Humphreys 36 Zest | mastbrott efter enorm våg
Det är ju aldrig kul när det händer allvarliga olyckor, men man kan alltid lära sig någonting.
Humphreys 36 Zest har varit med på ett antal shorthandedrace i Storbritanien, bland annat Round Britain & Ireland och Azorerna T&R. Planen var att segla OSTAR, men man han inte klart med allt meck innan starten förra gången så nu förbereder man sig för 2017.
36 fot känns ju som en hyfsat stor båt i våra vatten, men när man kommer ut på Nordsjön eller Atlanten så är det inte så mycket att komma med. Specifikationerna på Humphreys 36 påminner ju om många av de båtar vi seglar här hemma.
LOA 11.12m
LWL 9.53m
Beam 3.58m
Draught 2.14m
Displ 5,020kg
Ballast 2,267kg
Det var därför extra intressant att läsa om hur de blev träffade av en enorm våg utanför Spanien, slog runt och fick en stor del av däcket upprivet.
Så här vill man ju inte att det skall se ut… Frågan är hur unik den här designen är, eller om vanten skulle kunna dra isär båten på några av våra vanligaste konstruktioner. Eller är det en “freak accident”.
Lärdomar då?
* Be a safe stowage fanatic. ‘A place for everything and everything in its place’ is about much more than keeping tidy, it can save your life. We had become a bit complacent, habitually leaving our mobiles, the iPad and the Iridium Go unsecured on the chart table. In the knockdown they all went flying across to the galley. Luckily for us, the only damage was to the screen of Rupert’s phone, but had the iPad and/or Iridium Go been broken we would have had our communications severely limited.
* No really, check your stowage. Our precious angle grinder also managed to take flight across the cabin in the knockdown, despite (we thought) being securely lashed down under the chart table. Luckily (again) it was still working when we needed it the next day.
* Keep your safety procedures up to date. A great side-effect of taking part in the sort of racing we had been doing is the requirement to comply with the Offshore Special Regulations. It’s tempting to treat this as a box-ticking exercise, but it’s important not to. The OSRs provide a great framework for planning through how you would deal with a wide range of gear failures and emergency situations. They should be revisited frequently, especially when there is a change to any of your safety equipment. In our case, we neglected to notice that the modified mounting arrangement for our new life raft made it significantly more difficult to deploy our Jordan Series Drogue.
* Don’t panic. My guess is that 99% of sailors in our situation would have immediately activated their EPIRB, and had I been on my own I admit I would probably have been one of them. All credit to Rupert for keeping me calm while he did his rapid initial assessment of the damage to determine that we were not facing a mayday situation. Triggering a rescue might well have put us and the boat in even more danger.
Bra tips allihop, och flera av dem kom upp inför våra förberedelser inför Fatnet. Att kunna hålla båten upp-och-ner och skaka utan att massa tunga grejer flyger omkring är viktigt och kräver lite arbete. Att tvingas tänka igenom olika scenarios är också viktigt, där man kanske inte skall förlita sig på att det löser sig på gammal rutin.
Jan 3, 2016 @ 15:15
Efter att ha läste hela story på länken http://sailingwithzest.com/2015/12/30/dismasted-by-atlantic-rogue-wave/ kan bara konstateras – Imponerande sjömanskap!!
Jan 4, 2016 @ 21:39
Yachting Monthly gjennomførte en “capsize-crash-test” for noen år siden: http://youtu.be/Gqe1Sxa2GXo
I mai 1996 gikk en svensk Najad 36 (om jeg minnes rett) rundt utenfor Azorene og mannskapet gikk i flåten, i samme uvær (+65kn) fikk en sveitsisk soloseiler dekket revet opp av en bølge likt som Zest, han mistet flåten og fikk holdt seg ombord. Vi var i nærheten (i en Maxi 108) og fulgte mayday og korrespondanse på vhf til sveitseren ble reddet vha helikopter. Flåteoppholdet varte visst lenger, kanskje mannskapet leser dette og har erfaringer å dele? “Gå OPP i flåten” ble min uforglemmelige barnelærdom.