Splittrad segling i Arvika?
Ett antal gånger har olika båtars egenskaper i lättvind diskuterats. Framför allt i Arvika :-). Nu senast i kommentarerna om SRS-tabellen 2015. En av de synpunkter som Patrik Andersson framförde var att man även i små kappseglingar borde dela in i flera klasser:
Vill bara förtydliga att man i många föreningar släpper in båtar i all välmening som inte alls passar i sammanhanget bara för att öka deltagarantalet så glömmer man att det i andra ändan av deltagarlistan finns andra båtar som är mindre extrema och tröttnar för att allt blivit så extremt.. Bättre då att dela upp i fler klasser även om någon klass blir väldigt liten.
Detta fick så klart en del mothugg.
Men det är ett återkommande tema, och det visar sig att den båt som “inte alls passar i sammanhanget” är en lokal Melges 24 som dominerar i lätt vind. Både de och Patrik har mailat mig för att belysa det aktuella fallet.
Vindstyrka | 0-3m/s | 3-7m/s | 8- m/s | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
% av seglingarna | 40% | 54% | 6% | |||||
Melges24 | 36 | 9 | 1 | |||||
Star | 1 | 0 | 0 | |||||
Comfort26 | 4 | 18 | 1 | |||||
Sunwind26 | 0 | 3 | 0 | |||||
BavariaM35 | 0 | 3 | 5 | |||||
Västbris | 0 | 1 | 0 | |||||
Express | 1 | 0 | 0 | |||||
Alltiett35 | 14 | 40 | 1 | |||||
Comfortina 32 | 0 | 1 | 0 |
Här framgår det som de flesta av oss vet. Att två “extrema” båtar har mycket olika sweetspots. En Melges 24 är lättdriven och svårslagen i det lätta registret (eller när det är planingsförhållanden), medan Patriks Alltiett 35 är en open-style-design med stor bredd och mycket våt yta som har sin sweetspot i mellanvind.
Tittar man på båtarna så förstår man varför det är så, och det är svårt för en regel att hantera att olika båtar har olika sweetspots. I slutet av dagen verkar det dock jämna ut sig, då duktiga seglare brukar ändå ta hem det hela. Så funkar det på de flesta ställen i Sverige där man kan se många olika båttyper i samma kappsegling. Det är ju lite av charmen…
Så långt borde alla vara happy?
8-10 båtar som kvällskappseglar för att det är kul.
Och där fokus borde vara att hitta lika många båtar till?
Men inte här.
När man nu kör igång vardagscupen i år, så har man infört nya regler. Man skall dela in de få båtarna i 3 klasser där man isolerar Melges 24 i något man kallar “ULDB-klass”.
What?
Vardagscupen Klasser 2015
Klass indelning VardagscupenDen till deltagarantalet största klassen får inskription i Vandrarpriset och räknas som Vinnare av Vardags cupen
TurKlassen : Skoj att segla Utan Spinnaker/Gennaker Startar KL:17:50
KölbåtsKlassen: Startar 18:00 med/ bo inredning kolla på nätet båtdagbladet svensksegling.se vad som gäller, är det dynor pentry batteri mm så ska det vara i båten/annars är det fusk innebär diskad /vi gör kotroller under säsongen för ärlig segling
ULDB Klass denna båt startar 18:10
ULDB=boats depl.in pounds/length in foots=lover than the number 100
Denna båts prestanda kan gå dubbelt så fort som en deplacerande kölbåtarSamtliga deltagare och besättningar deltar i fika+ Trissutlottningar och även andra utlottningspriser för deltagande under säsongen
Lite förkortad på grund av plats/ hela står på tavlan Klubbstugan
Vad är det som händer här?
Är det bra för utvecklingen att bryta isär en liten fleet som seglar på kul i flera klasser, där alla dessutom inte är med och tävlar om vandringspriset? Det känns som om jag kom till Arvika i min J/111 så skulle inte jag heller “passa i sammanhanget”? Eller någon i en vältrimmad X-99 som antagligen skulle dominera ännu mer i lätt vind.
Tror man att fler blir sugna på att segla på kvällarna när man “utesluter” båtar på det här sättet.
Så klart är Melges-seglarna besvikna:
Vi får helt enkelt inte vara med och tävla i år!! Lika bra att sälja båten och sluta att segla eftersom vi inte får vara med och tävla längre på hemmaplan.
Vi är den besättning som tränar, de andra tränar inte, men framförallt är vi en besättning på 4-5 pers. De övriga saknar folk på båtarna. Vi har vunnit väldigt mycket men det har även Patrik gjort!
Det låter som en fight mellan dessa två båtar, och det verkar som att 2014 års cup fick dålig eftersmak…. Alltiett 35 protesterade på Melges 24 för tjuvstart i siats och avgörande racet. Melges 24 menade att man startat på den tid man fått från seglingsnämnden och överklagade till SSF som konstaterade att det inte var nån vidare ordning på reglerna:
Vid tävlingen som överklagandet gäller, är seglingsföreskrifterna ofullständiga och det är otydligt vilka regler som gäller för protester och ansökan om gottgörelse. Inte heller har arrangören utsett en protestkommitté, som kan hjälpa arrangören och seglarna att reda ut konflikter som kan uppkomma under tävlingen.
Mina tips för att få fler att komma och kappsegla?
- Gör upp på havet i stället för att bråka i land.
- Sluta ta det så förbannat allvarligt.
- Vill ni segla på allvar så hitta skarpt motstånd nån annanstans.
- Ta fram ordentliga seglingsföreskrifter, så alla vet vad som gäller.
Erik Barkefors
Jan 3, 2015 @ 19:01
Ett tips är att byta Melges 24:an till en J/80.
2900/26,3≈110
Den platsar alltså som deplacementsbåt ;-)
Dan
Jan 3, 2015 @ 19:44
Sorgligt..
Om man inte tränar är det ingen sport, då är det en hobby….och en hobby sysslar man med för att det är roligt. Vi hade också en Melges 24 förr på våra veckoseglingar, de seglade mycket, var duktiga och vann alltid i lätt eller hårdvind…och oftast i mellanvind också för den delen. Bara att gratulera att de nådde sina mål.
Om kappseglingen i Arvika är så seriös borde kanske alla köpa en Melges 24 istället parallellt med familjeskutan.
I och med att deltagarantalet sjunkit såpass mycket på 20 år tycker jag man bör gå på andra hållet och förenkla veckoseglingarna, är det under 20 startande så slå ihop till en klass och en start så blir det, enklare för de som håller i seglingen samt roligare med en “rättvis” totalvinnare.
Lasse Bergkvist / J80 nr 196
Jan 3, 2015 @ 19:44
Erik! Jag kunde inte ha sagt det bättre själv! :-)!
Jag tror nog att en Granhill 33 skulle kunna vinna det mesta i Arvika – eller en Mälar 22:a.
Göran/Xusidus/X-382
Jan 3, 2015 @ 21:59
Jag medlem i en liten båtklubb i Öresund. Vi har fler deltagare på våra veckoseglingar än de betydligt större grannhamnarna.
Vi tror att anledningen är följande.
Deltagande viktigare än resultatet. Årets vinnare är den som deltagit vid flest veckoseglingar.
Varje seglare har koll på hur han/hon seglar i förhållande till de andra båtarna. Någon officiell resultatlista klarar vi oss utan.
Alla regelförslag som motverkar breddsegling förkastas.
Vi startar enligt GPS-tid utan någon som sköter start och tjuvstart.
Vill man inte (p.g.a. osäkerhet) starta på startlinjen så går det bra att starta i dess förlängning. En deltagare med SRS 0,78 brukar starta ca 15min tidigare än vi andra. (Vill inte komma för sent till ölen efteråt)
Med dessa regler har vi de senaste 30 åren bibehållit ett stort intresse för våra veckoseglingar för båtar med SRS från 0,78 upptill 1,34.
Dessa regler passar självklart inte alla klubbar men varje klubb måste fundera på hur man ställer sig till breddsegling och om strikta kappseglingsregler gagnar målet man vill nå.
Richard Jonsson
Jan 3, 2015 @ 22:10
Man blir lite frågande till hela situationen. Är det så att vi har ett samkört tränande team i en för orten optimerad båt som tävlar mot ett gäng som tar familjens 35-fotare och allt avgörs i sista seglingen? I så fall kan man ju konstatera att SRS fungerar. Familjebåtar kan möta racers och båda kan vinna. Vilket problem är det egentligen som man försöker lösa genom uppdelningen?
Patrik Andersson
Jan 3, 2015 @ 22:22
Vet inte om jag skall skratta eller..?
Enligt uppgift skall SSF fått betydligt mer info än vad Peter har fått, innan de blev diskade i sista seglingen visade det sig att de faktiskt tjuvat i 8seglingar men av snällhet blev diskade i en segling, nog om detta.
Om Samtalen är satta för att spegla en båts prestanda på rundbana i 3-7m/s och man bor på en ort mitt i inlandet där hälften av seglingarna går i 0-3m/s så är en ULDB fullständigt överlägsen.
De törs uppenbarligen inte segla med Vanlig tung bobåt som alla andra trots att de har tillgång till en i bra skick utan väljer istället att ge övriga Arvikas seglare en örfil genom att vädja om sympatier på Blur.
Försök att i vilken idrottsförening som helst att få deltaga med ett redskap som på ett så markant sätt avviker från övriga deltagares.
