Svensk Segelsport 2015-1
Årets första nummer av Svensk Segelsport är ute. Förutom bra artiklar om Allsvenskan, Sailcoacher och en del annat så berör Lena Engström några viktiga punkter i sin ledare, nu när strategiarbetet skall bli mer konkret.
En annan viktig del som kommit fram i strategiarbetet är att det är stor variation på behovet av olika tjänster från våra medlemsklubbar, klassförbund och enskilda seglare. Det är dags att titta på en differentierad avgiftsstruktur vilket innebär att vi erbjuder olika grupper olika typer av service och att de därför betalar för de tjänster de nyttjar.
Detta är fel frågeställning?
Varför skall man börja med “en differentierad avgiftsstruktur”? I sin strategiska plan har man varit tydlig med hur det skall gå till: identifiera målgrupperna, deras behov och specificera hur dessa skall tillgodoses.
Därefter kan man titta på vad de skall kosta. Och vem som skall betala för vad.
Jag upplever att betalningsviljan är relativ hög. Om man förstår vad man betalar för och får värde för pengarna. Att få en klubb utan kappseglare att betala medlemsavgiften till SSF, utan att förstå varför, är svårt. Att få seglare att betala kappseglingslicens, utan att veta vad man får för pengarna, likaså.
Lena konstaterar helt riktgt att vi har en komplex organisation av vår sport. Låt oss börja där, så kommer mycket annat att bli enklare.
Feb 23, 2015 @ 10:42
Man skulle kunna tolka det som Lena Engström skriver i Svensk Segelsport att Distrikten och Klassförbunden bara är i vägen. Problemet är att de röstberättigade medlemmarna i SSF består av just 17st Distrikt och 38st Klassförbund med SM-status. Det är alltså Distrikten och Klassförbunden som SSF finns till för och i förlängningen dess medlemmar. Om Klassförbunden blir av med sin SM status förlorar de sin rösträtt och då är det problemet ur världen. Tricket blir nog att få Distrikten till att lägga ner sig själva genom att rösta för nya stadgar där klubbarna blir röstberättigade medlemmar istället. Det kanske går och det kanske dessutom blir bra!
Känslan man får är att SSF vill vara ett effektivt företag med alla seglare som betalande kunder. Det kanske också är bra, men det är upp till de röstberättigade medlemmarna att bestämma.
Feb 23, 2015 @ 12:14
Svårt att förstå poängen med dina inlägg Sten.
Feb 23, 2015 @ 18:49
Det är till och med svårt att få medlemmarna/klubbarna att betala även om de vet vad de får eftersom de inte nyttjar några av de tjänster som SSF tillhandahåller. Min klubb som har en knapp majoritet av segelbåtar gentemot motorbåtar och har betalat avgift för alla medlemmar i alla år (man måste ju betala för samtliga medlemmar, även motorbåtsägarna) har nu klubbens styrelse o framför allt motorbåtsägarna tröttnat o klubben kommer nu besluta att gå ur SSF för att spara pengar. Eftersom vi inte har någon ungdomsverksamhet och inte anordnar några kappseglingar är det svårt att komma med mina mjukare argument i form av tradition, möjlighet för medlemmar att kappsegla i officiella sammanhang osv. Jag som vill kappsegla får då istället söka medlemskap i ytterligare en klubb vilket känns fånigt. För vår klubb kanske det skulle funka med en lägre avgift för ett passivt medlemsskap baserat på antalet segelbåtsägare i klubben samt kanske en högre avgift för det fåtal i klubben som vill kappsegla. Bättre stt SSF får in lite avgiftsintäkter istället för inga alls.
Tomas
Feb 23, 2015 @ 20:15
då finns ju personer som påstår att avgifter är inte problem. Så vet jag att det är just ett problem i en del klubbar som inte sett att de fått ut något av medlemskap. Det blir för en del klubbar billigare att de kappseglare bilda sin egen klubb och få sen medlemsrabatt i moderklubben. Ett annat sätt är att man hänvisar till andra klubbar. Jolleklubbar tar säkerligen gärna emot kölbåtsägare som endast behöver ett medlemskap i en till ISAF-ansluten klubb.
Feb 23, 2015 @ 20:36
Min klubb VBK (Viggbyholms Båtklubb) – som är en stor klubb (1000-1500 båtar) hade exakt samma problem; endast hälften av medlemmarna har segelbåt och bara en handfull av dessa kappseglar (kanske 20-talet båtar). Enligt VBKs styrelse försökte de få till en dialog med SSF men det var svårt att först få respons överhuvudtaget och när de till slut fick det så fanns ingen öppenhet från SSF för att kompromissa. Förslaget halverad avgift – dvs för klubbens alla segelbåtar (inte bara fåtalet kappseglare) var ointressant. Det slutade då tyvärr med att VBK gick ur SSF då klubben inte såg att det sexsiffriga belopp den betalade SSF varje år stod i rimlig proportion till vad fick tillbaka – vilket de också ansåg var mycket otydligt.
