Skip to content

34 Comments

  1. JIMMY
    Sep 9, 2015 @ 00:15

    Trevlig läsning!

    Reply

  2. Bosse F
    Sep 9, 2015 @ 06:48

    Riktigt trevlig läsning. Ninjas gamla G3 passade fint på min Dynamic. När man läser sådant här så blir diskussionen i en annan tråd om srs så enormt ovidkommande och löjlig.

    Reply

    • Peter A
      Sep 9, 2015 @ 07:02

      Hej Bosse!
      Tack för responsen och kul att höra att G3:an blev bra.

      Reply

  3. Dan
    Sep 9, 2015 @ 07:54

    Håller med, riktigt intressant och givande läsning! Valet av en inte helt enkel båt har via ert målinriktade arbete utvecklat er alla till mer kompletta seglare. Och det finns förmodligen en hel del potential kvar att krama ur.

    Vad har ni för huvudsaklig input till segelmakaren inför det nya storseglet? “Ett nytt storsegel tack” eller har ni en del önskemål om designen baserat på vad ni kommit fram till genom åren?

    Reply

    • Peter A
      Sep 9, 2015 @ 20:44

      Vi har egentligen varit ganska nöjda med formen på vårt nuvarande storsegel, men då det håller på att gå i bitar var det dags att skaffa ett nytt. Det har ändå hängt med sedan 2007.
      Vi ville ha ett formstabilt segel utan ömtålig film då seglet kommer att sitta uppe merparten av säsongen. Valet stod mellan North Sails 3di och One Sails 4T Forte. Två bra alternativ men valet denna gång blev One Sails.
      Givetvis har vi en del input till segelmakarn. Viktigt att seglet inte blir för bukigt, vi vill ju kunna plana ut det ordentligt när det brallar. Samtidigt behöver vi kunna skapa lite power när det är skvalpigt. Litar på att deras designer hittar en bra kompromiss. Seglet görs också med ett ganska rakt förlik för att passa vårt mast och riggtrim.
      Tror att detta kommer att bli bra!

      Reply

      • Dan
        Sep 9, 2015 @ 21:55

        Hej Peter,

        Då har ni uppenbarligen haft relativt rätt form på ert gamla storsegel. Jag antog att J/92:an bör ha ett plant lätt tvistat storsegel. Nästan alla båtar jag köpt har haft för djupa storsegel och jag trodde ni haft ett antal synpunkter på denna bit vid beställningen av det nya storseglet.

        Och anledningen till att jag är extra nyfiken är för att jag inom något år kommer köpa en J/92:a, dock inte “S” varianten.

        Reply

  4. S73Calluna
    Sep 9, 2015 @ 10:32

    Bra och intressant läsning om er strävan att bli bättre. Jag känner verkligen igen mig vad gäller problemet att gå från en spinnakerbåt till att segla gennaker inkl problemet att inte få segla fritt. Tricket för oss har varit att kunna ha tryck och gå så lågt som möjligt. Vi har arbetat mycket med att släppa på fall och nedhal för att få gennakern att flyga framåt och tvista. Jag har även testat att försöka luta åt lovart men med en långsmal båt har detta inte varit helt enkelt. En tanke jag haft är att saxa gennakern (storen på ena sidan och gennakern på den andra) på kortare plattlänsar eftersom vi tyvärr förlorar så många båtlängder i själva gipparna. Har ni praktiserat denna teknik och i så fall med vilket resultat?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 9, 2015 @ 11:15

      Att saxa gennakern funkar fint, och på vissa båtar kan det vara riktigt snabbt. Kräver dock lite träning för att det skall bli bra. Vi får ofta göra det på t.ex. Hermanö Runt där det ofta blir plattläns genom smala sund.

