Skip to content

26 Comments

  1. Peter Gustafsson
    Nov 25, 2015 @ 23:03

    Otur för Talanta som har kört av ena rodret:

    Tjena,

    Vi har kört in i någonting och styrbords roder har gått av. Skrovet helt och inget läckage av vatten. Babords roder helt. Vi har tagit ner seglen och undersöker hur vi ska lösa detta vidare. Kan eventuellt segla för styrbords halsar.

    Micke

    Reply

    • Emely Hagen
      Dec 8, 2015 @ 15:35

      Den där roderbilden är inte rodret från Mickes Pogo 40 S2….

      Reply

  2. Sam V
    Nov 26, 2015 @ 01:36

    Brakes my heart. Hoppas de lyckas få ordning på det och komma tillbaka, de hade seglat så väl och låg så fint till.

    Reply

  3. S73 Calluna
    Nov 26, 2015 @ 07:56

    Aj, aj, aj! Det känns så trist nu när det gick så bra. Jag lider med Talanta. Ser ut att ha varit en riktig smäll. Skönt att besättning och båt i övrigt verkar ok.

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Nov 26, 2015 @ 15:45

    Talanta Update 11-26 11:57

    After some hard work with a knife we have managed to get rid of the remaining parts of the starboard rudder. Just a stainless pipe pointing down into the water making cascades of spray aft of the boat. From 11.30 the Shark is now flying again (Talanta, aka the Shark boat referring to the Shark in the bow of the boat). With the petit kite we are now making 13 knots again topping at 20 knots in the squalls. Bob Marley is singing again about sweet weather and a shining sun. This time loud from the speakers in the cockpit. Life is rocking again!

    /Mikael, Skipper.

    Reply

  5. Lasse Bergkvist J/80 Swe 196
    Nov 26, 2015 @ 20:43

    Härligt att ni är på gång igen – kör så det ryker!

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Nov 29, 2015 @ 16:36

    For a few days we have been flying on a starboard tack. Wind easying a bit and boat speed last day was down to 10 knots. Felt like we were standing still!

    But the time for a gybe were approaching as the weather forecast indicated a shift in the wind from 70 degress to 90. Due to the broken rudder on starboard side we cannot sail on the port tack. So when we finally had to gybe, to avoid ending up in Florida, we also had to switch the rudders. Moving the working port rudder to the starboard side.

    It is indeed a risky thing to do, removing the rudder in the middle of the Atlantic. But the trick was to mount an M8 screw at the top of the rudder stock with a line attached to it. Then removing the rudder head and dropping the whole rudder down into the ocean. Then getting the line from outside and picking up the rudder. With a total stopping time of 2.5 hours including bringing down and up the sails, we are now up to speed on a port tack! Full main and grand spi we are again making some 10 to 13 knots in a light breeze!

    Great work from everyone onboard and now we are flying towards Saint Lucia, the reggae and the Rhum!

    /Mikael, Skipper.

    Reply

  7. S73 Calluna
    Nov 30, 2015 @ 13:11

    Fantastiskt sjömanskap. Ingen lätt operation att genomföra varje gång man skall gippa. Jag som tycker att det kan vara nog så krångligt att få över gennakern runt förstaget. Att dessutom behöva byta roder varje gång mitt ute på Atlanten med flera tusen meter vatten under sig kräver planering och nerver av stål. Att gänget fortfarande ligger mycket bra till gör inte saken mindre imponerande. Kör nu lagom hårt den sista biten!

    Reply

  8. Göran/Xusidus/X-382
    Dec 5, 2015 @ 09:27

    TALANTA arrived at
    port RODNEY BAY
    at 2015-12-05 07:09 UTC

    GRATTIS

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Dec 5, 2015 @ 10:43

      Stort grattis till hela gänget!!!

      Reply

  9. Lasse Bergkvist J/80 Swe 196
    Dec 5, 2015 @ 16:37

    Härligt kämpat trots rodermotgångarna! Njut av prestationen och den karibiska romen!

    Reply

  10. Mats V
    Dec 8, 2015 @ 06:49

    Tyvärr gick även det andra rodret av 200 nm före mål. Tappade då återigen 3:e platsen vi lyckats kämpa oss tillbaka till. Fick på nytt demontera roder (vi hade fått viss vana nu så det gjordes i nattmörkret) men denna gång bara för att rädda vad som kunde räddas av rodret. Efter sågande blev ett halvt roder kvar att köra med sista dygnet. Fock i 5-6 knop (igen…) i 200 nm var inte så kul. Men att komma i mål var kul!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 8, 2015 @ 08:16

      Finns det någon analys kring varför rodren ramlade isär?