Jag tävlar nu för en annan klubb. Några andra i klubben startade en mindre kappseglingsklubb för de fåtal i klubben som ville kunna kappsegla.
Resultatet för SSF blev alltså ett mycket stort årligt ekonomiskt tapp. Istället för att ha tagit möjligheten till halva det sexsiffriga beloppet årligen så får de nu några futtiga slantar från den nya lilla kappseglingsklubben.
Det är klart att det missade samgåendet med SBU, tappade intäkter pga inflexibelt agerande mot klubbar som ifrågasätter avgiften och misslyckat sponsorarbete resulterar i en desperat jakt på annan finansiering. Utan transperens i Årsredovisningar och hur intäkterna används så lär skepsisen mot nya avgifter bestå.
Feb 23, 2015 @ 19:31
Svensk segling har för många medlemmar idag som betalar för mycket till förbundet för en verksamhet det inte längre efterfrågar. Framöver kommer de som vill kappsegla enligt dagens upplägg oavsett nivå få betala mångdubbelt mer i avgift för att hålla igång SSF kansli med personal. Alternativet är att riva pyramiderna och börja om, allt för mycket kraft och pengar har lagts på utredningar, sailcoacher, båtköp mm utan att vi blivit fler seglare. Alla som påstår nåt annat talar för sin sjuka mor och sitt eget välbehag. Det är dags att klubbarna och distrikt tar sitt ansvar på seglardagen. Där finns makten men det har ju ända sedan Lena valdes varit en intern kamp och strid mellan olika distrikt, styrelse och personal. Och Sten det går inte att missförstå dig om man är insatt.
Feb 23, 2015 @ 21:51
SSFs styrelse har någon form av revanschbegär. I alla stora frågor som de drivit har det blivit motgångar. För ett antal år sedan drev de frågan om att lägga ned distrikten till några regioner = stortorsk!
SSF drev också frågan om könskvotering i klubbar, distrikt och klassförbund = stortorsk
SSF drev frågan om sammanslagning med SBU i absurdum, tre år av en totalt meningslös och nedbrytande verksamhet med konsulter och utredningar där styrelsen tog ställning för en sammanslagning = dubbeltorsk då även SBU röstade ned förslaget
Vid samtliga nederlag skrevs det sura och nedlåtande ledare som idiotförklarade medlemmar som hade en annan åsikt.
Nu är det dags igen….Sten är mycket tydlig, om nu någon annan tror något annat!
Feb 23, 2015 @ 22:16
Jag tror helt enkelt det är så att man har ett “omöjligt uppdrag”?
Det går inte att tillfredsställa alla distrikt, klassförbund, klubbar och seglare. Inte på samma gång i alla fall. Många klubbar har sina egna problem och saknar riktning. Eller har alldeles för få seglare för att få kritisk massa. Och vare sig SSF, distrikten eller klubbarna har koll på vilka medlemmarna/seglarna är och vad de vill.
Jag kan inte riktigt se vad som är vägen framåt?
Att låta styrelsen jobba med förslag som man sedan skjuter ner måste ju vara slöseri med deras tid och seglarnas pengar?
Personligen hade jag kunnat se fördelarna med en bred organisation a la Engelsk modell. Inte minst för att få en kritisk medlemsmassa. Men nu ville inte majoriteten det, och det får vi respektera.
Men nu behöver vi bygga något som funkar för 30.000 aktiva seglare, och det yttersta ansvaret för det ligger väl på seglardagen om en månad?
Feb 25, 2015 @ 21:22
Peter,
Intressant att du lyfter RYA, och helt rätt att göra det också!
Jag har under ett par år fått vara med på flera RYA event/tävlingar, och följt dem både på bredd nivå och sett deras enorma styrka i sin organisation på världscupsevent.
Det jag finner mest imponerande med RYA är att de står för kvalite i seglarskolan och det är eftersträvat att gå en RYA kurs, RYA arrangerade event samlar deltagare och är roligare. Som kappseglare imponeras jag hur de har samlat Skandia och Volvo Cars för att driva imponerande och stora OS satsningar.
Efter att ha sett bristen på resurser för våra elitseglare, next generation får ingen support efter gymnasiet, vi blir inte fler och samtidigt börjar klubbarna vika sig ute i Sverige för de får inte värde. Jag förstår alla. Frågan är bara hur ska vi lyckas?
Jag tycker att SSF har blivit mycket bättre i sin kommunikation de senaste åren, likaså hör jag från klubbarna att de ser mer värde idag. Låt det fortsätta!
