Skip to content

24 Comments

  1. Anastasios
    Sep 25, 2015 @ 00:27

    Hi

    Any nice videos???

    congrats!!!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 25, 2015 @ 13:35

      Just some short clips. Not enough for a full movie… Actually the sail home had more action so I might combine them…

      I was hoping for some good productions from the organizers this year.

      Reply

  2. Lasse Bergkvist J/80 Swe 196
    Sep 25, 2015 @ 10:54

    Tack Peter för bra berättelse och bilder! Klart imponerad av dig och de andra på 12 meters båtar som kappseglar ensamma och får upp och ner gennakrarna – tycker det kan vara jobbigt på två på min J80 när det brallar 12-15 m/s. En bra prestation!

    Reply

  3. Erik Lundbye
    Sep 25, 2015 @ 12:30

    Fin beskrivelse af sejladsen og hvorfor man gerne sejler den igen. Der er stor forskel i de udfordringer man møder og hvornår fra år til år.

    Reply

  4. Pelle Fälth
    Sep 25, 2015 @ 18:11

    Som vanligt en givande rapportering om dina äventyr ( fasen vad mkt du seglat i år).
    Undrar vad det är du inte gillar med JPK 38an? själv tycker jag det är en av de trevligaste nya båtarna på länge. Gillar att den har lite “flair” i förskeppet och en ljus, fräsch inredning. Fast pentryt är väl inte en höjdare för off-shore segling

    Reply

    • Mikael Håkansson
      Sep 25, 2015 @ 21:44

      Den faller väl inte mig i smaken heller. Påminner om Seascape 27, fast betydligt snyggare vill jag tillägga. Men som tur är finns olika smaker, och bakar.. :)

      Reply

  5. Pelle Fälth
    Sep 25, 2015 @ 18:12

    Reply

  6. Dan
    Sep 25, 2015 @ 19:55

    Mycket trevlig läsning och bra bilder! Fast du inte verkade lika taggad i år känns det som du istället fått njuta lite extra av seglingen och omgivningarna. Nog så Silverrudder bör avnjutas med tanke på avsaknaden av handikappssystem.

    Den där JPK 38:an, vad skulle den ca ha för srs?

    Mvh/Dan

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 25, 2015 @ 20:19

      Den mäter ganska exakt som vi gör i ORCi/NOR Rating så jag skulle gissa på 1.390.

      Reply

  7. Bosse F
    Sep 25, 2015 @ 20:37

    Får nog allvarligt överväga i tripp till Danmark nästa år…..!

    Reply

    • seglaren
      Sep 25, 2015 @ 21:42

      tänk på Mickes varning – det kan vara beroendeframkallande.

      Reply

  8. Peter Gustafsson
    Sep 25, 2015 @ 21:51

    Dubbelkollade med Andreas. Hans rigg är 17,70 och bron 18,00. Gott om plats :-)

    Måste mäta min ordentligt innan jag riggar av…

    Reply

  9. Stefan Aaröe
    Sep 25, 2015 @ 22:18

    Det snackas om något slags handikapp till nästa år. Behövs det eller? Hur gick snacket mellan seglarna?

    Reply

  10. Mikael Vesala
    Sep 25, 2015 @ 22:44

    Segla solo runt fyn är en sjusärdeles grej att göra oavsett om det kommer ett handikappsytem eller ej! Jag tror alla som kör detta racet kan intyga att man flyttar fram sina horisonter sjumilasteg!

    Reply

    • Dan
      Sep 25, 2015 @ 23:23

      Tror ett handikappssystem får fler att komma till start. Personligen letade jag efter en J/92:a eller en 11 metre OD men det blev oväntat min 3:dje 707:a !?! Med ett handikappssystem vore det mer intressant att komma till start oavsett vad.

