Skip to content

31 Comments

  1. Pelle Fälth
    Jul 24, 2015 @ 19:45

    Imponerande men tror du inte att sprayhooden kan “implodera” ? det är inte mkt som håller upp den. Så ta och rulla på lite epoxi både på utsidan och insidan ;-)
    Ser verkligen framemot Blurs deltagande i en av de mest beryktade tävlingarna. Lycka till för fan!

    Reply

  2. Leif E
    Jul 24, 2015 @ 21:36

    200m lätt flytlina och ett bra ankare har varit en vinnare för en svensk båt tidigare. Fint att ligga still när alla andra driver bakåt i stiltje och motström… Glöm inte att ta på handskar bara när du släpper ut bara för det kan brännas (det har också hänt en svensk båt och linan försvann i djupet).

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 24, 2015 @ 21:43

      Check. Med handskar i linpåsen :-)

      Reply

    • Jonas S
      Jul 24, 2015 @ 21:49

      Helt rätt Leif.
      Det är lätt att fokusera på hårda förhållanden. Men vi vann mest på att ankra bra (bäst) första natten. Härligt att se konkurrenterna driva bakåt medans man styr mot ankaret.
      Att ankra för sent är som sagt inte roligt, ankra när båten gör flera knop relativt botten…….
      Lycka till !!

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Jul 24, 2015 @ 21:59

        Det var passande att vi fick övningsankra lite på Sjælland Rundt.

        Vi har ju valt att behålla vår lite mer lättvindsbetonade setup, så några nätter med lätt vind och en omstart strax före mål skadar inte. Vi ser ut att bli långsammaste båt i vår klass vilket kan vara både bra och dåligt.

        Reply

  3. Peter Gustafsson
    Jul 24, 2015 @ 21:44

    Här är en dyna i “soloseglarläge” :-)

    Reply

    • Joahn S
      Jul 25, 2015 @ 12:05

      Precis nåt i den stilen har jag letat efter. Var är den köpt? Om hemmasydd, var hittar man “bönorna”?

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Jul 25, 2015 @ 12:19

        Man kan köpa en färdig på Seascape. Jag har en sådan som “förlaga”.

        Annars köper man kulorna på t.ex. Panduro (länk nedan) eller i diverse Sacco- eller Fatboy.-säckbutiker. Det är viktigt att sy en innersäck med ett antal olika sektioner så att alla inte åker ner i enda änden. Gör innesäcken ca 30% längre än yttersäcken. 2 meter dyna fick 4 sektioner.

        Och ja, de där kulorna är lite stökiga när man skall fylla på dem :-)

        http://www.pandurohobby.se/Katalog/50-Skapa-Dekorera/5050-Stommar/505033-Styrolit/1/306065-Styrolitkulor-2-4-mm-100-liter

        Reply

        • Joahn S
          Jul 25, 2015 @ 16:43

          Tack! Perfekt pyssel ett par kulna vinterkvällar. Vad körde du för material till inner och yttersäckarna (jag tänker att ytterytan inte skall vara för glatt (möjligtvis en glad färg))?

          Reply

          • Peter Gustafsson
            Jul 25, 2015 @ 18:09

            Innepåsen i Nylon/spinnduk, ytterpåsen i kappelduk.

  4. Joakim Axelsson
    Jul 24, 2015 @ 21:59

    Vilket härligt projekt!
    Lycka till!

    Reply

  5. Team Styrbord
    Jul 24, 2015 @ 22:12

    Man kan lägga en pilatesboll fylld med helium i ankarboxen….

    Reply

    • Carl Fjällman
      Jul 25, 2015 @ 11:44

      hahaha, klockrent!

      Reply

  6. Hannu
    Jul 25, 2015 @ 09:50

    Grymt som vanligt! Tackar för att vi “skrivbordsseglare” får vara med på äventyret :-)

    Reply

  7. Mattias Carlsson
    Jul 25, 2015 @ 14:11

    Jag gick mest igång på durkskivan :-). Har säkert frågats en massa gånger här tidigare, men vart vänder man sig för “customprylar” i kolfiber?

    Reply

  8. Lasse Bergkvist J/80 Swe 196
    Jul 25, 2015 @ 15:59

    Mattias!: Ulf Brändström, Resarö kan göra det mesta inom kolfiber! Finns på eniro.se.
    Peter! Jag var med på en Diva 39 på Fastnet 1999, vi dumpade 2 ankare utanför Lizards Point….. en genuint otrevlig upplevelse när 3 vuxna män står och håller i 150 meter lina och inser att vi orkar inte hålla – det small bra när vi släppte och sista delen ( ankarolina) small av i ett brak av plastdelar! Vi backade i cirka 3 knop, då är det svårankrat. Lycka till – Fastnet är en stor upplevelse, ni kommer att göra det där jättebra!