Uppslutningen kring beslutet har varit stor. Detta är naturligtvis ett problem som är långt från bekant på kusten där ni har ett helt annat vindregister. Blir också lite humor när de hävdar de 3-4 ggr de tränar om året som att vara samtrimmade ;-)
Jag tänker av hänsyn till inblandade inte redovisa mer fakta och kommer heller inte svara på mer lögner och påståenden, men ni får gärna diskutera principfrågan om båtars olika egenskaper i olika vindar men när båtar i vissa vindar kan gå nästan dubbelt så fort som sina motståndare så får man inte bli förvånad om det väcker reaktioner bland övriga deltagare. Peter du får det att framstå som en dispyt mellan bara två båtar och så är inte fallet.
Bosse
Jan 4, 2015 @ 13:56
Hur kan du påstå att en båt är fullständigt överlägsen när det var du som vann cupen 2014 om man tolkar resultatet på hemsidan rätt?
J
Jan 4, 2015 @ 14:21
Ditt antagande “De törs uppenbarligen inte segla med Vanlig tung bobåt som alla andra” är faktiskt rätt nedlåtande, samtidigt som det verkar helt orimligt.
Ett i mina ögon _mycket_ troligare antagande är att de seglar Melges 24:an för att de tycker att den är roligare att segla än sina andra båtar, oavsett vinstchans.
Magnus
Jan 4, 2015 @ 17:00
Största anledningen till att färre båtar är med i kappseglingar är att ägarkåren åldras så att allt färre befinner sig i den tävlande åldern. Dessutom väljer dessa äldre mestadels cruisingbåtar som de dessutom tynger ned med vagnslaster av prylar för komfortens och trevnadens skull. Skulle nya yngre seglare köpa dessa båtar så lär de snart tröttna på att ställa upp i kappseglingar, eftersom mätreglerna knappast gynnar sådana båtar. Vilket denna diskussionstråd påvisar. Saken blir inte bättre av att poängkappseglingar mestadels äger rum på kvällarna i svaga avtagande vindar….
En av förutsättningarna för att få större deltagande är nog att mätreglerna medvetet utformas så att den mest nedlastade och tunga familjebåten har störst vinstchans, allt annat lika (bottenfinish, segelform, besättningskunnighet), och i de svaga avtagande vindar som är förhärskande.
Martin
Jan 3, 2015 @ 22:24
Frågan är angelägen! Genom att fartskillnaden blivit för stor mellan ekipagen på kvällskappseglingarna så minskar breddintresset för att ställa upp. Gänget med full besättning och fina segel gör familjegänget för dåliga och då slutar de. Till sist är det bara de med vinstchans kvar. Javisst de tävlar rättvist på hög nivå men vart tog resten av båtarna vägen?
Joakim
Jan 3, 2015 @ 22:24
Hur kunde de diskas utan protestkommitté=)?
gurra
Jan 4, 2015 @ 00:27
Det skulle vara intressant att organisera en regatta enl. PHRF.
Handikap med distans kompensering är mer relevant vid lätta vindar,då det kan förekomma
stiltje.
Erik Barkefors
Jan 4, 2015 @ 09:38
Kika gärna på SRS Användarhandledning där “TID PÅ DISTANS med jaktstart” finns beskriven liksom möjligheten till “SRSp”. En fundering är om man absolut inte vill ha jaktstart skulle man kanske kunna ha gemensam start och utse segraren utifrån bäst differens med beräknad och faktisk målgångstid. Om det fungerar eller är tillåtet vet jag inte men en kul tanke…
http://www.svensksegling.se/ImageVaultFiles/id_16000/cf_32/SRS_2015_-_Anv-ndarhandledning.PDF
Per J
Jan 4, 2015 @ 08:48
Gillar Martin o Görans inlägg.
Har sett liknande saker hända på andra platser – den första gång jag minns var i Luleå på 80-talet (?). Där seglade Ballader och H-båt, Scampi och Vegor, Accent, X-79aoch en del hemmabyggen osv. Alla gjorde sitt bästa för att skramla ihop en besättning. Familj eller jobbarkompisar. Det var trevligt, många deltagare och ärtsoppa i klubbhuset efteråt. Men så hände nåt. Ett gäng av de bästa gick samman och köpte en “racingbåt”. Tror det var en X-103a. Till den köpte man de bästa (dyraste) segel som på den tiden gick att köpa för pengar. Vad händer? Jo fem-sex båtar blev kvar i hamn för att ägarna gick ut med sin delägda racer. Överlägsna såklart. Och det bildades en “elit”. Några fortsatte men detta var början på slutet på breddkappseglingen i Luleå.
Vad är det viktigaste? Är det att ha protestkommitté så att juridiken kan hanteras regelrätt?
Ni som skriver – varför inte byta till … Granhill / JXX / etc – ni har ju överhuvudtaget inte förstått problematiken – raset i svensk breddsegling.
På 80-talet var det närmare 500 båtar med på Gotland Runt. Man seglade sin Ballad, Scampi, Comfort eller Accent eller Birdie 24 men då på korta banan som det kallades. Man var med för att få plaketten, lite som Vasaloppet. Mina barn frågar: Pappa, varför är du med i Vasaloppet fast du vet att du inte kan vinna?
Är det så vi ska se på kappseglingen? Vill vi att bara de som har chans att vinna ska vara med? Eller om din båt inte kan vinna så är det bästa rådet Blurs läsare ger – köp en annan båt?
Patrik Andersson
Jan 4, 2015 @ 10:11
Är just detta som är poängen och anledningen till att breddkappseglingen minskat sen de “goda” åren.
Ombord på Melgesen är det 3 som äger egen båt men de samlas på en båt och så undrar vi varför det är färre på linjen.
Joakim
Jan 4, 2015 @ 09:57
Men alla måste väl få segla vad de vill tillsammans med vem de vill!
Jag har alltid segel och övrig utrustning i absolut toppskick för att jag tycker det är roligare att segla då.
Jag ser till att ha trevligt folk med mig på båten, duktiga seglare, för att det är roligare att segla då.
Anser man att någon båt är oerhört mycket bättre utrustad, bättre anpassad för förhållandena eller avvikande på något annat sätt får man väl låta bli att jämföra sig med den.
Kör jag ett störtlopp på mina bred offpistskidor kan jag ju jämföra mitt resultat med de andra som valt motsvarande utrustning. Jag lär ju knappast vinna totalt men jag kan ju ha kul ändå och slå de som gjort samma val som mig.
Ut och segla med det man har, få med kul folk på båten, ha en go dag på sjön kanske är prio ett. När man vill vinna bör man nog se över utrustningen.
Vad gäller srs och vinster generellt ska man väl satsa på en klassisk båt som inte sticker ut. Duktiga seglare i en scampi, cumulus eller omega 30 är ju svårslagna. En salona 37/38, first 40.7 /36.7 eller någon dehler om man vill ha lite större och modernare. Dessa båtar har väl ingen spets men vinner i det långa loppet. Allround är väl det som funkar i Alla regler.
Patrik Andersson
Jan 4, 2015 @ 10:08
Kanske är just detta som är poängen att man inte får komma till start i en störtloppstävling med olika utrustning, den är strikt styrd för att ge så lika förutsättningar som möjligt och så är det i “alla” idrotter.
Försök homma till start i en folkracetävling i WRCbil så får du se hur det går.. skulle tävlingsledningen vara så korkad att de tillät detta så får du se hur många som kommer till start året efter.
Peter Gustafsson
Jan 4, 2015 @ 10:29
Patrik, det du missar är att alla sporter har sina regler som sätts av internationella och nationella förbund, och det är inte upp till respektive störtlopp eller WRC att hitta på lokala varianter för att få bort folk från backen eller banan.
Skall majoriteten i klubbstugan ha rätt att avvisa båtar man tycker är konstiga? Trots att de uppfyller alla KSR-, SRS- och andra erkända regler? Dessa finns ju just för att förutsättningarna skall vara klara för alla?
Har jag och mina kompisar rätt att avvisa en A22 eller Neppare på de ställen där det blåser? Kan vi hitta på en formel som sätter stopp för K6, J14 eller långsmala båtar som vi tycker är ”udda” och alldeles för ofta vinner race i regionen?
Att hitta på egna regler för att exkludera en minoritet brukar inte vara accepterat i andra sammanhang.
Det är förbannat konstigt att vi på Marstrandsfjorden eller Tjörn Runt kan få betydligt sportigare båtar är Melges att samsas med betydligt trögare cruisers än din. Och faktiskt kappsegla hyfsat seriöst. Men på kvällsseglingar utan regler så går det inte.
Jag köper det inte.
Patrik Andersson
Jan 4, 2015 @ 10:43
Ser att du svalt betet Peter.
Kul att man kan diskutera saker och skulle det kunna vara så att just detta är misstaget som SSF gjort att inte separera båtarna överhuvudtaget. Vi ser det ju som självklart i alla andra idrotter men inte i vår egen, men visst separerar man väl båtar i klasser på andra seglingar.
Jajaja SRS skall vara enkel segling men hur enkelt skall det vara innan det blir kontraproduktivt.
Finns inga beslut som är huggna i sten men jag tycker det är viktigt att lufta frågan då vår strävan väl skall vara att tävla på så lika villkor som möjligt samtidigt som vi vill ha fler båtar på banan och just extrembåtar är väl det mest deltagarhämmande som finns i en liten klubb.
