Skip to content

13 Comments

  1. Mattias Allroth
    Dec 28, 2013 @ 09:29

    Ser ut som WO XI just gick i mål som etta, bra kört i år igen :-)
    Säga vad man vill om the swiss army knife men segla kan den !

    Reply

    • kim
      Dec 28, 2013 @ 18:31

      Eller som man säger här i Jante-Sverige:
      Bara 52:a på omräknad tid. :-) (IRC)

      Det tycks vara olika kulturer gällande Line Honors.
      En si så där 3-4 st 100-fotare till i nordiska vatten hade inte skadat.
      Och det segelmakarna vunnit på de stora gungorna, hade de kunnat rabattera på de små 30-fotskarusellerna. Alla nöjda.

      Reply

  2. niklas
    Dec 28, 2013 @ 13:34

    Kan bli hårt väder för de långsammare båtarna..

    Reply

  3. JIMMY
    Dec 28, 2013 @ 18:05

    Jag trodde verkligen att Loyal skulle ta hem detta…

    Reply

    • Patrik Andersson
      Dec 28, 2013 @ 20:39

      Den typen av båt är väl ingen lättvindsracer direkt och vinden kom ju inte förrän målgångsdags, inte ens i mellanvind var de snabbare.. kanske dags att dra lite slutsatser ?

      Reply

      • JIMMY
        Dec 29, 2013 @ 00:46

        Slutsatsen är väl primärt att kappsegling handlar mycket om vägval.

        Reply

  4. NiklasL
    Dec 29, 2013 @ 13:03

    Ja här ser vi ju tydligt att vinsten enbart var möjlig på grund av DSS-foilen. Så nästa säsong kommer vi se allehanda kölbåtar i Sverige utrustade med en sådan. (Jag skämtar) :))

    Reply

    • Patrik Andersson
      Dec 29, 2013 @ 22:22

      Här försöker vi skämta bort diverse sticksvärd av alla tänkbara former men du kan vara ganska säker på att om det börjar dyka upp olika lösningar på svenska båtar så är nog SRS tämligen snabba på att lägga straff på det som i förra andetaget inte betydde något för segern. Hur säkra var inte Artemis att det inte lönade sig att foila? då är jag ändå ganska övertygad om att deras expertis har högre kompetens på området än vad Blurs läsare kan skryta med.

      Reply

      • Bosse
        Dec 29, 2013 @ 22:40

        Väntar med spänning på dina kompetenta slutsatser…..!

        Reply

        • Patrik Andersson
          Dec 29, 2013 @ 23:12

          Försöker du vara spydig eller ? ganska trött på att från vissa håll förklaras allt med träning och vägval och SRS är ofelbart.
          Nej jag tänker inte fördjupa mig i ämnet och väntar bara på kommentaren om entyp och rättvisa osv.

          Reply

          • Bosse
            Dec 29, 2013 @ 23:28

            Inte alls, men du verkar alltid antyda att du vet hur det ska vara. Blir inte mer än antydningar verkar det som.

      • Erik Barkefors
        Dec 29, 2013 @ 22:52

        Det spelar nog ingen roll vad för regler man diskuterar – det finns alltid folk som vill slippa lindrigare undan eller ta en genväg. Tänk bara på alla idéer med folie eller persienner på nummerplåtarna för att slippa trängselskatt, radarvarnare för att slippa fortkörningsböter, doping inom idrott osv…

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Dec 29, 2013 @ 23:43

        Härligt att ni kan få en nyhet om Sydney Hobart att handla om SRS :-)

        Vi som följde racet vet att det inte var “straight line speed” eller DSS som avgjorde, utan som så ofta navigatörerna….

        Sedan kanske man skall skilja på line honours och resultat på handikapp, där WOXI ligger runt plats 40 totalt, vilket är ganska normalt för dem. Deras enda fokus är att inte få så högt mätetal att man inte får vara med… Tittar man över åren, så har mätetalet inte ändrats så mycket, utan man balanserar olika möjligheter mot varandra.

        2008 1.928
        2009 1.933
        2010 1.925
        2011 1.954
        2012 1.945
        2013 1.973

        Vill man veta vad DSS kostar i olika regler så kan man kolla på Infiniti 36. Oavsett regel så landar de på mätetal som motsvarar SRS 1.550. Designern av DSS, Hugh Welbourne, gnäller ganska rejält på mätreglerna. Men som vanligt är det en sak att designa en sweet båt – en annan att segla upp till mätetalet ;-)

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.