Skip to content

53 Comments

  1. Pelle Pedersen
    Feb 12, 2014 @ 17:22

    Va f-n, ingen på flera dagar som ojat sig över dessa siffror!!??
    Kan ju vara så att siffrorna faktiskt avspeglar vad “vi” tycker!!? Spännande att höra de första kommentarerna om delningen mellan lilla och stora vid 1,200!! Eller kommer klagomålen en vecka innan start när det är för sent?
    Jag vet; är lite störig men efter roderdebatten så måste vi komma upp i tempo igen boys and girls!!!

    Reply

    • Raketen
      Feb 12, 2014 @ 22:23

      Om man går på Feffes tanke. Att man kör banorna åt varsitt håll och möts i Kyrkesund. Så lär det bli kul!
      Gör man det 100% demokratiskt. Så kan skepparna få välja vilket håll de vill segla. Jaktstarten beräknas så alla är i kyrkesund samtidigt. Förutom startavgift. Så kan man nog tjäna storkovan på att sälja VIP biljetter med läktarplats vid det berömda sundet!
      Vinnaren är först genom sundet. Vid “dött lopp” vinner den båt med minst skador!

      Reply

  2. Joakim
    Feb 12, 2014 @ 18:05

    Kan bero på att folk är nöjda. Kan också bero på att folk tröttnar på att ha “fel” åsikt. Jag vet ej.
    Ganska många tycker uppenbarligen att banan går åt fel håll. Det skulle vara intressant att dela upp den frågan baserat på om man seglade långa eller korta banan.

    Reply

  3. Kapten Kabyss
    Feb 12, 2014 @ 18:21

    Som man frågar får man svar…

    Översta staplarna hade säkerligen sett likadana ut om första frågan byttes ut mot:
    “Tycker du att det skall krönas en ensam totalsegrare i Tjörn Runt?”

    Och det är väl det som är tråkigast med en uppdelad tävling, att man inte utser EN vinnarbåt.

    – “VEM vann Tjörn Runt i år?”
    – “Öhh, du menar VILKA som vann?”
    – “Vafalls? Har Blur-maffian lobbat sig till en publikfri havskappseglingsdivision i Tjörn Runt?”
    – “Ja…”

    Ja typ så.
    Fördelen är väl att vissa (J)båtar som har väldigt höga tankar om sin egen kapacitet numera slipper få stryk av så många andra (egentligen sämre) båtar…

    Sen skulle det faktiskt förvåna mig mycket om man utmanar ödet och kör motsols någon mer gång närmaste 50 åren. Lite mindre tur med vindriktningen och Kyrkesund förvandlar “Lilla klassen” till ett skämt där kappseglingsreglerna fullständigt sätts ur spel.
    Då blir det bottenrekord i antalet deltagare året efter.

    Och så måste man nämna att TR tycks vara den enda tävling (alla kategorier) där man medvetet försöker distansera sig från publiken. Modernt? Nyskapande? Utvecklande? Smart? NJET.

    //Kapten Kabyss

    ps. Nöjd med den mjukstarten PP?

    |_ _ | |___| |\
    |o__| |___| | \
    |___| |___| |o \
    |___| |___| |__o\
    \__|_ _ |__ |____\_/
    \ o * o * * o o /
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 12, 2014 @ 20:21

      Dags att bli förvånad redan nu då, eftersom man även 2014 “utmanar ödet och kör motsols”. Framgår ju ganska tydligt om man läser StSS referat som jag länkar till: http://www8.idrottonline.se/StenungsundsSS-Segling/Nyheter/NyheterfranStSS/RapportfraninformationstraffenmedTjornRuntdeltagarnapaBatmassan/

      Förr eller senare måste ju kritikerna få rätt och det går åt helvete. Det är ju ett oskick att så många seglare är positiva ;-)

      Jag vet inte hur mycket folk som kommer fram till dig och frågar “VEM vann Tjörn Runt i år”? Jag får nästan aldrig den frågan. Däremot är det många som undrar “Hade ni kul på Tjörn Runt i år?” eller “Var det ett bra kalas?” I min värd är detta frågor som är mycket viktigare för en breddsegling av det här slaget.

