Skip to content

22 Comments

  1. Erik Barkefors
    Apr 21, 2014 @ 19:07

    Predict Wind har nu öppnat upp 7-dagarsprognosen med bättre upplösning i gratisversionen. Det finns också möjlighet till Weather Routing i den men bara mellan två punkter och inte med “land avoidance”.

    Om man tänker sig att båt B ovan hämtade hem gratis GRIB-filer till Expedition (eller annat program). Då skulle det väl vara OK?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 21, 2014 @ 19:31

      Det är min bedömning.

      Problemet är väl att man ofta kan få gratis prognoser, men högupplösta GRIB-filer är det man tar betalt för. Skall bli intressant att se hur detta förändras nu.

      Reply

  2. Harald
    Apr 21, 2014 @ 23:06

    Döden för elektroniska sjökort?

    Reply

    • Stefan Aaröe
      Apr 22, 2014 @ 08:02

      Troligare att det blir döden för Regel 41(c) i så fall. ;)

      Reply

  3. Pelle Lindell
    Apr 22, 2014 @ 06:33

    Varför skulle det vara det? Det tolkningsfallet säger är att man inte får använda betalda vädertjänster under kappsegling dvs. efter varningsignalen.

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Apr 22, 2014 @ 09:15

    Hur borde denna regel tolkas framöver när alla har olika varianter av appar med väder i? Flera av de populäraste navigationsapparna kommer att få väder, men detta kommer inte att kunna användas under kappsegling.

    Det är väl en naturlig utveckling att man går från en dyr applikation för 10.000 där vädret var gratis, till en gratis applikation där man betalar en prenumeration på väder. Reglerna hänger inte riktigt med när betalningsmodellerna förändras?

    Det vore intressant att höra vad seglarna tycker..

    Reply

  5. Pelle Lindell
    Apr 22, 2014 @ 10:19

    Även om regelverket alltid kommer att släpa efter teknikutvecklingen tycker jag inte det är så märkligt egentligen. Regel 41.c och tolkningen är tydlig och det får man förhålla sig till. Jag tycker nog att den tillämpningen är rimlig på normal breddkappsegling där det finns ett önskemål att hålla kostnaderna i schack.
    En sak som talar för att släppa allt fritt är kanske att reglerna reglerar inte vad som händer före kappseglingen dvs fram till varningssignalen är det fritt fram att ladda ner betalväderprognoser, prata med sin privata metereolog eller vad man nu vill göra och då känns det orimligt att bli diskad för att man använt sin väderapp som kostar några hundralappar. Tyvärr tror jag det är svårt att hitta en nyanserad medelväg utan det blir antingen som det är nu eller “free for all”.

    Hur som helst klarar man sig rätt bra på de väderprognoser som finns tillgängliga gratis.

    Reply

  6. Fredrik Wallenberg
    Apr 22, 2014 @ 10:46

    Peter,

    Tack för att du belyste den här uppdaterade tolkningen. Min första reaktion (som privatperson, men med min KSSS hatt på) är att man borde skriva om 41(C) i seglingsföreskrifterna för ÅFOR (och Sandhamn Open) så att man tillåter “billigare” och allmänt tillgängliga vädertjänster eftersom dessa redan är i brett bruk bland seglarna. Vad tycker BLURs läsare? Skall KSSS använda den strikta tolkningen i 41(C) eller skall man släppa? I så fall, hur mycket?

    Reply

    • Björn Wennerström
      Apr 22, 2014 @ 20:43

      Ja tack, släpp på 41(c)!
      Vi är mycket nöjda med iNavX på iPad med väder för USD15/år.
      Det skulle kännas konstigt att ha bättre väderprognoser på semestersegling än kappsegling…

      Reply

  7. Erik
    Apr 22, 2014 @ 21:31

    Ja att betala några hundralappar för högupplösta gribfiler är ju dyrt i förhållandet att köpa en ny segelgarderob, göra om kölprofilen eller köpa nya avlastare/tågvirke/winschar/livflottar och kan vara helt avgörande på en havskappsegling, borde säkerhetsmässigt och placeringsmässigt..

    Reglen hämmar utvecklingen och borde justeras, tycker SSF ska ändra i sina mallar för seglingsföreskrifter.
    Hur kontrollerar man vilken fil som laddas ner och när?

    Ett oerhört tråkigt sätt att tacka de fina tjänster som etablerat sig de senaste åren och som utvecklar vår sport.

    Reply

  8. Johan
    Apr 23, 2014 @ 16:47

    Fredrik,
    Jag håller med Erik och Björn.
    Kostnaden för bra väderinformation via appar har blivit väldigt billigt i förhållande till övriga
    prylar som behövs för ett ÅFOR.
    Att ändra på regel 41(C) för tävlingen.
    Ger alla möjlighet till uppdaterad väderinformation via appar, vilket gör tävlingen både mer rättvis och säker.

    Reply

  9. johan
    Apr 23, 2014 @ 20:21

    Pelle. Det är väl förberedelsesignalen du menar. Man kappseglar nämligen inte innan den enligt defintionerna.

    Erik. Vilka/vilken mall menar du SSF ska ändra? Jag kan inte hitta att det nämns något om Regel 41 i mallarna eller App S. Du kanske istället menar att SSF SKA ändra regel 41 per automatik för alla kappseglingar i Sverige. Tycker det verkar vara en sämre lösning än att SHF påverkar ISAF att justera regeln. De flesta som seglar i Sverige påverkas inte speciellt mycket. SRS på mindre regattor är nog de flesta ändå utan alla dessa fina elektroniska verktyg. Håller dock med om att det är omöjligt för en arrangör eller medtävlande att kolla om någon fil laddats ner.

