Skip to content

11 Comments

  1. Johan R
    Aug 5, 2015 @ 08:23

    Rapport från dag 1
    Härliga förhållanden med en sjöbris som startar runt kl 12 och som pågår till kl 17, sydlig max 15 knop mitt på eftermiddagen. Det lite underliga är att samma vindhastighet här ger mindre kraft än hämmas vi går högre upp i registret med lättvindssegel och riggtrim. Bra med en så strikt entypsklass som X-35 att vi inte behöver fundera på om våra medtagna segel passar eller inte, vi har dock haft en fundering på vilken av våra Jib 2 vi ska mäta in på regattan och det blev Jib 2 Medium som går lite högre upp i registret vilket gör att vi slipper fundera på att hissa heavy Jib (OSR).
    En annan utmaning är värmen, inget seglade hemma i Sverige kan ens jämföras med detta. 30-35 gr varmt och soligt ställer krav på kläder, vätskeintag och solkräm. Vi gick efter söndagens träning till den lokala affären med seglarkläder och köpte tunna lycra tröjor med lång ärm och inbyggd solskyddsfaktor 50+. De vanliga seglarskorna hemifrån byttes ut till tunna mockasin liknande HH skor som man kan bära utan strumpa och som släpper igenom både vind och vatten på ovansidan.
    I första dagens två race fick vi känna på de lokala förhållanden som gällde, vi hade frågat runt både bland de som varit här tidigare och lokala seglare för att få tips. Alla sa att man ska gå vänster på kryssen, det är både vind och vågfördel där. Tipset visade sig direkt i första start när alla de andra 10 båtarna trängdes vid läflaggan för att komma först ut på vänster. Vi startade försiktigt i lovart om alla andra men tuggade också på ut vänster, dock inte lika långt vilket skulle visa sig vid första kryssmärket där vi rundade som nia. Hade bra fart på lönsen och gick ikapp en båta framför men tappade den sedan på andra länsen och slutade nia av 11 båtar.
    I race på blev det mer dramatiskt när vi i början av första kryssen inte såg en rysk båt som kom för styrbord när vi kom för babord, båda båtarna tvingades panikslå för att undvika kollisionen och vi tog direkt ett straff och snurrade 360. Vad som också hände i denna nära döden upplevelse var att ryssen rigg fastnat i vårt storsegel och rivit upp ett stort hål i akterliket. Vi seglade dock med detta hela vägen, Ulf Tjernberg, Doyle är med som trimmer ombord och gjorde bedömningen att det skulle hålla racet ut vilket det gjorde. Väl i hamn stod lokala Doylekillarna på kajen och tog med sig seglet för reparation och nästa morgon var det på plats igen lappat och klart, snygg service!

    Reply

  2. Johan R
    Aug 5, 2015 @ 08:40

    Rapport från dag 2
    Efter placeringarna 9 och 10 första dagen låg vi totalt på nionde plats i fältet, ledde efter en dag gjorde italienska Lelagain som vann VM 2010 och som seglar Copa del Rey för sjunde gången. Vi kände oss också mer bekväma och bestämde oss för att försöka segla lite mer aggressivt och bättre följa de andra båtarna bättre i deras vägval dvs vänster på första kryssen. I andra dagens första race var det dock tydlig högerfördel på banan och dessutom mer vind än första dagen så vi startade uppe i lovart och slog ut höger. Fältet var delat i två ett gäng vänster och ett gäng höger och väl uppe vid märket var det otroligt tajt med alla båtar påväg in samtidigt där vi rundade strax bakom mitten i fältet. Vi kände genast att vi hade lite fartfördel på båtarna framför på undanvinden och gick aggressivt för att plocka placering. Hade en fin innerposition vid högra märket i lägaten men missbedömde avståndet till rundning och både tog ner spinnakern och hissade folken för sent vilket fick som följd att focken snurrades runt förstaget av gippen runt märket och fastnade halvhissad. Tre man fick jobba med att slita ned den och efter 10 min var vi åter på väg uppför kryssen, hopplöst sist tyvärr.
    Andra racet blev kanske vårt bäst och mest kontrollerade hittills. Vi gick längst ut på vänsterkanten av alla båtar och höll bra position, rundade som åtta med bla Lelagain bakom oss. Höll positionen på lönsen och fick en bra andra kryss till dess att vi hamnade i skitvind i kön från BB layline till kryssmärket och tappade 2 båtar. En sista aggressiv läns där vi på ren vilja seglade ikapp båten framför och rullande dem i en gipp gjorde oss nöjda med nionde placeringen.

