Skip to content

25 Comments

  1. Mats Hansson
    Sep 4, 2015 @ 11:03

    Very well written Peter. Im also a fan since many years and just dont understand why there is now reflection or comments from the team about where they are and where they are going from here.

    Reply

  2. Magnus Myrenberg
    Sep 4, 2015 @ 12:53

    Well spoken. Out of a marketing communication p o w this AC venture is a disaster.

    Reply

    • Mats
      Sep 4, 2015 @ 13:05

      Marknadsbiten Àr vÀl det minst viktiga för Artemis eftersom det Àr finansierat av Törnqvist sjÀlv och av vad jag förstÄr inte beroende av sponsorer. Kanske dÀrför den biten inte prioriteras?

      Reply

  3. Hans Helgesson
    Sep 4, 2015 @ 13:19

    Good call Peter!

    Reply

  4. Z
    Sep 4, 2015 @ 13:24

    great businessman (or should we say bizniz?), is he now?

    Reply

  5. Pelle Pedersen
    Sep 4, 2015 @ 14:08

    TT stryker nog dig frĂ„n julkortslistan nu…

    Reply

  6. Per J
    Sep 4, 2015 @ 14:38

    Peter, you just sent an excellent message to TT & his team. +1

    Reply

  7. Olle
    Sep 4, 2015 @ 17:28

    Torbjörn förstÄr svenska :-)

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Sep 4, 2015 @ 17:41

      En av dom fĂ„ i team Artemis…:)

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 4, 2015 @ 18:05

      Men alla i teamet gör inte det. Och det var till teamet jag skrev. Inte till Torbjörn.

      Torbjörn gör sÀkert sin grej sÄ bra han kan. Det tvivlar jag inte en sekund pÄ. Men fÄr han inte rÀtt input frÄn seglarna om vad som krÀvs sÄ spelar det ingen roll vad han gör.

      UtifrÄn sett sÄ ser det ju ut som att Ian tog taktpinnen efter att Cayard fick sparken. Han har antagligen lovat (nu spekulerar jag bara) att det hÀr ror vi iland pÄ ett bra sÀtt utan CEO eller biffigare management.

      Och det kanske man gör, Àven om inte jag Àr övertygad just nu.

      BAR har i sitt management bĂ„de CEO, COO och CTO, vilket i och för sig Ă€r vĂ€ldigt anglosaxiskt. Artemis har inte har nĂ„gra utpekade operativa chefer utan vĂ€ljer titlar som “lagledare” och “designkoordinator”… Det finns sĂ„ klart en anledning till detta, och man har pratat mycket om den speciella kulturen i teamet.

      Det Ă€r sĂ€kert jĂ€ttebra – om det ger resultat.

      Vi har sett samma sak i VOR dÀr framför allt Atlant har har velat ha lite mjukare Skandinaviskt ledarskap. Nu senast pÄ SCA. Men nÀr detta inte ger resultat sÄ tvingas man ta in en skipper som verkligen Àr skipper. Och dÄ kommer oftast resultaten.

      Reply

  8. Svenne
    Sep 4, 2015 @ 18:32

    Kan vÀl vara sÄ enkelt att det Àr pengabrist och allt oklart om fortsÀttningen för Artemis.

    Reply

  9. JH
    Sep 4, 2015 @ 18:47

    Vad Àr grejen med att hacka pÄ dels acws och dels Artemis? Knappt en enda notis om AC i Göteborg trots att det Àr en av de större saker som har hÀnt seglingssverige. Du fÄr ju folk att tÀnka negativt om hela projektet och dÀrmed förlorar man publicitet. Fel vÀg att gÄ. KÀnns som att J/boats Àr det enda som Àr intressant pÄ riktigt. (lukrativt??).

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 4, 2015 @ 19:50

      Precis som alltid skriver jag det jag tycker och tÀnker utifrÄn mitt perspektiv. MÄnga lÀsare kan ju ett helt annat, och det Àr vÀl det som skapar dynamik och engagemang. Det ser du pÄ vilka inlÀgg som genererar kommentarer. Det hÀr t.ex.

      Just kring ACWS sÄ rÄder det ingen brist pÄ positiva notiser och intetsÀgande intervjuer dÀr alla pratar om hur hÀrligt det Àr att vara i Göteborg och hur tufft det Àr att segla AC45. Jag tror inte vÀrlden behöver fler av dessa, utan hÀr kan jag varmt rekommendera officiella hemsidor och reklamfinansierad seglingsmedia.

      NÀr Zlatan Àr skadad, sÄ fyller det all sportmedia. NÀr Tre Kronor inte hÄller tÀtt bakÄt, dÄ spenderas timmar pÄ bÀsta sÀndningstid för att ta reda pÄ varför. Men nÀr Artemis, med tre kronor pÄ sidan, seglar som krattor, dÄ fÄr man inte ta upp det?

      Det kommer att bli svÄrt att göra segling till en publiksport om vi inte fÄr diskutera hur teamen presterar :-)

      Ganska mÄnga av de 566 inlÀgg jag skrivit senaste Äret handlar om saker som jag brinner för. Och ibland tycker jag annorlunda. Sorry.

      For the record; jag tar inte emot en enda krona för marknadsföring frÄn J/boats. Marstrand Yachts, som Àr deras representant i Sverige, Àr liten partner till GVA Marstrand Big Boat Race, men det engagemanget Àr begrÀnsat till en helg i maj.

      Reply

  10. Rolle
    Sep 4, 2015 @ 21:58

    +100 bra skrivet

    HÄller med man vinner inget pÄ att bara marknadsföra sitt team bara vid vinst.
    KÀnns som hela teamet inte har nÄgon feeling, inget som engagerar alls varken positivt eller negativt.

