Related Posts
Årets segelbåt på mässan?
Man kan ju alltid debattera vem som skall dela ut pris för årets båt, och hur många varianter av dessa priser vi egentligen behöver? Man kan säga vad man vill om Curt Gelin, men titeln som vår meste båttestare kan man inte ta ifrån honom. Och på lördag 16:00 kör man prisutdelning på båtmässan för […]
Hamnen Show #3
I detta avsnitt möter vi Håkan Södergren, arkitekten som blev yachtdesigner och Bengt Jörnstedt – juristen som blev segelmakare, båtredaktör och författare. Dessutom ett varmt samtal om Peter Norlin. Vi genomför ett båttest där vi ställer Arronet 24,5 CX mot XO 270 RS. Dessutom provseglar vi franska lyxlångseglaren med fällköl – Allures 45.
54 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
X-102:an
Jan 14, 2014 @ 16:43
“I 33 fotsklassen har X-Yachts en stolt tradition. Det började i 1985 med X-99:an” Skulle inte tro det…
Stefan Kolmodin
Jan 14, 2014 @ 20:40
Precis vad jag tänkte, han glömde bort en mycket känd 3/4-tonnare :-)
Nisse
Jan 14, 2014 @ 20:45
Inte värd att nämna kanske..;)
Micke M
Jan 15, 2014 @ 07:52
Nä en båt som vunnit 3/4 ton VM två gånger är nog inte värd att nämnas……
Anders B
Jan 14, 2014 @ 17:30
En 10 m båt som väger Drygt 4 ton. Är gennaker egentligen optimalt? Borde inte spinnaker vara mer konkurenskraftigt för racing? På min egen båt, som är lite mindre och väger drygt tre ton (och som har ungefär samma skrovlinjer) är gennaker inte att tänka på. Tror jag. Svara ni som vet! Videon tycker jag är ganska intetsägande. Enbart lättvind och mest reklamfraser. Fin inredning!
Thomas Wiberg
Jan 14, 2014 @ 17:58
Vad jag förstod av filmen som jag i övrigt delar Din uppfattning om är att båten i den har en setup för shorthandedsegling. Då är det ju betydligt enklare med gennakerlösning. Jag är helt övertygad om att Du skulle kunna öka Din prestanda fmed gennaker i stället för spinnaker, men Du skulle förmodligen behöva 3 st för att täcka in hela registret för Tws ochTwa. Din båt är som Du själv skriver betydligt lättare och därigenom slankare i undervattenskroppen än XP 33:an. X-båten gräver en grop som det får plats mer än ett ton vatten mera i än Hansson 31 gör. Om sedan gennaker är optimalt för XP 33 är en öppen fråga. Det är förmodligen effektivare för alla båtar utom på platt läns, under förutsättning att man köper hela kitet, dvs.inte nöjer sig med en gennaker av diffus allround-modell.
Martin Angsell
Jan 14, 2014 @ 20:46
Jag seglade med denna båt under säsongen. Vi hade i vanliga SRS-mätbrevet Spinnaker och i shorthandbrevet Gennaker.
Spinnaker på ca 95 m2, gennaker ca 115m2.
Min erfarenhet från denna och liknande båtar är att man kan nå upp i samma VMG med gennaker förutsatt att man får lite längd på peket (150 cm på XP) och att ytan är ca 15-20% större än spinnakern.
Dock så skulle jag ändå alltid välja spinnaker om det optimeras för bansegling då det är möjligt eller lättare att att segla taktiskt lågt i förhållande till andra. Att hamna låst i en överbåge på länsen kan bli onödigt kostsamt.
Däremot på distans eller havsbana kan det finnas fördelar i att bara ha gennaker då det kan kompletteras utan större straff (SRS) med planare reachingsegel.
Martin Angsell
Anders B
Jan 14, 2014 @ 22:02
Topphissad spinnaker?
Thomas Larsson
Jan 14, 2014 @ 19:32
Lite OT, men såg att den har gennaker på rulle (den mindre i det här fallet), är det någon som har kommentarer/erfarenheter kring detta? Hur bukig kan man få en sådan, om den fortfarande ska gå att rulla bra? Är det något att ha, om man ska ha det som enda undanvindssegel, under förutsättning att det ska vara till både racing och cruising, samt att jag även har en väääldigt plan code 0 för mer branta vinklar? Jag vet vad min segelmakare tycker, men tar gärna emot fler åsikter från folk som har erfarenhet! Storlek ca 110kvm. //T
Stefan Kolmodin
Jan 14, 2014 @ 20:51
Det går bra att rulla rätt bukiga gennakrar om man använder Facnors trick för att få in mitten av seglet, se den lilla filmrutan på den här sidan http://www.facnor.com/uk/products/asym_spi_furlers/default.asp kolla set-up med Benn’s som var de som tipsade mig om detta.