      Reply

    • Leino
      Sep 27, 2015 @ 10:15

      Jag gissar att det kommer att ha med Froudes tal att göra, kommer säkert inte bli något befintligt handikappsystem då det kommer att gynna någon nationalitet eller kräva dyra mätningar..
      Iom att fokus ligger på de som slår rekordet i sin klass så är ju placering i övrigt ointressant.
      Jag tror att en bidragande orsak till framgången är just att det inte är något fokus på placeringar, ingen behöver känna sig utpekad som vara bland de sista.
      En liten del av de som deltar har chans på och är ute efter en plakett på vandringspriset men de flesta utmanar bara sig själva. Möjligtvis sitter de hemma och räknar om i olika handikappsystem för att se hur duktiga de är i förhållande till andra men det är för de flesta väldigt sekundärt, tror jag.

      Reply

  11. Florian
    Sep 26, 2015 @ 19:23

    Dear Peter,
    I follow your blog actively with my limited Swedish skills. Hence Silverrudder is quite an international event, and you seem to be on the forefront of it, it would be nice to read an English report on major events like this from time to time, so people outside of Sweden interested in next years race (myself included) can get some valuable input. Translation engine still not good enough!
    Best Regards,
    Florian

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 26, 2015 @ 20:07

      Florian,

      I understand the wish for more content in English, and it it’s always a tough choice when it comes to international events like Fastnet Race, Silverrudder or ÅF Offshore Race. But here my primary goal is to attract more Scandinavian sailors to the race and also boost solo-sailing in general in the region. So Swedish was a natural choice.

      I’ll try to make a summary in English as well.

      Reply

  12. LES
    Sep 26, 2015 @ 23:02

    Hej!
    Intressant välskriven läsning om Silverrudder. Undrar över tanken med att visa vinnarens ORCi-mätbrev? Har J-111an motsvarande data?

    Reply

  13. SilverSurfer
    Sep 27, 2015 @ 11:53

    Hej Peter,

    2 spørgsmål (eller lidt mere):

    Hvordan fungerede short-hand-fokken ? – kan se at du har den skødet som jib-top på et af billederne. Fungerede det ? Og hvordan skøder du den i borde ? – i gamle dage havde vi alu-lister med huller – iblandt savner jeg dem.
    Hvor svært er det at få storsejlet til at slå over ? Er det nødvendigt at slække hækstaget ? – Jeg kan se at du har ganske stor kappe på storsejlet.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 27, 2015 @ 12:32

      Hej,

      Shorthanded-focken har funkat mycket bra. Både på rulle (2014) och med “soft hanks” (2015). http://www.blur.se/2014/05/20/j111-shorthandedfock/

      Jag har tre möjliga skotpunkter. Dels på skotskena med infucker, dels ute i railen i det vanliga skothornet, eller som en liten jib-top i ett högre skothorn (det som dubblerar för revet). Detta ger ett användbart segel som funkar över ett brett register. Ex på halvvinden från Stora Bælt-bron till Fyns Hoved där man gick mellan TWA 50 (vanligt skot) till TWA 90 (reachinghorn).

      Jag har padeyes med Antal-riungar för att skota i railen. Man kan också göra som på J/11S innan man skruvar dit dem. Men jag föredrar fasta punkter.

      Gällande storen så fastnar den i lätt vind, men annars har jag inget problem med detta. Jag behöver aldrig släppa på häckstaget.

      Reply

  14. Anders Nilsson
    Sep 27, 2015 @ 20:02

    Intressant att en 4m bred 38 fotare kan vara snabbast. Mindre segelyta än Dehler 34Sv Grynet på kryssen. 500kg lättare med en gennaker på 140m2. Runt öar racer som kallas Fast Cruiser.
    Är IMX 40 X-yachts genom tiderna mest lyskade båt?

    Ett påpekande Karl Dehlers Dehler 38 är från 2013.

    Reply

  15. Lasse Bergkvist J/80 Swe 196
    Sep 28, 2015 @ 09:09

    IMX 40 är en mycket bra konstruktion – men X-yachts har många fina båtar: X332, X332 Sport, X41 är väldigt trevlig att segla och numera mäter den bra i ORCi och hävdar sig väldigt väl. X-99 var en stor och bra klass, seglade mot X 3/4 ton 1986 och den var het. Kort sagt – de har gjort och gör bra segelbåtar som håller sig väl över tiden. (Jag har ingen X och har inte haft någon heller, men har kappseglat med X-332, X41, X43 och IMX40).

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.