Personligen en tävlingslicens på 250kr eller så är okej, och krävs det för att få upp siffrorna hos SSF så stödjer jag det. Det får gärna komma med ett krav på regelkunskap, så jag gör testet varje år. Likaså föder det incitament för två till fyra regelkvällar på klubben varje år, och vi får mer SISU lärtimmar och vår statistik kommer se bättre ut.
Feb 25, 2015 @ 21:56
Det är tillochmed så att jag tittar på att åka till England för att gå en RYA-kurs i First Aid. Dels för att det inte ordnas någon här hemma – vilket ju är konstigt – men också för att jag upplever att det finns ett värde att deras logga sitter på mitt intyg- Så klart bra varumärkesjobb från deras del :-)
Jag har inte heller något problem att betala, och jag tror alla vore betjänta av en högre aktivitet hos både klubbar och seglare (jag får inga inbjudningar om regelkurser eller liknande). Men man kan inte börja i avgiftsänden, för då börjar massa småsaker kosta både på klubb-, klassförbunds- och förbundsnivå.
Jag tror inte sporten blir bättre för att jag betalar klubbmedlemskap, klassförbundsavgift, mätbrevsavgift, tävlingslicens, båtlicens, startavgift, SM-licens, shorthandedlicens, reklamlicens eller avgift för att köra gennaker.
Feb 23, 2015 @ 23:05
Hallå hallå, 30 000 aktiva seglare, var kom den siffran ifrån. För att vara aktiv bör man väl minst vara aktiv ett antal gånger per år – minst 10 ggr kan man väl tycka även om det är en låg siffra.? Och då blir det ett betydligt lägre antal aktiva för vi räknar väl inte semesterseglare för då kan vi väl räkna de som seglar barkbåt också.
Det seglardagen behöver göra är att välja en styrelse som vågar att förändra både personellt och ha en förmåga att välja rätt målinriktade aktiviteter som levererar fler utövare och tillväxt i svensk segling. Detta har inte skett under de senaste på tio åren. Lite självrannsakan borde finnas i den innersta kretsen, för ett omtag som heter duga krävs men då måste man kanske ställa sig offside en stund för att få synskärpa.
Feb 23, 2015 @ 23:14
Ja, sätter vi bara ambitionen tillräckligt högt
så kan vi nog bli av med de flesta medlemmarna :-)
Ny slogan “inte så många skall med”, vilket ligger
helt i linje med segelsportens stolta tradition.
Feb 23, 2015 @ 23:32
Ja resan är nog tyvärr inledd eller rättare sagt vi var aldrig dryga 100000 seglare. Vi kan inte längre glädjas åt de bidrag vi fått från alla kollektivanslutna medlemmar under årens lopp. Nu får vi hoppas att dessa i stället köper massor av lotter när verklighetens ekonomiska villkor kommer ikapp oss.
Men hoppet står till att några vill lägga ner den tid ute i klubbarna som krävs för att få intresset att spira igen på alla de platser där klubbvimpel hänger på trekvart. Detta skall SSF underlätta och inte detaljstyra på det sätt som de idag upplevs på många håll.
Feb 25, 2015 @ 21:43
https://burp1.wordpress.com/2015/02/22/det-spretar-at-alla-hall-och-kanter/
På denna länk får man sig en funderare, så illa är det väl inte?
Feb 25, 2015 @ 22:03
Har man följt dem ett tag så kan man konstatera att ingenting är bra.
Bara den sanne pessimisten kan titta ut över ett antal positiva projekt och gnälla över att det är så spretigt :-)
SSF gör allt fel (oavsett om man hittar på eget eller kopierar sånt som funkar på andra ställen). Flerskrov är kass. Att folk satsar pengar på segling är dumt. Att segla i tillhandahållna båtar är fel. Sociala medier förstör. Jag får också en känga – osäkert varför. Allt är kass helt enkelt. Som vanligt.
Att aktiva seglare faktiskt älskar det mesta som de hatar är väl ganska symtomatiskt.
Det är ganska skönt att de inte orkar gnälla så ofta nu för tiden.
Feb 26, 2015 @ 07:59
Nu fick du fart på Burp!
Feb 26, 2015 @ 08:24
Verkligen.
Det är stor humor att de teoretiserar kring Twitter och Instagram. Raderar man kritiska kommentarer på sin blogg så har man nog förverkat rätten att recensera sociala medier.
Och så pratar man om eftertanke och analys, trots att man inte orkar sätta sig in de saker man kritiserar. Men det är väl helt ointressant att de “affärsmän” som är så fel ute, satsar massor av pengar på att lyfta ungdomssegling. Eller att många av de event man kritiserar kan innebära miljoner rakt in i klubbarnas ungdomsverksamheter. Och kanske det inte alls handlar om “publik och media” utan att ge seglarna nya plattformar för att vidareutvecklas.
Men det är klart.
Vill man bara gnälla, då är det lättare att vara anonym, skita i analysen och med en svepande rörelse hävda att alla andra har fel.