      Reply

      • Joakim
        Feb 13, 2014 @ 06:53

        “Den grundläggande vitsen med kvantitativa undersökningar är att resultaten ska vara generaliserbara. En låg svarsfrekvens från en målgrupp medför att det är svårt att veta ifall de som besvarade enkäten är representativa för hela målgruppen.”

        Reply

    • Stefan Aaröe
      Feb 13, 2014 @ 08:30

      Rykten från Göteborg säger att det var ett grymt arr förra året. Lovord från folk som har kört racet de senaste 30 åren mm. Man blir rent ut av sugen på att forsla runt båten… 

      Sen det här snacket om publiken. Om man kollar på filmer från de senaste åren så ser det inte ut att vara packat på klipporna direkt. Oavsett vilket håll man köra alltså. Men man kanske upplever det annorlunda när man sitter i sin båt..?

      Reply

    • Andreas
      Feb 13, 2014 @ 12:08

      “243 st. svarade på enkäten (57 %). Av de som svarade hade ”medelseglaren” seglat Tjörn Runt 1 till 5 gånger i en kölbåt upp till 28 fot med en besättning på 3-4 personer med en medelålder på 44 år”

      Med denna undersökning är jag inte representativ enl ovan men tycker summerignen är intressant. Trodde kanske det var lite mer storbåtsinput som låg bakom, men uppenbart är snittbåten 28 fot på de som svarat!

      Jag är grymt positiv till den nya banan o skulle seglat förra året(var anmäld) o hoppas kunna segla iår. Jag har flera år valt att avstå TJR till fördel andra race eller semester.

      Men denna lyhördhet och tillmötesgående för OSS(seglare) gör ju att vi MÅSTE segla!
      Bra SSTS!!

      MVH Andreas

      Reply

    • Pelle Pedersen
      Feb 14, 2014 @ 14:07

      Härligt Kapten Kabyss!!
      Alltid bredast bredsida från dom som inte vill visa sitt namn…
      Själv bryr jag mig inte så mycket; vill man segla ett race så anmäler man sig, gillar man inte racet så skit i det.

      Reply

      • Raketen
        Feb 14, 2014 @ 16:21

        “vill man segla ett race så anmäler man sig, gillar man inte racet så skit i det.”
        +100! Rätt enkelt faktiskt!

        Reply

        • Rassel Kotts
          Feb 14, 2014 @ 22:09

          Riktigt så enkelt är det väl inte…

          …eftersom man också kan använda sig av en egen hemsida för att år efter år försöka förändra ett race till sin egen fördel. Man måste beundra beslutsamheten dock, det sätter tydligen djupa spår i seglarsjälen att behöva se egna båten sjunka som en sten i resultatlistan så fort Hakes staty vid Klädesholmen passerats.

          Frågor kring säkerhet och båtskaderisk för den stora mängden breddseglare är tydligen av underordnad betydelse.

          Reply

          • Peter Gustafsson
            Feb 14, 2014 @ 22:51

            Så klart skall jag be om ursäkt för att jag, och majoriteten av de som seglade båtar >33 fot, uttryckte våra önskemål. Det var dumt av mig att lyssna på mina medtävlare och framföra vår gemensamma ståndpunkt i den här frågan.

            Sådant vill vi inte ha i vår sport!

            Vi skulle så klart gjort som hundratals andra – stannat hemma och gjort något annat än att segla Tjörn Runt.

            Tjörn Runt har varit på en “winning streak” de senaste 10 åren, så det fanns ju egentligen ingen bra anledning att vara lyhörda?

            Jag har startat ett helt eget race bara för att jag skall kunna vinna nåt. Jag har pushat shorthanded för att jag tror att jag har bättre chans där. Jag förstörde också Gotland Runt genom att övertyga ÅF att flytta in det till stan. Jag fick SSF att gå från LYS till SRS för att gynna mina båtar. Jag har också tagit massa pengar från jollefarsorna för att orda katamaranjippo i städerna. Segling skrev dumt om min blogg, så jag såg till att tidningen lades ner. Till sist fick jag ISAF att stryka Staren i OS-programmet.