Hur kul är det för övrigt att vinna mot folkracebilarna när man vet att man suttit i “WRCbilen”?
Peter Gustafsson
Jan 4, 2015 @ 10:53
Jag älskade när Ragnarök kom i matchande seglarställ och piskade upp oss i vår lilla Viggen på tidigt 80-tal. Vi kom sist i nästan alla race den säsongen, men vi lärde oss massor. Och nästa år var det nån annan som var ny och fivck hjälp att komma igång.
Det har funkat i 40 år. Och det funkar fortfarande runt om i Sverige. det kan funka hos er också :-)
Om du verkligen menar allvar med all locka fler båtar (och inte bara gillar att vara “ensam WRCbil” på banan i hemmaviken) så föreslår jag att du lär dig av de klubbar som lyckas locka många båtar.
Har någon av dem gjord det genom ett “utesluta extrembåtar”? När jag hör hur ni resonerar tycker jag snarast att ni gör tvärt om mot de bra exempel jag har sett de senaste åren!
Joakim
Jan 4, 2015 @ 15:49
Vi får väl mer jämföra oss med premisserna på Åres härliga tävling Skutskjutet då Patrik. Kör på vad du vill men se till att ha skoj.
Vill man ha absolut rättvisa finns ju andra seglingsformer men inte heller där är förutsättningarna helt lika. Alla har sin dag.
Det verkar inte skoj att segla i Arvika, utifrån det man kan läsa här, och det kan nog i sig leda till minskat deltagarantal.
Erik Barkefors
Jan 4, 2015 @ 10:09
Diskussioner av den här typen är bra och kanske vi kan bredda den här och ta med flerskrovsbåtar. De har i många år varit helt utestängda från ett antal tävlingar och i de flesta andra får de inte vara med i eventuell totallista. Kikar vi på deras (de mer sportiga/race) egenskaper så har de liknande karaktär som Melges 24:an. Förmodligen är differensen mindre mellan egenskaperna hos en Dragonfly 28 Sport och en Melges 24 än mellan en Melges 24 och en Folkbåt. Likheten mellan M24 och F är att de har ett skrov och en barlastad köl.
“Segla entyp” brukar en del ropa i sådan här fall. Svaret brukar vara att man vill segla med den familjebåt man redan har. Oavsett vad beslutet blir så kommer alltid de som ligger på topp att få finna sig i att bli granskade och det blir extra viktigt att man gör rätt…
Patrik Andersson
Jan 4, 2015 @ 10:13
Klokt analyserat.
Peter Gustafsson
Jan 4, 2015 @ 10:39
Min erfarenhet efter att ha seglat race runt om i Europa, och varit runt på jordklotet för att träffa arrangörer, klubbar och seglare, är att det inte handlar om proffs, regler, klassindelning eller tidsberäkning.
Det handlar om “mjuka” saker.
Bestämmer man sig för vilken målgruppen är och ser till att ge dem vad de vill ha, så finns det absolut inga problem att blanda proffsbåtar med rookies. Ser man till att det finns ett socialt innehåll som är viktigare än resultatlistan, så måste man inte ha millimeterrättvisa på vattnet.
Det finns massor av goda exempel: Höstkroken i Västerås, Hyundai Cup, No-Crew och massor av klubbar som fyller sina kvällseglingar.
Det är inte skillnad på deltagare, båtbestånd, regler eller format.
Det är skillnad på arrangörer och deras inställning.
Börjar man säsongen med att “utesluta” enstaka båtar och hota med kontroller för “ärlig segling” så är det nog här man skall söka efter problemet i stället för att gnälla på regelverk eller att vissa båtar går för fort.
Patrik Andersson
Jan 4, 2015 @ 10:50
Vi tänker mer lika än du tror, men för att förstå formuleringen behöver man vara insatt i varje klubbs problem men visst tycker man det är ok att bära ur dynor, pentry, bord och britsbottnar och hävda enkel segling så ja visst då har man ju satt ribban.
Peter Gustafsson
Jan 4, 2015 @ 11:01
Jag förstår att seglare tappar lusten när man har dessa förutsättningar:
– det fuskas uppenbarligen
– i race med en handfull båtar hotas med kontroller för “ärlig segling”
– det saknas seglingsföreskrifter – men kappseglas ändå på största allvar
– en båt tjuvstartar 8 kvällar i rad utan att nån säger nåt
– i sista racet diskas de utan protestkommitté
– det överklagas till SSF
– extrema båtar “utesluts”
Återigen. Del låter som att detta är en större fråga
Det bästa för breddseglingen i Arvika vore kanske att både du och dina kompisar i Melgesen tog time-out ett år så kunde vanliga seglare få ta lite plats ett tag :-)
seglaren
Jan 4, 2015 @ 10:48
Skulle det inte vara inom breddseglingen att man ta det man har för att kappsegla? Förslag om byte av båt kan ses utifrån det perspektiv måste det ju vara helt fel.
Att utesluta båttyper som det var praxis i LYS under 90-talet (ULDB och Flerskrov fick inte tävla mot depl.-båtar) är väl inte heller i andemening för breddsegling?
Jag tror nog inte heller att man kan båtarnas skillnad bortförklara med ökad träning mm.
Indelning enligt båtarnas egenskaper tror jag nog är endast lämpligt om det finns ett större startfält. Hur kan man då skapar en bra balans mellan rättvisan och enkelheten där alla är lika välkomna? För övrigt tror jag nog att en för stor dominans eller för stor skillnad i nivån kan vara lika förödande. SRSp skulle kunna vara ett sätt att hantera men tar naturligtvis inte bort att en del extrema båtar blir svårt att slå i juste deras vindar. Men under en serie jämnas ut oddsen.
Lasse Bergkvist / J80 nr 196
Jan 4, 2015 @ 12:01
Per J! Man kan ju läsa saker på olika sätt. Varken jag eller Erik B har förordat att man ska köpa en annan båt för att vinna. Det är ingen som skulle köpa en J/80 för att vinna i SRS – framförallt inte i lättvindsbälten som Arvika, Västra Mälaren, Runn osv. J/80 köpte jag för att det är enkelt att segla, kan seglas på enbart min son och mig – jag köpte inte J/80:an för att vinna något i SRS – då hade jag köpt en Comfort 26 eller köpt tillbaka min gamla Dominant 95.
Det här var kommentarer gällande Arvika – där det är debatt om en Melges 24, som nu ska få köra i en helt egen klass – vad är det för segelSÄLLSKAP? En ensam båt som ska kappsegla mot sig själv… Dessutom ser det väl ut som att SRS fungerar bra i Arvika : SRS är ett entalssystem som ska visa fart på en rundbana i mellanvind -och där ser det ju ut i tabellen som att Alltiett 35:an dominerar. Om Alltiett 35:an är duktigare än de andra deltagande båtarna på att segla så stämmer SRS-talen, annars om alla är lika duktiga så verkar Alltiett 35:an ha ett för lågt SRS-tal.
Breddseglingen har gått ner – det är nog så att i och med att svensken generellt har mycket bättre ekonomi idag än på 70-talet så är det mycket annat som lockar: idag har ett stort antal seglare även sommarstuga, fjällstuga, husvagn, man åker på chartersemester till södra Europa även på sommaren, man hyr båt två veckor i Grekland, Kroatien osv. TIll detta kommer att det idag är tillåtet att maxhänga även i SRS – det betyder att ett gäng som inte gillar att hänga max rakt ut på en tvåtimmarskryss garanterat kommer efter gänget som orkar och vill ta smärtan av att hänga rakt ut ( det skiljer vid mätningar 2% i VMG på en IMX 40 om man bara sitter på kanten eller maxhänger i 6 m/s). Gotland Runt : det kom aldrig upp i 500 båtar, tror det var som mest 422 båtar 1977. Jag seglade med pappas egenbyggda Comfort 30 både 76 och 77. DÅ var det ett stort antal båtar som seglade Baltic Race som gick från Sandhamn ner till Ölands norra udde och tillbaka. Vi i IOR klass 5 seglade stora banan -450 Nm – rätt långt i en Comfort 30, vi startade söndag lunch och gick i mål på torsdagen. På dessa 422 båtar fanns det cirka 2000-2500 personer. Enligt KSSS så seglade cirka 3000 man på senaste GR – kanske en överdrift, men det är ungefär lika många personer som seglar Gotland Runt idag som på 70 -talet. Båtarna har bara i snitt blivit mycket större och med fler personer per båt.
Hur ska vi få fler att kappsegla: 1.Se till att maximera antalet deltagare per båt – att segla 8 man på en 36-fotare gör att ett antal båtar kommer att ligga vid bryggan. 2. Förbjud all form av hängning utanför mantåg. Då blir det mer lika för alla. 3. Bestäm att alla båtar ska ha 5% av sin totalvikt i form av tillbehör ombord ( man får inte ha mindre vikt än så ombord) – det skulle innebära att man kan kappsegla med grill, tv, ankare, ungarnas gummijolle osv i båten – det blir ändå lika för alla och mycket mindre arbete runt en kappsegling. 4. Ge prispokaler till 1,2 och 3:a, lotta ut övriga priser på de startande. 5. Ge priser till längst ifrån kommande båt ( det har Byxelkroken – och priset vann en båt som seglade från Västerås till Västervik = cirka 200 Nm per sträcka!) 6. Bra kalas på kvällen och aktiviteter runt seglingarna : typ Byxelkroken, Höstkroken i Västerås, Gullviverallyt. Vilka förslag har övriga för att öka på antalet startande i breddseglingarna?
