Close
Skip to content

32 Comments

  1. Andreas
    Jan 29, 2014 @ 20:08

    Intressant artikel.
    “Observera att man inte ska ta en vikt från t.ex. tillverkare eller båtdatablad och sedan godtyckligt plussa på de saker man senare har skruvat i båten som t.ex. värmare, varmvattenberedare, brandsläckare, etc. Har man extrautrustat båten och vill att mätbrevet skall återspegla detta så skall båten vägas.”

    Kanske det mest förvånande tycker jag i artikeln. Antar att det finns ett antal båtar med högre deplacement än vad som står angivit i båtdatabladet, men där inte båten är vägd med kalibrerad våg?

    Jag hade fel på min match, där jag utgick från en kompis vägda båts deplacement o lade till för värmare,vv beredare, tyngre ankare osv…(jag hade inte SRSv brev då) trotts det tror jag inte jag hade tillräckligt stort deplacement angivit:-), men likväl felaktigt förfarande.

    Kommer följa den 100% iår. Ser fram emot lägre srs tal:-)

    MVH Andreas

    Reply

    • Patrik Andersson
      Jan 30, 2014 @ 18:48

      Vad vägde din kompis Match 35 ?
      I Norge verkar de vägda båtarna ligga väldigt nära brochyrvikt (vägd båt tror jag det är när man anger vikten på 10 kg när och dessutom i några fall under brochyrvikt.) generellt väger de Svenska båtarna betydligt mer.
      Båt Depl. djup Förlik försegel
      Ger/NOR 5843 5880 2,01 14,45
      NOR 10844 5888 2,02 14,67
      NOR 10901 6128 2,03 14,68
      NOR 10971 6100 2,02 13,92
      NOR 11048 5900 2,0 14,61
      NOR 11051 5900 2,0 14,58
      NOR 11073 5900 2,0 14,58
      NOR 11074 5895 2,02 14,36
      NOR 11098 5900 2,0 13,92
      NOR 11158 5894 2,02 14,60
      SWE 61 5900 2,0 13,86
      SWE 5066 5900 2,0 13,85
      SWE 18 5900 2,0 14,18
      SWE 10835 6400 2,0 13,80
      SWE 606 6400 2,0 14,30
      SWE 10781 6500 2,0 13,92
      SWE 6435 6500 2,0 14,10
      SWE 10846 6500 2,0
      14,15

      Reply

      • Patrik Andersson
        Jan 30, 2014 @ 20:00

        Anledningen till att jag reagerar är att skillnaden mellan 5700 och 6500kg inte är normal viktavvikelse på en CE märkt serietillverkad båt, det motsvarar en halv bil eller 4st 200liters fat med plast..
        Enligt tillverkaren väger de tidiga båtarna utan bulbköl 5700kg medans de senare båtarna med bulbköl enligt uppgift skall väga 5900kg.
        Bulbkölen skall väga 300 kg mer, men de båtar som utrustats med bulbköl som standard har också en lättare inredning, därav skillnaden på endast 200kg i depl. De flesta äldre båtar har uppdaterat till bulbköl och bör då väga ca.6000kg i depl. Detta stämmer mycket väl när man tittar på de Norska båtarna.
        6400 respektive 6500kg ger en rejäl avvikelse mot fabriksuppgifterna där man ju i det närmaste talar om entyp, 600kg är väldigt mycket utrustning

        Reply

        • seglaren
          Jan 30, 2014 @ 21:37

          finns ju en tysk båt med ORC-club som väger 6,3 ton. Vägd? men i alla fall en bit från 6,,5 ton.
          Ännu har inga nya mätbrev utgivits för Match 35 med 6,,5 ton.

          en annan sak jag undra hur instruktionen hänger ihop med reglerna.

          i manualen står, I kommentarfältet skriver man sådant som kanske avviker, t.ex. att man på en standardbåt har bytt köl eller roder eller att man avser att använda elvinschar eller elhydraulik under kappsegling.

          enligt reglerna har man ju ingen standardbåt när man söker mätbrev. Skulle vara bra om just modifiering av standardbåt skulle finnas med i reglerna. Det ska ju inte behövas protester eller andra otrevliga saker pga otydlighet i reglerna.

