Karukera tillbaks i listan på Tjörn Runt
När vi ändå håller på att diskutera kappseglingsreglerna, och hur svårt det verkar vara att förstå dem, så kommer här ett annat case.
Vi som bara läste seglingsinstruktionerna inför Tjörn Runt antog att man skulle ha flytväst på. Så när någon protesterade på Karukera (bilden) så var det väl inte så konstigt att de åkte dit. Men efter överklagande så visar det sig att det var ett syftningsfel i inbjudan och seglingsföreskrifterna, så den skärpta flytvästregeln gäller inte. Där ser man…
ÖVERKLAGANDE 2/2013
A observerade under kappseglingen att ett antal av besättningen ombord på B inte hade flytväst påtagna. Eftersom det framgick av seglingsföreskrifterna att det var obligatoriskt med flytväst lämnade A in en protest. B diskvalificerades vid den följande förhandlingen och överklagade med motiveringen att det framgår av regel 1.2 att de tävlande själva ansvarar för att ha på sig personlig flytutrustning och att den regeln enligt regel 86.1b inte får ändras av seglingsföreskrifterna.SSF:s BESLUT den 30/9 2013
Protestkommitténs beslut att straffa B upphävs och båten återinsätts med sin ursprungliga placering.Motivering
Inbjudan och seglingsföreskrifterna (SF) får ändra en kappseglingsregel med de begränsningar som framgår av regel 86 och på det sätt som anges i den regeln. Inbjudan 1e och SF 1f hänvisar till KSR S17.2 trots att KSR S över huvud taget inte gäller för tävlingen. Någon hänvisning finns däremot inte till regel 40, Personlig flytutrustning, som är den regel som kunde ha ändrats. Den ändring som anges i inbjudan och seglingsföreskrifterna gäller därför inte och det är enligt regel 1.2 upp till varje besättning att själv avgöra om flytplagg ska bäras eller inte.SSF:s kommentar
Klaganden och protestkommittén har ställt några frågor som SSF ger följande svar på:Får SF ändra regel 1.2?
Nej det får de inte. Regel 40 innehåller emellertid en skärpning av kraven på personlig flytutrustning och den regeln får ändras. Det är alltså ingenting som hindrar arrangören från att skärpa kraven ytterligare genom en seglingsföreskrift som hänvisar till regel 40.Får en båt protestera mot en båt i en annan kappsegling?
Det finns ingenting i regel 60.1 som begränsar en båts rätt att protestera till att gälla båtar i den egna kappseglingen.Får PK rådgöra med t.ex. tävlingsledningen utan att parterna är närvarande?
Parterna har enligt regel 63.3a rätt att närvara hela tiden när bevisningen läggs fram. Det är däremot inget som hindrar PK från att – utan att parterna är närvarande – rådfråga kappseglingskommittén när det gäller att bestämma en gottgörelse eller ett lämpligt straff. Det är en del av den enskilda överläggningen och beslutet som PK tar utan insyn.Det är mycket viktigt att arrangören för att undvika felaktigheter och missförstånd använder sig av den text som anges i Tävlingsreglementets mallar. Någon medlem av PK bör känna ansvar för att kontrollera de handlingar som gäller för tävlingen, inte minst de som på ett eller annat sätt påverkar PKs arbete under tävlingen. Texten till seglingsförskriften och SSFs säkerhetskodex finns tillgänglig på Seglarförbundets hemsida svensksegling.se > För arrangörer > Tävlingsreglemente.
Svenska Seglarförbundet
RegelkommitténAina Hellman Jurander
HandläggareI beslutet som inte kan överklagas har deltagit: Thord Elfström, Aina Hellman Jurander, Håkan Larsson och Mats Skoting.
Om vi struntar i det specifika caset, så måste man ju ställa sig frågan hur svårt det skall vara att arrangera en kappsegling?
