni över ån efter vatten för att hitta en bra 3-mans båt att segla. Det tar tid att bygga en klass, så varför inte hoppa på en klass som redan finns och som ger samma seglingsupplevelse? CB66 är iofs internationell med seglingar i Danmark;)
Pelle
Dec 13, 2012 @ 11:30
Bra jobbat Västerås! Fler kanske tar efter, skulle vara perfekt på “Roxen”..
Anders
Dec 13, 2012 @ 11:15
Jag blir trött, komma dragande med Express:
Sportig, snabb, nej
Trailerbar, enkel att rigga, nej, inte med B-körkort
Max tre pers i besättningen, nej, Express seglar man på fyra
Inte för stora kostnader, Check 100´räcker långt, 25´för begagnad trailer, detta stämmer
Entyp på kontinenten, gärna andra kontinenter också, Check, Tyskland, Danmark, Sverige, Norge är stora, NM seglas och bra konkurransk på SM, nej, Expressen är inte entyp på kontinenten och definitivt inte på andra kontinenter.
Micke
Dec 13, 2012 @ 12:44
Det är helt okej att bli trött, somna om ;)
Johan O
Dec 13, 2012 @ 15:09
+1
Chris
Dec 13, 2012 @ 15:28
Och så långt ifrån entyp man kan komma när det gäller däcklayout, köl, roder :)
Mikael Johansson
Dec 13, 2012 @ 11:30
Om man vill vara helt kompromisslös Finns det någon 7-8m kärra helt i kol som är överkomlig?
Richard Göransson
Dec 13, 2012 @ 12:17
Överkommlig!? Då har vi ju en kompromiss redan där.
Mikael Johansson
Dec 13, 2012 @ 13:06
Sant. Med kompromissen att det inte skall vara ett one-off bygge då?
Pelle Lindell
Dec 13, 2012 @ 13:36
Dom enda seriebyggen i kol jag känner till är Open 6.50 och 7.50
Mikael Johansson
Dec 13, 2012 @ 14:17
Ursäkta fåningheten men den är ju fantastisk: http://www.youtube.com/watch?v=SXoB_ZOXIOo
Är det bara JPS Productions som tillverkar dem?
Pelle Lindell
Dec 13, 2012 @ 14:59
Jo, det är trevliga båtar men dom är rätt dyra….när Open 7.50 kom ut runt 1998 fick man två Melges 24 för vad en 7.50 kostade. Vad jag förstår så är 7.50-klassen en ren Fransk proffs-cirkus
Tommy L
Dec 13, 2012 @ 13:37
Märkligt att ingen ännu nämnt B&R 23: om man tittar på krav-spec:en nedan, så uppfyller ju B&R 23:an 4/5 krav med MVG… det är väl bara sista kravet som är lite tveksamt… fast det finns visst 2 båtar i USA, och en handfull i Stockholm, o några till utspridda i landet, så det är inte så långt kvar till en internationell klass…..
:-) :-)
Krav:
Sportig, snabb
Trailerbar, enkel att rigga
Max tre pers i besättningen
Inte för stora kostnader
Entyp på kontinenten, gärna andra kontinenter också
Peter Gustafsson
Dec 13, 2012 @ 13:39
För entyp måste väl två båtar segla på samma ställe samtidigt :-)
Om ni inte skärper till er så föreslår jag J/111… bara en varning…
Tommy L
Dec 13, 2012 @ 13:40
:-)
Pelle P
Dec 13, 2012 @ 14:02
Och segla den på 3? Är det inkl “embedded” fotograf då:)?
Krull
Dec 13, 2012 @ 15:12
Oavsett vilken båttyp man väljer så tror jag det är viktigt att INTE tänka att vissa klasser inte är en bra idé för att det finns så många duktiga i just den klassen.
Att man får segla mot OS-guldmedaljörer Världsmästare med mer är INTE något som skall uppfattas som något negativt. Först måste man nog inse var man är själv i sin segling. Om du vill ha roligt med kompisarna så är det inget som säger att man inte kan ha det samtidigt som man seglar mot de bästa i världen.
I de klasser som jag seglat har jag alltid blivit väl mottagen och bara mötts av trevliga seglare som tycker det är superkul att det kommer in nya seglare i klassen. Att man sen inte kan vinna ett Vm i den valda klassen spelar nog mindre roll om man har roligt på banan.
Många tycker nog att det är roligt att få segla mot de bästa som finns utan att för den sakens skull deppa ihop om man inte slår dem. Man inser snabbt var man ligger i fleetet och har en helt underbar resa framför sig där man succesivt blir bättre och bättre som seglare. När man sedan byter klass till någon klass med lite mindre motstånd (de man seglade mot innan) så ser man att man faktiskt har lärt sig något som man tar med sig till varje ny båt man sitter i framöver. Så att våga få lite stryk ger faktiskt en massa bra erfarenheter.