            Det finns en lång lista över saker jag gjort för att göra livet surt för så många som möjligt ;-)

            (jag har verkligen saknat konspirationsteorierna)

          • Feffe
            Feb 15, 2014 @ 11:21

            Heta känslor från alla håll, märks tydligt att det är OS-tider…. :-)

            Uppmaning till nertaggning på alla fronter. Känns som om proportionerna på problemen är något orimliga ?

            Några veckor till så är det dags att segla !

      • Joakim
        Feb 14, 2014 @ 18:32

        Du funderade tidigare på varför inte någon kommenterat siffrorna. Detta inlägg tillsammans med ett ivrigt påhejande +100inlägg kanske besvarar din egen fråga. Men vad vet jag.

        Reply

        • Rassel Kotts
          Feb 14, 2014 @ 21:21

          Joakim: +1

          Reply

  4. Joakim
    Feb 12, 2014 @ 19:37

    Är 57% svarsfrekvens bra eller dåligt i undersökningar av eenna typ?

    Reply

  5. Feffe
    Feb 12, 2014 @ 21:14

    Tycker man ska köra två banor, en åt varje håll. Tänk vilken publikfest det skulle bli i kyrkesund :-)

    Reply

    • Raketen
      Feb 12, 2014 @ 22:13

      Oh..eftersom jag inte seglar Tjörn runt. Så tycker jag det är en klockren ide! Jag skulle garanterat var på första parkett i kyrkesund! :)

      Reply

      • Andreas
        Feb 13, 2014 @ 12:10

        byter du namn till torpeden då??

        Reply

        • Raketen
          Feb 13, 2014 @ 12:58

          Eller Misilen? :)
          För att vara seriös. Så tycker jag att det visar att man vill lyssna då seglarna genom att genomföra
          en deltagarundersökning! Sen kan man vända, vrida och tolka siffror som man vill. Läser man
          resultatet rakt upp och ner. Så verkar det som 2013 var lyckat.
          Kanske man kan gasta på någon båt 2014. Transport från ostkusten är nog inte aktuell, 2014 iaf. :)

          Reply

  6. Peter
    Feb 12, 2014 @ 21:25

    Är det ingen mer än jag som tycker startavgifterma börjar bli i högsta laget. Jag tycker inte TR motiverar det i jämförelse med seglingar som PNR, Hermanö ….

    Reply

  7. Rassel Kotts
    Feb 15, 2014 @ 00:06

    Jomenvisst.
    Att tävlingarna 2013 blev relativt lyckade berodde inte alls på det fina vädret eller StSS massiva promo. Det berodde enbart på att man slog isär tävlingen, seglade åt fel håll, plockade bort totalsegraren, tillämpade absurd startgruppsindelning och lade starten på ett så korkat ställe att det inte finns ord för det.

    Kanske uppfattades det även som positivt att man lät efteranmälda båtar av varierande storlek starta i allra sista startgrupp och segla lilla banan. Detta resulterade bland annat i att en ”orust-båt” modell större plöjde genom Kyrkesund till småbåtarnas förskräckelse. De som låg närmast drog nog en lättnadens suck då de såg (eller hörde) hur den smällde in i en brygga på fastlandssidan. Då slapp de i alla fall få den in i sin egen sittbrunn.

    Friska vindar i en lite mer ofördelaktig riktning än 2013 och lilla klassen (störst till antalet deltagare) förvandlas till ett stort jävla spektakel och pajas-skådespel som inte har det minsta med segling att göra.