    Reply

  3. Johan R
    Aug 8, 2015 @ 08:27

    Rapportering Dag 3 – 5
    Hade som ambition att hinna med att skriva mer men med seglingar fram till kl 17-18 på kvällarna lir det svårt att hinna och orka med med FB uppdateringar, skriva för KSSS och för Blur.se. Efter debaklet med vår diskvalifikation (se dag 4 nedan) så sjönk också till viss del energin ska erkännas. Nedan dag 3, 4 och 5 i sammandrag.

    Dag 3
    Som vanligt kom sjöbrisen med 10-15 knop lagom till först start. Vi startade bra och fick ut vänster med alla andra och lyckades runda som åttonde våt efter första kryssen. Tappade en båt på länsen och gick mer på skiften på andra kryssen. Tyvärr hamnade vi ute på höger sida efter att ha följt skiften när övriga båtar låg vänster och vi tappade de tre båtarna vi hade före oss och var helt plötsligt sist i mål.
    Har aldrig varit med om en bana där vänsterkanten varit så dominerande.
    Race 2
    Startade bäst av alla i tilltagande vind 16-17 knop. Vi har skruvat riggen igår kväll och i morse och går 0,5 knop snabbare än igår på kryssen och vi låg länge med bland de 5 bästa. Hängde med gänget ute på vänster hela kryssen och rundade som nia. Seglade om en båt på länsen och vände upp som åtta på andra kryssen. Följde med till vänster igen men slog in lite tidigt mot mitten och tappade två båtar sista tredjedelen av kryssen. Bra rundning med snabb sättning och jagade ikapp båten framför som vi rullade i en gipp.
    Gick i mål bara en båtlängd bakom båt åtta och sju. Kändes som nionde plats med mersmak, att vi äntligen fått har vi fått fart i båten och hittat hur banan ska seglas. Vi kan nu göra mer aktiva vinnande vägval och har visat att vi kan segla om båtar på länsen.

    Dag 4, framgång och fall.
    Äntligen hade vi igår hittat rätt i fart, höjd och de lokala förhållandena i Palma bukten. Alla båtar gick ut som vanligt för start kl 13.00 men eftersom vinden skiljde 40 grader mellan start och kryssmärket så valde man att avvakta med första start till 15.15.
    I första racet lyckades vi runda som fjärde båt och seglade om en båt på kryssen. Upp på andra kryssen blev vi utträngda på högerkanten och tappade placeringar men lyckades ändå komma i nål som sjua precis bredvid sexan.
    Dagens nästa race startade kvart i fem och även här hade vi en bra placering, sexa, efter första kryssen. Tyvärr gjorde vi ett felaktigt beslut om kant på länsen ner och ramlade ner till näst sista plats. Jobbade ikapp en båt på andra kryssen och tog ytterligare en båt på löns in i mål ovh blev nia. Helt ok upphämtning.
    Sen kom veckans sämsta händelse. När vi kom in till hamnen fick vi en kontroll av båten med mätman och då uppdagades att vi saknade några korrektionsvikter som skulle finnas i båten vilket betydde att vi seglat med för lätt båt hela veckan och då fanns det ingen annan följd än att vi diskades från alla genomförda race. Supertrist!

    Dag 5
    Lite svårt att tända om efter gårdagens diskning men vi gjorde ett försök. I båda dagens race startade vi bra lång framme på linjen men i första racet var vinden för lätt för det trim på riggen som vi kunnat få. En trasig vantskruv satte stop för mer skruvande och då får man inte samma fart som de andra. Vi följde vår “Gudrun” strategi och höll vänstra sidan hela runt och lyckades komma nia.
    I andra racet lurade vi oss själva på andra kryssen när vi tyckte det såg ut att blåsa mer på högra kanten på andra kryssen, glömde bort “Gudrun” och slog höger. Att vi aldrig lär oss?! Ett tapp från 8 till 11 i mål blev resultat.
    Förutom detta var det nog veckans varmaste dag, redan kl 9.20 var det 35 gr och ute på sjön under eftermiddagen närmade sig nålen 40!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 8, 2015 @ 09:33

      Helt sjukt att båten inte mäter in.
      Vad säger de som ni hyrt av?