Varje gång jag seglar någon båt och det är helt nya besättningar med så är i alla fall min tanke väldigt enkel. -Hjälp dem komma igång och få på det viset din klass att växa. Att dessutom få din klass att växa på hemmaplan ger dig en massa bra båtar som du kan träna fart mot på hermmaplan. Alla blir vinnare på att de bättre båtarna tar sig an de nya i en klass. Så fungerar det redan idag i de flesta klasser som är stora.
Slutsats
Det är ganska kul att i något race då och då slå de som har en bärkasse medaljer i bagaget.
Anders Nilsson
Dec 13, 2012 @ 15:50
Jag tycker att det är viktigt att fundera igenom vad det är för kappsegling man vill ha och hur träningen ska gå till.
Om man vill utvecklas som seglare eller åka fort i en sportbåt kan vara en konflikt på många svenska orter. Två olika saker på de flesta orter i Sverige.
Om man tror att den mesta träningen kommer att ske i hemmavattnet och att tävlingarna är mestadels regionala med enstaka utflykter i skandinavien då är det nog så att det är bra att sätta upp kriterierna för sig själv:
1. Finns en regional fleet eller ska jag lära mig allt själv- ca 5-10 aktiva båtar är bra om det finns eller finns förutsättningar för
2. Trailerbart med personbil för att flytta på sig ska bli verklighet – inte kul att behöva skaffa tung släp kort och stor jeep för att få dra båten 1-2 ggr om året
3. ISAF-klass – EM/VM status om andan faller på att bevisa för släkten hur man ligger till i världen
4. Hur stor besättning ska det vara på båten? 3, 4, 5, 6?
En riktigt läcker sportbåt kan ju snabbt bli reducerad till badbåt om inte ovanstående är på plats. J-80 tycker jag är ett sånt exempel i Sverige. Melges 24 också på många platser men den har ju fördelen av att man kan åka ganska långt för att få kvalitetsträning eftersom den är så transportabel.
Nedanstående tabell är min uppfattning om var det pågår regelbunden träning i fleets om ca 3-5 båtar:
– H-båt – Malmö, Vänersborg och Sommen.
– J-24, Malmö
– Melges 24 – Malmö, Stenungsund
– J-80 Saltsjöbaden
– 606 – Stockholm Växjö?
– Express – Saltsjöbaden
Någon jag missat?
Johan O
Dec 13, 2012 @ 16:32
Hej Anders.
Håller med dig till fullo.
Enda skillnaden är att +200 606 och+800 Expresser seglas spritt över landet och har inget fleet centra.
Anders Nilsson
Dec 13, 2012 @ 20:10
606 har ju sitt på Lilla Värtan om jag inte har fel. De har väl en fleet som har regelbundna träningar. Förr fanns en fleet som tränade ordentligt på Helgasjön i Växjö. Hur står det till med den?
Sorry jag missade Starbåtarna i Lerkil. Det var ju inte så länge sen jag hälsade på med Grynet i Lerkil. Däremot var ingen ute och körde. Hur många träningstimmar gör Starbåtarna egentligen?
Feffe
Dec 13, 2012 @ 21:00
Vi kör på Onsdagar i LBS regi. ( SRS där Staren hävdar sig helt ok. ) vi kör också oftast helger och ibland ytterligare någon kväll i veckan. Svårt att säga hur många timmar det blir men med SM i Nynäshamn, Tjörn Runt och våra kattegattseglingar så blev det många timmar 2012. Med tanke på SM i Lerkil nästa år samt EM i Båstad kommer vi segla mycket nästa säsong.
Grymt bra att kunna segla ihop med bl.a. de regerande Svenska mästarna Philip & Benjamin, rutinerade rävar som Lars Edwall, Calle Schröder etc. Kom gärna ner och prova på att segla Starbåt i vår, flera uppgraderar nu i vinter och det finns ett par riktigt bra båtar till salu för rätt pengar.
Anders Nilsson
Dec 13, 2012 @ 21:44
Älskar att se på Starbåten. Var riktigt kul när Staren gästade Malmö.
Anders Nilsson
Dec 13, 2012 @ 20:11
Räknar du då de 7 Expresser som stod på land hela sommaren i Malmö?
Gerhard
Dec 13, 2012 @ 17:33
Starbåt i Lerkil 7-10 båtar
Gerhard
Dec 13, 2012 @ 17:35
Krull +1
Anders
Dec 13, 2012 @ 15:17
Ingen som har föreslagit 606 än?
