Close
Skip to content

18 Comments

  1. Peter Gustafsson
    Feb 6, 2014 @ 08:51

    Någon som vet om det snackas om nåt liknande i Sverige? hade ju varit ett sätt att boosta klubbarnas roll i den segling som borde följa efter jolle- eller OS-segling.

    Matchracingen skulle ju kunna vara en gren där klubbar mötte varandra i en liga, men det verkar bara finnas några få klubbar som har aktiva team.

    Reply

  2. Magnus
    Feb 6, 2014 @ 10:47

    Det finns idag massor av klubbägda C55 runt om i landet. Med dessa båtar skulle man kunna köra diverse serier.

    Reply

  3. Markus Danielsson
    Feb 6, 2014 @ 13:25

    Peter, inte bara snackas det, det finns redan… European Sailing League är i full gång och alla förbund och klubbar är välkomna och har varit från första början. Skulle det vara så pass många intresserade att man fyller en egen division är den exklusiva klubbligan ett faktum även här.
    Jättekul att danskarna tagit till sig konceptet som dom ju testade i somras då vi var där med ligan, hoppas verkligen det går bra för dom!
    /Markus

    Reply

  4. Andreas i HP
    Feb 6, 2014 @ 13:53

    Den enda ligan jag känner till är med CB66. Där är de väl igång o kör en motsvarande liga?
    Det är väl ett antal regattor, som utgör en liga? och det låter för mig som konceptet är snarlikt?

    Med bara 7 båtar så kommer det ta en tid att bygga upp en liga där klubbar seglar med egna båtar?

    Men förklara gärna skillnaden för en oinvigd.
    MVH Andreas

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 6, 2014 @ 14:13

      Den stora skillnaden ligger inte i båttyp eller själva seglingen, utan just att det är klubbarna som tävlar. I teorin gör detta att man blir tvungen att aktivera på klubbnivå; både för att ta ut lag, hantera reserver, skapa förutsättningar och engagera medlemmarna när klubblaget tävlar.

      I en värld där allt fler arrangemang efter jolleseglingen hanteras utanför den normala klubbstrukturen. NESL, M32 Cup eller klassernas egna cuper fyller en stor funktion, men klubbarnas roll blir oftast bara att leverera en regatta för tillresta seglare. Den långsiktiga effekten i klubben blir inte så stor när teamen drar vidare.

      Min uppfattning är att både Tyska Bundesliga http://segelbundesliga.de/ och det danska initiativet skall fylla en viktigare roll för att lyfta klubbens roll i ett modernt seglingslandskap. Det är väl därför som förbunden är drivande och skapar förutsättningar.

      Jag har inte svårt att se effekterna av att 18 klubbar engagerar sig med ett lag i en liga. I de stora klubbarna så är det säkert ingen stor sak, men i en mindre klubb som kämpar med att behålla kappseglingsverksamheten så kan det kanske vara det som behövs för en nytändning.

      I Tyskland hade man 18 klubbar år 2013. Nu är 58 klubbar intresserade att vara med 2014. Så någonting speciellt verkar man ha hittat i formatet…

      Reply

      • seglaren
        Feb 15, 2014 @ 20:57

        nu har tyskarna inte längre bara en liga utan två. första seglas i J/70, andra i B/one. de nu 63 klubbar behöver kvala in för att få en av de 18 platser i varje liga.

        Reply

    • Pelle Lindell
      Feb 6, 2014 @ 20:27

      Och grejen är väl just det att klubbarna (eller seglarna) inte skall behöva investera i egna båtar utan man betalar en deltagaravgift, tar ut sitt lag och seglar.

      Reply

  5. Thomas Hansson Mild
    Feb 7, 2014 @ 21:15

    Och som också kan leda till att klubbarna förhoppningsvis arrangerar uttagningstävlingar samt även mixar sina lag både i ålder o kön.