    Men det skiter väl du i, du skall ju inte segla den vägen ändå………

    Reply

  8. Jan-Olof Nilsson
    Feb 15, 2014 @ 12:24

    Fast har man något förnuft som seglare så går man inte vägen genom Kyrkesund i rak motvind. Det finns faktisk en alternativ väg!
    Sen kan man ju faktiskt välja att segla eller inte och man kan välja att läsa Blur.se eller inte. Livet är fullt av valfrihet. Tycker man att det är så dumt med en blogg där ägaren till bloggen uttrycker sina egna åsikter så läs inte den. (finns å andra sidan inga bloggar där det bedrivs kampanjer mot bloggägarens intressen så ett tips är att starta en sådan :) )
    Det gäller att komma ihåg att detta är Peters blogg och inget seglarförbund eller annat “opartiskt” intresseorgan. Jag tycker att blur.se är något av det bästa som hänt svensk segling på många år och har verkligen lyft segelsporten i Sverige. Så jag ser fram emot Rassel Kotts blogg framöver…. :)

    JanO

    Reply

    • Rassel Kotts
      Feb 15, 2014 @ 13:08

      Utanför Härön i frisk vind och grov sjö menar du? Det skulle vara det förnuftiga valet? Man får hoppas att StSS inte konsulterar dig i några säkerhetsfrågor.

      Jag bockar av dig på listan för ryggdunkande medlöpare som fullständigt skiter i säkerheten för majoriteten av breddseglarna och det totala deltagandet i Tjörn Runt.

      Om ryggdunkarna i fortsättningen håller sig till sakfrågorna blir denna debatt bra mycket mer konstruktiv. Dessutom får man gärna argumentera utifrån ett helhetsperspektiv och lyfta blicken ur det egna kölsvinet.

      Och du, livet är fullt av valfrihet. Tycker man att det är så dumt med en blogg där besökarna till bloggen uttrycker sina egna åsikter så läs inte den.

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Feb 15, 2014 @ 15:32

        Otroligt vilken tyngd inläggen får när man inte vågar använda sitt namn… Måste fråga Kotts; har du framfört något av all denna kritik till StSS?

        Reply

        • Rassel Kotts
          Feb 15, 2014 @ 22:57

          Okay, så bara för att jag inte skriver ut mitt namn och bifogar en bild där jag visar halva ansiktet så:

          ***Minskar sannolikheten för sydliga vindar och därmed kryss genom Kyrkesund
          ***Försvinner grunden som flera båtar gick på innan de ens kommit över startlinjen
          ***Agerar skepparen på en viss (J)båt inte alls enbart i egen sak när han år efter år arbetar för att eliminera ”publiksträckan” som också råkar vara just där han själv sjunker som Titanic i resultatlistan varje år
          ***Är det inte alls problematiskt att fel (mycket sannolika) vindar kan förvandla hela tävlingen till rent dårskap och därmed sänka deltagandet för många år framöver
          ***Är det fantastiskt bra att man medvetet distanserar sig från publiken.

          Fortsätt du med dina *dunk-dunk-inlägg” så får andra stå för det konstruktiva. Hittills är det ingen som bemött ett enda av mina argument sakligt, mest en massa blahablaha-kommentarer.

          Till skillnad från dig och diverse ryggdunkande medlöpare som trivs bäst i andras kölvatten är jag intresserad av V-A-D som sägs, inte V-E-M som säger det.

          Go kväll.

          Reply

          • Pelle Pedersen
            Feb 16, 2014 @ 05:20

            Än en gång Kotts; har du snackat med StSS om dina åsikter ?
            Tredje lördagen i augusti går det ett race, jfrågar du mig skulle gamla banan vara kvar men nu är det inte så. Dock är racet tillräckligt kul ändå!!

      • JanO
        Feb 16, 2014 @ 13:00

        Och ditt bidrag till segelsporten, mer än att gnälla annonymt på en blogg?

        /Jan-Olof

        Reply

        • Rassel Kotts
          Feb 16, 2014 @ 16:07

          Klassisk taktik, att rikta in sig på personen bakom inläggen istället för sakfrågorna.

          Återkom gärna med något konstruktivt. Om du nu inte är alltför upptagen på annat håll, tex med att bidra något alldeles kollosalt till segelsporten.