    Reply

  10. johan
    Apr 23, 2014 @ 20:39

    Glömde. Precis som det står i Q&A kan ju en arrangör ändra regel 41.
    Således är det då upp till arrangörerna att ändra om det är ett större problem.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 23, 2014 @ 21:55

      Vad är definitionen av ett “större problem”? Att tolkningen har ändrats och att de flesta seglare nog inte känner till det? Troligtvis inte arrangörerna heller…

      Men det är klart, att man ringer till land och får routinghjälp är så klart viktigare att stävja än att nån laddar ner väder för ett par tior.

      Reply

  11. Carl Peter Carlsson
    Apr 24, 2014 @ 10:24

    På vilket sätt har tolkningen ändrats? Jag kan inte se att något har ändrats… Möjligen har förståelsen för regeln ökat?

    Det kan tyckas omodernt att inte få lov att köpa prognoser medan kappseglingen pågår. Men var hamnar vi om vi släpper det fritt? Jag tror ingen önskar en situation där alla tävlande har ett team i land som talar om vart båten skall segla. Jag tror att det är svårt att skriva en generell regel som tillåter vissa betaltjänster men inte andra. Bättre då att man i förväg måste tala om vilka källor man tillåter så att alla kan få tillgång till samma information. Så har man gjort bl,a i Volvo ocean race.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 24, 2014 @ 11:10

      Tidigare har tolkningen ute på olika arrangemang varit “rimligt prissatt och allmänt tillgängligt”. Alltså har tjänster för några tior eller hundralappar använts överallt. Jag vet att frågan har ställts på större mästerskap.

      Detta avspeglas också i de paketeringar som väderleverantörer har. De är lite tagna på sängen.

      Var står SHF i frågan?

      Reply

  12. Johan
    Apr 24, 2014 @ 13:09

    Är det tillåtet att betala för ett shoreteam som sedan publicerar prognos, strategi eller bara allmän hjälp på ett ställe som är tillgängligt för alla utan login/betalning?

    Spelar det någon roll om infon publicerar innan eller efter varningssignalen?

    Spelar det någon roll om jag betalar shoreteam eller inte?

    Spelar det någon roll om jag kan kommunicera med shoreteam eller om informationen enkom är baserad på data som shoreteam har?

    Reply

  13. Patrik Måneskiöld
    Apr 24, 2014 @ 16:39

    Om du läser tolkningsfallet så är inget av det du nämner tillåtet. Däremot tolkar jag det som att det är ok att betala en miljard för ett system som kan nå allmänt tillgänglig info när alla andra system är utom räckvidd.

    Reply

  14. Patrik Måneskiöld
    Apr 24, 2014 @ 17:01

    Det bästa vore en regeländring men i avvaktan på den skulle det vara bra om SSF tar med en lämplig standardformulering i mallarna som arrangörer kan välja att ta med eller inte. Annars kommer det att missas i de flesta fallen. Det är inte heller lätt för en arrangör att formulera juridiskt korrekt.

    Det knepiga är hur man väljer ut vad som är tillåtet. En lista har nackdelen att den måste underhållas och riskerar att inte vara komplett. En specifik inköpskostnad ger orättvisa då någon inte får använda en viss tjänst för att de inte tecknade under julrean. Att släppa allt fritt gör att man kan köpa yttre hjälp. En lös formulering och sunt förnuft brukar resultera i att vissa tänjer på det tillåtna. Hur gör man för att få en entydig och rättvis formulering?

    Reply

    • Magnus
      Apr 24, 2014 @ 22:50

      @Patrik – “Hur gör man för att få en entydig och rättvis formulering?”

      Det beror ju på vad du, och andra tycker är rättvist, inte sant? Då kommer man osökt in på syftet. Det finns väl åtminstone 2 parametrar här som man får separera om man skall få till en förstålig debatt (och beslut), nämligen säkerhetsaspekten och den sportsliga, strategiska.
      Säkerheten måste ju vara varje arrangörs prioritet nr 1. Den strategiska aspekten, alltså hur mycket hjälp man får efter start från information från utanför båten, är kanske arrangörens sak att bestämma, men också seglaren. Vilken sport vill du delta i blir väl frågan, och jag ser att svaret kan ha ett ganska stor spridning. Och påverkan på vad som tillåts?
      Skall Seglarförbundet bestämma vilken form av segling du skall göra? Jag tycker inte det.
      Men kanske hjälpa till att ta fram mallar för några olika alternativ?
      Men vad vet jag, som inte seglar havskappsegling sen 80-talet (om jag minns rätt :)

      Hälsar
      Magnus

      Reply

      • Patrik Måneskiöld
        Apr 25, 2014 @ 11:44

        Vilken säkerhetsaspekt påverkar i detta sammanhang?

        Med rättvis syftade jag på en rättvis distinktion mellan olika källor av betalinformation. Vi är tyvärr inte i en situation att helt styra sportens utveckling då tekniken sprungit förbi oss. Vi måste anpassa oss till det eller backa och förbjuda all form av kommunikation. Inte helt olikt dopningsdilemmat. Det kommer alltid att finnas medvetna och omedvetna fuskare oavsett vad vi väljer.

        Reply

  15. Peter Gustafsson
    Apr 28, 2014 @ 10:53

    Officiellt svar när jag ställde frågan till Predict Wind.

    http://support.predictwind.com/hc/en-us/articles/200034469

    Lite intetsägande när deras vanligaste produkt till kappseglare inte längre är tillåten.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.