    Reply

    • Mattias Carlsson
      Jul 25, 2015 @ 16:07

      Tack Lasse!

      Reply

  9. Anett
    Jul 25, 2015 @ 18:22

    Du imponerar stort med systematiska förberedelser. Hade haft allt förtroende i världen för dig som rorsman!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 25, 2015 @ 20:28

      Tack Annett, men vi är ett team där alla som ansvarar för sitt område som gör skillnad. Att ha en dedikerad navigatör, en bra taktiker, en som jobbar med näring/mat, en som har hand om segel och så vidare gör att nivån hålls hög på många områden.

      Sedan kanske jag lägger ribban genom att tillhandahålla ett redskap som fungerar bra.

      Reply

  10. Peter Gustafsson
    Nov 11, 2015 @ 18:18

    Några fler detaljbilder på sprayhoodinfästningen:

    Reply

    • Jan
      Oct 12, 2018 @ 21:17

      Snyggt!
      Hur sitter skenorna fast i luckgaraget?

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Oct 12, 2018 @ 21:31

        Bara med Sikaflex. Vill kunna ta av dem utan att det blir fula märken.

        Reply

        • Jan
          Oct 13, 2018 @ 09:52

          Låter simpelt och verkar ju hålla.

          Reply

  11. Johan S
    Nov 11, 2015 @ 20:26

    Elegant lösning på sprayhooden.

    Nödroder är ju alltid ett knepigt område. Har du testat “durkrodret”? Funkade det? Hur fäster ni det?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 11, 2015 @ 20:31

      Det fästes i ett padeye på akterspegeln och en Dyneema-stropp som går mellan knaparna och runt pushpit. Alla lashingar är färdigsplitsade och skall i teorin vara lätta att få på. Bra är att man kan fica det mesta med “rodret” uppe och sedan bara svinga i det.

      Det är testat i hamn, men inte under verkliga förhållanden. Nästa säsong kanske.

      Funkar också som landgång :-)

      Reply

      • Swe 31
        Nov 12, 2015 @ 15:02

        Har för avsikt att snickra ihop något liknande under vintern men efter att ha plöjt lite texter med folk som har praktisk erfarenhet så är jag lite lockad att pröva den enklare vägen typ drivankare med tampar till SB/BB vinsch. Ska, vad jag förstått, vara en tämligen effektiv metod som dessutom kräver minimala insatser att få till. Är också lite rädd att ett löst roder inte alls kommer vara trivialt att få på plats med roderhaveri och mycket sjö.

        Antar att du resonerade en del kring alternativa lösningar innan “durken” tillverkades. Vad ser du för fördelar med din lösning (förutom att den är jäkligt snygg :-) ?

        Se tex http://www.yachtingmonthly.com/sailing-skills/jury-steering-30065

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Nov 12, 2015 @ 15:13

          Jag tycker att det är vettigt att ha flera alternativ. Är det alldeles för djävligt så gissar jag på att man får i ett drivankare av något slag. Men som de skriver, så seglar man ju inte några längre sträckor i 1.5 knop med ett drivankare.

          Ingenting är trivialt att få till när det är stökigt, men det kändes ändå bra att ha delar av inredning som faktiskt går att använda. Både som roder eller som bår om nån skadar ryggen.

          Reply

  12. André
    Nov 12, 2015 @ 18:34

    Föredömligt tänkande där ur säkerhetssynpunkt Peter. Gillar det där med bår särskilt mycket! *ler*

    Mvh. André

    Reply

  13. Johan Yveborg
    Feb 20, 2017 @ 16:57

    Hejsan – gillar din idé med nödrodret! Har ni testat det praktiskt? Är det solid kolfiber eller med annan kärna? Funderar lite på hur styvt det måste vara för att hålla då det inte går att ha samma tjocklek som det vanliga rodret – om det ska funka som durk eller liknande.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 20, 2017 @ 17:24

      Kärnan är i divinycell och skivan blir tokstyv utan att vara tjock. Ulf Brändström på Waxholm Komposit byggde den.

      Jag har bara provat setupen i hamn, men borde göra det under segling någon dag. Alla lyckas ju rigga upp nödroder abv massa annat skit, så jag tänkte att förutsättningarna var bra med den här ombord :-)

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.