    Reply

  6. Björn Sandberg
    Feb 14, 2014 @ 14:48

    Japp, alla är överens om att konceptet är bra för dem som inte vill/orkar äga egna båtar. Det är ett bra komplement till “vanlig” segling med egna båtar. Fördelen med NESL/ESL (European Sailing League” http://www.nesl.se är att de står för båtarna och allt fix kring båtarna och tävlingen. Det är bara att packa kappsäcken och resa tilltävlingen.

    Det som nästan är ännu viktigare är att det blir så socialt och att kontakter mellan besättningarna så lätt skapas. Detta eftersom man turas om att segla på CB66 båtarna i ESL och har god tid att snacka med de andra besättningarna om vad som hände/händer på banan. Lika så blir det också mycket bra arrangerat med social samvaro på efter seglingarna, inget båtmeck och fix, utan direkt till restaurangen/puben för fortsatt snack.

    En annan fördel är att lätt kunna segla “off-season”, om nu när ESL kör sin första tävling på Garda, Italien sista helgen i mars.

    ESL rekommenderas starkt för er som vill ha enkel segling!

    Reply

  7. Björn Sandberg
    Feb 14, 2014 @ 15:05

    För att få med klubbarna också är ju ESL-konceptet perfekt som grund där de seglar CB66.

    Köpa en bra CB66 i dag kostar ca 100.000 kr och då är den direkt konkurrenskraftig som båt och “ny”, dvs tillverkad 2006 eller senare. Detta gör att klubbarna har råd att köpa in fyra riktigt bra CB66 båtar, till samma pris som en J/70! Då kommer verkligen klubbarna ha möjlighet att köpa in flera båtar för bra träning i klubben. För att få igång klubbseglingen krävs minst två båtar, annars tror jag inte det blir så mycket till träning i klubbåten. En annan fördel är att de också kan användas för vanligt “fleet” segling, eftersom CB66 är en aktiv klass i Sverige med SM och rankingseglingar.

    CB66 är också helt trailerbar, dvs kan enkelt sjösättas från en vanlig personbil på en ramp (precis som att sjösätta en motorbåt). J/70 är lite knepigare att sjösätta eftersom man måste dränka hela kärran för att få av båten från kärran. Det är ju inte så kul för elektronik, kärra och lager att behöva dränka den.

    Nu är jag lite partisk som seglar CB66 och tycker att det är en fantastiskt kul båt att segla, extremt lätthanterlig som trailerbar båt och otroligt prisvärd med de priser som råder nu. Jag är dock inte den enda som är partisk på detta forum;)

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    Feb 14, 2014 @ 19:10

    Som sagt, det handlar inte om båttyp. vad skall till för att NESL skall locka klubbarna?

    Reply

  9. Raketen
    Feb 14, 2014 @ 19:52

    Lite handlar det om båttyp, tror jag.
    Kostnad för att etablera båtar i klubbar är en broms om man
    Vill ha stor spridning. Här har vi ju det i Sverige redan en “kickstart” för en nationell egen liga. Förbundet har redan sponsrat många klubbars inköp i c55. Så det finns redan en hyffsad flotta med likvärdiga båtar.
    Provseglade c55 i sommras. Utan att vara någon superexpert. Så tykte jag att det var en välseglande och kul liten båt. Förstår att förbundet anammat typen.
    Kontentan är väl att det “bara”… är att sparka igång en liga här hemma i landet! Det behöver väl igentligen inte vara förbundet som håller i trådarna?
    Behöver inte kosta mycket alls. Webbaserad liga med poängeräkning, ranking osv.. Som sagt. Hur svårt kan det vara? :)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 14, 2014 @ 21:27

      Om Tyskarna har 58 klubbar som skall köra i en Bundesliga så har vi ganska långt kvar om vi bara pekar på att det finns C55. Dessutom tror jag det är svårt att locka de duktigaste matchrace- eller 49:er-seglarna att piska upp grannklubben i C55?