      Byte från spinnaker till gennaker är jobbigt för många. Jag tror det finns några saker som kan underlätta det:

      a) en riktig länsgennaker. Oftast köper man en begagnad båt och är lite osäker på vad som finns ombord-. har man otur så finns ingen riktigt bra länsgennaker och då kommer det att vara frustrerande att försöka hänga med spinnakerbåtarna.

      b) våga gå lågt. Det känns gôtt att skära, och anledningen till att man skaffade gennaker var ju att man skulle få roligare segling. Men det är inte alltid det snabbaste sättet och man bör spara skärningen till lättvind eller när båten planar. Att gå lågt, på gränsen där trimmern tappar trycket, är något som kräver lite övning – och bra kommunikation mellan trimmer och rorsman. Men det betalar sig, och numera är jag aldrig orolig för en plattläns mot spinnakerbåtar.

      c) kommunikation. Det är ju alltid bra om trimmern och rorsman lirar bra ihop. Det känns ännu viktigare när man seglar gennaker, eftersom men ofta vill ligga precis på gränsen. Den tredje rollen, som vi gar jobbat mycket med de två senaste åren är hur man kallar vind på undanvinden. Detta är troligtvis den roll som gör störst skillnad ombord, men är ofta inte prioriterad. Att kunna förutse mer tryck och lägga gipparna på rätt ställe är helt ovärderligt.

      d) viktigast är mindset. Med en spinnaker så kan jag ta undanvinden “som den kommer”. Jag kan segla högt, lågt, falla runt öar, lova upp runt andra öar. De flesta tycker inte det är någon stor skillnad att segla 135 grader eller plattlänsa med sin spinnaker. Allt funkar i stort sett lika bra.

      Men en gennaker så har jag en tydlig sweetspot. En vinkel där jag går riktigt fort. Denna vill jag köra om jag kan, men då krävs det planering och framförhållning. När vi gick från att deppa över “att inte få segla fritt” till att använda våra vinklar på ett offensivt sätt så förändrades vår undanvindssegling.

      Innan gennakern kommer upp så har vi pratat om:
      – vilken vinkel skall vi ha i denna vindstyrka.?
      – hur ser nästa ben ut (hur mycket tid på respektive bog)?
      – är någon kant gynnad (om jag måste skära lite, så låt oss använda det)?
      – kommer det att vrida?
      – var står det mest tryck?
      – hur vill vi komma in till nästa märke?
      – hur vill vi passera andra båtar?
      – vill vi försvara oss mot attacker bakifrån?

      Detta är ju ett snack som man borde ha i alla båtar, men med gennaker så tvingas man segla offensivt. Och när man gör det ordentligt så är det en aha-upplevelse.

      Så, det kan kännas förbannat jobbigt att det skall till så mycket för att få ut effekten. Men det tvingar oss att bli mer aktiva, alla blir bättre seglare och vi har mycket roligare.

      Reply

      • Peter A
        Sep 9, 2015 @ 13:20

        Hej!
        Instämmer i Peters resonemang ovan. Har testat lite att saxa men har haft svårt att få till detta bra med vår stora gennaker. Med den mindre G3:an (som Bosse köpt) var det dock inte alls svårt att segla saxat. Men det handlar väl om träning där också.
        Den planering, och mer offensiva segling som krävs när man seglar gennaker har gjort undanvindarna ännu roligare att segla och flera i besättningen blir förhoppningsvis delaktiga. Att hitta puffarna och kunna gå lågt i dessa är ju ett viktigt trick för att jobba sig ner mot lä, men viss är det lätt att falla för frestelsen att gå lite högre med mer tryck.

        Reply

      • Andreas.
        Sep 9, 2015 @ 18:05

        Og paa eldre Js som 105,92,80 etc ri hardt slik at mastetoppen peker mot lo på dyp lens. Tar bort mye rortrykk og øker farten.

        Reply

      • A.Manskow
        Sep 10, 2015 @ 15:40

        Hvis det seiles i norge, er det følgende som gjelder under Nor Rating Regler for 2015 C.4.3 c):
        “Det er ikke tillatt å spri en asymmetrisk spinnaker med mindre båten er målt inn med spinnakerbom og denne er registrert i målebrevet.” Til info.