Peter Gustafsson
Jan 4, 2015 @ 12:43
Lasse, det finns ingen bevisad koppling mellan regeländringar och deltagande.
I våra vatten har vi ett antal race som slår rekord, samtidigt som andra tappar för 20:e året i sträck. Trots samma förutsättningar och samma regler. Bohusracet har på kort tid blivit världens största doublehanded-race. Och aldrig förr har så många seglat bansegling en helg på Marstrand. Så underlaget finns där om vi skapar det seglarna vill ha.
Vasaloppet, Göteborgsvarvet och Bohusracet erbjuder något mer än en chans att hamna på pallen. Det är inte ens viktigt. Man vet att man kommer att komma på nedre halvan, men det bokas ändå i kalendern ett år i förväg. Och löprundan med polarna, cykelträningen, gymet eller kvällskappseglingen handlar inte om att alla skall vinna lika ofta, utan om att det fyller andra funktioner.
Alla sporter förändras. Så också seglingen. Skall vi konkurrera med andra sporter, resor och ROT-avdrag (alla seglare jag känner bygger altan), så måste vi bli bättre på att förstå de grundläggande behoven.
seglaren
Jan 4, 2015 @ 21:15
kolla KSR 49.2. man ska sitta och inte hänga i mantågen. Kolla för den delen även case 36 eller läs
http://sundetregatta.blogspot.se/2015/01/hur-burkar-ni-regel-49-regelfallen.html
Är visserligen off topic men rör kommentar om “häng rakt ut…”
Peter K(u...)
Jan 4, 2015 @ 12:08
I vår klubb startade vi upp en klubbserie för fyra säsonger sedan efter många år i vila. Vi kör kvällar, vinden varierar kraftigt. Banan är rätt kort, c:a 5 M, samma bana varje race för att man skall lätt kunna hoppa på och vara med en enstaka gång. Vi startar i tre grupper med 15 minuters mellanrum för att få någorlunda gemensam målgångstid, och har lagt maxtid på banan. Vi har trimaraner, katamaraner, familjeseglare och allt möjligt med.
Sista båt får fem poäng, sedan får varje båt framför det ytterligare en poäng. Detta premierar deltagande, och att många är med. De två sämsta loppen räknas bort i totalen. Hittills har båtar som varit med i så gott som alla lopp vunnit totalen. Själv brukar jag hamna i mitten på totalen, dels för att jag inte kan vara med på fler än ungefär hälften av loppen, dels för… tja, jag är inte bättre än så när jag seglar ensam.
Vi har ett ökande deltagande, och tror alla har kul för många kommer åter race efter race. Samling för bortförklaringar och sammanräkning i klubbstugan så man inte måste vänta på resultat. En enkel blogg-sida för snabba uppdateringar.
Hursom, jag ser varje race för sig själv. Försöker utmana mig själv, förbättra mig och båten, ha kul. Ungefär som ovan nämnda Vasaloppet, eller vilket annat lopp som helst – hur många av de tusentals deltagare i Vasaloppet räknar med att vinna? Alla som deltar regelbundet har haft en grym utvecklingskurva, och flera har blrjat segla i officiella regattor. Sjukt kul.
Funderar på detta med vikten av att vinna, och att man därför kan ha en klass till varje deltagare. Alla vinner varsin godispåse, alla kan kramas och vara glada för sin vinst. Eller så skiter man i det och har kul.
srsseglaren
Jan 4, 2015 @ 13:28
Bra inlägg :-)
Gillade poängindelningen samt Oliven´s kommentarer på Höstkroken: http://wss.se/artiklar/4845
What´s not to like ?
Kanske går att ragga gastar från Arvika stimulerande för bägge klubbar ?
Tomas jansson
Jan 4, 2015 @ 13:43
Det är vi som seglar Melges24.
Det seglades omvänt lys dessutom med tilläggs tid alternativt tids avdrag beroende på placering i föregående delsegling.
En vinst gav således 30 sek tidstillägg inför nästkommande delsegling i cupen.
Den som kom sist erhöll ett tidsavdrag med 30 sek.
Dessa tidspåslag alternativt tidsavdrag anslogs på en anslagstavla vid klubbstugan för att varje seglare skulle kunna starta på rätt tid och seglingsnämden har här räknat fel i vårat fall!
Vi har startat efter vad som var angivet på anslagstavlan.
Vi borde ha tagit eget ansvar och kontrollerat att tiderna stämde, det var fel av oss.
Vi diskades och Patrik vann.
Överklagande skedde men det gick inte eftersom det finns inga regler utgivna av Arvika segelsällskap som Svenska seglarförbundet kunde ta hänsyn till.
Vi är 4-5 pers i båten och har seglat ihop i flera år, frugan är också med.
En av gastarna har nu under hösten införskaffat en egen båt Comfortina 32 och då har vi lyckats tycker jag med att få fler att gilla segling och det är ytterligare en båt på startlinjen nästa år.
Den andra gasten som äger en båt är en laser.
Han tycker det är roligare och trevligare att segla med kompisar än att segla lys själv i en laser!
Vi har seglat comfort 26, comfort 30 , Cb66 och X-yachts 3/4 ton.
Melges24 seglar vi för att det är en båt som inte kostar så mycket pengar i förhållande till prestandan och seglings upplevelsen.
Seglen som vi har är nu 10 år gamla men dom fungerar.
Vi seglar för att vi tycker att det är det bästa som går att göra tillsammans med ett härligt kamrat gäng samt att se hur det går att få en besättning samtrimmad för att driva en segelbåt framåt med så få misstag som möjligt.
Melges24 är en entyps båt och den får inte byggas om.
Det är ett enkelt och bekymmersfritt båtägande som vi nu tyvärr inte får tävla med!
S73 Calluna
Jan 4, 2015 @ 16:17
Detta är inte en lätt diskussion då tävlingsdjävulen är mer rotad i de flesta av oss än vi kanske vill erkänna. Vi har haft samma diskussioner i den lokal cup vi har haft igång ett par år kallad Captains Cup. Vi vill främja deltagandet och har kommit fram till att alla seglingar skall räknas, dvs ingen räknas bort, vid deltagande får man poäng trots att man t o m kan tvingas bryta samt att 1:an, 2:an och 3:an föregående år startar med poängavdrag. Några i seglingskommite’n var ett tag inne på att med hjälp av egen statistik från seglingar i cupen använda egna handicaptal. Detta röstades dock turligt nog ner… Jag tror att de flesta i vår lokala Cup tar det hela ganska seriöst trots att nivån är a la Korpen. Det tycker jag är lite av charmen med segling, att de flesta tar det på blodigt allvar när det egentligen bara är frågan om en härlig lek i ett underbart sammanhang!
Alexander
Jan 4, 2015 @ 14:14
Kan inte någon dra en sarkastisk parallell till svenskars syn på samhället och socialdemokratin? :D Fast kanske inte, alla ska väl med? Men på samma gång straffa stackarna i Medges för att det går bra för dom? Vore kanske mest solidariskt att segla entyp i Arvika.
Martin
Jan 4, 2015 @ 16:05
Här är några förslag för att ge de dåliga gängen inspiration att fortsätta kvällskappsegla:
1. Sprid ut personerna som är med bättre mellan båtarna. Blir orättvist om vissa båtar har full besättning. Andra inte.
2. Alternera mellan båtarna. Alltid lär man sig nått!
3. Ge ett handikapptal till båtarna som också tar hänsyn till risig rorsman och dåliga segel.
4. Ge poäng för flit i totalen.
Förstår att mina förslag inte håller för VM men det kanske gör att åke i sin Comfort 32 på din brygga är med fler gånger på er klubbkappsegling
Andreas
Jan 4, 2015 @ 18:37
Mycket redan sagt, men i SSVÄ var kappseglingen tynande…
Det gjordes ett krafttag med öppna diskussioner mm.
Sedan kom man fram till att alla är välkomna i 2klasser+jolle.
Klubben beslutade införa shorthanded avdrag,
Ensam =0,02 avdrag från båtens SRs
Är man 2=avdrag 0,01
Vi seglar ofta i lätta vindar och med sportig båt son cheetah30 o farr30 ihop med dominant,maxi87 h-båt,HP,dehler 36,dufour 40,murens,cb66or osv.
Detta avdrag ihop med olika båtar upplever jag kompenserar väldigt bra så alla har lite chans.
Det finns en annan bra grej oxå. Vi seglar ca 8 ggr på våren o 7ggr hösten
Vi räknar ihop de 5 bästa resultaten på våren o 4bästa från hösten och den son vinner har oftast varit flitigaste seglaren :-)
Mitt tips i debatten, nu har ju SRs shorthanded införts, låt klubben tillämpa det istället för att förbjuda någon att deltaga.
Målet är väl att bli +20 båtar på varje kvällskappsegling?
Mvh Andreas
Andreas
Jan 4, 2015 @ 18:50
Ett tillägg, den som vinner seglar flitigast och därmed blir skickligast…lite win win..och alla vill vi slå h-båten..
