Näringsintag under offshore-race
När vi bestämde oss för att segla Big Boat Challenge i Kerteminde 2010 så hade vi ett antal områden som vi identifierade som viktiga för att prestera på ett bra sätt. Ett av dessa var näringsintag och dryck under race.
Då det var banrace, så ställde det speciella krav. Anders Ryberg, som var ansvarig för detta ombord tog fram tre olika väskor som fanns med ombord: “Innan Race” som syftade till att fylla upp depåerna innan start, “Under Race” som innehöll det vi åt under racet, inklusive en lunch, och en “Efter Race” som syftade till snabb och effektiv återhämtning. När det gällde dryck så varvade vi vatten och sportdryck. Anders var också ansvarig för att folk faktiskt fick i sig både mat och dryck och att detta inte glömdes bort.
Effekten var tydlig, och vi var märkbart piggare än konkurrenterna när vi kom iland efter en tuff dag på havet.
Det är också lite förvånande att proffs inte jobbar mer med detta. Det är inte ovanligt att se riktigt duktiga seglare som packar med sig en liten flaska vatten, mackor och en godisbit. Sedan skyller man misstag på att energin tog slut.
När vi nu seglar offshore, så ställs andra krav på maten ombord.
Dels behöver den vara varm för att pigga upp, men man behöver också få i sig mer energi över längre tid – utan att magen pajar ihop. Det är också kul om måltiderna kan utgöra positiva avbrott när det är tråkigt och tufft.
Simon Kindt är den ombord som håller ihop detta, och han drar ett tungt lass. Det är inte så glamoröst att bära runt på mat, men det gör stor skillnad på havet.
Under försäsongen har vi testat 24 Hour Meal som är en mjukkonserv som bland annat försvaret använder sig av. Till skillnad från frystorkat, så finns redan vätskan i påsen och man värmer den i en yttre påse som blir varm bara man häller i en liten kopp havsvatten.
Det blir ju tyngre, men har man ingen watermaker så måste man ändå släpa med sig vatten för frysorkat. Och det är stor skillnad i kvalitet. Det här blir riktigt gott.
Andra fördelar är att man slipper trixa med kokande vatten i sjögång, och det är också lättare att få fram nylagad mat till rätt gubbar vid vaktskifte, då all mat inte behöver värmas på en gång.
Så här ser vår packning inför Fastnet (4 dygn * 8 personer) ut:
32 frukost (frystorkad gröt)
64 lunch/middag (24 Hour Meal)
64 energibars
32 påsar sportdryck
Resorb sport
Frukt, nötter, mackor, pålägg, godis & kaffe.
Detta ger
4500 kcal/person/dag
100 liter vatten (exkl nödvatten)
69 kilo mat
J/111 har dåligt med stuvutrymme, så vi har valt att packa detta i stryktåliga lådor som man kan rotera. Då får man fram maten i rätt ordning och slipper leta runt.
Det börjar också komma lite forskning på området. Intresset för multisport och tuffare utmaningar ökar hela tiden, och då blir det intressant hur man fyller på näring när kroppen kanske har fullt upp med annat.
Jag var på en intressant föreläsning med med Stefan Petterson som bland annat jobbar för SOK: “Kost för att optimera uthålligheten” eller “nutritionella strategier”.
Det är en värd där det finns en del myter om hur man skall lura kroppen att lagra mer energi, men man kan väl sammanfatta det ganska enkelt.
Man behöver ha koll på hur mycket energi man gör åt.
Rätt energiintag ökar prestation och koncentration.
Man måste hitta ett sätta att få i sig detta som inte pajar magen.
Kroppen har en begränsad förmåga att ta till sig kolhydrater (typ ~60 g/h).
Därför äter man ofta och blandar olika sockerarter (kan öka upptag till ~90 g/h).
Olika tränings- och uppladdningsmetoder för att “lära kroppen” ger begränsad effekt.
Så det handlar om att hitta ett sätt som passar just mig, där jag får i mig tillräckligt med näring och vätska över tid. Och mår bra trots ganska stora intag.
Thomas Wiberg
Aug 10, 2015 @ 11:12
Intressant och spännande att se Era Noggranna förberedelser! Håller alla tummarna (och tårna) för Er på racet!
Anders
Aug 10, 2015 @ 12:50
Tack för att du delar med dig av era förberedelser! Hur löser ni vattnet, dunkar, flaskor, tanken ombord? Vi delar ert problem med dåligt om stuvutrymme ombord, vore kul att se någon eller några bilder på hur ni “dukar” under däck :)
Sebastian C
Aug 10, 2015 @ 15:58
Vi körde med 24 Hour Meal på Bohusracet och det fungerade kanon. En bieffekt är att den värmande filten är ypperlig att efter värmning av maten sedan sätta sig på. Rackarns vad det värmde :)
Jag äter själv LCHF och har numera inga dippar i blodsockernivån, så jag dippar inte på samma sätt i ork gentemot tidigare. Tyvärr är det en del kolhydrater i dessa måltider, men det fungerade för mig ändå. Vet inte hur det blir om jag skulle äta kolhydrater under flera dygn.
Peter Gustafsson
Aug 10, 2015 @ 16:26
Skall du orka segla på havet så behöver du nog få i dig lite kolhydrater :-)
Sebastian C
Aug 11, 2015 @ 08:41
Det jag är lite rädd för är dipparna man får efter att tryckt i sig mängder av kolhydrater. Visst får man snabbt massa energi, men den går ur kroppen efter ett litet tag och lämnar ett tomrum efter sig som vill bli fyllt.
D35 Aurora
Aug 10, 2015 @ 22:28
Gasta på Aurora nästa gång, vi kanske inte vinner men havregrynsgröt med blåbärssylt till frukost, nypressat Zoegas och gratänger till middag betraktas som existensminimum ombord:-)
Rolex Fastnet Race | tips & trix - BLUR
Feb 7, 2016 @ 07:00
[…] Näringsintag under offshore-race […]