Nu blir det allsvenskan i segling

När jag först läste om Bundesligan i Tyskland, där klubblag seglade mot varandra i en liga, så tänkte jag att detta kanske var något lokalt som bara funkade där.

Men när Danmark för ett år sen följde efter så blev det tydligt att formatet tillförde något nytt.

Sedan pratade jag med några vänner från en liten klubb i Danmark. Man hade inte haft någon aktiv kappsegling på väldigt länge. Men när det blev tal om att kvala till Sejlsportligaen så började det hända saker. Man fick ihop ett lag på hamnplanen, letade rätt på gamla bojar och började träna. Både juniorer och gamla rävar som aldrig hade seglat tillsammans förut. Just i det här fallet så missade man kvalet, men när man kom tillbaka till klubben igen fanns ingen återvändo. Nu fanns kappsegling på agendan och man skall försöka igen 2016.

Något magiskt hade hänt…

Lyssna på vad danskarna säger:

http://vimeo.com/97319229

Det här var ett sätt att sätta klubbarna i centrum igen, och kunde vara en vitamininjektion för svensk segling.

Jag jagade SSF under hösten, då jag tyckte att det här var viktigt, och har sedan varit lite bollplank åt dem. Det är ju inte raketvetenskap, utan man kan kopiera det som görs i Tyskland och Danmark. Dessutom har SSF bra erfarenhet från Mästarnas Mästare som är ett liknande format.


AS-RGB-300px

I samarbete med ett antal seglingsklubbar startar Svenska Seglarförbundet nu Allsvenskan i segling. Huvudpartner är Svenska Postkodlotteriet.

För två år sedan startade Tyska Bundesliga, som nu består av två divisioner med 36 klubblag. 2014 följde Danmark efter med 18 lag i Sejlsportligaen. Under 2015 kommer nationella klubbligor att startas i Sverige, England, Nederländerna, Ryssland, Italien och USA. Testevent är på gång i ytterligare länder.

De tre bästa klubbarna från respektive nation kommer att vara kvalificerade till Salling Champions League som planeras till Costa Smeralda YC på Sardinien i september.

Varför får detta koncept så stort gensvar runt om i världen?

Klubbarna är centrala för seglingssporten. Här går man i seglarskola, tränar som jolleseglare och har familjebåten. Men kappsegling sker nästan alltid som enskild seglare eller som team. Men i många andra sporter tävlar man för sin klubb i en nationell liga. Så borde det vara i segling också?

Erfarenheten från andra länder är att klubbkänslan stärks. Klubbens medlemmar engageras i att sätta samman lag, träna, skapa träningsmöjligheter, skaffa sponsorer och jaga lokaltidningen. Både juniorer, OS-seglare och gamla rutinerade seglare samlas för att försvara klubbens färger.

Seglingen blir också enkel och lättillgänglig i båtar som tillhandahålls av Allsvenskan. Dessutom så verkar det vara så att media har enklare att förstå segling när det finns en allsvensk tabell som visar hur det går under säsongen.

Allsvenskan drivs av Svenska Seglarförbundet i nära samarbete med klubbarna. Därför kommer en styrgrupp att sättas samman med två representanter från deltagande klubbar och en representant från Svenska Seglarförbundet.

Anmälan för klubbar är öppen från den 9:e februari, klockan 12.00, till den 20:e februari. Ett lag består av mellan 10 och 15 personer som kan/skall rotera under säsongen. Alla måste ha varit medlemmar i klubben minst 12 månader före första start.

Deltävlingar är planerade till 22-24 maj i Saltsjöbaden, 14-16 augusti i Malmö och 11-13 september i Stenungsund. En deltävling pågår från fredag 14:00 till söndag 15:00 (senaste tid för start). Allsvenskan kommer att köras i sex helt nya J/70. Dessa kommer också att finnas tillgängliga för träning för de klubblag som deltar i Allsvenska.

Champions League är planerat till 17-19 september på Yacht Club Costa Smeralda på Sardinien.