Övriga båtar är x37,6a x332 ,Kustkryssare osv…så ofta spridning mellan 1,05-1,35
Ibland upp till 14 båtar som deltar inne i den lilla fjorden och för ett par år sedan hade vi en j båt med
Andreas
Jan 4, 2015 @ 19:45
Konstigt, det föll bort, det jag skrev…
J båt var en j-22 och rorsman var +90 år
Men kvällskappseglingarna hos oss har det allra viktigaste, nämligen Leif Bäcks fika efteråt, där vi alla träffas och diskuterar vilken kant som var snabbast.
Viktigast är att ha en öppen dialog och att säkra upp att ingen slutar!
Så detta kanske e basic men;
a) se till att få avdrag om man är färre seglare
b) se till att det lönar sig segla oftare i sammandraget
c) ha socialt efteråt o försök få igång att alla vill slå de son vann sist
Over and out
Anders Nilsson
Jan 4, 2015 @ 22:46
Fan döp om Glafsfjorden till Chafsfjorden så är det löst.
Anders Nilsson
Jan 4, 2015 @ 23:09
Glömde skriva att jag håller med Melgesgänget. Det är ju kvällskappsegling som det handlar om.
Det är tur för de andra att ni inte drar ut på kusten och kör med norrmänn och Bohusseglarna. Då hade ni blivit ännu vassare så då hade ni klippt dem i alla väder. ;-)
Stefan K
Jan 5, 2015 @ 00:43
Minns på mitten av 80-talet då jag hade en kul Banner 28 med hög rigg, o vi “varvade” en vass A22 på en onsdagssegling på Mellanfjärden i Nyköping. Det blåste 1-2 m/s. Onsdagsseglingarna var inte VM o inte blev det färre som deltog pga vår ULDB “blekskenare”. Inte lätt sånt här men de flesta såg nog kvällsseglingarna mer som kul träning. I Nyköping Mellanfjärden kan man inte segla med större djupgående än 1,7, tyvärr så är många båtar idag lite för stora för kvällsseglingarna..
Stefan
Z
Jan 5, 2015 @ 03:05
Orättvist! Förbjud orättvisa! Gkss-eka åt alla.
Göran/Xusidus/X-382
Jan 5, 2015 @ 09:07
Om man hamnat i en nedåtgående trend med antalet veckoseglingsdeltagare så tror jag inte man vänder detta genom att instifta fler regler. Mitt tips är att lyssna på medlemmarna, halvera reglerna och se till att ha kul tillsammans.
Johan L
Jan 5, 2015 @ 12:38
På Nordön vinner (olika) melges 24 i stort sett varje tisdagskväll, men det beror mycket på att det sitter duktiga seglare i de båtarna.
.
Peter Gustafsson
Jan 5, 2015 @ 12:45
Jag tycker att det är viktigt att få lite perspektiv på båtar som dominerar lokalt.
När de kommer ut och får möta bättre/annat motstånd så brukar det inte vara lika viktigt med båttyper, SRS-tal och annat som lokalt kan upplevas som “orättvist”. En annan fördel är ju att klubbseglingen blir mindre allvarlig då man har ett större mål för säsongen.
Så det kan ju vara ett tips till de överambitiösa båtarna i Arvika :-)
Makke
Jan 5, 2015 @ 13:42
Likaså här i Sundsvall gnälls det lite nu och då över mätbrev m.m. Dock är det flera här som bytt till att tävla med Neppare istället då det blivit en ganska stor fleet här. Dock är det nästan samma personer som vinner fortfarande så jag tror nog mer på “tid på vattnet” än orättvisa mätbrev. Det är nog hellre jamtelag som ställer till det än srs kommittén skulle iallafall jag tro.
Stefan K
Jan 5, 2015 @ 22:07
+1 till Makke.
Stefan
srsseglaren
Jan 5, 2015 @ 23:31
Tror inte denna diskussionen handlar om SRS mätetal, möjligen om att SRS är begränsad till vindstyrkan 3-7 m/s ?
För att sätta ett mer rättvisande SRS-tal på Melges 24 behövs antagligen ett värde för vindar 0-3 ett annat för 3-7 samt ett tredje för vindar över 7 eller när Melges börjar surfa ?
Idag finns ingen officiell diskussion om tre SRS-tal per båt ? (plus shortcrew tal och utan undanvindsegel).
Vill man ha ett som stämmer bra för vindar 0-3 blir det antagligen för högt tal för 3-7 ?
Mer fråga om jantelagen, håller även med om att samma besättningar brukar hålla sig framme även om man byter båt till entyp.
Bosse F
Jan 5, 2015 @ 15:02
En ren och fin botten utan slem är viktigare än några pinnar upp eller ner i SRS. Men det har väl alla i Arvika får man anta.
Pelle Fälth
Jan 5, 2015 @ 17:08
Håller med 100%! Det är förvånande hur mkt detta gör, lägg till en dålig start och du har orsaken till nästan hela denna diskussionen.
Nobbe
Jan 5, 2015 @ 17:02
Förstår problemet …men Don’t bring a knife to an gunfight. Eller gilla läget. Är kvällsseglingar i lätt vind enda sättet att mäta sig så kanske man ska vara med på lite fler seglingar där ens egna båt kommer bättre till rätta.
Peter Gustafsson
Jan 5, 2015 @ 18:32
OK, Så det som skrämmer bort breddseglarna i Arvika är extrema båtar?
Patrik har gjort analysen; “just extrembåtar är väl det mest deltagarhämmande som finns i en liten klubb.”
Så vi har en Melges 24 som vinner 33% av racen. Den måste förvisas till en annan klass. Starbåten är väl också extrem. Men den vinner ju så sällan…
Patrik i sin egen Alltiett 35 vinner 40% av racen. Han är totalt dominant i det vanligaste vindregistret, och vinner över hälften av racen i mellanvind. Men det är inte alls ett problem. Och ingen i klubben anser att en 35-fotare som är 3.80 bred och väger nästan 3 ton (43%) mindre än den enda jämförbara båten i stan är särskilt extrem?
Så om en båt, som bara är “lite lagom” extrem, vinner en bra bit över hälften av racen, så kommer folk att komma springande för att vara med och njuta av rättvis och rolig kappsegling?
Ja, varför inte…
Skoglund
Jan 5, 2015 @ 21:50
+1
Det var nog bland det bästa inlägget jag läst här.
Patrik Andersson
Jan 6, 2015 @ 09:14
Du har en poäng i det du skriver även om du missade min båts vikt med 700kg ;-)
Starbåten används mest som sommarstugsnöje av ägare som inte är kappseglare alls, åtminstone inte de sista 30 åren.
Han har dock kommit till start 3ggr de sista åren, facit: vinst i första starten 0-3m/s, andra seglingen andra plats i 0-3m/s och tredje seglingen bröt i 8m/s.
Hyfsat facit i lättvind för en som nästan aldrig seglar.
Anders Bengtsson
Jan 6, 2015 @ 10:24
Patrik – du svara dock inte på “frågan”.
Intressant att höra din syn på detta.
Pelle Pedersen
Jan 12, 2015 @ 09:53
Ska bli spännande att höra svaret…
Peter Gustafsson
Jan 6, 2015 @ 10:38
E2858 Alltiett 35 = 3670 kg
E3583 Bavaria 35 Match = 6500 kg
Diff = 2830 kg. Du är 43% lättare. Eller så är han 78% tyngre.
Låter som Staren är ett större problem än Melgesen… Så får det ju inte gå till. Att någon som “inte är kappseglare alls” kommer ut och piskar upp er :-)
Bosse F
Jan 6, 2015 @ 10:40
Lyssna på dig, Patrik A! Tänker du inte längre än att ditt resonemang leder till att en satsande besättning i en Starbåt skulle uteslutas från kappseglingar i din klubb.
Driver du med Blurs läsare?
Patrik Andersson
Jan 6, 2015 @ 11:00
Satsande???
Bosse F
Jan 6, 2015 @ 11:13
Ja, du vet, när man går in för att verkligen lyckas vinna.
srsseglaren
Jan 6, 2015 @ 11:43
Bosse as in racing some just don´t got a clew, poletten kommer aldrig att ramla ned :-)
Oftast deltager dessa personer mest på kul vilket naturligtvis är helt OK, märkligt blir det när man seglar så mycket and still won´t get it ? och dessutom beslutar om andras segling XOXO
Patrik Andersson
Jan 6, 2015 @ 11:06
Uteslutas???
Bosse F
Jan 6, 2015 @ 11:15
Eller hamna i en egen startgrupp. Samma sak!
srsseglaren
Jan 5, 2015 @ 19:58
Det konstiga blir att man trots att man uppfattat att vissa båtar har en fördel i tex lättvind så istället för att optimera den egna båten för det man upptäckt väljer man att utesluta konkurrenten, vad blir det för värde att vinna en KM titel då ?
Innebär det att om Alltiett 35 uppvisar överlägsenhet under 2015 så blir dom uteslutna till säsongen efter ?
Behövs en Quiz bland seglarna för att se vad dom anser, om att utesluta seglare med egna påhittade regler ?
Kvällseglingar är oftast en socialkontakt med likasinnade samt ett bra tillfälle att få träning inför dom större seglingarna som Tjörn Runt eller vilka andra mål man kan ha ?
Då brukar en allround optimerad båt vara med oftare ?