Mackan
Jan 14, 2014 @ 21:59
Jodå, det går att rulla bukigt. Jag har en North (bukigaste cruising genn A2 (?))gennaker med sk topdown furler, levererad av Martin A, tackar! Att betrakta som en helt vanlig gennaker som rullas upp mycket enket. Perfekt för singelhanded.
Mackan
Thomas Lundgren
Jan 15, 2014 @ 00:22
Får man ens sälja en båt helt utan räddningsstege längre?
Erik Barkefors
Jan 15, 2014 @ 05:44
CE-kraven innefattar en räddningsstege som ska vara direkt tillgänglig. Det får alltså inte vara så att man först måste fälla ner en badplattform/akterspegel som en del båtar har.
Olav
Jan 15, 2014 @ 19:20
Hvis badestige skal være permanent tilgjengelig kan det ikke være mange båter som blir CE godkjent for tiden.
Erik Barkefors
Jan 15, 2014 @ 19:50
Tyvärr måste man köpa CE-kraven ISO 15985:2003 och de är inte billiga:
http://www.iso.org/iso/home/store/catalogue_tc/catalogue_detail.htm?csnumber=26408
På SXK sida har Gert Swenson citerat ur dessa:
“The boat shall be provided with a means of reboarding from the water.
EXAMPLE Ladders, steps, handholds, brackets.
If this means is a ladder, the top surface of the lowest step of the reboarding ladder shall be at least 300 mm below waterline, the boat being in minimum sailing condition.
This means of reboarding shall be readily accessible and usable, when in place, without the assistance of anyone on board.
NOTE ”Readily accessible” means capable of being reached quickly, and without the use of tools.”
http://www.sxk.se/node/18439
Hannu
Jan 15, 2014 @ 07:38
XP 33an som var med på båtmässan i Göteborg hade räddningstegen i ett litet rör på akterspegeln, man såg bara en liten plast “plupp” på aktern, tror man kan se den även på denna båten.
Pelle Pedersen
Jan 15, 2014 @ 08:46
Sitter en sådan på 111:an, kanon! Lätt att komma åt från vattnet och väger inget!
Niclas Holmberg
Jan 16, 2014 @ 07:54
Lite OT, någon som vet var man kan köpa en sådan stege?
Peter Gustafsson
Jan 16, 2014 @ 08:09
Jag har en helt ny liggande. Maila peter@blur.se.Såld.
Ulf Palm
Jan 16, 2014 @ 10:26
Säkerhetstege-flushmonterad. Om Peters tar slut…
Jonas T
Jan 16, 2014 @ 13:13
Antar att man uppfyller något regelkrav med denna men jag tycker den ser väldigt svåranvänd ut. Någon som testat?
Peter Gustafsson
Jan 16, 2014 @ 13:45
Så klart. Funkar fint. Inte något man står och soltorkar på för att det är bekvämt, men skall man snabbt ta sig upp ur vattnet så är det inga problem.
Många badstegar på moderna båtar är omöjliga att nå från vattnet, så då känns detta som ett bra alternativ.
Bosse
Jan 15, 2014 @ 07:58
Imponerande att man vid testsegling märker skillnad på en grads skillnad på spridarvinkeln……. Vad skulle det kunna vara för skillnad på en grad?
Pelle Lindell
Jan 15, 2014 @ 09:09
Undre spridarna på XP-33 bör väl vara runt 1.5 m långa och då gör 1 grads skillnad i svepning att spridarnocken flyttar sig nästan 3 cm vilket definitivt bör göra en märkbar skillnad på hur masten funkar.
Bosse
Jan 15, 2014 @ 09:27
På vilket sätt skulle det påverka båtens egenskaper? På de master jag haft så är det inte helt enkelt att justera en grad. Masta av, bocka om stag etc. På kolmasten jag har nu är det som jag ser det omöjligt då det är fast vinkel från Southern Spars.
Vad fick dom att ta beslutet att ändra en grad?
