Skip to content

29 Comments

  1. Bosse RJs
    Jan 16, 2013 @ 08:18

    Jag har en båt utan VPP och polardiagram.
    Jag skulle vilja ha ett instrumentsystem där det skapas ett VPP.
    Anta att man har vind och logg och att det finns en tabell i instrumentet med de parametrar som bygger upp en VPP tabell. Vind var tionde grad, vindhastighet samt fart.
    Seglar man med vinden in 90 grader och det blåser 5 knop så lägger systemet in den farten. Varje gång jag överträffar detta värde så läggs det nya in.
    Systemet kan sedan interpolera och jag kan ha denna fart som en ruta under min verkliga fart och då kunna jämföra hur jag har seglat under samma förhållanden tidigare.
    Snabbt och enkelt, VPP irl.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 16, 2013 @ 08:25

      Som alltid så är det enkelt i teorin, men svårare i praktiken. Det går inte att göra med automatik, utan det kräver mycket jobb att kvalitetssäkra data. Dessutom så kräver det mycket tid på vattnet för att få tillräckligt många kvalitetssäkrade datapunkter.

      Med extremt målmedvetet arbete kanske man får ihop 30 bra punkter på ett år.

      Det finns en del sådana system och många fler har pratat om att göra det… men jag vet inte hur många som verkligen kommer i mål.

      Mitt tips är att ta ett befintligt diagram på en liknande båt (med samma egenskaper). Sedan kan man skala och justera detta. Då kommer man långt på mycket färre punkter.

      Reply

      • Bosse RJs
        Jan 16, 2013 @ 08:40

        Nu menar jag inte att man ska ta dessa punkter med papper och penna. Genom att bara segla så fylls ju tabellen på automatiskt, till slut blir den komplett, du kan få 100 punkter på en helg.
        Rent tekniskt så vore det enkelt för tillverkaren.
        Och så klart har du kalibrerade instrument som skapar datan.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Jan 16, 2013 @ 08:51

        Jag fattar det. Men det finns inget som är automatiskt!

        Det finns en anledning till att 6 månader på heltid + experter + alla verktyg inte räcker för ett Volvo-team. Eller att 40 dagar på havet inte räcker för vårt team. Bara att identifiera en cross-over mellan två segel kan lätt ta 3-4 kvällar med oändliga segelbyten och segling i olika vinklar.

        Vi tar ett snack igen när du har försökt bygga en polar från scratch under 2013 :-)

        Jag vill inte låta negativ. Men det är en seriös uppgift om man vill få till ett riktigt polardiagram som är användbart både för prestanda och routing. Men som med allt annat så hänger väl det ihop med ambitionsnivån.

        Reply

    • SK95SWE8
      Jan 16, 2013 @ 13:27

      Gå in på denna länk http://www.letscreate.dk/letscreate/?q=node/1
      Så tror jag du hittar vad du eftersöker. I Iregatta finns det en funktion som registrerar din prestandad och skapar ett polardiagram.

      Kostar endast 65 kr i appstore

      Jag är novis men som jag uppfattar funktionen i Iregatta så ska detta kunna hjälpa dig.

      Reply

      • Olle
        Jan 16, 2013 @ 20:49

        Kanon, var ju det jag efterlyste. Dock hade jag velat ha det direkt i instrumentet men detta är ok.

        Reply

  2. Bosse Rjs
    Jan 16, 2013 @ 09:46

    Kollade med Nexus nu. De har funktionen, dock bara i NXR. Raymarine nappade och ska se vilka möjligheter dom ha tekniskt att lösa det.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 16, 2013 @ 10:08

      Som jag sa, det handlar inte om teknik (att samla data är enkelt). Utan om processer och att kvalitetssäkra data. Att bara ta “bästa prestanda” som enskild sampling funkar inte. Vågor, ström, windshear, … massor av saker gör att du måste kunna hålla isär data från olika körningar.

      Skulle jag gissa så kanske man får ut 90-95% av den teoretiska prestandan (som alla andra som har en ny båt och inte är up to speed). Den data du loggar kommer att variera +/- 10% beroende på externa faktorer. Att utifrån detta automatiskt plotta den teoretiska prestandan blir svårt.