Jag är dock osäker på exakt hur det skall hjälpa svensk segling?
Feb 26, 2015 @ 21:48
Kasta inte sten… Censur av inlägg sker även på din blogg -hur vill du tolka det?
Feb 26, 2015 @ 22:00
Jasså? Närdå?
Jag tycker vi kan föra en debatt med högt i tak utan att jag tar bort dina inlägg. På Burp hann jag lägga in två kommentarer innan de tog bort alla mina.
Feb 27, 2015 @ 14:43
Januari, tre separata tillfälle.
Feb 27, 2015 @ 15:12
Rikard I, ta chansen att posta dessa igen, åtminstone jag blir nyfiken på vad det handlar om…
http://youtu.be/k03ak-hi_zw
Feb 27, 2015 @ 15:15
Rikard, du får gärna maila mig separat på peter@blur.se.
Jag har inte medvetet tagit bort några kommentarer. Det kan vara så att de har fastnat i ett spam-filter, men jag har svårt att se varför. Du har med detta alias gjort 132 kommentarer, och i flera frågor tycker vi radikalt olika, men det är helt ok. Det är så det skall vara.
Som sagt. Posta dem igen. Jag är också nyfiken :-)
Feb 28, 2015 @ 08:11
Inläggen rörde SRS. Jag upplever dock inte att taket når särskilt högt i den frågan på Blur. Detsamma tror jag att Patrick A och Arvika Båtklubb upplever efter sågningarna i vintras efter att Patrick initialt uttalade sig konstruktivt analyserande map SRS.
Det räcker inte bara med intentioner som värdegrund – Walk the Walk and talk the talk.
Mar 2, 2015 @ 17:36
Hittade mycket riktigt din kommentar i spam-filtret. Vet inte varför.
Att du och jag har olika uppfattning i SRS-frågan har ingenting att göra med hur högt i tak det är här på bloggen. Jag uppmuntrar alla att föra fram sina synpunkter, så för jag fram mina. Jag försöker verkligen förstå allas argument och på vilka grunder de förs fram. På samma sätt var det i fallet med Arvika, där jag publicerade information från bägge parter och lät alla komma till tals.
Men just i dessa fall tvekar jag inte heller att vara en motvikt till uppenbara egenintressen.
Sammanfattningsvis: bra debatter är värdefulla, och vi måste våga lyfta alla möjliga frågeställningar om svensk segling skall utvecklas.
Så det finns ingen anledning att ta bort dina inlägg, jag har aldrig gjort det och kommer förhoppningsvis aldrig att behöva göra det.
Jag hoppas att du vill lägga in dina kommentarer igen. Fastnar de i spam-filtret så mailar du mig på peter@blur.se så ser jag till att de publiceras.
Mar 2, 2015 @ 20:37
nu skämta du väl Peter. du använder ibland rätt spydiga kommentarer. Det gör man väl knappast om man vill förstå dess andras argument. Finns fler som upplevde att inte alla inlägg kom fram men det beror väl bara på spamfiltret…
Feb 27, 2015 @ 11:34
Säga vad man vill men jag tror fler har kikat in på Burp de senaste dagarna…
Det senaste dom (vet faktiskt inte vem dom är, skriver anonymt) lägger ut handlar förstås om Peter, man behöver inte vara Einstein för att klura ut det.
Nu är jag självklart färgad i denna debatt, jag seglar med karln!!
Jag tycker dock att dom nu har gått för långt; här anklagas en person för att vara ett “troll” och “sockra vår image med Potemkinkulisser”.
Jag håller med dom till 100% om sista raden dock!!
” Kort och gott, vi skriver vad vi vill! Lev med det, eller inte!” Det skriver jag också under på, men personanklagelser…
Feb 27, 2015 @ 14:09
Kritik på Burp tar jag som beröm :-)
Kan anonyma bloggare hävda att man inte har en “dold agenda”?
Det blir väl inte mer dolt än så?
Sist jag läste på om “disclosure” för bloggare så handlade det om att vara öppen och tydlig med vem man var och vad man hade för förhållande till de man skrev om. I det fall att gänget på Burp har engagemang i klubbar eller klassförbund så har man ju per definition en relation till SSF och bör redovisa denna i samband med att man kritiserar.
I annat fall har man ju en tydlig dold agenda. Oavsett om man fightas för egna event eller barn som är aktiva i seglingsmiljön.
Dags att kliva fram ur mörkret?
Mar 2, 2015 @ 20:40
det finns flera exempel där personer blev utslängd från sina uppdrag pga. de tänkte annorlunda. Med det i tankarna så kan jag förstå att gubbarna på Burp inte skylta med vem de är. Tydligen har de dock någon form av insikt i det ena eller andra…
Mar 3, 2015 @ 11:24
Så du menar seglaren att om man bara är anonym så blir man inte utslängd?
