J/111 Blur³ | offshore-mode

Vi har ju haft bra ordning på båten när vi kört här hemma, men inför Fastnet Race så krävs det lite extra förberedelser. Dels för att det är OSR Category 2 men också för att det kan bli tuffa förhållanden.

Vi har fått en del bra tips från J/111 British Soldier som körde ett stentufft Round Britain and Ireland. Viktigaste erfarenheten var att “J/111 is very wet” och man behöver anstränga sig för att hålla saker torra.

Det mesta vattnet har kommit in genom nedgångsluckan. Både när man kör in i vågor på kryss men även på tuffare undanvindar blir det rejält mycket vatten på däck. Därför har jag bygget ett litet sprayhood som täcker nedgången. mer om det nedan.

blur_offshore15-6

Jag har även gjort ett litet skydd för peket. Normalt kommer det bara in ett par droppar, men det bästa är ju att det inte kommer in nåt alls. Man får inte glömma att ta av skyddet när gennakern skall upp :-)

Efter råd från British Soldier så har jag även sikat igen luckan till ankarboxen. Denna används ju inte, men det kommer in massor av vatten när man kör in i en väg. Och det tar tid när det skall rinna ut igen.

blur_offshore15-7

Vår setup med livbojar. En LifeSaver inmonterad i sargen som kompletterats med ljus och visselpipa. Detta är kanske förstahandsvalet dagtid. På babordssidan sitter en kombinerad livboj och Danbuoy med flaggstång och ljus. Denna funkar mycket bra och syns bra på långt håll. Denna är från Ocean Safety precis som flotten och en del andra prylar.

Till sist en Baltic Lifesling på akterspegeln.

blur_offshore15-1

Även nere i båten har vi jobbat för att få båten att funka bra offshore. Det är en liten båt, och det blir trångt när man skall ha 8 man igång över ett antal dygn. Här har det varit nyttigt att köra träningsrace med fullt vaktshema (3 vakter som kör on-stanby-off i tvåtimmarspass) under säsongen.

Sedan tidigare finns det en bra sjökoj överst. För underkojen så har vi valt ett mjukt slingerskott efter att ha experimenterat med lite andra varianter. Jag har också gjort om dynorna till “beanbags” vilka formar sig efter kroppen och gör att man ligger still även när båten rör sig. Lätta och funkar bra även på däck när man skall softa… Tredje killen sover bordvarts i akterkojerna.

Nytt är också att vi bytt ut två durkskivor mot en lång i kolfiber (tack till Ulf Brändström). Denna kan dubblera som nödroder med förborrade hål. Skall testas ordentligt men förutsättningarna ser bra ut.

iridium9555

För kommunikation skall vi köra ett engelskt 3G/4G när vi är kustnära, och en Iridium 9555 när vi är offshore. Superlångsamt, men man kan i alla fall få ner väderfiler på Irländska sjön. dessutom en bra nödpryl att kunna rycka med sig när det skiter sig.

Behöver jag säga att folk tittade lite konstigt när jag testade den på en parkbänk i parken?

blur_offshore15-4

Sprayhooden är gjord i dubbla limmade liggunderlag som klätts i kapellduk. Målet var att den skulle vara lätt, gå att stuva undan och inte förstära båtens sportiga profil. Jag tycker att det blev ganska ok?

blur_offshore15-3

Man går upp och ner utan att fundera på att den är där. En positiv bieffekt är att materialet dämpar ljud och det blir mycket tyst nere även när det brallar. Förhoppningsvis leder detta till att frivakten får ännu mer vila.

blur_offshore15-8

Den sitter i två skenor på sidan av luckgaraget och kan skjutas fram när det är fint väder, eller när man behöver grinda på takwinscharna.