Skip to content

25 Comments

  1. Mats Hansson
    Sep 4, 2015 @ 11:03

    Very well written Peter. Im also a fan since many years and just dont understand why there is now reflection or comments from the team about where they are and where they are going from here.

    Reply

  2. Magnus Myrenberg
    Sep 4, 2015 @ 12:53

    Well spoken. Out of a marketing communication p o w this AC venture is a disaster.

    Reply

    • Mats
      Sep 4, 2015 @ 13:05

      Marknadsbiten är väl det minst viktiga för Artemis eftersom det är finansierat av Törnqvist själv och av vad jag förstår inte beroende av sponsorer. Kanske därför den biten inte prioriteras?

      Reply

  3. Hans Helgesson
    Sep 4, 2015 @ 13:19

    Good call Peter!

    Reply

  4. Z
    Sep 4, 2015 @ 13:24

    great businessman (or should we say bizniz?), is he now?

    Reply

  5. Pelle Pedersen
    Sep 4, 2015 @ 14:08

    TT stryker nog dig från julkortslistan nu…

    Reply

  6. Per J
    Sep 4, 2015 @ 14:38

    Peter, you just sent an excellent message to TT & his team. +1

    Reply

  7. Olle
    Sep 4, 2015 @ 17:28

    Torbjörn förstår svenska :-)

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Sep 4, 2015 @ 17:41

      En av dom få i team Artemis…:)

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 4, 2015 @ 18:05

      Men alla i teamet gör inte det. Och det var till teamet jag skrev. Inte till Torbjörn.

      Torbjörn gör säkert sin grej så bra han kan. Det tvivlar jag inte en sekund på. Men får han inte rätt input från seglarna om vad som krävs så spelar det ingen roll vad han gör.

      Utifrån sett så ser det ju ut som att Ian tog taktpinnen efter att Cayard fick sparken. Han har antagligen lovat (nu spekulerar jag bara) att det här ror vi iland på ett bra sätt utan CEO eller biffigare management.

      Och det kanske man gör, även om inte jag är övertygad just nu.

      BAR har i sitt management både CEO, COO och CTO, vilket i och för sig är väldigt anglosaxiskt. Artemis har inte har några utpekade operativa chefer utan väljer titlar som “lagledare” och “designkoordinator”… Det finns så klart en anledning till detta, och man har pratat mycket om den speciella kulturen i teamet.

      Det är säkert jättebra – om det ger resultat.

      Vi har sett samma sak i VOR där framför allt Atlant har har velat ha lite mjukare Skandinaviskt ledarskap. Nu senast på SCA. Men när detta inte ger resultat så tvingas man ta in en skipper som verkligen är skipper. Och då kommer oftast resultaten.

      Reply

  8. Svenne
    Sep 4, 2015 @ 18:32

    Kan väl vara så enkelt att det är pengabrist och allt oklart om fortsättningen för Artemis.

    Reply

  9. JH
    Sep 4, 2015 @ 18:47

    Vad är grejen med att hacka på dels acws och dels Artemis? Knappt en enda notis om AC i Göteborg trots att det är en av de större saker som har hänt seglingssverige. Du får ju folk att tänka negativt om hela projektet och därmed förlorar man publicitet. Fel väg att gå. Känns som att J/boats är det enda som är intressant på riktigt. (lukrativt??).

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 4, 2015 @ 19:50

      Precis som alltid skriver jag det jag tycker och tänker utifrån mitt perspektiv. Många läsare kan ju ett helt annat, och det är väl det som skapar dynamik och engagemang. Det ser du på vilka inlägg som genererar kommentarer. Det här t.ex.

      Just kring ACWS så råder det ingen brist på positiva notiser och intetsägande intervjuer där alla pratar om hur härligt det är att vara i Göteborg och hur tufft det är att segla AC45. Jag tror inte världen behöver fler av dessa, utan här kan jag varmt rekommendera officiella hemsidor och reklamfinansierad seglingsmedia.

      När Zlatan är skadad, så fyller det all sportmedia. När Tre Kronor inte håller tätt bakåt, då spenderas timmar på bästa sändningstid för att ta reda på varför. Men när Artemis, med tre kronor på sidan, seglar som krattor, då får man inte ta upp det?

      Det kommer att bli svårt att göra segling till en publiksport om vi inte får diskutera hur teamen presterar :-)

      Ganska många av de 566 inlägg jag skrivit senaste året handlar om saker som jag brinner för. Och ibland tycker jag annorlunda. Sorry.

      For the record; jag tar inte emot en enda krona för marknadsföring från J/boats. Marstrand Yachts, som är deras representant i Sverige, är liten partner till GVA Marstrand Big Boat Race, men det engagemanget är begränsat till en helg i maj.

      Reply

  10. Rolle
    Sep 4, 2015 @ 21:58

    +100 bra skrivet

    Håller med man vinner inget på att bara marknadsföra sitt team bara vid vinst.
    Känns som hela teamet inte har någon feeling, inget som engagerar alls varken positivt eller negativt.

