Sydney Hobart blir någonting alldeles extra

I år är Sydney Hobart inte bara en av världens tuffaste race, utan också en fight mellan fem 100-fots supermaxis. Någon som vill gissa hur det går?

Wild Oats XI

Är som vanligt favorit. Specialbyggd bara för att segla det här racet så snabbt som möjligt och tråts några år på nacken så har man varje år uppdaterat för att få båten att bli snabbare. I år har man bland annat förlängt den DSS-foil som skjuts ut åt sidan för att ge rätande moment.

Följ dem på Facebook.

Comanche

Det här monstret från VPLP och Verdier Yacht Design har byggts bara för att slå rekord runt om på jordklotet. Båten är inte designad för Sydney Hobart och har inte en chans mot WOXI i vissa förhållanden. Men man kan också ha tur med vädret och då har man bra chanser att vara först i mål.

Som en korsning mellan en förvuxan VO70 och en IMOCA så kommer det att bli en utmaning att få ut all prestanda. Det är Jim Clark (Hetairos, Athena och Hanuman) som bekostar kalaset, ivrigt påhejad av Ken Read som också är skipper. Navigatör är Stan Honey.

Här ser man tydligt skillnaden mellan WOXI och Comanche:

Investec Loyal

Anthony Bell köpte resterna av Rambler 100 (ex Speedboat) efter att man tappade kölen på Fastnet. Nu sex år gammal, men har uppdaterats en del senaste året. Säkert en av världens snabbaste båtar, men den skrämmer också besättningarna som försöker tygla den. Var tvåa förra året.

Rio 100

Här är en båt som har haft många liv som Zana/Konica Minolta/Lahana. Ny ägare är Manouch Moshayedi från Kalifornien, som tidigare seglade TP52. Båten designades av Brett Bakewell-White som också har hjälpt till att förlänga båten till 100 fot och sett till att man fått en kraftfullare akter. Hon är lättare än de andra båtarna, men har fast köl. Blir det undanvind, eller lättare vindar, så kan hon hänga med – annars får hon det svårt. Det längre målet är väl att vinna Transpac.

Följ dem på Facebook.

Ragamuffin 100

Syd Fischer är 87 år och seglar till 46e Sydney Hobart. Inte illa. Han var först i mål 1988 och 1990 och vann totalt 1992. Den här gången har de återanvänt segelplan, mast, däck och en del annat men byggt ett nytt skrov. Med vattenballast, dubbla roder, 6 meters bredd och 6 meters djup så är det ingen liten pjäs. Det skall dpck mycket till för att man skall hänga med de snabbaste båtarna.

70TH EDITION OF INTERNATIONAL CLASSIC

The largest fleet in over a decade, a strong international challenge, an enthralling contest for line honours and a host of anniversary celebrations – the 2014 Rolex Sydney Hobart Yacht Race promises to be the most memorable in years.

Special edition

2014 marks the 70th edition of the race, a fitting occasion to pay tribute to an event that is an international yachting icon. Inspired by Corinthian origins, the Rolex Sydney Hobart was first held in 1945 and has run every year since. Its appeal was immediate, its popularity and reputation grew rapidly. Over the course of its history, the race has paid homage to feats of bravery, extraordinary seamanship, speed and endeavour.

Flight of the fastest

_content_photo_2014_12_32613_0_5_photo_29559_0_1_photo_SYHO13cb_40778

Five 100-ft Maxis will contest the 2014 Rolex Sydney Hobart, all harbouring ambitions of being the fastest boat to Hobart and grabbing the international headlines afforded to the line honours winner. The most talked about entry is American Jim Clark’s Comanche, the latest in Maxi yacht design, newly launched, sea-trialed, and shipped to Sydney, having selected one of the world’s greatest ocean races for its competitive debut. “Working out how we unleash the potential without breaking anything is going to be a steep learning curve for us all, and that transfers to the race itself as well. We need to be going at full throttle but we also need to work out her limits,” admits skipper Ken Read. “The other Maxis are all tried and tested in this race so we have a lot of catching up to do. But it is going to be a great first outing.”

Defending line honours winner Wild Oats XI is seeking to make history by finishing as the fastest boat for a record eighth time. “Its pretty rare a boat of this age can still be competitive at this level of racing,” explains skipper Mark Richards. “A wonderful owner like Bob Oatley continues to support us in the changes we want to make.” This includes continual improvements to the boat’s design and structure. Wild Oats XI currently holds the race record: 1 day, 18 hours, 23 minutes and 12 seconds. “The (race) record is an elusive thing, it can stand for 20 years as we have seen in the past. (Breaking) it comes down to conditions,” admits Richards. Wild Oats XI are fully aware of the threat a new contender like Comanche can pose. Back in 2005 Wild Oats XI won the race’s triple crown within weeks of being launched.

Syd Fischer’s Ragamuffin 100 has undergone so many structural changes that she’s arguably a new boat; the skipper’s expertise could prove a decisive factor in her assault for line honours. Anthony Bell on Perpetual Loyal, a former line honours winner (Investec Loyal, 2011) ran Wild Oats XI close last year and will seek to better last year’s performance as second fastest finisher. Perpetual Loyal has also been modified and upgraded. Manouch Moshayedi’s recently lengthened Rio 100 (USA), formerly Lahana, completes the line-up of 100-ft Maxis.

Personal challenges

_content_photo_2014_12_32600_0_5_photo_Infographie_70_vFinal

118 yachts from ten countries and from all Australian states are entered for the start of the 2014 race. This includes the defending champion Victoire that leads the charge of former race winners comprising Love & War, one of only two boats to win the race three times, and Balance (formerly Quest, winner in 2008). While the true target of all competitors is to lift the Tattersall’s Cup and receive the coveted Rolex timepiece awarded to the race’s overall winner, the event has always valued the personal achievements of its participants. Adding lustre to the occasion are some of the race’s rich array of characters seeking to extend their proud and impressive records: Duende skipper Tony Cable sails south to Hobart for a record 49th time; Martin Power’s Bacardi extends her lead as the boat to compete in the most Rolex Sydney Hobarts: 29; while Fischer becomes the race’s oldest skipper, 87 years of age and sailing the race for a 46th time.

Spectator start

Ahead of this year’s start around 30 yachts from the race’s past will participate in a Parade of Sail, part of the celebration to mark the 70th edition. A fitting Boxing Day appetiser for one of sailing’s great occasions as Australia comes to a standstill for the 13:00 race start. Over one hundred yachts will embark on the 628-nm journey south to Hobart, all seeking to add their entry into the race’s illustrious record books.

The Rolex Sydney Hobart Yacht Race is organised by the Cruising Yacht Club of Australia (CYCA) and has been sponsored by Rolex since 2002.