      Reply

  4. Johan R
    Aug 9, 2015 @ 22:27

    Dag 6, Copa del Rey 2015 – sista dagen
    Lördagen bjöd på än mer värme och dagens två race seglades i 42 graders värme varför vi drack nästan 2 liter sportdryck var innan vi gick ut på banan. Arrangören ville avsluta regattan snabbt så det blev två korta banor i lätta vindar. Vi startade första racet bra men hamnade ute på BB layline i skitvind på väg in mot kryssmärket, seglade över en båt vid offsetmärket och höll en bra position i mitten på länsen och tog ytterligare tre båtar. Sedan kom veckans enda misstag av arrangören när man hade startat J/80 fältet strax före vår rundning i gaten varför både klasserna helt plötsligt var på samma plats och kaos uppstod. Vi hamnade i kläm mellan två J/80 och kunde varken falla eller slå och tappade ett par hundra meter mot de flesta andra innan vi kom loss. Tyvärr fanns ingen möjlighet att segla upp oss så det blev sista platsen i mål.
    I sista racet för regattan bestämde vi oss för att försöka oss på en pin-end start men det ville också spanska Red Electrica som petade oss utanför märket så vi fick jobba och starta om för BB bakom alla andra och låg sist. Men efter en bra uppsegling och helt plötsligt en högerkantsfördel lyckades vi komma ikapp och seglade in som tionde båt i kamp med ryska “Symphony” som kom nia.

    Reply

  5. Johan R
    Aug 9, 2015 @ 22:37

    Reflektioner från vårt deltagande
    Det har trots dåliga resultat på banan och debaklet med båten varit en av våra absoluta höjdpunkter som kappseglare. Arrangemanget på RCNP håller världklass i alla avseenden; många av världens bästa seglare på plats, heta båtar som TP52 och Soto40, fantastiska förhållanden med bra vindar, sol och värme och noggrant lagda banor som hela tiden ändrades när vinden vred.

    Sen ska man absolut ta vara på hela den sociala delen med klubbhuset alla faciliteter och poolliv. Vissa av oss hade med familjerna och det funkade fint att kombinera sol och bad semester med kappsegling. Sedan var det rätt skönt att under så lång period som 9 dagar “komma hem” till familjen och bort från segling på kvällarna.

    När det gäller båt och klass så var X-35 givet eftersom det är vår egna klass även här hemma varför det var enkelt att ta med egna segel och utrustning, dessutom behövde vi inte lära oss segla en ny båttyp. Nackdelen med hyrbåt är väl att man inte på förväg kan veta i vilket skick den är och om utrustningen fungerar som den ska. Det vi lärt oss är att man måste gå igenom båten ordentligt och säkerställa att allt fungerar som det ska men också att vissa saker behöver repareras, ersättas och kompletteras på båten på plats. En sak vi missade var att kontrollera alla detaljer i mätbrevet i verkligheten, vi tog det för givet att allt som skulle finnas ombord också var med. När vi väl blev diskade gick vi noga igenom mätbrevet och den obligatoriska utrutningslistan enligt X-35 entypsregel och tittade noggrant igenom den utrustning som fanns iland i båtens “dock-bag” där hittade vi ett par saker till som borde funnits ombord från början.

    Förhållandena på Palma bukten är också väldigt speciella med en till 99% gynnande vänsterkant som det verkar finnas lika många förklaringar på varför som seglare på Copa del Rey. Det tog oss drygt halva veckan att förstå hur vindar och vågor påverkade kappseglingarna men tyvärr fick vi aldrig till den fart i båten som krävdes för att kunna dra nytta av vår nyvunna kunskap. Hade vi vetat vad vi vet idag hade vi definitivt åkt ner veckan innan och tränad med lokal seglare ombord, det hade ur ett sportsligt perspektiv varit gynnsamt.