Skyltar man med sin namn så är det lättare att ta bort/slänga ut den eller dom?
Mar 3, 2015 @ 11:37
Låter precis som de förtroendevalda vi behöver för att utveckla sporten… de som håller tyst på mötena, låter bli att motionera och sedan går hem och kritiserar anonymt på nätet.
Mar 3, 2015 @ 17:01
Skulle väl gissa att en majoritet här är anonyma även om de skriver sitt förnamn och kanske första bokstaven i efternamnet. Du har en trist ton mot de som inte tycker som du vilket definitivt skrämmer bort de som vill skriva under eget namn. Jag tror att “seglaren” menar att de som har en egen åsikt blir utfrysta/utkastade ur styrelser/kommittéer. De som inget säger har inget att frukta! En F.d styrelsemedlem i SSF sa till mig; “- debattutrymmet är så lågt att man måste vara dvärg för att inte slå i taket!”
Jag önskar att vår lilla ankdamm vore mer tolerant mot andra idéer, att skylta med sitt namn kan ju vara rent av skadligt för en själv och ens familjemedlemmar, och nu pratar vi inte om “Flashback” eller “Avpixlat”!
Mar 4, 2015 @ 07:37
Jag kan tipsa om den här artikeln: Kränkta av fakta.
Det kanske inte handlar om ett reellt hot mot en själv och ens familjemedlemmar? Det kanske inte handlar om trist ton? Det kanske inte handlar om intolerans mot de som hävdar att SRS är helt åt helvete eller att ingen vill kappsegla längre. Det kanske handlar om att de blir kränkta av fakta.
Vi vi ha en stark och livskraftig debatt, så kan man inte hojta “kränkt” så fort man blir emotsagd.
Mar 3, 2015 @ 20:57
Peter G., intressant att du vet hur folk är på sina möten när de vill vara anonyma i sociala media. Jag vet ej hur de från Burp är på sina möten men jag ser att det finns ju olika alternativ.
* personen är tyst på möten lämna inga motioner och säger vad du tänker anonym eller icke anonym i sociala media.
*personen säger vad du tycker på möten lämnar motioner men är även öppen med dina åsikter i sociala media.
*personen är öppen på möten men tyst i sociala media. troligtvis lämnas inga motioner heller då besluten fattas gärna bakom stängda dörrar.
*personen säger inget på möten men inte heller i sociala media. lämna in motioner är inte heller någon grej att syssla med.
Finns säkerligen fler varianter hur folk kan bete sig
du vet kanske en del om personer som ligger bakom Burp och hur de agerar. Är dock inte så säker på att den bilden som du förmedlar här stämmer.
Mar 3, 2015 @ 21:57
Jag vet bara hur jag vill att mina företrädare skall agera. Oavsett om det är inom politiken, på arbetsplatsen eller i föreningslivet. Och jag vet ingenstans där någon lyckats åstadkomma någon form av förändring genom en anonym blogg?
Dessutom så försämras ju debattklimatet ytterligare… Ena sidan har en policy att inte uttala sig i sociala medier. Andra vågar inte stå för sina åsikter och tar bort diskussioner som man “inte önskar”. Det känns ju inte som 2015 :-)
Mar 3, 2015 @ 22:46
Många politiska författare som skrev under synonym. politiska aktivister använde ofta synonym istället för sitt riktiga namn. Finns många som i ett hotfullt klimat har valt att framföra sin åsikt men anonymt. Men vist man vill väl se det man vill…
Mar 3, 2015 @ 22:53
Ja, man vill väl se det man vill…
Mar 4, 2015 @ 08:42
Peter Gustafsson, hur får du till denna diskussionen om Burps och andras anonymitet till discussion kring SRS? fantastiskt vändning!
Feb 26, 2015 @ 20:22
Nu finns SSF styrelse förslag inför Seglardagen publicerade. Nu skall distrikten bort en gång för alla, gömt bakom kosmetika vill man ha frisedel för att driva fram en nedläggning av distrikten, man kan fråga sig varför styrelsen upprepar sig som en papegoja med förslag som inte kommer från medlemmarna.
Man också kreativ i att hitta nya medlemsintäkter och seglarintäkter för att få ihop sin budget. SSF nämner även kostnadssidan som viktig men där är det svårare att hitta vad som görs för att minska omkostnaderna. Kanske någon kan granska grundligare och hitta besparningarna.
Sponsorsidan är fortfarande mindre än blygsam, just nu hittar jag inga intäkter från Sailing Partners, det som jag kan utläsa är att kostnaderna för PR och sponsring är högre än intäkterna för motsvarande. Vilken gör en förundrad. OS guld, OS brons men det verkar inte ge SSF några nya intäkter eller har inget arbete gjorts
Feb 27, 2015 @ 21:30
Det finns två anledningar till varför styrelsen sitter och tar fram dessa förslag:
1. de har fått det i uppgift på en tidigare seglardag.