      Här är ett exempel från Adrena (en mjukvara liknande Expedition): http://lejouet.eu/images/Polair4.jpg Att bara ta de bästa farterna hade blivit helt fel. Visuellt kan man kanske anpassa en kurva i just den här vindhastigheten, men det är inte lätt. Och för att rita en kurva vid TWS 10 knop så skall du normalisera värden från 9.8 och 10.2.

      Jag säger inte att det inte går. Men det krävs mer än vad man tror.

      Reply

      • Bosse Rjs
        Jan 16, 2013 @ 11:37

        Kanske tolkar bilden fel men om de rosa prickarna är uppmätta praktiska värden och linjen är max så funkar det ju. Är ju enbart ett fåtal som ligger utanför och det kan ju bero på en kortvarig surf. Vad jag pratar om är inte Vor, utan ett sätt att spara och visa prestanda för de som är halvseriosa och inte har en båt med vpp. Handlar du ett code segel eller större gennaker så stämmer ju inte vpp ändå.

        Reply

        • Pelle Pedersen
          Jan 16, 2013 @ 11:55

          Håller med dig Bosse, MEN ( som Tony Irwing säger) du är inte intreserad av enstaka maxvärden; hur har maxvärdet uppstått? Bra fart på kryssen men dålig höjd; du lovar 5° och får ett nytt (för bra) maxvärde som är helt värdelöst.
          Tittar man också på bilden så är det grovt; flera tiondelars skillnad = helt ointresant. Ska detta ge dig något så pratar vi om skillnader inom 5%. Är övertygad om att du och många andra kommer långt på vanliga instrument plus magkänslan, det är sedan det stora jobbet tar vid…

          Reply

          • Bosse Rjs
            Jan 16, 2013 @ 12:05

            Registrera värdena då det legat konstant en viss tid då. Men ok,kanske bättre med papper och penna, eller bara använda medkänsla.

      • JIMMY
        Jan 17, 2013 @ 02:32

        Adrena Optima lär vara den bästa “automatiska” mjukvaran för att ta fram polärdiagram. Vet att navigatören Jules Salter på E4:an körde med detta redan under VOR 2008-2009 och tillsammans med “Sail tests” och andra logging funktioner i Expedition skapade sina Nav och performance polärer. Sen är det såklart som Peter säger att man får ändå lägga ner en massa tid för att få det helt korrekt och för att kunna utnyttja det till fullo.

        Enklaste versionen som verkar göra “grovjobbet” hyfsat bra är inte heller allt för dyr (€369): http://www.adrena.fr/en/Optima/optima-software.html

        Reply

        • Pelle Lindell
          Jan 17, 2013 @ 06:27

          Jag tror optima är en plug-in till adrena så man måste ha ‘huvudprogrammet’ först och då blir priset ett annat……….tyvärr

          Reply

          • JIMMY
            Jan 17, 2013 @ 08:44

            Hmm, typiskt att allt ska bli dyrare! ;)

            2008 var det en fristående produkt då jag installerade på Jules Navdator, En cd och en dongel. Det var bättre förr… :)

          • Pelle Lindell
            Jan 17, 2013 @ 09:08

            Jag kan ha fel, jag frågade dom hur det hänger ihop men det kändes som det var en viss språkförbistring….min franska är inte vad den borde vara….:-P

        • Peter Gustafsson
          Jan 17, 2013 @ 07:01

          Och det är ändå så att man börjar med ett VPP från designern eller ORC och använder Adrena för att justera/uppdatera detta.

          Det finns en fransk J/!11 som gör det från scratch i Adrena. På två säsonger är de inte ens nära. Kolla TWA på kryssvinklarna i http://lejouet.eu/images/Polair4.jpg :-)

          Vi tog ett ORC-VPP från en annan båt och har uppdaterat det löpande under säsongen. Det vi har nu är version 7 och det är good enough för det mesta. Finns det ingen systerbåt i ORC-databasen så kan man ofta hitta någon större och skala ner farterna. En ren SRS-skalning är tillräckligt bra fgör att få något att börja med.

