Skip to content

17 Comments

  1. Thomas Wiberg
    Nov 20, 2013 @ 00:40

    UMS = IMS, hmmmmm!?! Det bidde en tumme.

    Känns på nåt sätt torftigt att Sverige skall representeras på ORC – seminariet i Köpenhamn av “klassförbundet”, SHF, och inte av SSF. Hoppas verkligen inte att detta beror på bristande ebgagemang från SSF!

    Reply

    • Tobbe
      Nov 20, 2013 @ 08:13

      Vad jag kan se på SSFs hemsida är Sten Edholm medlem i SSFs internationella råd med ansvar för “Oceanic and Offshore Committee och Special Reg Sub-committee”. Så då borde det väl vara en rimlig tolkning att han var på detta möte i egenskap av representant för SSF.
      Att samme person sedan är ordförande i SHF borde väl inte vara ett problem? Eller har vi så många ideella själar att vi ska hindras från att flera poster?

      Reply

      • Stefan Peterson
        Nov 20, 2013 @ 22:36

        Bara för ordningens skull Sten är inte ordförande i SHF.

        Reply

  2. Per Weiskvist
    Nov 20, 2013 @ 07:35

    I am actually measuring for ORCi in 2014, and just ordered a Code 0, is that totally indsane after these rule changes regarding Code 0 ?

    Reply

  3. Peter
    Nov 20, 2013 @ 19:24

    jag har hävdat det förr en Code0 ligger närmare en genua,dvs försegel än en gennaker, dvs. undanvindssegel.

    Reply

    • Erik Barkefors
      Nov 20, 2013 @ 20:13

      Om Code zero är ett försegel så ökar väl både J/FB och I för krysstället?

      Reply

  4. Pelle Lindell
    Nov 20, 2013 @ 20:54

    Såvitt jag begriper är det inte frågan om att Code-segel skall vara eller “ratas” som försegel utan att de skall mätas som försegel och inte som spinnakrar, se figur på s. 39 i den svenska utgåvan av redskapsreglerna.

    Reply

    • seglaren
      Nov 20, 2013 @ 21:04

      Det finns ju kommentar angående come 0 under både VPP och mätfrågor. Går det att tolka annat än det blir ändrad mätning men även ändring i rating?

      Reply

      • Erik Barkefors
        Nov 20, 2013 @ 21:15

        Min tanke är att om Code Zero flyttar från undanvind till kryss så ökar kryssfarten (teoretiskt) medan undanvindsfarten fortfarande bestäms av största spinnakern. Stämmer det så ökar mättalet (snabbare båt) trots oförändrad segelgarderob. Det behöver inte vara fel men det kan vara läge att ompröva om man ska ha med seglet i mätbreven. Nu får vi se om det här gäller IRC, ORC och/eller SRS?

        Reply

    • Stefan Peterson
      Nov 20, 2013 @ 22:39

      Det är kanske så enkelt att det är ett sätt att hantera den något egendomliga situation som uppstod när båtar med för lågt GPH fick offra en spinnaker
      För att få med en code. Vi har seglat med två spinn de senaste åren för att få med code.

      Reply

  5. Thomas Nilsson
    Nov 20, 2013 @ 22:15

    Den store forskjellen er at nå skal code seilene måles og behandles som om de var forseil. Dette gjelder med andre ord alle seil med en midgirth på under 75% Tidligere ble disse målt som spinnakere.

    Vi får nå to typer headsails; headsails and loose luffed headsails. Hele utredningen finner dere i følgende minutes:

    Pkt 4.4 ITC Minutes http://www.orc.org/minutes/ITC%202013.pdf
    Pkt 2 Measurements Com. Minutes http://www.orc.org/minutes/MC%202013.pdf

    Reply

  6. Pelle Pedersen
    Nov 21, 2013 @ 13:01

    Thomas Nilsson!; ger detta några ändringar i NORrating?

    Reply

  7. Thomas Nilsson
    Nov 22, 2013 @ 09:29

    2014 VPP’en behandler “Code 0” på samme måte som 2013 VPP’en, så relativt skal det ikke være endringer i ratingen

    Siden “Code-seilene” fra 2014 vil bli målt som et forseil og ikke som en spinnaker, vil det kunne forekomme noen små forskjeller, men disse er mest sannsynlig så små at det ikke vil ha noen betydninger in the real world. Når 2014 VPP’en er klar kan man jo kjøre en test i Sailor Service. Man kan da måle sine Code seil på nytt, dvs som forseil og teste med disse verdiene i Sailor Service og sammenligne med tidligere kjøringer/certificates

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Nov 22, 2013 @ 11:54

      Tack Thomas!

      Reply

    • D35 Aurora
      Nov 22, 2013 @ 14:13

      Intressant – undrar om detta med att mäta in Code 0 som försegel kan komma att beröra SRS också?
      /Mats Andersson

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 22, 2013 @ 14:16

      Thx!

      Efter att ha tittat ganska noga på code 0 både i ORCi och SRS så tror jag att man har ganska bra koll på potential/straff. ORCi har t.ex. fångat upp höjdtagningsförmågan på någon grad när, så man skall inte tro att det finns några kryphål :-)

      Förändringen är, som Pelle och Thomas skriver, tillvägagångssättet när man mäter själva seglet. Dvs ytan kan bli marginellt annorlunda.

      Reply

  8. Mats V
    Nov 29, 2013 @ 21:28

    “Kolfibermaster får hårdare straff”

    Nja, är det inte tvärtom:

    * the default rig weight for carbon masts is now slightly higher, based on higher modulus carbon used in modern spars. This will affect only boats with an un-weighed carbon mast;

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.