Pelle Lindell
Jan 15, 2014 @ 12:58
Spridarsvepningen påverkar prebend och hur masten reagerar på häckstag och skot. Jag har ingen aning vad dom ville uppnå på XP’n men jag vet att några av toppteamen i Melges 24 har flera “throughbars” till spridarna med olika svepning som dom väljer mellan baserat på förväntat väder och övriga förhållanden. När vi körde J/24 på 90-talet skulle man ha 155 mm svepning till North’s “Newport”-storsegel och 165 till “San-diego” designen och det gjorde märkbar skillnad. Likadant är det i 606 där små variationer i spridarlängd och svepning har stor påverkan på hur riggen funkar. Allt handlar om få en rigg som böjer jämt och passar till storsegeldesignen med ett förstag som “svarar” på häckstaget. Jag tror att en fördel en stor och seriös tillverkare som X-yachts är att dom “tvingar” riggtillverkaren att engagera sig lite djupare och verkligen vara med och testa och finjustera produkten på prototypstadiet på ett sätt som många andra båttillverkare inte gör. Min erfarenhet är att X-båtar ofta upplevs som lättseglade/lättrimmade på ett självklart sätt och det tror jag till del beror på att båt och rigg är väl utvecklade tillsammans på prototypstadiet av personer med högre än normal kompetens.
J
Jan 15, 2014 @ 19:15
På den gamla guldmasten jag hade på min 606 var de rostfria spridarfästena lagom misshandlade och hålen i spridarna lätt ovala så jag har svårt att tro att svepningen var densamma på styrbord och babord.:-)
Men vi vann heller aldrig SM.
Anders B
Jan 15, 2014 @ 14:39
Det kan väl vara så enkelt som att större svepning (när röstjärnen i däck är fixerade) innebär att masten krummar lättare? Vi mätte upp mastkrummet innan storseglet skars färdigt. Gjorde X-yachts storseglet först?
Sture Smith
Jan 15, 2014 @ 15:11
Detta är helt klart Jeppesens hemmabana, en 33 fotare i raden av många mkt framgångsrika designer.
Drougges kryss på ÅFORs första etapp var imponerande, Dock med rullfock/code som behövdes för att visa båtens rätta potential på lättkryss.
Hade Lewander på luren några dgr senare som entusiastiskt förklarade fördelen fart -och mätmässigt?!?! Kanske ngt att tänka på för fockbåts gänget.
Bosse
Jan 15, 2014 @ 15:37
Är bara en glad amatör, men det känns som att med en genomgående mast, som är hårt klossad så händer det inte så mycket med krummet om man ändrar en grad på spridarna. Har säkert fel.
Känns dock som att det skulle växla ut betydligt mer genom att flytta mastfoten ett par millimeter.
Anders B
Jan 15, 2014 @ 20:19
Spånar vidare om spridarvinkel. Om du klotsar fram masten i däck och flyttar fram mastfoten nere i båten, så blir effekten att du ändrar både spridarvinkel och röstjärnsvinkel. Om du enbart ökar spridarvinkel så kommer vanten att trycka fram masten mer (än om också röstjärnen flyttas) när du ökar vantkraften, tex pga att du kryssar och det blåser. Dvs masten böjs när det blåser mer även om du inte drar i häcken. Ovanpå detta kan du förstås häcka. Jag föreställer mig att summan blir möjligheter till större variation i mastkrum än att enbart klotsa fram i däck. Rejka masten borde ha samma effekt som att öka spridarvinkeln.
Erik
Jan 16, 2014 @ 09:46
På jollar (470 t ex) är spridarvinkeln en trimfunktion som används frekvent. Här finns inga undervant. Spridarna är justerbara på vattnet, man släpper av på riggspänningen, ändrar spridarvinkeln och tar hem på riggen igen. Syftet är som beskrivits ovan att justera mastböjen. Mer vinkel bakåt ger mer böj i masten vid samma riggspänning eftersom spridarna trycker mer framåt. På jollar finns inget akterstag varför mastkrum åstadkoms när man spänner upp riggen med förstaget. För att justera kurvan används tamp och utväxling vid däck, istället för fasta klossar som på kölbåt. Man kan även trimma mastens bakåtlut genom att ändra vantens längd, gjort på någon minut. Detta kräver att man lossar vanten, så det får man göra med viss försiktighet på vattnet. Detta tillsammans med lutningen på centerbordet (och övrigt segeltrim förstås) ger balansen i båten. Att som på kölbåt klossa fast masten är egentligen en klumpig lösning. För att plana ut hela storen på en större båt, inte bara topp och botten borde man även klossa om masten och justera undervanten för att få rätt kurva hela vägen, hur gör ni? Eller nöjer ni er med akterstag, uthal och cunningham? Klossar man alltid, eller får masten röra sig fritt vid däck?
