Klara för Fastnet
Idag så fick vi äntligen komma ut och känna på the Solent. Vi pingade linjen vid the Royal Yacht Squadron och timade en start strax före 11, då tidvattnet stämmer överens med vår start på söndag. Fin undanvindssegling ut till the Needles för att få koll på ström och göra alla bekanta med vattnen.
Kryssen tillbaka i motström tog desto lite tid, men det var ändå skönt att vara på havet.
Vi lyfte båten i Hamble i måndags för att tvätta botten. För övrigt så är det bara småsaker som vi bockar av på vår lista. När man ser den så är det tydligt att alla stora saker är ok.
– transportspinnaker repareras på NS
– extra tellisar i J3.5 och code
– serva kullagrade fockskot-vagnar
– byta till racingstor
– Protect-tape på undersida storbom
– dubbelkolla slaglängd uthal
– reparera repa i GVA-logga
– tejpa saxpinnar kick
– fästa tung utrustning
– serva dragkedjor i segelsäckar
– reservlampa motorlanterna
– stänkskydd navplats
– mantågsskydd BB med segelnummer
Och nu är allt på plats och säkerhetsinspektören från RORC var mycket nöjd.
Extra kul att få se lite sweeta båtar under dagens träning. Bella Mente och Momo drog runt på samma vatten där vi höll till.
Cowes Week är ett helt otroligt arrangemang. Förutom alla roliga båtar som seglar på tre olika banor under en hel vecka, så vet man hur man ordnar ett bra kalas. På Cowe Yacht Haven, där vi ligger, så är det tre liveband varje kväll, ett öltält med 60 öltappar och ett 10-tal matstånd att välja på. Och det finns minst 2 andra liknande “race villages” förutom alla lokala restauranger och pubar.
Där den mest kända väl är Pier View, där alla verkar hamna förr eller senare. Massor av rock stars och glada amatörer från världens alla hörn.
Stefan Peterson
Aug 13, 2015 @ 07:51
Kick asses får svårt att följa er då vi är på adriatiska havet men skall försöka.
Hannu
Aug 13, 2015 @ 13:11
Japp, här hemma på kontoret är man avis……..
Peter
Aug 13, 2015 @ 13:26
Lycka till nu.
Vilken pange upplevelse Ni kommer att komma hem med.
/ PG Skallkroken
Urban
Aug 13, 2015 @ 16:41
Lycka till. Jag önskar er en bra tur. Urban
Peter Gustafsson
Aug 13, 2015 @ 20:29
Tack alla!
Idag hade vi ytterligare en träningssession i spöregn, åska och 4-5 m/s från NO. Nu har vi bra koll på strömmarna ut från starten och kan börja fokusera på vädret.
Vi har ju valt att segla med ordinarie besättning utan “local knowledge” ombord. Det ställer så klart lite högre krav på oss, men är också grymt utvecklande. Så har vi kört Spi Oest, Kerteminde, ÅFOR och andra exotiska race med bra resultat.
Vi har dock hjälp av Aksel Magdahl för väderanalys. Han är här med SCA och vi kommer att gå igemnom olika väderscenarios före start. Ser ut att bli spännande…
Skoglund
Aug 13, 2015 @ 22:28
Kul och lycka till!
Har du två 3di storar? I reklamen låter det ju som de har oändlig livslängd.
F424
Aug 13, 2015 @ 22:32
Det är ju sjukt kul och imponerande att ni är med på startlinjen, hatten av för seriös och målmedveten planering! På hemmaplan får man nöja sig med två varv runt sin ö i helgen. Inte så illa det heller :-)
Lycka till, sail safe!
Pelle Fälth
Aug 13, 2015 @ 23:27
Imponerande, som vanligt! Skall bli kul att följa racet. Vilken startgrupp är ni i?
Peter Gustafsson
Aug 14, 2015 @ 00:13
Vi är i IRC1 som startar 1320 på söndag.
Mikael Vesala
Aug 13, 2015 @ 23:50
Ja, ert metodiska arbete är imponerande. Hoppas det ger lön för mödan, lycka till !!
Sture Smith
Aug 14, 2015 @ 10:16
Planering och genomförande så långt verkar vara enligt skolboken vilket naturligtvis är basen för att lyckas.
Sedan kanske oerfarenheten av denna typ av race i dessa mkt. utmanande vatten gör sig påmind under resan.
Ödmjukhet, Prestigelöshet, Alternativen, Beslut, Gör om Gör rätt, Följ upp. Ger en snabb inlärningskurva. Och för h-e GE ALDRIG UPP.
Håller grejorna så kommer det gå bra tror vi här hemma.
Pelle Fälth
Aug 14, 2015 @ 17:52
48st J-båtar skall vara med, varav 4 J111. Ni verkar få tuff konkurrens :
While only four J/111s are racing, the astonishing fact is that each boat has either won major one-design J/111 events or simply killed it an a major offshore event over the past two years. Alex Nicaise’s ALPHALINK/ XTREME YACHTING has done well in regional offshore events in France; Peter Gustafsson’s BLUR has won just about everything offshore and double-handed in Scandinavia; the British Army’s BRITISH SOLDIER took 2nd in the extremely tough (often brutal) conditions (gales, etc) in last year’s RORC Round Britain & Ireland Race (truly the world’s longest “round island race”); and perhaps the most decorated J/111 of all- John van der Starre & Robin Verhoef’s XCENTRIC RIPPER (the Netherlands Offshore Double-handed Champions in 2015 and 2x Fastnet Race veterans).
Pelle Fälth
Aug 15, 2015 @ 11:03
Här är lite intressanta tankar kring väder och vägval: http://www.bandgblog.com/bg-blog-rolex-fastnet-race-2015-preview-with-mark-chisnell/
Micke
Aug 15, 2015 @ 13:28
Lycka till!
Dan
Aug 15, 2015 @ 17:08
Lycka till, skall bli kul att följa!
Peter Gustafsson
Aug 15, 2015 @ 20:13