Skip to content

39 Comments

  1. jol
    Mar 25, 2014 @ 10:03

    Många mål och mycket text, varför inte bara skriva att enda målet är maximalt antal OS medaljer?

    Reply

  2. Anders Svensson
    Mar 25, 2014 @ 10:31

    Från Visionen:

    “..ska sträva efter att hålla en så hög kvalité som möjligt i allt vi gör…”

    Är det verkligen per definition en vision?
    Är hög kvalitet något som inte går att uppnå?
    Finns det någon som vill ha så låg kvalitet som möjligt?

    Tycker det är hög floskelvarning….

    Reply

  3. Classe
    Mar 25, 2014 @ 11:08

    Vision ska ju vara något man nästan inte kan klara, liksom att sikta mot stjärnorna. Så ett tips. Att ta flest OS medaljer av de svenska idrottarna. Nu blev ju det iof verkligt på OS i London. Duger inte…. Något med att vinna medaljliga på OS i framtiden.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 25, 2014 @ 12:21

      Jag har en “vision” som jag provtryckt lite i samband med att vi har gjort ungdomsaktiviteter med M32 Cup:

      En svensk seglare har aldrig varit med ombord i en America’s Cup-final.

      Vad skulle vi kunna göra idag (och i morgon) för att få det att hända?

      Då kan man fundera på vad det innebär. Antagligen att vi måste få fram riktigt bra seglare. Typ OS-medaljnivå. I snabba båtar som skiff eller multihull. Att de har rätt fysiska förutsättningar men framför allt att de har en attityd som gör att de bidrar i ett stort team. Och då kanske man behöver fundera på vad det innebär (inom och utom ett landslag). Och vad kan vi göra för att skapa förutsättningar… Då har jag mycket lättare att avgöra vilka aktiviteter som bidrar och inte.

      Det som är kul med en sådan här vision är att “bieffekterna” blir stora. Om en person tar sig till en AC-final, så är jag säker på att det innebär 10 som kan köra VOR och 30 som platsar i ExSS, WMRT eller anda globala sammanhang.

      Nu säger jag inte att denna är rätt. Men jag tycker det är bra när sådana här dokument tydligt pekar på en bergstopp som måste bestigas.

      Även ur ett kommersiellt perspektiv så är det viktigt med en vision som man verkligen vill vara delaktig i. Skall vi få företag att engagera sig i sporten eller miljardärer att stoppa in sina pengar så måste det finnas någonting som drar. Och skall vi vara “bäst för alla på alla nivåer” så behövs det massor av pengar :-)

      Reply

  4. Olle
    Mar 25, 2014 @ 12:02

    Problemet med den här typen av ordbajseri är att det oftast stannar där! Att lägga upp en 10-årig strategiplan förutsätter att man kan styra över utvecklingen, vilket man har svårt med i företagsvärlden, ännu svårare i föreningslivet.
    Saken är den att SSF skall styras av medlemmarna och inte tvärt om. Ideellt arbetande människor är inte förutsägbara mer än på en punkt, de har ofta en egen agenda. Så, har man inte kontroll över organisationen då spelar det ingen roll hur väl formulerad plan man har!

    “A good plan violently executed now is better than a perfect plan executed next week.”

    George S. Patton

    Reply

  5. T
    Mar 25, 2014 @ 12:34

    Klippt från Wikipedia: “Vision, något man vill uppnå. En vision uttrycks oftast som ett framtida tillstånd som man vill uppnå, och behöver inte uppfylla formella krav på realism, tidsbundenhet eller mätbarhet ”

    SSF:s vision beskrivs ju med bara en enda rad: “Svensk segling – bäst för alla på alla nivåer!”
    Allt annat som står här ovanför är ‘bara’ ideer, mål och kanske några medel.
    /T

    Reply

    • Anders Svensson
      Mar 25, 2014 @ 17:00

      SSF:s “vison” är ju ingen vision, det är mer en slogan / tagline.

      Det är en klatschig mening som inte går att styra efter.

      Reply

  6. Jonas J
    Mar 25, 2014 @ 13:38

    JOL, saknade representant från Expresserna på Seglardagen, där detta diskuterades.

    Reply

  7. Erik Barkefors
    Mar 25, 2014 @ 13:42

    “Alla som kan tänkas vara intresserade ges möjligheten att pröva på segling.”

    Jag tycker att den här formuleringen vore bra att bygga vidare på – men hur kommer man dit?
    Prova-på-dagar ute hos klubbarna och kanske turnera/cirkulera med de C55:or som SSF bidragit till?