Som vi såg på Sydney Hobart så har olika båttyper olika sweetspots, ingen Rolexklocka trots 300 mill satsade för Comanche ?
Besök andra klubbar som har många deltagare och segla på deras seglingar så kanske det går att finna ny input till vad som gör att dom lockar många seglare ?
Patrik Andersson
Jan 6, 2015 @ 11:25
Vi har inte uteslutit någon i Arvika, sluta överdriva.
När det beträffar seglande i andra klubbar så kan jag berätta för att få slut på det snacket att jag gjorde exakt 43 kappseglingsstarter 2014 och hälften av dem var i andra klubbar 6st närmare bestämt. Vi i Arvika står oss bra med det sociala.
Tittar vi på Bavarian så blir det ju ännu tydligare vilket samband vikten har med egenskaper i olika vindstyrkor.
Pelle Pedersen
Jan 9, 2015 @ 14:39
Räknar du inte en båt som måste segla i HELT egen klass (inget motstånd) som “utesluten”?!
Må så vara att det KAN bli flera båtar i samma klass i framtiden men i utgångspunkt så har ni (klubben?) placerat en båt i en klass där den båten inte har (idag) något motstånd… och detta på kvällsracen…
Joakim
Jan 6, 2015 @ 11:36
Hur ska man då hantera en båt som bavarian om man bor i ett blåshål?
Jag undrar hur snacket gick när starbåten vann och varför den inte deltar så flitigt?
jonasw
Jan 6, 2015 @ 11:37
Hemskt vilken stämning. Inte en chans jag hade seglat på ett sånt ställe där man sätter sån prestige i kvällsseglingen att man måste dela upp båtarna (eller en båt) i egna klasser. Har aldrig varit med om liknande, Förhoppningsvis brukar det vara tvärtom i seglingssverige att man är inkluderande och istället skapar möjlighet för en ensam deltagare att tävla mot andra även om det kanske inte blir millimeterrättvisa (syftar till när vi som barn mätte saft i glasen med millimeterprecision).
Patrik Andersson
Jan 6, 2015 @ 11:37
För att sammanfatta hela tråden och få ett slut på detta.
Enligt de flesta av er så är receptet för att lyckas på klubbnivå att alla får vara med oavsett om man seglar Najad eller GC33 på bärplan för det står att det är ok i Srsreglerna på klubbnivå.
Att ha så lite och så enkla regler som möjligt trots att vi fick kritik från SSF för att inte ha nog detaljerade regler.
Då tackar jag för er input och skall jobba för detta, Klart Slut!
srsseglaren
Jan 6, 2015 @ 11:43
Exempel med bärplan kanske inte riktigt funkar då det är en relativt ny företeelse som reglerna inte hunnit med att ta hänsyn till ?
Flerskrov skall eg. inte segla i samma klass som kölbåt pga att dom skiljer så pass mycket `?
Patrik Andersson
Jan 6, 2015 @ 15:15
Läs reglerna igen, helt ok enligt Srsreglerna.
srsseglaren
Jan 6, 2015 @ 21:20
Enligt SSF hemsida:
“SRS är till för kölbåtar av alla slag, jollar och flerskrovsbåtar. Vi rekommenderar dock att man om möjligt inte blandar kölbåtar, jollar och flerskrovsbåtar i samma klass annat än på lägsta klubbnivå”..
Om det fanns en flerskrovsbåt i klubben som normalt har runt10 deltagare så vore det roligare att man blir fler som seglar ?
Då hade jag också röstat på att få med den flerskrovs båten i samma klass, men om det blev tre stycken eller fler flerskrov så bör dom segla i en egen klass ?
Tror att det är vad SSF menar med d:o skrivelse ?
Bärplan i sig tas inte upp, mycket därför att det inte finns så många ännu ?
Förhoppningen är att man med fler bärplans flerskrovsbåtar och vanliga flerskrovsbåtar kommer att kunna indela dessa i varsina klasser ?
Om det på allvar anses att det inte innebär uteslutning om Melges 24 seglar i en egen klass, prova att placera Alltiett 35 i en egen klass ett par säsonger ?
Kanske kommer ni att vinna den klassen lite lättare då, kan bli mer avslappnad stämning och roligare för alla ?
Bosse F
Jan 6, 2015 @ 12:03
Melges och Najad har en gemensam nämnare, de återfinns båda två i SRS tabellen för kölbåtar. Tanken är nog inte från seglarförbundets sida att den då i en klubb ska klassas som uldb.
Pelle Pedersen
Jan 6, 2015 @ 17:43
Vill du ha ett slut på denna tråden? Gör om gör rätt = två klasser på kvällskappseglingarna i Arvika; med undanvindsegel i en klass (cruising) och en med (racing).
Men det kanske redan för sent… någon som överhuvudtaget vill kappsegla i Arvika??
Anders
Jan 6, 2015 @ 13:20
Med risk för att vara lite fördomsfull:
https://www.youtube.com/watch?v=cWKd1kbrwYE&list=PLB15005F3B60AFFC2&index=12
Peter Gustafsson
Jan 6, 2015 @ 17:23
Det finns arrangörer med usel fingertoppskänsla i storstäderna också.
Och riktigt lysande race på klubbar mitt i ingenstans.
Småklubbar i Västerås och Svendborg skall egentligen inte samla många gånger fler båtar än storklubbarna i Göteborg och Köpenhamn. Men bra arr och trevligt umgänge trumfar tradition och läge. Så “livet på landet” behöver inte alls vara dåligt. Tvärtom.
Anders Nilsson
Jan 6, 2015 @ 21:27
Vad menar du med en Köpenhamnsklubb?
Peter Gustafsson
Jan 6, 2015 @ 21:56
Här försöker man vara lite diskret :-)
KDY har väl inget lysande track record när det gäller Royal Ocean Cup som ställdes in i sista minuten eller att få fram NoR till sina storbåtsseglingar. Det kommer förhoppningsvis att bli bättre när man rampar upp mot VM 2016.
De flesta nya stora race dras igång utanför de klassiska storklubbarna, som i sin tur kämpar med deltagarsiffrorna.
Rent generellt arras bra race av eldsjälar. Ibland finns de i stora klubbar, ganska ofta finns de på andra ställen.
Anders Averdal
Jan 9, 2015 @ 15:57
humor
substantiv
humour; sinne för humor
Tydligen har vi inte samma.
Pelle Pedersen
Jan 10, 2015 @ 16:38
Undrar om det finns humor i Arvika? Bland seglarna då… Måste vara high life på aftersailen!
Anders Nilsson
Jan 6, 2015 @ 22:49
Rungsted har ju haft störst deltagarantal i Öresund på sin aftensejlads så det är nog en feluppfattning.
Många som tar sig dit från klubbarna runt omkring också. 50-90 båtar på vardagskvällarna är väl inget att jama om?
Anders Nilsson
Jan 6, 2015 @ 22:54
Vallensbäck/Köge ca 40-50 och Lynetten har liknande siffror så pratar man Köpenhamnsklubbarna så mellan 150-200 båtar på aftensejlads varje vecka. Det slår inte Svendborg.
Peter Gustafsson
Jan 6, 2015 @ 23:21
Jag säger inget om aftensejladserna, som verkar dra massor av båtar i Sundet. Det jag sa var att man inte kan dra några slutsatser om hur duktiga arrangörerna är baserat på om klubbar är storstadsklubbar eller inte. Och då försökte jag visa på ett antal exempel på att nya race som lockar fler seglare ofta sker på andra ställen.
Bohusracet, Hyundai, Höstkroken i Västerås och Silverrudder är väl uppenbara exempel.
Därmed inte sagt att det finns fantastisk segling på andra håll också. Och många av de klubbar du bekar på är ju som vilka småstadsklubbar som helst. Bara att de råkar ligga i närheten av Köpenhamn :-)
Anders Nilsson
Jan 6, 2015 @ 23:42
KDY är det som arrangerar aftensejlads i Rungsted. Det är den största aftensejladsen.
Det är deras hemmahamn, liksom Tuborg/Hellerup och Skovshoved.
De som har båtarna i Tuborg/Hellerup och Skovshoved kör ihop.
I Kögebukten så är det andra Köpenhamnsklubbar.
Du refererar ofta till storklubbar hur definierar du det? Medlemsantal, antal arrangemang, VM-medaljer under året eller på något annat sätt?
I Sverige har vi väl bara KSSS som kan kallas storklubb i alla kategorier man kan komma på.
Peter Gustafsson
Jan 6, 2015 @ 23:58
Normalt brukar man väl referera till medlemsantalet. Och det är väl det som ger dem mycket att säga till om. Historiskt är det de som sätter agendan för segelsporten.
Men enda point var att det kanske inte är lika tydligt längre när det gäller breddsegling, och speciellt då de nya formaten. Och det är ju både bra och dåligt.
Jens
Jan 7, 2015 @ 11:10
Ett litet inlägg angående kvällsseglingar…
Kvällsseglingar är en av de ”lägsta”/enklaste former av kappsegling som vi har,
det ska vara lite lättsamt, ett nöje och en social samvaro så gör inte det till ett problem!
Låt alla båtar segla mot varandra… att en eller två båtar dominerar är inte så konstigt,
kvalitén på kappseglingskunnandet, båtmaterial och utrustning varierar så klart och det vore väl
märkligt om inte detta avspeglade sig i resultatlistan. Att någon båt dominerar stör förmodligen inga
nybörjare/förstagångare… det stör förmodligen bara en seglare som övervärderar sin egen förmåga.