      Reply

      • Mats V
        Dec 8, 2015 @ 14:05

        Inte av proffs (än). Rodren var inte Pogo S2 original utan specialbeställda av förre ägaren (bl.a. lite djupare är original). Själv blev jag överaskad av att roderstocken bara går halvvägs ner i det ganska långa roderbladet och att det inte tex fanns några “fiskben” strålandes ut snett nedåt från roderstocken för att stärka upp nedre halvan. Nedre halvan är endast fylld av någon sorts skum-material och famstår för mig förvånande klen. Jag är däremot ingen expert på detta och båten har gjort ett antal längre kappseglingar med rodren. Kanske utmattning? Noterar dock att bägge rodren initialt bröts av alldeles intill där roderstocken slutar, sedan delaninerade de vidare och bröts upp ytterligare.
        Lärdom: kolla upp roderkonstruktionen på båten innan längre race så man har kunskapen och kan känna sig trygg. Dessutom se till att ha reparationsmtrl och rätt verktyg med sig och att man åtminstone teoretiskt gått igenom hur man demontetar och monterar till havs.

        Reply

        • Bosse F
          Dec 8, 2015 @ 14:29

          Konstigt att på ena bilden är det kolfiber men den andra glasfiber. Kol nere och glas uppe?

          Reply

          • Mats V
            Dec 8, 2015 @ 14:48

            “Kolfibern” är tejp vi använde för reparation. Använde dock aldrig just den roderstumpen mer.

          • Johan K
            Dec 8, 2015 @ 15:06

            Kolrodret på den ena bilden tror jag kommer ifrån en Ericson VO70. Inlagt på FB av Jimmy Hellberg.

          • Mats V
            Dec 8, 2015 @ 15:31

            Bilden i första kommentarsinlägget ovan är inte vårt roder.

          • Emely Hagen
            Dec 8, 2015 @ 15:37

            Den första bilden Peter la upp är inte från Mickes Pogo 40 S2….

          • Mats V
            Dec 8, 2015 @ 15:41

            På No-crew på fb finns bilder.

          • Bosse F
            Dec 8, 2015 @ 15:52

            Ok, verkade lite konstigt.

          • Peter Gustafsson
            Dec 8, 2015 @ 17:33

            Ah. Sorry :-)

  11. Lasse Bergkvist J/80 Swe 196
    Dec 8, 2015 @ 08:12

    Klart imponerande utfört Mats – byta roder mitt ute i Atlanten!! Ni ska vara mycket nöjda med hela prestationen – måste varit skoj att plana iväg på Atlantens vågor!

    Reply

    • Mats V
      Dec 8, 2015 @ 14:20

      You bet! Båten är en fantastisk seglingsmaskin och går otroligt säkert och utan “farttrösklar” – den bara ökar och ökar under full kontroll. Häftigt!
      Bekvämligheten är därmed naturöigtvis också lika med noll ombord med knyckiga rörelser, oväsen inombords, inga bekvämligheter (sover på seglen, “trangiakök”, toa=hink) etc. Men det priset är mycket lågt för den seglingsupplevelse man får! Mellan haverierna var vi ofta klart näst snabbaste båt i hela flottan, efter Brunel. Detta i en 40-fotare bland en massa 80-fotare med betydligt högre mätetal. Häftigt! :-D

      Reply

  12. Spirit V
    Dec 8, 2015 @ 22:29

    Kom i mål i St Lucia tidigt på söndag morgon efter 13 dagar, 17 timmar och 5 minuter till sjöss. Inledningsvis en riktigt blåsig resa som skördade en hel del offer för andra båtar och lite blandat offer här ombord…

    Linkande i mål med en inte helt stabil hissköl som höll oss vakna på nätterna. Bästa i bingen i sittbrunnen.

    Nu gott om båtmeck, bad, sol och rum punch.

    Ont om officiella resultat men det mesta pekar på att vi spikade klass A :-))

    Erik, Pia, Tompa och Anders @ Spirit V

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 9, 2015 @ 01:44

      Grymt Erik & hela gänget. Grattis!!!

      Det borde man ju ha varit med om.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.