Tjörn Runt är ju Sveriges största kappsegling och StSS har hyfsad koll på läget? Men ändå blir det så här. Och var det inte en lång diskussion för några år sedan när kommatecknet satt fel i inbjudan – vilket gjorde att vinnaren hade kunnat anmäla sig på ett annat sätt än alla andra? Och nu visar det sig att KSSS inte fått till formuleringarna kring hur man seglar banan på ÅF Offshore Race utan att bryta mot lagen.
Har det alltid varit så här? Har reglerna blivit krångligare? Eller är det bara så att innan Internet fanns, så hade man ingen aning om vad som hände i nästa vik?
Nov 12, 2013 @ 19:56
Läser man inbjudan och seglingsföreskrifterna så känns det rätt solklart att flytvästkrav gäller i detta fall. Tycker seglarna sedan att det lockar att leta efter kryphål så är det klart att det blir svårt att arrangera seglingar.
Jag gissar att rätt många läst dokumenten utan att tolka det på något annat sätt än att västen ska sitta på.
Anser man att det föreligger tveksamheter bör man enligt mig kontakta tävlings/seglingsledning och ställa frågan. Då har ju de dessutom möjlighet att rätta sitt fel via ett tillägg.
Nov 12, 2013 @ 23:14
Syftningsfel är inte att leka med. Nästan lika lurigt som särskrivning. Är det någon som blivit diskad i segling pga av det ? Svindlande tanke….. :-)
Nov 13, 2013 @ 08:17
Nu hängde jag inte med riktigt… Är det i stss inbjudan som felet begåtts och det enbart gällde den segling som det är upp till varje besättningsman map huruvida flytetyg är lämpligt? Eller är det generellt så i KSR att det är upp till besättningsman att bedöma? Om så är fallet så är ju den “skärpta” regeländringen verkningslös…
Nov 13, 2013 @ 08:52
Det är StSS som har hänvisat till fel regel, så troligtvis gäller det bara detta race.
Men med tanke på hur komplext det här är så kan man nog hitta något litet fel i varenda seglingsinstruktion :-)
Nov 13, 2013 @ 09:05
Kanske vore enklare om klubben inte hänvisade till paragraf utan bara skrev…
Nov 13, 2013 @ 09:11
Det är så här: Det finns två regler i KSR som styr användning av flytväst:
1.2 Livräddningsutrustning och personlig flytutrustning
En båt ska medföra betryggande livräddningsutrustning för alla ombord varav en enhet ska vara tillgänglig för omedelbart bruk, om inte båtens klassregler föreskriver något annat. Varje tävlande ansvarar själv för att ha på sig den personliga flytutrustning som är lämplig under rådande förhållanden.
och
40 PERSONLIG FLYTUTRUSTNING
Om flagga Y visas med en ljudsignal före eller vid varningssignalen ska tävlande ha på sig personlig flytutrustning, utom vid kortvarigt byte eller justering av kläder eller personlig utrustning. Våtdräkter och torrdräkter är inte personlig flytutrustning.
Regel 1.2 får inte ändras av SI men regel 40 får ändras. Nu är detta lite kuriosa eftersom Inbjudan och seglingsföreskrifter till tjörn runt krävde flytväst med hänvisning till S17.2 (De svenska standardseglingsförskrifterna) som överhuvudtaget inte gäller på tjörn runt eftersom man inte använder dom (17.2 gäller dessutom jollekappsegling). Därför kom, såvitt jag förstår, regelkommitten till slutsatsen att kravet på flytväst i SI för tjörn runt inte var giltigt utan stadardkraven i KSR gällde. Vill en arrangör kräva att alla har flytväst så kan man sätta flagga Y enligt regel 40 eller så får man skriva att regel 40 ändras till något man tycker är lämpligt.
Nu kan man ju tycka att det framgick med all önskvärd tydlighet i SI för tjörn runt vad arrangören ville och det hade säkert den goda effekten att de allra flesta hade flytväst på sig men det håller inte för att straffa någon som kan reglerna och är beredd att utnyttja sin rätt att överklaga. Fallet har diskuterats livligt så jag tror säkert vi får se bättre seglingsförskrifter framöver.