2. det kommer inga kreativa motioner från medlemmar/klubbar/distrikt som löser problemet
Feb 28, 2015 @ 10:24
Det stämmer inte. SSF har i flera år haft en “dold agenda”. Titta på vad som händer med Seglingsallsvenskan nu. Vem “äger” detta arrangemang? Sailing Båstad. Vilka finns då bakom detta? Has Ramne, ledamot i SSFs styrelse. Anders Larzon, mångårig anställd i SSF, med enormt stort inflytnade på styrelsen. Underleverantör till Sailing Båstad: Morgan Sunden, ordförande i SSFs arrangörskommité. och därmed den som styr vilka arrangörer som skall få vilka arrangemang. Detta är endast ett exempel. SSf är sedan många år extremt toppstyrt. Där ageras extremt politiskt och allt centrerat till ett litet “gäng i gänget” styrt av en extremt arrogant anställd. Till den anställdes lön går en rejäl del av medlemmarnas avgifter. Nej, som tidigare djupt involverad SSFar har jag idag inget tillövers för det som SSF sysslar med, och den inriktning man valt. Breddsegling är för SSF något ont man måste dras med för att få in pengar. Och ideellt arbete i klubbar för att driva arrangemang, är något som katten dragit in.
Feb 28, 2015 @ 16:53
Det är intressant att läsa på Sailing Båstads hemsida om vilka som driver eventbolaget Sailing Båstad. Samtliga är, eller har varit “insyltade” i SSFs ledning. Som ovanstående skriver så är Hans Ramne styrelseledamot, Anders Larzon anställd tjänsteman och Pekko Svensson som var styrelseledamot under den tiden Sailing Båstad fick sitt första stora arrangemang, Junior SM. Nu har de fått JSM igen, rätt skött är det en bra inkomstkälla för vilken ideell klubb som helst. Men de klarar inte av det själva utan vädjar nu om hjälp från klassförbunden med gratis volontärer. Nu hamnar överskottet i dessa herrars fickor istället för den ideellt arbetande klubbens ungdomsverksamhet.
http://sailingbastad.se/about-sailing-bastad/
Feb 28, 2015 @ 17:00
Låter som en dålig saga, snart är klubbarna och klassförbunden utraderade och allt styrs av några få. Men såklart då kan intäkterna delas upp mellan få, precis såsom OS pengarna riktas så smalt så smalt att de är svårt att se att det finns ett landslag
Feb 28, 2015 @ 17:36
Det är en dålig saga :-)
“Gammal SSFare”, jag är lite osäker på hur du tagit fram detta, men så sent som i går eftermiddag så var Allsvenskan ett arrangemang som drivs av SSF tillsammans med de klubbar som är uttagna. Dessutom har man tagit beslut om en styrgrupp, där majoriteten av ledamöterna kommer från klubbarna.
Så på samma sätt som i Tyskland eller Danmark (och i många andra sporter) så är det de seglande klubbarna som “äger” Allsvenskan.
“Sailing Båstad” har inget lag i ligan, är inte arrangör, och har så vitt jag vet inget annat inflytande.
Så den som har en “dold agenda” torde vara den som presenterat denna information för dig :-)
Från en helt annan synvinkel: jag har inte svårt att se varför Sailing Båstad, tillsammans med klubbarna i regionen, lockar till sig JSM, delseglingar i Drakarnas cup eller är värd för stora mästerskap i olika klasser. Detta upptäckte jag framför allt när jag med M32 Cup träffade massor av klubbar, orter och eventbolag runt om i Sverige och Nordamerika.
Jag tycker inte man kan kritisera Båstad för att de tar initiativ och utvecklar utvecklat arrangörsorganisationen (tillsammans med orten) för att vara en attraktiv part för olika klasser och event. Däremot kan man rikta en del kritik mot många andra klubbar som oftast tackar nej till arrangemang – trots bra intäkter och all möjlig extern hjälp.
Hade klubbarna varit på tårna och velat driva nya kappseglingar eller större event, så hade det inte funnits samma utrymme för de parter som nu kritiseras. Så snart klubbarna återtar initiativet minskar behovet av sådana som mig, no-crew, Sailing Båstad, Brandspot eller andra. Det är just därför jag tycker att Allsvenskan är viktig. För att den ger klubbarna en plattform som de kan jobba långsiktigt med. Och klubbarna måste vara motorerna i Svensk segling.
För full disclose: jag har, och har aldrig haft något samröre med Sailing Båstad. Men jag skulle utifrån det jag sett, och hört från de som har varit där, inte ha några problem att lägga en regatta där.