        Reply

        • Pelle Pedersen
          Sep 10, 2015 @ 16:34

          I ordet “spri” ingår väl en bom av något slag?

          Reply

          • Andre
            Sep 10, 2015 @ 17:19

            Dette er svaret jeg fikk av NorRating når jeg spurte om det var lov å sakse gennaker uten spribom: “Nei. Bare i en jibb”

          • Peter Gustafsson
            Sep 10, 2015 @ 19:48

            I ORC Rating Systems (ORC International & ORC Club) som NOR Rating är baserad på står:

            208.4 Where the asymmetric spinnaker is tacked on the centerline, tack pennants of whatever length may be used. Spinnakers shall be sheeted on the same side as the boom, except when gybing or maneuvering. Regardless, the tack of the spinnaker shall not be moved on the windward side with the help of afterguys and/or outriggers.

            I RRS, SRS eller IRC nämns ingenting om hur gennakers får skotas så länge man inte använder spirbom/utriggare.

            SRS (Klassregler enskrov):

            C.4.3 GENNAKER
            a) ANVÄNDNING
            En gennaker:
            i) Ska vara satt flygande.
            ii) Ska vara halsad till skrov eller bogspröt vid eller för om förtriangelbasens främre mät-punkt och ska, om SRS-mätbrevet inte anger annat, ha halshornets infästningspunkt i båtens centrumplan. Se även ”FB” i Appendix 3 – Teckenförklaringar samt KSR 54 – Förstag och försegels halshorn.
            iii) Får halsas med en lina mellan halshornet och infästningspunkten och ingen annan anordning får påverka linan eller halshornet.
            iv) Ska inte spiras med spirbom.

  5. Thomas Wiberg
    Sep 9, 2015 @ 14:00

    Tack för denna intressanta och öppna berättelse! Om inte annat så bekräftar den att det inte är självklart att man seglar fort i vilken båt som helst bara för att det fungerar bra i den båt man är van vid. Och precis som Bosse F skriver så ger denna berättelse diskussionen om rättvisan i tusendelarna i SRS en kanske mera riktig, lite mindre viktig plats. Fast den diskussionen handlar nog mest om känslor och psykologi, inte segling eller båtteknik i sig.

    Jag har varit ganska förvånad under ett antal år kring diskussionen om att det skulle vara besvärligt att segla gennaker kontra att segla spinnaker. Javisst har gennakern en mera definierad sweetspot än en spinnaker. Men även spinnakern har sin sweetspot och bör i möjligaste grad seglas med ett flöde av vind från förlik till akterlik för att det skall gå fort. Även en spinnakerbåt behöver tre olika spinnakers för att vara effektiv vid alla vinklar så där skiljer det sig inte gentemot gennakerbåten. Alla punkterna Peter nämner ovan som förberedelser inför undanvindsbogar med gennaker gäller precis lika myckiet för en spinnakerbåt som skall seglas effektivt. Sedan är det en annan sak att det blivit kutym att bara ha en allroundspinnaker och se undanvinden som en följa john-del av tävlandet.

    Så i mina ögon blir valet enkelt:gennaker eftersom det kräver mindre utrustning som ju måste hanteras. Förenkling av segelhanteringen ger mer tid till fokus på trim och taktik när väl omställningen i skallen till gennakersegling är gjord.

    Reply

  6. Johan S
    Sep 9, 2015 @ 19:10

    Segling: “A minute to learn, a lifetime to master.”

    Som sagt kul att höra andras strategier, erfarenheter, tips och tricks. Och tur att livet är långt…

    Tack!

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Sep 10, 2015 @ 09:31

      +1!

