Skip to content

36 Comments

  1. Lasse Bergkvist J/80 Swe 196
    Feb 19, 2015 @ 21:20

    Ser härligt ut!
    Den där båten vill jag också provsegla snart! Klart bra idé att ta fram en rolig båt till överkomlig kostnad – 4 killar/tjejer som delar på en båt får skoj till en relativt överkomlig kostnad – lycka till, ska bli skoj att se er på banorna i sommar. Seapilot2Star och Bohusracet bör väl ha 4-5 på startlinjen?

    Reply

  2. 707 swe 33
    Feb 19, 2015 @ 21:53

    Vad är det som har gjort att alla nya båtar ska köra med gennaker?
    Känns som Code och gennaker segel är det som gäller nu. Har ändå en filosofi att vid srs-kryss/läns bana måste spinnaker vara bättre än gennaker. Sen har min lilla erfarenhet av gennaker inte visat sig att den är mer lätthanterad än spinnaker.

    Skulle tex FarEast vara snabbar eller långsamare med spinnaker?

    Reply

  3. Jocke_R
    Feb 19, 2015 @ 23:04

    Jag trodde det var Runström o co som hade det tidigare rekordet.

    http://www.blur.se/2015/02/13/antligen-fredag-326/

    Reply

  4. Petter
    Feb 19, 2015 @ 23:21

    Ser ut som en skitkul båt. Men som du säger, finns det plats för en till? Vad hände med J/80 tex och vad är det som skiljer mellan tex den och FE28R? Jag hade mer än gärna seglat i ett stort fält med liknande båtar i full fart, men eftersom det dyker upp en ny klass varje år som dessutom äter från en annan (mitt antagande iofs men det känns så) så blir det bästa alternativet ändå att fortsätta segla express.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 20, 2015 @ 07:56

      “Entyp” är ju ett ganska vitt begrepp, där det är skillnad på 606 och Melges 32 :-)

      Eftersom J/70 och FarEast 28R kostar nästan exakt lika mycket så är det ju en intressant jämförelse.

      J/70-klassen verkar locka många som seglat andra entypsklasser men är intresserade av en ny båt och kanske segla stora mästerskap i Europe eller USA. Flera gör come-back efter uppehåll och vi ser andra i helt nya konstellationer.

      FarEast 28R verkar locka nya besättningar till entyp, vilket i så fall är superkul. De 4 båtarna har gått till Gransegel (som väl framför allt varit engagerade i flerskrov och shorthanded), Mats Runström själv (som inbiten havs- och shorthandedseglare), Jesper Ott (riggarguru som väl inte kört nåt eget projekt på ett tag och så Hans Broman (ordförande i Havskappseglingsförbundet).

      Om vi både kan få en nytändning bland gamla entypsseglare, och rekrytera nya, så är väl det en jättebra utveckling.

      Reply

      • Petter
        Feb 20, 2015 @ 09:05

        Såklart är det ju kanonbra om det som du säger taggar fler som inte gjort det till att segla entyp, jag håller med dig helt och hållet där, om det blir utfallet. Jag är bara rädd att det blir precis tvärt om att man sprider ut entypsseglare i ännu en till klass och då är det ju kontraproduktivt.
        J/70 förstår jag absolut att man väljer iom möjigheterna att åka ut och tävla utanför gränserna. Men vad händer med cb66 samtidigt och har J/80 kvar sin sm-status fortfarande? Jag som alla andra vill ju att fler ska börja segla och gärna entyp eftersom jag själv gör det, men jag är inte helt övertygad om att lösningen alltid är en till ny båttyp bara. Med risk att låta som en gammal konservativ surgubbe.

        Reply

        • Peter
          Feb 20, 2015 @ 13:57

          det som är mest intressant vad som seglas I hemmavikarna. Så finns det olika fleetar I olika delar av landet. vet ej hur pass mycket utbyte är sins emellan men jag tror nog att det är mindre avgörande bland kölbåtarna.

          Reply

  5. Thomas Wiberg
    Feb 20, 2015 @ 00:46

    FarEast 28:an ser jättefin ut! Det här med priset måste man säga är en ren sensation! Motsvarande bygge här hemma i Sverige skulle säkerligen hamn på runt miljonen. Jättekul att det går att sälja den till ett så lågt pris. Det gör förhoppningsvis att fler provar och köper båtar för pigg AWS-segling här hemma. Samtidigt måste det varit en besvärlig resa att få fram en så fin produkt i Kina. Skulle tro att Martin Voogt tidvis mer eller mindre varit tvungen bo där borta.

    Önskar alla inblandade lycka till med projektet och försäljningen. Det är trots vissa stön och pust från Express och J 80 seglare bra för svensk segling med fler prestandabåtar. Och precis som Peter skriver, har man en gång provat finns det ingen väg tillbaka.

    Reply

  6. Sillstryparn
    Feb 20, 2015 @ 08:46

    Behöver en entypsbåt vara snabb?
    Viktigare är att samla stora fält och att reglerna är strikta.
    Praktexempel är Express och H-båt

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 20, 2015 @ 09:53

      +1

      Men samtidigt så är det ingen nackdel att undanvindarna blir kul, och att de blir minst lika utslagsgivande och intensiva som kryssarna?