Feb 28, 2015 @ 18:21
Enligt uppgift från en källa på SSFs kansli är du konsult för allsvenskan? Lite mer än “ett bollplank”?! Utgår ifrån att det är helt ideelt uppdrag?
Kan du ge mer information vilka som ingår i styrgruppen, eller är det en icke officiell uppgift?
Finns det några andra kopplingar till andra intressenter typ North (som enligt uppgift sponsrar din privata segelgarderob) och J-Boat?
Feb 28, 2015 @ 18:28
Du verkar alltid se det så positivt, var får du din optimism ifrån? Du är ju skarpögd men du kanske gett upp att klubbarna skall kunna leva och fostra nya seglare i en ökad omfattning. Tänk om vi kunde ta oss en liten bit mot de levande danska klubbarnas kappsegling verksamhet.
Feb 28, 2015 @ 18:45
Ja, det är ju inte så viktigt att anonyma inlägg innehåller felaktiga eller påhittade uppgifter :-)
All officiell information kommer naturligtvis direkt från SSF. Men jag antar att man inte velat besluta om styrgruppens sammansättning förrän man vet vilka klubbar som ingår i Allsvenskan. Just för att gruppen skall representera alla klubbar.
Jag är noggrann med att hålla isär mina olika uppdrag, oavsett om de är för klubbar, förbund, team eller privata aktörer. Jag har inga personliga intressen av att det säljs J/70 (eller J/båtar över huvud taget) och har öppet deklarerat att jag kan avstå från att köpa en båt om andra är intresserade.
Om du är den jag tror, så vet du detta.
Som jag skrev i ett annat inlägg så hade jag lovat mig själv att inte aktivt jobba med klubbar och förbund. Just för att det blir politik och jag dras med i gammalt groll. Det dyker upp massa anonyma debattörer och debatten blir direkt otrevlig.
Men jag lovar. Så snart jag har levererat det jag committat mig, till så skall du slippa mig både på SSF och inom klubbverksamheten. Så kan ni fortsätta med vad ni nu håller på med.
Feb 28, 2015 @ 19:16
Ett elegant politikersvar. Har du någon uppgift hur många klubbar som anmält sig till allsvenskan!
Feb 28, 2015 @ 20:48
Ett 20-tal.
Berörda klubbar får information i dagarna och under nästa vecka borde lagen i Allsvenskan 2015 offentliggöras.
Feb 28, 2015 @ 10:05
Är det någon som var med på undersökningen/gruppdiskussionerna förra veckan och kan berätta något?
http://www.svensksegling.se/Forbundet/Strategi2015-2025/Deltaiundersokning/
Feb 28, 2015 @ 12:34
Alla dessa undersökningar, öppna möten, seglardag, distriktsmöten, hearings, träffen, arbetsmöten, elitråd, juniorträffar, tjejträffar och ett antal enkäter som SSF under de senaste 5 åren genomfört är ett bra sätt för att ta gisslan men resultatet har varit magert. Inte har verksamheten utvecklats ett dyft sett till helheten. Visst…. för de utvalda så har det fungerat som ett skydd mot verklig insyn. Det är svårt att förstå vad SSF styrelse styr och beslutar, läs deras protokoll när de väl publicerats 3-4 månader efter mötet så förstår man att insyn och öppenhet är inte prio för Lena och Stefan gäng. Ledsen att behöva vara pessimistisk men den aktiva kappseglingsbasen krymper och åldras, man får hoppas att den gör det med välbehag. Vem orkar göra nåt åt bedrövelsen?
Feb 28, 2015 @ 14:39
Att segling som sport minskar speglar mest dagens samhälle där folk inte har tid med tidskrävande hobbies. När är det då som folk tar sig tid att kappsegla? Jo, när det arrangeras bra tävlingar, med lagom krävande banor, med fungerande tävlingsledning och bra sociala kringarrangemang.
Jag skulle vilja påstå att merparten, säg 95%, av all denna verksamhet skapas i klubbarna och av klubbarna. Om vi i framtiden vill ha mer och bredare verksamhet så är det naturligtvis i klubbarna detta dras igång. Av seglare, av eldsjälar – de är dom som vet vad som efterfrågas och vad som funkar. Om det inte funkar i klubben så blir det inga seglingar.
Det är först när verksamheten finns som SSF kan komma in som en stödfunktion, man kan ju inte från centralt håll bara slänga ut resurser och tro att det uppstår verksamhet. Däremot kan man från centralt håll supporta om klubbarna via sina distrikt efterfrågar vissa sorters resurser.
Inför Seglardagen 2015 finns det två inkomna motioner: Det första som efterfrågas av seglarna är ökad PR, det andra är mer information om vart inkommande pengar går till. Ingen verkar efterfråga någonslags support för konkret seglings- eller träningsverksamhet? Vilka signaler sänder detta till styrelsen? Att allt annat är bra?
