ARC 2015 startar idag
Idag startar ARC från Las palmas. Tracking finns här.
Vi hejar på de Skandinaviska båtarna nedan och kanske lite extra på Micke Ryking i sin nya Pogo 40S2 och Erik Lindgren i Spirit V.
Sverige
Swan 651 Adrienne II Ove Rangmark
Bavaria 39 Cruiser Ally Torbjörn Sandström
Hallberg-Rassy 54 Anorak Stig Larsen
Forgus 52 Aquaryd Leif Ryd
Amel Santorin Azimuth Patrick Gardner
Hallberg Rassy 42F Cavatina Anders Sundqvist
Laurin 32 Corona Aq Pekka & Barbro Karlsson
Arcona 460 Grace ll Niklas Samberg & Åsa Lundborg
Arcona 430 Loupan Ulla Lilja Berg
Bavaria 46 Cruiser Madeleine Kjell Ingvar Sandberg & Göran Silvander
Dufour 45 E Performance Mormor Alice Lars Berlin
Gambler 38 Raw And Wriggling Sean O’Donnell & Annika Haglund
Beneteau First 47.7 Sandvita Lars Hedman
Scanmar 33 Sea Quark Nowak Ljungberg
Jeanneau Sun Odyssey 50 DS SeaBee Stefan Linder
Baltic 56 Spirit V Erik Lindgren
Najad 380 Svea Ove Claesson
Pogo 40 S2 Talanta Mikael Ryking
Swan 59 Thindra Hans Sundqvist
Baltic 64 Triumph Börje Toresson
Jeanneau 57 Whyknot Magnus Rydén & Carl Palm
Jeanneau Sun Odyssey 49 Working on a Dream Hans Hansell
Norge
Bavaria 46 Vision Carisma II Øyvind Bjørnås
Hanse 445 Friskus VI Frode Brattum
Najad 415 Performance Fryd Jarl Spandow
Beneteau Sense 50 Grace Arnstein Wee
Hallberg Rassy 310 Inua Enno Rodegerdts
Bavaria 44 Lea Anne Ramm Salbu
Swan 47 Live Edge Petter B Schjelderup
Bruce Farr Lydja Roar Engen
Malø 46 Nelly II Sverre Johnsen
Cigale 14 Levrier Nora Simrad Anders Jamne
Dufour Performance 36 Norita André Ugland
Beneteau 44 Oberon Tom Jøntvedt
Beneteau Oceanis Ohoi Erik Bergrem
Rolf Eliassen Overseas Express Jan Alexander Bjurgren & Kirsten Helene Ringvold
Bavaria Cruiser 45 Santa Cruz Severin Løvenskiold
Bavaria 36 (2011 mod) Sara Ulrikke Lars Magne Skulbru
Beneteau Oceanis 54 Shoshana B Leif Ingmar Bremnes
Jeanneau Sun Odyssey 54DS Summer Star Ingve Kjelsrud
Jeanneau Sun Odyssey 439 Tamara Lars-Fredrik Moe-Helgesen & Gina Lillemork Nilsen
Lagoon 400 Vaares Kaare Jan Myrene
Beneteau Oceanis 54 Vitesse Håkon Ingvaldsen
Danmark
Van De Stadt Samoa Alexandra Lars Taarnskov
Baltic 42 dp Bull Durham Jens Riegel
Lagoon 380 Havhunden Lars Oudrup
Lagoon 39 Mevoy Karen & Niels Brøgger
Finland
One Off Adelante Kari Lattu
Tayana 37 Cookelu meu Panagiotis Kontogiannis
Maestro 40 Limone Janne Kjellman
Finngulf 46 Mearra Nieida Pekka Salonoja
Hallberg Rassy 46 Sissi Hannu Hartman
Swan 65 Vahine Ville Jussila
Nov 25, 2015 @ 23:03
Otur för Talanta som har kört av ena rodret:
Dec 8, 2015 @ 15:35
Den där roderbilden är inte rodret från Mickes Pogo 40 S2….
Nov 26, 2015 @ 01:36
Brakes my heart. Hoppas de lyckas få ordning på det och komma tillbaka, de hade seglat så väl och låg så fint till.
Nov 26, 2015 @ 07:56
Aj, aj, aj! Det känns så trist nu när det gick så bra. Jag lider med Talanta. Ser ut att ha varit en riktig smäll. Skönt att besättning och båt i övrigt verkar ok.
Nov 26, 2015 @ 15:45
Nov 26, 2015 @ 20:43
Härligt att ni är på gång igen – kör så det ryker!
Nov 29, 2015 @ 16:36
Nov 30, 2015 @ 13:11
Fantastiskt sjömanskap. Ingen lätt operation att genomföra varje gång man skall gippa. Jag som tycker att det kan vara nog så krångligt att få över gennakern runt förstaget. Att dessutom behöva byta roder varje gång mitt ute på Atlanten med flera tusen meter vatten under sig kräver planering och nerver av stål. Att gänget fortfarande ligger mycket bra till gör inte saken mindre imponerande. Kör nu lagom hårt den sista biten!