*Sportig, snabb
*Trailerbar, enkel att rigga
*Max tre pers i besättningen
*Inte för stora kostnader
*Entyp på kontinenten, gärna andra kontinenter också (bara att lasta på danmarksfärjan så kan man segla i vilket land man vill…)
Jonas Jemt
Dec 14, 2012 @ 09:47
Frågeställaren vil ha en båt som är internationell, därför har jag inte föreslagit den fastän jag är ordförande i 606 förbundet, men den är stor i Sverige, Finland och Danmark
Richard Göransson
Dec 13, 2012 @ 15:54
Ok, kan vi bara enas om Melges 20 då? så e det klart sen.
Pelle P
Dec 13, 2012 @ 16:02
You have my vote!
Marc
Dec 14, 2012 @ 19:47
Precis, enas måste vi, annars blir det ingen klass.
Laser SB3 är en jättefin båt och billigt att köpa begagnad. Hur långt vill ni bila för att segla internationellt? Sätt en gräns på England och Tyskland. Då blir det SB3:an, inget snack. Är det bara Danmark så kan man ju fortsätta med CB66:an, det är väl det enklaste.
Mattias
Dec 17, 2012 @ 11:54
Vem säljer Melges i Sverige?
Pelle Lindell
Dec 17, 2012 @ 12:12
Vill man ha en ny får man köpa direkt från Melges http://melgeseurope.com/
Mattias
Dec 17, 2012 @ 12:21
OK, tack. Läge att ta på sig entreprenörshatten alltså :-)
Patrick L
Dec 17, 2012 @ 14:48
Jag tror att vi är några stycken som vid olika tillfällen har varit i kontakt med Federico / Melges Europe om att få agentur eller ÅF till Sverige och Skandinavien men de har inte varit supersugna på det tidigare, då volymerna inte riktigt räcker till. Tror det bara är Devoti och Melges själva som säljer i Europa (åtminstone var det så tidigare).
Patrick L
Dec 17, 2012 @ 15:01
(skulle också ha skrivit följande):
…men de kan ju ändrat sig – så det är bara att kontakta dem och kolla läget!
Mattias
Dec 17, 2012 @ 15:08
Ja, det är väl rätt olika hur man ser på sånt där antar jag. I min bransch medicinteknik är det så gott som otänkbart för en tillverkare att agera utan en ÅF, vilket iofs delvis har att göra med lagar och regler, men ändå. Normalt ställer man ju krav på en ÅF i form av demoutrustning och givetvis en aktiv marknadsföring av sin produkt, och detta ska ju förstås ställas mot “förlusten” pga sämre marginaler. Men ingenting säljer sig själv, inte ens Melges 20 :-). Torde vara rätt många fler som kan tänka sig att ens överväga en M20 efter ha provseglat en sådan under otvungna omständigheter i närheten av sin hemmahamn.
Mattias
Dec 17, 2012 @ 15:14
Hann inte se ditt sista inlägg innan jag postade… Jag skrev det första mest på skoj för min del, tror (eller rättare sagt vet :-)) att jag får svårt att hosta upp beloppet för vad en demobåt skulle kosta. Eller kanske helst två demobåtar, så man får hetsat spekulanterna till lite racing… Dessutom hade jag fått begränsa det hela till helger och kvällar, och det är italienarna nog heller inte så sugna på. Men vad vet jag, det är ju en rätt lockande tanke nånstans ändå :-)
Feffe
Dec 13, 2012 @ 17:29
Jag vet inte om man kan kalla Starbåten för sportbåt men vill man segla mot internationellt motstånd så är den optimal. EM i Båstad i sommar. Seglas på två, enkel logistik med b-körkort och billig att hålla igång. En bas i Stockholm med +10 båtar och en i Lerkil med lika många båtar där.
Vi seglade CB66 tidigare och upplever att detta är minst lika roligt. Lärorikt att få segla mot många erkänt duktiga seglare, det ger en brant inlärningskurva.
Pelle
Dec 14, 2012 @ 01:23
Några år på nacken och inte lika utbredd. Har dock både sportighet, cruisingkapacitet och om man håller till på sjöarna i söder, några fler att mäta sig mot. http://www.ultimate20.de/
Pelle
Dec 14, 2012 @ 01:31
.. givetvis tar man oxå med sig tenderboaten till regattan => http://www.ultimate20.de/pics/transport.jpg
David Johansson
Dec 14, 2012 @ 08:41
Fick han med en telefonstolpe också???
Pelle
Dec 14, 2012 @ 09:38
Bra att ha, utifall man behöver ringa någon.. ;-)
Jeppe
Dec 14, 2012 @ 10:01
Ultimate 20 verkar kanon, som en äldre J/70 ungefär.
Finns det några i landet?