I vår klubb seglar alla mot alla, deplacementbåtar, Uldb och katamaraner, det är en avspänd stämning
och alla är glada bara att få komma ut på vattnet en timme eller två.
Jag vill i sammanhang också ge SRS som respitregel en eloge.
Visst, i enskilda seglingar kanske den inte kan hantera alla situationer men över en hel serie seglingar
under en säsong är den fantastisk.
Efter den gångna säsongen hamnade två så olika båtar som en A-cat och en X302 på samma poäng och fick skiljas åt på flest förstaplaceringar! A-catten seglas av en 52-årig gubbe, X-302 seglas av en besättning på fem med några av klubbens duktigaste och mest rutinerade kappseglare.
3:an i slutresultatet är en ”gammal” Beason 31 med trötta segel som i regel seglas på två man och utan spinnaker… men jäklar vad duktiga dom är!
Säsongen innan dess blev slutresultatet det omvända, X-302 vann före A-catten.
A-catten vann också 2011, även då på samma slutpoäng som tvåan och avgörandet blev återigen på flest förstaplaceringar.
Många av de andra båtarna har mindre erfarna kappseglare ombord men ser det som en utmaning att slå de mer rutinerade… och när de gör det är glädjen stor. Som sagt… SRS är en fantastisk respitregel i all sin enkelhet.
http://www6.idrottonline.se/BorstahusensSS-Segling/Kappsegling/Torsdagssegling/Resultat/
Även vår klubb drabbades av en nedgång i deltagande båtar under förra året, någon båt har blivit såld, någon annan har slutat segla nästan helt (men har kvar båten)och ett par båtar har kraftsamlat till större besättning på bekostnad av att en del ”tvåmanna båtar” som då försvunnit,
men till stor del är det samma antal seglare!
Såååå… lägg prestigen åt sidan, ut och segla och har skoj!
Sea ya´
Jens
Pelle Pedersen
Jan 7, 2015 @ 12:57
+1
Jonas
Jan 7, 2015 @ 13:51
+2
Stefan K
Jan 7, 2015 @ 14:04
+1 till Jens!
Fast “52-årig gubbe”, han ligger väl ändå under genomsnittsåldern på skepparna..? :-)
Jens
Jan 7, 2015 @ 16:12
Ha-ha… nja, medelåldern på båtarnas skeppare är nog lägre…
(vill jag gärna inbilla mig i alla fall….) ;)
Stefan K
Jan 8, 2015 @ 00:21
Hmm.. Du får nog kolla hur många skeppare som är födda 1963 o senare ;-)
Känns som om dom flesta båtklubbar blivit perfekta “gubbdagis”, är själv ett exempel på det f.ö… :-))
Jens
Jan 8, 2015 @ 09:09
Får nog stryka flagg… var bara tvungen att kolla medelåldern,
och den hamnade på ca 50 år!
Så benämningen gubbdagis är helt korrekt.
Tur att vi har ett dagis… så att vi inte drar runt i gäng på stan… ;))
Tobias
Jan 7, 2015 @ 13:42
+1
Jag läser denna tråd med förundran. Skulle man göra likadant med klassindelningar på våra golfklubbar så fort någon köper en ny klubba skulle golfen i Sverige varit utrotad. Skärpning! SRS syftar inte till att vara och kommer aldrig bli professionellt – låt alla samlas och acceptera spridningen vid olika vindförutsättningar.
Dan
Jan 7, 2015 @ 15:25
+1
Raketen
Jan 7, 2015 @ 21:44
Hm.. Har läst tråden med intresse. Men ni har glömt det viktigaste, kanske?
Det är ju hur kul som helst att det seglas såpass mycket breddsegling i vårat avlånga land. Hur bra är inte det??
Problemet med breddseglingen är först och främst. Är det inte skoj, så kommer man inte alls! Varför då? 90%? Seglar för att det är kul. Medelåldern är relativt hög. Så några högre OS,VM, DM osv. Ambitioner finns inte. Tävlingsinstinkt finns naturligtvis. Men, är det inte kul. Då kommer man inte. Finns mycket annat man kan göra istället för att sitta i en båt och guppa med mungiporna nere.
Personligen tycker jag det är hög risk att börja diskutera klassindelningar osv på kvällsseglingar. Krånglar man till det. Så är det naturligtvis någon eller några som surar till. Diskussionerna sprider sig. Sedan är den Goa stämningen borta. Vips så kanske man förlorat halva fleeten? Kvar är kanske de mest ambitiösa. Personligen tycker jag kvällsseglingarna är till för medlemmarna och deras (och min)utveckling.
Som det skrevs tidigar i tråden. Kvällsseglingarna är lägsta serien i korpen. Men kanske den viktigaste av alla serier/Nivåer? Utan kvällsseglingarna som sporre. Kommer det nog väldigt få till de större regions racen?
Mitt tips är skippa klassindelningar och annat krångel på kvällsseglingar. Genomförandet ska vara så enkelt och smidigt som möjligt. Bjud in till skoj segling!
Vi har på Roxen en båt som i princip vunnit, och vinner allt.
En liten irriterande bra mustang jr. Alla har nog gått och funderat på om den har för lågt lystal eller inte.. Men, till våren finns ett fleet med 6st Mustang jr i sjön. Alla med samma/lika segelgarderob. Det har visat sig att trots samma båtfart så är samma seglare rätt vad det är hundra meter före… Det finns en anledning till att denne vinner kvällseglingar, SM i jolle klass och seglat Mästarnas Mästare. Djävligt bra seglare helt enkelt.
Någon procent i SRS hit eller dit har ingen betydelse alls.
Skulle man då tagit ut Mustang JR i egen klass? Bara för att den båten är bra för korta kvällsseglingar i lätt vind?. Med en ruggit bra besättning? Helt fel signal åt alla håll tycker jag iaf! Man får se det som en sporre att bli bättre själv.. (Å det behövs;)
/Johan”Raketen”Nykvist
Anm. Jag kommer fortsätta posta under
mitt alias. Gillar det då det finns en historia bakom.
Den som stör sig på det. Får fortsätta med det.
Framförallt de mindre seriösa inläggen! :)
Pelle Pedersen
Jan 8, 2015 @ 07:43
En till slår huvudet på spiken!!
+1 Raketen!!
Joakim
Jan 8, 2015 @ 20:18
Såg att Alltiett35 klassats som R/S, Melgesen likaså. Det underlättar kanske uppdelandet.
seglaren
Jan 8, 2015 @ 20:47
Det medför att en del frågor är kvar. Melges 24 har sweet spot i lättvind och borde den även ha hårdvind. AIE 35 verkar gå bäst i mellan vind.
srsseglaren
Jan 8, 2015 @ 21:17
Nja även Staren är R/S klassad, denna gång är det en av dom R/S klassade båtarna som önskar bli av med en konkurrent då hjälper det inte eftersom man ändå hamnar med samma båt som en av tre båtar i R/S klassen?
Det är därför som dom varit kreativa och föreslår en ULDB klass ?
Men vi får nog räkna med att den nya klassningen kommer att använda på ett sådant sätt om inte SSF lyckas med bra användarinstruktion ?
Inte alltid som uppdelningen i klasser kommer att ske av rätt orsaker jmf ovan ?
seglaren
Jan 8, 2015 @ 22:35
Det finns sedan länge i SRS-användarhandledning följande formulering:
“Vid klassindelningen bör man inte bara beakta SRS-talet utan även båttypernas olika seglingsegenskaper.”
Nu ger TK arrangörerna ett verktyg för att kunna göra en klassindelning enligt båtarnas olika seglingsegenskaper. Här ställer sig dock frågan om verktyget är bra nog för att särskilja de olika seglingsegenskaperna på ett hyfsat bra sätt? Jag hade inte förväntat mig att se så tydligt olika sweet spot av två båtar från en mer extrem grupp i två olika vindregister. Båtarna med så helt olika sweet spot borde vara klassade olika.
SRS-TK reserverade sig dock att dagens klassningen är ett första försök.
gurra
Jan 11, 2015 @ 05:13
Tidskompensering har används i SRS i många år och resulterat i felkalibrerade SRS tal.
(tiden går så fötvivlat fort när man sitter på ett flerskrov med bärplan i bleke)
Erik Barkefors
Jan 11, 2015 @ 10:21
Vad menar du med tidskompensering?
Jag tror du kommer att fortsätta vara besviken oavsett vilken respitregel du seglar i om det blir bleke och du hoppas att du ska få kompensation för att du har bärplan på din flerskrovare…
gurra
Jan 11, 2015 @ 13:13
Alla båtar är lika snabba i bleke – det missar SRS
Erik Barkefors
Jan 11, 2015 @ 13:30
Vilket annat respitsystem har med 0 m/s?