          Reply

          • Hannu
            Feb 16, 2014 @ 17:02

            Tycker det är lite konstigt att många kräver att Peter ska återkomma med nåt konstruktivt hela tiden, jag tycker att han redan verka göra ganska mycket jämfört med många andra. Och nej, jag är ingen ryggdunkare och känner inte heller Peter G men tycker att bloggen är kanon ändå :-)

          • Peter Gustafsson
            Feb 16, 2014 @ 17:12

            Ja, så skulle ju du aldrig göra?

            Stora delar av din argumentation verkar handla just om att göra det hela till en personfråga, när StSS faktiskt försöker få till ett arrangemang som tilltalar så många som möjligt.

            Seglarnas ståndpunkt framgår väl ganska tydligt i både StSS undersökning och de kommentarer vi har hört efter förra årets race. Några gillad det. Andra inte. Jag är inte sämre än att jag kan förstå allas (sakliga) argument, och jag är säker på att StSS är lyhörda också för all input.

            Gällande säkerheten i lite mer vind, så har man på t.ex. Hermanö Runt inga problem med att skicka ut C55, Vipers och andra mindre båtar på kryss utomskärs. De flesta båtar är faktiskt byggda för att klara av det. Till skillnad mot en rejäl grundstötning.

  9. Mikael Vesala
    Feb 15, 2014 @ 14:01

    Peter: Skrattade gott åt din “ursäkt” ovan :-) . Beträffande vilket håll banan ska seglas så är jag inte ett skit orolig för div väder eller banläggning, att dom ändrar banan eller kör motsols, utan tycker att det är en kul utmaning som inspirerar. Man får ju helt enkelt anpassa sig till förhållandena och anta utmaningen. Eller bryta om man tycker att säkerheten sätts på spel! DET är gott sjömanskap. Dessutom kan det gå lika illa på ett traditionellt TJr med, det sjönk ju en 505:a för några år sedan på den mest klassiska tjr.banan, så säkerheten beror till större del på vilka beslut som skepparen tar än banan. Okok, klart att banan har betydelse, men man får ju inte lägga sunt förnuft på bryggan bara för att det är tjörn runt…

    Reply

  10. Mikael Vesala
    Feb 15, 2014 @ 17:02

    Äsch, det var ju den 606:an jag tänkte på, ursäkta dålig koll :-(

    Reply

  11. Joakim
    Feb 16, 2014 @ 15:50

    Huruvida någon agerar i egenintresse eller ej bekymrar mig inte. En privat blogg blir per automatik “ägarens” kanal och det står honom/henne fritt att vinkla inlägg efter just eget intresse.
    Jag har seglat Tjörn runt bortåt 15 gånger, både som skeppare och gast och på allt från 606 till 44-fotare, och alltid sett det som en av säsongens höjdare.
    Jag gillade inte idén med att byta riktning men vi gav det en chans ifjol.
    Vi kommer inte göra det i år.
    Vi seglade korta banan och gick exakt samma spår innanför Flatholmen, “djävulshålet” och så vidare som man brukar och vi upplevde banan som tråkigare och med mindre ren segling.
    Startområdet var riktigt illa placerat med tanke på grunden.
    Komprimeringen av fältet vid kraftledningen fungerade ifjol men kan bli riktigt lurigt vid mer vind och sjö.
    Kyrkesund blev mest en fråga om att ha flyt och komma dit tillsammans med rätt gäng båtar. Med en liten båt kan man bli oerhört hindrad om man går in i Kyrkesund med några stora( det finns många stora båtar under 1,20) svårmanövrerade båtar och den problematiken ökar med nya riktningen i kombination med den vindriktning som väldigt ofta råder.
    Ut ur Kyrkesund när båtarna klumpat ihop sig kan bli intressant vid mer kryss och mer vind, ifjol var det sträck hela vägen på utsidan Tjörn.
    Långa länsen in var väl mysig i solen men bjöd inte på någon stor utmaning seglingsmässigt.
    Hade vi seglat 10 timmar tidigare ifjol hade det varit andra omdömen om racet gissar jag.
    Så vi väljer att avstå då jag helt enkelt tror att det kan bli för mycket plastning. Det finns ju fler seglingar.
    Om sedan många tycker att det är positivt med nya riktningen och det lockar fler deltagare så är det ju jätteroligt.
    Mvh Joakim