Johannes
Dec 14, 2012 @ 10:00
I Polen kör man entypsklass med Delphia 24. Billig och rolig båt som är trailerbar o lättriggad. Blåkusten Marin & Fritid är svensk återförsäljare.
http://youtu.be/EFGyNey6QkQ
srsseglaren
Dec 14, 2012 @ 16:26
3R Class skiff, foiling.
http://www.rclass.org/
http://www.youtube.com/watch?v=iUFTcCmwCco
Per Lundgren
Dec 14, 2012 @ 23:48
Har en Skippi 650 racing, det är en ganska stor klass i Polen men finns även i Tyskland. Entypsklass, 3 mans besättning, trailerbar, mycket lätt att rigga och transportera. Gennaker med utskjutbart och justerbart peke. Den har en köl som är lätt att dra upp. En kul båt som planar. Kanske något överriggad i förhållande till kölvikten. Förhållandevis billig dessutom.
Bernt Lindquist
Dec 17, 2012 @ 17:15
Linjernas mästare
Hade förmånen att arbeta med Peter strax efter framgången med Ur-Scampin.
Vi sydde bl.a. segel på Norlin Segel i Uppsala med Solna Marin, som levererade de seriebyggda Scampi båtarna, som huvudkund. En fantastisk tid för mig med Peter som inspiratör och båtdiskussioner varje dag.
Vi seglade en höstsegling från Värtan vid Djurgården till Vaxholm med Ur-Scampi. En av Peters vänner kom från USA med flyget på morgonen och Peter hade lovat honom att vara med ombord. Vi väntade in honom och kom iväg en halvtimme efter start men var ändå först i Vaxholm. En av mina starkaste seglingsupplevelser att skära genom fältet, i lä eller lovart, som vi gjorde. Idag är det svårt att förstå vilket stort kliv Peter tog med utvecklingen av Scampi. Båten var helt överlägsen allt annat som ett resultat av Peters nytänkande.
Jag trodde till att börja med att det var enbart Peters fantastiska båtar som var skälet till hans framgång på banan. Vid ett tillfälle var vi bjudna att delta i kvällskappsegling på Ekoln utanför Uppsala. Vi fick låna varsin Finnjolle. Själv hade jag en lite framgångar i jolle och Drake i ryggen så jag var ganska säker på att spöa Peter i en Finnjolle. Den tron kom naturligtvis på skam. Peters fantastiska känsla båt, vind och vatten visade sig tydligt för alla deltagare. Som seglare har ju Peter bevisat sin förmåga gång på gång sedan dess.
CG Pettersson, Knud Reimers och Olle Enderlein, vi har haft många stora konstruktörer med känsla för linjer i Sverige. För mig är dock Peter den störste, otrolig känsla för linjer och form. Oavsett vilken typ av båt han ritat finns skönheten där, en sann konstnär!
År 2000 förärades min Diva 38 utmärkelsen Sailboat of the Show på Stockholmsmässan.
Vem var först fram att gratulera om inte Peter, en gest som verkligen värmde. Så var Peter, generös som människa, bjöd på sin erfarenhet och kunskap alltid varm och vänlig.
Jag saknar dig Peter!
Bernt Lindquist
JV
Dec 21, 2012 @ 07:14
Har en fråga runt båtar där man hissar upp kölen, typ J/70 o M24.
Är det någon som målar med bottenfärg ?
Hur länge kan båten ligga i utan bottenfärg innan det blir jobbigt att få ren den ?
Ser inte att man orkar sjösätta varje gång man skall ut och segla, eller är det så man i allmänhet resonerar ?
Om det skulle bli beväxning på båten, hur får man bort det på kölen ? Den är ju infälld när båten ligger på trailern.
Adrian
Dec 21, 2012 @ 07:26
Min ligger i Gävlebukten=inte så jättemycket bottenväxt men det blir kläggg som man måste tvätta/skrapa bort varannan vecka och det gör man lättast genom att dyka. Kölen epoxibehandlas.
Anders
Dec 21, 2012 @ 13:56
Hade min Backman21 på land. En vecka i vattnet (Sthlm) funkade OK, mer än det började det bli klegg, mer än två veckor började det växa. Försvann med mycket tålamod och båten hängandes i sling i kran…
Man orkar absolut ha båten på land. Går rätt fort att sjösätta och komma ut om man kan ha riggen på. Plumsa i båten, ned med köl och på med roder, knyppla fast storen, av med fockstrumpan och köra. Oerhört skönt att slippa bottenmålningsångesten varje år.
Insjöseglarn
Sep 6, 2019 @ 11:17
Små och lätta båtar seglar ju generellt långt snabbare än sitt SRStal i lätta vindar.
Om man vill ha en riktig lättvindsraket, vilken av ovan nämnda trailerbara båtar ska man då välja?
Seriöst!