Nov 13, 2013 @ 09:46
kan ibland vara bra att låta domare se över seglingsföreskrifter för att få en bild vad som gäller när man formuera sig på ett visst sätt.
det är inte lätt att få till det men regler är regler och PK är bunden att förhålla sig till de liksom seglarna.
Nov 13, 2013 @ 15:46
Kan vi inte motionera att ändra regel 40.
Flytväst ska alltid bäras, men undantag kan göras om arrangören sätter flagga Y med ljudsignal och flytväst blir då frivilligt.
Nov 13, 2013 @ 16:26
Eller, jag har en ide. Använd den regel som uppenbarligen funkar i resten av världen:
Eftersom SSF inte litade på att seglare och arrangörer skulle klara av att använda denna, så försökte man lösa detta icke-problem med en ändring som vare sig seglare eller arrangörer förstår.
Hade StSS kört enligt vanliga KSR, hissat Y (och förtydligat innebörden i inbjudan) så hade man enkelt kunnat diska de båtar som bröt mot regeln. Funkar uppenbarligen fint för arrangörerna av Round the Island (1700 båtar) Barcolana (2000 båtar) och alla andra race runt om på jordklotet
Men jag antar att det hade varit alldeles för enkelt…
Nov 13, 2013 @ 20:51
Jag tror att de flesta läskunniga förstod vad STSS menade.
Förstår man vad de vill förmedla och inser att formaliafel föreligger är det rätt lätt att påtala detta medan tid finns för korrigering.
Arrangören tycker med all säkerhet att det är ett trevligare alternativ.
Nov 13, 2013 @ 08:27
Helt klart ett syftningsfel: syftet med en flytväst är att den skall vara på ;-)
Nov 13, 2013 @ 09:21
Skam kan kännas utan regler. Ett bra läge för Karukera att skämmas.
Nov 13, 2013 @ 09:37
Kan dessa gubbar inte förstå att det är för deras egna säkerhets skull? Inte roligt att arrangera kappseglingar när denna typ av beteende förekommer.
Nov 13, 2013 @ 11:39
Lite märkligt att man måste tala om för vuxna människor att använda flytväst när man seglar. Är det inte självklart för alla att personlig säkerhetsutrustning skall användas på sjön?
Är det arrangören som ansvarar för besättningarnas säkerhet på större tävlingar? I de små lokala tävlingarna jag deltar i står det inte ett ord om att säkerhetsutrustningen måste användas, bara att man deltar på egen risk.
Nov 13, 2013 @ 20:49
Ja jösses, tack för förtydligandet. Det känns som den skärpta regeln som kom till för något år sedan är verkningslös, för vad jag kan minnas från årets seglingar dä har y-flaggen inte hissats speciellt ofta… Men men, personligen tycker jag att man borde vända på det hela o låta regeln vara lag och om det skall tillåtas undantag så skall detta markeras med exvis flagg… Men men…
Nov 13, 2013 @ 21:14
Eller så låter man vuxna människor välja själva utan förmynderi.
Nov 13, 2013 @ 21:36
Det är lustigt att flytvästkrav är något som ses som förmynderi och att det forfarande “upprör”.
Nov 13, 2013 @ 21:42
Att låta det fria valet råda har prövats länge nog. Det visar sig att människor är dummare än folk tror och väljer, fast de alltså fritt kan välja, att inte säkra sina liv med en flytväst. Och då är förmynderi ett bättre alternativ.
Nov 13, 2013 @ 21:53
Håller med dej JanO ,om jag inte vill ha flytväst på mej måste det vara mitt val och övriga får göra som dom vill.
Nov 13, 2013 @ 23:09
Jag tror ni provocerar o jag går på det…hm:-)
Samma med bilbälte innan det blev lag?