    Nej i Sverige ska man smĂ€lta in, inte sĂ€ga sin mening. Hur mĂ„nga skipprar frĂ„n Sverige har vi som pallar trycket/driva, i stora internationella sammanhang?…..finns vĂ€l en andledning till det….

    Reply

  11. Olle
    Sep 4, 2015 @ 22:13

    DÀr hÄller jag med dig Peter. VÄr sport Àr mycket mÀrklig pÄ sÄ vis att det enda som Àr tillÄtet Àr att det endast fÄr skrivas översvallande positiva ord om seglare/team. Om det gÄr dÄligt skall alla tassa runt, i bÀsta fall inte kommentera ifall det Àr riktigt dÄligt. Helst skall man överdriva med positiva hyllningar för det enda som gjordes bra, nÀstan som om de/hen egentligen var vinnare.

    Den som bryter mot denna kod, blir starkt ifrÄgasatt och hamnar i utanförskap.

    Vad folk sedan snackar om bakom ryggen Àr en helt annan sak.

    TÀnk om media skulle hantera vÄra Àlsklingssporter pÄ det viset!

    Reply

  12. Tomas
    Sep 5, 2015 @ 19:03

    +1

    Bra skrivet!

    Om man tittar pÄ Vendee Globe marknadsföring, blir man lÀtt imponerad!

    Reply

  13. Magnus
    Sep 6, 2015 @ 09:52

    Peter, jag hÄller med dig i vad du sÀger, men undrar om det inte till stor del helt enkelt beror pÄ att Artemis inte lÀgger ner massa energi och resurser pÄ det hÀr omrÄdet och dÀrför kan det bli lite trÄkigt och platt ibland.
    Hur var den hÀr tv-serien förresten, nÄn som har sett den?
    Mvh
    Magnus

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 6, 2015 @ 11:25

      Det krÀvs inte massa energi och resurser.
      Det krÀvs lite engagemang och hjÀrta.

      Reply

  14. Magnus
    Sep 6, 2015 @ 14:56

    Av det jag ser av Artemis sÄ tror jag faktitikt en massa engagemang och hjÀrta, men inte pÄ det omrÄdet du efterlyser kanske.

    Reply

  15. Anders K
    Sep 15, 2015 @ 21:26

    Preeminence.

    In pursuit of preeminence.

    Ad hoc.

    Passionate.

    By heart.

    A very personal, private and passionate iniative.

    Simply Torbjörn by Torbjörn

    For friends by friends.

    Truly impressive.

    Reflexions by
    Anders

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 16, 2015 @ 08:23

      Anders, do you think we set our expectations on Artemis to high?

      “For friends by friends” sounds a bit more humble than the #BringTheCupHome attitude shown by Ben Ainslie and some of the other teams? But officially Iain Percy stated “We are not only in this competition to win the 35th America’s Cup, but to dominate the America’s Cup arena for the next decade.”.

      So I get mixed messages here.

      I’m fine with the use of “epic”, “preeminent” and “dominate the America’s Cup arena for the next decade”. But they are bold statements. And you set expectations extremely high. If you’re not delivering on those promises, people will be disappointed.

      Reply

  16. Tomas
    Sep 16, 2015 @ 12:16

    Som sagt, förmÄgan att marknadsföra sig e under all kritik. Rent sagt, SKIT!

    Dom har stor budget, kan dom vÀl anstÀlla nÄgon som skriver bra?

    Kanske yacht sport e underskattad hmm

    Reply

  17. Peter Gustafsson
    Sep 17, 2015 @ 23:13

    NÄn som kan lÀsa mellan raderna hÀr?

    FRANCESCO BRUNI JOINS ARTEMIS RACING

    Alameda, 17 September 2015 – Artemis Racing has announced today the signing of Italian star, Francesco Bruni.

    Bruni, from Palermo, Italy, is a three time Olympian and former helmsman of Italian America’s Cup challenger Luna Rossa. He is one of Italy’s most successful sailors having won 7 World, 5 European and 15 Italian championships across different classes, and topped ISAF’s Match Race World Rankings in 2011.

    Francesco commented, “I am very happy and excited to become part of such a strong team. I will be surrounded by some of the best sailors in the world, many of them winners of Olympic medals and other great achievements. Teaming up with Iain is great, we have been competitors and friends for a long time and I think he is doing a great job with Artemis Racing. I am sure I will also work very well with Nathan, and look forward to joining the sailing team in its preparations for winning the 35th America’s Cup”.

    Francesco, a former champion in 2013, will lead Artemis Racing’s team at the Argo Group Gold Cup in Bermuda next month (Oct. 6-11) , alongside Iain Percy, Christian Kamp and Luke Parkinson.

    “Bruni brings a wealth of America’s Cup experience, with three campaigns already under his belt for Luna Rossa, and will be a great asset to the team”, said Skipper Nathan Outteridge.

    Reply

  18. Olle
    Sep 18, 2015 @ 09:41

    Fredrik pĂ„ vĂ€g ut som jag ser det. Fredrik var “skadad” i Göteborg. Fredrik saknar erfarenheter inom MR som blir avgörande i slutet. Bruni Ă€r en mer komplett seglare.

    Reply

  19. Lars M
    Sep 22, 2015 @ 12:06

    Jag funderade pÄ varför dom inte trÀnade i GC32, nu nÀr ACWS-trÀningstiden Àr sÄ begrÀnsad.
    FrÄn Sail World:

    Outteridge, who will have Iain Percy, Iain Jensen, Kalle Torlen, and Luke Parkinson alongside to support his first GC32 experience is looking forward to the event.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.