    Reply

    • Olle
      Mar 25, 2014 @ 14:05

      Jag vet inte hur ni jobbar i er klubb, men “Prova på segling” har vi kört med i över 20 år, tyvärr relativt dåligt netto på det. Och vi har aldrig nekat någon att börja segla. Men allt har ett pris, de där C55 båtarna skall hanteras vettigt och de slits hårt! Det är ofta någon annan som skall göra jobbet – men någon annan har tröttnat.

      Vi måste börja bygga från grunden, identifiera och stimulera till insatser från individer.

      Vi måste vara ärliga till de som vill in i seglingen, det finns inget som heter “en fri lunch”! Om vi skall locka seglare till vår sport med bilder från miljardprojekt och sedan sätta dem i en C55, blir liksom som att locka med F1 och leverera farfarsbilarna på Liseberg!

      Dessvärre har jag inte nyckeln, mer än att gå via barn- och ungdomsseglingen, någon annan framgångsmodell har jag inte sett under mina 45 år inom seglingen!

      Reply

      • Henrik J
        Mar 25, 2014 @ 20:15

        Olle, jag håller med dig till 100%. Det mest effektiva rekryteringsmetoden är en individ som brinner för sitt intresse, tyvärr är dessa få.

        Jag tror inte att framgångar i OS, America´s Cup eller VOR spelar någon roll för rekrytering till seglingen. Det är ett alldeles för stort kliv att skaffa sig en båt/jolle för flera 10000-tals kronor bara för att någon har tagit en medalj. Det kanske hjälper till att skapa ett intresse men sedan är det stopp. Jag tror att man måste sänka ingångströskeln in i vår idrott, kanske genom att det blir vanligare med poolbåtar och seglingscuper där båten är inkluderad i startavgiften, detta format finns på flera ställen. Det skulle vara intressant att prova bilsportens folkracing format i seglingen, alla måste vara beredda på att sälja sin båt för ett förutbestämt pris efter en regatta. Detta för att hålla ner priset och öka möjligheterna för nybörjare att komma in. Tänk att i Optimist ha ett maxpris på båten på kanske 7000 kr eller en Express för max 60000. Detta kan kanske vara en väg in i segelsporten för att därifrån arbeta sig uppåt efter egen förmåga och intresse.

        Jag tror att det kan vara skrämmande för en intresserad att se vad somliga lägger ner i pengar bara för att komma runt några bojar så fort som möjligt. Själv seglar jag entyp med regattor över hela värden, men ibland gör jag inhopp på lokala SRS-seglingar. Då blir man väldigt skrämd av vad man ser, där konkurrenter kan ha ett par seglarstövlar som kostar mer en ett års klädbudget för mig. (Jag vet, jag ät totalt ointresserad av kläder)

        Henrik J

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Mar 25, 2014 @ 20:53

          Personligen tror jag ju mer på att “låna” koncept som funkar på andra ställen, än att uppfinna hjulet på nytt. Gör man sin hemläxa så finns det bra modeller som funkar. Där framgång föder framgång, där det är lätt att engagera sig och där tröskeln att komma in i seglingen är låg.

          Det är inte raketvetenskap.

          Sedan är jag helt övertygad om att kostnaderna inte är problemet. Utan att vårt erbjudande inte är tillräckligt intressant. Och att vi inte lyckas kommunicera det. Att segla Laser eller vara del i en matchracing- eller 606-besättning kostar inte mycket jämfört med många andra sporter. Men prova att ringa valfri klubb i Sverige och säg att du vill ta upp seglingen igen så får du se vad som händer. Jag träffar hela tiden folk som vill segla men de får inga bra svar när de mailar runt.

          En nyckel till förändring är kommunikation, och här har man ju som första strategi skrivit att SSF skall “Identifiera och aktivt kommunicera med seglingens olika målgrupper – alltifrån elitseglaren till nöjesseglaren och grupper som finns utanför med potential att komma in”. Här tror jag inte man behöver avvakta beslut på seglardagen, utan kommer man igång med detta så kommer pusselbitarna att falla på plats.

