Splittrad segling i Arvika?

Ett antal gånger har olika båtars egenskaper i lättvind diskuterats. Framför allt i Arvika :-). Nu senast i kommentarerna om SRS-tabellen 2015. En av de synpunkter som Patrik Andersson framförde var att man även i små kappseglingar borde dela in i flera klasser:

Vill bara förtydliga att man i många föreningar släpper in båtar i all välmening som inte alls passar i sammanhanget bara för att öka deltagarantalet så glömmer man att det i andra ändan av deltagarlistan finns andra båtar som är mindre extrema och tröttnar för att allt blivit så extremt.. Bättre då att dela upp i fler klasser även om någon klass blir väldigt liten.

Detta fick så klart en del mothugg.

Men det är ett återkommande tema, och det visar sig att den båt som “inte alls passar i sammanhanget” är en lokal Melges 24 som dominerar i lätt vind. Både de och Patrik har mailat mig för att belysa det aktuella fallet.


Vindstyrka 0-3m/s 3-7m/s 8- m/s          
% av seglingarna 40% 54% 6%          
Melges24 36 9 1          
Star 1 0 0          
Comfort26 4 18 1          
Sunwind26 0 3 0          
BavariaM35 0 3 5          
Västbris 0 1 0          
Express 1 0 0          
Alltiett35 14 40 1          
Comfortina 32 0 1 0  

Här framgår det som de flesta av oss vet. Att två “extrema” båtar har mycket olika sweetspots. En Melges 24 är lättdriven och svårslagen i det lätta registret (eller när det är planingsförhållanden), medan Patriks Alltiett 35 är en open-style-design med stor bredd och mycket våt yta som har sin sweetspot i mellanvind.

Tittar man på båtarna så förstår man varför det är så, och det är svårt för en regel att hantera att olika båtar har olika sweetspots. I slutet av dagen verkar det dock jämna ut sig, då duktiga seglare brukar ändå ta hem det hela. Så funkar det på de flesta ställen i Sverige där man kan se många olika båttyper i samma kappsegling. Det är ju lite av charmen…

Så långt borde alla vara happy?

8-10 båtar som kvällskappseglar för att det är kul.

Och där fokus borde vara att hitta lika många båtar till?

Men inte här.

När man nu kör igång vardagscupen i år, så har man infört nya regler. Man skall dela in de få båtarna i 3 klasser där man isolerar Melges 24 i något man kallar “ULDB-klass”.

What?

Vardagscupen Klasser 2015
Klass indelning Vardagscupen

Den till deltagarantalet största klassen får inskription i Vandrarpriset och räknas som Vinnare av Vardags cupen

TurKlassen : Skoj att segla Utan Spinnaker/Gennaker Startar KL:17:50

KölbåtsKlassen: Startar 18:00 med/ bo inredning kolla på nätet båtdagbladet svensksegling.se vad som gäller, är det dynor pentry batteri mm så ska det vara i båten/annars är det fusk innebär diskad /vi gör kotroller under säsongen för ärlig segling

ULDB Klass denna båt startar 18:10

ULDB=boats depl.in pounds/length in foots=lover than the number 100
Denna båts prestanda kan gå dubbelt så fort som en deplacerande kölbåtar

Samtliga deltagare och besättningar deltar i fika+ Trissutlottningar och även andra utlottningspriser för deltagande under säsongen

Lite förkortad på grund av plats/ hela står på tavlan Klubbstugan

Vad är det som händer här?

Är det bra för utvecklingen att bryta isär en liten fleet som seglar på kul i flera klasser, där alla dessutom inte är med och tävlar om vandringspriset? Det känns som om jag kom till Arvika i min J/111 så skulle inte jag heller “passa i sammanhanget”? Eller någon i en vältrimmad X-99 som antagligen skulle dominera ännu mer i lätt vind.

Tror man att fler blir sugna på att segla på kvällarna när man “utesluter” båtar på det här sättet.

Så klart är Melges-seglarna besvikna:

Vi får helt enkelt inte vara med och tävla i år!! Lika bra att sälja båten och sluta att segla eftersom vi inte får vara med och tävla längre på hemmaplan.

Vi är den besättning som tränar, de andra tränar inte, men framförallt är vi en besättning på 4-5 pers. De övriga saknar folk på båtarna. Vi har vunnit väldigt mycket men det har även Patrik gjort!

Det låter som en fight mellan dessa två båtar, och det verkar som att 2014 års cup fick dålig eftersmak…. Alltiett 35 protesterade på Melges 24 för tjuvstart i siats och avgörande racet. Melges 24 menade att man startat på den tid man fått från seglingsnämnden och överklagade till SSF som konstaterade att det inte var nån vidare ordning på reglerna:

Vid tävlingen som överklagandet gäller, är seglingsföreskrifterna ofullständiga och det är otydligt vilka regler som gäller för protester och ansökan om gottgörelse. Inte heller har arrangören utsett en protestkommitté, som kan hjälpa arrangören och seglarna att reda ut konflikter som kan uppkomma under tävlingen.

Mina tips för att få fler att komma och kappsegla?

  • Gör upp på havet i stället för att bråka i land.
  • Sluta ta det så förbannat allvarligt.
  • Vill ni segla på allvar så hitta skarpt motstånd nån annanstans.
  • Ta fram ordentliga seglingsföreskrifter, så alla vet vad som gäller.

arvika_overklagande