      Reply

  7. Erfarenheter efter 4 år med Ninja | j92s-ninja
    Sep 9, 2015 @ 21:15

    […] Fick en fråga av Peter Gustafsson om jag kunde tänka mig att summera vad vi lärt oss under de fyra säsonger vi seglat Ninja. Har själv haft tankar på att det vore intressant att reflektera lite över detta. Jag satte mig därför och skrev ihop det inlägg som idag finns publicerat på Blur. […]

    Reply

  8. Mikael Håkansson
    Sep 11, 2015 @ 20:14

    Kan man bli annat än glad när det kommer en artikel om J92? Och tack för er crew guide, vilken vi plagierat till stora delar. :)

    Vi seglar Jubilon, en J92 från 2002, här nere i Lomma – Öresund för 2:a säsongen och jag kan känna igen mig i mycket av det du beskriver Peter. Vi har slitit våra hår och vi söker fortfarande båtens fulla potential. Vår botten blir också bättre för var säsong och till nästa tänker jag att köl och roder ska få lite extra uppmärksamhet. Ska man överväga nya profiler, eller fila på befintliga? Ingen aning..

    Den medföljande gennakern på 80 m2, förvisso en runner, lämnade oss på efterkälken i de flesta undanvindsförllanden. Dock fin under slör vid 10 m/s och 13+ knop i plattvatten. :) Till i år har vi skaffat en North A2 på 93 m2 (molded area närmare 100) och nu har vi en helt annan båt på länsen. En riktig killer i lättvind! Vi börjar också närma oss samma djupa segling som spinnebåtarna med god VMG. Halsar upp gör vi ofta på länsen, säkert 75 cm, och kränger båten åt lovart. Känsligt läge och i lättare vindar riskerar man kollaps med förlust i båtlängder. Viktigt att släppa på häcken och storfall också.

    Halvvindsbogar funkar i lätt vind. Hårdvind och vattenlinjen blir för kort för mätetalet.

    Bidevind är en annan utmaning. Här har vi haft en del huvudvärk i arbetet med att hitta fart och höjd. Det handlar om riggtrim och att jobba med häckstaget. Vi har gått från att i fjol att konstatera att vi måste ta hem mycket mer på häcken när det brallar i, till att nu i höst inse att den ska tas hem nått så inni________ i hårdvind och riktigt ordentligt redan i lätt vind (om det inte är skvalpigt). Vår non-S version har väldigt svagt svep på spridarna, till skillnad mot S:en, så där finns inte mycket till grunddrag till förstagets glädje. Vi har fått korta av akterstaget i omgångar för vi drar det i botten allt eftersom vi inser att mer drag krävs. Detta hårda grunddrag resulterar i en kraftig banan i övre hälften av masten. Vi har hela tiden tyckt att det nya storseglet, North 3DL 680 sålt i Frankrike, varit för djupt. Men kanske är det inte så tokigt ändå om häcken ska sitta så hårt från grund.. Vi har en ny 3DL 150% Genua till i år och lättvindsegenskaperna har visat sig vara grymma med denna. Vi har nu hittat höjden också under de senaste tävlingarna och det är pga att förstaget fått vad det vill ha av häcken. Vi har också precis skaffat en Loos PT2-M för att bli lite mer vetenskapliga och vi har utgått från Ullmans tuning guide och översatt till metriska värden. Den ska nu anpassas utifrån våra segels form.

    Vi känner att vi är på spåret och vi har visat att vi kan segla fort under torsdagsseglingar med ett par spikar i bagaget samt att vi emellanåt kunnat mäta oss med några av de bästa i sundet i andra sammanhang. Hittills så har dessa framgångar framför allt kommit under lättvindsförhållanden i 2-3 m/s.

    Men mycket finlir återstår framför allt på kryssen, fallspänning, skotpunkter, storseglets twist etc etc.

    Jag undrar Peter om du kan känna igen något från rigg- och förstagstänket? Även om våra riggar är olika.