Kontakter
Media: Stefan Rahm, Förbundsdirektör SSF, stefan@ssf.se, 070-180 85 57
Klubbar: Isabelle Lindsten, Kappseglingsansvarig SSF, isabelle@ssf.se, 070-180 85 53

Fakta
– 18 klubblag, max 15 personer i laget
– 3 deltävlingar 2015
– Upp till 45 race under 2,5 seglingsdagar på varje deltävling
– 6 st tillhandahållna J/70
– Topp 3 får tävla i Champions League
– Botten 3 får kvala tillsammans med andra klubbar inför 2016

Deltävling 1: 22-24 maj, KSSS, Saltsjöbaden, Stockholm
Deltävling 2: 14-16 aug, MSS, Västra Hamnen, Malmö
Deltävling 3: 11-13 sept, StSS, Stenungsund
Champions League: 17-19 sept, Costa Smeralda, Italien
Kval 2016: 9-11 okt

Finns det en enda sak som är viktig här så är det klubbkänslan.

När klubblag seglar mot varandra så är det lättare att engagera sig i ”sin” klubb. Det är ju mitt lag som seglar, och allsvenskan blir förhoppningsvis ett format som kan locka de som lämnar jolle- och OS-klasserna.

Här har man i andra länder sett ett ökat engagemang från medlemmar, sponsorer, media och andra. Man har samlats på klubbarna för att följa sitt lag, man har engagerat lokala sponsorer och fått tidningarna att förstå att segling kan presenteras i en tabell precis som andra sporter. Det verkar också som att man har lyckats göra deltävlingarna till roliga arrangemang för både seglare och publik.

Jag tycker det är viktigt att klubbarna känner att det är deras liga, och att man kan använda det för att boosta klubben. Både som lag, men också som potentiell arrangör för en deltävling. Jämför man med andra sporter så skulle man kunna se bra möjligheter att aktivera lokala sponsorer och på detta sätt skapa ännu mer nytta för klubben.

2015 blir så klart ett år där man behöver etablera konceptet.

danmark-sejlsportligaen-01-credit-Per-Heegaard

Det kommer säkert att bli en del snack om båtarna, och SSF tittade på ett antal olika alternativ. Men alla andra ligor runt om på jordklotet kör J/70. Och Champions League kommer att avgöras i J/70. Så jag tror nog att de flesta kommer att tycka att det är rätt väg att gå.

I Danmark så köpte förbundet sju båtar, men hade varit svårt för SSF. Så i Sverige kommer 6 identiska båtar att köpas av privatpersoner, som sedan hyr ut dem till Allsvenskan. De skall stå på, och skötas av, tre klubbar i Stockholm, Göteborg och Malmö där de kan användas för träning av de lag som är med i ligan.

Förhoppningsvis blir detta ytterligare en boost för klubbarna och de lag som seglar i ligan.

Jag har sagt att jag är beredd att köpa en av båtarna i Göteborg, och jag kommer att koordinera detta även för de andra orterna. För mig är det en bra chans att hjälpa klubbarna i regionen samtidigt som jag kan få segla en del själv. Till exempel så kommer man att kunna segla de flesta seglingarna i J/70 Cup om man vill det.

Om någon vill veta mer om upplägget med båtar så mailar man mig på peter@blur.se.

Klubbar som vill vara med kontaktar Isabelle på SSF, isabelle@ssf.se, 070-180 85 53.

Jag tror det här är en grym grej för Svenska klubbar!

Men det blir inte bättre än vad man gör det till. Så jag hoppas att man tar chansen, och funderar på:

  • hur man kan få med yngre seglare och tjejer i teamet
  • hur man kan ordna träningar och kval på hemmaplan
  • hur man kan få alla medlemmar att bli fans
  • hur man kan locka lokala sponsorer till klubben och eventuella deltävlingar
  • hur man kan få lokaltidningen att förstå att man fightas i Allsvenskan…

danmark-sejlsportligaen-04-credit-Per-Heegaard

Allsvenskan-guide-photo

Foton: Per Heegaard.