    Reply

  12. Sture Smith
    Mar 2, 2014 @ 01:41

    Kass-el Rotts kanske är en hen, en könlös anonym alias som kanske aldrig har seglat TjR åt något håll.
    Till slut blir det hela oseriöst med gnölande åsiktsmaskiner av denna kaliber i ljuset av alla frivilliga seriöst arbetande Stss ledare och funktionärer.
    Det är på gränsen till kränkande och ovärdigt att ösa ur sig alla dessa åsikter över ett evenemang som engagerar så många personer, funktionärer, deltagare, publik, sponsorer, media osv. Prata med Stss direkt istället genom ett personligt möte.
    En mycket väl genomförd undersökning som talar om vad seglarna tycker och ger organisationen mandat och råg i ryggen att jobba vidare med att utveckla en av Sveriges finaste seglar evenemang.

    Reply

    • Z
      Mar 2, 2014 @ 17:53

      1. Kön är också här betydelselöst, varför tar du upp det?

      2. Är 247 svarande verkligen ett tecken på “en mycket väl genomförd undersökning”?

      Reply

    • Joakim
      Mar 2, 2014 @ 19:31

      Svarsfrekvensen var 57% och av dessa 57% vill 44% behålla nya riktningen och 37% återinföra den gamla. Inte så övertygande.
      Jag tror dessutom många framfört sina åsikter direkt till stss, helt säkert fler än de som skriver på detta forum.

      Reply

  13. Erik J
    Mar 2, 2014 @ 16:54

    Jag är ingen “hen”. Jag håller med Rassel Kotts endå.
    (10 TR i medianbåt och har inga problem med att framföra mitt syn i StSS)

    Reply

  14. Patrik Andersson
    Mar 7, 2014 @ 09:41

    Har frågan gått ut och majoriteten vill ha nya riktningen är det bara att acceptera som ett demokratiskt beslut.
    Sen kan men tycka att det är fel beslut, det är en helt annan sak att förhålla sig till så länge man låter alla komma till tals, även de med icke politiskt korrekta åsikter (läs fel åsikter). Där skiljer sig Peter från Mainstream media där man tystar ner avvikande åsikter.
    Jag som inte kunde vara med 2013 kan bara tycka att det borde gå att variera sig, känns inte som livsavgörande vilket håll man seglar åt, det finns ju ingen lag om att man måste segla genom Kyrkesund.
    Vi har flera gånger dragit vinstlotten genom att inte välja just Kyresund utan istället gå utanför och har 2ggr dragit REJÄL fördel av detta.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 7, 2014 @ 15:17

      Jag vet inte vad det är som gör den här diskussionen så känslomässig.

      När jag förespråkade banbegränsning för de lite större/snabbare båtarna så var det ett minoritetsintresse som man inte borde ta hänsyn till. När StSS har försökt skapa ett race som ser till allas förutsättningar (även flerskrov) så gnäller samma människor på att man inte kan lyssna på majoriteten för de vet inte sitt eget bästa. Jag är inte avundsjuk på StSS som försöker hålla alla happy :-)

      Reply

      • Anders
        Mar 8, 2014 @ 10:28

        Svaret på den frågan är ju att du driver ett egenintresse. Sen får man göra vad man vill om man har en egen blogg osv. Men egenintresset kvarstår.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Mar 8, 2014 @ 16:31

          Mitt egenintresse just i den här frågan är faktiskt mycket mindre än i många andra. Anledningen till att det här kändes viktigt var att de flesta av seglarna i de större/snabba båtarna ville få till stånd en förändring men möttes av totalt oförstånd.