      Det är möjligt att man kan hitta en Svensk modell – men jag har väldigt svårt att se att det kan lösa sig av sig självt. Kanske (bara kanske) kan man lära sig något av hur andra gör…

      Reply

  10. Pelle Lindell
    Feb 14, 2014 @ 21:54

    Det lär definitivt inte lösa sig av sig själv men det danska initaviet har ju väckt intresset på många plan.

    Om jag nu skall gissa så funkar NESL inte för klubbar just därför att det inte (än i alla fall) är en klubbliga utan en liga för vilket team som helst som vill vara med. Inget fel i det men det är en annan produkt. Sen har jag svårt att se att en klubbliga kan funka utan (minst moralisk) uppbackning från det nationella seglarförbundet. Jag tror dessutom att det är utopi att man kan starta en liga i befintliga båtar utan de måste ägas och driftas av ligan åtminstone tills det hela är etablerat vilket är en ekonomisk utmaning. Det gör dock att man kan välja en lämplig båt friare än annars. J/70 verkar ju funka bra i tyskland och den är, som J/båtar brukar vara, väldigt lagom i positiv bemärkelse. CB skulle kanske vara ett svenskt alternativ men jag tror faktiskt man behöver uppbackning av en solid tillverkare som finns kvar om 10 år också om det skall funka i längden.

    Reply

    • Sten
      Feb 14, 2014 @ 22:35

      Ta ett snack med klubbar som idag äger båtar, typ GKSS. Det krävs ett enormt åtagande att hantera båtar som inte ägs av enskilda personer! Se bara på MM där Mackan och HP ständigt får hålla på med mindre båtmeck mellan racen och större återställning efter en helg!

      Vilka klubbar har ekonomi att köpa in tillräckligt antal båtar och ha råd med underhåll! Några slantar eller stöd från SSF är nog inte att räkna med. Jag tycker det vore bra om något händer som gör det möjligt för fler att kappsegla till en rimlig insats och inte en passiv publik.

      Reply

  11. Raketen
    Feb 15, 2014 @ 00:29

    Allt löser sig med positivt tänkande! :)
    Naturligtvis är det bäst om förbundet arrar eller
    backar upp. C55 är inte den hetaste båten på vattnet. Men
    var överraskande kul att segla. Då förbundet sponsrat gissningsvis de flesta. Kan de låna in dem till arrangemang utan kostnad. ( om jag förstått rätt) Vilket gör att en sådan lösning redan överbryggat det största hindret. Nämligen båtfrågan. Pitchen i det hela. Är väl konceptet klubb vs klubb. Det tror jag stenhårt på! Klubbarna kan ha interna rankinglistor där alla i klubben kan vara med och slåss om en plats att representera klubben. Blir det populärt. Så kommer säkert eliten vilja vara med oavsett båttyp. Får man till det med lite vassare båtar. Så är inte jag den som tackar nej! :)

    Reply

    • Olle
      Feb 15, 2014 @ 18:16

      Tyvärr räcker det inte med positivt tänkande. Jag vet inte om du brukar lägga ideell tid i din klubb. Att varje höst ta upp båtar och bryggor, konservera klubbens motorer, måla klubbhuset, laga bryggor, ja listan kan göras lång. Allt detta görs av en minskande skara positivt tänkande människor, men de går på knäna redan nu. Skall de då ta hand om en flotta klubbåtar som seglas allt annat än snällt?

      Det finns heller,dessvärre, ingen ekonomi att kunna hantera detta med ideella klubbar som bas. Jag tycker att NESL är ett mycket bra alternativ, det belastar inga klubbar, man betalar en högst rimlig summa och för det får man segling på många platser i Sverige och utomlands. Båtar och dess underhåll sköts av proffs.

      Gå till er själva, hur mycket tid har ni att lägga? Eller är allt bra om någon annan gör jobbet.? Sorry, men “någon annan” är väldigt sällsynt, bortmotad av otacksamhet och byråkrati.

      Reply

  12. Nu blir det allsvenskan i segling - BLUR
    Jan 26, 2015 @ 10:40

    […] när Danmark för ett år sen följde efter så blev det tydligt att formatet tillförde något […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.