          Reply

        • Joakim
          Jan 31, 2014 @ 09:47

          Min 35 Match är ORCi mätt 5790 kg med säkerhetsutrustning och 5684 kg i nya ORCi brev (beräknad för tom båt). Den är MKII (Selden mast, ljusare inredning) men ännu med MKI 2,0 m köl. Enligt http://35match.se/About35M.html borde MKII kölen vara bara 200 kg tyngre. Varifrån kommer skillnaden i inredningens vikt?

          Finska tidningen VENE har vägt en annan 35 Match (MKI, 2,0 m). Den var 6080 kg med segel, utrustnig och nästan fulla tankarna. Dom beräknade bort 200 kg och gav 5880 kg.

          Jag kollade 5 MKII ORCi mätbrev (tom båt) och vikterna var mellan 5913 och 6275 kg (genomsnitt 6153 kg).

          Och för 10 MKI ORCi mätbrev (tom båt) var vikterna mellan 5452 och 6061 kg (genomsnitt 5806 kg). Skillnaden mellan MKI och MKII är större än 200 kg.

          6400-6500 kg känns klart för högt vikt även för MKII.

          Reply

      • Andreas i HP
        Jan 30, 2014 @ 23:24

        Hejsan
        Jag vill inte dra igång specifika disk kring matchen, då den säkerligen ej har mer missvisande data än någon annan båttyp, förutom specen som var angiven till 4900kg :-) Helgalet-javisst, o min masthöjd var 20,1m…typ 3 m högre än i verkligheten…
        Men vi gjorde klassregler där vi korrigerade detta som input till SSF med nya kölen inkluderad i de uppgifterna.
        Och som vanligt så tror jag att djupgåendet är mera än 2m då deplacementet är större, men inget unikt.

        Men problematiken är nog att jag gick med uppfattningen att om jag ansöker;
        -vanligt mätbrev så anger jag bästa uppskattade siffror ,tar båtdatabladet, eller mäter själv o så korrekt som möjligt skickar in datan.

        -SRSv mätbrev skall mått vara tagna av mätman,vägd båt(står inget om flytlägesverifiering), segelmakaren uppmätta segel osv…

        Men efter läst manualen krävs det ju att jag, även om jag ansöker ett SRSmätbrev SKALL väga MIN EGNA båt i kalibrerad kran OM jag avser ange ett avvikande deplacement mot std specen!

        -Hur många vet om det? Inte jag ialla fall. Jag trodde det var poängen, antingen verifierade siffror=SRSv eller egna mått otillverkarens/ leverantörens= SRSmätbrev

        Så är inte båten vägd så borde SRSkommitten justera tillbaka alla deplacementssiffror till STD spec vid utfärdandet av SRSmätbrev?

        Men som sagt, nu ansöker jag ju om förnyelse av ett befintligt SRSv.Så skall bli intressant om kommentarsfältet kommer synas på mätbrevet och så som jag skrivit det denna gång!
        Har tidigare angett rullfock,vv beredare, stålram mm som avvikelse från std båt. Men dessa har tagits bort och kvar har stått det som är std, delat akterstag :-) Men nytt år= nya förhoppningar.(så slipper jag ha kvar kopian på min ansökan om det blir 100% som jag angett när jag skickat in det)

        Och givitvis ett grymt lågt SRS tal så vi kan vinna nått race:-)

        MVH Andreas

        Reply

  2. Patrik Andersson
    Jan 30, 2014 @ 23:53

    Visst är det så Andreas.
    Vad som inte känns seriöst är när man “viktar upp” båten, gissar eller lägger ner jobb i att seriöst väga båten men inte bemödar sig att ändra djupgåendesiffran som rimligen bör skilja en hel del om vikten på båten skiljer ända upp till 800 kg och den tyngsta båten går grundast..
    Alla uppgifterna är hämtade från mätbrev 2013 i Norge och Sverige.
    Märkligt att ingen reagerar på detta när allt annat skall vara så dj…. rättvist och riktigt i mätbreven.