    Reply

    • Peter A
      Sep 11, 2015 @ 21:58

      Hej Mikael!
      Ni verkar börjar få fin fart på Jubilon. Masten är ganska rejäl på s-modellen och det krävs ganska mycket drag i häcken för att storen ska planas ut och öppnas. Från 6 m/s kör vi med hårt ansatt häckstag. Vi har också insett att man får dra riktigt hårt. Förmodligen kan vi dra ännu hårdare än vad vi gjort hittills. I lättvind kör vi dock i det närmaste helt utan ansatt häckstag och det har funkat fint.
      I år har vi haft riggen lite hårdare ansatt och det har minskat sagget i förstaget. Har försökt att hålla nere riggjusterandet till ett minimum då man annars riskerar att skruva bort sig. Nu har vi en bra grundinställning. Kör också med Loos PT2.

      Reply

  9. Lasse Bergkvist J80 Swe196
    Sep 12, 2015 @ 09:43

    Skoj att se att trägen vinner och att det går att få till det även med en lite mindre Jbåt än J109 och J111. Vi fick till cirka 100 timmar i vår nyinköpta J80 i år, 60 på kappsegling och 40 på träning. Vi kör enbart doublehanded och har förbättrat oss mest på gennakerseglingen- vår uppfattning är att vi skar alldeles för lite när det var lätta vindar. Började efter ett antal timmar på länsbenet på Seapilot2Star att skära betydligt mer och då seglade vi ifrån alla i vår klass ( Linjett 33orna hade vi kört jämt med tills dess). Tror precis som Peter G att det är timmar i båten som avgör. Vi har fått upp kryssfarten och kryssade kanon på Bohusracet i för oss ( jag och sonen) okända vatten från starten till Hätteberget ( bröt i Smögen pga personliga skäl). J80 är som jag trodde innan köpet en optimal doublehandedbåt där man inte måste slita ihjäl sig mot stora segel. Vi har skruvat och meckat mycket i år på däck och lite under däck- botten är totalslät från början. Ett nytt försegel levererades till Bohusracet, det ska vi testa ordentligt nästa år- ser vasst ut. Det blir VC 17 till nästa säsong så att vi kan ligga i längre perioder och träna/ tävla mer. Laddar nu för Byxelkroken på J105an nästa helg – alltid ett skoj race både dagtid och kvällstid!

    Reply

  10. Pelle Pedersen
    Sep 12, 2015 @ 10:56

    Angående riggtrim; var inte rädd att skruva!! Ha alltid ett basläge som man utgår ifrån! Från det är det bara att testa, glöm inte att anteckna ( fart/höjd, känslan, vågor, vind osv). Efter dagen, ställ tillbaka till bas!

    Reply

    • Peter A
      Sep 12, 2015 @ 21:41

      Är övertygad om att det finns en del att hämta där också, men precis som du säger gäller det att jobba systematiskt med detta (också). Just nu väljer vi att lägga den tiden på att förbättra andra delar.

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Sep 13, 2015 @ 00:20

        Bra tänkt; prio att få allt att gå så fort som möjligt!
        Vill dock slå ett slag för riggen!; den är inte farlig utan ganska logisk precis som övrigt trim. Men som du säger Peter A; prioritera det som ger mest/bäst “avkastning”!

        Reply

  11. Pelle Pedersen
    Sep 12, 2015 @ 11:03

    Glömde en sak; EN person ska vara ansvarig för riggtrimmet! Underlättar i längden…

    Reply

  12. Mikael Håkansson
    Sep 13, 2015 @ 12:50

    Jag var ned till båten och kortade akterstaget igen, denna gång 3 dm för att ha marginal och slippa göra det igen..

    Min fundering nu är om det finns risk att knäcka masten med 16:1 utväxling? Jag drar allt jag pallar och det knastrar lite här och där, inbillar jag mig iaf.. :) Det verkar iaf behövas för att nå riktig spänning i förstaget samt för att kunna plana ut storen, när det behövs.

    Masten är ganska stabil med en avsmalnande topp från förstagsinfästningen. Tror den är rätt lik din Peter A. Masten kommer från Sparcraft.