          Reply

      • Magnus
        Mar 26, 2014 @ 17:51

        Håller med om att man måste börja med barn- och ungdomssegling. Och denna segling skall inte vara målinriktad på att tävla, utan att bara segla runt och har skoj. Det gäller också att kunna erbjuda barn som INTE har båtintresserade föräldrar en möjlighet att prova på. Alla svenska kommuner med kajer inne i centrum borde förses med några icke-fancy båtar typ sunkna optimister och trissjollar av klubbarna i trakten, och låta barn prova på gratis…..
        Får man bara upp ett brett intresse så kommer garanterat resten att följa. Däremot är det inte lika garanterat att båtintresserade föräldrar med gott om kulor och som pressar sina telningar både att segla och att tävla vare sig de gillar det av egen kraft eller ej, kommer att generera varken genuint intresse eller framgång.

        Reply

        • Olle
          Mar 26, 2014 @ 18:09

          Magnus, oavsett metod så krävs det att några tar ansvar för aktiviteten. Lånebåtar slits fort, speciellt sunkiga jollar, har själv stått kvällar och helger och plastat och skruvat, men det tröttnar man på! Att bara åka fram och tillbaka ger heller inte fler seglare, kanske någon enstaka! Hur tar vi då hand om de som fastnar för sporten och vill utvecklas? Vem betalar deras materiel, startavgifter och resor?
          Inte behövs det en seglarklubb för att bedriva friluftsaktivitet?

          Reply

          • Peter
            Mar 26, 2014 @ 19:56

            som 11-årig fick jag tillsammans med min gast låna en av klubbens båtar. vi fick träna, tävla och har kul med den men fick hålla ornding på grejerna också. i princip var det vår båt under de få åren.
            Då fanns ingen annan som tog hand om båtarna och rustning av båten ingick. På sin höjt fick vi lite hjälp med av några vuxna som visade hur vi skulle slipa, måla mm.
            Som 14-årig seglade jag sen 420. Samma då och det visade sig att det var min äldre bror som tog hand om samma båt ett antal år tidigare. Samma princip och båtaran gick i arv…
            åt andra sidan seglade vi ju sällan en båttyp i barn- och ungdomsåren längre än 3-4 år.

  8. Anders
    Mar 25, 2014 @ 14:53

    Sverige är ett litet land och seglingen en liten sport som konkurrerar med många andra intressen.. ändå hamnar två av de största(gotland runt och Bohusracet) tävlingarna samtidigt.. hur tänker man där?

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Mar 25, 2014 @ 15:20

      Håller dig Anders men ur ett breddperspektiv spelar det nog ingen roll om BR och ÅFOR krockar, allt för få som gör den kombon ändå!? ÅFOR har alltid legat på samma helg och ändå har BR växt till den nivå den har.

      Reply

  9. Anders Nilsson
    Mar 25, 2014 @ 20:12

    Det går ju att börja med enkla grejer som att kungöra utbildningsdatum.
    http://sundetregatta.blogspot.fi/2014/03/med-risk-for-att-bli-jakla-negativhur.html

    Reply

  10. Feffe
    Mar 25, 2014 @ 22:17

    Tycker att målen är märkliga, ser mer ut som visioner än mätbara mål ? Måltal som “världens bästa coacher” brukar ju vara svåra att mäta men det kanske finns förklaringar med tydliga mätbara parametrar bakom ?

    Reply

  11. Peter Gustafsson
    Mar 27, 2014 @ 06:11

    Sammanfattningsvis: det finns problem i att rekrytera/behålla seglare (precis som man skriver i sin analys) men ingen tycker egentligen någonting om själva visionen/strategin?

    Bra att ingen verkar ogilla den. Men samtidigt svårt att få folk att brinna för den? Lite ljummet helt enkelt.

    Finns det andra grupperingar (jollefarsor, klubordföranden, funktionärer, lanfdslagsseglare, etc) som är mer engagerade?

    Reply

  12. Gus
    Mar 27, 2014 @ 08:31

    Jag tycker att man kan se en positive förändring hos Svenska seglar förbundet även om denna koloss ser ut att ha svårt att anpassa sig. Några fantastiska saker som har hänt är SRS där man tillåter halvt externa personer utveckla en mätregel som skall vara enkel och passa Sveriges båtar och vatten. Om du ringer och ber om hjälp så får du det, i världsklass. Mästarnas mästare ett annat exempel, en riktigt fet och bra genomfört kappsegling.