    Reply

    • Peter
      Jan 31, 2014 @ 11:32

      den typen av konstigheter borde ju upptäckas innan mätbrev utställs. naturligtvis kan ju TK hänvisar till att det är ägarna som har ansvaret men här är det ju i de flesta fall misstag eller okunnskap snarare än illvilja från seglarna.
      Finns det granskning av indata med avseende på rimlighet?

      Reply

  3. Kent Gåhlin
    Jan 31, 2014 @ 10:35

    Luleå 2014-01-31

    Hejsan!

    Angående diskussionerna om vikten på Match 35.

    Jag har vägt båten med kalibrerad våg från Inspecta (0704 021 Z Max 20 ton). Det finns både bilder
    och kontrollanter vid tillfället. Utrustning ombord vid vägningen enligt APPENDIX 2.1. Detta är också
    skickat till SRS-kommiten. Har däremot inte tänkt på djupgåendet då jag var mest intresserad av vikten.
    Bytte till nya kölen 2007.

    Seglarhälsningar Kent Gåhlin Luleå

    Reply

    • karl
      Jan 31, 2014 @ 12:58

      Hej

      Vad vägde din Match 35??

      Vi har vägt vår till 6400 kg

      / Kalle

      Reply

  4. Andreas i HP
    Jan 31, 2014 @ 11:58

    Hej Kent. ett tag sedan vi skapade match dokumentet för SSF mm:-)
    En kul tid med bra energi och kul att prata med alla som hade likadana båtar.
    (Satte vi inte djupgåendedt till 2,05 där med tanke på att deplacementet var högre än uppgivna data från Bavaria?)

    Som jag skrev var poängen inte att hänga ut match ägare, utan att fokusera på att jag har läst manualen och jag tror många ine väger båtarna för att ange ett avvikande deplacement från spec.
    Så din båt i din handbok från Bavaria står oxå (felaktigt?) 4900 kg? Vi pratar isåfall om ca 25-30% felaktig info från Bavaria…..inte någon “minor deviation”
    Så du gjorde det enda rätta, och det jag borde gjort, antignen 4900 kg eller den vikt du angett nu efter vägning som är betydligt högre. Jag skulle oxå vägt båten:-) om jag haft kvar den.

    Men med detta krav tycker jag SRS lagt in en klaussul som gör det både dyrt o mera problematiskt för sällankappseglaren att deltaga på någorlunda rättvisa grunder.

    Om ett SRS mätbrev kostar 800kr (lån av våg) + krantid +mätbrevskostnad? =+2000kr, för att kunna ange ett någorlunda korrekt SRSmätbrev, så undrar jag om detta är vad som var avsikten?

    Som det är nu skulle förmodligen många seglare behöva ange ett toklågt deplacement eller betala ganska hög kostnad för att kappsegla 1ggn /år? Lägg till ~700 sek för anm kost till TJR så förstår jag att vissa ej kommer till kappseglingsbanan tyvärr..

    Jag är tveksam till detta krav för ett vanligt(ej verifierat) mätbrev.Och undrar hur SRS tänkte här?

    Men det positiva är att kostdiff för att få ett 100%igt mätbrev har minskat, så det kommer ge fler SRSv brev än tidigare och därmed mer korrekta uppgifter för de av oss seglare som tävlar mer frekvent:-)

    MVH Andreas

    Reply

  5. Kent Gåhlin
    Jan 31, 2014 @ 14:04

    Hej Kalle,

    Den vägde 6500kg plus/minus 50kg enligt kalibreringen.
    Mätbrev E 4485.

    Med vänlig hälsning, Kent

    Reply

  6. Kent Gåhlin
    Jan 31, 2014 @ 14:04

    Hej Kalle,

    Den vägde 6500kg plus/minus 50kg enligt kalibreringen.
    Mätbrev E 4485.