    Nej i Sverige ska man smälta in, inte säga sin mening. Hur många skipprar från Sverige har vi som pallar trycket/driva, i stora internationella sammanhang?…..finns väl en andledning till det….

    Reply

  11. Olle
    Sep 4, 2015 @ 22:13

    Där håller jag med dig Peter. Vår sport är mycket märklig på så vis att det enda som är tillåtet är att det endast får skrivas översvallande positiva ord om seglare/team. Om det går dåligt skall alla tassa runt, i bästa fall inte kommentera ifall det är riktigt dåligt. Helst skall man överdriva med positiva hyllningar för det enda som gjordes bra, nästan som om de/hen egentligen var vinnare.

    Den som bryter mot denna kod, blir starkt ifrågasatt och hamnar i utanförskap.

    Vad folk sedan snackar om bakom ryggen är en helt annan sak.

    Tänk om media skulle hantera våra älsklingssporter på det viset!

    Reply

  12. Tomas
    Sep 5, 2015 @ 19:03

    +1

    Bra skrivet!

    Om man tittar på Vendee Globe marknadsföring, blir man lätt imponerad!

    Reply

  13. Magnus
    Sep 6, 2015 @ 09:52

    Peter, jag håller med dig i vad du säger, men undrar om det inte till stor del helt enkelt beror på att Artemis inte lägger ner massa energi och resurser på det här området och därför kan det bli lite tråkigt och platt ibland.
    Hur var den här tv-serien förresten, nån som har sett den?
    Mvh
    Magnus

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 6, 2015 @ 11:25

      Det krävs inte massa energi och resurser.
      Det krävs lite engagemang och hjärta.

      Reply

  14. Magnus
    Sep 6, 2015 @ 14:56

    Av det jag ser av Artemis så tror jag faktitikt en massa engagemang och hjärta, men inte på det området du efterlyser kanske.

    Reply

  15. Anders K
    Sep 15, 2015 @ 21:26

    Preeminence.

    In pursuit of preeminence.

    Ad hoc.

    Passionate.

    By heart.

    A very personal, private and passionate iniative.

    Simply Torbjörn by Torbjörn

    For friends by friends.

    Truly impressive.

    Reflexions by
    Anders

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 16, 2015 @ 08:23

      Anders, do you think we set our expectations on Artemis to high?

      “For friends by friends” sounds a bit more humble than the #BringTheCupHome attitude shown by Ben Ainslie and some of the other teams? But officially Iain Percy stated “We are not only in this competition to win the 35th America’s Cup, but to dominate the America’s Cup arena for the next decade.”.

      So I get mixed messages here.

      I’m fine with the use of “epic”, “preeminent” and “dominate the America’s Cup arena for the next decade”. But they are bold statements. And you set expectations extremely high. If you’re not delivering on those promises, people will be disappointed.

      Reply

  16. Tomas
    Sep 16, 2015 @ 12:16

    Som sagt, förmågan att marknadsföra sig e under all kritik. Rent sagt, SKIT!

    Dom har stor budget, kan dom väl anställa någon som skriver bra?

    Kanske yacht sport e underskattad hmm

    Reply

  17. Peter Gustafsson
    Sep 17, 2015 @ 23:13

    Nån som kan läsa mellan raderna här?

    FRANCESCO BRUNI JOINS ARTEMIS RACING

    Alameda, 17 September 2015 – Artemis Racing has announced today the signing of Italian star, Francesco Bruni.

    Bruni, from Palermo, Italy, is a three time Olympian and former helmsman of Italian America’s Cup challenger Luna Rossa. He is one of Italy’s most successful sailors having won 7 World, 5 European and 15 Italian championships across different classes, and topped ISAF’s Match Race World Rankings in 2011.

    Francesco commented, “I am very happy and excited to become part of such a strong team. I will be surrounded by some of the best sailors in the world, many of them winners of Olympic medals and other great achievements. Teaming up with Iain is great, we have been competitors and friends for a long time and I think he is doing a great job with Artemis Racing. I am sure I will also work very well with Nathan, and look forward to joining the sailing team in its preparations for winning the 35th America’s Cup”.

    Francesco, a former champion in 2013, will lead Artemis Racing’s team at the Argo Group Gold Cup in Bermuda next month (Oct. 6-11) , alongside Iain Percy, Christian Kamp and Luke Parkinson.

    “Bruni brings a wealth of America’s Cup experience, with three campaigns already under his belt for Luna Rossa, and will be a great asset to the team”, said Skipper Nathan Outteridge.

    Reply

  18. Olle
    Sep 18, 2015 @ 09:41

    Fredrik på väg ut som jag ser det. Fredrik var “skadad” i Göteborg. Fredrik saknar erfarenheter inom MR som blir avgörande i slutet. Bruni är en mer komplett seglare.

    Reply

  19. Lars M
    Sep 22, 2015 @ 12:06

    Jag funderade på varför dom inte tränade i GC32, nu när ACWS-träningstiden är så begränsad.
    Från Sail World:

    Outteridge, who will have Iain Percy, Iain Jensen, Kalle Torlen, and Luke Parkinson alongside to support his first GC32 experience is looking forward to the event.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.