Varför infördes det bälte bak i en bil?
Varför BEHÖVDES det att införa en lag på att även passagerare bak i bilen skall använda bälten, när alla som kör bil är över 18 år och vuxna o myndiga;-)?
Hur många drunknar varje år jämfört med hur många som dör i bilolyckor? Och utav dem, hur många har inte flytväst eller saknar bilbälte?
Nov 14, 2013 @ 08:42
Det hade varit intressant och se hur många utav drunkningarna som var från segelbåt och hur många som var från en eka i en insjö med gylfen öppen. Jag är för flytväst men tycker regeln är lite väl strikt.
Nov 13, 2013 @ 23:08
Om någon seglar en häftig sportbåt, båten vurpar, någon hamnar under seglet, konkurenterna kommer till undsättning. Då är det mht dom som utför räddningsaktionen att dom som ska plockas upp har flytväst. Ett idag betydligt vanligare scenario än på den tiden! En by kan komma snabbt, en härlig slörrepa kan fort gå överstyr. Man har inte bara ansvar för sig själv och sin besättning. Faktiskt också att man ska optimera att man bli bärgad av omgivande båtar (innan nåt trist händer).
Nov 13, 2013 @ 21:53
Ja, jag hoppas verkligen att SSF driver denna så viktiga fråga på ISAF-mötet i Oman.
Nu när man räddat så många svenska liv så borde man se till att dumma seglare och arrangörer i resten av världen fråntas ansvaret att göra egna bedömningar.
Kan dock inte hitta denna submission, så någonting verkar ha gått fel längs vägen? http://www.sailing.org/meetings/2013-Conference.php
Nov 13, 2013 @ 21:56
Vad är det för fel på regel 40 nu då?
Nov 13, 2013 @ 22:39
Inget alls. Regel 40 är väl alldeles utmärkt och har fungerat fint på de internationella regattor jag har varit på.
Så därför förstod jag inte behovet av att ändra den här hemma i Sverige. Och om SSF tyckte att ändringen är viktig för sporten, så borde man väl driva en förändring av själva regeln i KSR.
Nov 14, 2013 @ 10:38
just så, mindre snurrigt
Nov 13, 2013 @ 23:56
Varför protesterade “någon. Var det för att för att få bort dom från resultatlistan,,?? för egen vinning eller av princip…. ibland undrar jag om vissa tar protesterande till sin spets. Alla gör som dom vill men är det inte bättre att ropa till sin kompis och hjälpa, om det går.
Göra en “Elwströmare”
Nov 14, 2013 @ 09:16
Du frågar om varför de protesterade. Under juryförhandlingen sa den protesterande bl.a följande “…och när vi hörde från speakern vid Tjörnbron att det var förra årets tvåa och kanske årets vinnare som seglade förbi oss, så tycker vi att man skall statuera ett exempel”. PS den protesterande båten seglade lilla klassen och Karukera stora klassen.
Nov 14, 2013 @ 17:37
Är material från juryförhandlingar offentliga?
Nov 15, 2013 @ 11:15
Det som är offentligt är den inlämnade protesten samt slutsatserna (allt på sidan 2) på protestblanketten. Övriga handlingar av betydelse för beslutet är också offentligt. Alla dessa dokument kan fås på regattaexepeditionen, men observera att arrangören inte har någon skyldighet att arkivera handlingar efter regattan. Det är därför inte säkert att man långt i efterhand kan få tag i handlingarna.
Nov 14, 2013 @ 09:19
Så du menar vi ska börja ropa till varandra när andra gör fel? “Någon” kanske redan hade påpekat för Karukera att det var flytvästtvång enl seglingsföreskrifterna (nåja, det var det tydligen inte). Eller såg dom på avstånd och kunde inte ropa?
Men vad jag förstår så har vi ett regelverk att rätta oss efter, och när vi inte följer det så finns det mekanismer för att hantera dessa avvikelser.
