Wrap Up 2015

Det är dags att sammanfatta 2015. Ett år där Göteborg stod i seglarvärldens centrum och där vårt team fick bockat av ett av de race som fanns på vår “bucket list”. Ovan några snapshots från vårt år. Stort tack till alla som varit med ombord och som stöttat oss på olika sätt.

Nedan lite nomineringar. Fyll gärna på med egna…

slingshot

Årets repa var utan konkurrens när vi gjorde en “slingshot” trunt ett rejält lågtryck på Nordsjön. Sånt man bara trodde funkade i VO70 eller stora trimmisar. Men uppenbarligen också i små 36-fotare. Fast det var lite svettigt när DMI varnade för 20 m/s. Även den här videon från Shaw 12 Blink kvalar in. Eventuellt som årets hårigaste repa.

Årets klippa är Fastnet. Precis som i broshyren… Och årets höjdpunkt var att leda klassen vid the Needles. Framför allt före att det var resultatet av målmedvetet arbete från hela gänget ombord.

sjaellandrundt15-13

Årets antiklimax. Möns klint. det är inte kul agt leda ett Sjælland Rundt med hela havet, bara för att tappa alltihop i ett stiltje vid Møn.

http://www.youtube.com/watch?v=hASOvEXiC1E
Årets vad var det jag sa. När jag var med och drog igång M32 Cup för tre år sedan hade vi så klart en idé om hur det skulle bli när det var klart, och att det skulle ta tre år innan vi var där. Och när jag kom ner till finalen på Norr Mälarstrand i september (som vanlig besökare) så var det precis så bra.

Årets “to much to handle” är M34, Ker 39 och alla andra nya båtar som (inte helt oväntat) presterar direkt efter sjösättning. Lugn, ni är i gott sällskap. Och 2016 kommer nya ägare till FarEast 31, Mat 1180, TP52 och ett antal andra nya ägare att ha samma problem.

Årets “blåsning” var söndagen på Marstrand Big Boat Race. Nästa år vill vi segla tre dagar. Boka in 28-29 maj. Och 27:e.

Årets hinder för att göra segling ännu krångligare. Fler regler, fler krav, fler licenser, mer administration,… det tar aldrig slut. Samtidigt som alla pratar om att vi måste locka nya utövare till sporten. Dags att vända bägge trenderna.

Årets folkrörelse. Solosegling. Alla arrangörer hävdar att det inte går och att det är farligt. Seglarna verkar strunta i det och kör ändå.

http://www.youtube.com/watch?v=z-nYnd8W8K8
Årets race är så klart Volvo Ocean Race. Visst, det var mer spektakulärt förr när man hade gitarrer ombord och väjde för isberg, och man har fått hårdare konkurrens från andra event. Men när det är som bäst så är det otroligt bra.

Årets lärdomar kommer också från VOR. Rapporten från Vestas grundstötning. Obligatorisk läsning.

Årets informella race är det mellan Spindrift och IDEC i jakten på rekordet runt jorden. Det skall vara fransmän som får till så mycket action kring ett relativt tråkigt rekordförsök. Tänk er 4-5 sådana här bestar i ett skarpt race.

cosuttikeel27

Årets freakshow? Ibland blir man glad när olika försök att lura regler inte funkar. Att få en båt att gå så långsamt som det går kan knappast vara det som man lär sig båt utbildningen till yacht designer.

Årets come-back måste gå till GQSS Göteborg Offshore Race. Vi behöver en ordentlig havskappsegling på västkusten, och otroligt kul att GQSS (med Erik Norrström i spetsen) tog upp stafettpinnen.

Årets come-back 2 är Artemis. Från oflyt, grundstötningar och kollisioner till seger på Bermuda. Wow.

allsvenskan-wrapup-2
Årets nykomling var Allsvenskan. Nytändning för ett antal klubbar och många glada seglare. Hoppas man lyckas behålla momentet.

Årets storlek är 24 fot? FarEast 23R, Seascape 24, …

Årets man bakom kulisserna Håkan Svensson, Green Dragon, Puma, Fredrik Löffs OS-guld, M32 Series och nu senast World Match Racing Tour.

Årets evighetsdiskussion… (vill inte skriva ut det här då det finns risk att även den här tråden handlar om samma sak)

Årets genväg var tydligen trafikseparationerna i Öresund. Följdes av årets sämsta ursäkt; “ni kan inte bevisa nåt”.

Årets udda båtar som engagerar är Life 12.0, Sprint 46 och T-780.

SCALOR15-RT0106

Årets team måste vara SCA. Från uttagningen, till att man inte presterade, till att PR-avdelningen tystade seglarna, till en etappvinst och nu senast The Magenta Project. Allt som en bra story skall ha. Grattis till SCA. Och tjejerna.

Årets seglarstad borde vara Arvika (just kidding). det är så klart Göteborg som var värd för både målgången av Volvo Ocean Race och America’s Cup World Serie.

Årets gnällspikar. Samma som vanligt. det spelar ingen roll om det är jolletävlingar, Allsvenskan, SSF, America’s Cup eller matchracingtouren. Allt är fel. Surast och elakast är som vanligt gubbarna på burp.