          Jag skulle säga att en approach från scratch kanske tar 5-10 gånger längre tid jämfört med att börja med något. Även om man har bra verktyg.

          Reply

          • Jocke
            Jan 17, 2013 @ 09:59

            Hur står sig designernas VPP data/polar (tex Farr) mot ORC VPP?
            Vad är bäst att utgå ifrån?

            Jag såg att speciellt att skärningvinklarna var annorlunda mellan de båda.

          • Pelle Lindell
            Jan 17, 2013 @ 10:09

            Det spelar nog ingen större roll i praktiken för de optimala vinklarna måste man nog bestämma genom att prova sig fram själv. Generellt är min erfarenhet att ORC-VPP’et ger för små skärningsvinklar för gennakerbåtar och för stora för båtar med symmetriska spinnakrar. Nu är ju VMG som funktion av skärning en ganska flack funktion, i alla fall för icke planande båtar, så det är mycket begärt att ett så pass simpelt verktyg som ORC VPP’et skall klara av att ge helt riktiga vinklar.

          • Peter Gustafsson
            Jan 17, 2013 @ 10:29

            Jag skulle gå på ORC + “vedertagna justeringar”. Typ länsvinklarna + kryssfart… Normalt har segelmakaren bra koll på var det diffar. Eller Pelle :-)

  3. rasmus Tørnqvist
    Jan 16, 2013 @ 10:39

    Hei

    Vil kurset bli overført på nettet eller tatt opp på video?
    RasmusT

    Reply

    • niklas
      Jan 16, 2013 @ 11:05

      +1
      det här vore fint!

      Reply

    • Raketen
      Jan 16, 2013 @ 11:53

      +100!!

      Det är de wayy to gooo!

      (Ibland e det extra gött med swengelska! :)

      Reply

    • Per Lundqvist
      Jan 16, 2013 @ 17:57

      Hej

      Vi hade nog tänkt köra det väldigt informellt och interaktivt. Kanske lite väl kort varsel för att streama denna gång med bra kvalitet. Vårt upplägg att utgå från två bra båtar som jobbat med detta ett tag borde ge bra insikt i hur det fungerar och ge plats för mycket frågor och funderingar. Jag tänkte själv göra en liten översiktlig inledning till hur programmet fungerar med huvudfunktionerna. Vi håller frågan om streaming öppen och ser vad vi kan få till.

      Det är bra om det kommer upp frågor och oklarheter redan innan så ös på bara…

      Per/SHF

      Reply

      • Raketen
        Jan 16, 2013 @ 21:58

        Hej!

        Förstår om det är svårt att hinna få till en streaming. Kanske en video som läggs upp på Youtube el liknande?

        Vore kanon för oss som inte har möjlighet att vara med denna gången.

        Kanon initiativ, samt + poäng, för att dela med sig av kunskap som man har samlat på sig genom mycket arbete.

        Reply

  4. Fredrik Lönegren
    Jan 17, 2013 @ 08:47

    Rulle över däck med genua, stor plus en spinn. Hur mkt kommer sänkningen vara? Någon som vet? Är det i procent av ditt SRS eller ska alla få samma sänkning oberoende av vara båten finns på SRS skalan?

    Reply

  5. Clas Horn
    Jan 20, 2013 @ 22:22

    Instämmer ang videoupptagning!
    Vore gött för oss på framsidan (dock född i Norrtälje). Kör inget program själv, men spelar gärna på sailonline och alltid kul med ny input!

    Vore toppen alltså att få se detta i någon form efter den “riktiga” kvällen.
    hälsar
    clash@sailonline

    Reply

  6. SWE8
    Jan 22, 2013 @ 07:31

    Hej Stefan och Patrik,
    var och vilken tid är seminariet.
    Stod endast KTH.

    H. Kalle

    Reply

    • Per X Lundqvist
      Jan 22, 2013 @ 11:51

      Kl 18:30 lindstedsvägen 5 sal D3. Kolla på shf facebooksida för kartskiss. Det är nära T-banan ingång i det som brukar kallas valvet. Kths hemsida har också en söktjänst där du hittar sal D3.

      Mvh/pl

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.