    Utvecklings bara områden (Att erkänna svagheter är ju som bekant ett steg för att kunna göra något åt dom.):
    Så fort man engagerar sig i kappsegling så kommer det in massor av “visionärer” som rent politiskt har lagt Svensk segling under sig och vill att du skall göra det på deras sätt. Medan det du själv vill göra effektivt bromsas upp eller i värsta fall stoppas av massa regler och lösa åsikter med stor tyngd bakom sig.
    Bevis för detta kan man se spår av i Stockholm där dom traditionella seglingarna har problem medan “mindre” seglingar som regelmässigt flyger under radarn (typ Laser, 606, F18 mfl) utvecklats väldigt bra.
    Det gäller även Big boat cup, Whyshores events, no-crew, classic cup etc, listan är diger men mer eller mindre komplett av nya arrangörer. För Göteborg har jag inte samma kännedom men det förefaller vara liknande mönster.

    Under min tid har kappsegling i Stockholm inte mått bättre än vad den gör idag, med enklare och färre regler är jag övertygad om att vi snabbt skulle kunna nå nya höjder.
    En omedelbar och enkel åtgärd vore att slopa sanktioner. Ett system skapat för att skydda kappseglingar från konkurrens (även om den en gång skapades för att samla), att skatta vardags seglarna för att bidra till OS team och krångligt extra arbete som bromsar/stoppar utan att bidra.
    Varje del inom segling måste kunna existera på sina egna meriter. Det är kul att vi har svenska team i OS och Världscupen men jag är inte beredd att bidra till en generell OS satsning. Däremot att betala några tusen till en specifik satsning vore kul.

    Något annat mycket positivt är att vi klagar allt mindre (tex på Blur, än vad man tidigare sett) över kvaliteten på kappseglingar och jag måste säga att när man är med och kör dom ovan nämnda racen så är kvaliteten otroligt hög. Bra tempo (när väder och vind tillåter), sköna arrangörer och med tävlanden. Allmänt trivsamt och trevligt socialt.

    Sist men inte minst. Precis som Peter tror jag inte på att åter uppfinna hjulet utan kopiera det som är bra och anpassa det efter sina egna förutsättningar.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 27, 2014 @ 09:08

      +1

      ENKELHET skulle faktiskt kunna vara en strategi i sig – och faktiskt lösningen på många av de problem man brottas med.

      Tänk om det var enkelt att börja i seglarskola, enkelt att ta steget vidare, enkelt att äga båt, enkelt att få en plats till sin Laser eller 606, enkelt att kappsegla, enkelt att vara med i en klubb, enkelt att utbilda sig, enkelt att vara funktionär, enkelt att få ett mätbrev, enkelt att sponsra, … Ja, ni fattar.

      Det skulle också motverka den naturliga “gravitation” som gör sporten allt svårare, med fler regler och processer som inte ens proffsen förstår. Och när jag eller no-crew tycker att det är enklare att göra saker utanför den etablerade strukturen så är det väl också en signal.

      Enkelhet som ledstjärna är enkelt att förhålla sig till. För alla. Hur kan jag göra det här enklare för seglarna?

      SIMPLY SAILING.

      Reply

      • Olle
        Mar 27, 2014 @ 12:43

        Där har vi nyckeln Peter, det skall vara enkelt! Mycket klokt! Bästa kommentaren någonsin!

        Reply

  13. Stefan Aaröe
    Mar 27, 2014 @ 08:41

    En klok person sa till mig en gång att 98% av en strategi handlar om att välja bort. Här har man inte valt bort något alls…

    Om man försöker prata med alla pratar man ju samtidigt inte direkt till någon. Resultatet blir att ingen bryr sig. Särskilt om man har begränsade resurser.

    Skulle hellre sett att man vågade satsa rejält åt något håll. Då faller säkert de andra bitarna på plats så småningom.

    Krasst sett kanske det räcker med det här målet (fast det kanske är mer av en vision):
    “Svenska seglare tillhör världseliten på de mest konkurrensutsatta kappseglingsarenorna och anses allmänt dominera idrotten.”

    :D

    Reply

  14. Kalle
    Mar 27, 2014 @ 13:21

    @Gus, jag är enig att man gott kan slopa sanktioner och förenkla systemen. Lätt att fastna i massa regler som inte leder till det som man en gång kanske syftade med dem. Det som vore bra att ha är en fungerande kappseglingskalender med god överblick vad som är på gång på olika platser och resultatservice så man enkelt kunde se hur det gått, och på det kanske en ranking baserat på dina resultat.
    Jag tror nog att du fått om bakfoten att 1) sanktioner på något sätt skulle skatta seglarna och att 2) detta i sin tur skulle stötta OS-seglarna. Vad har du fått det ifrån. Inget jag någonsin hört tidigare och svårt att tro att det är sant. För det första kostar en sanktion någonting?
    Med vänlig hälsning
    Kalle

    Reply

    • Gus
      Mar 27, 2014 @ 19:05

      Hej Kalle,

      Tyvärr är det dyrt att söka sanktion (I direkt avgift till SSF). Sen för att uppfylla kraven måste man ha en av SSF godkänd dommare, en seglingsledare med rätt SSF behörighets nivå etc etc. Så nåģra tusen innan man ens är ute på banan.