    Har hört flera röster som säger att, den klarar jag inte att dra sönder..

    Reply

    • Mikael Håkansson
      Sep 13, 2015 @ 14:34

      Fel, 24:1 har jag.

      Reply

  13. Thomas Wiberg
    Sep 14, 2015 @ 10:19

    Hej Mikael,

    De J 92 jag har kikat närmare på har haft 32:1 i utväxling på akterstaget. Detta i form av 4:1 som dras av 4:1 som dras av 2:1. Oavsett om Du har 24:1 eller 32:1 så är det rejäl utväxling som gör att om Du drar allt Du förmår så lastar det riggen rejält. Det som i mina öron låter lite underligt är om Du är tvungen att gång på gång korta akterstaget. Om det inte är haländan eller taljorna Du kortar så blir jag som konstruktör fundersam över vad det kan vara som ger efter och flexar så mycket att Du inte lyckas uppnå eftersträvad förstagsspänning trots ett drag på uppåt ett ton eller mer i akterstaget. Om jag vore Du skulle jag be killarna på North Sails i Lomma titta förbi för att hjälpa Dig att kolla setupen och hur Du använder den innan något brister någonstans. Bara ett tips i all välmening.

    Reply

    • Mikael Håkansson
      Sep 14, 2015 @ 18:19

      Hej Thomas!

      Tack för återkopplingen! Martin Strandberg var ombord i våras och konstaterade att han drog häcken i bott alldeles för lätt. Han menade att den i detta läge gav en förstagsspänning som motsvarade hans lösaste läge / största zagg på Farr 30:an. Har löfte om att han ska med under en Torsdagssegling, men vi har inte fått ihop det än. Jag var kanske lite ospecifik i mitt inlägg, det är kaskaderna jag kortat och inte själva akterstaget. Tog först 5 cm på en kaskad, vilket inte räckte osv. Tror inget ger efter, slaglängden har varit för kort helt enkelt. Egentligen har jag förstagsspänning som ger bra höjd nu, men storen är ff för djup, därför undrar jag om jag behöver krumma mer. Har en 3DL 680 från 2012, såld i Frankrike till förre ägaren, som inte svarar när jag undrar, och visst kan det vara så att den är för djup från början, men jag vill utesluta att jag inte varit för snäll på häcken inna jag skär ur mastliket. North i Lomma ska ned och titta på detta, det är jag som är otålig och söker erfarenhet från fler håll, när det ändå kom på tal här. Har inte hunnit varit ut och testat efter sista avkortningen, men nu har jag så mycket slaglängd att det endast är när min vilja eller styrka som sätter stopp för hur många kilos drag det blir. North lugnade mig i våras med att det inte finns någon risk att dra sönder masten.

      Ang utväxlingen så blir jag osäker.. Har dubbelkommando, tvåskurna block på vardera sida vid aktern som går upp till ett treskuret block, det borde bli 6:1? På detta två kaskader, två fördubblingar = 6:12:24? Eller?

      Reply

  14. Thomas Wiberg
    Sep 14, 2015 @ 20:48

    Det borde bli 24:1 om jag tolkar Dig rätt. År storen för djup så kan det vara vanskligt att krumma masten tillräckligt med bara häckstaget på en tvåspridarrigg med svepta spridare. Man vill ju inte behöva köra undervanten och diagonalerna för löst! Du får säkert svar på Dina funderingar när Du får med Martin ut för att kolla. Med honom kan Du känna Dig helt trygg!

    Reply

  15. Johan S
    Sep 14, 2015 @ 22:51

    Mikael,

    kanske kan denna vara något för att få koll på om du får seglet att flyga som det är tänkt? Om appen nu finns kvar. Nån som testat den?

    http://www.blur.se/2011/05/23/north-sails-scan/

    Reply

  16. Mikael Håkansson
    Sep 15, 2015 @ 07:00

    Absolut! Kan dock inte hitta den, nedlagt?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.