    Jag kan verkligen rekommendera alla som funderat på att segla CdR eller någon annan häftig utlandsregatta att göra verklighet av sin dröm. Anmälan och ta till sig all information och dokumentation från Copa del Rey är lika enkelt som vid vilken större regatta som helst här hemma. Båt var inte heller svår att få tag i, vi visste redan att det fanns båt att hyra i Italien men eftersom transportseglingen därifrån till Palma var 450 M enkel väg så började vi leta via klassförbundet i Spanien, X-Yachts återförsäljare på Mallorca och lokala klubbar efter en båt och fick snabbt flera förslag. Själva hyreskontraktet tog uthyraren fram via sin advokat som översatte det till engelska, där var inga större konstigheter men man ska kolla försäkringen ordentligt. För Copa del Rey måste båten ha en ansvarsförsäkring på 6 miljoner Euro för skada på tredje part och den kan kosta mycket om man inte är noggrann. För vår del blev bästa och billigaste lösningen att båtägaren köpte en tilläggsförsäkring från sitt spanska försäkringsbolag. Själva hyran på olika båtar varierade från 70-120 000 kr inklusive transporten till och från Palma.

    Svåraste biten för oss har varit att få ihop en besättning som kunnat vara med och dessutom ha råd att vara med och dela på båthyran. 6 personer var klara redan i december förra året men för de två sista platserna har vi haft flera olika personer som hoppat på och hoppat av ända fram till sista veckan. Nu löste det sig till slut på ett bra sätt där vi var 9 man varav två delade veckan och seglade tre dagar var. För besättningen gäller att visa upp att man har en sjukvårds och olycksfall försäkring giltig i Spanien, vi trodde från början att det räckte med Försäkringskassan blå utlandskort men vi fick klart för oss dagarna innan seglingen startade att vi behövde ha detta privat via t.ex. hemförsäkringen. För de flesta var detta ganska enkelt att ordna via mail/telefon till sitt försäkringsbolag som kunde maila ett intyg på engelska vilket accepterades av arrangören.
    Cirka budget per person;
    – Del i båthyra,anmälan och försäkring 10 000 kr/person
    – Resa 3000 – 6000 kr/person beroende på flygbolag och resesätt
    – Boende 1500-2000 kr/natt (8-9 nätter) på hotell, halva kostnaden för hyra av lägenhet
    Tillkommer match dryck, i Crew Village och i RCNPs klubbhus fanns både mat och dryck till bra priser för deltagare fram till kl 21-22 på kvällarna.

    Ni som har funderingar på att segla Copa del Rey i framtiden får gärna höra av sig på johan.rockstrom@yahoo.com

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 10, 2015 @ 09:16

      Bra jobbat!

      Det är inte alltid så kul när man inte får till det, men det är också dessa tillfällen som gör att man lär sig nya saker och blir en bättre seglare.

      Jag kan bara stämma in i värdet av att komma iväg och segla nya regattor. Sedan kanske det inte behöver vara lika lyxigt som på Copa Del Rey, utan en stor regatta som Spi Ouest eller Cowes Week gör att man blir en del av en fantastisk lokal seglarscen. På samma sätt kan det räcka att ta sig till Norge, Danmark eller Finland för att få inspiration och träffa andra kul seglare.

      Reply

      • Johan R
        Aug 10, 2015 @ 21:49

        Håller med Peter, man behöver inte åka till lyxiga CdR men varför avstå när man kan?! ;-)
        Hur som helst så är det lärorikt att segla mot bra motstånd utomlands oavsett lyxig eller lokal regatta. Ska försöka segla annan klass också.

        På min/teamets Bucketlist finns bland annat,
        Key West Race Week iJ/70 eller Melges 24
        Rolex Swan Cup i Port Cervo, hur vi nu ska få ihop finansieringen till det?
        Segla Farr 40 på San Fransico Bay, men även Folkbåt där känns ok
        ARC
        Fastnet Race
        Sidney – Hobart

        Andra förslag, gärna i Skndinavien emottages gärna.

        Reply

  6. Rob
    Aug 12, 2015 @ 09:48

    Det finns två Club Swan 42 som står i Scarlino, Italien som kan hyras för Rolex Swan Cup på Sardinien. Inte oöverkomligt dyrt. Båtarna heter Alfa A och Alfa B. 2016 är stort happening då Swan firar 50 år.

    Reply

    • Johan R
      Aug 18, 2015 @ 16:53

      Rob, hur hittar jag och kommer i kontakt med dem?

      Reply

  7. Rob
    Aug 21, 2015 @ 07:34

    Johan, sänd ett email till robert.rj.holm@gmail.com så skall jag ge dig kontaktuppgifter.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.