          Sedan är det väl så att i stort sett alla här resonerar utifrån sina egna intressen. Oavsett om man seglar J14 eller 100-fotare. Eller är arrangör. Och jag försöker faktiskt förstå allas speciella utmaningar och viljor. Och det är kanske detta som har blivit den stora skiljelinjen; jag tycker det är ok med många banor och klasser för att tillfredsställa allas behov – medan andra hävdar att det bara finns ett enda sätt som detta race kan seglas på.

          Whatever.

          Reply

          • seglaren
            Mar 8, 2014 @ 20:41

            var det inte i din analys att de mindre båtarna visade ett dropp på TR? varför ligger de mycket fokus på de större eller finns det där den största ökningspotentialen?

            Själland runt har väl visat att det finns vissa risker att ändra ett inkört koncept. Åt andra sidan kan en förändring har en positiv effekt. Siffrorna i undersökningen visar dock inte på ett stort övertaga. Utifrån det kan det vara spännande att se om TR får en renässans eller om det går samma väg som Själland runt gick.

          • Peter Gustafsson
            Mar 9, 2014 @ 02:53

            Jämfört med andra race så saknas moderna lite större båtar. De senaste 10-15 åren har man inte lockat moderna välseglande lite större båtar som Arcona, Dufour, Elan, Hanse, Linjett och X-yachts som hellre stannat hemma.

            Sedan tror jag barnan och vilket håll man seglar inte är lika viktigt som ett rejält party. Det var därför man lockade rekorddeltagande förr i tiden – inte för att det var världens bästa eller mest rättvisa kappsegling. Ett bra seglarparty fredag och lördag kväll skulle locka som inte är lika nördiga som vi som debatterar här.

          • Joakim
            Mar 9, 2014 @ 09:36

            Ett tungt argument för vändandet av banan var just att seglarna skulle stanna kvar för “partyt” och prisutdelningen.
            Tittar vi på enkäten så ser man att 67 skeppare svarat att de var på aftersailen och 68 på prisutdelningen. Med 16 klasser så har 48 besättningar 1-3plats priser att hämta ut och dessa lär väl ha varit där. Det delas ju dessutom ut några fler pris.
            Om enkäten stämmer med verkligheten så hade inte vändandet någon särskilt positiv effekt ur det hänseendet.

          • Peter Gustafsson
            Mar 9, 2014 @ 13:41

            Och vi som var där vet att det var rejält mycket fler seglare på Kookaburra. Så någon skillnad blev det ju… Vettigt också att ha prisutdelningen på lördagen.

          • seglaren
            Mar 10, 2014 @ 00:02

            @Peter Gustafsson, nu blir jag något förvånad. Gjorde inte du en analys som visade att just TR hade största tapp på mindre båtar och att de större modernare båtar höll sig rätt bra i antalet? diskussionen handlade då visserligen om att slår hål på myten att det seglas nu fler större båtar som kräver större besättningar = samma antal seglare men färre antal båtar.

            Nu är det även problem med större båtar… Hur vill du ha det?

            Det finns säkerligen en del faktorer som påverkar deltagandet och den sociala faktorn har säkerligen en stor betydelse men är långtifrån den enda. inte alla seglare är partymänniskor…

          • Peter Gustafsson
            Mar 10, 2014 @ 00:42

            Min analys är att många små båtar försvann, men jämfört med andra race så har det inte fyllts på med nya, större.

            Jämfört med t.ex. Færderseilasen, Lidingö Runt eller Ornö Runt så har Tjörn Runt fortfarande en stor andel mindre båtar men nya Arcona, Dufour, Elan, Hanse, Linjett och X-yachts saknas i listorna. En möjlig analys är att folk seglade i sina gamla båtar, men i takt med att man bytte till nytt så slutade man segla. Det stämmer också väl överens med snacket på bryggan där folk inte har velat riskera familjeklenoden i en kappsegling som blir stökig både i starten och i en del passager.