    Med vänlig hälsning, Kent

    Reply

  7. Patrik Andersson
    Feb 2, 2014 @ 11:32

    Är det alltså bara jag som finner det märkligt att alla mäter segel med cm marginal men deplacement med i bästa fall100kg marginal och djup med 10cm marginal detta trots att de sistnämnda påverkar SRStalet betydligt mer.
    Jag kan inte förlika mig med att ni använt kalibrerade vågar och uppmätt Match35 med ett spann på 800kg, det fungerar inte så när man tillverkar CEmärkta båtar, jag försöker se framför mig hur de vid skrovplastningen tar fram ett par tre extra fat plast för att “denna” båt hade vi lust att slaska på lite mer… det går inte att tillföra så mycket extra plast utan att allt blir knas eller att du lägger fler lager matta, men det gör man inte heller utan att någon reagerar. Vi pratar om dubbelt så tjockt laminat för att nå denna skillnad i vikt på ett skrov i 35 fotsklassen och om det skulle skilja så mycket i vikt så skulle det skilja 6-7cm i flytläge på dessa båtar då en Match35 har en väldigt smal vattenlinje.

    Reply

    • karl
      Feb 2, 2014 @ 12:22

      Hej

      Vi har vägt vår i Skåne och Kent vägt sin i Luleå. Vår vägde 6470 kg, men det blev avrundat neråt för att vara på säkra sidan. Alltså i princip samma resultat som för Kents båt (vi har samma köl )
      Hur Norrmännen väger båtar sina kan man ju undra?? Uppenbart skiljer det inte 800 kg….

      / Kalle

      Reply

      • Patrik Andersson
        Feb 2, 2014 @ 14:05

        Jag tvivlar inte på att du läst rätt, men som du själv antyder behöver någon kalibrera vågen. Dessutom behöver det mätas djupgående på ett lika seriöst sätt som det vägs.

        Reply

        • karl
          Feb 2, 2014 @ 15:00

          Hej

          Håller absolut med, men tror ju att vi har fått rätt resultat eftersom de stämmer väldigt bra överens med Luleåbåten. Dock undrar jag vad som händer om man inte redovisar rätt djupgående.
          Om båten väger 800 kg mer och sjunker 2 cm djupare då blir våta ytan mycket större och därmed båten långsammare, alltså inte någon fördel för mätetalet???
          / Kalle

          Reply

          • Patrik Andersson
            Feb 2, 2014 @ 15:23

            Det får vi nog fråga SRSkommitten om då jag inte vet hur formeln är uppbyggd men har svårt att tro på undantag från djupmätande för att båten är tyngre..

          • Joakim
            Feb 2, 2014 @ 17:19

            Om Bavaria 35 Match är 800 kg tyngre sjunker den lite över 4 cm.

          • Patrik Andersson
            Feb 2, 2014 @ 17:40

            Om jag räknar snällt får jag det till dryga 5cm, vad räknar du på för avtrycksyta i vattnet?

          • Joakim
            Feb 2, 2014 @ 20:12

            Det står ju i ORCi brev 18,87 kg/mm för min båt (5684 kg) och 19,43 kg/mm för en annan (6125 kg). 5700->6500 blir det i genomsnitt 19-19,5 kg/mm alltså 41-42 mm för 800 kg.

          • Erik Barkefors
            Feb 2, 2014 @ 20:40

            Sänkningen blir mindre och mindre med ökad vikt eftersom båten är större upptill. Med 4-5 båtars info kan man förmodligen rita ut en kurva som stämmer ganska bra.

          • Joakim
            Feb 2, 2014 @ 21:41

            Det blir inte stor skillnad från 40 mm. Jag kollade att min båt blir 797 kg tyngre från 42 mm minskning av båda fribord i (vatten 1005 kg/m3). Med mera salt i vatten behövs bara 41 mm. Men oftast blir skillnader olika i stäv och akter. Då måste man bara köra om VPP för att veta vikten eftersom 42 mm i akter gör mycket större skillnad än 42 mm i stäv.

      • LGP
        Feb 2, 2014 @ 15:32

        Bifogar mätvägledning för NOR RATING
        Fribordsmåling eller vekt

        Dersom en skrogfil er tilgjengelig kan fribordmålinger benyttes for å bestemme deplasement.

        Hvis ikke slike tegninger finnes kan båten veies.