      Mvh.

      Reply

      • Tommi
        Mar 27, 2014 @ 20:13

        SSF tar bara ut sanktionsavgifter för SM seglingar, dessa ligger på 2000:-.
        Sen finns det vissa distrikt som tar ut en ytterligare avgift för att hantera sanktioner.

        Reply

        • Gus
          Mar 28, 2014 @ 16:30

          Tommi, ser ut som du har rätt. Jag arrangerade en segling åt KSSS för 3 år sedan och seglingen blev debiterad 2000 kr när vi gick igenom budget utfallet men när jag idag ringde SSF för att kontrollera säger dom att det inte kostar något nu och inte heller för 3 år sedan. Tydligen ett missförstånd.

          Huvudfrågan om enkelhet (utryckt som en elegant sammanfattning ) kvarstår dock.
          Vad kan förbundet och klubbarna ändra på för att göra det enklare för oss yngre (i mitt fall endast i sinnet) att ha kappseglingar som en fritids sysselsättning.

          Reply

      • Kalle
        Mar 27, 2014 @ 21:46

        Så i värsta fall (20 stycken seglare i enmansbåt) så får man betala 100 kr per seglare i sanktionsavgift till SSF för en kappsegling om året i sin SM-klass.

        Vet inte om jag tycker det är dyrt, onödigt kanske.

        Att det finns tävlingsledare och andra funktionärer som är kompetenta är ju en fördel. Frågan är väl närmast om det blir bättre för att det finns ett utbildningskrav, dvs. om utbildningen ger högre kompetens eller om utbildningskravet är ett hinder för kompetenta människor att ställa upp som funktionärer.

        Kalle

        Reply

  15. Tommi
    Mar 27, 2014 @ 18:49

    Jag hoppas att ni har noterat att det som ni har läst är utkastet till den strategiska planen, och mycket jobb återstår innan den är klar.
    Nu pågår arbetet med att samla in åsikter och ideer. Jag är inte helt säker på att SSF läser denna spalt, så om du har sköna visioner så är det dags att skicka in dem direkt till SSF.
    På seglardagen var ganska många inne på att seglingen framförallt behöver bli bredare för att intresset skall öka.

    Som parantes så är tanken att ungefär halva tiden av kommande “Seglarforum” kommer att avsättas till att diskutera framtidsplanerna. http://www.svensksegling.se/seglarforum2014/

    Reply

  16. Peter Gustafsson
    Mar 27, 2014 @ 23:35

    Jag läste Lenas ledare i Svensk Segelsport: “framtidens segling – för alla”.
    http://svensksegling.se/ImageVaultFiles/id_14102/cf_32/BL1402s66_73.PDF

    Är det bara jag såm får känslan av att “alla” är “de som utför idrotten segling”?

    “Segling är en idrott som vi kan hålla på med hela livet. Vill man inte utföra själva tävlingsmomentet finns det mycket annat att bidra med; som ledare i klubben, tränare, funktionär – eller att ge sina barn eller barnbarn en möjlighet att prova på segling i en SSF Seglarskola.”

    Ja, eller att bara segla för att man gillar det???

    På samma sätt i förslaget till strategi:

    “Svenska Seglarförbundet, SSF är ett idrottsförbund. All verksamhet som inte är själva idrotten segling syftar till att på olika sätt och i olika omfattning stödja och utveckla den – idrotten segling.”

    Är det bara jag som ser en konflikt i att man skriver “för alla” men sedan begränsar man sig ganska hårt att det är idrotten segling som är det räknas. Kappseglingen måste naturligtvis vara central, men några av formuleringarna känns ganska exkluderande? Medvetet eller ej.

    Reply

    • Olle
      Mar 28, 2014 @ 01:14

      SSF är ett idrottsförbund. SXK och SBU är kanske det du är ute efter?

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Mar 28, 2014 @ 07:34

        Är det bara jag som ser problemet med att 80% av medlemmarna inte innefattas i “alla”? Eller att 80% av tiden (även för kappseglare) ägnas åt annan segling än kappsegling? Eller att 80% av medlemsklubbarnas verksamhet är andra saker än kappsegling?