Patrik Andersson
Jan 16, 2014 @ 18:55
Att öka på spridarvinkeln kan också vara ett enkelt sätt att få en stabilare mast om du ex. har problem med pumpning i masten vid grov sjö och du kanske valt en för tunn profil på masten.
Pelle Pedersen
Jan 17, 2014 @ 08:50
Det finns en del skillnad mellan mastfotsplacering, klossning och spridarvinkel/vantspänning;
Kommer masten ur hålet rak (oftast fram med foten) och hårt klossad så blir effekten att masten svarar snabbare på olika vantspänning. Behåller vi klossningen men flyttar bak foten så förhindrar vi fortfarande pumpningen men tillåter masten att böja lättare vid ökad vantspänning = “mjukare” mast.
Kan vi inte göra masten “mjukare” så ökar vi spridarvinkeln!! Det finns nästan oändligt många parametrar här!!
Pelle Pedersen
Jan 17, 2014 @ 08:59
F ö tycker det (riggtrim) är nått vi borde prata mer om!!! På J111:an har vi långt kvar innan allt stämmer! 111:an är mycket känsligare än 109:an.
Stefan Kolmodin
Jan 17, 2014 @ 09:30
Det finns ju ett enklare/snabbare sätt att trimma mastkurvan – back- och checkstag!
Bosse
Jan 17, 2014 @ 10:52
Hänger med på att man kan krumma masten genom att ändra vinkeln på spridarna.
Som sagt de master jag haft, har. Har en fast vinkel i beslaget. Spridaren bottnar mot ett gjutet beslag eller är infäst i en kraftig bockad rostfri stång. Kolriggen har fasta axlar som är laminerade dit.
Men hur gör ni? Verkar så enkelt, bara att åka upp i masten och ändra?
Mastar ni av? GerKapar en ny vinkel? Bockar om genomgående rostfria beslag? Såga bort hållarna till spridarna och laminerar dit nya?
Pelle Pedersen
Jan 17, 2014 @ 12:22
Stefan! Då är du inne på raka/rakare spridare! Med rakare menar jag typ X99-riggen.
Stefan Kolmodin
Jan 17, 2014 @ 14:00
Absolut, har seglat omkring med 18 m 55a-mast (Isomat) med A22-dimension. Ett snöre till i slagen (inte värre än att det gick utmärkt att segla solo utan autopilot) visst men vilken kontroll och trimbarhet. Inte en kloss i däcket, ingen pumpning i sjö bara att välja storlek och placering av mastböj och buk från ena slaget till det andra. Som grädde på moset kunde man tack vare de raka spridarna luta fram hela masten (ca 1 m i toppen) på undanvinden.
Stefan Aaröe
Jan 15, 2014 @ 16:05
Tycker att XP33 verkar vara en grym båt. Helt rätt inredningskoncpet för mig också. Enkelt och okomplicerat med öppen planlösning. Precis som en J/Boat ;) Dock ska erkännas att planlösningen kanske är något vassare på en XP33 än på en 105:a…
Utan att ha seglat XP33:an så gillar jag nog layouten på J/Boats lite bättre. Känns enklare. Men det kanske är en vanesak?
Grymt fin båt i vilket fall och ett koncept som jag tror/hoppas kommer mer och mer.
Martin
Jan 15, 2014 @ 18:14
Kikade på mätetal och anmälda båtar till VM
First 36.7 GPH 619.8 Patrik FORSGREN
XP33 GPH 615 Norix
XP-33 GPH 620.1 Sven ENGLER
Fin båt det köper jag men den har nog lite att bevisa när det gäller fart, den skall segla jämt med Forsgren innan vi kan säga att den är snabb, nu är den kanske inte är ritad för ORC men hur går den mot en X-332? den skall vara betydligt snabbare. Hur har XP-33 gått mot Forsgren? någon som har koll. Det sitter ju en kompetent besättning i X båten.
Erik Barkefors
Jan 15, 2014 @ 18:23
Tjaba (Xp33) var totalfyra på Watski2StarBaltic 2013. De var 9 minuter efter trean Arken Zoo och 9 minuter för femman Pacman och 19 minuter före sexan Lady X (bästa 332:a).