Om ni vill ha en förändring så får ni väl sluta klaga och istället skriva några konkreta motioner så kommer sannolikheten att det ska hända något öka drastiskt.
Feb 28, 2015 @ 15:11
Tyvärr är det rätt så mycket ad hoc över svensk segling, SSF verkar ha en agenda där de skall styra verksamheter som för stunden känns bra. Problemet är att det sällan finns lokal förankring och då får de finansiera verksamheter som annars den lokala klubben kunde gjort med vinst istället för förlust.
SSF har regler för hur klubbarna skall söka sanktion för regattor, är man för sent ute finns det risk att man inte får sanktion. Anledningen till sanktionsförfarandet är att man skall förhindra att det uppstår onödiga kollisioner av viktiga och/eller regionala tävlingar. Men tyvärr är SSF själva ingen föregångare, fortfarande finns det ingen sanktion gör de seglingar som ingår i den s.k allsvenskan. Någon kan tycka detta är ett byråkratiskt problem och inget att orda om, men jag undrar vad som händer om alla klubbar hanterar sina arrangemang på samma sätt!
Jag tycket att SSF borde föregå med det goda exemplet!
Jag begriper heller inte varför man nu för andra gången försöker ta död på distrikten, förra gången frågan var uppe så var ju en helt enig seglardags beslut att behålla distrikten!
Stärk istället distrikten med att flytta ut personal som kan jobba mer regionalt! Det finns ju så mycket personal på SSF att det vore inga problem.
Feb 28, 2015 @ 16:54
Läste att SSF ville ha avgifter i stil med SCF, cykelförbundet.
4535 st hade SCF-licens 2014.
De stora cykelloppen är inga tävlingar utan motionslopp just pga kravet på tävlingslicens. T.ex Vättern Runt är ett motionslopp så det genererar inga pengar till SCF, risken är stor att SSF skjuter sig i foten och alla stora segla-runt öar blir motionsregattor dvs sanktionsbefriade då de inte är tävlingsregattor.
Kvar blir SM och OS/VM-kval och vissa ISAF-klassade regattor.
I stora cykelforum är detta en infekterad fråga, dessutom är AlleyCat och blackrace inte helt ovanliga.
Feb 28, 2015 @ 22:05
Sitter i den mellostinna lördagskvällen och betraktar alla inlägg i detta ämne som verkar vara mycket hetare än Måns och övriga sångfåglar.
Själv tror jag på kombon av klass segling drivet från klassförbunden och klubbarna som föder den breda seglingen genom att erbjuda något för alla ambitionsnivåer och plånböcker med ett alternativ som är en nationell ev. Kopplad till internationell, ssf driven segling som kan vara matchrace eller fleet/heatsegling eller segling i lite större fält i en rekommenderad klass i en riksserie eller allsvenska, finansierat centralt med sponsorer etc., kanske en serie där potentiella talanger kan identifieras för ytterligare satsning.
Har dock inte förstått mig på “Allsvenskan” ännu om man kommit överens ssf och klubbarna om arrangemangen, kostnader o.s.v. Är det verkligen ett 20 tal klubbar anmälda? Finns det någon lista på dem?
Feb 28, 2015 @ 22:58
+1
Som jag skrev ovan är jag ganska säker på att vi nästa vecka får veta vila 18 klubbar som kommer att segla Allsvenskan 2015. De klubbar som varit med i dialogerna (t.ex din) bör ha koll på status.
SSF jobbar ju under tidspress, och i den bästa av världar hade så klart allt varit klart tidigt i höstas (eller så hade man avvaktat ett år). Men intresset från klubbar och seglare är stort, och man har Postkodlotteriet som partner, så det känns väl ändå rätt att dra igång detta i år i stället för att ligga lågt när många andra länder går igång. Då tycker jag inte det är helt orimligt att man ger dem chansen – och så kanske man utvärderar efter säsongen för att allt skall bli 100% till 2016.
Mar 1, 2015 @ 09:23
Låter som en bra plan! Låt 2015 bli en “test säsong”, jag tror på konceptet och samtidigt en jättebra möjlighet att mixa yngre och äldre i klubblagen för att brygga jolle och kölbåt. detta koncept borde locka sponsorer när det utvecklats. Tills att det är löst behöver man få klubbarnas stöd ekonomiskt. Tyvärr hör jag att inte alla klubbar anmält inom tidsgränsen som var utsatt pga den ekonomiska biten, men det kanske går att lösa / komma överens kring fortfarande.
Mar 5, 2015 @ 07:51
Är det någon som vet när lagen till allsvenskan släpps?
Mar 5, 2015 @ 08:23
Klubbarna har fått information, men det borde bli publikt på SSFs hemsida idag.
Mar 5, 2015 @ 10:08
http://www.svensksegling.se/Kappsegling/Nyheter/2015/1akvartalet/18klubbardeltariAllsvenskan2015/