Erik Barkefors
Jan 11, 2015 @ 13:41
När det gäller “kappsegling” i 0 m/s så får du nog prata med arrangörerna och inte klandra respitsystemen…
Pelle Lindell
Jan 11, 2015 @ 14:35
Om man så vill kan SRS mycket väl användas för att bestämma respit för “tid på distans” (TOD) i stället för på “tid på tid” (TOT) vilket faktiskskt är det man gör vid jaktstart. Som jag alltid argumenterat för kan man inte säga att den ena eller andra metoden är mer rättvis än den andra, bara annorlunda och både TOD och TOT har sina brister och man kan hitta vanliga situationer där den ena eller andra metoden ger orimliga resultat, TOT ger som påpekat konstiga resultat i stiltje och TOD blir tex helt missvisande om det är strömt eller om kappseglingskommiten mäter fel på banlängden. I Sverige är vi vana med TOT så att allmänt byta till TOD är knappast aktuellt.
Man har också konstruerat mer eller mindre komplicerade metoder för tidskorrektion där man försöketr blanda egenskaperna hos TOT och TOD men det blir komplicerat och har nackdelen att seglarna inte kan lista ut hur man ligger till under seglingen. Gemensamt för dessa hybridmetoder (tex. Performance line och performance curve i ORCi) är att de ger resultat som ligger nära de man får med TOT så om man är lite elak är de sätt att paketera något som ser ut att vara TOD så att det nästan blir TOT
gurra
Jan 11, 2015 @ 14:19
Alla och med samma regel – no race
Har aldrig blivit besviken på bleke med PHRF
gurra
Jan 11, 2015 @ 15:43
SRS kalibrerat enl. TOT, låter som att jaktstart med TOD blir fel.
Pelle Lindell
Jan 11, 2015 @ 17:12
Valet av metod för tiskorrektion TOT eller TOD har egentligen inget med respitsystemet att göra och att påsta att ett system är “kalibrerat” för den ena eller andra metoden är enligt min mening nonsens.
Respitsystemet (SRS, PHRF IRC ORC eller något annat) försöker förutsäga en båts fart under vissa förutsättningar (som är olika för olika system) vilket kan uttryckas i antingen som en tidkorrektionsfaktor (fart) eller som en respit i sekunder per sjömil (1/fart). Alla system kan användas för dåde TOT och TOD beroende på vad seglare och arrangörer tycker och vad man är van vid och PHRF används även för TOT (http://www.phrfne.org/page/handicapping/timeontime).
Peter Gustafsson
Jan 16, 2015 @ 09:45
Jag har fått en del skit från Arvika SS då jag tydligen har fått dem att framstå som en “ond klubb”.
Det är de så klart inte!
Däremot så försöker jag vara på seglarnas sida när klubbar och arrangörer ibland klantar till det. Då tycker jag det är bättre att man backar ett steg och gör det som är rätt.
Därför är det glädjande att man nu kommit fram till följande. Även om jag fortfarande har svårt att förstå varför man har en ULDBklass,
Pelle Pedersen
Jan 16, 2015 @ 12:50
Så inget har hänt; den ENDA ULDB båten (?) som finns i Arvika får fortfarande segla i egen klass??
Har jag uppfattat rätt?
Tobias
Jan 16, 2015 @ 10:30
Grattis Arvika, ett förnuftigt beslut!
Andreas
Jan 16, 2015 @ 13:55
Minns ett scoutläger där vi skulle genomföra en hinderbana som stora lördagsaktiviteten.
Det var att fira sig nerför ett berg, klättra över några liggande träd, göra några knopar , svara på några frågor, tända en eld,paddla över en damm osv…
Så jag körde järnet och sprang mellan aktiviteterna och sedan i mål. Runt lägerbrasan så var det prisutdelning…Men inget pris till den som genomförde hela hinderbanan snabbast eller bäst…utan till gladaste snubben, klurigaste knopen, gladaste visslingen o vackraste sången….Jag slutade scouterna direkt o jag var 8 år och då som nu vill jag tävla och jämföra mig med de bästa på tävlingen.
-Fult att tävla?
-Jag skulle nog fortfarande undra vad för ont jag gjort “som Melges seglare” om jag inte ens på träningssegling får segla med övriga kölbåtar? Om jag är så mycket snabbare så försvinner jag strax ifrån övriga i starten? Men får illa fall ett träningsmoment att ta med på riktiga kappseglingar-starten!
Vi körde en del matchracingstarter med Bavaria35match och cheetah30 en höst. Trots 5 tons skillnad upplevde jag/vi att det gav ganska mycket för båda. (tajmning manövrar och närkamp)
Så detta meddelande tror jag inte kommer generera fler deltagare.
Snudd på diskriminering faktiskt!
MVH Andreas
Anders F
Jan 16, 2015 @ 18:34
Skall man skratta eller gråta???
värmlänning från Karlstad
Pelle Pedersen
Jan 17, 2015 @ 09:27
Man kan nog göra både och…
Lite som politiken; döpa om samma skit!
ThorViking
Apr 22, 2015 @ 09:59
….det mest roliga är att starta i Arvika en kappseglingskväll efter att flottan gav sig av till allvarlig strid.
Detta med familjens Vikingaskepp, en sexåring på 7m x 2,3m, 20m2 råsegel, Lys: 0,xy och kryssa förbi en flotta i nästan stiltje samt kommer ikapp Patric´s racer.
Vilka pinsamt (?) berörda ansikten man möter då (varför ?) när deras båtar bara driver kring sig själva tills vinden friska till och man blir, så klart, omseglad på kryss…..
Det ska vara roligt pojkar (!) och inte så allvarligt att det fyller spaltmeter på skärmen.
Och Patrik, varför har du inte tagit upp racet med oss än på isen i våra Arvika Isabellas?
Vi har det roligt dock inga regler mer än att det blir race man mot man när man möter varandra en kort stund side- by- side.
roligt ska det vara……
ThorViking
Peter Gustafsson
Nov 24, 2015 @ 08:40
Då kan man sammanfatta årets Träningsseglingar i Arvika:
Alltiett 35 måste känna sig nöjd efter att ha spikat 9 av 11 race man ställde upp i. Grattis.
Melges 24 vann 10 av 10 race som man ställde upp i. Detta var i den nyinstiftade ULDB-klassen med en enda deltagare. Ännu mera grattis.
Att ULDB inte finns som begrepp i SRS verkar inte bekymra tävlingsledningen. Eller att både Melges 24 och Alltiett 35 kategoriseras som “Racer/Sport (R/S)” av SRS.
Är det bara jag som tycker att kappseglingan hade blivit mycket roligare om dessa båtar seglat mot varandra i stället?
Race AiE35 Melges 24
1 01:07:54 DNS
2 01:03:06 DNS
3 DNS 00:44:46
4 00:25:35 00:29:42
5 01:00:30 00:56:39
6 01:06:00 01:07:44
7 00:52:24 DNS
8 ingen vind
9 DNS 00:38:44
10 00:43:02 00:43:39
11 01:02:58 01:02:14
12 01:40:36 01:27:20
13 ingen vind
14 00:50:24 00:51:22
15 01:03:52 00:59:40
Då hade det blivit 4-4 i inbördes möten. I tre av dessa race hade skillnaden i korrigerad tid varit under minuten, som minst Låter som tajt racing. Och att dessa båtar definitivt kan segla mot varandra.
Och med tanke på att det nu heter “träningssegling” så kanske man inte behövde ta det så allvarligt,.
Fast någon kanske tyckte det var mer rättvist att sätta den där Melgesen i egen klass :-)
sebastian
Nov 25, 2015 @ 11:51
Det roligaste är att M24 har varit flitigare än de flesta andra och erhållit 10 st resultat. I Arvika är man inte bitter! :) Det ända som kan toppa denna historia är om Arvika nästa höst återigen presenterar Allt i Ett och M24 som vinnare i respektive klass.
Hasse B
Nov 25, 2015 @ 13:21
Tragikomiskt Arvika! Att med så få båtar på linjen skapa olika klasser när det finns ett fungerande system för hobby segling, SRS. dessutom utesluta en gammal ( 23år) konstruktion med ett väl dokumenterat mätetal med motiveringen att den är för extrem? Själv seglar jag i klubb som också har litet startfällt, runt 10-12 olika båtar deltar under säsongen, varav två Melges 24, själv kör jag en Backman18 nästa år ( vilken kommer få ett för högt mätetal första året som de flesta nya sportbåtar). Självklart kör vi alla i samma klass eftersom vi är så få även spännvidden är från 18-40ft, vädret jämnar ut sig under säsongen. Vill man segla utan spinnaker/genaker så fixar SRS det också.
För övrigt är Staren en ULDB:)
ULDB eller mer modernt Sportbåtar kan bara gå fortare än sin deplacement fart på friska undanvindar, aldrig i lättvind vilket gör argumentationen mer oförstålig
Wrap Up 2015 - BLUR
Dec 28, 2015 @ 17:41
[…] seglarstad borde vara Arvika (just kidding). det är så klart Göteborg som var värd för både målgången av Volvo Ocean […]
PappaAlpha
Jan 15, 2016 @ 15:46
….varför tror ni är Arvika’s slogan: Omöjliga Arvika? Det är blodig allvar i kevlarskogen och om man seglar om en Kevlar:are med en båt med urdåliga segel i obefintlig vind,vipps bryta man av tävlingen…..nyfiken på 2016 säsongen….
ThorViking/Arviken
André
Jan 16, 2016 @ 12:43
Varför inte börja med att lasta i 100 kilo bly för varje seger? Det bör väl kunna leda till ett vettigt handikapp och få båtarna mer jämnbördiga? Det är väl ett lämpligt straff för dem som vinner för ofta?
Eller… ?
*skriver med en viss ironi över situationen*