Team Dehlerdoris
Jan 15, 2014 @ 22:50
Xp33 är en skitfin båt helt klart, är också svag för X-Yachts generellt. Men precis som båda i filmen är överens om så har det egentligen inte hänt så himla mycket på senare tid. Jämförelsen med en 80-tals X-99 o vikten säger en del. Det skiljer bara någon/några få procentenheter i SRS gentemot en X-99. Dessutom har nog X-99 bättre speed i lätt kryss. Visst, Xp33 har en lättsköttt rigg, är säkert styvare o bättre på SH-race. Jämför jag med vår Dehler 34 som har nästan samma huvudmått (10,2×3,18), samma djup, snarlika riggmått osv så skiljer det bara 3,5-4 procentenheter i SRS. En sak är helt klar o det är att mysfaktorn/komforten inne i båten tveklöst skulle rendera i skilsmässa om jag skulle “byta upp mig” till en Xp33. Inte minst om det också kostar 0,5 milj till. Behåller nog Dehlern och frun o nöjer mig med SRS 1,237 istället för 1,273 (Tjaba).
Ett alternativ skulle förståss vara att hänga på en Code0 o ett par jättegennakrar med jättepeke o fathead då kommer jag nog upp i minst 1,27 också…:-))
Lars L
Jan 15, 2014 @ 23:57
Årets mest spännande nyhet i 33-fots klassen blir nog FarEast 33, Simonis-Voogd design. Jag provseglade 26:an i somras och överraskades av hög finish och bra produkter och belag ombord till ett fantastiskt pris.
Kan 33:an leverera samma setup så finns det en köpare här iaf. ( 26:an blev lite för liten)
Lasse
Team Dehlerdoris
Jan 16, 2014 @ 09:58
Lars L håller helt med dig. Far East 33 ser riktigt nice ut o kommer också att finnas på Boot 2014. Dt ska bli riktigt intressant att se både båt o prisbild. Kinabåtar sätter naturligtvis en enorm press på de etablerade båtvarven i Europa/USA. De etablerade varven har det ju redan stentufft idag, inte minst pga en gigantisk begagnatmarknad.
Stefan K
anders kuikka
Jan 16, 2014 @ 22:23
X-Yachts har gjort ett bra jobb i att ta fram Xp 33. Seglar elegant med 1-2 personer ombord – perfekt för short handed.
Anders K.
Håkan
Jan 17, 2014 @ 02:20
Kul med alla positiva kommentarer om XP33. Båten som seglades på videon ägdes förra säsongen av agenten och seglades mest av Anna Drougge och Martin Angsell. Under 2014 kommer hon att ligga på Smådalarö och troligen deltaga i många av Stockholmsseglingarna. Båtnamn Tärna.
Känslan är en smartare båt och skönare seglare än min J 105 som såldes 2006. Jämförelsen baseras på minnen av J105:an som fått år på nacken och blurats till av några säsonger i SeaCart 30. Spontant säger jag ändå att XP:n definitivt kryssar bättre, känns styvare och har bättre bett i rodret. Det är svårt att tro att 105:an hänger med på någon bog. Invändigt är det ett stort lyft!
Vi syns på Lidingö Runt, hälsar nya ägaren.
Håkan L
Peter G
Jan 17, 2014 @ 07:57
Grattis till nya båten.
/pg
Hasse
Jan 17, 2014 @ 07:59
Gratulerar till köpet av en fin båt! Ses på vattnet:-)
Stefan Kolmodin
Jan 17, 2014 @ 09:34
Grattis till en fin båt Håkan!
Bra namn – min trimmis fick det av mig förra sommaren :-)
Dragonfly 800R SWE-257 med hemmahamn i Herrviken nära Strömma på Värmdö.
Team Dehlerdoris
Jan 17, 2014 @ 11:10
Grattis till en fin performancebåt. Passar nog som hand i handsken på W2Star.
Stefan K
Team Dehlerdoris
Jan 17, 2014 @ 11:21
Håkan o övriga Seapilot2Star heter det ju nu..Watski ut Seapilot in!!
Stefan K
T
Jan 17, 2014 @ 11:54
På tal om Seapilot… är det någon som hört om (att?) det är en androidversion på G?
Jag hörde av ‘någon’, som pratat med ‘någon’ på ett företag med starka kopplingar till Seapilot, som sa ungefär att ‘det vore väl skräp om det inte fanns en androidversion klar till mässan’…
Nån som vet mer? Finns det hopp? Jag är allergisk mot frukt… i synnerhet äpplen…
;)
/T
Lars
Jan 17, 2014 @ 14:33
……en drömbåt, men eftersom 340 kryssar både högre och fortare trots “pubinredning” sitter jag still i min båt….