            Mitt resonemang här: http://www.blur.se/2013/09/13/batarna-har-ju-blivit-sa-mycket-storre/#comment-123439

            Det verkar också som att det är svårare att locka ut de nya ägarna av Maxi 77 eller Cumulus eftersom deras båtliv ser annorlunda ut än det gjorde för de som var födda på 50- eller 60-talet. Så man skulle kunna säga att man blev “stuck in the middle” när man vare sig lockade de som bytt till större båt eller de nya seglare som köpte den gamla. Men det är ofta svårt att se dessa förändringar när de händer… Men i nästa skede så behöver man ju fundera på vad det är som lockar dessa grupper och se om man kan ge dem det.

            Den andra kalkylen handlade om myten att Tjörn Runt skulle locka lika många seglare genom att båtarna blivit större. Teorin var ju att samma seglare som slutade segla sin mindre båt skulle återkomma i en stor. etta stämde inte då även de större båtarna hade blivit färre. http://www.blur.se/2013/09/13/batarna-har-ju-blivit-sa-mycket-storre/

            Strunt samma.

            Det jag tycker är viktigt i sammanhanget är att man tar reda på vad seglarna tycker. Och då gärna de som inte seglar för att få veta vad man behöver göra för att locka (tillbaka) dem.

  15. Joakim
    Mar 7, 2014 @ 17:24

    Vem har hävdat att majoriteten inte vet sitt eget bästa? Jag kan heller inte se att denna diskussion är mer känslomässig än något annat.
    De fakta som enkäten visar är att knappt hälfren brydde sig om att besvara den. Av dessa var det ingen större procentuell skillnad på de som inte vill segla medsols och de som vill göra det. Enkäten visar vidare att rätt många av de dryga 50% som svarade tyckte att det var en ok dag på vattnet ifjol.
    Därefter får var och en dra sina egna slutsatser om huruvida detta är ett bra beslutsunderlag eller ej.
    I slutänden är det naturligtvis upp till Stss att bestämma formerna för sitt eget arrangemang och till oss seglare att bestämma om vi vill delta eller ej.
    Jag tror rätt få ligger sömnlösa över Tjörn runts riktning.
    Mvh Joakim

    Reply

    • seglaren
      Mar 8, 2014 @ 01:15

      i slutändan är kommer det ju visar sig i deltagarantalet om det var ett vinstlott eller nitlott.

      Gick enkäten även till seglarna som har avstått att delta 2013? vill man ökar deltagandet så finns det troligtvis större potential bland de som inte var med än bland de som var med. Då blir det även en balansgång att inte tappar det man har kvar…

      Själv var jag förvånad att ett jubileum som ifjol inte drog fler deltagare. Normalt visas vid sådana tillfällen en ökning i både programmet samt i delatagarantalet.

      Reply

  16. Erik Barkefors
    Mar 9, 2014 @ 10:37

    Det effektivaste är nog om respektive klassföbund eller lokala klubb lobbar för kappseglingsdeltagande. Tänk på hur många IF-båtar och Maxi 77:or det finns som tidigare var med men nu ligger vid bryggan eller heltid på land. Klassförbunden och de lokala klubbarna skulle kunna ha regionala cuper som stimulerar att vara med på fler seglingar och dessutom ger tillfälla att träffas och minnas på höst/vinter. Dehlerclub har just haft sin träff med prisutdelning hos Boding segel. Kanske inget enormt antal deltagande men betydligt fler än om man inte haft något alls ;-)
    http://dehlerdoris.blogspot.se/2014/03/inspirationskvall-pa-boding-segelmakeri.html

    Reply

  17. Anders Avedal
    Mar 10, 2014 @ 08:42

    För egen del så skiter jag fullständigt i vilket håll man seglar. Det har sina utmaningar oavsett vilket håll man seglar. (Så länge alla seglar åt samma håll så blir det ju rättvist) Däremot tycker jag att det är synd att dela upp en segling i många olika banor. Men det går. Man får bara se till att alla segrare får uppmärksamhet som på tex Faerdern.

    Sen är det ju alltid kul att kora en totalsegrare, sättet man räknar/väljer den på kommer alltid att vara föremål för diskussion.

    Mer gnäll åt folket så blir allt säkert bättre! :-)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.