Okej, jag fattar ändå din poäng!
Men jag fattar inte Karukeras poäng.
I seglingföreskrifterna så finns det (ett försök till!) skärpning av flytvästtvånget. En skärpning som känns vettig och borde egentligen inte behöva motiveras, även om vissa jag-gör-vad-jag-vill-liberaler vill framställa friheten som ett bättre alternativ. Jag tror ingen, jag menar verkligen ingen, kan missförstå att StSS vill ha ett Tjörn Runt där alla seglar med flytväst. Trots denna skärpning och tydliga instruktion väljer Karukera ändå segla utan flytvästar. När dom sedan blir påkomna så väljer dom den juridiska vägen för att gå fria. Visst, juridiken är orubblig men knasig i detta fall vilket friar Karukera i fallet. Men faktum kvarstår, vad var det i StSS SI om ett flytvästtvång som Karukera inte gillade som gjorde att man gick den här vägen.
På bilden ovan kan jag se 5 personer utan flytväst (kanske 6 personer), vilket gör det lätt att anta att ingen på båten har flytväst. Det gör att hela båten har missat att StSS skrev in flytvästtvång i SI. Eller visste man om det men kände även till den här lilla luckan att SI inte får ändra 1.2, vilket gjorde att dom kunde segla utan flytväst för att sedan kunna överklaga om någon protesterade.
Oavsett, jag fattar inte Karukeras poäng.
Nov 14, 2013 @ 10:06
Jag tycker faktiskt att det är sportsligt att påpeka för någon om de gör ett regelbrott. Om de då inte korrigerar sitt misstag så skall man definitivt protestera. Eller om väljer att inte protestera så släpper man det där.
Men det kräver ju även att man som tillsagd part tar det sportsligt och tackar för påpekandet.
Kanske självklart för vissa.
Nov 14, 2013 @ 12:04
Jag håller med att det är sprotligt att säga till om någon gör ett regelbrott. man brukar ju också ropa plats eller styrbord när man har rätt till väg eller?
Nov 14, 2013 @ 13:24
Försökte Cramo varna Datacom att de var på väg in i ett fågelskydd? VHF?
Nov 14, 2013 @ 00:37
“Rule 40 is deleted and replaced with: “All competitors shall wear life jackets or adequate personal buoyancy while racing except briefly while changing or adjusting clothing or personal equipment.” Note that flag Y will not be displayed.”
funker uten protest her i San Francisco i alle fall. Ble innført på alle regattaer etter at en seiler druknet under kappseiling uten redningsvest.
Nov 14, 2013 @ 10:06
Eller så använder man den text som finns i mallarna i SSFs tävlingsreglemente och som SSF bestämt ska vara obligatorisk.
1.6 En tävlande som lämnat land ska ha på sig personlig flytutrustning. Den här regeln gäller inte vid kortvarigt byte eller justering av kläder eller personlig utrustning eller när den tävlande befinner sig i hamn eller under däck. Våtdräkter och torrdräkter är inte personlig flytutrustning. Detta ändrar KSR 40. En båt som bryter mot den här regeln kan varnas eller straffas på det sätt som protestkom-mittén finner lämpligt.
Det är nog den texten de flesta arrangörer använt och då gäller också seglingsföreskriften. Om appendix S gäller så står det också att KSR S 17.2 ändras.
Nov 14, 2013 @ 17:50
och som det står så kan PK hjälpa ett team att lära sig regeln genom att “varna”. Detta är ju en regel som syftar på säkerhet, mindre risktagande m.m. Att bryta mot denna regel ger ju inte bättre fart i båten.
Nov 14, 2013 @ 20:23
Föregå med gott exempel, visa de barn som tittar/ är med och seglar självklara saker på sjön.Att driva en sådan sak som denna juridiskt säger mer om gänget ombord än några kappseglingsregler och segligsföreskrifter. Årets magplask!?