Related Posts
DH-DM Köpenhamn 2023
I söndags var jag i Köpenhamn och kollade på Danska mästerskapen i DH. Många båtar i alla möjliga storlekar, från Melges 20 till ett antal potenta racers runt 40 fot. Det verkliga getingboet var väl “10 meters X-yachts” med X-99, X-332, X-362 & X-33… kryddat med ett par Arcona 340. Vi borde ha mer av […]
Tre nya världsmästare i ORC
Det blev till sist en sista segling i Skovshoved, och i alla tre klasserna visade vinnarna att de var värdiga. Allra roligast var väl att Claus Landmark spikade klass B överlägset med serien 2-3-1-1-1-1-8-1. Svensk representation ombord med Cecilia Jansson. 1 NOR 12143 Landmark 43 SANTA Claus LANDMARK (S) 542.3 10 2 FIN 19 X-41 […]
Snyggt från X-Yachts Gold Cup
Snygg film från veckans X-yachts Gold Cup i Köpenhamn. 60 båtar var ju lite färre än de 105 som var med 2011. Osäker på varför? Bland X-35orna så var finnarna i de två Audibåtarna i topp före Nautiska. Dessa tre verkar ha varit i en klass för sig själva, Bra racing enligt de som var […]
8 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Pelle Fälth
Dec 7, 2014 @ 18:33
Nja…
Raketen
Dec 8, 2014 @ 00:37
Varför inte!?
Man slipper bågar och tillhörande fästen m.m
Vikten bör vara betydligt lägre. Tror inte den ersätter
en vanlig supstuga. Men för de som tycker en klassik är för dyr eller för knölig att ha. Kan det nog vara ett nog så bra alternativ. Själv kommer ingen klassisk hamna på min båt. Av båda anledningarna ovan.
Thomas Wiberg
Dec 8, 2014 @ 09:44
Innovation är kul men behöver kopplas ihop med god design för att lyckas. Detta känns instinktivt som varande för fult för att lyckas, Men, med lite fix av form och färg så kanske! Lycka till!
Lasse
Dec 8, 2014 @ 09:46
Håller med Pelle F! Den övre bilden/grafiken är väl OK men är ju super ful på fotot. Har visserligen aldrig ägt ett sittbrunnstält men hade nog gått på en traditionell supstuga //L
lars
Dec 8, 2014 @ 12:03
Hillebergs tunneltält, pinnar och väv till en 40 fotare bör väga tre kilo……
Ny Supstuga – BoatTent | Wasa 30 SWE 31
Dec 9, 2014 @ 13:27
[…] Tipstack till Blur-Peter! […]
Lyman
Dec 9, 2014 @ 13:32
Klart positiv. Super Early Bird Special #4 av 15 är härmed inmutad. Nu får man hålla tummarna att projektet blir verklighet!
Anibal Damiao
Dec 9, 2014 @ 13:50
Hi everyone,
I hope i can reply to some of the comments in English since my Swedish ain’t very good ;)
@Pelle Fälth and @Raketen, our goal is not to replace a traditional cockpit cover always. Some boats will still have them and we end solving different cases:
– We just got an order for an WASA 30: small boat, minimal cruising capability that gets an upgrade with a cockpit cover that can be quickly setup. Same with j88, seascape 27,…
– Farr 40 or j boat fleet that is used in club racing but that once in a while may need some protection (ORC to malmo and overnight stay, perhaps?)
– Brenta and other cool design boats or race boats that would never consider having a traditional fixed cockpit cover but that can benefit from the sporadic convenience of one
– Owners with cruisers or racers that would prefer to keep their boat aesthetics clean than to drill 30 holes on the deck to install a traditioanl, fixed cockpit cover
@Thomas Wiberg and @Lasse we agree, there’s some room for improvement and that’s our first focus.The awesome part of crowdfunding is that our backers will be part of our future direction since we’ll constantly share progress with them and open room for feedback. They’re our best advisors and we hope to get valuable feedback along the way.
@Lars, yes! We are currently aiming at closer to 4Kg for a 40 footer though, mainly because the inflating is structural and includes both textile and inflating bladder but final details on weight aren’t known yet. The tent overall is a bit sturdier than the lightest camping/hiking tents.
I’ll be glad to get feedback and discuss ideas if any of you wishes to: anibal at boatTENT dot com