Skip to content

7 Comments

  1. Vencom
    Nov 21, 2014 @ 20:56

    Om man plockar ur ballasten som vi körde med i Kiel(400 kg) lägger iland 150% försegel och seglar med fock så mäter vi in i klass C.(vi får minska focken ca 1 m2)
    Det finns ju andra Salonor som seglat bra med fock.
    Man kanske får träna med med fock 2015 :)
    Det känns alltid tryggt med en 150% men det är mkt mentalt, båten skall vara markant snabbare med Genua i lättvind.
    Danskarna med X-37 Hansen går fint med fock i lättvinden.

    Reply

  2. Mats V
    Nov 22, 2014 @ 13:02

    Är tanken alltså att uppnå mer allmänt fördelad skitvind? Dvs att de tidigare så gynnade, 20% snabbaste i klass C nu inte är snabbast längre på förstakryssen utan riskerar att hamna i skitvind bakom nytillkomna Farr 30, X-35, Melges 32, GP 33, FF36 etc. Dvs att de tidigare 20% snabbaste nu riskerar att uppleva den situation som de övriga 80% båtarna redan haft. Och att de nytillkomna båtarna i klassen har så höga Gph att de i den friare vinden måste segla riktigt fort för att kunna vinna?

    Är det så man skall förstå detta?

    Annars verkar det lite som att man öser in ännu fler båtar i redan överbefolkade klass C…

    Reply

    • Mats V
      Nov 24, 2014 @ 19:55

      Någon ORCi-regelguru som kan sprida lite ljus kring detta?

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Nov 24, 2014 @ 20:48

        Rent teoretiskt blir det väl så att de som “råkar” åka upp en klass (t.ex. Vencom) ganska enkelt kan komma tillbaka ner i klassen. Plus att det skulle kunna komma ett par riktigt snabba båtar med kort vattenlinje (personligen skulle jag välja en Summit 35 eller en specialritad Corby 35).

        Som du säger så kommer lilla klassen att bli helt omöjligt att hantera – eller vinna, om man har en något långsammare båt.

        Reply

  3. Martin
    Nov 24, 2014 @ 20:07

    http://sundetregatta.blogspot.se/2014/11/orci-2015-klart-storsta-forandringen.html

    “Gurun” Pelle Lindell skrev lite i en kommentar på GRYNETS blogg.

    Reply

  4. Martin
    Nov 24, 2014 @ 21:03

    Det var en tysk summit 35 och en 1010 MAT på VM, såg fina ut men var inte riktigt med i toppen.
    Hoppetosse Summit 35 körde X-37 innan och var inte med i toppen då heller vilket kan ge en indikation att det finns mer att hämta. dom hade några bra resultat.

    Om man skall vinna ORC VM i Klass C så finns det en fin båt att shoppa.
    http://www.italiayachts.it/en/9-98/

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Jan 12, 2016 @ 16:27

    Efter en säsong med Class Division Length så kunde det vara kul med en uppföljning. Här har jag plottat CDL vs placering, och det är tydligt att de större/snabbare båtarna har fördel. Vid stort fokus på banrace så är detta naturligt.

    Frågan är om trenden kommer att stå sig. Allt fler båtar som ligger nära övre gränsen i storlek?

    CDL-placering-2014

    VM i Kiel 2014. CDL-snitt på topp 10 = 9,22.

    CDL-placering-2015

    VM i Barcelona 2015. CDL-snitt på topp 10 = 9,37

    Här är fleeten homogenare, utan små båtar. Men trendenlinjen är ändå mycket lik. 60% av fleeten i lilla klassen är inom 5% från max CDL. Nästan en fjärdedel av båtarna låg inom 2% från max vilket innebär en tiondel på VMG. Inte mycket att be för när alla går nästan lika fort.

    CDL-placering-2015-em2

    EM i Estland 2015. CDL-snitt på topp 10 = 8,96.

    EM borde kännetecknas av en större spridning, då många av båtarna är lokala, men de riktigt små båtarna saknas. En First 31.7 med CDL 8,232 har lägst CDL.

    Som jag förstår det kännetecknades EM av relativt lätta vindar. På topp 10 hittar vi tre First 34.7 som har lågt CDL men är snabba i lätt väder.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.