        Hvis veiing av båt er vanskelig å få til kan designerens oppgitte vekt benyttes

        Reply

      • Andreas i HP
        Feb 3, 2014 @ 10:02

        Hejsan
        Vår båt vägde 5640kg enl lastceller på en bil, tom o utan rigg.( Men den hade ca +/-150kg i noggranhet, vad jag minns från lastbilskillen.)
        Jag hade modifierat den gamla kölen , lite tyngre som gav ökat djupgående till 2,05m.
        Dock inte så tung som den nya kölen.
        Hade angiven vikt på 5900 kg vilket jag tror stämde ganska bra med en båtkopis som seglar i Norge.

        Såuppenbarligen har SRS handledningen rätt att man inte kan kolla på en annan liknande båt för att bedömma mitt egna deplacement. Då spridningen är påtaglig. Och betydligt högre än vad som var angivit i min handbok från Bavaria.

        MVH Andreas

        Reply

      • Andreas i HP
        Feb 3, 2014 @ 13:28

        Hejsan
        Vår båt vägde 5640kg enl lastceller på en bil, tom o utan rigg.( Men den hade ca +/-150kg i noggranhet, vad jag minns från lastbilskillen.)
        Jag hade modifierat den gamla kölen , lite tyngre som gav ökat djupgående till 2,05m.
        Dock inte så tung som den nya kölen.
        Hade angiven vikt på 5900 kg vilket jag tror stämde ganska bra med en båtkopis som seglar i Norge.

        Så uppenbarligen har SRS handledningen rätt att man inte kan kolla på en annan liknande båt för att bedömma mitt egna deplacement. Då spridningen är påtaglig. Och generellt betydligt högre än vad som var angivit i min handbok från Bavaria.

        MVH Andreas

        Reply

  8. Patrik Andersson
    Feb 2, 2014 @ 15:40

    Skrovfil till Match35 vet jag finns i Norska systemet så då kanske det skulle gå att få fribordsmåtten på de olika deplacementen?

    Reply

  9. Bosse
    Feb 2, 2014 @ 20:15

    Räknas inte Match 35 som entyp?

    Reply

  10. peter g
    Feb 2, 2014 @ 20:52

    Finns det folk ute i landet som har koll på X-332 ang mätbrev och vägning.
    Väger X-332 mer än vad som är angivet i standard mätbreven och X-broschyren?
    (4.300kg)
    Man ser ju fram med att väga in båten men samtidigt ta fribords mått innan den åker i vattnet.

    Finns den någon mall som man kan gå efter ang fribords mått?

    /pg

    Reply

  11. Per X Lundqvist
    Feb 2, 2014 @ 22:30

    Kolla mätbreven i ORCi på seglarförbundets hemsida. X-332 väger mellan 4.7 och 4.9 ton. X-332 sport är betydligt lättare. I de mätbrev du kan ladda ner ser du dessutom hur flytläget ändras med vikten. I princip kan du nog mäta hur din båt “väger” genom att jämföra med nån av de båtarna med mätbrev. Det luriga är flytläget i långskeppsled.

    Reply

  12. Staffan Larsson
    Feb 3, 2014 @ 20:26

    Förändring av “rabatt” för verifierat mätbrev
    Jag tycker mig ha läst något om att den rabatt man får för att mätbrevet är verifierat har minskats till i år. Visst stämmer det? Jag har sökt mätbrev till i år med samma indata som förra året, standardbåten har inte fått förändrat SRS och då borde alltså enda skillnaden vara rabatten. För mig slog det 4 tusendelar och det är säkert rätt och rimligt. Tänkte bara kolla om någon annan som ser effekt av det på sitt mätbrev? Blev effekten liknande hos er?

    Mvh

    Staffan Larsson

    Reply

  13. Stefan
    Feb 3, 2014 @ 23:27

    Eftersom systemet är semiempiriskt och inte enbart formelbaserat kan det vara så att man helt enkelt bedömt att din båt skall ha ett högre SRS, förmodligen pga fina kappseglingsresultat. Vore intressant att se ett ORC I VPP för din och standardbåt och jämföra, då har du svart på vitt.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.