      Sedan blir det mer seglat. När vi hade Express var det ytterst sällan jag tog ut den för att dra repor en sommarkväll. Med J/111 så tar jag varje chans att komma ut och hissa upp gennakern.

      Reply

      • Sillstryparn
        Feb 20, 2015 @ 10:45

        +2: Very true!

        Reply

  7. Per
    Feb 20, 2015 @ 10:42

    Riktigt kul att de visar att det går att bygga båtar till ett lågt pris.

    Reply

    • Martin
      Feb 20, 2015 @ 14:24

      Sen kan man ju fråga sej varför det är så mycket billigare i Kina. Buslåga löner och obefintlugt miljlötänk bl.a.

      Reply

      • Mikael Håkansson
        Feb 21, 2015 @ 10:48

        +5

        Reply

        • Mikael Håkansson
          Feb 21, 2015 @ 18:38

          Haha, nä jag såg att det diskuterats livligt tidigare här på BLUR, och självfallet finns poänger från båda perspektiven. Men det är föga kontroversiellt att påstå att produktioner läggs i Asien, (och andra utvecklingsområden) pga låga lönekostnader och att förhållanden många gånger är dåliga. Det är så vår värld ser ut och det gäller det mesta vi konsumerar inom elektronikområdet, inga nyheter för någon förstås. I många fall sker det helt riktigt under justa förhållanden, såklart. Mina nya North-segel är tillverkade i Sri Lanka, blev jag varse om efter jag beställt dem, och inte hade det påverkat mitt val/beslut. Jag vet inte vilken verksamhet som har jordtrampat golv i Göteborg och vilka ytterligare usla förhållanden som råder där, men i Sverige har vi en arbetsmiljölagstiftning som inte gör mig bekymrad ur det perspektivet.. Jag har ett arbetsmiljöansvar och vet vad som krävs för att leva upp till kraven och vilken tid det tar. Jag vet ingenting om FarEast produktion, men inte blir jag vare sig imponerad eller förvånad över att det går att bygga båtar billigt, det var väl det som var min poäng.. :)

          Reply

          • Pelle Fälth
            Feb 21, 2015 @ 19:26

            Båtbyggeriet med jordtrampat golv har fram tills i år legat på Tredje Långgatan, mitt i centrala Gbg, inhyst i ett gammalt möbelsníckeri från 1870-talet. Båtarna som byggts där är utrustade med North segel från Sri Lanka och kolfibermaster från Nya Zeeland. Precis som du säger; det är så världen ser ut. Det kan dock vara intressant att reflektera över vad det är som driver utvecklingen, seglarnas behov eller tillverkarnas möjligheter. Gissar att vi närmar oss ett läge där seglarna inser att det inte är +40-fot med två rattar de helst vill ha…

      • Peter Gustafsson
        Feb 21, 2015 @ 11:21

        Jag är inte säker på att man kan dra den enkla slutsatsen att en moderen båtbyggare i Kina som producerar 5000 båtar per år (30% av världens optimister) har sämre miljötänk en en svensk båtbyggare som bygger två båtar per år i en lada :-)

        Reply

        • Pelle Fälth
          Feb 21, 2015 @ 11:56

          Helt riktigt Peter, men miljöeffekten av de 5000 båtarna lär vara betydande jmf med de två som producerats i ladan. Oavsett miljötänk.

          Reply

  8. Mats Johansson
    Feb 20, 2015 @ 11:02

    Anledningen till att Fareast 28R blev mitt val. Har som nämnts seglat mycket flerskrov och tycker att livet är för kort för att segla långsamt. FE28 bjuder mycket seglingsglädje för rimlig slant. Kan det kombineras med entyp har vi nyckeln till framgång.Snabb nog att bygga egen vind i de lättare vindar vi seglar här på ostkusten. Jämför SRS J-70 och Fareast 28 så förstår ni skillnaden. På J-70 är det gränsfall med gennaker här på ostkusten.
    Eller som Dick Newick sa;
    “People sail for fun and no one has yet convinced me that it’s more fun to go slow than it is to go fast.”

    Reply

  9. Bosse F
    Feb 20, 2015 @ 11:51

    Vad har den för SRS? j/70?

    Reply

    • Dan
      Feb 20, 2015 @ 12:33

      1,186 verkar det som.

      Reply

  10. srsseglaren
    Feb 20, 2015 @ 12:33

    J 70 SRS 1,186
    Far East 28r uppskattat 1,32-1,35 inget spikat därför som Pelle L. brukar säga hittepå.

    Mycket som är rätt med denna bla bra för barnfamiljer där ngn av föräldrarna gärna kappseglar.
    Hittar ingen info om inredning, antar att orsaken är det inte finns så mycket ?