        Det känns som detta blir ett problem ganska snart, då man inte är relevant för det stora flertalet medlemmar/klubbar. Borde vara ett centralt tema i ett strategidokument, men nu tas det inte upp alls.

        Ur ett strategiperspektiv kan jag förstå bägge vägarna – men finns det en enda gång som man behöver vara tydlig så är det nu.

        Reply

        • Pelle Lindell
          Mar 28, 2014 @ 08:12

          Det är inte bara du som anser att det är ett problem men frågan debatterades ganska ingående inom och utom SSF i samband med diskussionerna runt den eventuella sammanslagningen med SBU och man får väl säga att “idrottslinjen” fick stöd i demokratisk ordning på seglardagen förra året och det kanske börjar få genomslag.

          Reply

          • Pontus Jansson
            Mar 28, 2014 @ 09:39

            Idrottslinjen tror jag tyvärr kommer att leda till att allt fler klubbar väljer att inte vara med i SSF. Jag vet ju hur snacket går i min klubb. Visionen om att: “Alla seglare upplever att SSF skapar eftertraktade och positiva mervärden som ingen annan skapar.” är tyvärr ganska långt borta. SSF upplevs ofta som byråkratiskt och elitinriktat.

            SSF:s demokratiska struktur är ett problem, då DSF ofta dominmeras av några få tävlingsinriktade klubbar. Vad övriga klubbar vill eller behöver kommer inte fram. Naturligtvis beror det på att dessa inte engagerar sig i SSF, men det är i dessa klubbar utmaningen finns.

          • seglaren
            Mar 28, 2014 @ 20:31

            det är väl ingen hemlighet att seglardaen av någon anledning överrepresenteras av kandidater från idrottslinjen… det var dock en hel del andra faktorer som fick sammanslagning på fall utöver det.
            En del från SBU reagerade ju ganska hård att SSF’s elitsatsning får ca. 2,5 milj SEK netto.

            när SSF började öka medlemsavgifterna ganska dramatiskt var jag rädd för att klubbarna börja letar efter altrenativ. Det finns en del diskussioner att avknoppa rena kappseglingsklubbar där endast kappseglare är organiserade för att få ner avgifterna till SSF. Troligtvis gynnar det inte de som igår försvarade kappseglingslinjen. En större bredd behövs om man vill ha mängden kvar. Det behövs satsningar på de som det inte har satsats under många år. i de nya programmen syns några frö av det, t.ex. möjlighet att ta skepparexamen i SSF’s regi. Redan idag finns några dock få saker som inte ha direkt koppling till kappsegling, t.ex. båtcertifikat som krävs i vassa länder kan ställas ut av SSF.

        • Tommi
          Mar 28, 2014 @ 19:09

          Bredden samt frågeställningen “vi och dom” debatterades på workshopen på Seglardagen. De flesta är nog ense om att basen i svensk segling måste bli bredare, samtidigt som vi helt uppenbart har begränsade resurser och även behöver ett visst fokus för att lyckas.
          Det är mer än angeläget att förena “vi och dom” i svensk segling, ett uttryck som omfattar ganska många aspekter av vår hobby.

          Reply

  17. Stefan
    Mar 28, 2014 @ 11:59

    Pelle.#
    Är inte hundra men jag har för mig att det röstades för en fortsatt utredning för en sammanslagning men eftersom SBU redan röstat nej dog frågan. Det som i alla fall var tydligt var att de stora distrikten Stockholm och Västkusten inte ville ha ett samgående medan de mindre (landsbygden) såg fördelarna.

    Dessutom var ursprunget en motion från Småland som sett klubbarnas behov i ett annat ljus än de stora klubbarna i storstäderna.

    Pontus.#
    Jag är övertygad om att OM de klubbar som inte är lika idrottsinriktade engagerade sig i distrikten kunde världen inom segling se helt annorlunda ut. På Seglardagen antogs väl nya stadgar som tillåter en klubb att motionera direkt till Seglardagen utan att behöver fastna i ett distrikt som kanske är en bromskloss. Detta borde ses som positivt av flertalet klubbar runt om i landet.
    Jag tror precis som du att OM det blir mer inriktat på idrotten som huvudmål kommer SSF tappa medlemmar . Således behövs en bredare verksamhet

    Reply

  18. Peter Gustafsson
    Apr 14, 2014 @ 16:35

    Nu finns dokumentation från Seglarforum här.

    Någon som var där?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.