Skip to content

20 Comments

  1. Per
    Jan 16, 2015 @ 09:36

    Fina bojfångare på sidan.

    Reply

    • Hans Helgesson
      Jan 16, 2015 @ 10:29

      Riggens stöttning/stag sticker ju ändå ut längre än foilsen…

      Reply

  2. Sam V
    Jan 16, 2015 @ 10:19

    Nu börjar det. Ska bli väldigt spännande att följa utvecklingen av foils på enskrovsbåtar.

    Reply

    • Erik Barkefors
      Jan 16, 2015 @ 10:22

      Speeddream är en som haft idéerna i många år.
      http://www.speeddream.org/site/

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Jan 16, 2015 @ 10:40

        Har vi sett något positivt från alla deras tester. De har ju hållt på ett par år med blöta testseglingar, men de redovisar aldrig några resultat. Jag har mailat dem ett antal gånger och frågat om farter, men de vill inte svarar på det. Min teori är att det inte funkar alls så bra som man vill…

        Reply

        • Sam V
          Jan 16, 2015 @ 10:50

          Speedream har ju sin lilla prototyp och ska ha heder för att de tror så benhårt på sin sak. Men jag har intrycket att det mesta de producerat är nya renderingar, nya visioner, år efter år. Fast vem vet, historien kanske ger dem rätt.

          Reply

  3. Thomas Wiberg
    Jan 16, 2015 @ 10:58

    Alltid intressant när folk vågar prova nya ideer. Jag blir lite skum på dessa foils ur ett par aspekter. Första tanken jag fick var att dom ser väl små ut för att ersätta de daggerboards förra generationen IMOCA 60:or hade för att förhindra avdrift. Svängkölen är ju helt kass ur det perspektivet. Den andra funderingen var hur f-n ser patentet för DSS-fenorna ut som sitter på Wild Oats om dessa foils på Bank Populaire är okej. Dom gör i alla fall till viss del samma jobb? Känns lite som att denna promotionsnutt inte visar hela bilden.

    Reply

  4. Pelle Pedersen
    Jan 16, 2015 @ 12:54

    Ser ut som en “normal” IMOCA som också har foils; funkar det inte är det väl bara täppa igen hålen, korka upp nya och köra vanliga svärd?? Säkert några fler ändringar också…!
    Frisk satsning!!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 16, 2015 @ 13:50

      Det bygg 6 nya och alla lär ta ut svängarna. Skall bli spännande.

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Jan 16, 2015 @ 14:06

        Dags att “överraska” Peter?!:)

        Reply

  5. Ted
    Jan 16, 2015 @ 13:14

    Ska bli ännu roligare att följa racet nu.

    Reply

  6. Pelle Fälth
    Jan 18, 2015 @ 19:15

    Detta innebär ett rejält lyft ;-)

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Jan 28, 2015 @ 23:40

    Så enkelt är det…

    imoca-princip

    Reply

    • Sebastian
      Jan 29, 2015 @ 00:34

      Ett lyft av den tiltade kölen. Förklara gärna. Varför då ha blybulb? Menar han att kölformen lyfter hela ekipaget.

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Jan 29, 2015 @ 08:47

        Kölens infästning är vinklad för att skapa ett lyft upp ur vattnet. Samma som på VO65.

        In the IMOCA class, the transition to foils is part of a logic flow.

        The first change was to the “tilt” on the pins (keel rotation axis angled with respect to the water plane the boat, typically angles of between 4 and 9 with the new standard IMOCA bowling) to create an angled attack on the keel and thus relieve the boat. The direct consequence of this angle of “tilt” is to lose righting moment, because the force exercises in the wind.

        The continuity of this approach was to work on the foils to regain the righting moment lost the keel continuing to dynamically reduce the boats (over the boats come vites, plus the keel and the foils are and the boat lightens and goes fast). The 60-foot-Verdier VPLP signed in 2015 will all be equipped with foils.

        Each team has a specification specific use for these foils, so that each pair of foils will specificity. The fleet of six new vessels will be very rich in information to open this new page of history of ocean racing monohull.

        We already know that there will be a significant gain in speed; the foils could win two days on a Vendée Globe. It’s on a reach that differential will be the highest. Downwind, the boats should also gain speed. At the close, it will be more complicated but close, it’s only 10% on a Vendée Globe. And after that? What developments have bought results emergence of these new appendages?

        The foils “expand” significantly hulls. Why not reduce the width of the shells?

        To be continued …

        Reply

    • Pelle Fälth
      Jan 29, 2015 @ 07:58

      bogpropellern har lite konstig placering ;-)

      Reply

  8. Thomas Wiberg
    Jan 29, 2015 @ 10:56

    Jätteintressant utveckling! Speciellt meningen om vart det kan leda med foils och att nästa logiska steg kanske är smalare skrov. Av skissen kan jag fortfarande inte se vad som skulle hindra avdrift. Varken svängkölen eller dessa foils gör det på något effektivt sätt utan påverkar främst rätande moment. Det kanske finns någon “Swiss army knife” i bakfickan om en sån här båt skulle ha oturen att behöva segla bidevind?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 29, 2015 @ 11:03

      Min uppfattning är att den yttersta vertikala delen av den böjda foilen är den som ersätter centerborden. Den horisontella motsvarar en “traditionell” DSS?

      Reply

  9. Thomas Wiberg
    Jan 29, 2015 @ 14:51

    Ja, så ser det ut att vara tänkt. Det är nog också så att det som jag uppfattar som avsaknad av avdriftshämmande attiraljer bara speglar vad dessa båtar är optimerade för. De är ju knappast några särskilt bra allround-båtar utan är ju ganska extremt undanvindsorienterade. Men, som sagt, en spännande utveckling!

    Reply

  10. Jens Allroth
    Jan 29, 2015 @ 22:45

    Jag är inte hundra säker på hur reglerna ser ut nu efter att man godkänt DSS i höstas, men innan dess var det i alla fall bara tillåtet att ha totalt fem appendages. Jag misstänker att det är därför det sitter en stor winglet längst ut på foilen, annars hade det naturliga väl varit att sätta dit ett centerbord som man kan hissa upp när det inte behövs?. Jag vet att en del team övervägde att välja bort ett roder för att kunna göra detta. Att man ännu inte valt att gå mot en smalare vattenlinje tror jag till stor del beror på att man helt enkelt inte vågar ta för stora risker med sin design, vad jag hört ligger de flesta nya skroven ganska nära varandra i vattenlinjebredd.

    Blir spännande att se båtarna på havet! Jag har testat Infiniti 36 en hel del och det kan gå precis hur fort som helst vid rätt förhållande. I lättvind kör man upp foilen i lovart och drar fördel av sin smala vattenlinje och stora segelyta. Det är i mellanregistret innan foilen riktigt börjar funka som det är lite knixigare. En del hävdar att längre vattenlinje på större båtar bidrar till att foilen börjar fungera bättre tidigare, men jag har inte riktigt förstått hur det skulle hänga ihop? Hur som helst, på IMOCA’n tror jag att svängköl och vattenballast på ett effektivt vis tar båten igenom det “långsamma” registret.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.