    Hade den sett ut som Seascape 27 kunde många kvälls och helgturer slutat annorlunda dvs man stannar kvar på sjön längre istället för att ta sig hem till familjen.
    Det finns förstås Fareast 26 för dessa och genom skillnaden i inredning undviks kanske kannibalism på egna båtar ?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 20, 2015 @ 14:34

      Jag tror inte man skall räkna med att få med familjen på en övernattning i vare sig FarEast 28R eller J/70. Eller Farr 30 :-)

      De är alla kappseglingsbåtar först och främst.

      Här ser du inredningsbilder på 28R. http://www.blur.se/2014/11/14/fareast-28r-seglar/

      Man skall stoppa i ett par rörkojer som man kan vila på t.ex. under Twostar eller Bohusracet. Men det är skillnad på en Seascape 27 eller en J/88 som man faktiskt kan bo i och laga sig en middag. Det skiljer också på prestandan.

      Reply

  11. Sillstryparn
    Feb 20, 2015 @ 15:03

    Finns det nån som har koll på hur kölinfästningen är gjord och i vilket material kölbladet är tillverkat?
    Alltid lite läskigt med relativt extrema köldesigns på budgetbåtar, i synnerhet om man ämnar sig ut på öppna havet.

    Reply

    • Mats Runström
      Feb 24, 2015 @ 22:09

      Hej,

      Både roder och kölblad har i stort sätt samma sammansättningen.

      Bladen är tillverkat i kolfiber med kärna i “PVC foam core”.
      Hela bladet är vacuminjicerat och alla formar är tillverkade av aluminium för högre slutfinish och längre livslängd.

      Till skillnad ifrån flera stora leverantörer där man “limmar” ihop två halvor (av speciellt roder), så lindar Fareast kolfibermattan runt kärnan innan man injicerar epoxyn. På så sätt minimerar man framtida vatteninträngning.

      Du är varmt välkommen till monter A05:16 på mässan i Stockholm, där vi ställer kölen på sidan för beskådning!

      //Mats Runström
      Nordic Yachts

      Reply

  12. frank
    Feb 21, 2015 @ 10:21

    go on training, you will need this for when you wil meet us on the first international race
    Our boat arrives in 1 week in Marseille

    Reply

  13. FarEast 28R | filmen - BLUR
    Mar 3, 2015 @ 03:40

    […] Här kommer till sist lite rörliga bilder från vår testsegling. Läs hela artikeln här. […]

    Reply

  14. Mats Runström
    Mar 27, 2015 @ 22:50

    Hej,

    Idag sålde vi vår 10:e FAREAST 28R här i Sverige!

    Intresset är fortfarande stort och vi provseglar just nu med de som är mest intresserade för leverans innan sommaren. Bra performance, hög kvalitet och trailerbarhet till ett fantastiskt pris är de gemensamma nämnarna. Att man dessutom får vara med i en spännande ny OD-klass, kombinerat med handikapsegling (SRS) om man så önskar, gör FAREAST 28R till en bra crossover.

    Tack till alla kunder och välkommen till er som ännu inte bestämt Er!

    Seglarhälsningar
    Mats Runström
    Nordic Yachts // Fareast

    Reply

  15. Mikael Vesala
    Mar 28, 2015 @ 12:52

    Grattis till framgången med Fareast 28 R Mats ! Det är nog det roligaste i båtväg, nåbart för en bred massa som kommit in i landet på evigheter! Hade jag inte haft Cheetah så hade jag garanterat beställt en. Håller med Anders Nilsson, skulle vara kul om ni får båten inmätt i ORC, kanske kan det bli nån mer båt som hänger på till Ungern i maj och seglar EM i sportbåt! Kommer bli årets häftigaste äventyr!!

    Reply

  16. Jörgen Wennberg
    Apr 13, 2015 @ 04:35

    Jag var med och lanserade J24 delvis som ett resultat av uttröttad mätbrevssegling på 80 talet. Har ägnat mig åt ORCi ett tag men längtar till entyps segling igen. Notera att heta designs går åt snabba mono eller multi hull. Skall bli urkul att få segla min FE 28R, Take Off 2 ,kommande säsong.

    Reply

  17. Magnus Myrenberg
    Apr 13, 2015 @ 11:33

    Håller med dig Jörgen. Ser verkligen fram emot sommaren med FarEasten.
    Kul Mats att detta kommit igång. Grattis!

    Reply

  18. Mats Runström
    May 4, 2015 @ 22:47

    Försäkringsbolaget Alandia går in som huvudsponsor för FAREAST 28R Cup 2015!

    Vi är glada att presentera Alandia som partner till FAREAST 28R Cupen 2015. Det ger oss möjlighet att förstärka de sociala eventen på både land och vatten under den kommande säsongen!

    Läs mer:
    http://nordicyachts.se/index.php/nyheter/item/70-alandia-huvudsposnor-for-fareast-28r-cup-2015.html

    Seglarhälsningar
    Nordic Yachts

    Reply

  19. Provsegla FAREAST 28R till helgen - BLUR
    Oct 12, 2015 @ 20:00

    […] Vi startade ju säsongen 2015 med att provsegla FAREAST 28R. […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.