Dec 5, 2015 @ 09:27
TALANTA arrived at
port RODNEY BAY
at 2015-12-05 07:09 UTC
GRATTIS
Dec 5, 2015 @ 10:43
Stort grattis till hela gänget!!!
Dec 5, 2015 @ 16:37
Härligt kämpat trots rodermotgångarna! Njut av prestationen och den karibiska romen!
Dec 8, 2015 @ 06:49
Tyvärr gick även det andra rodret av 200 nm före mål. Tappade då återigen 3:e platsen vi lyckats kämpa oss tillbaka till. Fick på nytt demontera roder (vi hade fått viss vana nu så det gjordes i nattmörkret) men denna gång bara för att rädda vad som kunde räddas av rodret. Efter sågande blev ett halvt roder kvar att köra med sista dygnet. Fock i 5-6 knop (igen…) i 200 nm var inte så kul. Men att komma i mål var kul!
Dec 8, 2015 @ 08:16
Finns det någon analys kring varför rodren ramlade isär?
Dec 8, 2015 @ 14:05
Inte av proffs (än). Rodren var inte Pogo S2 original utan specialbeställda av förre ägaren (bl.a. lite djupare är original). Själv blev jag överaskad av att roderstocken bara går halvvägs ner i det ganska långa roderbladet och att det inte tex fanns några “fiskben” strålandes ut snett nedåt från roderstocken för att stärka upp nedre halvan. Nedre halvan är endast fylld av någon sorts skum-material och famstår för mig förvånande klen. Jag är däremot ingen expert på detta och båten har gjort ett antal längre kappseglingar med rodren. Kanske utmattning? Noterar dock att bägge rodren initialt bröts av alldeles intill där roderstocken slutar, sedan delaninerade de vidare och bröts upp ytterligare.
Lärdom: kolla upp roderkonstruktionen på båten innan längre race så man har kunskapen och kan känna sig trygg. Dessutom se till att ha reparationsmtrl och rätt verktyg med sig och att man åtminstone teoretiskt gått igenom hur man demontetar och monterar till havs.
Dec 8, 2015 @ 14:29
Konstigt att på ena bilden är det kolfiber men den andra glasfiber. Kol nere och glas uppe?
Dec 8, 2015 @ 14:48
“Kolfibern” är tejp vi använde för reparation. Använde dock aldrig just den roderstumpen mer.
Dec 8, 2015 @ 15:06
Kolrodret på den ena bilden tror jag kommer ifrån en Ericson VO70. Inlagt på FB av Jimmy Hellberg.
Dec 8, 2015 @ 15:31
Bilden i första kommentarsinlägget ovan är inte vårt roder.
Dec 8, 2015 @ 15:37
Den första bilden Peter la upp är inte från Mickes Pogo 40 S2….
Dec 8, 2015 @ 15:41
På No-crew på fb finns bilder.
Dec 8, 2015 @ 15:52
Ok, verkade lite konstigt.
Dec 8, 2015 @ 17:33
Ah. Sorry :-)
Dec 8, 2015 @ 08:12
Klart imponerande utfört Mats – byta roder mitt ute i Atlanten!! Ni ska vara mycket nöjda med hela prestationen – måste varit skoj att plana iväg på Atlantens vågor!
Dec 8, 2015 @ 14:20
You bet! Båten är en fantastisk seglingsmaskin och går otroligt säkert och utan “farttrösklar” – den bara ökar och ökar under full kontroll. Häftigt!
Bekvämligheten är därmed naturöigtvis också lika med noll ombord med knyckiga rörelser, oväsen inombords, inga bekvämligheter (sover på seglen, “trangiakök”, toa=hink) etc. Men det priset är mycket lågt för den seglingsupplevelse man får! Mellan haverierna var vi ofta klart näst snabbaste båt i hela flottan, efter Brunel. Detta i en 40-fotare bland en massa 80-fotare med betydligt högre mätetal. Häftigt! :-D
Dec 8, 2015 @ 22:29
Kom i mål i St Lucia tidigt på söndag morgon efter 13 dagar, 17 timmar och 5 minuter till sjöss. Inledningsvis en riktigt blåsig resa som skördade en hel del offer för andra båtar och lite blandat offer här ombord…
Linkande i mål med en inte helt stabil hissköl som höll oss vakna på nätterna. Bästa i bingen i sittbrunnen.
Nu gott om båtmeck, bad, sol och rum punch.
Ont om officiella resultat men det mesta pekar på att vi spikade klass A :-))
Erik, Pia, Tompa och Anders @ Spirit V
Dec 9, 2015 @ 01:44
Grymt Erik & hela gänget. Grattis!!!
Det borde man ju ha varit med om.